Connect with us

Actualitate

Noua echipă a Filialei Partidului Umanist Social Liberal Prahova (PUSL) va fi condusa de președintele Marius Constantin, valorosul primar al orașului Băicoi:”Fapte, nu vorbe!”

Publicat

pe

Cetățenii din Prahova ocupă un rol central în procesul democratic al Filialei Partidului Umanist Social Liberal Prahova (PUSL) și au dreptul de a vota la alegerile ce vor urma.

Una dintre sarcinile educaţiei în societățile democratice este să sprijine şi să încurajeze generaţia tânără ca să devină cetățene și cetățeni activi şi devotaţi, doritori și capabili să participe la luarea deciziilor care îi vizează în viața publică și cea politică. Intr-o atmosfera calda dar, in acelasi timp, incendiara, jurnalistii Incisiv de Prahova, au particpat, azi, la un eveniment important pentru PUSL.

Filiala Partidului Umanist Social Liberal Prahova (PUSL) și-a ales conducerea pentru următorii doi ani

Filiala Prahova a Partidului Umanist Social Liberal (PUSL) și-a desemnat, astăzi, în cadrul Conferinței de alegeri, conducerea cu care va intra în alegeri. Noua echipă este condusă de președintele Marius Constantin, valorosul primar al orașului Băicoi, un om care întruchipează perfect deviza umanistă ”Fapte, nu vorbe!”.

Lucrările conferinței, în cadrul căreia a fost ales Biroul Executiv Județean format din 33 de membri, au fost conduse de doamna deputat Grațiela Gavrilescu, președintele BEX PUSL.

De asemenea, au fost prezenți membrii Biroului Executiv PUSL, președintelui executiv al PUSL, Cristian Popescu Piedone, fiindu-i conferit, cu acest prilej, Titlul de Membru de Onoare al Filialei Prahova a PUSL, ”pentru exemplul pe care l-a oferit tuturor ca bun primar, extraordinar familist, adevărat creștin, om al FAPTELOR și, nu în ultimul rând, ca luptător, cu ONOARE, DEMNITATE ȘI CURAJ, pentru DREPTATE”.

La finalul evenimentului, prin rezoluție, PUSL Prahova a dat semnalul unității în fața forțelor populist-extremiste, printr-un ”Apel către clasa politică”:

 (… PUSL vă cheamă, astăzi, la trezirea sufletului nostru!

Să fim fermi în apărarea drepturilor noastre, cu demnitate, onoare și curaj, iar acestea, cu siguranță, vor fi respectate!

Dacă vrem respect din partea altora, trebuie, în primul rând, să ne respectăm pe noi înșine și între noi!

Astfel, ne vom putea  impune drepturile constituționale și acasă, și dincolo de granițe!

Dumnezeu să fie cu noi și cu România!”.

Deși data oficială a înregistrării este 28 septembrie 2015, partidul reprezintă doar o nouă expresie a uneia dintre cele mai vechi mișcări politice din România post-decembristă. Traversând, asemeni întregii națiuni, o istorie învolburată, această mișcare a luat naștere în 1991, odată cu fondarea Partidului Umanist Român. Ceea ce leagă, peste ani, PUSL de astăzi de partidul fondat în 1991 înseamnă un set de valori, o echipă formată din oamenii atașați de aceste valori și de acest proiect doctrinar. Dar mai ales este vorba despre un om: profesorul Dan Voiculescu, fondatorul PUR și al doctrinei umaniste.

În 1991, România se afla încă la începutul unui nou drum. Democrația și redescoperirea pluripartitismului au adus, inițial, o perioadă caracterizată mai degrabă de confuzie. Stânga se reformula, căutând în social-democrație o expresie mai modernă, dreapta renăștea prin partidele istorice, ideologii noi încercau să își găsească propria expresie politică. Pe scurt, o perioadă extrem de febrilă, din punct de vedere politică, în care apăreau și dispăreau formațiuni politice, fără a reuși să lase ceva notabil în istorie.

Fondarea Partidului Umanist Român însemna căutarea unei noi direcții. O direcția care nu duce nici spre stânga, cu ideile sale despre statul paternalist, nici spre dreapta care redescoperea virtuțile pieței și forța marelui capital. Discursul umaniștilor vorbea despre micul întreprinzător, despre întreprinderile mici și mijlocii, despre micul fermier sau despre cercetarea românească, dar și despre mecanisme de protecție socială care să stimuleze reinserția socială rapidă.

Toate aceste lucruri despre care vorbeau umaniștii defineau, deja, nu doar, așa cum spuneam, o nouă direcție, dar un sistem de valori și premisa unei noi arhitecturi ideologice. O ideologie care încă nu exista, care atunci începea să capete contur.

Prof. Dan Voiculescu, fondatorul PUR, a fost cel care a formulat pentru prima dată principiile umanismului pragmatic, care avea să devină temelia doctrinară a PUR de atunci și a PUSL de astăzi. Elaborarea fundamentului teoretic al doctrinei umanismului pragmatic a reprezentat un proces care a durat aproape trei decenii, căpătând o formulă tot mai elaborată, tot mai complexă, de la o lucrare la alta, până la forma complexă, prezentată în „Societatea umanistă” (Editura Intact – 2004). Lucrările ulterioare au adus noi precizări, lămuriri sau nuanțări, dar doctrina umanistă exista, iar PUR era un partid cu o identitate proprie, cu propria ideologie și cu propria viziune.

Prezent în cursa electorală în 1996, într-o alianță cu PDAR și Partidul Ecologist, numită Uniunea Națională de Centru, PUR dă candidatul pentru alegerile prezidențiale al alianței, în persoana prof.dr. Ioan Pop de Popa, care câștigă alegerile interne în cadrul UNC.  Candidatul UNC obține doar circa 60.000 de voturi, iar alianța nu reușește să atingă pragul electoral necesar intrării în Parlament.

În perioada 2000-2004, PUR deține portofoliul Ministerului pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii, în cadrul Guvernului Adrian Năstase. Silvia Ciornei, reprezentanta PUR, ocupă această poziție până în vara lui 2003. Prezența la guvernare a PUR a însemnat o serie de măsuri de stimulare a  IMM-urilor, partidul căpătând atunci supra-numele de „Partidul IMM-urilor”.

La alegerile din 2004, Partidul Umanist Român, care între timp își schimbase denumirea în Partidul Conservator, participă într-o alianță cu PSD. În urma alegerilor, PC își constituie propriile grupuri parlamentare, iar prof. Dan Voiculescu devine vicepreședinte al Senatului.

