Administratie
Există mai multe state UE în care s-au decis comasări.

Trebuie să ne punem și să le punem și oamenilor politici o întrebare de bun simț. Este o noutate de ultimă oră faptul că, în acest an, urma să avem patru runde electorale și probabil cinci alegeri cu un al doilea tur de scrutin la prezidențiale? Nu era cunoscută această situație cu mult timp înainte, așa cum s-a întâmplat și în alte state? De ce în alte state UE – și nu numai UE – au fost luate măsuri privind comasările cu mult timp înainte, încă din prima parte a anului precedent? Noi de ce am întârziat? Care e șpilul?
Este cu desăvârșire exclus ca oamenii politici din PSD și PNL, cele două partide care intenționează să se topească în unul singur și care și-au manifestat interesul pentru una sau mai multe comasări, să fi ignorat această problemă și în urmă cu doi ani, și pe parcursul anului trecut când s-au aflat într-o alianță politică devenită coaliție și motorizată cu o „rotativă”. Ei nu puteau ignora faptul că orice schimbare a calendarului electoral, a modalităților practice în care urmează să decurgă acest proces, trebuie făcută din timp, astfel încât toți competitorii, toate forțele politice care urmează să intre în joc și nu mai puțin electorii să se poată pregăti pentru cel mai importat și cel mai complicat exercițiu electoral din istorie.
Ca să dau un singur exemplu, este important pentru un jucător politic să aibă posibilitatea să se hotărască la ce fel de alegeri participă. Vrea să devină primar? Vrea să devină consilier? Sau vrea să devină europarlamentar? În funcție de această opțiune, el începe să se pregătească. Încercând să dobândească cunoștințele și abilitățile necesare pentru a face față respectivei provocări politice. Își stabilește o strategie. O strategie de natură să-i asigure succesul electoral. Cetățenii, la rândul lor, urmează să fie informați din timp asupra intențiilor omului politic, care le întinde căciula pentru a primi voturi. Mai mult, potențialul candidat, pentru a se regăsi pe liste, trebuie să facă lobby, care desigur necesită timp și energie, pe lângă liderii partidelor politice din care fac parte, și să încerce să-i convingă asupra potențialului său de a câștiga. Toate aceste operații necesită perioade relativ îndelungate de pregătire. În definitiv, ce vrem? Ce așteptăm la capătul procesului electoral? Să dispunem de o clasă politică mai bine pregătită. Capabilă într-o măsură mai mare decât în trecut să facă față unor provocări care și ele sunt din ce în ce mai mari.
Regulile democratice de la cele mai elementare, până la cele mai complexe, își au rostul lor. Încălcarea acestor reguli va da un rezultat nefast. Vom avea un proces electoral desfășurat haotic, în stil heirupist, care se va transforma, dacă nu într-o loterie, în cel mai bun caz într-o jonglerie. O prestidigitație la capătul căreia nu vor fi aleși cei mai buni, ci cei preluați în ultimul moment din motive conjuncturale de către partide și introduși într-un mod nenatural pe țeava alegerilor.
Aceeași logică poate și trebuie să fie aplicată tuturor alegerilor politice din acest an. Inclusiv sau mai ales celor prezidențiale. Desigur că este mai ușor pentru cetățeni să meargă la urne de mai puține ori în acest an. Este posibil, teoretic, ca în felul acesta atractivitatea electorală să crească și să avem în final o prezență mai mare decât cea de 30%, în care am băltit în urmă cu patru ani. Ceea ce în final ar însemna o mai mare legitimitate a celor aleși. Care se traduce printr-o mai mare susținere din partea cetățenilor. Chiar și atunci când, din necesitate, trebuie luate măsuri mai puțin populare. De asemenea, deși nimeni nu a făcut o asemenea socoteală, este posibil ca o comasare sau mai multe să reducă cheltuielile alocate în acest an procesului electoral. Nu știm însă cu cât și nu știm cum. Dar, cu certitudine, știm că au fost încălcate flagrant cele mai elementare norme democratice.
Există mai multe state UE în care s-au decis comasări. Cu observația însă că asemenea decizii au fost luate și comunicate populației cu mult timp înainte. Respectiv în prima parte a anului precedent. Astfel încât toată lumea, partidele de la putere, partidele din opoziție, partidele de pe tușe, potențialii candidați și cetățenii, împreună cu organizațiile societății civile și, evident, presa, să se poată pregăti din timp pentru particularității din 2024 ale procesului electoral. Numai și numai în România o asemenea decizie a fost adoptată pe ultima sută de metri. În plin an electoral.
Ceea ce reprezintă o înfrângere dramatică a regulilor democratice. O tentativă de a instala pe față o dictatură, prin aducerea la putere a unui partid unic. Care s-ar putea numi fie Partidul Social Democrat Liberal, fie Partidul Liberal Social Democrat. Un struț împreunat cu o cămilă, care promite, fără acoperire, să facă ouă de aur.
Sorin Rosca Stanescu
Administratie
Poliția de Frontieră recrutează! 240 de locuri la Școala „Avram Iancu” Oradea
Administratie
Predoiu și Dačić consolidează cooperarea România-Serbia în domeniul securității și situațiilor de urgență

