Administratie
Simulatorul de navigație al Academiei Navale Mircea cel Bătrân este unul din principalele puncte de atracție pentru cei care trec pragul instituției
Maistrul militar principal Eugen Frangeti, șef centru simulatoare, este genul de instructor care poate face pe oricine să înțeleagă și cei mai complicați termeni tehnici. Și genul de om care transformă orice întâmplare într-o poveste. Așa că mi-a fost greu să decid dacă această pagină să fie despre simulator sau despre Eugen Frangeti. Și atunci… n-am ales. Am scris o pagină despre un marinar și nava lui.

Simulatorul este folosit de marinarii militari și civili, împreună cu studenții academiei. Poate fi folosit pentru navigația radar, navigația electronică, manevra navei sau managementul echipei de cart. Situațiile create în simulator ajută la fundamentarea cunoștințelor pe care studenții le învață la orele de curs. Totodată, creează și menține abilitățile și reacția rapidă a marinarilor, fiind extrem de util atât începătorilor, cât și celor experimentați.
Maistrul militar principal Eugen Frangeti are 21 de ani de experiență ca marinar pe fregate și 12 ani în această funcție. Pentru el, navigația e aproape la fel ca respirația – un automatism. Deși numele pare a fi italienesc, militarul se trage din străbunici greci și lipoveni. A părăsit fregata, unde era șef de echipaj, din motive medicale. Am două proteze de șold. Aș putea spune despre mine cum spunem despre tehnică – sufăr de uzură morală și fizică în timpul serviciului.

Simulatorul a fost realizat de firma TRANSAS, în 2010, construit în vechea sală de sport a academiei.
– Înainte, foloseam un bunic al acestui simulator – două calculatoare rudimentare, cu o timonă mică și un telegraf, spune maistrul.
– Ca un joc pe calculator, îmi încerc eu norocul.
– Exact! Softul în sine chiar este un joc. Erau doar trei sau patru posturi, acum avem 11 posturi.
Și uite așa, începe turul. Cât ne plimbăm prin sălile simulatorului, ne întâlnim cu vizitatori și marinari veniți la instruire. Într-una dintre săli, o companie franțuzească de portcontainere își face trainingul, înainte de plecarea pe mare. Lucrează în porturile din China, zona este foarte aglomerată și, înainte de a ajunge efectiv acolo, deja cunosc portul, prin scenariul pus la dispoziție de noi.

Intrăm în lumea mecanicilor și electricienilor. O sală de mașini este ca un bloc cu patru-șase nivele. În camera motoarelor găsim motorul principal diesel, generatoarele, fel și fel de pompe – de transfer combustibil, de alimentare, de incendiu. Pot lucra pe nave de pasageri, acționate numai de motoare electrice, navă diesel clasică și model dual fuel. În caz că am nevoie de viteză de croazieră, adică încetișor, folosesc diesel. Dacă intru în luptă, am nevoie de rapiditate în mișcare și le pornesc și pe celelalte. Studenții învață să pornească motorul principal sau să găsească și remedieze o eroare a unei instalații. Cu un joystick, te poți plimba în tot compartimentul.

Mi se prezintă apoi o consolă de comunicații și radarul de navigație pe timp de noapte sau ceață, oferind vizibilitate până la 24 de mile marine. La aparatura de navigație, învăț tot felul de cuvinte noi: sonda ultrason, care dă adâncimea apei sub navă, girocompasul, care ține drumul navei, loch-ul, care ne spune viteza navei. Ship Security Alert System e un sistem anti-piraterie. Un astfel de buton e pe puntea de comandă și unul în cabina comandantului. În caz că au reușit pirații să urce la bord, e butonul ascuns, exact ca la bancă. Și vei primi ajutor de pe apă, din aer și de pe uscat.
La partea de semnalizare, luminile nu diferă mult de cele folosite în traficul auto. Pe timp de zi e ceva mai complicat, fiind folosite semne: con, sferă, romb. GPS-ul este întotdeauna pornit și-mi oferă cursul și viteza. Din cauza vântului și a valului, uneori sunt înfrânat. Aparatura de bord este influențată de salinitatea și temperatura apei. Cele mai bune informații sunt cele din satelit.

