Anchete
Electrificarea transportului, prea scumpă pentru marea majoritate a oamenilor
Echivalarea prețurilor mașinilor cu motoare termice cu a celor electrice este departe de a se realiza, cel puțin în următorii 10-20 de ani. Astfel, singurii care își pot permite să cumpere vehicule electrice sunt cei cu venituri foarte mari și, evident, stabile, având în vedere că aceste mașini au o durată scurtă de viață, din cauza costurilor exorbitante ale bateriilor. Cu toate subvențiile acordate de stat, care au și început să dispară, prețurile rămân inaccesibile pentru muritorii de rând.
Analiza prețurilor de pe piața mondială a mașinilor electrice, realizată de experții de la Agenția Internațională a Energiei (IEA), arată că acestea au rămas foarte sus, fiind absolut inaccesibile pentru marea majoritate a oamenilor. Optimismul IEA, care speră într-o accelerare a concurenței cu consecințe directe în reducerea prețurilor și a marjelor de profit ale producătorilor, este estompat însă de incertitudini precum prețurile volatile ale mărfurilor, blocajele lanțului de aprovizionare și capacitatea producătorilor de automobile de a produce suficiente modele electrice mai ieftine.
Consumatorii pieței de masă sunt de obicei mai sensibili la preț decât cumpărătorii bogați, susține IEA, subliniind că acest lucru este valabil nu numai în economiile emergente și în curs de dezvoltare, care au costuri relativ ridicate ale capitalului și venituri relativ scăzute ale gospodăriilor și ale afacerilor, dar și în economiile avansate.
”În Statele Unite, de exemplu, sondajele sugerează că accesibilitatea era principala preocupare pentru consumatorii care iau în considerare cumpărarea unui vehicul electric în 2023. Alte estimări arată că, chiar și printre consumatorii de SUV și camionete, doar 50% ar fi dispuși să cumpere unul peste 50.000 de dolari”, se arată într-o analiză a IEA.
Teoria ca teoria
Teoretic, mașinile electrice ar trebui să devină mai ieftine pe măsură ce prețurile bateriilor scad, concurența se intensifică, iar producătorii de automobile realizează economii de scară. În majoritatea cazurilor însă, electricele rămân în medie mai scumpe decât echivalentele clasice. În unele cazuri, având în vedere și inflația, prețul acestora a stagnat sau chiar a crescut moderat între 2018 și 2022. Bateriile mari pentru distanțe mai lungi cresc prețurile mașinilor, la fel și cele suplimentare opțiuni, echipamente, tehnologie digitală și caracteristici de lux care sunt adesea comercializate deasupra modelului de bază.
Potrivit IEA, creșterea prețului mediu, care, adăugat la lipsa modelelor disponibile în piețe second-hand, limitează potențialul de se adresa unor categorii mai largi de oameni. ”Tensiunea geopolitică, comerțul și întreruperile lanțului de aprovizionare, creșterea prețurilor bateriilor în 2022 față de 2021 și creșterea inflației au afectat în mod semnificativ potențialul de reduceri suplimentare ale costurilor”, se precizează în analiza IEA. În SUA, datorită intensificării concurenței, marjele de profit au scăzut la minimum posibil.
Astfel, Tesla a redus prețul modelului Y de la 65.000-70.000 dolari, la 45.000-55.000 de dolari, în timp ce prețurile bateriilor pentru acesta a scăzut cu doar 3.000 de dolari. Și așa prețurile au rămas aproape duble față de modelele clasice.
Mici și scumpe
În 2023, cele mai ieftine mașini electrice din Franța, de exemplu, aveau prețuri între 22.000 euro și 30.000 euro (Dacia Spring, Renault Twingo E-Tech, Smart EQ Fortwo), în timp ce cele mai vândute modele mici clasice erau disponibile între 10.000 euro și 20.000 euro (Renault Clio, Peugeot 208, Citroën C3, Dacia Sandero, Opel Corsa, Skoda Fabia). De la jumătatea anului 2024, vor fi acordate subvenții de până la 4.000 euro pentru mașinile electrice cu prețuri sub 47.000 euro, cu o subvenție suplimentară de până la 3.000 euro pentru gospodăriile cu venituri mai mici. În alte țări europene, mașinile electrice au rămas mult mai scumpe decât echivalentele clasice. În Polonia, doar câteva modele de mașini electrice ar putea fi găsite la prețuri competitive cu mașinile clasice în 2023, sub 35.000 euro. Peste 70% din vânzările de mașini electrice în 2023 au fost pentru SUV-uri, sau modele mari sau mai luxoase, comparativ cu mai puțin de 60% pentru mașinile cu motoare cu ardere internă, susține IEA.
