Connect with us

Actualitate

Banii „tari” nu costă bani

Publicat

pe

Probabil că cel mai complicat demers teoretic în economie, filosofie, psihologie și drept este definirea banilor. Paradoxul lucrurilor mirene și banale, omniprezente, așa cum sunt și banii, este iluzia profunzimii explicative. Credem că știm totul despre lucrurile obișnuite, fără a avea, de fapt, nici măcar cea mai vaga idee despre ceea ce sunt în realitate și cum funcționează.

A înfățișa tuturor această iluzie nu înseamnă a spune că mai toată lumea este ignorantă, ci a atrage atenția asupra pericolului deciziilor iraționale care ne pot falimenta. Pentru marea noastră majoritate, banii sunt ceea ce toată lumea știe că sunt banii. În lumea contemporană, strivită de goana după bani, copleșită de atât de multele forme sub care se pot (de)materializa banii și bulversată de atât de multe, controversate și contradictorii teorii economice relative la bani, pare a fi mai simplu de stabilit ce nu sunt banii.

În științele cognitive se consideră că valoarea depinde de comunitatea umană într-un mod fundamental. Banii, ca etalon valoric, sunt ei înșiși dependenți de comunitate, de ceea ce cred oamenii despre valoare. În fapt, singura justificare a valorii banilor contemporani este încrederea neștirbită a celorlalți oameni că banii pe care cineva îi propune la schimb cu mărfuri și servicii sunt lucruri care reprezintă și înmagazinează valoare. În lipsa încrederii celorlalți în acest etalon valoric, cel ce îi deține și vrea să îi ofere la schimb pentru mărfuri și servicii nu îi mai poate utiliza în acest scop.

Dacă societatea ar fi cuprinsă de o stare generală de amnezie relativă la functionalitățile lor, banii ar dispărea instantaneu. Banii își extrag valoarea din credința comună că banii reprezintă o valoare. O abordare funcțională, concentrată pe scopurile și utilitatea banilor, ar putea fi mai facilă și chiar mai lămuritoare decât încercarea de a le da o definiție. Se poate spune chiar că banii nu au natură, ci doar funcții. Banii sunt doar lucruri care funcționează ca bani. Și mai frust spus: banii sunt ceea ce fac banii…

Într-adevăr, banii nu sunt valori în sine și, cu atât mai puțin, nu sunt scopuri în sine, ci sunt mijloace, instrumente. Funcționalitățile lor sunt, desigur, foarte speciale și esențiale pentru societatea umană: măsoară valoarea (sunt etaloane ale valorii), facilitează schimbul (sunt instrumente de schimb) și păstrează ori acumulează averile (instrumente de economisire sau de tezaurizare).

Rolul juridic al banilor este acela de mijloc de stingere a datoriilor pecuniare prin plată (solutio). Banii emiși de banca centrală și aflați în circulație sunt înzestrați în virtutea legii cu o astfel de putere, căci trebuie acceptați la plată la valoarea lor nominală, motiv pentru care se mai numesc și bani „tari” – a se vedea art. 16 din Legea nr.312/2004 privind Statutul Băncii Naționale a României. Banii, în acceptiunea lor de mijloc de plata emis de banca centrală, nu sunt purtători de dobânzi.

Banii „tari” nu costă bani. Dobânzile nu sunt prețuri ale banilor, ci prețuri ale timpului. Rolul economic al banilor este acela de a conferi deţinătorului putere de cumpărare. Dincolo de chestiunea funcționalității banilor, se poate încerca chiar și o definiție a banilor în natura lor, chiar cu riscul unor inexactități.

La origini, oamenii care făceau schimb de bunuri își arătau încrederea lor în străinii cu care făceau schimbul, credința că acei străini cu care intrau într-o relație de schimb (și pe care nu îi cunoșteau) le remiteau ceea ce se așteptau sau sperau să le remită. A avea încredere în cel cu care faci comerț înseamnă a te aștepta ca acela să fie corect, cinstit, să fie acolo unde a promis, să își respecte promisiunea etc. Când oamenii au înțeles să înlocuiască trocul cu banii, au ales unele materiale, considerate capabile sa înmagazineze valoare.

