Connect with us

Actualitate

Prin întâlnirile lui Xi Jinping China a reușit să ne reamintească că a urcat pe podiumul clasamentului partenerilor economici europeni

Publicat

pe

Săptămâna trecută a marcat prima vizită a președintelui Xi Jinping în Europa din ultimii cinci ani, liderul chinez întâlnindu-se cu președintele Franței, Emmanuel Macron, președintele Serbiei, Aleksandar Vučić, și prim-ministrul Ungariei, Viktor Orbán.

Vizita a fost acompaniată de multă simbolistică, coincizând cu aniversarea a 60 de ani de relații diplomatice franco-chineze, comemorarea a 25 de ani de la bombardarea Ambasadei Chinei din Belgrad de către NATO și marcarea a 75 de ani de relații diplomatice ungaro-chineze. De asemenea, vizita lui Xi a fost organizată la 3 săptămâni distanță de vizita cancelarului german Olaf Scholz în China și la două săptămâni de la vizita lui Anthony Blinken la Beijing, ambele vizite neavând însă vreun rezultat tangibil.

Prin întâlnirile lui Xi Jinping China a reușit să ne reamintească că a urcat pe podiumul clasamentului partenerilor economici europeni, dar și că se proiectează ca un adversar de neoprit pentru SUA, reușind să își consolideze și upgradeze relațiile la nivelul partenerilor europeni, ajungând să fie primit cu mult ștaif și maxim interes în Occident. Presa internațională a vuit însă cu diferite știri, ba chiar și acuze, la adresa lui Xi, din cauza alegerii acestuia de a vizita Serbia și Ungaria, țări mai prietenoase cu Rusia decât cu Occidentul Colectiv, l-au acuzat că încearcă astfel să dezbine Europa. Au fost și comentatori care au considerat că președintele chinez încearcă să destabilizeze Rusia, prin faptul că China ar deveni partenerul și aliatul principal al Ungariei și Serbiei, teorie forțată, emisă din zona presei de propagandă. Oricum, în zilele următoare Putin îl va vizita pe Xi Jinping la Beijing, probabil cu această ocazie cei doi lideri se vor puncta asupra problematicii europene, așa cum reiese din discuțiile lui Xi din Paris, Belgrad și Budapesta. E util deci să realizez câte un scurt rezumat al fiecărei vizite și-al posibilelor implicații, urmat de analiza unor aspecte reieșite, care ar trebui să ne îngrijoreze pe noi, românii.

În ultima vizită a lui Macron în China de anul trecut, Xi i-a reamintit președintelui francez că Beijingul își dorește o cooperare cu Franța doar dacă aceasta rămâne suverană, independentă de SUA, idee pe care a reiterat-o într-un articol de opinie în Le Figaro cu o zi înainte de aterizarea la Paris. Deși Macron a declarat de mai multe ori în ultimele luni că dorește să aibă o politică externă autonomă și necondiționată de SUA, Xi a știut de ce îl atenționează, ultimele declarații și acțiuni ale francezului fiind în mod clar teleghidate de la Washington DC.

Macron l-a copleșit pe Xi prin ospitalitate la nivel maximal, dineuri exorbitante, cu vedete mondiale, o excursie exotică în Munții Pirinei, dar în toate discuțiile oficiale a fost acompaniat de Ursula von der Leyen, ce pare că a îndeplinit astfel rolul de dădacă a lui Macron, angajată fiind de către „părinții” lui americani, fiind astfel clar pilotajul de peste Atlantic.

