Featured
Armata SUA explorează lansatoare autonome pentru viitorul forței

Liderii Armatei SUA analizează diverse lansatoare autonome în contextul unei posibile competiții pentru prototipuri și încearcă să stabilească amestecul potrivit de sisteme cu echipaj și fără echipaj pentru forța viitoare, conform unui general de rangul unui stea care ajută la conducerea inițiativei.
După o serie de studii și proiecții privind amenințările de focuri de suprafață până în 2035, serviciul crede că se confruntă cu „deficite” în trei categorii — rază, capacitate și supraviețuire — dacă nu „ne corectăm cursul”, a declarat Brig. Gen. Rory Crooks, liderul echipei transversale de focuri de precizie pe termen lung.
„Obținerea superiorității locale în focuri începe cu egalitatea în focuri de suprafață,” a explicat el într-un interviu acordat Breaking Defense pe 29 ianuarie.
„Odată ce obținem acea superioritate locală în focuri de suprafață [și] de la suprafață la aer, atunci putem stabili condițiile corecte pentru a aduce componenta noastră aeriană,” a adăugat Crooks.
Pentru a atinge această viziune și a aborda deficitele percepute, serviciul a devised o abordare în trei direcții: inovația în muniție; extinderea planurilor de efecte lansate; și introducerea de „platforme mature sau existente” și augmentarea lor cu sisteme autonome.
Lucrările la toate aceste direcții sunt în curs de desfășurare, iar pentru cea de-a treia direcție se elaborează cerințe noi pentru lansatoare autonome care ar putea conduce la o eventuală competiție de prototipuri.
Această mutare potențială vine în contextul în care Comandamentul pentru Dezvoltarea Capacităților de Luptă al Armatei (DEVCOM) a petrecut ani dezvoltând propriul său Lansator Autonom Multidomenial (AML), un sistem de rachete de artilerie mobil de înaltă mobilitate M142 fără echipaj. Dar, fiind un efort de dezvoltare internă, comanda nu este în măsură să producă suficiente AML-uri pentru ca soldații să le testeze și să alimenteze ciclul de cerințe și decizii de achiziție.
„Nu văd DEVCOM ca fiind modalitatea de a introduce un număr mai mare de unități în formatiuni în viitorul apropiat: Aceasta va fi modalitatea în care vom valorifica industria,” a afirmat Crooks. „Dar începe cu rafinarea acelei cerințe, ceea ce suntem în proces de a face.”
Următorul pas, a explicat el, este redactarea unui document abreviat de dezvoltare a capacităților (A-CDD) care validează practic nevoia unei capacități și ar putea conduce la o competiție rapidă de prototipare competitivă.
Deși lucrările la AML vor fi incluse în acel proces de cerințe, la fel vor fi și observațiile provenite din demonstrații cu lansatoare autonome alternative propuse de industrie, care vor fi prezentate la evenimente precum proiectul de convergență Project Convergence Capstone 5.
„Aceasta nu înseamnă doar înlocuirea oamenilor cu roboți, ci cum putem face formatiunile existente mai letale cu sisteme autonome,” a spus el.
Deși prioritățile serviciului ar putea să se schimbe odată cu noua conducere civilă a Armatei, un astfel de lansator viitor ar putea însemna că serviciul nu este constrâns de un modul de 13 picioare și ar putea în loc să tragă un nou rachete „Affordable High-Speed Strike” care este programat pentru dezvoltare științifică și tehnologică în anul fiscal 2026. (Serviciul a denumit anterior această armă Racheta de Lovire Precizată Increment 5.)
„Suntem interesați să vedem ce putem realiza în termeni de rază și letalitate pe o rachetă lansată de la sol care ar putea fi mai mare de 13 picioare,” a declarat Crooks.
Provocările integrării sistemelor autonome
Cu platformele autonome la sol fiind încă în etapele incipiente, liderii Armatei încă răspund la întrebările legate de modul în care aceste arme se vor integra în formatiuni și cum vor fi utilizate de soldați. Pentru Crooks și comunitatea focurilor pe termen lung, planifică să se concentreze asupra provocărilor legate de sarcina cognitivă asociată cu combinarea sistemelor cu echipaj și a celor fără echipaj la evenimentul Project Convergence din acest an.
„Nu știm încă ce poate realiza un sistem cu echipaj în ceea ce privește sarcinile proprii pe care le așteptăm de la el astăzi … primirea misiunii, foc, reaprovizionare, toate acele sarcini asociate, și cât din acestea pot realiza și în același timp controla un sistem autonom,” a declarat Crooks.
„Ar putea fi unul-la-unu. Ar putea fi unul-la-N. Nu știm încă ce înseamnă asta,” a adăugat el.