Aceste lucruri erau considerate prețioase, dar nu neapărat ca valoare în sine, ci prin prisma proprietăților lor perene și relativ stabile în timp. Aurul, spre exemplu, apare ca fiind peren, nedegradabil în timp și benign (nu se consumă prin utilizare, nu se oxidează, nu este coroziv, nu afectează corpul uman prin atingere sau contaminare), putand conferi siguranța că aceste proprietăți și mai ales capacitatea de inmagazinare a valorii se vor menține în timp, ceea ce le va permite oricând sa obțina de la alți oameni bunurile, serviciile, valorile, etc. necesare sau utile prin simplul schimb al unei cantități oarecare de aur.

Banii moderni, contemporani, sunt însă complet desprinsi de valoarea de intrebuintare a unor lucruri, fundamentându-și functionalitatile doar pe încrederea în instituția băncii centrale și pe lege (pentru banii fiduciari), respectiv, în băncile comerciale și în cutumă (pentru banii – datorie) sau pe sistemul digital emitent (pentru bani electronici sau cryptomonede). Într-adevar, banii au însemnat dintotdeauna și vor însemna mereu încredere, materializată într-un fel sau altul în anumite lucruri sau îndreptată spre anumiți oameni ori instituții.

Etimologic, încrederea înseamnă, conform DEX, sentimentul de siguranță față de cinstea, buna-credință sau sinceritatea cuiva, faptul de „a se încrede în cineva”, a se bizui pe, a conta pe, a se sprijini pe cineva, a fi sigur de fidelitatea cuiva. Încrederea are și sensul de credință, dar semnifică și nădejde, speranță sau chiar siguranță. În orice caz, încrederea este opusul incertitudinii subiective, al îndoielii sau al suspiciunii. Faptul de a se încrede este determinat de un sentiment de convingere, de siguranță, de o lipsă de îndoială. Încrederea este o forma de emoție, un sentiment.

Dacă banii înseamnă încredere, iar încrederea este un tip de sentiment, adică o emoție, înseamnă că banii sunt sentimente și emoții. Ceea ce oamenii prețuiesc nu sunt banii, bunurile, aurul, pietrele prețioase, etc., ci încrederea, sentimentele și emoțiile asociate acesteia, care îi fac să coopereze sau să concureze. Nu banii au valoare. Are valoare emoția pe care o încorporează. În știința dreptului nici măcar nu există definiții ale banilor, deși banii sunt ubicui în teoria generală a obligațiilor și în materia contractelor speciale, precum și în insolvență și în fiscalitate.

Este paradoxal că, deși Codul civil și multe dintre legile speciale fac referințe multiple și perene la bani, nu avem la dispoziție nicio definiție normativa a banilor, după cum nu avem la dispoziție o definiție a creditului. O astfel de definiție normativă a banilor încă este considerată inutilă, întrucât conceptul de bani (a părut că) este unul intuitiv, de-la-sine-înțeles. Ca și în teoria economică sau în limbajul comun, în dreptul civil banii sunt, practic, „tot ceea ce toată lume știe că sunt banii”.

Paradoxul poate fi oarecum trecut cu vederea, dar mai grav este că, pe de o parte, actualul Cod civil prevede că banii particularului, odată puși în depozit la o bancă, devin proprietatea băncii (art. 2191 alin.1 Cciv), iar reglementările care se preconizează or limita sau chiar interzice plățile în numerar fizic, cu consecința că ceea ce încă denumim bani vor deveni o sursă de control, de limitare a libertății și proprietății și de contingentare a avuției.

O soluție de avarie la aceste realități normative și planuri de control totalitar al populației prin controlul circulației banilor o pot constitui monedele locale sau regionale. Așa cum am arătat încă din anul 2019, într-un curs universitar de drept contracte și obligații comerciale, monedele locale și monedele unor comunități regionale sunt, de regulă, rezultatul eșecului sistemului monetar oficial sau al rejectării unei monede în care o comunitate nu (mai) are încredere.

