Actualitate
Problemele de modernizare ale GPS-ului: intârzieri și provocări ale Pentagonului

După aproape două decenii de dezvoltare, efortul amplu al Pentagonului de a face semnalele GPS mai greu de blocat continuă să se confrunte cu întârzieri repetate în toate segmentele – spațiu, teren și echipamente utilizator, conform unui nou raport al Biroului de responsabilitate guvernamentală (GAO).
„Multe dintre programele care fac parte din efortul de modernizare a GPS-ului s-au confruntat cu provocări semnificative în dezvoltare, ceea ce a dus la depășiri de costuri și întârzieri de mulți ani în implementarea capacității M-code. Aceste întârzieri cresc riscurile pentru combatanți, întrucât adversarii continuă să dezvolte și să desfășoare tehnologie capabilă să compromită semnalele GPS,” afirmă raportul, intitulat „Modernizarea GPS-ului: Întârzieri continue în livrarea unor capabilități mai sigure pentru luptători,” publicat astăzi.
Pentru a agrava lucrurile, conform organismului de supraveghere guvernamental, Departamentul Apărării se confruntă acum cu o posibilă penurie de microcipuri și plăci de procesare, care să permită vehiculelor terestre, navelor și avioanelor să acceseze GPS-ul.
Forța Spațială este responsabilă pentru segmentul spațial și a făcut unele progrese în remedierera „câteva provocări tehnice și de producție” în dezvoltarea sateliților GPS III și GPS IIIF, destinați să înlocuiască versiunile mai vechi. Totuși, din cauza acestor remedieri, serviciul se apropie acum de limitele programului său. „Întârzieri suplimentare ar putea pune în pericol obiectivul DOD de a avea 24 de sateliți capabili de M-code în operațiune continuă până în anii 2030,” se menționează în raport. De asemenea, serviciul este responsabil pentru noul sistem terestru de comandă și control al acestor sateliți, numit Sistemul de Control Operațional de Generație Next (OCX). Dezvoltat de RTX (fostul Raytheon), OCX este necesar pentru a permite unor 700 de sisteme de armament din întreaga armată a SUA să acceseze pe deplin M-code. Totuși, programul a devenit un exemplu de achiziții eșuate, fiind planificat inițial să înceapă operațiunile cu mai bine de un deceniu în urmă, iar dezvoltarea sa continuă să creeze probleme Forței Spațiale, conform raportului GAO. Deși unele teste cheie au fost încheiate, data planificată pentru acceptarea operațională a OCX a fost retrasă acum până în decembrie 2025, de la obiectivul său recent din iulie 2025, în ciuda progresului realizat de Raytheon în testare.
Forța Spațială este, de asemenea, responsabilă pentru dezvoltarea microcipurilor și plăcilor de microelectronică care se interfacează cu semnalele M-code, deși fiecare serviciu individual este responsabil pentru construcția recepitoarelor/radiourilor specifice acestora. Incapacitatea DOD de a desfășura kitul utilizator M-code, dezvoltat în cadrul programului Echipamente GPS pentru Utilizatori Militare (MGUE), a fost una dintre problemele principale ale programului GPS de mai bine de două decenii, conform raportului repetat de GAO și al Biroului pentru Testare și Evaluare al Pentagonului.
„Deși Forța Spațială a făcut progrese în dezvoltarea echipamentului utilizator, riscurile semnificative rămân în livrarea capabilităților pentru combatanți. După ani de întârzieri, prima etapă de echipamente utilizator — microcipuri și plăci care procesează semnalele M-code — se apropie de ultimele teste. Totuși, descoperirea unor deficiențe suplimentare amenință programul,” găsește noul raport. Efortul MGUE are două părți. MGUE Increment 1 dezvoltă cipurile și plăcile ASIC unice pentru integrarea inițială cu vehiculele Stryker ale Armatei și vehiculele ușoare tactice ale Marinei, precum și pentru bombardierele B-2 ale Forței Aeriene și distrugătoarele de clasă DDG ale Marinei. MGUE Increment 2 dezvoltă un cip ASIC mai mic și mai puternic pentru utilizare în radiouri portabile și muniții ghidate de precizie, care „combină o serie de modele comerciale cu funcții militare sensibile care să fie adăugate în programare,” explică GAO.