Din cadrul simulatorului nu lipsesc nici hărțile de hârtie, unde, cu echer și compas, marinarii determină punctul navei. În cei peste 20 de ani ca marinar, Eugen Frangeti s-a lovit de tot felul de situații, iar harta de hârtie poate fi salvarea.
Mi s-a întâmplat să rămân fără tensiune la bord. Una dintre cauze este mentenanța: dacă s-a înfundat un filtru de la pompa de combustibil, se oprește motorul. Și motorul care s-a oprit a fost exact diesel-generatorul care alimenta aparatura de navigație de pe comandă.
La navă, o reparație durează 4h-6h. Iar ea continuă să se deplaseze acest timp, din cauza inerției. Sau poate vin alte nave către mine și tot timpul trebuie să știu care este poziția mea, să mă anunț pentru navele din jur, mai ales într-o zonă aglomerată – sunt navă nestăpână pe manevră, cu capacitate redusă de manevră. Fără curent s-a întâmplat să rămână și simulatorul. Și tot sistemul a trebuit repornit de la zero. Nu e ușor, pentru că sunt în total 128 de calculatoare, plus serverul central, care e creierul. Pentru întreținere și remediere defecțiuni, maistrul militar principal are în subordine doi caporali.

Turul continuă cu sălile în care fac exercițiile complexe: ce se poate întâmpla în realitate la bordul unei nave. Dacă sunt într-o curbă de girație cu cârma stânga și mi s-au oprit pompele, cârma rămâne blocată și mișcarea va fi încontinuu circulară. Trebuie să iau măsuri de siguranță, cea mai simplă și urgentă fiind ancorarea.