Prezența la guvernare în acea perioadă a adus și o însemnată contribuție a umaniștilor în procesul de finalizare a negocierilor pentru aderarea la UE și în procesul de aderare la NATO.

În urma unor îndelungi și complicate negocieri, PC acceptă participarea la guvernare alături de reprezentanții Alianței DA (PNL, PD). A fost o decizie greu de luat, controversată, dar asumată. Prelungirea negocierilor, a perioadei de instabilitate ar fi însemnat o lungă și complicată criză, pe care România nu și-o putea permite în condițiile în care se afla în plin proces de aderare la UE.

PC participă la Guvernarea Tăriceanu până în 2006, deținând următoarele portofolii: Ministru de stat pentru coordonarea activităților din domeniile mediului de afaceri și întreprinderilor mici și mijlocii (George Copos, apoi Bogdan Pascu), Ministrul economiei și comerțului (Codruț Sereș), Ministrul delegat pentru coordonarea activităților de control (Sorin Vicol).

Retragerea de la guvernare a fost motivată de lipsa de receptivitate a partenerilor de guvernare față de proiectele propuse de către umaniști. Practic, la acel moment, toate deciziile politice majore erau controlate de către noul președinte, Traian Băsescu. Un nou președinte care se autodefinise ca președinte-jucător, care ținea să își impună, dincolo de limitele constituționale, punctul de vedere în chestiuni care depășeau cu mult limitele mandatului său.

Frecventele încălcări ale Constituției, de către Traian Băsescu, abuzul de putere și excesele regimului său au dus, în 2007, la punerea în discuție a posibilității suspendării președintelui. Pe 28 februarie 2007, Parlamentul aprobă înființarea unei comisii de anchetă pentru suspendarea președintelui. Sunt exprimate 256 de voturi pentru, 78 împotrivă și se consemnează 21 de abțineri. Președinte al comisiei este ales liderul conservatorilor, vicepreședintele Senatului, prof. Dan Voiculescu.

Pe 21 martie, prof. Dan Voiculescu prezintă raportul comisiei de anchetă. Pe 19 aprilie propunerea de suspendare este votată în Parlament și este adoptată cu votul a 322 de parlamentari. Deși anterior anunțase că va demisiona „la cinci minute” după suspendare, Traian Băsescu nu demisionează. O amplă mobilizare a aparatului de propagandă al regimului are loc, iar la referendumul pentru demiterea președintelui este consemnat un vot majoritar împotrivă.

Tot în 2006, PUNR este absorbit de către PC.

Pe 9 ianuarie 2011, PNL și PC constituie Alianța de Centru Dreapta. Cele două partide convin asupra unui program comun și decid să participe pe liste comune la viitoarele alegeri.

Doar o lună mai târziu, pe 5 februarie 2011, se constituie Uniunea Social Liberală. Prof. Dan Voiculescu propune constituirea unei mari alianțe, alcătuite din PSD și ACD, o alianță care să ofere românilor o alternativă democratică la excesele regimului Băsescu. Propunerea liderului conservator, deși privită inițial cu relativ scepticism, capătă contur, negocierile inițiate și conduse de către acesta ajung la un bun rezultat, iar la alegerile locale din 2012 USL obține președinția a 36 de Consilii Județene,1292 de primării și 12.668 de locuri de consilieri,  în timp ce la alegerile parlamentare adună 58,6% din voturile pentru Camera Deputaților și 60,03% din voturile pentru Senat. Pe bună dreptate, USL a fost și continuă să fie socotită cea mai de succes alianță politică din România post-decembristă.

În Guvernul Ponta, format în urma alegerilor, PC deține, în prima formulă, portofoliul agriculturii. În urma remanieri, portofoliului agriculturii i se adaugă cel de Ministru delegat pentru întreprinderi mici și mijlocii, mediu de afaceri și turism, ocupat de Maria Grapini.

În februarie 2014 USL se rupe, iar PNL se retrage de la guvernare. PC sprijină în continuare Guvernul Ponta, păstrând ministerul agriculturii și obținând o poziție de vicepremier.

În 2015, conducerea de atunci decide fuziunea cu Partidul Liberal Reformator, formând ALDE. Mai mulți vechi membri ai formațiunii se opun fuziunii și abandonării propriei direcții ideologice.

Pe 28 septembrie 2015 este fondat Partidul Puterii Umaniste (social-liberal).

Deși partidul nu a participat la alegerile europarlamentare din 2019, europarlamentarul Maria Grapini, care candidase inițial pe listele PSD, a revenit la PUSL, reprezentând, în acest moment, partidul în Parlamentul european.

Partidul propune propriul candidat la alegerile prezidențiale din 2019, în persoana Ramonei Ioana Bruynseels. Campania electorală al Ramonei Bruynseels la alegerile prezidențiale s-a bazat pe scopul reformării clasei politice și a pus accent pe renunțarea la privilegiul imunității parlamentare. Candidata PPU (social-liberal) a obținut 2,65% din voturi, părăsind ulterior partidul.

Pe 25 iunie 2020 Pe 25 iunie 2020, în plenul Camerei Deputaților, a fost anunțată înființarea grupării umaniste în cadrul grupului parlamentar al PSD. Din aceasta fac parte deputații: Grațiela Gavrilescu, Alexandru Băișanu, Doru Oprișcan, Andrei Gerea, Eugen Durbacă, Steluța Cătăniciu și Dorel Căprar. Ulterior, la data de 7 iulie 2020 senatorul bistrițean Ioan Simionca s-a înscris în partid, devenind al doilea senator al umaniștilor.

Perspective

PUSL este astăzi un partid matur, cu o puternică și clară identitate doctrinară, are o echipă alcătuită din profesioniști cu experiență și propune un proiect politic viguros, proaspăt și coerent. Urmează ca, în 2024, să dea adevăratul examen de maturitate.

2024 înseamnă o agendă electorală foarte încărcată. Alegeri locale, alegeri europarlamentare, alegeri parlamentare și prezidențiale. Obiectivele umaniștilor, pentru 2024 sunt ambițioase, dar perfect realizabile.

Alegeri locale – PUSL are deja un primar de sector, mai multe primării și un număr important de consilieri locali și județeni. La alegerile din 2024 obiectivul este creșterea semnificativă a numărului de primării și numărului de consilieri.