Anchete
Verdict final în cazul procurorului Alin Mocioi: Cariera în magistratură se incheie după decizia ÎCCJ!
Anchete
CSM își alege conducerea pentru 2026: Tradiția invinge suspansul, fără contracandidați
Anchete
Hidroelectrica, gigantul bursier, fără conducere permanentă: Selecția CEO, un eșec răsunător
Hidroelectrica, cea mai valoroasă companie listată la Bursa de Valori București, a confirmat miercuri seara, printr-un anunț oficial transmis investitorilor, eșecul procedurii de selecție pentru funcția de director general (CEO). Decizia validă informațiile anterioare vehiculate pe surse, inclusiv de către Mediafax, și subliniază dificultatea gigantului energetic de a identifica un lider pe măsura exigențelor.
Un proces riguros, un rezultat neașteptat
Procedura de recrutare, desfășurată conform rigorilor Ordonanței de Urgență a Guvernului 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice – o obligație legală pentru companiile cu capital majoritar de stat – a fost supervizată de un expert independent. Raportarea oficială arată că acesta a finalizat evaluarea candidaților fără a propune, însă, nicio persoană pentru numire în funcție.
Standarde inalte, niciun candidat la inălțime
Analiza detaliată a inclus declarații de intenție și interviuri, bazate pe criterii clar definite anterior. Cu toate acestea, în ședința din 26 noiembrie 2025, Consiliul de Supraveghere a Hidroelectrica a constatat că niciunul dintre candidații rămași în cursă nu corespundea pe deplin cerințelor funcției de director general, având în vedere contextul operațional și strategic actual al companiei. „Menținerea standardelor de competență este o obligație legală, nu o opțiune”, se arată în comunicatul transmis de companie, care reiterează angajamentul pentru o „guvernanță solidă, transparentă și performantă”. Menționăm că procesul inițial a vizat atât funcția de director general, cât și pe cea de director financiar, însă niciun candidat nu a îndeplinit criteriile impuse.
Pe muchie de cuțit: Reluarea de urgență și conducerea interimară
Ca urmare a acestui eșec, Consiliul a decis reluarea imediată a procedurii de selecție, într-o cursă contra-cronometru pentru identificarea viitorilor CEO și CFO. Pentru a asigura continuitatea operațională, Hidroelectrica va menține măsurile interimare de conducere, atât pentru poziția de director general, cât și pentru cea de director financiar, până la finalizarea noii proceduri. Decizia Consiliului a survenit cu doar două zile înainte de termenul oficial de finalizare a selecției, stabilit pentru 28 noiembrie. Potrivit informațiilor Mediafax, doi candidați rămăseseră în cursa finală: Mihai Aniței și Radu Ioan Constantin.
Context tulbure: Scăderi de producție și schimbări de management
Acest moment delicat se înscrie într-un context complicat pentru Hidroelectrica. Primele nouă luni din 2025 au marcat o scădere atât a producției, cât și a profitului net, rezultate influențate de condițiile meteorologice nefavorabile și de o serie de schimbări succesive de management. Aceste turbulențe au fost, de asemenea, corelate cu cerințele de reformă impuse prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), adăugând presiune suplimentară asupra companiei de stat, care rămâne un pilon strategic al economiei românești. (Irinel I.).
-
Exclusivacum 4 zileSINAIA, MONARHIA ABSOLUTĂ MARCA OPREA: Sora „impăratului” cade în cap, Prefectul se „trezește” la Parchet, iar PNL Prahova fierbe în suc propriu!
-
Exclusivacum 2 zileCircul macabru al absurdității la Poliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, iar adevărul e declarat „delict”! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 4 zileLegea pumnului în gură la SAS: Cum a devenit „vagabond” un delict de 20% din salariu, sub privirea ironică a manualului de Mobbing al MAI! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 3 zilePrahova, tărâmul reîncarnării: „Metoda Portocală” revine, dar acum e sub licență politică!
-
Exclusivacum 9 oreIPJ Prahova: Circul ielelor, trompeților și „ofițerilor” reciclați! Balul mascat al incompetenței atinge noi culmi de patos!
-
Featuredacum 4 zileScandal de proporții la vârful Poliției Române: Sindicatul Diamantul cere DNA să ancheteze o mușamalizare de patru ani
-
Exclusivacum 4 zileCIRCUL JUSTIȚIEI ROMÂNE: Dosarul POP IONUȚ-COSTIN, RECLASAT LA CATEGORIA „PROBLEME REZOLVATE… DE NOI” – CHIAR ȘI CU INSTANȚA LA UȘĂ!
-
Exclusivacum 4 zileJustiția Română: Spectacolul absurd continuă! Procuratura clasează, justificând incălcări flagrante! moștenitorii, nu morții, plătesc biletul!