Discuțiile au fost tensionate, mai ales din cauza relațiilor economice încordate dintre UE și China – chinezii doresc să își vândă mașinile electrice pe piața europeană, dar UE, înfricoșată de competiția produselor chinezești mai ieftine, i-au spus lui Xi de mai multe ori că Europa va trebui să taxeze puternic comerțul cu China de acum încolo, amenințare reiterată explicit de Ursula în întâlnirea de la Paris. Deja UE a făcut mulți pași nepermiși, semnalizând împotriva comerțului cu China inclusiv prin arestarea intempestivă a multor chinezi, pe baza suspiciunilor de spionaj, sau investigând turbinele eoliene ori echipamentul medical venit din China, iar Italia chiar s-a retras din inițiativa economică chineză Belt and Road (BRI) în martie, inițiativă ce vizează construirea unui coridor de transport global pe banii Chinei. Deși von der Leyen, împinsă de SUA, impune de mai multe luni o politică de reducere a dependențelor europene față de lanțurile de producție chineze, numită de-risking, companiile europene au în continuare nevoie de creșterea relațiilor economice cu China. Xi știe asta și i-a declarat lui Macron, mai degrabă în mod simbolic, că dacă va impune sancțiunile preferate de către Ursula von der Leyen, atunci și el va impune sancțiuni importurilor de coniac francez în China. Alt subiect abordat a fost războiul din Ucraina, von der Leyen și Macron cerându-i lui Xi să condamne Rusia și să îl convingă pe Putin să se retragă, dar desigur că nu s-a ajuns la nicio înțelegere pe acest subiect, alianța strânsă dintre China și Rusia fiind prea importantă pentru a fi periclitată în vreun fel. Oricum, întâlnirea a fost considerată la final ca fiind penibilă pentru Macron, acesta nu a abordat niciunul dintre aceste subiecte complicate în mod direct cu Xi, ci a trebuit să-și lase „dădaca nemțoaică” să discute și-n numele său, pentru a fi astfel siguri „părinții americani” că nu se face vreo greșeală.

În Serbia, Xi a fost primit ca un veritabil star rock, zeci de mii de sârbi aclamându-l și fluturând steagurile Chinei în fața palatului prezidențial. Desigur că toată lumea se aștepta ca relaționarea diplomatică să fie mult mai caldă la Belgrad, având în vedere că Serbia nu face parte din Occidentul colectiv, dar mai ales că este prima parteneră strategică a Chinei din Europa Centrală și de Vest, în plus China este cel mai mare investitor străin în țara vecinilor noștri. Vučić chiar l-a numit pe Xi un ‘prieten adevărat’, ba chiar și ‘frate al Serbiei’, și a recunoscut că l-a invitat de nu mai puțin de 15 ori în ultimii ani să viziteze Serbia, dar și că, parcă citându-l chiar pe Xi descriind relația sa cu Vladimir Putin, nu există limite pentru cooperarea Serbiei cu China. Xi i-a dat dreptate lui Vučić, declarând și el că există o prietenie ‘de fier’ între China și Serbia, una bazată pe egalitate și beneficii mutuale. Nota puternică a declarațiilor lui Xi a fost marcată prin promisiunea acestuia că China nu va uita niciodată bombardamentul NATO din 1995, care a dus la moartea a 3 angajați din ambasada Chinei, subliniind astfel ostilitatea țărilor NATO împotriva Chinei.

Comparativ cu cea din Franța, vizita din Belgrad a fost un mare succes, 29 de înțelegeri economice fiind semnate în urma acesteia. De la promovarea produselor agricole și a vinului sârbesc în China, la cooperare în infrastructură energetică și de transport, inovație, cultură, educație, sport, turism, e clar că Serbia va avea mult de câștigat în urma acestei întâlniri. Cel mai important rezultat a fost însă stabilirea unui acord de comerț liber, fără taxe, între Serbia și China, deschizând astfel economia sârbă la o piață de 1.4 miliarde de oameni și la beneficii economice imense. Xi și Vučić au mai declarat că vor milita împreună împotriva hegemoniei occidentale și că vor colabora în toate sectoarele posibile, inclusiv diplomatice și politice. Investițiile chineze în infrastructura Serbiei sunt deosebit de importante pentru Belt and Road, mai ales acum că rutele prin Rusia și Belarus sunt blocate din cauza războiului, iar mulți analiști spun că Serbia devine astfel un posibil prim candidat european pentru BRICS+, poziție care ar veni cu alte beneficii economice majore (marchez aici că recent, Vietnam și Indonesia au depus și ele cererea de aderare la BRICS+, deci acum este o listă de aproape 50 de țări care își doresc să adere).

