Tehnologiile tot mai avansate folosite în activitatea militară obligă ATM să țină pasul cu nevoile Armatei României, oferind acesteia specialiști formați în concordanță cu tipul tehnicii moderne din dotare.
Colonel conferențiar universitar dr. Daniel Constantin, prorector pentru formare continuă și relația cu studenții, a fost student al ATM în perioada 1995-2000, iar, ulterior absolvirii, cadru didactic preparator. Privind retrospectiv, colonelul Constantin spune că academia a evoluat în ritmul cu care s-au produs și schimbările privitoare la dotarea tehnică a armatei române.
În ultimul timp, tehnica militară este achiziționată într-un ritm din ce în ce mai alert, apar tot felul de abordări noi, lucruri la care noi trebuie să ne adaptăm. Trebuie să găsim modalitatea prin care să putem transmite studenților noștri toate cunoștințele de care au nevoie, astfel încât, la absolvire, aceștia să posede suficiente cunoștințe necesare ocupării funcțiilor în cadrul MApN.
Ultima modificare importantă la nivel de academie a avut loc în 2017, când ATM a fost organizată pe patru facultăți: Facultatea de Sisteme Electronice pentru Apărare şi Securitate, Facultatea de Sisteme Informatice şi Securitate Cibernetică, Facultatea de Sisteme Integrate de Armament, Geniu și Mecatronică, Facultatea de Aeronave şi Autovehicule Militare.
În plus, universitatea are și un Departament de limbi străine, științe militare și management care asigură ore tuturor facultăților. Opt programe de masterat și școala doctorală completează tabloul educațional tehnic al academiei.
Centrul de excelență în robotică și sisteme autonome.
Pregătim studenți pentru toate instituțiile din structurile de apărare, ordine publică și securitate națională și, nu în ultimul rând, avem și locuri cu taxă. În prezent, avem cel mai mare număr de studenți pe care ATM i-a avut în pregătire vreodată: 1.100 de studenți la licență, pe locuri subvenționate de bugetul statului. Ne putem da seama astfel de importanța ofițerului inginer în actuala structură a armatei.
Mai mult decât atât, în acest an, am scos la concurs 212 locuri pentru MApN dintr-un total de 284, cel mai mare număr din istorie alocat pe această nișă. Au fost și ani în care numărul de locuri nu a fost atât de mare, dar, în ultimii ani, se observă un trend ascendent și nevoia pentru absolvenți cu pregătire politehnică specială.
Inginerul militar este un specialist care asigură proiectarea, instalarea, funcționarea, mentenanța, interoperabilitatea și compatibilitatea sistemelor tehnice existente. Acesta are nevoie de pregătire pe toată durata vieții, nefiind suficientă doar pregătirea la nivel de licență.
ATM oferă și cursuri de specializare, cursuri de carieră, în care ofițerul inginer revine la noi pentru a se perfecționa și pentru a obține noi cunoștințe. Este un lucru benefic și pentru noi, pentru că în felul acesta interacționăm cu absolvenții și aflăm care sunt nevoile lor, astfel încât să ne putem adapta planurile și metodele de învățământ și de predare la cerințele acestora. Pe de altă parte, lor le sunt extrem de utile pentru că, astfel, acumulează și alte informații decât strict ceea ce fac zi de zi la serviciu.
ATM are 16 programe de studiu, iar multe din acestea sunt unice la nivelul României. Nu avem un număr extraordinar de locuri disponibile pentru aceste specializări, pentru că, probabil, nici nu este nevoie de mai mult. Noi nu gândim că pregătim absolvenți, ci și viitori colegi, cărora avem grijă să le oferim suficiente cunoștințe și abilități astfel încât să fie de folos sistemului militar, dar, pe de altă parte, să ne fie colegi buni și nu numai.
Conferențiar universitar dr. colonel inginer Cristian Molder conduce activitatea de cercetare a instituției, prin activități de management și tot ce înseamnă coordonarea echipelor de cercetare, parte legislativă, interacțiunea între instituții și ceilalți beneficiari.
Fiecare facultate are structuri dedicate pentru cercetare științifică. De asemenea, cadrele didactice din facultăți pot derula activități de cercetare științifică atât în academie, cât și cu celelalte entități care se ocupă de cercetare, naționale și internaționale.
ATM are o lungă tradiție în cercetarea științifică, având ca principal beneficiar armata română. Activitățile de cercetare au fost mereu pliate, în principal, pe nevoile sistemului național de apărare și ordine publică.
Ne-am ghidat întotdeauna după strategia națională în domeniul cercetării, ținând cont de tendințele și strategiile Agenției Europene de Apărare și ale NATO. Principala preocupare a instituției a fost ținerea pasului cu tehnologiile moderne.
