Articolul XVIII din Legea nr. 282/2023 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu și a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal a modificat art. 101 din Codul fiscal, referitor la calculul impozitului pe venitul din pensii.
La alin. (9) al acestuia, se prevedea: Contribuabilii pot dispune asupra destinației unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit datorat pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii și a unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private, potrivit legii, în conformitate cu reglementările art. 1231.
Această prevedere a fost abrogată prin OUG nr. 115/2023. De aici, s-a născut confuzia, unii pensionari militari considerând că le-a fost anulat dreptul de a redirecționa cei 3,5% din impozit.
Art. 133 din Codul fiscal, completat de pct. 84 din OUG nr. 115/2023, dispune că prevederile referitoare la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinației unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit, precum și procedura de aplicare a prevederilor corespunzătoare, în vigoare până la data de 31 decembrie 2023, pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii și a unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private, se aplică pentru redirecționarea impozitului pe venit aferent veniturilor realizate în anul 2023.
Tot prin OUG nr. 115/2023, au fost modificate unele dispoziții ale art. 1231 din Codul fiscal, care prevede dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinației unei sume din impozit.
Astfel, contribuabilii pot dispune asupra destinației unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii și asimilate salariilor/impozitul anual datorat pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii și a unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private.
Obligația calculării și plății sumei care prezintă 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii și asimilate salariilor/impozitul anual datorat revine organului fiscal competent, pe baza cererii depuse de contribuabili până la data de 25 mai, inclusiv, a anului următor celui de realizare a veniturilor, sub sancțiunea decăderii.
Distribuirea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit poate fi solicitată prin cerere pentru aceiași beneficiari pentru o perioadă de cel mult doi ani și va putea fi reînnoită după expirarea perioadei respective.
Prin excepție, contribuabilii, pentru care impozitul pe venitul realizat se reține la sursă, pot opta, cu acordul angajatorului/plătitorului de venit, printr-un înscris încheiat cu acesta, pentru calcularea, reținerea, declararea și plata sumei ce reprezintă 3,5% din impozit către beneficiari, până la termenul de plată a impozitului.
Opțiunea rămâne valabilă pe perioada prevăzută în înscrisul încheiat între părți, dar nu mai mult de doi ani fiscali consecutivi, pentru aceiași beneficiari și poate fi reînnoită după expirarea perioadei respective. În acest interval contribuabilul poate renunța la opțiunea privind distribuirea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit sau poate schimba beneficiarii pentru care a optat anterior.
De asemenea, contribuabilii pot opta pentru depunerea cererii la entitatea nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii/unitatea de cult, beneficiară a sumei.
Entitatea nonprofit/unitatea de cult are obligația de a transmite, prin mijloace electronice de transmitere la distanță, la organul fiscal competent un formular prin care centralizează cererile primite de la contribuabili, până la data de 25 mai, inclusiv, a anului următor celui de realizare a venitului.
Angajatorul/Plătitorul de venit are obligația ca la momentul plății sumelor reprezentând până la 3,5% din impozitul datorat de persoanele fizice să verifice dacă entitatea nonprofit/unitatea de cult beneficiară figurează în Registrul entităților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale.
În situația în care entitatea nonprofit/unitatea de cult nu figurează în Registrul entităților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale, angajatorul/plătitorul de venit are obligația să refuze efectuarea plății sumelor către aceasta.
Ca o concluzie la ceea ce am prezentat mai sus, având în vedere că prin contribuabil se înţelege persoana fizică sau juridică obligată prin lege să plătească impozit, prevederile menționate se aplică și pensionarilor. Cei interesați pot afla informații pe această temă accesând site-ul CPS, secțiunea Informații de interes public/Precizări/pct. 10. (I. Nedelcu).