Pe vârful crizei datoriei externe falimentare, în Grecia oamenii își creaseră propriile sisteme de plată, mai ales în insule și în comunitățile turistice, ca un fel de frondă împotriva euro, văzut ca un instrument al imperialismului european (mai precis, franco-german). Acele monede locale erau, în același timp, bune metode de evitare a constrângătoarelor taxe impuse Greciei de băncile creditoare franco-germane pentru achitarea datoriei externe. Trocul, de regulă, nu se înregistrează contabil, deci nu generează impozit. Mai mult chiar, codul nostru fiscal (și intuiesc că soluția este similară în Grecia) exclude trocul expres de la aplicabilitatea tva.

În Italia, guvernul Conte, instalat în anul 2018, a propus punerea în circulație a unui mare număr de obligațiuni de stat, fără dobândă și fără scadență, cu care deținătorii să poată cumpăra orice bun sau serviciu de la societățile aparținând statului italian, acestea urmând a fi obligate să primească în plată astfel de obligațiuni (sau sub-diviziuni ale acestora) chiar dacă puterea circulatorie a euro pe teritoriul Italiei încă este impusă prin lege.

Practic, aceste obligațiuni fără termen și fără dobândă, neutre ca și banii „tari” (banii emiși de banca centrală), vor putea să joace rolul de bani alternativi pe segmentul economic al întreprinderilor publice italiene. Succesul acestor instrumente de plată și tezaurizare se va putea probă dacă și întreprinderile private vor ajunge să primească la plata, în loc de euro, obligațiuni fără termen și fără dobândă emise de Statul italian. Iar acest lucru va putea însemna sfârșitul euro, întrucât Italia este a treia economie a zonei euro.

În Franța, în baza Legii „Hamon” asupra economiei sociale și solidare, începând din 2017, a fost permisă emiterea de monede locale, complementare monedei euro, destinate să circule în comerțul de proximitate și în rețele de membri aleși (comercianți, artizani, producători tradiționali…), care acceptă plata în astfel de monede pe motiv de încredere, tradiție, ecologie sau chiar de patriotism local. Aceste monede locale au și nume proprii sau acronime, unele dintre ele foarte ingenui: abeille (albină), sol-violette (circulă în Toulouse), stuck (circulă în Strasbourg), gonette (circula in Lyon) etc.

Acesta nu ar fi un sfârșit trist al euro, ci o motivație pentru abandonarea treptată a nocivei și vătămătoarei economii financiarizate, bazate pe banii – datorie si pe creditul cu dobândă, în favoarea unei economii a cooperării și a distributivismului. Reapariția monedelor locale sau regionale nu va însemna nici reîntoarcerea în feudalism. Probabil că va reapărea concurența medievală dintre monede: le vom avea pe cele emise de băncile centrale sau de state, dar vom avea în continuare și banii – datorie (banii care nu există decât pentru că s-a perfectat un contract de credit, iar cineva a devenit debitor…), alături de cryptomonede, de creditul social de timp chinezesc sau de CBDC, precum și monedele locale.

Toate acestea vor fi, după caz, complementare sau antinomice, iar zarafii vor avea din nou de lucru. În genere, însă, abandonarea treptată a economiei bazate pe credit cu dobândă și revenirea la economia cooperării și a distributivismului, în care faptul economic palpabil va redeveni congruent cu expresia sa juridic, ar fi, categoric, benefică. Evident, asemenea evoluții sunt posibile și în România, atât ca reacție adversă la preconizata obligativitate a plăților fără numerar fizic și a viitoarei monede digitale a băncii centrale (CBDC), cât și ca răspuns natural la tendința tot mai accentuată a statului de a construi și aplica (discriminatoriu, doar simplilor particulari, iar nu și marilor actori ai economiei) sisteme fiscale ofensive, punitive și invazive, sub cuvânt că luptă contra evaziunii fiscale.