Ambele eforturi sunt încă pline de riscuri, constată raportul.
„După ani de întârzieri, programul MGUE Increment 1 al Forței Spațiale se apropie de ultima serie de teste. Totuși, descoperirea unor deficiențe suplimentare ar putea adăuga un risc suplimentar la program. Deși două dintre contractanții MGUE Increment 2 au început revizuirea designului critic pentru plăcile lor receptor, programul este în pericol să depășească intervalul de 5 ani asociat cu programele care utilizează calea de achiziții de nivel mediu,” afirmă GAO.
Între timp, Consiliul de Supraveghere a Poziționării, Navigației și Sincronizării (PNT) al DOD încearcă să găsească soluții pentru „posibilele penurii de cipuri și plăci GPS,” adaugă raportul. „DOD se confruntă cu o potențială lacună în disponibilitatea plăcilor de recepție GPS, deoarece unele dintre plăcile actuale nu mai pot fi produsem iar înlocuirile care suportă M-code au fost amânate. În plus, oficialii Armatei au declarat că vânzările externe de echipamente GPS către aliați și parteneri străini epuizează de asemenea stocurile de plăci.”
În ceea ce privește dezvoltarea receptorilor, GAO constată că Armata și Marina au făcut progrese în direcția desfășurării, dar Forța Aeriană întâmpină întârzieri semnificative.
„Din cauza problemelor de dezvoltare, receptorii GPS M-code ai Forței Aeriene sunt semnificativ întârziți, întârziind desfășurarea capacității M-code pentru multiple platforme aeriene ale Forței Aeriene și Marinei. Pentru a atenua unele dintre aceste întârzieri, Marina și Forța Aeriană planifică o soluție intermediară care ar oferi capacitate M-code cu unele dintre recepțioarele lor actuale,” detaliază raportul.
„Armata face progrese cu receptorii săi pentru vehicule terestre, portabile și aviație, cu planuri de desfășurare în platforme în anii fiscali 2024 și 2025. Marina depinde de Forța Aeriană pentru dezvoltarea receptorilor săi pentru platformele aeriene, în timp ce planurile pentru receptorii maritimi vor finaliza testele operaționale în anul fiscal 2025. În cele din urmă, Corpul Marinar plănuiește să folosească receptorul M-code al Armatei pentru vehiculele sale terestre și nu a ales încă o opțiune pentru noile sale sisteme GPS portabile,” adaugă acesta.
Problema radiourilor portabile M-Code scoate totuși în evidență dificultățile pe care Pentagonul le-a avut în coordonarea diferitelor eforturi ale serviciilor. Forța Spațială a acordat în iulie 2023 un contract la Technology Advancement Group pentru prototiparea unei radiouri portabile folosind cipul și placa planificate MGUE Increment 2, în cadrul unui proiect estimate să coste 149,2 milioane de dolari în 2020, potrivit raportului GAO.
Aceasta, în ciuda faptului că cel mai mare client pentru radiourile GPS portabile, Armata, a declarat că nu are intenția de a achiziționa receptorul Forței Spațiale și urmărește propriile opțiuni, inclusiv apelarea la furnizori comerciali. De asemenea, un alt utilizator potențial cheie, Corpul Marin, a afirmat că dorește să aibă o competiție deschisă, conform raportului GAO. Astfel, agenția de supraveghere a recomandat anul trecut, având în vedere lipsa unui „caz de afaceri solid”, ca Forța Spațială să renunțe pur și simplu la prototip.
Pentagonul „a fost de acord cu această recomandare, dar a raportat o atribuție pentru receptorul portabil în iulie 2023, fără a fi stabilit mai întâi un caz de afaceri suficient. Prin urmare, am încheiat recomandarea având în vedere că nu mai era validă,” afirmă GAO.
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 14 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 2 zile
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!