Alegeri europarlamentare – în 2024 PUSL își propune să obțină cel puțin două mandate de europarlamentar, care să permită reprezentarea umanismului pragmatic la nivel european.

Alegeri prezidențiale – PUSL va avea propriul candidat la alegerile prezidențiale din 2024, iar obiectivul este acela de a intra în cel de al doilea tur.

Alegeri parlamentare – PUSL își propune ca în 2024 să obțină o cotă de reprezentare de 10-15%, atât la nivelul administrației locale, al reprezentării în PE, cât și la nivelul reprezentării în legislativul național.

Obiectivul fixat trebuie să aducă partidul în postura unui robust potențial de guvernare, ceea ce ar permite introducerea în programul de guvernare a viziunii umaniste și a proiectelor umaniștilor. Rămânând „partidul IMM-urilor”, PUSL propune un pachet concret de măsuri pentru stimularea inițiativei private, dar vine și cu o viziune proprie despre educație, sănătate sau administrație. Agricultura rămâne, în continuare, un domeniu important de interes pentru umaniști.

Istoric vorbind, umaniștii au fost întotdeauna disponibili la dialog, deschiși către proiecte comune cu alte formațiuni politice, câtă vreme acestea erau subordonate interesului național. Nici pentru orizontul lui 2024 PUSL nu exclude participarea la o posibilă formulă de alianță, în anumite condiții. Principalele condiții ar fi:

-o consistentă prezență în programul alianței a proiectelor umaniste;

-alianța trebuie să aibă drept obiectiv câștigarea alegerilor.

Posibilele alianțe și/sau parteneriate vor fi evaluate, desigur, cu pragmatism, dar fără a accepta compromisuri care ar putea afecta identitatea doctrinară a partidului sau care ar servi exclusiv aritmeticii politice și nu obiectivului superior al unei bune guvernări.

Umaniștii au o lungă și respectabilă tradiție în ceea ce privește egalitatea de oportunității pentru bărbați și femei. De-a lungul vremii, partidul umaniștilor a fost, probabil, formațiunea cea mai activă în promovarea femeilor în poziții importante. Prin Daniela Popa, PUR a fost primul partid din România condus de o femeie. PUSL a propus o femeie candidat la alegerile prezidențiale din 2019. În prezent, PUSL este reprezentat în PE de doamna Maria Grapini, iar doamnele continuă să fie bine reprezentate atât în conducerea partidului, cât și în grupul parlamentar.

Ceea ce merită subliniat este că succesul doamnelor care reprezintă partidul umaniștilor nu este rezultatul unui algoritm care își propune să bifeze un criteriu corect politic, ci al unei competiții interne serioase, în care doamnele au demonstrat competența, seriozitatea, capacitatea de muncă, onestitatea și integritatea pe care le așteptăm de la orice om politic. Prezența lor într-un număr atât de important, în poziții cheie este dovada că tratamentul egal și corect este modelul care ar putea fi urmat și de alții.

Procesul de întinerire a partidului nu este un proiect în sine, ci consecința interesului noilor generații pentru viziunea propusă de către umaniști. O arhitectură doctrinară care abandonează încremenita paradigmă „stânga dreapta”, o viziune care propune o Românie modernă și prosperă, un mesaj direct, limpede și pozitiv, toate acestea reprezintă factori de interes, motive pentru care tot mai mult tineri devin interesați de proiectul umanist.

Interesul tinerilor pentru dezbaterea politică nu este, de cele mai multe ori, acompaniat de un autentic interes pentru implicarea activă în politică. Pentru umaniști este important ca tinerele voci să fie prezente nu doar în dezbatere, ci și în elaborarea de proiecte și în mecanismele decizionale. Altfel spus este important ca tinerii să fie semnificativ reprezentați pe toate palierele statului, în toate zonele administrației publice.

La alegerile din 2024, tinerii vor avea o prezență importantă pe listele de candidați ale PUSL, pentru că este esențial ca atunci când tinerii doresc să ofere ceva, la rândul nostru să le oferim șansa de a-și împlini proiectele. Proiectul umanist, proiectul unei Românii prospere este un proiect al tuturor  generațiilor.

Pe plan internațional, PUSL își propune să devină factorul de agregare pentru o autentică Internațională Umanistă. Umanismul pragmatic, modern poate deveni o forță importantă în dezbaterea publică la nivel european și global, dar în egală măsură trebuie să reprezinte o prezență activă în luarea deciziilor cruciale pentru viitor. Acest lucru se poate realiza, în lumea de astăzi, doar prin coalizarea, la nivel european și global, forțelor politice care admit congruența de mesaj și viziune.

O Alianță Umanistă europeană, având ca pilon central PUSL ar putea spori influența României la nivelul UE și ar aduce viitoarei alianțe o necesară limpezime doctrinară, o certă delimitare de formulele stângiste, de inspirație neo-marxistă.

Umanismul pragmatic reprezintă o direcție ideologică nouă, care propune o nouă abordare. PUSL, ca vehicul al acestei noi viziuni, propune o nouă formulă de exercițiu politic, bazat pe deschidere, comunicare directă și onestă. O politică bazată pe programe, programe fundamentate pe proiecte, proiecte concepute pornind de la nevoile reale ale României și românilor. Altfel spus, abandonarea atitudinii business as usual, care a epuizat România și a adus această stare de totală lipsă de încredere în capacitatea politicii de a genera bunăstare.

Doctrina umanistă

Ceea ce individualizează PUSL pe scena politică de astăzi este fundamentul ideologic. Spre deosebire de alte forțe politice care fie își caută o astfel de identitate, fie și-o afirmă fără a o putea argumenta, PUSL este, în mod cert, un partid de doctrină.

Doctrina umanismului pragmatic reprezintă o construcție teoretică fundamentată de către prof. Dan Voiculescu vreme de trei decenii. Diferența fondatoare dintre umanismul pragmatic și celelalte doctrine vizibile astăzi este dată de însăși geneza acestei ideologii. În vreme ce ideologiile tradiționale au pornit de la enunțarea unui sistem de valori și rostire unui set de principii, pe care apoi au încercat să le impună, experimentând, iar și iar, diverse formule de modificare a matricei sociale, umanismul a parcurs o altă cale. Ideile fundamentale ale umanismului au fost enunțate pornind de la atenta observare a naturii umane, de la o îndelungă analiză a nevoilor și aspirațiilor umane și consemnarea unor evidente legități (până acum ignorate) care guvernează mecanismele profunde ale societății.

