Administratie
Nava maritimă pentru scafandri 284 Grigore Antipa a redevenit Lebădă albă a Forțelor Navale române
Ieșită anul trecut din reparații capitale, este acum în plin proces de achiziție a instalațiilor specifice de scufundare. Astfel, va deveni o nouă capabilitate pentru scafandrii militari români.
În Portul militar Constanța, între multe nave vopsite în gri, iese în evidență o frumoasă siluetă albă. Este Nava maritimă pentru scafandri (NMS) 284 Grigore Antipa aflată în subordinea Centrului 39 Scafandri. Un vapor ce a fost lansat la apă în 1979 și a contribuit masiv la creșterea prestigiului scafandrilor români.
Alura NMS Grigore Antipa a atras întotdeauna privirile, dar timpul și-a spus cuvântul asupra navei. Avea nevoie de modernizări, iar cei peste 2% din PIB alocați armatei române s-au văzut și aici. A fost în reparații capitale, iar acum așteaptă să primească, în urma derulării procesului de achiziții, instalațiile specifice de scufundare.
În urma modernizărilor s-au schimbat în totalitate opera vie plus 70-80% din opera moartă și suprastructură, precum și elemente de osatură/rezistenţă. S-au revitalizat instalația de lansare-recuperare ambarcaţiune şi macaraua navală de punte telescopică cu trei braţe.
A fost instalat un performant sistem integrat de navigaţie, s-au modernizat caldarina și instalaţia de climatizare, s-au efectuat reparaţii și amenajări interioare. S-au pus în funcţiune agregate noi de bucătărie, s-au executat reparații medii şi capitale la motoarele principale şi la sistemul de ancorare în papionaj.
De asemenea, confortul militarilor de la bord a fost îmbunătăţit vizibil. Odată cu ieșirea din Şantierul Naval Damen, Forțele Navale române au primit o navă modernă, capabilă să navigheze în sigu-ranţă pe mările și oceanele lumii, cu un echipaj instruit să îndeplinească orice misiune i se încredinţează.

Urmează etapa a ll-a a modernizării prin care NMS Grigore Antipa va dobândi capacitatea de a executa scufundări la mare adâncime prin moderniza-rea sistemului hiperbar de la bord.
Așadar Lebăda albă a Forțelor Navale române a început o nouă etapă și o așteaptă o nouă serie de provocări alături de scafandrii militari. Am vizitat nava, am fost impresionat de modernizări și reparații, iar ghid a fost comandantul NMS Grigore Antipa, căpitan-comandorul Cristian Mitu. Am aflat multe informaţii despre această legendă a marinei militare.
La momentul lansării la apă, această navă reprezenta vârful tehnologiei de scufundare din România și eram a patra națiune din Europa la scufundări. A fost o încununare a eforturilor făcute pentru aducerea acestei tehnologii în țară și pentru ca patria noastră să dețină monopolul pentru extragerea gazelor și a petrolului din Marea Neagră în zona românească.
Nava și scafandrii au fost folosiți până în anii ’90 în economia națională, pentru a sprijini infrastructura critică în vederea producerii de petrol și gaze naturale, a specificat căpitan-comandorul Cristian Mitu.