În Ungaria, Xi a fost primit cu onoruri militare, zâmbete și îmbrățișări de către vechiul său prieten, Viktor Orbán. Înainte de a relata concluziile întâlnirii, subliniez importanța interviurilor acordate de către ministrul de externe Szijjártó, dar și de Orbán, exact cu o zi înaintea sosirii liderului chinez. Orbán a explicat presei chineze logica relațiilor cu China, explicând calitatea de aliat ultra-important al Chinei, tocmai din cauza lipsurilor din UE, care nu mai acceptă suveranitatea țărilor membre, ci vrea să creeze o uniune de tip SUA, una în care Bruxelles-ul determină politica țărilor membre și nu invers, cum ar fi normal. Orbán a mai declarat că Ungaria este singurul stat din Europa care chiar își dorește pacea în Ucraina, deci relația cu China este aliniată din punct de vedere ideologic pentru că și Beijingul a propus mai multe variante de pace. Szijjártó nu s-a lăsat mai prejos, declarând că datorită guvernului maghiar patriot, creștin și conservator, ce este împotriva curentului occidental progresist, Ungaria nu se va apleca în fața politicii transumaniste a UE, ci preferă colaborarea economică pragmatică cu China și Rusia, în pofida avertismentelor Bruxelles-ului. De asemenea, întrebat fiind despre președinția Consiliului European ce va fi acordată Ungariei de la 1 iulie, ministrul a declarat că abia așteaptă să îi înlocuiască din funcții pe toți înalții funcționari europeni asupra cărora va avea autoritate. Mai mult, a vorbit despre minoritatea maghiară din Ucraina, declarând că Ungaria nu va susține aderarea Ucrainei la UE până când drepturile minorității maghiare nu vor fi restituite, dar și că Ungaria speră ca Donald Trump să fie reales președinte, tocmai pentru că este singurul care ar putea readuce pacea în Ucraina.

În alt interviu din aceeași zi, de data asta cu presa chineză, Szijjártó a adăugat că războiul din vecini e doar între Ucraina și Rusia, nu și Europa, și că Ungaria își dorește o soluționare cât mai rapidă pentru a limita numărul de morți ucrainieni, dar și unguri, detașându-se astfel de politica oficială a UE. Szijjártó a demonstrat și ipocrizia UE referitoare la restricțiile de comerț cu China și a contrazis-o direct pe Ursula von der Leyen, spunând că multe companii germane, precum BMW, roagă Ungaria să fie intermediar în comerțul cu China, pentru a putea înregistra tranzacțiile ca fiind în interiorul UE, adăugând și că există cerere pentru vehicule electrice în Europa, un apropo direct la viitoarele importuri din China. Deci, Ungaria a jucat tare înaintea vizitei lui Xi, liderii ei marcând astfel că sunt un aliat de nădejde pentru axa Rusia-China.

În timpul acestei vizite cele două țări și-au dezvoltat și mai mult cooperarea economică, Ungaria având deja un comerț în valoare de 12 miliarde de dolari cu China și 75% din investițiile străine în Ungaria, de sorginte chineză. Ungaria este și singura țară din UE care este membră Belt and Road, iar de aceea China investește miliarde de dolari pentru a renova linia feroviară între Budapesta, Belgrad și portul grecesc Piraeus. Deci Ungaria va avea acces, prin investiții chineze, la rute maritime de comerț, prin trenuri de mare viteză! De asemenea, China va finanța construirea unei conexiuni între Aeroportul Budapesta și centrul orașului și va aprofunda cooperarea companiilor maghiare cu Huawei pentru a avansa digitalizarea țării vecine cu noi. CATL, cel mai mare producător de baterii chinez, a anunțat tot acum o investiție de 7 miliarde de dolari în Ungaria. Și mai important, gigantul chinez de vehicule electrice BYD Co a expus public faptul că va deschide în această țară prima sa fabrică europeană de mașini electrice, o investiție de 8 miliarde de dolari ce va crea mii de locuri de muncă pentru unguri, asta în condițiile în care toate companiile germane de mașini electrice au și ele fabrici în Ungaria, marchez aici și că Ursula von der Leyen făcuse declarații împotriva comercializării de mașini chinezești cu doar două zile înainte. Degeaba!