Neajunsul major al construcțiilor ideologice îl reprezintă încremenirea, incapacitatea acestora de a se adapta într-un ritm comparabil cu ritmul evoluției societății. Lumea modernă, a secolului XXI, nu are cum își găsi răspunsurile la marile întrebări în dogme împietrite, ale altor veacuri. Aceasta este premisa de la care am pornit atunci când am încercat să găsesc o expresie nouă pentru vechea gândire umanistă. Așa s-a născut ”Umanismul pragmatic”.

Prof. Dan Voiculescu

Umanismul pragmatic nu este o variantă românească a unor alte concepții umaniste existente în lume, ci este o concepție originală. Existența unor frământări comune, a unor întrebări comune sau a unui limbaj aparent similar nu înseamnă că toate concepțiile umaniste au un fond comun și nici nu anulează diferențele profunde dintre ele. Umanismul pragmatic are un profil propriu, inconfundabil, izvorât din examinarea atentă, științifică, a problemelor și dilemelor lumii contemporane, din analiza bilanțului proceselor recente din societate – globalizarea, transformările economiei mondiale, schimbările sociale și politice din ultimele decenii, crizele apărute pe plan intern și internațional, conflictele și tensiunile înregistrate în lume, modificarea raporturilor de putere și a echilibrelor strategice etc. – și din propunerea unui set coerent de răspunsuri la provocările lumii de azi.

Umanismul pragmatic nu este un exercițiu teoretic, nici un exercițiu intelectual steril. Doctrina umanistă a fost rezultatul analizei sistemului capitalist şi socialist care a avut drept concluzie faptul că ambele au o mare carenţă: nu ţin cont de natura umană.

Oamenii reacţionează din frică sau din interes, oamenii nu au limite în atingerea interesului lor şi sunt prea puţin preocupaţi de interesele societăţii.

Proiectul umanist nu este un  afiș de campanie electorală valabil în 2020 și revizuibill în 2024, ci reflectarea unei viziuni profunde, expresia programatică a unei ideologii născute din atenta observare a societății umane.

Succesul unei societăți depinde, în mod esențial, de capacitatea ei de a identifica, de a cultiva și de a utiliza valoare care există în propriile sale rânduri. Locul fiecărei națiuni e dat de valorile create de membrii săi de excepție, de aceea vâr­furile constituie o bogăție națională.

Societatea viitoare va fi o societate a cunoașterii. Prin însăși esența sa axiocratică, ea va recunoaște drept valoare supremă nu proprietatea, nu poziția socială, ci cunoașterea, capacitatea ei de a genera valoare nou creată. Aceasta este ideea fundamentală de la care pornește gândirea umanistă.

Atributele esențiale ale ființei umane, în viziunea umanistă sunt: Libertatea (cu cele trei expresii ale ei: libertatea de acțiune, libertatea de posesie și libertatea de exprimare) și Atributul creației. Dacă în concepțiile tradiționale individul și colecti­vitatea sunt tratate ca entități separate și uneori chiar antagonice, în concepția umanistă ele sunt nu numai complementare, ci chiar contopite organic.

Clasa de mijloc poate și trebuie să fie forța motrice a societății, a unei societăți în care omul este propriul său stăpân. Caracteristica principală a clasei de mijloc este independența, capacitatea de a asigura siguranța materială, prosperitatea sa și a propriei familii. Dacă definiția de până acum a prosperității presupunea o raportare la capital, în viziunea noastră triada inițiativă/capital/muncă reprezintă elementele necesare pentru o astfel de definiție.

Plecând de la această premisă, umanismul își propune descătușarea energiilor creatoare, iar instituțiile fundamentale ale societății ar trebui definite ținând seama de acest deziderat.

Guvernul, în viziunea umanistă, ar trebui să conțină:

  • Ministerul de Stat al Valorii, cu subdiviziunile sale axate pe Identificarea Valorii, Cultivarea Valorii şi Exploatarea Valorii.
  • Ministerul Achiziţiei şi Prelucrării Informaţiei, care va avea ca obiectiv micşorarea incertitudinii.
  • Ministerul Armonizării Producţiei cu Consumul, care va evita şi supra-producţia din capitalism, şi penuria din comu­nism.
  • Ministerul Anticorupţiei.
  • Ministerul Convecţiei Sociale, care va veghea la armo­nizarea dintre valoare şi responsabilităţile sociale pe de o parte, dintre merit şi recompensă pe de altă parte.

Spre deosebire de doctrinele clasice, care așază într-o irațională relație antagonică interesul public și pe cel individual, binele colectivității și binele personal, umanismul pragmatic consideră că individul și comunitatea alcătuiesc un binom esențial. Bunăstarea colectivă se află într-o strictă interdependență în raport cu bunăstarea colectivă. Altfel spus, noi considerăm că nu poate exista o societate prosperă fără cetățeni prosperi!

Iată de ce proiectul umanist acordă o atenție specială întreprinderilor mici și mijlocii, inițiativei private, celor care aleg să fie proprii lor stăpâni. În același timp, din perspectiva umanistă, investiția în educația și cercetare reprezintă garanția asigurării resurselor esențiale de inteligență necesare unei continue dezvoltări a României.

 Toate formele de umanism acordă personalității umane locul principal în lume, dar modul în care se explică această poziție diferă destul de mult. Atât umanismul clasic european, cât și unele teorii umaniste contemporane, pornesc de la premisa laicizării, acordând o anumită prioritate teoretică înlocuirii cultului pentru divinitate cu un cult al personalității umane. De aici urmează adesea anumite tente favorabile ateismului și liberei cugetări, mai mult sau mai puțin explicite.

Umanismul pragmatic, fiind o concepție economică, socială și politică, nu una teologică sau anti-teologică, nu subscrie acestor  tendințe și nu consideră că definirea unei poziții anti-religioase ar constitui o prioritate pentru omul contemporan. Prioritățile, în viziunea noastră, sunt cu totul altele: explicarea cauzelor crizei contemporane, elucidarea cauzelor marilor probleme cu care se confruntă oamenii, și definirea unui nou tip de societate sau a unei „a Patra Căi” susceptibile să conducă la depășirea acestor probleme. Umanismul pragmatic se concentrează așadar asupra acestor obiective majore, și nu adoptă o poziție ateistă programatică, care se poate dovedi contraproductivă mai ales în state cu o populație majoritar credincioasă sau, cel puțin,  respectuoasă față de religie, așa cum de altfel este și România (procente mari de încredere în Biserică).

