Connect with us

Investigatii

Guvernul forțează contorizarea căldurii din apartamente

Publicat

pe

În loc să sprijine programele de reabilitare termică a locuințelor, Guvernul a decis să cheltuie banii din Fondul de Modernizare pentru a cumpăra repartitoare de căldură pentru persoanele vulnerabile. Gratuitatea acestora este doar o capcană, pentru că repartitoarele nu înseamnă decât dreptul de a îngheța de frig în apartament, în numele economiei de energie, în condițiile în care deja România are cel mai mic consum din UE.

(Preluare National – Claudia Marcu):

Guvernul încearcă să momească persoanele vulnerabile financiar cu gratuitatea repartitoarelor de căldură, în speranța că oamenii se vor grăbi să le monteze. Singurul rol al repartitoarelor este unul foarte pervers. Îi obligă pe săraci, care au devenit majoritari în ”România prosperă”, să închidă căldura în apartamente pentru a face economie de bani. O economie aparentă, având în vedere că o deconectare totală de la energia termică într-un bloc înseamnă o povară în plus pentru sistemul de sănătate. Ca să nu mai vorbim de costurile în plus pentru plata firmelor care se ocupă de citirea repartitoarelor și de facturile extrem de mari pe care le vor plăti cei care aleg să nu înghețe în propriile case.

Segmentul căruia i se adresează Executivul este însă același care deja primește carduri de energie, pentru diminuarea facturilor la energie termică, așa că ”darul” repartitoarelor este un nonsens. Suma alocată de Guvern este de 375 milioane de lei, din Fondul de Modernizare, alimentat din certificatele verzi plătite de populație. Cu acești bani s-ar fi putut finanța, tot pentru persoanele vulnerabile, reabilitarea termică a locuințelor, în special în mediul rural, unde este dezastru, însă acesta este un subiect tabu pentru autorități. Măsurile din Planul național integrat în domeniul energiei și schimbărilor climatice 2021-2030 au ca scop obținerea unor noi economii de energie  a căror valoare cumulată reprezintă o reducere minimă a consumului de energie finală în cuantum de 0,8% pe an pentru perioada 2021-2030, comparativ cu media consumului înregistrat în perioada 2016-2018, susține Guvernul. Fără să precizeze faptul că România a ajuns la un consum de energie la jumătate față de media europeană, fiind pe ultimul loc la acest capitol.

Premieră europeană

Măsurile preconizate în actul normativ adoptat de Guvern au în vedere adaptarea cadrului legal în vederea implementării sprijinului pentru compensarea, costului aferent achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică, în imobile de tip condominiu racordate la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică sau dotate cu o sursă proprie locală de producere a energiei termice, pentru persoanele vulnerabile.

”Până în prezent, în niciun alt stat beneficiar al Fondului pentru Modernizare, nu a fost identificată ca fiind finanțată o investiție similară cu sprijinul instituit prin Legea nr. 428/2023. Totodată, aprobarea oricărei propuneri de investiții din cadrul Fondului pentru Modernizare nu reprezintă o certitudine care poate fi asumată legal într-un termen determinat la nivel de act normativ, evaluarea acesteia fiind atributul unei terțe părți, respectiv a Băncii Europene de Investiții și a Comitetului de Investiții al Fondului pentru Modernizare”, a precizat Guvernul.

Au crescut prețurile

Potrivit ordonanței de urgență, măsura este necesară din cauza faptului că au fost înregistrate creșteri semnificative ale prețurilor la energie, cauzate de evoluția prețului la energie pentru consumurile energetice destinate populației și gospodăriilor individuale, care au dus la înregistrarea creșterii prețului final la consumator pentru energia termică livrată populației în sistem centralizat. ”Acest lucru afectează condițiile de trai ale gospodăriilor, în special pentru populația considerată vulnerabilă”, a motivat Executivul.

Featured

Guvernul Bolojan aruncă vina deficitului comercial pe români și producători!

Publicat

pe

De

Într-o analiză incisivă publicată de Cotidianul Național sub semnătura jurnalistei Claudia Marcu, se arată cum Guvernul Bolojan a scos populația și producătorii români vinovați de deficitul balanței comerciale a țării, cauzat în principal de importul masiv de produse agroalimentare. Oficialii guvernamentali susțin că românii ar prefera produsele din import în detrimentul celor autohtone, o afirmație contrazisă vehement de realitate. În același timp, criticile se îndreaptă și către producătorii locali, acuzați că nu știu să-și promoveze eficient produsele la export, într-un moment paradoxal în care Executivul intenționează să desființeze programele de promovare a exporturilor, considerându-le o risipă de bani.