Gheorghe Piperea

 

Actualitate

Miliarde pentru flota americană: Marina SUA comandă noi nave-cisternă esențiale

Publicat

pe

De

Un contract de 1,7 miliarde de dolari pentru General Dynamics

Marina Statelor Unite a acordat un contract semnificativ în valoare de 1,7 miliarde de dolari companiei General Dynamics, marcând un pas important în modernizarea și susținerea capacităților sale logistice. Contractul vizează construcția a două noi nave-cisternă de realimentare a flotei, de tip John Lewis-class, desemnate T-AO 215 și T-AO 216. Acestea reprezintă a doua și a treia navă dintr-un acord multi-navă mai amplu, ce include opt vase.

Stabilitate pentru forța de muncă navală

Anunțul vine cu vești bune și pentru industria de apărare, în special pentru șantierul naval NASSCO, parte a General Dynamics și responsabil pentru construirea multor vase auxiliare ale Marinei. Dave Carver, președintele General Dynamics NASSCO din San Diego, a subliniat importanța strategică a acestei finanțări: „Finanțarea la timp pentru aceste două nave va contribui la stabilizarea forței de muncă prin menținerea unui portofoliu important de comenzi și va preveni viitoare concedieri.” Această declarație evidențiază nu doar necesitatea operațională a navelor, ci și impactul economic pozitiv al investițiilor în sectorul apărării.

Coloana vertebrală a logisticii navale: Clasa John Lewis

Clasa John Lewis de nave-cisternă a fost inițial contractată de NASSCO în 2016, reprezentând o nouă generație de vase auxiliare, concepute în principal pentru a transfera combustibil către navele de război ale Marinei pe mare. Aceste veritabile „stații de alimentare plutitoare” sunt cruciale pentru menținerea unei prezențe navale globale extinse și pentru asigurarea autonomiei operaționale.

Specificațiile tehnice ale acestor giganți maritimi sunt impresionante: navele-cisternă ale flotei măsoară 742 de picioare (aproximativ 226 de metri) în lungime și au o deplasare de aproape 50.000 de tone atunci când sunt complet încărcate. Fiecare vas poate transporta 162.000 de barili de petrol, alături de mărfuri uscate esențiale, consolidând capacitatea logistică a flotei americane.

Un program ambițios și provocări actuale

De la acordarea primului contract în 2016, Marina SUA a atribuit General Dynamics contracte pentru nouă nave până în 2022. Un pas major a fost făcut în septembrie 2024, când a fost anunțat un contract multi-navă suplimentar, cu o valoare potențială de 6,7 miliarde de dolari, dacă toate opțiunile de achiziție sunt executate pentru cele opt nave suplimentare.

Până în prezent, primele patru nave din clasa John Lewis au fost deja livrate Marinei, iar alte cinci sunt în prezent în construcție, conform datelor furnizate de General Dynamics. Programul total al Marinei prevede achiziționarea a 20 de nave de acest tip, subliniind angajamentul pe termen lung față de o flotă puternică și bine susținută logistic.

Impactul intreruperii activității guvernamentale

O particularitate a acestui anunț este că, în mod obișnuit, o notificare de o asemenea anvergură din partea General Dynamics ar fi fost însoțită de un comunicat oficial al Pentagonului, parte a declarațiilor zilnice despre contractele de peste 7 milioane de dolari. Totuși, aceste comunicate nu au mai fost publicate de la începutul blocajului guvernamental (shutdown) la începutul lunii octombrie, ceea ce sugerează o perturbare a fluxului normal de informații din sectorul apărării. Contractul rămâne însă o dovadă clară a eforturilor continue de întărire a forțelor navale americane.