Sunt foarte mândru de echipajul meu. Toți oamenii care sunt la bord acum au muncit în șantier trei ani, zi de zi, în care misiunea noastră, a tuturor, a fost ca nava să devină una la nivelul acestei perioade. Un vapor în care să avem încredere. O navă de care să fim mândri și mai ales una care poate executa orice misiune este încredințată de șeful Forțelor Navale române.
Căpitan-comandor Cristian Mitu
După modernizare, au venit la bord foști camarazi, care au spus că e o altă navă, dar aceeași Lebădă albă. 284 a fost în Șantierul Naval Mangalia trei ani, din 2020 până în 2023. Acum este o nouă capabilitate a Forțelor Navale române, unde s-au respectat și păstrat tradițiile marinărești. Astfel că nava este albă cu puntea verde, exact cum a fost la scoaterea ei din șantier în 1979.
După vizitarea navei am discutat cu militari de la bord. Căpitan-comandorul Cristian Mitu, comandantul NMS Grigore Antipa, a absolvit în 2005 Academia Navală Mircea cel Bătrân, specializarea navigație. Prima sa funcție a fost la Dragorul maritim 25.
Acolo pur și simplu am deschis ochii în marină și am învățat ce înseamnă această profesie. La momentul acela tocmai intrasem în NATO, era o efervescență, toată lumea învăța procedurile Alianţei Nord-Atlantice.
De asemenea, studiam cum se fac corect manevrele și evoluțiile cu nava. Într-adevăr, au fost pași definitorii pentru mine în viața de marinar. Acolo am învățat prima dată și, mai mult, am văzut că nu eram prea mic să reușesc să fac manevre cu nava, a afirmat căpitan-comandorul Mitu.
După o perioadă s-a mutat la Centrul de Scafandri, la această NMS Grigore Antipa, tot pe navigație. A urmat Nava maritimă de sprijin și intervenție cu scafandri Grozavul, apoi a promovat în statul major. Au început să se facă modernizări la nave. Împreună cu alți colegi a fost inițiatorul caietului de sarcini pentru licitația reparațiilor la 284.
A fost mult de muncă, zile și nopți de implicare și stres. În 2017 a primit și comanda NMS Grigore Antipa. În tot acest timp a participat la multe exerciții internaționale, a urmat cursuri de manevra navei, de comunicații tactice. Între 2018 și 2020 a urmat masterul de comandă la Universitatea Națională de Apărare. S-a întors la Centrul 39 Scafandri și din 2022 este la al doilea mandat de comandant pe 284.
Acum, alături de echipaj, căpitan-comandorul Cristian Mitu începe o nouă etapă, atât pentru cariera sa, cât și pentru NMS Grigore Antipa. Una plină de provocări, pentru că este convins că acestea vor veni din plin în următoarea perioadă. Știe că are un echipaj pe care se poate baza oricând, în care instruirea este pe primul plan, iar Lebăda albă va fi din nou acolo unde îi este locul. (L. Irimia; foto:L. Irimia, Daniel Stoenciu).
Administratie
Blitz la granița de la Calafat: Peste 2 milioane lei în parfumuri și haine contrafăcute, oprite de Poliția de Frontieră Giurgiu
Administratie
România, incărcată cu miliarde: PNRR revizuit aprobă peste 10 miliarde euro pentru dezvoltare rapidă
Administratie
Poluarea istorică, sub asalt: România lansează o operațiune de 126 milioane lei pentru ecologizarea iazurilor miniere până în 2028
-
Exclusivacum o zi„Ne ducem în cap!” Alerta ANP: Sistemul Penitenciar, la un pas de colaps din lipsă de personal
-
Exclusivacum 5 zilePoliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, subalternii patimesc! O poveste cu inel magic și psihologi „dotați”!
-
Exclusivacum 4 zileSAS, de la acțiuni speciale la acțiuni penale: Poliția „Elite” unde psihologii hărțuiesc, iar sefii joacă „inelul magic” cu carierele!
-
Exclusivacum 3 zileMAE: Academia de diplomație sau bârlogul faraonilor fiscali? Oana Țoiu „reformează” cu concursuri viciate și platforme piratate – Detalii exclusiv Incisiv de Prahova!
-
Exclusivacum 5 zileIPJ Prahova: Școala de falși polițiști, filiala „Gonflabila” – Absolvenți cu opt clase și mentori în uniformă!
-
Exclusivacum 2 zileSAS, de la „echipă de intervenție rapidă” la „brigada psihologilor cu bâtă”: Când statul de drept e suspendat, iar abuzul e Lege!
-
Exclusivacum 4 zileRomânia: „Sat fără câini” cu epoleți și „inelul magic” al corupției – Băsescu sună alarma, iar sistemul râde în haimanale!
-
Exclusivacum 2 zileRăzboiul secrete-transparență: Ordinul MAI S/108/2011, sub asalt juridic

O acțiune fulgerătoare, de tip BLITZ, a polițiștilor de frontieră din cadrul Inspectoratului Teritorial al Poliției de Frontieră (ITPF) Giurgiu a scos la iveală o rețea de contrabandă cu produse contrafăcute. Peste 6.700 de articole, estimate la o valoare de aproape 2,4 milioane de lei, au fost interceptate într-un ansamblu rutier la punctul de control de pe DN56, în proximitatea podului Calafat-Vidin, stopând o tentativă de inundare a pieței cu marfă ilegală.
Infrastructură vitală și reforme esențiale: Autostrada Moldovei și ANAF