„Românii preferă alimentele din import”: O acuză paralelă cu realitatea?

Declarația conform căreia „Românii preferă alimentele din import” este inclusă, halucinant, chiar în Strategia națională de promovare a produselor agroalimentare românești 2025 – 2029, adoptată recent de Executiv. Această precizare sugerează că lipsa informării adecvate despre calitatea produselor autohtone ar împinge consumatorii către importuri. Totuși, realitatea este exact inversă, după cum subliniază Ziarul Național în articolul său. Majoritatea covârșitoare a populației caută produsele românești, atunci când le găsește, dar se lovește de politica supermarketurilor de a-și vinde produsele alimentare provenite din țările de origine.

Producătorii români, „tapul ispășitor” pentru eșecurile exportului

Pe lângă blamarea consumatorilor, Guvernul identifică printre cauzele importurilor masive de produse agroalimentare și o serie de deficiențe ale producătorilor autohtoni. Aceștia sunt criticați pentru că mărcile comerciale românești și brandul de țară nu ar fi fost suficient promovate, lipsind notorietatea necesară pentru a susține creșterea exporturilor. Mai mult, se acuză că majoritatea întreprinderilor mici și mijlocii ar avea cunoștințe limitate de marketing și branding, iar prospectarea piețelor externe, în afara Uniunii Europene, ar fi fost insuficientă. O altă problemă semnalată de Guvern este rata scăzută de obținere a certificărilor de calitate, ceea ce ar îngreuna acreditarea la export și găsirea de parteneri externi.

Paradoxul guvernamental: Tăieri la programele de promovare a exporturilor

În acest context, declarația președintelui Asociației pentru Promovarea Alimentului Românesc (APAR), Ștefan Pădure, aduce o notă de profundă contradicție. El amintește că Agenția pentru Calitate și Marketing a Produselor Alimentare este împiedicată să funcționeze de șase ani. Un exemplu elocvent al lipsei de sprijin guvernamental a fost participarea României la ANUGA, cel mai mare târg mondial de industrie alimentară din Koln, unde 114 producători români au fost prezenți, dar niciun reprezentant al Guvernului nu a venit să îi susțină, în ciuda faptului că România s-a clasat în primele 20 de state participante. „Au scris de 3 ori în programul de guvernare că nu se vor atinge de programele care promovează exporturile, în special cele din agricultură, și Guvernul Bolojan spune că închide programul de promovare a exporturilor, că este risipă de bani”, a declarat Ștefan Pădure pentru Cotidianul Național.

Bariere externe și lipsa sprijinului diplomatic: Cum ne „faultează” UE

Președintele APAR scoate în evidență și obstacolele concrete cu care se confruntă exportatorii români pe piețele externe. Deși carnea de pasăre este un produs românesc extrem de competitiv calitativ și cantitativ, grație integrării pe lanț de la cereale la abatorizare, exporturile sunt deseori blocate. „Când începi deja să ai camioane mai multe să exporți, producătorii români sunt opriți în Italia sau în Germania, se iau mostre și, după două zile, vine rezultatul că este ok analiza, dar ai noștri au pierdut termenele de valabilitate și s-au întors cu camioanele în țară,” explică Ștefan Pădure. Această tactică, menită să protejeze piețele interne ale altor state UE, necesită o intervenție diplomatică fermă din partea ambasadorilor români, care, din păcate, lipsește.

Lecții de export de la vecini: Ce fac Polonia și Austria

Pentru a contracara această situație, Ștefan Pădure propune o strategie mult mai coerentă. El subliniază necesitatea ca Guvernul să stabilească obiective clare, de exemplu, de a valorifica cerealele autohtone prin producția de animale. De asemenea, el oferă exemple de bună practică din alte țări: „Polonia are program dedicat pentru export în România. Au o agenție care asta face. Austria are ținte pe sectoare de activitate și programe dedicate anumitor țări din UE și din afara UE”, a precizat președintele APAR. Prin comparație, România pare să exporte „subvenție” atunci când vinde cerealele ca materie primă, pierzând oportunități semnificative de valoare adăugată.

Citeste in continuare

Featured

România își militarizează poliția în scenarii de criză: DSU, la cârma securității naționale?

