Actualitate
Puține locuri de pe glob au rămas neexplorate până la ora actuală.

Acum mai bine de un secol, aventurierii aveau aceeași impresie, singurele locuri care puteau să le aducă gloria fiind polurile reci și albe ale planetei.
În 1897, Antarctica părea unicul bastion rămas de cucerit. Atunci au pornit marile expediții spre Polul Sud. Din echipajul unei astfel de expediții, la începutul perioadei marilor explorări polare, făcea partea și naturalistul român Emil Racoviță.
Prizonieri în noaptea polară, cartea apărută la Corint anul trecut, spune povestea expediției Belgica. Am fost mereu interesant de cărțile de aventuri și aventurieri de tot felul. Despre Antarctica am citit mai puține (nume ca Amundsen și Shakleton îmi sunt cunoscute, totuși), dar albul nemărginit de la Polul Sud m-a fascinat și pe mine, la fel ca pe marii exploratori.
În lipsa curajului și spiritului de aventură (uneori prea teribilist la unii), eu m-am mulțumit cu imagini din Planet Earth.
Belgica a fost prima expediție spre apele antarctice din ceea ce numim astăzi Heroic Age of Antarctic Exploration – o perioadă de explorări polare, între 1897 și 1921, cu accent pe atingerea pentru prima dată a unor borne spectaculoase și pe descoperiri geografice și științifice.
Machetă a navei „Belgica”, blocată în banchiză, la Muzeul Regal al Forțelor Armate și al Istoriei Militare.
Expediția Belgica a pornit din Belgia (evident!), cu tânărul ofițer Adrien de Gerlache la comandă și cu un echipaj plin de entuziaști, pentru a bate recorduri în cursa pentru marile descoperiri de la Polul Sud. Printre numele cunoscute astăzi (din motive diferite), la bord s-au aflat Roald Amundsen (care, ulterior, avea să fie primul om care va cuceri Polul Sud), Emil Racoviță, Frederick Cook.
Motivațiile au fost diferite. De Gerlache și câțiva alții își doreau gloria, însă unii, ca Racoviță, s-au ambarcat din rațiuni științifice. Toți erau mânați de microbul aventurii.
Ajunși, după un periplu mai lung decât și-au propus, la cercul polar de sud, membrii echipajului și-au început misiunea în apele din Marea Bellinghausen. Au făcut măsurători de tot felul, au catalogat specii, au observat și au descris ceea ce au văzut.
Emil Racoviță era pe atunci la începutul carierei. La doar 29 de ani, cu doctoratul proaspăt luat la Sorbona, după ce, inițial, își luase licența în Drept la Paris, naturalistul român pornește în prima sa mare aventură, achitându-se de responsabilitățile sale științifice în mod exemplar.
Emil Racoviță, în laboratorul său de la bordul navei „Belgica”.
A continuat cercetările chiar și atunci când nevoia de glorie a lui de Gerlache a făcut ca nava să înainteze prea mult în prag de iarnă, până ce a rămas blocată, timp de mai bine de un an, în banchiză. Echipajul a petrecut lunga noapte/iarnă polară pe banchiză.
A suferit din cauza frigului, a mâncării proaste, a scorbutului, plictiselii, nebuniei. Racoviță a continuat să colecteze mostre.
Lada de expediție a lui Emil Racoviță, expusă, în această perioadă, la Art Safari.
Titlul în engleză al cărții este sugestiv pentru starea de la bord: Madhouse at the End of the Earth – Ospiciu la capătul lumii și mi se pare chiar mai potrivit, decât versiunea oficială în română, pentru tonul și scopul cărții, de a transmite ideea de nebunie în toate sensurile ei, atât „nebunia” de a porni cu o navă cu pânze și un motor pe bază de cărbuni, neechipată corespunzător, spre mări înghețate, dar și nebunia care i-a cuprins pe exploratori în mijlocul banchizei, nefiind clară încă, pe atunci, influența nopții prelungite asupra organismului uman.
Fiind prizonieri pe navă, unii au început să aibă simptome care la acea vreme nu puteau fi explicate. Doctorul, americanul Cook, a făcut tot ce a putut pentru a le ameliora situația. I-a salvat chiar și de scorbut, prin intuiție. De nebunie însă nu i-a putut scăpa, decât atunci când i-a pus la muncă, redându-le speranța. Nu s-au lecuit în totalitate.
Jurnalul de bord al expediției, Muzeul de Istorie Naturală din Bruxelles.
Perioada de prizonierat la bord – pentru că membrii echipajului nu aveau posibilitatea de a se îndepărta prea mult, banchiza fiind în continuă mișcare –, într-un întuneric care părea fără sfârșit, ar putea constitui un scenariu de film horror. Aceștia au supraviețuit totuși (cu câteva excepții) și s-au întors acasă.
Nu au obținut gloria sperată – cea care ar fi venit cu atingerea polului sud magnetic – dar au obținut o glorie de supraviețuitori, amplificată de contribuțiile științifice pe care le-au adus cercetătorii de la bord – românul Emil Racoviță și polonezul Henryk Arctowski.
