Actualitate
Competitia intensificată în industria scaunelor de ejectare

Martin-Baker și Collins Aerospace în timpul unei revizuiri critice
În apropierea unui model al celei mai noi concepții de scaun de ejectare de la Martin-Baker, executivul companiei, Andrew Martin, părea incredul. Un oficial de la competitorul Collins Aerospace, un alt producător de scaune de ejectare, a sugerat că unele scaune Martin-Baker nu sunt la fel de sigure pe cât ar trebui — o afirmație pe care Martin o consideră nedreaptă, bazată pe date învechite.
„De ce ar dori cineva să răspândească panică?” a spus Martin pentru Breaking Defense. „De ce ar vrea cineva să publice date și să le spună piloților lucruri incorecte, oferindu-le motive de nesiguranță, când ceea ce trebuie să facă este să tragă de manetă? Aceasta este partea pe care o considerăm ușor iresponsabilă.”
Siguranța este, desigur, prioritatea principală pentru ambele companii de scaune de ejectare, deoarece produsele lor sunt destinate a fi utilizate doar în cazul în care viața unui pilot este deja în pericol grav.
Aceasta vine în contextul în care se află în joc sute de milioane de dolari, cu un cronometru care ticăie: Până la sfârșitul anului, Forțele Aeriene plănuiesc să finalizeze o revizuire a programului scaunului de ejectare de nouă generație (NGES), al cărui contract este deținut în prezent de Collins. După aceea, serviciul ar putea decide să își schimbe strategia de achiziție, mutând potențial drepturile de producție pentru scaunele de ejectare ale zecilor de aeronave americane.
Odată ce revizuirea se încheie, Forțele Aeriene ar putea decide să rămână cu strategia de achiziție actuală, în cadrul căreia Collins este deja angajată în lucrări pentru F-15E. Schimbarea strategiei ar putea să nu se traducă neapărat printr-o trecere completă de la Collins, subsidiară a gigantului de apărare RTX, la Martin-Baker din Regatul Unit; o competiție completă ar putea permite de asemenea ca Collins să rămână victorios sau, teoretic, ar putea rezulta într-o divizare a muncii între cele două companii.
„Există anumite piețe care sunt pur și simplu naturale pentru un număr restrâns de participanți,” a declarat JJ Gertler, analist la Teal Group. Comparând piața scaunelor de ejectare cu munca de resurfacing a patinelor de hochei, Gertler a subliniat că anumite aeronave tind să folosească același tip de scaun de ejectare.
„Astfel, fiecare contract tinde să fie unul total pentru companiile de scaune de ejectare,” a spus acesta.
Impactul unei competiții asupra planului deja întârziat al scaunului este încă neclar. „Forțele Aeriene proiectează un program de integrare și testare de 36 de luni pentru fiecare platformă din cadrul efortului NGES, urmat de un timp de livrare de 24 de luni pentru producție, urmat de modificări aduse aeronavelor,” a declarat un purtător de cuvânt al Forțelor Aeriene.
De la atribuirea contractului NGES în 2019, multe s-au schimbat, iar oficialii Forțelor Aeriene au decis să reexamineze strategia de achiziție. Collins Aerospace a fost aleasă inițial datorită capacității sale de a oferi scaunul ACES 5, destinat să înlocuiască scaunele din B-2 și să servească ca scaun de ejectare pentru noul T-7A de antrenament de la Boeing.
Problemele întârziate cu NGES au dus la o oprire temporară a lucrărilor, dar în urma obținerii aliniamentului asupra cerințelor contractuale existente, ordinea de oprire a fost ridicată.
Variațiile din NGES au atras atenția legislatorilor din Camera Reprezentanților, care au cerut Pentagonului să reevalueze strategia de achiziție.
Un purtător de cuvânt al Collins a insistat asupra siguranței ca prioritate principală pentru companie, menționând că „oricând ai un tip de îngrijorare legat de scaun — nu spunând că au existat vreo îngrijorare, dar ai multe probleme care pot apǎrea și care sunt neprevăzute — trebuie să iei măsurile necesare pentru a te asigura că le abordezi”. El a adăugat că compania are o „abordare personalizată” pentru a reveni pe calea cea bună.
După F-15, Forțele Aeriene intenționează să califice scaunele pentru F-16, F-22 și apoi pentru B-1. (Toate cele patru aeronave sunt echipate cu scaunul ACES II de la Collins.) Purtătorul de cuvânt al companiei a menționat că Forțele Aeriene au eliminat cerințele pentru F-15C/D, menținându-le însă pentru F-15E, și că o modificare a contractului a fost semnată la începutul acestui an pentru a include F-15EX ca variantă a platformei calificate.