Trăirea spirituală, ordonată de o religie organizată sau de un sistem individual definit de credințe, câtă vreme nu naște intoleranță, ține exclusiv de opțiunile individuale, iar umanismul e zidit tocmai pe credința în dreptul persoanei la propriile opțiuni.

În contrast cu revendicările tipice programelor socialiste din secolul XX, umanismul pragmatic se afirmă ca doctrină politică a secolului XXI, prin aceea că: nu are un caracter defensiv, de apărare a unor categorii de oameni aflați în dificultate, ci are un caracter proactiv, pledând pentru o schimbare a societății care să permită oamenilor capabili să contribuie la progresul economico-social și, pe această cale, să asigure bunăstarea și oportunitățile necesare pentru toate categoriile sociale; nu pledează pur și simplu cauza angajaților în fața angajatorilor, ci pledează pentru transformarea treptată, de masă, a angajaților („forța de muncă”) în mici proprietari și antreprenori independenți; nu se afirmă prioritar ca promotor al „clasei muncitoare”, și implicit ca un continuator al gândirii „de clasă” a secolelor trecute, ci ca purtător de cuvânt al tuturor oamenilor activi și capabili, dornici de a acționa atât pentru propriul bine cât și pentru interesul public, și, mai ales, ca promotor al clasei de mijloc, care trebuie să devină clasa majoritară, cu rol de echilibru, în societatea modernă; nu se rezumă la revendicări privind creșterea nivelului de trai în interiorul capitalismului actual, ci pledează pentru un nou tip de societate; nu cere gratuitatea locuințelor (locuințe de stat), ci extinderea proprietății individuale asupra locuințelor;  nu pune accentul pe confruntare între angajați și angajatori (promovând dreptul la grevă, la presiuni în economie), ci pe armonia socială și pe echilibru, obiective ce se pot atinge prin consens bazat pe înțelegerea nevoilor și priorităților generate de situația contemporană.

Într-un cuvânt, umanismul pragmatic refuză să privească societatea tăcută, dornică de schimbare dar căreia nu i se oferă accesul la politică, ca o masă amorfă, incapabilă, ce trebuie ajutată, refuză să îi privească pe cei nemulțumiți drept victime care trebuie apărate și recompensate cu mici beneficii suplimentare. El vede această parte a societății și aceste categorii sociale, care au nevoie de schimbare și o doresc, ca pe o forță activă, capabilă, bogată în înzestrări, căreia nu i s-au oferit oportunitățile necesare, și care, în cadrul unor aranjamente sociale noi, adecvate secolului XXI, va deveni categoria dominantă în societate, o clasă de mijloc independentă economic, stăpână pe propria viață, aptă să întreprindă și să acționeze fără ajutorul altcuiva și să împingă întreaga societate spre progres și prosperitate.

O serie de poziții ale diverselor partide umaniste și ale mișcării umaniste internaționale conțin o ideologie antimilitaristă cu unele accente anti-occidentale.  În general, pozițiile umaniste ale acestor mișcări din străinătate sunt îndreptate principial contra blocurilor militare, pentru nealiniere, pentru dezarmare imediată, pentru desființarea industriei de armament etc.

Revendicări ca: reducerea bugetelor militare, demilitarizarea, retragerea trupelor străine de pe teritoriul altor state etc. –  se află în prim planul programelor acestor mișcări umaniste din diverse țări – ceea ce nu este cazul cu umanismul pragmatic din România. Desigur că nici umanismul pragmatic nu pledează pentru militarism, pentru înarmare accelerată, pentru soluții militare, pentru dezvoltarea armamentului nuclear etc. – adică pentru strategii care țin de politicile confruntării de forțe. Dimpotrivă, umanismul pragmatic pledează pentru a lume a soluțiilor negociate, a căutării și găsirii consensului, a cooperării constructive.

Pe de altă parte însă, cunoașterea obiectivă a problemelor și a situațiilor de pe eșichierul internațional, înțelegerea surselor tensiunilor și conflictelor existente, indică în mod clar că politica simplelor revendicări pacifiste, a idealurilor de dezarmare neacordate cu realitățile geostrategice, a cererilor de anulare imediată a tuturor angajamentelor militare existente sau de desființare instantanee a alianțelor, este extrem de naivă și complet inaplicabilă.

Retragerea imediată a trupelor din diverse teritorii, dezarmarea imediată, desființarea rapidă a alianțelor nu pot fi și nu sunt printre prioritățile umanismului pragmatic. Și este evident de ce: așa cum indică și numele ei, doctrina noastră nu se inspiră din deziderate pioase și speranțe adolescentine, ci din realitățile practice, din experiența acumulată în viața reală, atât pe plan național cât și internațional. Din punct de vedere pragmatic, așadar, și având în vedere conflictele și tensiunile existente, este greu de văzut cum s-ar putea trece imediat la dezarmare, la desființarea alianțelor militare, la retragerea trupelor. Aici, se poate constata din nou că în rândurile altor mișcări umaniste se manifestă cu putere vechea tendință de stânga de a privi problemele internaționale în termeni de idealuri abstracte și doleanțe emoționale, fără atenția cuvenită realităților de pe teren, intereselor existente, riscurilor practice, etc. Umanismul pragmatic nu poate accepta asemenea puncte de vedere.

PROGRAMUL POLITIC AL

PARTIDULUI UMANIST SOCIAL LIBERAL:

România clasei de mijloc!

Partidul Umanist Social Liberal s-a născut din nevoia cetăţenilor României de a se regăsi, doctrinar şi organizatoric, într-o forţă politică puternică de centru, adresata clasei de mijloc, romanilor care in ultimii ani au suferit in tacere, au pierdut si au fost umiliti si sacrificati.

In egala masura, Partidul Umanist Social Liberal a apărut din necesitatea reevaluării rolului individului în societate, precum şi a relaţiilor dintre acesta şi instituţiile statului.

Partidul Umanist Social Liberal  promovează doctrina umanismului politic de orientare social-liberală. Această doctrină oferă repere teoretice şi practice pentru soluţionarea contradicţiilor majore manifestate în cadrul principalelor sisteme politice ale societăţii contemporane.