Publicat

pe

De

Un proiect de lege cu implicații profunde pentru structura de securitate a României a ajuns la Senat, propunând o militarizare extinsă a forțelor de ordine în situații de criză. Conform unui articol semnat de jurnalista Claudia Marcu în Cotidianul Național, documentul vizează plasarea Poliției Române și a altor structuri ale Ministerului Afacerilor Interne (MAI) sub coordonarea Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU), condus de Raed Arafat, în cazul unor stări de asediu, mobilizare sau război.

O schimbare de paradigmă în apărarea națională

Proiectul Legii apărării naționale a României introduce o reformă semnificativă a modului în care statul ar acționa în fața amenințărilor majore. Pe timpul stării de urgență, coordonarea polițiștilor va fi asigurată, de asemenea, de DSU. Această măsură semnalează o tendință clară de centralizare a deciziei și de integrare a resurselor sub o comandă unică în perioade de instabilitate critică.

De ce DSU? Avantajele unei coordonări integrate

Expunerea de motive a proiectului legislativ detaliază beneficiile anticipate ale acestei militarizări. „Militarizarea structurilor MAI la starea de asediu, mobilizare sau război va genera o serie de avantaje operaționale esențiale în ceea ce privește crearea unei imagini strategice integrate, capacitatea de coordonare a forțelor și de planificare a acțiunilor”, se arată în document. Se estimează că această abordare va crește „capacitatea de integrare a forțelor MAI, în cadrul dispozitivelor constituite în interiorul teritoriului național” și va asigura un „grad ridicat de interoperabilitate și complementaritate a acțiunilor în raport cu forțele militare, pe timpul diferitelor misiuni de asigurare a securității și protecției populației.”

În contextul apărării naționale, pe timpul stării de urgență, coordonarea interinstituțională va fi realizată de MAI, prin Departamentul pentru Ordine și Siguranță Publică sau DSU, conform competențelor instituționale. Pe durata stării de asediu, de mobilizare sau de război, precum și în caz de agresiune armată, coordonarea acțiunilor MAI va fi realizată prin ambele departamente: Departamentul pentru Ordine și Siguranță Publică și Departamentul pentru Situații de Urgență.

Forțele de protecție: Cine se militarizează și cum?

Proiectul de act normativ definește explicit „forțele de protecție” ca fiind Poliția Română, Poliția de Frontieră Română, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU), Inspectoratul General pentru Imigrări, Inspectoratul General de Aviație al MAI, Administrația Națională a Penitenciarelor (ANP) și Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale (ANRSPS), alături de structurile operative ce le coordonează activitatea și serviciile voluntare pentru situații de urgență.

Pe timpul stării de asediu, al stării de mobilizare și al stării de război, funcționarii publici cu statut special din cadrul acestor forțe de protecție vor fi militarizați, începând cu data instituirii sau declarării acestor stări. Gradele profesionale ale polițiștilor și polițiștilor de penitenciare se vor echivala cu grade militare, aplicându-li-se prevederile Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu menținerea drepturilor dobândite anterior.

Armata, pe străzi în timp de pace? O clauză controversată

O altă prevedere a proiectului de lege, care a stârnit deja dezbateri, introduce posibilitatea utilizării forțelor armate pe timp de pace. Documentul stipulează că, în scopul descurajării și răspunsului la amenințările care pot afecta suveranitatea, independența, unitatea statului, funcționarea normală a instituțiilor, viața și integritatea fizică a cetățenilor, Ministerul Apărării Naționale va pregăti și va desfășura operații militare pe timp de pace. Această clauză deschide calea pentru o implicare a Armatei Române în gestionarea unor situații ce ar putea fi interpretate ca tulburări sociale sau amenințări interne, o perspectivă ce merită o analiză atentă din partea societății civile și a legislatorilor.

Citeste in continuare

Featured

Olt, sub semnul scandalului: Șefii IPJ, acuzați că au girat infracțiuni și au intimidat victime 

Publicat

pe

De

Conducerea Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Olt este ținta unor acuzații extrem de grave, lansate de Sindicatul Europol. Organizația sindicală susține că, în urma ultragierii unei polițiste, managerii instituției nu doar că au gestionat incompetent cazul, dar ar fi recurs la intimidarea victimei și ar fi girat indirect comiterea unor noi infracțiuni prin omisiuni grave, prioritizând ascunderea propriilor carențe profesionale în detrimentul actului de justiție.

