Actualitate
Societatea noastră se va maturiza și va începe să-și pună întrebări legate de finanțarea serviciilor secrete, legate de vârsta de pensionare și de cuantumul pensiilor ofițerilor de rang înalt

17 noiembrie 2015 a reprezentat apogeul puterii lui Florian Coldea. În acea zi a depus jurământul și a început să lucreze guvernul Cioloș. Influența și prestigiul celui care conducea Serviciul Român de Informații crescuseră exponențial în ultimii ani și implicarea sa în constituirea respectivului guvern a venit ca un fapt firesc, pe care presa l-a consemnat resemnată și pe care nimeni nu l-a denunțat ca un derapaj major al prea-tinerei noastre democrații.
Anul care a urmat, 2016 poate fi considerat, practic, anul lui Coldea. Partidele, baza oricărei democrații politice de tip occidental, fuseseră puse între paranteze și guvernarea se realiza prin intermediul unor oameni numiți, nu aleși, pe care Parlamentul îi validase de frică, căci toate vocile teleghidate urlau cum că țara este în criză și se va întâmpla o mare nenorocire dacă nu vom avea guvernul respectiv, croit după porunca lui Klaus Iohannis, cu „oameni noi” adică.
Lumea reală ne arăta, însă, o creștere economică de 3,7% pe anul 2015, deficitul bugetar a fost puțin mai mic de 1,5% din PIB – cel mai redus de după 1989, iar inflația a fost, pentru prima oară, negativă, adică am avut o deflație, o scădere a indicelui creșterii prețurilor de consum. Cam așa arăta „criza” din noiembrie 2015, pe care o prevesteau toate vocile cu epoleții ascunși pe sub cămașă.
Se întâmplase, însă, marea catastrofă de la clubul Colectiv, iar un tânăr polițist murise în convoiul care îl transporta cu girofar pe ministrul de Interne între două cartiere bucureștene. Fără nicio îndoială, guvernul Ponta suferea de aroganță, afișa o suficiență nejustificată și polarizase societatea pe teme nepopulare, dar o criză, în termeni reali era cât se poate de departe.
Economia mergea bine, dar lucrurile nelalocul lor din societate erau fix la fel ca întotdeauna după 1989: sistemul public se umfla zi de zi cu noi și noi nepoți și amante, primarii se comportau ca niște proprietari de sclavi, doctoratele curgeau râu pe la Academia de Poliția și cea a SRI.
Nimic din criza morală din 2015 nu s-a rezolvat până astăzi. Ba dimpotrivă, am putea spune. Cu toate acestea, românii au uitat bucuroși de fundamentul politicii democratice, alegerile și aritmetica parlamentară și au aprobat, cu entuziasm, un guvern cu oameni numiți.
O întrebare pe care nu ne-am pus-o deloc atunci cu suficientă convingere este:„Numiți de cine?”. Căci cel care părea marele câștigător al zilei, Klaus Iohannis, nici măcar nu îi cunoștea pe unii dintre miniștri. Ba nici măcar Dacian Cioloș, cel care, formal, își alesese echipa, nu îi cunoștea.
Este, poate, momentul să vedem cum am ajuns aici. Boala Coldea a fost indusă României de fostul președinte Traian Băsescu, care l-a numit pe Florian Coldea în fruntea organigramei militare a SRI; adică în funcția de „prim adjunct” al directorului SRI. Un fapt straniu străbate perioada Traian Băsescu și care nu pare a fi sărit în ochii cuiva: de-a lungul îndelungatei cariere politice a acestuia, Colegiul pentru Studierea Arhivelor Securității (CNSAS) a emis mai multe decizii în care îl declarau pe Băsescu curat, adică se spunea acolo, negru pe alb, că nu „fost colaborator al securității”.
Brusc, după plecarea lui Coldea de la SRI, același CNSAS descoperă mai multe dovezi cum că Băsescu fusese „colaborator al securității” încă din 1975.