  • Partidul Umanist Social Liberal  este formaţiunea angajată pentru a-i reprezenta politic pe toţi aceia care cred în democraţie şi în valoare, în necesitatea împlinirii personalităţii şi afirmării demnităţii umane.
  • Partidul Umanist Social Liberal crede in capacitatea clasei de mijloc si lupta pentru recastigarea demnitatii si a drepturilor sale legitime.

Partidul Umanist Social Liberal este o entitate politică deschisă tuturor cetăţenilor români care împărtaşesc valori şi curente politice de sorginte umanista in conceptia careia valorile definitorii ale oricărei comunităţi sunt create de oameni pentru oameni, si NU impotriva lor.

Esenta doctrinei umaniste este aceea ca natura umana este la baza tuturor lucrurilor.

Membrii PUSL cred in manifestarea liberă a personalităţii umane, prin exercitarea deplină a drepturilor fundamentale ale omului, a demnitatii umane.

Partidul Umanist Social Liberal va determina o schimbare majora bazata pe principiile umaniste capabila sa asigure respectarea drepturilor fundamentale la viata, la un trai decent, la sanatate si educatie.

DOCTRINA UMANISTA este singura care poate determina, credibil si consistent, o schimbare fundamentala de sistem.

Aceasta doctrina, in esenta, are in vedere lipsa antagonismului dintre individ si colectivitate – intelegand ca individul nu se poate afirma in afara societatii, iar societatea este o suma a indivizilor.

In relatia cu cetatenii sai, statul poate fi abuziv, statul poate corupe, statul poate fi opresiv.

In conceptia Partidului Umanist Social Liberal, STATUL ESTE AL OAMENILOR, NU OAMENII AI STATULUI!

Partidul Umanist Social Liberal are ca scop asigurarea unui climat politic şi social favorabil dezvoltării fiecarui individ in parte prin îmbinarea valorilor morale ale binelui comun, ale justiţiei, ale corectitudinii între partenerii de dialog social, cu ideile doctrinei umaniste, generatoare de bunastare.

Având în vedere că personalitatea şi demnitatea umană se pot afirma numai în condiţiile existenţei unui anumit nivel de bunăstare, Partidul Umanist Social Liberal susţine interesele întreprinzătorilor particulari şi iniţiativa privată, pledează pentru solidaritate socială în folosul categoriilor defavorizate.

Partidul Umanist Social Liberal acţionează pentru dezvoltarea clasei de mijloc în România şi promovarea capitalului autohton.

Societatea umanista se bazeaza pe un tip nou de coeziune sociala care depaseste bipolaritatea antagonica dintre munca si capital, inlocuind-o cu triada INITIATIVA-CAPITAL-MUNCA.

Educaţia, instruirea, cunoaşterea sunt mijloace concrete de dobândire a libertăţii. Numai un om liber se poate exprima si afirma fara retineri in societate.

Partidul Umanist Social Liberal urmareste redescoperirea valorilor astfel incat criteriul valorii umane sa fie mijlocul de selectie in societate, inclusiv in politica.

  • Economia Romaniei poate fi prospera,
  • Sistemul de educatie poate fi competitiv, principala resursa de performanta a Romaniei,
  • Sistemul de sanatate poate fi modern si eficient,
  • Securitatea sociala a cetatenilor romani poate fi garantata,
  • Relatia dintre stat si cetatean poate fi regandita,
  • Sistemul de justitie trebuie sa fie in slujba omului si a apararii drepturilor sale,
  • Agricultura poate fi performanta,
  • Romania are potential economic si cultural semnificativ,
  • Romania are resurse uriase de inteligenta – locul fiecare natiuni e dat valorile create de membrii sai de exceptie, de aceea varfurile constituie o bogatie nationala.

Este insa necesar ca acest potential si asemenea resurse sa fie responsabil administrate.

Orice voce publica, care se va implica si va sustine acest demers, va contribui direct si concret la o schimbare fundamentala in destinul Romaniei.

 Partidul Umanist Social Liberal

România clasei de mijloc!

(Cerasela N.).

 

 

 

 

 

Actualitate

Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Publicat

pe

De

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.

Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46

Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.

Schimbări de strategie și priorități

Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.

Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.

Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.

Timpul, factorul decisiv

Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.

Problemele persistă

Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.

Airbus rămâne în joc

Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”

NGAS: Înapoi în viitor

Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.

După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.

Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.

Industria se pregătește pentru NGAS

Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.

Citeste in continuare

Actualitate

Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Publicat

pe

De

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.

Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie

Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”

Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”

Reacție rapidă și măsuri corective

Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”

Integrarea securității cibernetice de la inceput

Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.

„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”

NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare

NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.

În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.

Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități

Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.

Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli

Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.

„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”

Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.

Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.

În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.

Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.

Măsuri concrete și rezultate pozitive

Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”

Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”

„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.

Citeste in continuare

Actualitate

Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA

Publicat

pe

De

În cadrul conferinței Air and Space Forces Association (AFA) din acest an, deși spațiul expozițional a fost dominat de vehicule aeriene fără pilot (UAV) de mari dimensiuni, componentele mai compacte au avut o prezență notabilă: motoarele mici destinate sistemelor mai „attritabile”.

„Un semnal de cerere clar” pentru motoare mai mici

„Este clar că există un fel de semnal de cerere”, a declarat Byron Callan, director general la Capital Alpha Partners, într-un interviu pentru Breaking Defense despre multitudinea de companii care concurează pentru motoare mai mici la AFA și în alte locuri. „M-a frapat”.

De la startup-uri la companii consacrate, companiile au profitat de conferința AFA din acest an pentru a-și expune produsele potrivite pentru spațiul motoarelor entry-level, care ar putea fi utilizate pentru drone Collaborative Combat Aircraft (CCA), rachete de croazieră sau alte vehicule aeriene care ar oferi o masă accesibilă de muniție.

Noutăți și oferte diverse la AFA 2025

Printre companiile prezente la AFA, Honeywell, de exemplu, a dezvăluit un nou motor cu tracțiune de 1.600 de lire, denumit HON1600, adăugând o altă unitate de propulsie ofertelor CCA ale companiei, alături de F124, cu tracțiune mai mare. TJ Pope, directorul superior al Honeywell pentru strategia motoarelor, a declarat într-un interviu că abordarea companiei este „cu risc scăzut”, în parte prin valorificarea experienței extinse în fabricarea unităților de putere auxiliare, a căror lanț de aprovizionare și facilități de producție pot fi reutilizate pentru producerea de motoare mici.