Deși nu a fost un proiect al armatei belgiene, fiind o expediție privată, pentru care de Gherlache adunase fonduri timp de mai mulți ani, iar nava nu aparținea marinei belgiene, la acea vreme aproape inexistentă, fiind anemică, potrivit autorului, rezumându-se la un serviciu de transport cu feribotul în Marea Nordului, expediția a stârnit un mare val de entuziasm în rândul publicului din Belgia.
Nava „Belgica”, pe care a urcat și românul Emil Racoviță în prima sa misiune de explorare după ce și-a luat doctoratul la Sorbona. Aici în Antarctica, 1898.
FOTO: Wikipedia
Am descoperit, întâmplător, o secțiune dedicată expediției în Muzeul Regal al Forțelor Armate și al Istoriei Militare din Bruxelles. Expoziția detalia periplul expediției, din momentul plecării până s-a eliberat din gheața polară, după 375 de zile în care a plutit în derivă peste 2.000 de kilometri, cu explicații informative, obiecte care au aparținut echipajului și fotografii de la fața locului (doctorul Cook a îndeplinit și rolul de fotograf al expediției, astfel încât viața pe gheață a fost documentată și fotografic).
O altă frântură de expoziție dedicată Belgicăi, descoperită, și de această dată printr-o șansă, se află la Muzeul de Istorie Naturală din Bruxelles. Locația nu este accidentală, pentru că specimenele de plante și animale colectate de Racoviță, împreună cu observațiile sale, au fost studiate intens și catalogate timp de mai multe decenii.
Julian Sancton, autorul cărții, s-a documentat exemplar și a avut talentul și inspirația să scrie despre o aventură care ar putea fi ușor uitată, în lipsa unor mari descoperiri sau a unor recorduri sonore pe care să le fi atins/bătut.
Reușește să inspire respect pentru acei oameni, foarte diferiți, cu ambiții proprii, cu caractere și mofturi distincte. A reușit să mă facă să-mi doresc să citesc mai multe despre astfel de aventuri (nu neapărat despre asta, povestea Belgicăi fiind spusă bine, de la un capăt la altul, fără loc de mai mult și fără să pară prea mult).
Julian Sancton, Prizonieri în noaptea polară. Roald Amundsen, Emil Racoviță și Expediția „Belgica”, Editura Corint, 2023, 432p.
Traducere de Alina Popescu
(D Luca).
Actualitate
Armata SUA intensifică producția de piese 3D, depășind restricțiile de proprietate intelectuală

Lipsa drepturilor de proprietate intelectuală asupra multor componente ale echipamentelor militare împiedică armata să le reproducă rapid și eficient prin imprimare 3D. Astfel, armata intenționează să producă singură mai multe piese.
Armata SUA întâmpină dificultăți în reproducerea și imprimarea 3D a pieselor necesare pentru arme și platforme, deoarece nu deține proprietatea intelectuală a acestora. Din acest motiv, armata ar putea începe să fabrice mai multe piese prin imprimare 3D, fără a utiliza proprietatea intelectuală a furnizorilor, a declarat șeful interimar al Comandamentului de Materiale al Armatei, pentru Breaking Defense.
Lipsa proprietății intelectuale, o problemă costisitoare și timidă
Generalul-locotenent Christopher Mohan, comandantul adjunct și comandantul interimar al AMC, a declarat că industria nu ar trebui să fie surprinsă dacă armata va începe să producă mai multe piese prin imprimare 3D, fără a utiliza proprietatea intelectuală a furnizorilor. Scopul este de a repune în funcțiune tancurile, elicopterele și alte platforme mai rapid. El a recunoscut că acest lucru face industria „îngrijorată și obosită”, dar a adăugat că a fost transparent cu furnizorii cu privire la dificultățile armatei.
„Nu mai putem aștepta”
„Am fost foarte deschiși cu ei și i-am spus ieri unuia dintre partenerii noștri din industrie, nu fiți surprinși dacă veți vedea că facem lucruri pentru că nu putem aștepta. Nu putem aștepta”, a declarat Mohan într-un interviu acordat la conferința anuală AUSA de săptămâna trecută.
„Recunosc că proprietatea lor intelectuală este proprietatea lor intelectuală”, a spus Mohan despre furnizori. „Ne este rușine că nu am cumpărat-o de la început, ceea ce este o prostie, o misiune prostească.”
Exemplu concret: O valvă de anvelopă
Ca exemplu, Mohan a spus că, în urmă cu câteva luni, unul dintre vehiculele armatei nu funcționa din cauza unei probleme provenite de la o mică valvă din anvelopă, așa că a cerut furnizorului principal datele tehnice pentru a face inginerie inversă asupra valvei. Cu toate acestea, furnizorul nu deținea datele tehnice, deoarece aparțineau celui care a fabricat valva cu aproximativ două sau trei niveluri sub principal, așa că a durat și mai mult pentru a repara piesa.