Astfel, Ungaria are acum peste 30 000 de locuri de muncă noi, create de către companii chinezești, și a ajuns pe locul 3 în lume în fabricarea bateriilor, dar a devenit și nodul comercial cel mai important din Europa pentru comerțul de mașini electrice, fapt excepțional pentru o țară atât de mică ca Ungaria.

Xi a declarat că relațiile dintre China și Ungaria sunt la cel mai bun nivel din istoria lor și că își dorește dezvoltarea Ungariei prin efortul companiilor chinezești. De aceea, cele două țări vor începe cooperarea la toate nivelurile (până și legat de energia nucleară!), și Ungaria a fost invitată ca oaspete de onoare la expoziția internațională de comerț și economie din China. Xi și Orbán au discutat o cooperare de tip all-weather (rezistentă la orice), al doilea nivel de cooperare între China și alte țări, pe care China îl mai are doar cu Pakistan (ierarhia nivelurilor de cooperare o puteți observa în imaginea de mai jos). Deci singura aliată mai apropriată a Chinei decât Ungaria ar fi Rusia, în cazul în care chiar se semnează acest parteneriat, ce va include cu siguranță multe beneficii economice.

Am urmărit îndeaproape această vizită a lui Xi, am analizat-o aici pe larg, dar acest fapt mi-a adus un sentiment de frustrare și supărare legat de incapacitatea României de a mai avea vreun beneficiu de pe urma lungii noastre istorii și prietenii cu China. În secolul XVII, noi l-am avut pe Nicolae Milescu, care a scris o carte unică despre călătoria în China. România a fost a treia țară din lume care, la 5 octombrie 1939, a stabilit relații diplomatice cu China, mai apoi ajutând-o să își consolideze sectorul de exploatare a gazelor naturale. În 1970, când România a fost devastată de inundații, China a contribuit cu o treime din banii necesari reconstrucției. Ceaușescu a vizitat China de 6 ori, mai am multe exemple pe care le pot oferi și-ar arăta profunzimea relațiilor sino-române, dar acum China declară în mod oficial relațiile cu aproape toate țările din Europa mai importante și prietenoase decât cele cu România (observați cât de jos stăm în ierarhia relațiilor, în poza de mai sus). Din 2019 noi am anulat toate proiectele de dezvoltare cu China, inclusiv cel de la Cernavodă, la cererea SUA. Am fost prima țară europeană care a interzis accesul Huawei (cea mai mare firmă de electronice chineză) la piața românească și la rețeaua 5G, tot la cererea SUA, am restricționat participarea companiilor chineze la licitațiile publice (mai ales în infrastructură), am implementat un mecanism riguros de screening pentru investițiile non-UE și am redus participarea la summit-ul China-Europa Centrală și de Est din 2021 doar la nivel ministerial, deși toate celelalte țări au trimis președinți sau prim-miniștrii, ba chiar le-am expus chinezilor că nu vedem niciun beneficiu posibil datorită acestei platforme. La nivel parlamentar am mers și mai departe, aleșii noștri propunând închiderea forțată a institutelor Confucius din România, în condițiile în care cele din Germania, Franța și SUA încă există. De aceea nici nu mai suntem invitați la summit-urile de cooperare cu China, deși China este al treilea cel mai mare investitor din UE, după SUA și Marea Britanie.