Incompetență și intimidare: Mărturia polițistei ultragiate

Scandalul a izbucnit după ultragierea unei polițiste din cadrul IPJ Olt, moment în care, potrivit Sindicatului Europol, superiorii instituției „și-au dovedit totala incompetență în privința gestionării cazului”. Mai mult, acuzațiile arată că victima ar fi fost supusă presiunilor: „au procedat la intimidarea acesteia și au ”instruit-o” să își asume vina în fața jurnaliștilor astfel încât în mod aparent să mute responsabilitatea în sarcina acesteia”, se arată în comunicatul sindicaliștilor. Această atitudine, departe de a oferi sprijin unei angajate aflate în postura de victimă a unei infracțiuni grave, a stârnit un val de indignare.

Efectul devastator al inacțiunii: Un agresor, liber să comită noi fapte

Dincolo de managementul deficitar al cazului, Sindicatul Europol aduce în atenție omisiuni extrem de grave, cu consecințe directe asupra siguranței publice. Conducerea IPJ Olt ar fi neglijat obligații fundamentale: nu s-ar fi sesizat din oficiu, nu ar fi înregistrat un dosar penal, nu ar fi raportat evenimentul și nu ar fi informat unitatea de parchet cu privire la comiterea ultrajului.

Această serie de inacțiuni a avut un impact direct și periculos: agresorul, un individ cu un istoric infracțional cunoscut, a rămas în libertate pentru o perioadă de 19 zile, între 20 aprilie și 9 mai 2025. În acest interval, absența măsurilor legale a permis recidivistului să comită o nouă infracțiune. Pe 29 aprilie 2025, în centrul municipiului Slatina, în prezența a patru femei, individul a săvârșit acte de exhibiționism și acte sexuale explicite, fapte pentru care i-a fost întocmit un dosar penal conform Art. 375 din Codul Penal, care prevede pedepse cu închisoarea de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă pentru „ultraj contra bunelor moravuri”. Chiar și după această nouă infracțiune, el a rămas cercetat în stare de libertate.

Intervenția procurorului, un semnal de alarmă: De ce a durat atât?

Situația a escaladat după ce imaginile ultragierii polițistei au ajuns în spațiul public. Chiar și atunci, „conducerea IPJ Olt nu a depus diligențele necesare pentru raportarea evenimentului și înregistrarea unui dosar penal, dorind în continuare să își ascundă carențele profesionale”, acuză Sindicatul Europol. A fost nevoie de intervenția directă a procurorului pentru ca responsabilii din cadrul IPJ Olt să își îndeplinească atribuțiile de serviciu.

De notat este și faptul că „bravii comandanți” nu și-au asumat inițierea sesizării din oficiu, îndemnând-o pe colega ultragiată să formuleze personal plângerea prealabilă, un pas necesar pentru constituirea dosarului penal. Astfel, abia pe 9 mai 2025, la 19 zile de la ultragierea polițistei și după intervenția procurorilor, instanța de judecată a dispus arestarea preventivă a agresorului pentru o perioadă de 30 de zile.

Critici dure din partea sindicaliștilor: Scaunul mai presus de justiție

Sindicatul Europol nu menajează cuvintele în concluzia sa: „Astfel de manageri reprezintă cel mai elocvent exemplu de incompetență, iar din cauza acestora indivizii periculoși pot fi lăsați în libertate pentru a comite fapte abominabile”. Criticile se extind și la lipsa de empatie socială a conducerii IPJ Olt: „atâta timp cât au preferat să nu aibă vreo reacție față de situația propriului angajat care a fost victima unei infracțiuni, putem considera că în privința cetățenilor de rând ce pot deveni victime ale vreunei infracțiuni nu ar avea nici cea mai mică remușcare.”

În final, comunicatul sindical îl acuză pe șefii IPJ Olt că prioritizează stabilitatea propriei funcții în detrimentul principiilor fundamentale ale profesiei: „Cinstea, onoarea, demnitatea și profesionalismul se pare că sunt principii aplicabile ”tălpașilor”, în timp ce șefii din IPJ Olt demonstrează că sunt adepții principiului pazei propriului scaun pentru a nu ”deranja” conducerea Poliției Române.” Cazul ridică serioase întrebări privind integritatea și profesionalismul la nivelul conducerii instituțiilor de ordine publică. (Cerasela N.).

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv16 ore ago

IPJ Prahova: Circul ielelor, trompeților și „ofițerilor” reciclați! Balul mascat al incompetenței atinge noi culmi de patos!

Prahova fierbe, iar Poliția Română, în filială locală, pare să-și fi asumat rolul de cel mai fidel circ ambulant, oferind...

Exclusiv16 ore ago

Circul ‘secretelor’ de la Neamț: Cum lenea mai-marilor MAI transformă legea într-o farsă comic-amară!

