Anchete
Clarificarea sintagmei „de indată” în Codul de Procedură Civilă: O intrebare pentru CSM
Contextul intrebării din partea CSM
Consiliul Superior al Magistraturii vrea să știe ce înseamnă sintagma „de îndată” din articolele 200 și 201 ale Codului de procedură civilă, dezvăluie publicația Lumea Justiției. Este vorba despre procedura privind verificarea și regularizarea cererii de chemare în judecată, respectiv fixarea primului termen al procesului.
Discuțiile din Comisie
Problema a fost discutată joi, 14 noiembrie 2024, în Comisia nr. 1 („Legislație și cooperare interinstituțională”), în format de judecători – comisie condusă de judecătorul CSM Narcis Erculescu.
Așteptările de la Comisie
Momentan, nu știm la ce concluzie a ajuns comisia. Totuși, partea bună este că subiectul va ajunge pe ordinea de zi a Secției pentru judecători – moment în care vom afla punctul de vedere al CSM.
Articolele din CPC
„Articolul 200
Verificarea cererii si regularizarea acesteia
(1) Completul caruia i s-a repartizat aleatoriu cauza verifica, de indata, daca cererea de chemare in judecata este de competenta sa si daca aceasta indeplineste cerintele prevazute la art. 194-197.
(2) In cazul in care cauza nu este de competenta sa, completul caruia i-a fost repartizata cererea dispune, prin incheiere data fara citarea partilor, trimiterea dosarului completului specializat competent sau, dupa caz, sectiei specializate competente din cadrul instantei sesizate. Dispozitiile privitoare la necompetenta si conflictele de competenta se aplica prin asemanare.
(3) Cand cererea nu indeplineste cerintele prevazute la art. 194-197, reclamantului i se vor comunica in scris lipsurile, cu mentiunea ca, in termen de cel mult 10 zile de la primirea comunicarii, trebuie sa faca completarile sau modificarile dispuse, sub sanctiunea anularii cererii. Se excepteaza de la aceasta sanctiune obligatia de a se desemna un reprezentant comun, caz in care sunt aplicabile dispozitiile art. 202 alin. (3).
(4) Daca obligatiile privind completarea sau modificarea cererii prevazute la art. 194 lit. a)-c), d) numai in cazul motivarii in fapt si f), precum si art. 195-197 nu sunt indeplinite in termenul prevazut la alin. (3), prin incheiere se dispune anularea cererii.
(4^1) Reclamantului nu i se poate cere sa completeze sau sa modifice cererea de chemare in judecata cu date sau informatii de care acesta nu dispune personal si pentru obtinerea carora este necesara interventia instantei.
(6) Cererea de reexaminare se face in termen de 15 zile de la data comunicarii incheierii.
(7) Cererea se solutioneaza prin incheiere definitiva data in camera de consiliu, cu citarea reclamantului, de catre un alt complet al instantei respective, desemnat prin repartizare aleatorie, care va putea reveni asupra masurii anularii daca aceasta a fost dispusa eronat sau daca neregularitatile au fost inlaturate in termenul acordat potrivit alin. (3).
(8) In caz de admitere, cauza se retrimite completului initial investit.
Articolul 201
Fixarea primului termen de judecata
(1) Judecatorul, de indata ce constata ca sunt indeplinite conditiile prevazute de lege pentru cererea de chemare in judecata, dispune, prin rezolutie, comunicarea acesteia catre parat, punandu-i-se in vedere ca are obligatia de a depune intampinare, sub sanctiunea prevazuta de lege, care va fi indicata expres, in termen de 25 de zile de la comunicarea cererii de chemare in judecata, in conditiile art. 165.
(2) Intampinarea se comunica de indata reclamantului, care poate depune raspuns la intampinare in termen de 10 zile de la comunicare. Paratul va lua cunostinta de raspunsul la intampinare de la dosarul cauzei.
(3) In termen de 3 zile de la data depunerii intampinarii, judecatorul fixeaza prin rezolutie primul termen de judecata, care va fi de cel mult 60 de zile de la data rezolutiei, dispunand citarea partilor.
(4) In cazul in care paratul nu a depus intampinare in termenul prevazut la alin. (1), la data expirarii termenului respectiv, judecatorul fixeaza prin rezolutie primul termen de judecata, care va fi de cel mult 60 de zile de la data rezolutiei, dispunand citarea partilor.
(5) In procesele urgente, termenele prevazute la alin. (1)-(4) pot fi reduse de judecator in functie de circumstantele cauzei.
(6) In cazul in care paratul domiciliaza in strainatate, judecatorul va fixa un termen mai indelungat, rezonabil, in raport cu imprejurarile cauzei. Citarea se va face cu respectarea dispozitiilor art. 156”. (Irinel I.).