Cred că înțelegem cu toții cât de importantă este încă relația României cu SUA, ar trebui să susținem și aprofundarea acesteia, dar este șocant faptul că acum avem aproape cele mai proaste relații cu China dintre toate țările UE. De ce trebuie doar noi să refuzăm cooperarea cu China? Până și Macron, președintele unei țări cu relații tradiționale abrazive, a reușit să dezvolte relațiile economice cu China, la întâlnirea de săptămâna aceasta. Și da, Franța este o țară mai „strategică” decât România, dar să marcăm și adevărul că potențialul economic și geopolitic al României este mai mare decât cele ale Serbiei și Ungariei puse la un loc! Și noi suntem membrii UE, la fel ca Franța și Ungaria, și avem relații diplomatice cu China mai vechi decât toate țările vizitate de Xi în acest turneu. Chiar trebuie să ne distrugem relațiile cu China, care ar fi dispusă să investească miliarde în comerț și infrastructură în favoarea noastră, doar așa putem menține relațiile cu SUA? E clar că nu. Este una să fii în favoarea partenerului strategic, dar să fii chiar prima țară care își distruge relațiile vechi de prietenie cu cea mai mare economie la nivel mondial este total altceva, și este șocant că guvernul a acceptat, ba chiar a promovat, distanțarea României de cel mai mare investitor în infrastructură din lume. Ar fi momentul oricum să condiționăm susținerea noastră geopolitică cu niște beneficii și investiții tangibile, exact așa cum fac vecinii noștri, Serbia și Ungaria, și să nu rămânem în postura unor adevărați „fraieri de serviciu”, care dau tot, însă nu cer nimic la schimb.

Daria Gușă

Actualitate

Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Publicat

pe

De

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.

Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46

Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.

Schimbări de strategie și priorități

Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.

Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.

Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.

Timpul, factorul decisiv

Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.

Problemele persistă

Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.

Airbus rămâne în joc

Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”

NGAS: Înapoi în viitor

Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.

După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.

Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.

Industria se pregătește pentru NGAS

Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.

Citeste in continuare

Actualitate

Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Publicat

pe

De

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.

Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie

Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”

Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”

Reacție rapidă și măsuri corective

Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”

Integrarea securității cibernetice de la inceput

Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.

„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”

NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare

NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.

În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.

Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități

Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.

Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli

Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.

„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”

Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.

Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.

În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.

Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.

Măsuri concrete și rezultate pozitive

Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”

Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”

„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.

Citeste in continuare

Actualitate

Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA

Publicat

pe

De

În cadrul conferinței Air and Space Forces Association (AFA) din acest an, deși spațiul expozițional a fost dominat de vehicule aeriene fără pilot (UAV) de mari dimensiuni, componentele mai compacte au avut o prezență notabilă: motoarele mici destinate sistemelor mai „attritabile”.

„Un semnal de cerere clar” pentru motoare mai mici

„Este clar că există un fel de semnal de cerere”, a declarat Byron Callan, director general la Capital Alpha Partners, într-un interviu pentru Breaking Defense despre multitudinea de companii care concurează pentru motoare mai mici la AFA și în alte locuri. „M-a frapat”.

De la startup-uri la companii consacrate, companiile au profitat de conferința AFA din acest an pentru a-și expune produsele potrivite pentru spațiul motoarelor entry-level, care ar putea fi utilizate pentru drone Collaborative Combat Aircraft (CCA), rachete de croazieră sau alte vehicule aeriene care ar oferi o masă accesibilă de muniție.

Noutăți și oferte diverse la AFA 2025

Printre companiile prezente la AFA, Honeywell, de exemplu, a dezvăluit un nou motor cu tracțiune de 1.600 de lire, denumit HON1600, adăugând o altă unitate de propulsie ofertelor CCA ale companiei, alături de F124, cu tracțiune mai mare. TJ Pope, directorul superior al Honeywell pentru strategia motoarelor, a declarat într-un interviu că abordarea companiei este „cu risc scăzut”, în parte prin valorificarea experienței extinse în fabricarea unităților de putere auxiliare, a căror lanț de aprovizionare și facilități de producție pot fi reutilizate pentru producerea de motoare mici.

Pratt & Whitney, o subsidiară a gigantului din domeniul apărării RTX, a declarat într-un comunicat de presă publicat în timpul AFA că urmărește „o nouă familie de motoare” care pot varia de la 500 la 1.800 de lire de tracțiune.

Rolls-Royce, la rândul său, a expus motorul Orpheus, o familie de unități de propulsie dezvoltate în comun cu Ministerul Apărării din Marea Britanie.