Citeste in continuare

Actualitate

Ucraina vrea 25 de sisteme Patriot: Zelenski cere „colegilor” europeni să împrumute apărarea antiaeriană și acuză „coada” de producție

Publicat

pe

De

Kievul intensifică eforturile de consolidare a apărării sale aeriene împotriva bombardamentelor rusești. Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a anunțat, marți, o cerere fermă pentru achiziționarea a 25 de sisteme de apărare antiaeriană Patriot, produse de Raytheon, declarând că există un „buget clar” pentru această tranzacție ambițioasă. Mesajul a fost transmis pe platforma X (fostul Twitter) și include un apel disperat către țările europene.

Apel la solidaritate: Împrumuturi temporare și presiune asupra producției

Conștient de termenele lungi de fabricație, Zelenski a cerut „colegilor” europeni să-și împrumute sistemele Patriot acum, urmând ca Ucraina să le returneze pe ale lor odată ce noile unități comandate vor fi livrate de producători. „Aceste sisteme sunt produse pe parcursul mai multor ani și nu am dori să așteptăm”, a explicat liderul ucrainean, subliniind urgența situației.

Nu este prima dată când Zelenski vorbește despre nevoia a 25 de sisteme Patriot. Încă din octombrie, el a declarat că „dificultatea constă în coada de producție” și a adăugat că „Casa Albă poate schimba coada dacă există voință politică”. Această declarație sugerează o presiune diplomatică asupra Washingtonului pentru a accelera livrările.

Finanțare ambițioasă: Reparații din activele rusești inghețate

Potrivit informațiilor Politico, Ucraina speră să finanțeze achiziția sistemelor Patriot printr-un împrumut de reparații în valoare de 140 de miliarde de euro (aproximativ 162 de miliarde de dolari), care ar urma să fie alimentat din activele rusești înghețate. Cu toate acestea, aprobarea unei astfel de înțelegeri este încă în așteptare din partea liderilor europeni, transformând o soluție financiară potențială într-un subiect de dezbatere la nivel înalt.

Cifra exactă a costurilor este semnificativă. Un studiu al think tank-ului Center for Strategic and International Studies (CSIS) estimează că o baterie Patriot costă 1,1 miliarde de dolari, din care 690 de milioane de dolari sunt alocate pentru rachetele sistemului de armament și 400 de milioane de dolari pentru sistemul în sine.

Redirecționarea livrărilor și rolul cheie al Patriot în Ucraina

Solicitarea recentă a lui Zelenski vine în contextul unei decizii a Statelor Unite de a redistribui livrările de Patriot pentru a sprijini Kievul. În luna iulie, Departamentul Apărării (DoD) a informat Elveția că va „rearanja prioritățile” livrărilor de Patriot către această țară, care comandase cinci sisteme în 2022, cu livrări inițial programate între 2026 și 2028. „Elveția își va primi sistemele mai târziu decât era planificat”, a declarat la acea vreme Departamentul Federal de Apărare, Protecție Civilă și Sport al Elveției, adăugând că este „neclar câte sisteme vor fi afectate și dacă livrarea rachetelor ghidate va fi, de asemenea, afectată”.

Alți clienți europeni ai sistemului Patriot includ Germania, Grecia, Țările de Jos, Polonia, România, Spania și Suedia.

Pe frontul ucrainean, sistemul de armament a fost lăudat pentru interceptările reușite ale rachetelor balistice rusești, inclusiv a temutelor rachete Kh-47M2 Kinzhal. Cu toate acestea, o scădere raportată a ratelor de interceptare și modificările de traiectorie ale rachetelor balistice rusești, introduse de Moscova, par să indice o diminuare a eficacității sale pe linia frontului.

Citeste in continuare

Actualitate

Curățenie birouri Brașov – servicii profesionale oferite de Prestclean

Publicat

pe

curatenie birouri brasov

Un birou curat înseamnă un mediu de lucru sănătos, productiv și plăcut. Prestclean oferă servicii profesionale de curățenie birouri Brașov, adaptate cerințelor companiilor moderne care doresc un partener de încredere pentru întreținerea spațiilor de lucru. Indiferent dacă este vorba despre o firmă mică sau un sediu de mari dimensiuni, echipa noastră asigură un nivel înalt de igienă și întreținere constantă.