Pratt & Whitney, o subsidiară a gigantului din domeniul apărării RTX, a declarat într-un comunicat de presă publicat în timpul AFA că urmărește „o nouă familie de motoare” care pot varia de la 500 la 1.800 de lire de tracțiune.

Rolls-Royce, la rândul său, a expus motorul Orpheus, o familie de unități de propulsie dezvoltate în comun cu Ministerul Apărării din Marea Britanie.

„Familia Orpheus vizează multiple oportunități potențiale viitoare, dintre care una este piața CCA attritabilă”, a declarat Emma Russell, manager de program OrpheusWorks, pentru Breaking Defense într-un interviu la expoziție. Evidențiind aproximativ 120 de evenimente de testare și 40 de ore de funcționare a motorului, Russell a spus că compania are „cunoștințe excelente” despre designul Orpheus, care „vizează cu adevărat un lanț de aprovizionare diferit [comparativ] cu ceea ce Rolls Royce este obișnuit să utilizeze” pentru a obține „o cale către o producție cu costuri reduse”.

Firmele mai mici și-au spus cuvântul, inclusiv JetCat Defense, o asociere în participație între o companie germană și o filială americană a unei firme israeliene. Aceasta a adus noile sale unități de propulsie P420 și P850, despre care compania spune că oferă 100 și, respectiv, 200 de lire de tracțiune.

Startup-ul BeeHive Industries a anunțat, de asemenea, la expoziție că motorul său Frenzy, cu o tracțiune de 200 de lire, aflat sub contract cu Forțele Aeriene ale SUA, a atins etape de dezvoltare și intenționează să înceapă testele de zbor „la începutul anului 2026”.

Incertitudini privind designul CCA

În timp ce cererea de unități de propulsie mai accesibile pentru muniție este mare, firmele merg mai departe cu oferte fără informații complete despre un factor de stimulare major: programul CCA.

Forțele Aeriene au ales două fuselaje mai mari pentru prima tranșă a programului, dar nu au precizat dacă vor pune accent pe sisteme entry-level, high-end sau intermediare pentru o rundă următoare de contracte CCA. Acesta a mers mai departe cu o cerere de propuneri pentru motoare în intervalul de tracțiune mai mic, deși un oficial al serviciului a declarat că RFP-ul are ca scop susținerea unui segment inactiv al pieței pentru a oferi guvernului mai multe opțiuni. (Marina va fi probabil un alt cumpărător semnificativ de CCA și a emis recent contracte pentru propriul program de aripă de dronă, după cum a raportat anterior Breaking Defense, deși aceste premii sunt doar pentru „design conceptual”.)

Detaliile exacte despre ceea ce cer Forțele Aeriene industriei, cel puțin în domeniul public, sunt greu de stabilit, deoarece serviciul pare să rețină unele informații din motive de securitate. Forțele Aeriene nu au răspuns la întrebarea Breaking Defense până la ora publicării, când au fost întrebate ce a fost comunicat industriei.

Forțele Aeriene au făcut anterior public un sondaj al industriei, care se afla aproximativ în domeniul clasei de tracțiune medie: o cerere de informații privind motoarele într-un interval de tracțiune de 3.000 până la 8.000 de lire, emisă la sfârșitul anului 2023.

O sursă din industrie, căreia i s-a acordat anonimatul pentru a discuta detalii sensibile, a declarat că ceea ce au lansat Forțele Aeriene în clasa medie de tracțiune „se încadrează în plicul a ceea ce ați văzut înainte”. Cu toate acestea, serviciul nu a lansat un RFP pentru un motor în acest interval, cu atât mai puțin a emis cerințe pentru un vehicul aerian.

Până în prezent, detaliile sunt mai ușor disponibile pentru prima rundă CCA a Forțelor Aeriene, sau „tranșă”, în care Anduril și General Atomics se confruntă. Potrivit Aviation Week, oferta CCA a Anduril va zbura cu un motor Williams International FJ44-4 care are o tracțiune de 3.600 de lire. General Atomics nu a dezvăluit unitatea de propulsie pentru oferta sa CCA, dar a spus că aeronava este compatibilă cu mai multe motoare.

Callan a subliniat că o parte din motivul incertitudinii, dincolo de întrebările persistente despre modul în care CCA va fi utilizat operațional, ar putea avea de-a face cu schimbările de conducere de la Forțele Aeriene. Gen. Kenneth Wilsbach a fost nominalizat abia acum pentru a servi drept următorul șef de stat major al Forțelor Aeriene, iar lideri civili precum secretarul Forțelor Aeriene Troy Meink sunt în funcție de doar câteva luni.

„Încă cred că ne aflăm într-o perioadă de tranziție”, a spus Callan, adăugând că o „linie de vedere mai bună” ar putea veni în bugetul Pentagonului pentru anul fiscal 2027.

O provocare cheie pentru industrie este, de asemenea, fabricarea de motoare care nu sunt neapărat construite pentru a dura pentru ceea ce ar fi aeronave mai attritabile, contrar sarcinii tradiționale a inginerilor aerospațiali de a proiecta motoare cu durată lungă de viață și toleranțe ridicate.

„Schimbarea acestei paradigme nu este cu siguranță un lucru ușor de făcut”, a spus Pope de la Honeywell, indicând inovații precum fabricarea aditivă și compromisuri în răcire și durata de viață, deoarece motoarele nu sunt menite să funcționeze atât de mult. Când vine vorba de motoare CCA mai mici, „presupunerea mea este că va fi un număr de două cifre din punct de vedere al ciclului de viață”, a adăugat el, referindu-se la numărul de ore de zbor pe care se așteaptă ca motorul să le înregistreze.

Pentru motoarele care sunt „ceva la mijloc” între a fi consumabile și a dura mii de ore, „aceasta este o abordare complet nouă sau o combinație de abordări”, a declarat Richard Aboulafia, director general la AeroDynamic Advisory, într-un interviu pentru Breaking Defense.

„Aș crede că incumbenții” – unii dintre care pot reutiliza ofertele comerciale pentru aplicații militare – „încă au avantajul”, a observat Aboulafia. „Turbinele nu sunt un spațiu care poate fi ușor perturbat cu noi tehnologii. Dar, pe de altă parte, poate că aceasta este una dintre acele zone în care un startup ar putea adopta o abordare complet curată.”