„Familia Orpheus vizează multiple oportunități potențiale viitoare, dintre care una este piața CCA attritabilă”, a declarat Emma Russell, manager de program OrpheusWorks, pentru Breaking Defense într-un interviu la expoziție. Evidențiind aproximativ 120 de evenimente de testare și 40 de ore de funcționare a motorului, Russell a spus că compania are „cunoștințe excelente” despre designul Orpheus, care „vizează cu adevărat un lanț de aprovizionare diferit [comparativ] cu ceea ce Rolls Royce este obișnuit să utilizeze” pentru a obține „o cale către o producție cu costuri reduse”.

Firmele mai mici și-au spus cuvântul, inclusiv JetCat Defense, o asociere în participație între o companie germană și o filială americană a unei firme israeliene. Aceasta a adus noile sale unități de propulsie P420 și P850, despre care compania spune că oferă 100 și, respectiv, 200 de lire de tracțiune.

Startup-ul BeeHive Industries a anunțat, de asemenea, la expoziție că motorul său Frenzy, cu o tracțiune de 200 de lire, aflat sub contract cu Forțele Aeriene ale SUA, a atins etape de dezvoltare și intenționează să înceapă testele de zbor „la începutul anului 2026”.

Incertitudini privind designul CCA

În timp ce cererea de unități de propulsie mai accesibile pentru muniție este mare, firmele merg mai departe cu oferte fără informații complete despre un factor de stimulare major: programul CCA.

Forțele Aeriene au ales două fuselaje mai mari pentru prima tranșă a programului, dar nu au precizat dacă vor pune accent pe sisteme entry-level, high-end sau intermediare pentru o rundă următoare de contracte CCA. Acesta a mers mai departe cu o cerere de propuneri pentru motoare în intervalul de tracțiune mai mic, deși un oficial al serviciului a declarat că RFP-ul are ca scop susținerea unui segment inactiv al pieței pentru a oferi guvernului mai multe opțiuni. (Marina va fi probabil un alt cumpărător semnificativ de CCA și a emis recent contracte pentru propriul program de aripă de dronă, după cum a raportat anterior Breaking Defense, deși aceste premii sunt doar pentru „design conceptual”.)

Detaliile exacte despre ceea ce cer Forțele Aeriene industriei, cel puțin în domeniul public, sunt greu de stabilit, deoarece serviciul pare să rețină unele informații din motive de securitate. Forțele Aeriene nu au răspuns la întrebarea Breaking Defense până la ora publicării, când au fost întrebate ce a fost comunicat industriei.

Forțele Aeriene au făcut anterior public un sondaj al industriei, care se afla aproximativ în domeniul clasei de tracțiune medie: o cerere de informații privind motoarele într-un interval de tracțiune de 3.000 până la 8.000 de lire, emisă la sfârșitul anului 2023.

O sursă din industrie, căreia i s-a acordat anonimatul pentru a discuta detalii sensibile, a declarat că ceea ce au lansat Forțele Aeriene în clasa medie de tracțiune „se încadrează în plicul a ceea ce ați văzut înainte”. Cu toate acestea, serviciul nu a lansat un RFP pentru un motor în acest interval, cu atât mai puțin a emis cerințe pentru un vehicul aerian.

Până în prezent, detaliile sunt mai ușor disponibile pentru prima rundă CCA a Forțelor Aeriene, sau „tranșă”, în care Anduril și General Atomics se confruntă. Potrivit Aviation Week, oferta CCA a Anduril va zbura cu un motor Williams International FJ44-4 care are o tracțiune de 3.600 de lire. General Atomics nu a dezvăluit unitatea de propulsie pentru oferta sa CCA, dar a spus că aeronava este compatibilă cu mai multe motoare.

Callan a subliniat că o parte din motivul incertitudinii, dincolo de întrebările persistente despre modul în care CCA va fi utilizat operațional, ar putea avea de-a face cu schimbările de conducere de la Forțele Aeriene. Gen. Kenneth Wilsbach a fost nominalizat abia acum pentru a servi drept următorul șef de stat major al Forțelor Aeriene, iar lideri civili precum secretarul Forțelor Aeriene Troy Meink sunt în funcție de doar câteva luni.

„Încă cred că ne aflăm într-o perioadă de tranziție”, a spus Callan, adăugând că o „linie de vedere mai bună” ar putea veni în bugetul Pentagonului pentru anul fiscal 2027.