De ce să alegi Prestclean pentru curățenia biroului tău?

Prestclean este o firmă de curățenie din Brașov specializată în servicii comerciale și industriale. Experiența acumulată în domeniul B2B ne permite să oferim soluții personalizate pentru fiecare client.

Avantajele colaborării cu Prestclean:

  • Personal instruit și verificat, cu experiență în curățenie profesională.

  • Utilizarea de echipamente moderne și produse de curățenie ecologice, sigure pentru oameni și suprafețe.

  • Flexibilitate în stabilirea programului de curățenie, inclusiv în afara orelor de lucru.

  • Posibilitatea de a alege frecvența intervențiilor: zilnică, săptămânală sau lunară.

  • Rapoarte periodice privind activitatea desfășurată și nivelul de curățenie.

  • Ofertă personalizată în funcție de dimensiunea spațiului și nevoile clientului.

Ce include serviciul de curățenie birouri Brașov?

Serviciul de curățenie birouri oferit de Prestclean este complet și acoperă toate aspectele întreținerii spațiilor de lucru:

  • Aspirarea și spălarea pardoselilor.

  • Curățarea și dezinfectarea birourilor, mobilierului și suprafețelor de lucru.

  • Curățarea monitoarelor, tastaturilor și echipamentelor IT.

  • Golirea și igienizarea coșurilor de gunoi.

  • Ștergerea prafului de pe mobilier și suprafețele verticale.

  • Curățarea geamurilor și a vitrinelor interioare și exterioare.

  • Întreținerea băilor și a bucătăriilor de serviciu.

  • Dezinfectarea spațiilor comune, a mânerelelor, balustradelor și întrerupătoarelor.

În funcție de solicitare, se pot adăuga și servicii suplimentare, precum curățenia generală periodică, spălarea mochetelor și a tapițeriilor sau igienizarea zonelor tehnice.

Beneficiile unui birou curat și întreținut corect

Un birou curat contribuie la:

  • Creșterea productivității și moralului angajaților.

  • Reducerea riscului de îmbolnăvire prin eliminarea bacteriilor și a prafului.

  • O imagine profesională și plăcută în fața clienților și partenerilor.

  • Protejarea mobilierului și a echipamentelor prin întreținere corectă.

Curățenie eficientă și discretă în Brașov

Echipa Prestclean respectă normele de siguranță și igienă în vigoare, folosind doar produse profesionale și tehnici moderne. Ne adaptăm la programul companiei tale pentru a asigura curățenie constantă fără a întrerupe activitatea de birou. Scopul nostru este să oferim un serviciu eficient, discret și constant de înaltă calitate.

Contactează Prestclean pentru o ofertă personalizată

Dacă ai nevoie de servicii de curățenie birouri în Brașov, contactează echipa Prestclean pentru o evaluare gratuită și o ofertă personalizată în funcție de nevoile spațiului tău.

Telefon: 0741 632 885
E-mail: office@prestclean.ro
Website: www.prestclean.ro

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv5 ore ago

SAS, de la „echipă de intervenție rapidă” la „brigada psihologilor cu bâtă”: Când statul de drept e suspendat, iar abuzul e Lege!

Când te gândești la Serviciul pentru Acțiuni Speciale (SAS) al Poliției Capitalei, imaginea este clară: elită, disciplină, profesionalism. Realitatea din...

Exclusiv5 ore ago

Războiul secrete-transparență: Ordinul MAI S/108/2011, sub asalt juridic

Sindicatul „Diamantul” acuză MAI și IGPR de tergiversare în procesul de declasificare Un nou episod al luptei pentru transparență în...

Exclusiv5 ore ago

Scandalul interceptărilor ilegale de la IPJ Botoșani: Tentativă de ‘mușamalizare sistematică’ la nivelul instituțiilor cheie

Un scandal de proporții zguduie din temelii Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ) Botoșani, aruncând o umbră serioasă asupra integrității unor...