Anchete
LEGEA 232/2025: Bravo, Statul Român! După 41 de morți, am descoperit că violența domestică e… grea! Un Pamflet despre ‘revoluția’ justiției
Anchete
„Calul Troian” al DGArm: Avioane Craiova, pe marginea prăpastiei din cauza unui contract toxic cu MApN
O companie strategică din industria de apărare românească, Avioane Craiova, se află într-o situație critică, riscând închiderea ca urmare a unui contract controversat cu Ministerul Apărării Naționale (MApN). Detaliile, dezvăluite de jurnalista Claudia Marcu în Cotidianul Național, vorbesc despre clauze considerate „aberante”, care au generat penalități uriașe, punând sub semnul întrebării integritatea și viziunea strategică a statului român.
Un contract cu clauze „aberante”: Trădare sau incompetență?
Sub titlul provocator „Trădare sau incompetență? Statul român își EXECUTĂ propria fabrică de avioane”, publicația citată evidențiază un contract care prevedea penalități nelimitate în caz de întârzieri la livrări. Acestea au atins acum suma amețitoare de 20 de milioane de euro, la care se adaugă alte 10 milioane de euro provenite din executarea scrisorii de garanție. Nicu Fălcoi, directorul general al Avioane Craiova, a denunțat lipsa de echitate a acestor clauze, afirmând că „pentru un contract de 55-56 milioane de euro să ai penalități de 20 milioane de euro plus executarea scrisorii de garanție, de încă 10 milioane de euro, nu este normal”, și a provocat DGArm să indice „unde mai are un contract cu penalități nelimitate” la nivel internațional. „Băieții deștepți de la MApN, care se ocupă cu achiziția de armament, nici nu vor să audă de vreo renegociere”, conchide sursa.
Drumul spre prăpastie: Cum s-a ajuns aici?
Rădăcinile acestei situații tensionate se regăsesc în anul 2020, când Avioane Craiova, confruntându-se deja cu dificultăți financiare, a fost nevoită să semneze cu MApN un contract pentru modernizarea aeronavelor IAR-99, esențiale pentru antrenamentul piloților pe avioanele F-16. Însă, contextul geopolitic și sanitar global a generat întârzieri majore. Pandemia COVID-19, războiul din Ucraina și cel din Gaza, alături de întârzierile subcontractorilor și chiar interdicțiile SUA privind exportul unor componente critice, au împiedicat livrarea primelor avioane modernizate în termenul stabilit de 2024. Astfel, într-un singur an de întârziere, penalitățile au depășit jumătate din valoarea inițială a contractului.
Rolul strategic al Avioane Craiova și lipsa de viziune
Conducerea Avioane Craiova subliniază caracterul strategic al companiei, singura din țară capabilă să modernizeze avioane de antrenament pentru F-16. „Suntem o companie care este esențială pentru statul român, în condițiile în care vrem să fim cumva independenți din punctul de vedere al producerii de armament”, a declarat Nicu Fălcoi pentru Cotidianul Național. Compania are perspective de modernizare a aeronavelor Spartan și chiar de producție de drone, consolidându-și astfel rolul vital pentru securitatea națională. „În actualul context în care ne găsim, cu un război la graniță, sunt companii din industria de apărare care sunt esențiale”, a adăugat Fălcoi, subliniind paradoxul ca statul român să-și amenințe propria capacitate de producție.
Dialogul surzilor: DGArm refuză renegocierea
În ciuda gravității situației, dialogul cu Direcția Generală pentru Armamente (DGArm), principalul contractant, pare să fi ajuns într-un punct mort. „Am vorbit ca și cum aș fi vorbit în fața unui perete când am fost la DGArm”, a mărturisit directorul Fălcoi. Reprezentanții DGArm invocă necesitatea respectării stricte a contractului, motivând că „pe ei îi ia Curtea de Conturi și nu-și permit să facă niciun rabat”. Avioane Craiova a încercat să invoce „forța majoră” pentru întârzieri, dar a obținut o prelungire de doar șase luni, insuficientă pentru a acoperi blocajele cauzate de factori externi. În fața acestui impas, societatea este decisă să conteste penalitățile în instanță, avertizând asupra riscului de „incapacitate de plată” care ar putea duce la falimentul unei companii cu o importanță crucială pentru industria de apărare a României.
Anchete
Restaurarea „vechiului sistem”? Petiția de susținere a judecătorilor Besu și Morosanu, acuzată de deturnare politică!
O controversă majoră agită lumea justiției românești. Demersul de susținere a judecătorilor CAB Ionel Besu și Raluca Morosanu, deveniți „eroi #rezist și USR”, este acuzat de publicația Lumea Justiției că ar servi unui „adevărat scop” politic, depășind cu mult solidaritatea profesională. Conform sursei citate, în spatele petiției ar sta o tentativă de „restaurație” și de acaparare politică a instituțiilor cheie din justiție.
De la solidaritate profesională la „restaurarea vechiului sistem”?