Din punctul de vedere al dotării, ATM a suferit un proces intens de transformare în ultima perioadă, reușind să se doteze cu echipamente de cercetare și didactice la cele mai înalte standarde.
Însă, pentru a îndeplini cerințele specifice, rămâne în continuare de rezolvat, la fel cum se întâmplă în întregul sistem de apărare, și problema resursei umane. Specificul ATM nu permite decât atragerea resursei umane de înaltă calificare, cu specific tehnic și de creație, în domeniul învățământului și al cercetării.
Căpitanul-comandor Paul Roșu este șeful centrului de cercetare CESATAS, asociat Facultății de Aeronave și Autovehicule Militare. Este organizat astfel încât să asigure dotarea laboratoarelor și cercetarea pentru studenți de la licență, master și doctorat.
În principal, aici se pregătesc ofițerii care absolvă facultatea la noi și sunt pregătiți în următorii ani la programele de masterat și doctorat, pentru a reveni în învățământ sau în cercetare. Suntem un fel de pepinieră de cadre didactice.
Avem două laboratoare educaționale: un laborator de mecanică a fluidelor, unde sunt predate principiile fundamentale ale mecanicii fluidelor și unul de electrohidraulică și electropneumatică, în care se pot realiza diverse ansambluri funcționale pentru echipamentele de orice tip, fie autovehicule, fie aeronave.
Dronă folosită pentru studiu.
Având în vedere specificul de integratori, cu multe echipamente din diverse domenii adunate într-un loc, laboratorul nu are egal în alte unități academice din țară.
Căpitanul Leontin Tuță, șeful laboratorului de tehnologii avansate de radio comunicații în cadrul Centrului de excelență în comunicații, spune că laboratorul a fost gândit astfel încât să le ofere studenților, pe parcursul anilor de licență, acces la sisteme și tehnologii utilizate în teatrele de operații.
Nu neapărat să devină specialiști, dar să-i introducem în utilizarea și verificarea acestora, astfel încât, în momentul în care termină ciclul de pregătire și ajung la unități, să fie familiarizați cu echipamentele și tehnologiile respective.
De asemenea, studenții pot vedea cum sunt utilizate aceste sisteme și în cadrul practicii efectuate la unități. Tendințele în comunicații, în general, sunt de utilizare a unor sisteme mobile de dimensiuni dacă se poate reduse și cu un consum mic de energie.
Din acest punct de vedere, încercăm, pe lângă utilizarea și optimizarea sistemelor existente, să direcționăm cercetarea către sisteme de dimensiuni mici, bazate mai mult pe modelarea din punct de vedere software.
Centrul de excelență în sisteme autopropulsate și tehnologii pentru apărare și securitate.
Academia Tehnică Militară Ferdinand I a fost înființată la 15.09.1949, având drept scop să formeze ofițeri ingineri, cu o pregătire corespunzătoare specificului tehnic al diferitelor arme, necesari pentru încadrarea comandamentelor, unităților, formațiunilor și instituțiilor militare de specialitate.
Structura inițială a academiei cuprindea comanda, facultățile (Armament și Muniții, Tancuri și Moto-mecanizate, Aviație, Transmisiuni, Marină), secțiile și birourile de învățământ și cercetare științifică, compartimentele de logistică, compartimentele de pregătire de luptă etc. Structura a fost modificată, de-a lungul anilor, în funcție de factori obiectivi și de conjunctura politico-militară.
În 1952, prin Ordinul Marelui Stat Major, denumirea instituției a fost schimbată în Academia Militară Tehnică (AMT). În august 1953, în urma susținerii examenului de stat, a absolvit prima promoție de ingineri militari din armata română.
Cei 69 de absolvenți au primit titlul de inginer militar în specializări din profilurile mecanic și electric. La 16 octombrie 1954, în baza Decretului 439, AMT a primit drapelul de luptă. În anul universitar 1956/1957, AMT a fost reorganizată pe patru facultăți: Armament, Mecanică, Transmisiuni, Construcții militare și Geodezie.
Durata studiilor în Academia Militară Tehnică a fost inițial de patru ani, din 1953, de cinci ani, iar, din 1957, de cinci ani și jumătate. În prezent durata studiilor de licență este de patru ani. Revoluția din decembrie 1989 a permis o adevărată renaștere a învățământului și cercetării științifice.
Noul statut al Academiei Tehnice Militare Ferdinand I – instituție militară de învățământ politehnic superior, de sine stătătoare – a fost stabilit prin Hotărârile Guvernului României 550/1990 și 612/1992.
La terminarea studiilor, după susținerea examenului de stat, absolvenților li s-au acordat diplome de ingineri militari care confereau titularului aceleași drepturi cu ale inginerilor pregătiți în învățământul politehnic civil.(L. Anghel; Foro – Eugen Mihai).