Deși nu a menționat specific lansatoarele fără echipaj la eveniment pentru a ajuta la răspunsul acestor întrebări, se așteaptă ca AML să fie prezent la eveniment, alături de două lansatoare aflate în dezvoltare de diferite echipe din industrie. Lockheed Martin promovează un astfel de nou lansator, iar Raytheon a confirmat că lucrează la un altul care va fi prezent la evenimentul Armatei.
„Integrarea vehiculelor autonome în armată poate duce la un viitor în care operațiunile sunt mai rapide, mai sigure și mai adaptabile,” a scris Brian Burton, vicepreședinte pentru Focuri Precise și Manevră la Raytheon, într-o declarație pentru Breaking Defense. „Abordarea noastră inovatoare, împreună cu mai mulți parteneri, ajută la aducerea unei soluții de generație următoare, care crește eficiența operațională, traversează terenuri dificile, îmbunătățește supraviețuirea misiunii și reduce riscurile pentru soldați.”
Echipa de cerințe a lui Crooks a urmărit de asemenea progresul Corpului de Marină al SUA cu privire la unitatea de teren remote pentru focurile expediționare (ROGUE Fires), un program oportun pentru „colaborare,” a menționat el.
ROGUE Fires integrează Sistemul de Interdicție Navală Marine Expeditionary (NMESIS) — un lansator de rachetă anti-navă montabil, bazat pe sol, cu două rachete Naval Strike — pe șasiul vehiculului tactic ușor comun de 2,5 tone, în loc de platforma de vehicule tactice de medie de 5 tone (FMTV) utilizată pentru AML.
Corpul de Marină al SUA își intensifică de asemenea nivelul de autonomie al armamentului, anunțând luna trecută o nouă investiție de 30 de milioane de dolari în navigația autonomă, sub forma sistemului AutoDrive al firmei tehnologice Forterra.
„Credem că [AML] ar putea fi complementar în unele moduri cu ceea ce face Corpul de Marină,” a spus Crooks, menționând că unele dintre lansatoarele autonome împărtășesc aceeași platformă de autonomie.
„Astfel, această comunalitate ar putea fi inerentă, dar ne vom asigura, pe măsură ce dezvoltăm cerințele … că acestea sunt specificate în cerințe și că autonomia este foarte compatibilă,” a adăugat generalul de rangul unui stea.
Exclusiv
Emil Pascut: Critica managementului din MAI și reflexele regimului autoritar

Reflexe ale regimului comunist în MAI
Emil Pascut, reprezentant al Sindicatului Diamantul, a declarat că Ministerul Afacerilor Interne (MAI) păstrează reflexe ale regimului autoritar comunist, evidențiind modul în care opiniile critice sunt etichetate ca „opinii politice” sau acte anti-sistem. Aceasta este o strategie de control social care transformă disidența într-o faptă pedepsibilă, subminând astfel principiile statului de drept și creând un climat de frică.
Caracteristicile regimurilor autoritare
Pascut a enumerat principalele trăsături ale regimurilor autoritare:
- Centralizarea puterii
- Represiunea disidenței
- Controlul informației, inclusiv cenzura opiniilor critice și manipularea narativelor publice.
În aceste condiții, critica este percepută ca o amenințare la adresa stabilității regimului, indiferent de conținutul său.
Problemele din MAI
Pascut subliniază că la MAI există simptomele enumerate mai sus, facilitate de o legislație defectuoasă și de calitatea morală și profesională scăzută a unor funcționari de conducere. Legea 360/2002, de exemplu, este considerată un cadru normativ defectuos, utilizat pentru a suprima dizidența și opinile critice, fără o delimitare clară a „opiniilor politice” de cele care sunt pur critice.
Impactul Legii 360/2002
Lipsa unei definiții precise a „opiniei politice” permite o interpretare extinsă, astfel încât orice opinie contrară narativului oficial poate fi etichetată ca „opinie politică.” Pascut reamintește că înainte de cazurile recente, cercetările disciplinare pentru opinii politice erau rare, însă acestea au crescut în intensitate după evenimente recente, afectând grav activitatea sindicală și libertatea de exprimare a polițiștilor.
Distincția între critică și compromiterea imaginilor
Pascut evidențiază importanța de a face o distincție clară între critica legitimă, care abordează problemele structurale, și comportamentele care compromit imaginea instituției. Legislația existente, cum ar fi apreciația standardelor CEDO, ar trebui să ghideze sancționarea funcționarilor pentru exprimarea opinilor critice.
Jurisprudența CEDO ca fundament
Pascut face referire la cazuri relevante de la CEDO, precum „Vogt v. Germania” și „Baka v. Ungaria”, pentru a argumenta că sancțiunile aplicate funcționarilor publici trebuie să fie proporționale, legale și să demonstreze un impact real asupra reputației instituției, nu doar un discomfort.
Concluzie: Nevoia de schimbare
Misiunea MAI de a proteja drepturile cetățenilor și de a asigura transparența în activitatea sa este esențială. Pascut atrage atenția că o interpretare extinsă a legilor și penalizarea criticilor pot submina aceste valori fundamentale, fiind necesară o evaluare responsabilă și echilibrată a comportamentului funcționarilor publici.