Lumea Justiției sugerează că strângerea de semnături pentru susținerea celor doi judecători – Ionel Besu, după „dezvăluirile” din materialul Recorder, și Raluca Morosanu, după ce i-a susținut public – are un obiectiv mai amplu. Publicația afirmă că scopul ar fi „restauratia vechiului Sistem – pe vremea caruia 3.000 de magistrati aveau dosare fabricate la DNA si multi dintre ei erau santajati de Binomul DNA-SRI cu aceste dosare fabricate”. Această acuzație este susținută de lista semnatarilor, pe care se regăsesc nume precum Laura Codruța Kovesi, Ionuț Matei sau Lucian Onea, prezențe considerate de publicație ca fiind sugestive. Într-o notă retorică, articolul adaugă că „mai ramanea sa semneze lista Florian Coldea si Mircea Negulescu „Portocala”.”
USR și #rezist, acuzați de tentativa de acaparare a justiției
Potrivit Lumea Justiției, pe acest demers „s-a urcat USR”, iar mesajul celor care au semnat lista de susținere a devenit „puternic politizat”. Publicația denunță o „încercare a acestui partid sa puna mana pe ICCJ, DNA si PICCJ”, instituții fundamentale ale sistemului judiciar românesc. Astfel, o acțiune inițiată ca un gest de sprijin profesional este transformată, în viziunea publicației, într-o manevră politică strategică.
Revoltă printre magistrați: O solidaritate deturnată?
Pe măsură ce aspectele politice devin tot mai evidente, tot mai mulți magistrați încep să-și dea seama că au fost „atrași într-o cursa”. Decizia lor de a semna lista de susținere a lui Ionel Besu și Raluca Morosanu a fost motivată de „solidaritate de breasla, nu cauzata de vreun crez politic”, se arată în articol. În prezent, doi dintre semnatari au ieșit public pentru a-și exprima nemulțumirile și a se disocia de conotațiile politice ale demersului.
Mărturii din interior: Judecătoarea Lavinia Circiumaru și procurorul Cosmin Halalau detașează demersul
Judecătoarea Lavinia Circiumaru de la Tribunalul București a reacționat pe Facebook, declarând: “Eu am semnat memoriul de susținere pentru colegii mei Laurentiu Besu si Raluca Morosanu, dar se incearca deturnarea intentiei noastre si se sustine ca si la Tribunalul Bucuresti sunt probleme similare. Sunt de 11 ani judecator la Tribunalul Bucuresti si niciodata nu au existat probleme similare la tribunal cu cele relatate in reportaj. Nu este corect sa se arunce cu astfel de acuzatii nefondate asupra fostilor președinti sau a actualului presedinte.”
De asemenea, procurorul Cosmin Halalau, șeful Serviciului de Cooperare Internațională din DNA, a explicat pentru Gândul că situația a căpătat un caracter politic. „Este o problema politizata. Nici nu am dreptul si nici nu vreau sa comentez ce spune un partid politic. Este un demers al unui partid politic si nu pot sa comentez. Am semnat un demers prin care ma solidarizez cu cei 2 judecatori, in ideea de a nu fi cercetati disciplinar in cauze in care nu este cazul sa fie cercetati… Atat. Nu pot comenta ceva ce este sustinut de un partid politic,” a subliniat procurorul.
Lumea Justiției concluzionează că „nemultumirea e din ce in ce mai mare, tot mai multi magistrati dandu-si seama ca sunt folositi politic de gruparile #rezist-USR din magistratura,” semnalând o fisură tot mai adâncă în interiorul sistemului judiciar. (Irinel I.).
-
Exclusivacum 2 zileRepublica „banana” de la Vălenii de Munte și imperiul betonului de pe Valea Slănicului: De la apa plată la rețele de familie, sub ochiul indulgent al statului
-
Exclusivacum o ziBuziaș: Necrologul moral al Sistemului Penitenciar! Rușinea ANP, deconspirată!
-
Exclusivacum 11 oreSCANDAL NAȚIONAL: „UBER INTIM” PE BANI PUBLICI! CUM A DEVENIT PUȘCĂRIA ROMÂNĂ BORDELUL DE LUX AL DEȚINUȚILOR VIP!
-
Exclusivacum 5 zileAPOCALIPSA AGRARĂ: Cum ne-au furat ploaia și miliardele, sub scutul de carton al incompetenței și hoției! DNA doarme în secetă profundă, în timp ce Vrancea și Prahova ii cântă prohodul mafiei!
-
Exclusivacum 2 zileEpava BMW-ului și „misiunea” fantomă: Poliția Ploiești, rămasă cu rușinea și trei cârpe pe roți
-
Exclusivacum o ziPrahova, „drogată” cu indiferență: Unde Poliția „nu vede”, dar taximetriștii stiu tot!
-
Exclusivacum 4 zileScandal în Poliția Română: Mii de polițiști, blocați pe funcții inferioare și păgubiți salarial, în așteptarea unei decizii de la vârf
-
Exclusivacum 3 zileCurățenia de sărbători la penitenciar: Când mizeriile ies de sub preș, Guvernul Bolojan taie săpunul, iar sindicatul e pe baricade!