Dovezile găsite de CNSAS după pensionarea fostului „prim adjunct” par destul de solide, de vreme ce au fost acceptate și de cea mai înaltă instanță de judecată din țară, care îi confirmă fostului președinte calitatea de colaborator al fostei Securități, scoțându-l din politică pe ușa din dos.
Și ne întoarcem la noiembrie 2015, apogeul regimului Coldea. Nu știu multe lucruri despre majoritatea dintre miniștrii din guvernul Cioloș, dar mi-a sărit în ochi unul pe care îl cunoșteam de mult, încă de la începutul anilor ’90, de când eram la PNȚCD, Marius Bostan pe numele său. Acesta a devenit cunoscut la nivel național atunci când, brusc și în afara logicii luptelor interne din partid (pe care le duceam atunci împreună), i-a cerut demisia lui Corneliu Coposu pentru vina de a-l fi desemnat pe Emil Constantinescu candidat la președinție din partea partidului!
În mod cât se poate de previzibil, Coposu l-a exclus imediat din partid pe tânărul Bostan, ba chiar a pedepsit (nemeritat) toate organizațiile de tineret, cărora le-a suspendat activitatea. După moartea lui Coposu, PNȚCD ajunge la guvernare și impetuosul Bostan, deși nu mai era membru al partidului, capătă funcția de director al direcției care coordona prefecții României.
De această dată, ascensiunea și puterea tânărului director aveau la bază atașamentul acestuia față de Dorin Marian, consilierul pentru securitate al președintelui Constantinescu (da, același cu contestatul Constantinescu din urmă cu doar câțiva ani). Mai trece un timp și Bostan, devenit între timp un prosper om de afaceri, ajunge să fie trimis de regimul Băsescu să reprezinte statul în conducerea Telekom România (fosta Romtelecom), de unde sare direct la masa guvernului Ciorbea, în calitate de ministru. Dar așa se întâmplă când supralicitezi puterea colegilor cu caschetă, căci, abia atunci, Colegiul pentru Studierea Arhivelor Securității emite o adeverință care ar putea explica multe, conform căreia Bostan „este posesor al dosarului fond rețea nr R417477″.
Adică, aflăm de la CNSAS că ministrul lui Cioloș, elev la un liceu din Focșani, a fost recrutat pentru a supraveghea informativ elevii din liceu, precum și elevii-navetiști de pe ruta Adjud-Mărășești-Focșani și că omul semnase un angajament în 1987 cu numele de cod Vasilescu. În finalul „adeverinței”, în mod cât se poate de curios, CNSAS constată (și nu era primul caz de acest fel), că omulețul lui Cioloș nu este un „colaborator al Securității”, deși a semnat un angajament cu instituția respectivă. Ce-o fi însemnând oare „colaborator” dacă cel care se angajase să toarne nu era colaborator?
Ce este frapant la acest caz este faptul că numitul Bostan și-a construit cariera urlând împotriva regimului comunist (e drept, nu și împotriva Securității). Ba mai mult, omul face continuu parade de creștinism, deși a semnat angajamentul cu Securitatea chiar în ziua Sfinților Împărați Constantin și Elena.
După primirea adeverinței de la CNSAS, Bostan și-a făcut de lucru și a plecat din guvernul Cioloș, redevenind un prosper om de afaceri, dar care nu își uită talentele înnăscute și „sprijină” un grup de apărători ai epocii Coldea, care se îndeletnicesc cu întocmirea de liste negre, bazate pe fix aceleași criterii arbitrare ca și în 1987. Deh, meseria brățară de aur, nu se uită nici în somn.
Boala Coldea este una care produce degradarea treptată a organismului (țării) gazdă, până ce își pierde total capacitatea de reacție. Ea apare prin încercarea de tratare a unor alte boli: societatea simte că guvernarea este abuzivă, de proastă calitate, monopolizată de o clasă politică lipsită de școală, de resurse intelectuale și de intenții curate.