Exclusiv17 ore ago

Scandal la rutiera Medgidia: Şeful „pârnăiaş” răzbună agentul umilit! Sindicatul Europol denunță o NOUĂ hărțuire!

Un nou episod șocant de abuz de putere zguduie Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ) Constanța, dezvăluit de Sindicatul Europol. Cazul...

Exclusiv19 ore ago

Salarii de nababi pentru o instituție-fantomă: Antigrindina S.R.L. – Maldivele din bugetul românesc, ediția „zero activitate” și 20.000 de lei/lună pentru tăcere!

Fantoma cu salarii de aur bântuie bugetul României După ce fermierii prahoveni, adevărați detectivi în agricultura românească, au demascat sistemul...

Exclusiv21 de ore ago

România, fabrica de absurdități: De la „igienă” economică la mita de un milion, justiția dansează!

Într-o țară în care serialul „Corupția fără sfârșit” bate toate recordurile de audiență și se reinventează cu fiecare zi, un...

Exclusiv21 de ore ago

MAE: Academia de diplomație sau bârlogul faraonilor fiscali? Oana Țoiu „reformează” cu concursuri viciate și platforme piratate – Detalii exclusiv Incisiv de Prahova!

România, țara în care absurdul fiscal se transformă constant în tragicomedia birocratică, ne servește un nou episod halucinant. După ce...

Exclusivo zi ago

Transparența pe „sârmă”: Balerini la MAI și biliardul stricat – Sindicatul „Diamantul” intreabă, Ministerul răspunde evaziv

O corespondență cu ecouri: Întrebări arzătoare despre Centrul Cultural al MAI, răspunsuri reci și opace O corespondență recentă dintre Sindicatul...

Exclusivo zi ago

Tragedie fără ecou: Tânăr arestat preventiv, găsit spânzurat în Centrul de Reținere al IPJ Galați

Un incident socant aruncă o umbră asupra condițiilor de detenție preventivă Un eveniment tragic a zguduit ieri Inspectoratul de Poliție...

Exclusivo zi ago

De la gem la bolizi: Cum vânează ANAF „bombardierii fiscali” după ce a iertat… bunica!

România, țara în care absurdul fiscal atinge cote paroxistice, continuă să ne uimească. După ce am râs amar de isteria...

Exclusiv2 zile ago

„Ținta rurală” cu buget tăiat: Comisia Europeană, acuzată că ii ignoră pe fermieri și pe europarlamentari!

În ciuda presiunilor intense venite din toate direcțiile, Comisia Europeană, sub conducerea Ursulei von der Leyen, persistă într-o viziune bugetară...

Exclusiv2 zile ago

SAS, de la acțiuni speciale la acțiuni penale: Poliția „Elite” unde psihologii hărțuiesc, iar sefii joacă „inelul magic” cu carierele!

Când spui Serviciul pentru Acțiuni Speciale (SAS), te gândești la eroism, disciplină și profesionalism de necontestat. Dar, după cum a...

Exclusiv2 zile ago

Scandalul spionajului ilegal: Sindicatul Diamantul acuză IGPR de mușamalizare și ‘gura care nu miroase’ la Botoșani!

Un nou scandal zguduie Poliția Română, unde acuzații grave de spionaj ilegal și mușamalizare la nivel înalt vin să completeze...

Exclusiv2 zile ago

Criză la vârful Poliției: De la Mureș la Teleorman, IGPR acuzată de lipsă de asumare și incompetență cronică

De la Mureș la Teleorman: Eșecuri în lanț și strategii de PR, Sindicatul EUROPOL aruncă mănușa conducerii IGPR O serie...

Exclusiv2 zile ago

România: „Sat fără câini” cu epoleți și „inelul magic” al corupției – Băsescu sună alarma, iar sistemul râde în haimanale!

În timp ce președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, jonglează cu bugete tăiate și „ținte rurale” iluzorii, iar Serviciul...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Criptomonede Taxi Heathrow London

Top Articole Incisiv