Considerații de piață și „pariuri prudente”

Noii intrați în speranța de a furniza motoare cu tracțiune mai mică se alătură unui domeniu care a devenit din ce în ce mai aglomerat în ultimul an, prezentând echipe precum una formată din GE Aerospace și Kratos. Firmele care fac o incursiune în motoare mai mici vor merge mai departe față în față cu furnizori consacrați precum Williams International, care furnizează motoare pentru racheta Tomahawk printre alte sisteme.

Cu toate acestea, analiștii au declarat pentru Breaking Defense că vor exista probabil destul de multe oportunități pentru ca aceste companii să le urmărească.

„Aceasta este cu siguranță o piață în creștere. Va dura ceva timp pentru a ajunge acolo, dar ați putea vedea cu ușurință sute de vehicule aeriene”, unele cu dimensiuni și cerințe potențial diferite, „construite pe an pe această piață cândva la începutul anilor 2030”, a spus Aboulafia.

„Pariurile” pe care companiile le fac pentru a investi în dezvoltarea motoarelor „nu sunt neapărat majore”, a spus Callan. „Le-aș numi pariuri prudente.”

O creștere globală a cheltuielilor pentru apărare poartă, de asemenea, o anumită tensiune pentru companii, care s-au arătat nerăbdătoare să facă afaceri CCA în străinătate. Aboulafia și Callan au subliniat amândoi că este probabil ca cumpărătorii străini să dorească să aibă un anumit control suveran asupra programelor lor, inclusiv prin fabricarea de sisteme cheie în interiorul granițelor lor.

„În general, cred că europenii vor cumpăra european”, a spus Callan ca exemplu. „Deocamdată, cred că companiile americane, cea mai mare piață a lor va fi SUA”, a continuat el, indicând posibilitatea suplimentară a unor amprente de producție „multidomestice”.

Întrebat dacă piața motoarelor mai mici devine deja suprasaturată, Callan a spus că este „prea devreme pentru a spune”. Cu toate acestea, a spus el, „Singurul lucru de care aș fi sceptic este, va fi un câștigător care ia totul” – o filozofie pe care Pentagonul a încercat, de asemenea, să o insufle în programele sale CCA.

„Există un consens aproape universal că CCA sunt viitorul luptei aeriene, dar există foarte puțin consens cu privire la modul în care arată”, a spus Aboulafia, menționând alura „ireproșabilă” de a furniza unități de propulsie pentru potențial mii de sisteme. „Deci, vor exista câștigători și perdanți? Absolut. Dar nu poți ignora această piață.”

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv13 ore ago

Jilava, Mioveni – aceeași mizerie! Baroneasa Whatsapp și tunurile penitenciarelor românești

Spovedania unei „Baronese” nervoase: Jilava plânge după Mioveni! Cristina Teoroc, supranumită „baroneasa” de la Jilava – penitenciarul cu o reputație...

Exclusiv13 ore ago

Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare

Sindicatul Sidepol trage un semnal de alarmă cu privire la dezamăgirea și frustrarea tot mai mari resimțite de polițiștii tineri,...

Exclusivo zi ago

Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare

Prahova în flăcări și beton armat: Când incompetența dansează pe ruine și corupția ne lasă cu ochii-n soare De la...

Exclusivo zi ago

Formularul de evaluare a riscului în violența domestică: Formalitate birocratică sau instrument real de protecție?

O analiză aprofundată a eficienței acestui instrument în contextul tragic al femicidului din România, realizată de Vitalie Josanu de la...

Exclusivo zi ago

Poliție în oglindă: 47 de „inspectori sanitari” pentru 120.000 de angajați — o farsă organizată

Când medicii fac și muncă de control, iar inspectorii… nu există în organigramă „Soluția” improvizată: 47 de cadre medicale, obligate...

Exclusiv3 zile ago

Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!

În România anului 2025, justiția imobiliară a devenit un spectacol grotesc, unde morții sunt victime sigure, iar cei vii se...

Exclusiv3 zile ago

Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?

Un cutremur anunțat: Ciuruitoarea revine, iar „Il Capo” tremură (doar un pic)? Zilele trecute, un fior rece a străbătut Ploieștiul,...

Exclusiv3 zile ago

Reducerea bugetului MAI, o lovitură pentru polițiști. Economii fictive, sporuri furate și finanțări discutabile

Emil Păscuț de la Sindicatul Diamantul trage un semnal de alarmă cu privire la reducerea bugetului Ministerului Afacerilor Interne (MAI)...

Exclusiv4 zile ago

Antigrindina S.R.L.: Rachete, minciuni, secetă: țara care și-a vândut ploaia pe nimic și a rămas cu seceta

Mafia rachetelor și a minciunilor: Rachete, minciuni și secetă: Cum ‘Antigrindina S.R.L.’ a secat fermierii de bani (AICI), (aici),  (aici),  (aici),  (aici), (aici),  (aici),  (aici), (aici) e (aici),  (aici),   (aici), (aici),  (aici), (aici),  (aici),  (aici), (aici), (aici), ...

Exclusiv4 zile ago

PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!

Radu Marinescu și Bogdan Burcu, Nemesis-ul șpăgarilor: „Vă vom curăța, până la ultimul!” „Tartorul” a crăpat! Festinul corupției, oprit brusc!...

Exclusiv4 zile ago

Comunicare defectuoasă în MAI: Haos și nesiguranță alimentate de lideri sindicali confuzi

MAI, campion la mesaje trunchiate și confuze Incapacitatea cronică a Ministerului Afacerilor Interne (MAI) de a comunica profesionist, transmiterea unor...

Exclusiv4 zile ago

Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!

România, colonie penală cu gust de Coca-Cola: O afacere murdară, unde apa de canal e la modă, iar politicienii locali...

Exclusiv4 zile ago

Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!

Când pușcăria devine groapa de gunoi a incompetenței Penitenciarul Ploiești, sub conducerea eternului împuternicit Valentin Matei, nu mai este doar...

Exclusiv5 zile ago

Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților

Emil Pășcuț, lider sindical, dezvăluie scenariile posibile și atrage atenția asupra privilegiilor nejustificate ale structurilor de suport. Declarațiile publice ale...

Exclusiv5 zile ago

Salvare pe ultima sută de metri: Polițiștii angajați în 2022 rămân în sistem încă un an datorită unei ordonanțe de urgență

Sindicatul Europol dezvăluie eforturile pentru evitarea pierderii a peste 100 de polițiști gata formați, angajați pe perioadă determinată. Zeci de...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Criptomonede Taxi Heathrow London

Top Articole Incisiv