Viceprim-ministrul și ministrul Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, a avut o întrevedere cu omologul său sârb, Ivica Dačić, viceprim-ministru și ministru de Interne al Republicii Serbia, prilej cu care au discutat despre securizarea frontierei comune, combaterea criminalității transfrontaliere, accesarea de fonduri externe nerambursabile și extinderea colaborării în domeniul situațiilor de urgență.
Parteneriat strategic bazat pe încredere reciprocă și legături interumane
Întrevederea a reconfirmat relația de respect, înțelegere reciprocă și prietenie dintre România și Serbia, subliniind importanța continuării și consolidării acesteia. Relația bilaterală are o dimensiune strategică deosebită, consolidată de legăturile interumane, comunitățile de sârbi și români din ambele state, precum și de schimburile comerciale consistente.
Intensificarea cooperării polițienești pentru combaterea infracționalității transfrontaliere
Discuțiile s-au concentrat pe intensificarea cooperării polițienești în vederea combaterii infracționalității transfrontaliere, cu accent pe traficul de migranți, de persoane și de droguri. Cei doi miniștri au convenit intensificarea schimbului de informații operative și constituirea unor formate bilaterale de colaborare operativă, precum și un schimb de bune practici pe marginea noilor amenințări din spațiul digital, negocierilor în situații de criză și operațiunilor speciale.
Monitorizarea atentă a fluxurilor migratorii și protecția eficientă a frontierei
Delegațiile s-au angajat să monitorizeze cu atenție fluxurile migratorii de pe ruta Balcanilor de Vest, printr-un schimb eficient de informații între autoritățile competente din România și Serbia, precum și cu ceilalți parteneri din regiune. Cooperarea exemplară dintre structurile de frontieră a fost salutată, convenindu-se continuarea misiunilor de patrulare în format mixt, a ședințelor lunare la nivel teritorial și a întrevederilor la nivel de conducere.
România, un vecin de încredere și un partener important pentru Serbia
Ministrul Dačić a evidențiat că România reprezintă un vecin de încredere și un partener important al Serbiei în regiune, subliniind importanța consolidării colaborării operaționale bilaterale pentru asigurarea unui climat de siguranță pentru cetățenii celor două țări.
Acord de cooperare în domeniul prevenirii și gestionării dezastrelor
În cadrul întrevederii, miniștrii Predoiu și Dačić au semnat Acordul între Guvernul României şi Guvernul Republicii Serbia privind cooperarea în domeniul prevenirii, limitării şi înlăturării efectelor dezastrelor. Acordul stabilește modalitățile tehnice de desfășurare a acțiunilor comune de prevenire și gestionare a dezastrelor, într-o manieră armonizată cu cerințele europene și internaționale. (Paul D.).
Administratie
România în pragul unui blackout de 52 de ore? Ministrul Energiei trage un semnal de alarmă

România se confruntă cu un risc iminent de blackout masiv, de până la 52 de ore, dacă centralele pe cărbune de la Complexul Energetic Oltenia vor fi închise la sfârșitul anului 2025, conform angajamentelor asumate față de Comisia Europeană. Avertismentul a fost lansat de ministrul Energiei, Bogdan Ivan (PSD), într-o intervenție la B1 TV, în emisiunea „Bună, România!”.
Angajamente nerespectate și fonduri europene irosite: Rețeta dezastrului energetic
Ministrul Ivan a dezvăluit că scenariul sumbru este rezultatul unui studiu independent, contractat de Transelectrica, care a analizat impactul închiderii centralelor pe cărbune în contextul în care România nu a reușit să dezvolte capacități alternative de producție a energiei. Deși a primit 2,6 miliarde de euro de la Uniunea Europeană pentru a construi centrale pe gaz, panouri fotovoltaice și capacități de stocare, autoritățile române nu au realizat proiectele promise. Practic, România riscă să fie acuzată de Bruxelles că „a dat țeapă” Uniunii Europene, deși ministrul a evitat să folosească acești termeni.
Amânarea închiderii, ultima șansă? Scenariile pe masa Comisiei Europene
În prezent, autoritățile române încearcă să obțină o amânare a închiderii centralelor pe cărbune, prezentând Comisiei Europene nu mai puțin de patru scenarii, inclusiv cel al blackout-ului. „Într-o situație complicată, riscăm să avem până la 52 de ore fără energie, lucru care rezultă din acel studiu”, a declarat Ivan, subliniind că amânarea închiderii este esențială pentru a evita acest scenariu negru.
Alternativa Mintia-Iernut: O rază de speranță la orizont?
Ministrul Energiei a menționat că situația s-ar putea stabiliza la toamnă, odată cu intrarea în funcțiune a centralei de la Mintia și a celei de la Iernut. Rămâne de văzut dacă aceste proiecte vor fi finalizate la timp și dacă vor fi suficiente pentru a compensa pierderea capacităților de producție pe cărbune.
România, campioană la prețul energiei? „Pe anumite intervale orare, da”
Pe lângă riscul de blackout, România se confruntă și cu problema prețurilor ridicate la energie. Ministrul Ivan a confirmat că, „pe anumite intervale orare”, România are „cel mai scump curent electric din lume”. Această situație afectează atât consumatorii casnici, cât și competitivitatea companiilor românești, care plătesc mai mult pentru energie decât concurenții lor din alte țări. „E o problema de siguranță națională”, a avertizat ministrul, subliniind ponderea mare a energiei în costul final al produselor.
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 16 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 2 zile
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!