„Nu putem trăi așa, nu-i așa? Așa că, din nou, am spus să nu fiți surprinși dacă începem să facem lucruri”, a spus Mohan, adăugând: „trebuie să existe un fel de model care să spună: ‘Hei, putem cumpăra drepturile doar pentru piesa pe care trebuie să o imprimăm. Nu trebuie să cumpărăm întregul sistem de vehicule sau orice altceva.”
Progrese în imprimarea 3D la scară largă
Deși lipsa deținere a proprietății intelectuale a furnizorilor rămâne o problemă pentru armată, Mohan a spus că armata a făcut progrese în utilizarea fabricației aditive la scară largă. Ca parte a unuia dintre „sprinturile” de imprimare 3D ale armatei, serviciul este pe cale să creeze 60 de piese în 60 de zile, deși Mohan nu a precizat pentru ce vor fi piesele. De obicei, ar dura săptămâni pentru a face o singură piesă.
În plus, serviciul a creat un depozit digital care are piese „simpliste” care sunt ușor de imprimat pentru soldații de pe câmpul de luptă, cum ar fi grile de ventilator, mânere de uși și multe altele.
„Este un magazin containerizat. [Soldații] au putut să treacă prin rețelele tactice până la capăt, să se conecteze la depozitul digital, să descarce piesa și să o imprime pe teren, așa că știm că funcționează”, a spus Mohan. „Nu este atât de ușor pe cât ne-am dorit, dar știm că avem capacitatea de a face asta.”
Economii substanțiale și piese mai rezistente
Secretarul armatei, Dan Driscoll, a făcut ecou sentimentelor lui Mohan, arătând unei mulțimi de la AUSA o aripioară pentru rezervorul de combustibil extern al unui Black Hawk pe care serviciul a creat-o fără proprietatea intelectuală a companiei.
„Acest lucru poate suna banal, dar simpla posibilitate de a ne face sau repara propriile piese poate economisi milioane de dolari și poate salva vieți”, a spus Driscoll în timpul discursului său de deschidere la AUSA săptămâna trecută.
„Sunt construite ieftin, așa că se strică des. Furnizorul percepe peste 14.000 de dolari pentru o înlocuire. Echipa noastră o poate face mai bine. Au scanat-o 3D, au făcut inginerie inversă, au imprimat prototipuri și au efectuat validarea structurală în doar 43 de zile”, a adăugat el, ținând piesa în mână.
El a spus că armata a reușit să fabrice piesa cu puțin peste 3.000 de dolari, adăugând că piesa fabricată de armată era „cu 300% mai puternică și cu 78% mai ieftină”.
Autorizarea soldaților de a repara pe câmpul de luptă
În plus, în septembrie, Driscoll a dat soldaților autoritatea de a repara ceea ce trebuie reparat pe câmpul de luptă, în cadrul anumitor linii directoare create de armată.
De exemplu, dacă există un risc mic de a repara ceva, soldații nu trebuie să treacă printr-un proces birocratic mai înalt pentru a obține aprobarea, dar dacă există un risc „mediu” sau „mare”, soldații vor trebui să treacă printr-un proces de aprobare lung. Acest nou sistem este benefic, a spus Mohan, deoarece anterior exista o abordare „unică pentru toți” pentru a obține aprobarea de a repara ceva pe teren, astfel încât soldații nu puteau repara nimic, chiar dacă era „risc scăzut”.
„Sunt în armată de mult timp. Nu am văzut niciodată pe nimeni să aibă probleme pentru că a reparat ceva, nu-i așa? a spus Mohan. „Trebuie să schimbăm modul în care gândim.”
Actualitate
Baza Aeriană din SUA devine poligon de antrenament pentru Qatar: Un semnal geopolitic puternic
Actualitate
Germania și Japonia se aliază pentru rachete de croazieră cu rază extinsă
-
Exclusivacum 2 zile
Burcu acuză: „SNPP transformă angajații în carne de tun pentru răzbunări personale! – Nu apără, ci exploatează!”
-
Exclusivacum 5 zile
Penitenciarul Ploiești: Comisarul Matei – De la „apt-limitat” la „infrat-nelimitat”?
-
Ancheteacum 2 zile
ANP liniștește spiritele: Salariile polițiștilor de penitenciare nu sunt în pericol, restructurările nu implică disponibilizări
-
Administratieacum 2 zile
Penitenciarul de Femei Ploiești – Târgșorul Nou: O abordare proactivă pentru reintegrarea socială, cu beneficii concrete pentru angajatorii din Prahova
-
Administratieacum 7 ore
Băicoi: Primăria asigură verificări gratuite ale instalațiilor de gaz, prioritizând siguranța locuitorilor
-
Exclusivacum 2 zile
Protest divizat în penitenciare: Acuzații de deturnare și manipulare în SNPP – Reacția polițiștilor de penitenciare
-
Exclusivacum o zi
Jilavawood: Minciuni, padocuri și proteste de carton – Clanul Teoroc joacă teatru ieftin pe scena Justiției!
-
Exclusivacum 3 zile
Spitalul fantomă de la Târgu Ocna: Salarii grase pentru nimeni, pacienți trimiși la plimbare!