Experiența acumulată pe parcursul a 18 ani de activitate juridică și observație critică a MAI îi oferă lui Emil Pascut autoritatea de a formula aceste concluzii esențiale pentru viitorul instituției și al societății românești. (Cristina T.).
Anchete
Recalcularea drepturilor salariale pentru personalul din structurile de apărare

Plafonarea ilegală a majorărilor
Prin Decizia nr. 75 din 18.11.2024, Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) a stabilit că plafonarea „majorării pentru lucrări de excepție și misiuni speciale” la valoarea salariului de funcție din anul 2018, conform OUG 114/2018, este ilegală. Aceasta trebuie să se raporteze la salariul de funcție aflat în plată.
Contextul deciziei
Decizia a venit ca urmare a sutelor de procese în instanță, după ce structurile de apărare au început, la 01.01.2024, să raporteze brusc drepturile salariale la salariul/solda de funcție aflat în plată, fără nicio intervenție legislativă.
Acțiunile Ministerului Apărării Naționale
Pentru a se conforma cu Decizia ÎCCJ, Ministerul Apărării Naționale (MApN) a publicat pe site-un proiect de ordonanță de urgență care vizează plata unor diferențe de drepturi salariale pentru personalul din structurile de apărare, ordine publică și siguranță națională.
I. Recalcularea drepturilor pentru personalul aflaat în activitate:
- Se va realiza pentru toți beneficiarii acestui drept din perioada 01.01.2019 – 31.12.2023.
- Recalcularea se va face la salariul de funcție aflat în plată în perioada respectivă.
- Termenul pentru recalculare este de 120 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței.
- Sumele rezultate se vor plăti eșalonat pe o perioadă de 5 ani:
- 5% în primul an, până la 04.12.2025
- 10% în al doilea an, până la 04.12.2026
- 25% în al treilea an, până la 04.12.2027
- 25% în al patrulea an, până la 04.12.2028
- 35% în al cincilea an, până la 04.12.2029
- Diferențele vor fi actualizate cu rata inflației.
II. Recalcularea drepturilor pentru personalul care a incetat raporturile de serviciu (Pensionarii militari):
- Vor beneficia de o dublă recalculare, atât de fostul angajator, cât și de Casa de Pensii.
- Recalcularea de către fostul angajator se va realiza pentru toți beneficiarii acestui drept din perioada 01.01.2019 – 31.12.2023.
- Sumele rezultate se vor plăti eșalonat de fostul angajator pe o perioadă de 5 ani, similar cu cei activi:
- 5% în primul an, până la 04.12.2025
- 10% în al doilea an, până la 04.12.2026
- 25% în al treilea an, până la 04.12.2027
- 25% în al patrulea an, până la 04.12.2028
- 35% în al cincilea an, până la 04.12.2029
- Diferențele plătite de fostul angajator se vor actualiza cu rata inflației.
- Revizuirea pensiilor se va face din oficiu în termen de 240 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, iar restanțele vor fi achitate eșalonat de Casa de Pensii pe o perioadă de 5 ani, similar cu calitatea celor activi.
Concluzie
Această reformă vizează asigurarea unor drepturi salariale corecte pentru personalul din structurile de apărare și este un pas important în remedierea situațiilor generate de aplicarea defectuoasă a legii. Deciziile luate de MApN vor avea un impact semnificativ asupra veniturilor și stabilității financiare a acestui sector esențial. (Irinel I.).
Featured
Haos la Urziceni: Doi frați uciși într-un conflict violent
-
Exclusivacum 3 zile
Poliția sau mafia? Războiul politic care distruge afaceri in Cerasu/Rețeaua corupției de la Vălenii de Munte: între putere și abuz
-
Exclusivacum 22 de ore
Aroganta și ipocrizia în conducerea ANP: Întâlnire cu realitatea
-
Exclusivacum 3 zile
Corupție și intimidare: Adevărul din umbră al gestionării deșeurilor în Prahova
-
Exclusivacum 2 zile
Scandalul White Tower: Abuzuri imobiliare și corupție în România
-
Exclusivacum 2 zile
Critici dure la adresa lui Dan Halchin în urma bilanțului de la Penitenciarul Iași
-
Exclusivacum o zi
A apărut proiectul de OUG pentru recalcularea salariilor și pensiilor militare
-
Exclusivacum 4 zile
FSANP propune amendament pentru acordarea drepturilor salariale polițiștilor de penitenciare
-
Exclusivacum 4 zile
Proteste ale polițiștilor din Mehedinți impotriva tăierilor salariale
Notice: Undefined variable: user_ID in /home/incisivdeprahova/public_html/wp-content/themes/zox-news/comments.php on line 48
You must be logged in to post a comment Login