Pe acest fond apare un tratament „inovativ”: aducerea unor oameni providențiali, de nu se știe unde, care să curețe societatea de „balastul” din politică. Chiar dacă acest fapt înseamnă că, undeva, un „centru imaculat” decide cine e rău/corupt și cine e bun/curat, ocolind total mecanismul clasic și legal al alegerilor.
Formal au loc, ca și până atunci, alegeri, dar la ele participă doar cine a scăpat nearestat sau neinculpat, iar de câștigat oricine ar câștiga, aceia sunt oricum controlați de „centrul imaculat”.
La debutul bolii, totul pare perfect: tezele de doctorat plagiate apar în fiecare zi, în guvern apar figuri noi, din spuma mării, arestările și descinderile cu mascați aduc la suprafață colecții de tablouri ascunse prin cavouri, diamante îngropate în grădina din spate și alte asemenea.
A doua sau a treia zi, mai apare vag câte un semn că ceva nu prea funcționează: unul dintre oamenii „noi” din guvern are și el o teză de doctorat plagiată, altul își vâră mâna cât se poate de adânc în vistieria statului. Nemaivorbind de miniștri ai justiției lipsiți de studii juridice. La maturitate apar lucruri din ce în ce mai stranii: economia se gripează, deficitul bugetar se dublează, oamenii „noi” acaparează partidele vechi sau își fac și ei niște partide la fel de feudale precum partidele vechi și, colac peste pupăză, apar metehne vechi precum contracte acordate fără licitație, întârzieri uriașe la construcțiile de autostrăzi, etc.
Lumea „nouă” se aseamănă acum perfect cu lumea veche, doar că, în locul oligarhilor din partide apar oligarhii noi, aduși la putere de „centrul imaculat”. Poporul începe să nu mai creadă povestea oamenilor noi și votează tot după cum era obișnuit. Și atunci, gata, inițiatorii „lumii noi” sunt concediați, se denunță protocoalele ilegale. Numai că cei concediați pleacă acasă cu multe dosare (pe USB, nu cu șină) și cu o listă lungă de „colaboratori”, active valoroase, pe care le vor fructifica din plin, din postura de persoane private, pe bani foarte mulți.
Coldea, ca om, este total irelevant: mediocru, lipsit de curaj și carismă, singurul motiv pentru care a devenit cunoscut este funcția pe care a avut-o în regimul Băsescu și (parțial) în regimul Iohannis, precum și dosarul penal care i se întocmește acum.
Pe fond, faptele din acest dosar sunt cât se poate de banale: un grup de foști înalți ofițeri SRI pensionați au constituit o grupare care își „vindea” abilitățile de influențare a justiției, cu acoperirea deloc spectaculoasă a unui contract de consultanță încheiat cu firma unui avocat celebru și tobă de carte. Este, desigur, de tot râsul faptul că cei pe care națiunea îi credea niște minți malefice care dirijează tot ce mișcă-n țara asta s-au dovedit a fi niște găinari, lipsiți total de imaginația care înconjoară, de obicei, personaje carismatice precum James Bond.
Nu, Coldea sau Dumbravă nu sunt defel niște super-agenți, ci doar niște mici rozătoare, puternici doar atunci când politicienii le-au dat puterea absolută și modești atunci când li s-a luat umbrela puterii de deasupra capului.
Ca să înțelegeți cam cât de „profesioniști” erau generalii pensionari, haideți să vedem numai ce bancă apare în schema lor: una maghiară, provenind dintr-o țară tradițional și permanent preocupată de ordinea constituțională din România… Coldea ar putea, în același timp, să fie și numele unei boli înspăimântătoare care roade fundamentele statului democratic România.
Păi în primul rând prin supradimensionarea serviciilor secrete și prin implicarea acestora în multe zone ale corpului societății unde nu ar avea ce să caute, de la politică până la economie sau presă. Al doilea efect al acestei boli contemporane este statutul exagerat de special care li s-a dat unora dintre ofițerii superiori din SRI, prin permisiunea de a ieși la pensie la vârste neobișnuit de tinere, de sub 50 de ani și cu pensii de zeci de ori mai mari decât salariul unui cetățean obișnuit.