O provocare cheie pentru industrie este, de asemenea, fabricarea de motoare care nu sunt neapărat construite pentru a dura pentru ceea ce ar fi aeronave mai attritabile, contrar sarcinii tradiționale a inginerilor aerospațiali de a proiecta motoare cu durată lungă de viață și toleranțe ridicate.

„Schimbarea acestei paradigme nu este cu siguranță un lucru ușor de făcut”, a spus Pope de la Honeywell, indicând inovații precum fabricarea aditivă și compromisuri în răcire și durata de viață, deoarece motoarele nu sunt menite să funcționeze atât de mult. Când vine vorba de motoare CCA mai mici, „presupunerea mea este că va fi un număr de două cifre din punct de vedere al ciclului de viață”, a adăugat el, referindu-se la numărul de ore de zbor pe care se așteaptă ca motorul să le înregistreze.

Pentru motoarele care sunt „ceva la mijloc” între a fi consumabile și a dura mii de ore, „aceasta este o abordare complet nouă sau o combinație de abordări”, a declarat Richard Aboulafia, director general la AeroDynamic Advisory, într-un interviu pentru Breaking Defense.

„Aș crede că incumbenții” – unii dintre care pot reutiliza ofertele comerciale pentru aplicații militare – „încă au avantajul”, a observat Aboulafia. „Turbinele nu sunt un spațiu care poate fi ușor perturbat cu noi tehnologii. Dar, pe de altă parte, poate că aceasta este una dintre acele zone în care un startup ar putea adopta o abordare complet curată.”

Considerații de piață și „pariuri prudente”

Noii intrați în speranța de a furniza motoare cu tracțiune mai mică se alătură unui domeniu care a devenit din ce în ce mai aglomerat în ultimul an, prezentând echipe precum una formată din GE Aerospace și Kratos. Firmele care fac o incursiune în motoare mai mici vor merge mai departe față în față cu furnizori consacrați precum Williams International, care furnizează motoare pentru racheta Tomahawk printre alte sisteme.

Cu toate acestea, analiștii au declarat pentru Breaking Defense că vor exista probabil destul de multe oportunități pentru ca aceste companii să le urmărească.

„Aceasta este cu siguranță o piață în creștere. Va dura ceva timp pentru a ajunge acolo, dar ați putea vedea cu ușurință sute de vehicule aeriene”, unele cu dimensiuni și cerințe potențial diferite, „construite pe an pe această piață cândva la începutul anilor 2030”, a spus Aboulafia.

„Pariurile” pe care companiile le fac pentru a investi în dezvoltarea motoarelor „nu sunt neapărat majore”, a spus Callan. „Le-aș numi pariuri prudente.”

O creștere globală a cheltuielilor pentru apărare poartă, de asemenea, o anumită tensiune pentru companii, care s-au arătat nerăbdătoare să facă afaceri CCA în străinătate. Aboulafia și Callan au subliniat amândoi că este probabil ca cumpărătorii străini să dorească să aibă un anumit control suveran asupra programelor lor, inclusiv prin fabricarea de sisteme cheie în interiorul granițelor lor.

„În general, cred că europenii vor cumpăra european”, a spus Callan ca exemplu. „Deocamdată, cred că companiile americane, cea mai mare piață a lor va fi SUA”, a continuat el, indicând posibilitatea suplimentară a unor amprente de producție „multidomestice”.

Întrebat dacă piața motoarelor mai mici devine deja suprasaturată, Callan a spus că este „prea devreme pentru a spune”. Cu toate acestea, a spus el, „Singurul lucru de care aș fi sceptic este, va fi un câștigător care ia totul” – o filozofie pe care Pentagonul a încercat, de asemenea, să o insufle în programele sale CCA.

„Există un consens aproape universal că CCA sunt viitorul luptei aeriene, dar există foarte puțin consens cu privire la modul în care arată”, a spus Aboulafia, menționând alura „ireproșabilă” de a furniza unități de propulsie pentru potențial mii de sisteme. „Deci, vor exista câștigători și perdanți? Absolut. Dar nu poți ignora această piață.”