În ceea ce privește B-2, Makros a menționat că scaunele pentru bombardierul stealth au fost fabricate, dar că aeronavele trebuie să intre în ciclurile lor de depou pentru a primi noile scaune. Purtătorul de cuvânt al Forțelor Aeriene a confirmat că efortul de instalare a noilor scaune în B-2, numit Programul de Siguranță și Sustenabilitate B-2, a primit aprobată aeronautică în luna iulie. Instalarea noilor scaune „trebuie programată în funcție de disponibilitatea aeronavelor”, au adăugat aceștia.
Primul proces de revizie a scaunelor pentru flota B-2 formată din 19 aeronave a fost finalizat la începutul lunii noiembrie, iar următoarea instalație de aeronave este așteptată în decembrie.
Încălzirea Competitivității Există doar un număr limitat de aeronave occidentale care necesită scaune de ejectare noi în orice moment dat, astfel că oportunitățile de contract ajung adesea să fie o bătălie între Collins și Martin-Baker. Dar ideea că Collins ar putea fi nevoită să-și apere munca legată de NGES după ce a încheiat acordul timp de cinci ani îi determină pe cei de la Collins să adopte o poziție publică mai agresivă.
Într-un email trimis către Breaking Defense, purtătorul de cuvânt al Collins a împărtășit mai multe statistici legate de scaunul ACES, inclusiv afirmația că „spre deosebire de alte scaune care pot avea rate de rănire a coloanei vertebrale în timpul ejectării de până la 40 la sută” — o insinuare clară la adresa rivalilor săi — „ACES are o rată de rănire a coloanei vertebrale de mai puțin de 1%.”
Reprezentanții Martin-Baker, inclusiv Martin, contestă aceste caracterizări, susținând că Collins lucrează cu date învechite pentru scaune care datează de decenii. Scaunele actuale Martin-Baker pentru aeronavele Forțelor Aeriene și Marinei respectă standardul de rată de rănire de 1%, a declarat Roberts.
„Există parametrii pe care guvernul îi va asigura, numiți răspuns dinamic,” a explicat Roberts la standul companiei la AFA, unde se redifuza un videoclip cu o serie de accidente pentru aeronave precum F-35, care are un scaun Martin-Baker. „Ei se asigură că scaunele moderne îndeplinesc cerințele moderne.”
Reducerea riscului de rănire a piloților este un obiectiv principal al programului NGES, care se concentrează pe acomodarea unei game mai largi de tipuri de corpuri.
NGES este, de asemenea, destinat să compenseze modificările în misiunile de zbor, cum ar fi proliferarea display-urilor montate pe cască — instrumente grele așezate pe capul unui pilot, care prezintă riscuri în timpul ejectării.
Ambele firme susțin că scaunele lor au făcut modificările necesare pentru a se adapta la cerințele moderne. De asemenea, spun că au incorporat alte ajustări de design, cum ar fi sporirea modularității pentru a ușura procesul de întreținere. Pe măsură ce competiția devine tot mai aprope, producătorii de scaune de ejectare își fac argumentele finale.
„Văd aceasta ca pe o dovadă a diligencei din partea Forțelor Aeriene,” a spus Makros. „Sunt încrezător că ACES 5, fiind standardul de aur și cel mai sigur pe piață, este scaunul ideal pentru Forțele Aeriene. Cred că și Forțele Aeriene consideră la fel,” a adăugat el.
Pe de altă parte, Martin-Baker nu încearcă neapărat să înlăture Collins ca singurul producător pentru NGES, a spus Martin. În schimb, compania crede că Forțele Aeriene ar trebui să adopte o abordare modulară în integrarea platformelor, deschizând astfel oportunitatea ca ambele firme să joace un rol în NGES.
„Nu există frustrare. Nu există animozitate. Suntem cu toții în afacerea salvării de vieți,” a afirmat Martin. „Și cred că mesajul nostru către Forțele Aeriene a fost că nu trebuie să fie un câștigător totul sau nimic.”
Cu toate acestea, Gertler a subliniat că miza este mai mare pentru Martin-Baker decât pentru Collins. Collins are un portofoliu diversificat care include și alte produse, precum avionică, și face parte dintr-o companie aerospațială mult mai mare. În contrast, Martin-Baker este o „companie pură în domeniul scaunelor de ejectare”, ceea ce înseamnă că obținerea de lucrări noi în domeniul scaunelor de ejectare este relativ mai importantă pentru ei.
„Așadar, într-un fel, un nou contract pentru Collins este un lucru foarte binevenit. Un nou contract pentru Martin-Baker este esențial,” a concluzionat Gertler.
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 16 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 2 zile
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!