Asistați, dragi cititori, la o nouă reprezentație grotescă din teatrul absurdului românesc, acolo unde uniforma, mai-marele și… lenea crasă se...

Exclusiv2 zile ago

Circul macabru al absurdității la Poliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, iar adevărul e declarat „delict”! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș

O poveste cu sânge, lacrimi și „rapoarte prealabile” pe post de ciocan, unde un luptător SAS e tăvălit de un...

Exclusiv2 zile ago

Opacitatea legală: Sindicatul polițiștilor denunță „reperele interne” ale MAI ca „perversitate și devianță mintală”

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) și Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) sunt ținta unor acuzații dure privind sustragerea de la...

Exclusiv3 zile ago

IGPR, acuzat de „inchiziție internă”: Proceduri secrete transformă polițiștii în „vite fără drepturi”

Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) este ținta unor acuzații extrem de grave lansate de Emil Pascut, reprezentant al Sindicatului...

Exclusiv4 zile ago

Prahova, tărâmul reîncarnării: „Metoda Portocală” revine, dar acum e sub licență politică!

Se spune că istoria nu se repetă, dar rimează. În Prahova, însă, istoria nu doar rimează, ci pare că își...

Exclusiv4 zile ago

MAI, templul incompetenței aprobate: De la principiul Peter la ‘pricipitul polițienesc’ – Când ierarhia e o farsă, iar bunul simț, o glumă proastă.

Când ierarhia devine o farsă și bunul simț o glumă proastă Cunoașteți, desigur, Principiul Peter, acea axiomă nemiloasă, formulată de...

Exclusiv4 zile ago

Reforma MAI sub lupă: Sindicatul Europol demască „demagogia” din spatele anunțurilor ministeriale

Vicepremierul și Ministrul Afacerilor Interne, Marian Cătălin Predoiu, a anunțat, pe 18 noiembrie, cu mare fast, ceea ce a descris...

Exclusiv5 zile ago

Legea pumnului în gură la SAS: Cum a devenit „vagabond” un delict de 20% din salariu, sub privirea ironică a manualului de Mobbing al MAI! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș

În culisele întunecate ale Serviciului pentru Acțiuni Speciale (SAS), unde „inelul magic” al abuzului continuă să rotească destinele, iar „psihologii...

Exclusiv5 zile ago

Justiția Română: Spectacolul absurd continuă! Procuratura clasează, justificând incălcări flagrante! moștenitorii, nu morții, plătesc biletul!

În România anului 2025, justiția a depășit granițele ridicolului, transformându-se într-un circ macabru unde clovnii, odinioară gardieni ai legii, se...

Exclusiv5 zile ago

CIRCUL JUSTIȚIEI ROMÂNE: Dosarul POP IONUȚ-COSTIN, RECLASAT LA CATEGORIA „PROBLEME REZOLVATE… DE NOI” – CHIAR ȘI CU INSTANȚA LA UȘĂ!

Cazul fostului Comandant Descarcerare Petrobrazi – Pop Ionuț-Costin (III) În analele deja supraîncărcate ale absurdului juridic românesc, dosarul domnului Pop...

Exclusiv5 zile ago

SINAIA, MONARHIA ABSOLUTĂ MARCA OPREA: Sora „impăratului” cade în cap, Prefectul se „trezește” la Parchet, iar PNL Prahova fierbe în suc propriu!

În orașul unde legea pare să fie un simplu moft, iar democrația o glumă proastă, piesa de teatru absurd a...

Exclusiv5 zile ago

Penitenciarul Târgșor: UN NOU ÎNCEPUT DEZVĂLUIT! Interviu EXCLUSIV și reportaj incendiar cu Adrian Grigoroiu, liderul EQUITAS – Marca Incisiv de Prahova

Penitenciarul Târgșor: Răsăritul unei noi ere – O reformă jurnalistică de amploare Redacția Incisiv de Prahova vă prezintă o analiză...

Exclusiv6 zile ago

Verdict clar al justiției: Actele administrative Nu pot infrânge legea. Sindicatul Diamantul prezintă decizii fundamentale

Sindicatul „Diamantul” a dezvăluit recent o serie de „extrase bune de ținut minte” din jurisprudența înaltelor instanțe românești, care clarifică...

Exclusiv6 zile ago

Intervenție fulger la Mioveni: Studenta-polițist, alături de colegii săi, prinde criminalul unui taximetrist

O acțiune promptă și coordonată a trei polițiști, printre care și o elevă stagiară, a condus la prinderea rapidă a...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Criptomonede Taxi Heathrow London

Top Articole Incisiv