Al treilea și cel mai grav simptom al acestei boli este faptul că ofițerii respectivi (pensionari la o vârstă la care alții abia încep să intre în cea mai productivă perioadă a vieții) folosesc informațiile și rețeaua de „colaboratori” cu care lucrau în timp ce erau activi pentru scopuri cât se poate de tenebroase și oneroase.
Aici regăsim și cel mai grav pericol la adresa democrației care constă în faptul că sistemul este atât de prost proiectat, încât informațiile adunate prin munca ofițerilor din Serviciu ajung să fie folosite de unii pensionari de rang înalt în viața civilă. Și nu numai informațiile, ci și rețeaua de civili care colaboraseră într-un fel sau altul cu Serviciul.
Trebuie înțeles că societatea democratică are un scut de apărare împotriva abuzurilor eventuale comise de un serviciu secret și acel scut este controlul parlamentar și directorul civil al serviciului. Dar împotriva abuzurilor comise de ofițerii pensionați nu există niciun mecanism de apărare democratic.
Al patrulea simptom al bolii Coldea este faptul că, la nivelul întregii societăți, se acceptă ideea că foștii ofițeri de rang înalt fac bani buni din influența pe care au avut-o în viața activă și din protejarea nelegală a unor oameni sau companii și că nu avem ce face în această privință.
Pentru a înțelege partea financiară din boala Coldea, adică supra-finanțarea serviciilor noastre secrete, să privim câteva cifre: bugetul de cheltuieli al SRI pe anul în curs (informație publică, de altfel) este de 5,5 miliarde de lei, adică peste 0,3% din PIB.
Spre comparație, bugetul total al tuturor serviciilor secrete al uneia dintre marile puteri, Marea Britanie, este de 3,7 miliarde de lire sterline în anii 2024 -2025, adică aproximativ 0,1% din PIB-ul britanic.
Deci, atenție, contul unic al tuturor serviciilor secrete britanice (Single Intelligence Account -SIA) este cam de trei ori mai mic decât bugetul unui singur serviciu românesc. Iar cel mai puternic și mai bogat stat al lumii are, pentru 2024, un buget total al tuturor programelor de „intelligence” de 72,4 miliarde de dolari, adică 0,25% din PIB-ul american, deci ceva mai puțin decât are SRI-ul nostru, ca pondere în PIB.
În mod evident, în bugetul SRI se regăsesc și o parte din pensiile plătite foștilor ofițeri, fapt extrem de nefiresc, de altfel. Însă trebuie să admitem că, deși România este o țară mult prea săracă pentru astfel de bugete ale serviciilor secrete, nu există vreo stare de frustrare de neoprit în populație privind acest lucru. De ce? Simplu: pentru că avem fix aceeași disproporție față de media din lumea occidentală și cu bugetele alocate justiției, parlamentului, dar și unor instituții precum ANRE sau Curtea de Conturi.
Și atunci, românul s-a cam resemnat că există o castă de bugetari favorizați de soartă, care beneficiază de o felie uriașă din bugetul statului. Cum pare resemnat românul și cu existența unor pensii speciale amețitor de mari pentru anumite categorii sociale.
Ce altă încheiere mai bună aș putea găsi decât speranța că, vreodată, cei din fruntea serviciilor secrete să priceapă că, odată cu trecerea timpului, societatea noastră se va maturiza și va începe să-și pună întrebări legate de finanțarea serviciilor secrete, legate de vârsta de pensionare și de cuantumul pensiilor ofițerilor de rang înalt.
Și, la un moment dat, nu va mai fi deloc acceptabil social faptul ca foști demnitari ai serviciilor secrete să beneficieze, simultan, și de pensii uriașe, dar și de libertatea de a utiliza, după pensionare, informațiile sau „colaboratorii” de care s-au folosit în timpul activității, în scopul unor câștiguri indecente.
Petrişor Peiu
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 14 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 2 zile
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!