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv16 ore ago

Jilava, Mioveni – aceeași mizerie! Baroneasa Whatsapp și tunurile penitenciarelor românești

Spovedania unei „Baronese” nervoase: Jilava plânge după Mioveni! Cristina Teoroc, supranumită „baroneasa” de la Jilava – penitenciarul cu o reputație...

Exclusiv16 ore ago

Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare

Sindicatul Sidepol trage un semnal de alarmă cu privire la dezamăgirea și frustrarea tot mai mari resimțite de polițiștii tineri,...

Exclusiv2 zile ago

Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare

Prahova în flăcări și beton armat: Când incompetența dansează pe ruine și corupția ne lasă cu ochii-n soare De la...

Exclusiv2 zile ago

Formularul de evaluare a riscului în violența domestică: Formalitate birocratică sau instrument real de protecție?

O analiză aprofundată a eficienței acestui instrument în contextul tragic al femicidului din România, realizată de Vitalie Josanu de la...

Exclusiv2 zile ago

Poliție în oglindă: 47 de „inspectori sanitari” pentru 120.000 de angajați — o farsă organizată

Când medicii fac și muncă de control, iar inspectorii… nu există în organigramă „Soluția” improvizată: 47 de cadre medicale, obligate...

Exclusiv3 zile ago

Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!

În România anului 2025, justiția imobiliară a devenit un spectacol grotesc, unde morții sunt victime sigure, iar cei vii se...

Exclusiv3 zile ago

Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?

Un cutremur anunțat: Ciuruitoarea revine, iar „Il Capo” tremură (doar un pic)? Zilele trecute, un fior rece a străbătut Ploieștiul,...

Exclusiv3 zile ago

Reducerea bugetului MAI, o lovitură pentru polițiști. Economii fictive, sporuri furate și finanțări discutabile

Emil Păscuț de la Sindicatul Diamantul trage un semnal de alarmă cu privire la reducerea bugetului Ministerului Afacerilor Interne (MAI)...

Exclusiv4 zile ago

Antigrindina S.R.L.: Rachete, minciuni, secetă: țara care și-a vândut ploaia pe nimic și a rămas cu seceta

Mafia rachetelor și a minciunilor: Rachete, minciuni și secetă: Cum ‘Antigrindina S.R.L.’ a secat fermierii de bani (AICI), (aici),  (aici),  (aici),  (aici), (aici),  (aici),  (aici), (aici) e (aici),  (aici),   (aici), (aici),  (aici), (aici),  (aici),  (aici), (aici), (aici), ...

Exclusiv4 zile ago

PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!

Radu Marinescu și Bogdan Burcu, Nemesis-ul șpăgarilor: „Vă vom curăța, până la ultimul!” „Tartorul” a crăpat! Festinul corupției, oprit brusc!...

Exclusiv4 zile ago

Comunicare defectuoasă în MAI: Haos și nesiguranță alimentate de lideri sindicali confuzi

MAI, campion la mesaje trunchiate și confuze Incapacitatea cronică a Ministerului Afacerilor Interne (MAI) de a comunica profesionist, transmiterea unor...

Exclusiv4 zile ago

Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!

România, colonie penală cu gust de Coca-Cola: O afacere murdară, unde apa de canal e la modă, iar politicienii locali...

Exclusiv4 zile ago

Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!

Când pușcăria devine groapa de gunoi a incompetenței Penitenciarul Ploiești, sub conducerea eternului împuternicit Valentin Matei, nu mai este doar...

Exclusiv5 zile ago

Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților

Emil Pășcuț, lider sindical, dezvăluie scenariile posibile și atrage atenția asupra privilegiilor nejustificate ale structurilor de suport. Declarațiile publice ale...

Exclusiv5 zile ago

Salvare pe ultima sută de metri: Polițiștii angajați în 2022 rămân în sistem încă un an datorită unei ordonanțe de urgență

Sindicatul Europol dezvăluie eforturile pentru evitarea pierderii a peste 100 de polițiști gata formați, angajați pe perioadă determinată. Zeci de...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Criptomonede Taxi Heathrow London

Top Articole Incisiv