Cea mai mare sală, cea mai complexă, cu vizualizare 240°, are în tavan șapte proiectoare. Fiecare creează câte o bucățică de imagine. Printr-un model matematic, cu un computer performant, acestea se unesc. În scenariile de navigație, avem toate porturile românești, dar și porturi străine. Scenariile pentru studenți le fac titularii de disciplină. Eu lucrez cu unitățile militare.
Navele noastre au programate lunar ședințe de antrenament. Dacă nu este planificată nicio ieșire pe mare, nu-și ies din mână. Iar capabilitățile simulatorului se apropie de realitate aproape 100%. Nu mai este necesar să cheltui resurse materiale și umane pentru a te pregăti.
În funcție de misiunile primite, marinarii militari cer anumite scenarii. Cei care au participat la căutarea minelor au venit pentru a găsi varianta cea mai bună de căutare a unei mine pe mare, cu economie de timp și de combustibil. Simulatorul e folosit douăsprezece ore pe zi. Îl pornesc la prima oră și, în perioadele aglomerate, îl închid la orele douăzeci.
Maistrul militar a rămas la simulator pentru că îi place să lucreze cu oamenii și îi oferă o continuitate. Cariera a început-o ca electrician la aparate de navigație, a trecut pe partea de conducere a navei, adică timonerie, apoi a fost șef de echipaj.
Eram responsabil cu toate manevrele executate, de ancorare, de apuntare elicopter, de realimentare pe mare cu două nave mergând în viteză, coborârea și ridicarea ambarcațiunii la apă.
Din toate provocările întâlnite, una o va ține minte toată viața, din cadrul unui exercițiu alături de Marina Regală Britanică. Am avut o realimentare pe timp de noapte între un tanc de combustibil și fregata noastră, în condiții vitrege. De două ori fulgerul a lovit în catargul navei. Era noapte și nu aveam voie să aprindem lumini pe punte, fiind nave militare. Tot timpul trebuia să fiu cu ochii pe oameni, să nu cumva să-mi lipsească vreunul.
Câteodată îi lipsește marea, dar compensează prin lucrul cu oamenii, cărora vrea să le împărtășească din realitățile pe care le-a trăit la bordul navelor. (A. Crisan).
Administratie
Admitere la MAI: Peste 2.700 de candidați trec proba scrisă, toate locurile, ocupate înainte de etapa medicală
Administratie
Ministrul Culturii, în vizită oficială la Sibiu: Întâlniri cheie și omagii aduse efervescenței culturale
Administratie
Scandalul „Pozelor False” din campania prezidențială: Acuzații grave de manipulare internă în USR, dezvăluite de influencerul Vlad Mercori
Un nou episod tensionat se conturează în spațiul public, aruncând o umbră asupra integrității politice a USR, în urma unor acuzații explozive lansate de influencerul Vlad Mercori. Acesta detaliază, într-o postare video pe TikTok, mecanismul din spatele scandalului „Pozelor False” care a marcat campania electorală prezidențială, implicând-o pe fosta șefă USR, Elena Lasconi. Mercori sugerează o manipulare deliberată din interiorul partidului, menită să submineze anumiți candidați și să servească interese obscure.
Falsul care a inflamat campania: Fotografii trucate și alianțe secrete
Scandalul a izbucnit pe 1 mai, când Elena Lasconi a publicat pe Facebook patru imagini editate care sugerau o alianță secretă între actualul președinte Nicușor Dan, fostul premier Victor Ponta și Florian Coldea, fostul adjunct al SRI. Potrivit relatărilor lui Mercori, aceste fotografii erau trucate, iar publicarea lor a generat un val de controverse și speculații, afectând credibilitatea campaniei prezidențiale.
Presiuni interne și o decizie controversată: Rolul liderilor USR
Vlad Mercori aruncă o lumină nouă asupra evenimentelor, susținând că USR ar fi influențat-o pe Elena Lasconi să distribuie imaginile, deși ar fi existat cunoștința că acestea sunt false. Influencerul numește explicit două personaje cheie în această ecuație: Liviu Cătălin Popescu și Ioana Răducă, ambii prezentați ca membri USR cu roluri importante în echipa de comunicare.
Conform mărturiei lui Mercori, într-o seară tensionată, după o emisiune publică, Elena Lasconi – descrisă drept „naivă” și „obosită” – ar fi fost „înghesuită într-un birou de la partid” de către cei doi. Acolo, în ciuda faptului că ar fi știut de caracterul fals al fotografiilor, aceștia ar fi convins-o pe Lasconi să le publice. Mai mult, aceleași personaje din USR ar fi fost cele care au redactat postarea de pe Facebook.
„Două personaje au jucat rolul «călăului». Primul este domnul Liviu Cătălin Popescu, un personaj extrem de apropiat de unul dintre liderii de facto ai USR, Cristian Ghinea. Celălalt personaj este o doamnă, pe numele ei Ioana Răducă, un personaj care nu îi iese din cuvânt unui alt lider important al USR, domnul ministru Moșteanu,” afirmă Vlad Mercori în clipul său. El adaugă că „Biroul s-a închis. Nimeni nu a avut voie să intre și, după lungi insistențe, deși știau că poza este fake, au convins-o să o dea public pe Facebook, ba chiar au scris postarea împreună.”
Recompense suspecte și „șacali” politici: O critică dură la adresa USR
Mercori nu se oprește aici, detaliind modul în care Liviu Popescu și Ioana Răducă ar fi fost recompensați ulterior de către alți lideri importanți din USR, pe care îi etichetează drept „șacali” care „așteptau să-și rupă Lasconi gâtul”. Aceste recompense vin, potrivit influencerului, de la aceiași „șacali” care „au lăudat ulterior victoria lui Nicușor”.
Mai exact, Vlad Mercori dezvăluie că „Domnul Liviu Popescu este propunerea USR pentru conducerea Radioului Public, acolo unde va avea un salariu de peste 22.000 lei pe lună.” În ceea ce o privește pe Ioana Răducă, „cea care a lucrat foarte mulți ani la antenele lui Dan Voiculescu, nu mai este purtător de cuvânt la USR, că nu făcea prea mulți bani acolo, ci a devenit șefa de cabinet a ministrului Radu Miruță, la Ministerul Economiei. Practic, doamna vămuiește toate informațiile care trec pe acolo și o păsărică mi-a ciripit că are o pasiune aparte pentru informațiile legate de aprovizionările cu armament.”
Întrebări fără răspuns: „Fața nevăzută” a unui partid de integritate?
Concluzia lui Vlad Mercori este una dură: această situație scoate la iveală o „față nevăzută” a USR, un partid în care numeroși alegători și-au pus speranța în ceea ce privește integritatea. Influencerul adresează direct întrebări celor doi acuzați: „Domnule Popescu și doamnă Răducă, știați că pozele cu Nicușor, Ponta și Florian Coldea sunt fake? Aveați măcar dubii? Iar dacă aveați, așa cum ați spus unora și altora înainte să intrați în acel birou, de ce nu ați lăsat pe nimeni să se apropie de Elena Lasconi în acea seară de mare importanță pentru alegerile din țărișoara noastră?”
Mercori încheie cu o notă de scepticism: „Evident, întrebări care vor rămâne fără răspuns, pentru că sistemul i-a premiat deja pe cei doi.” Rămâne de văzut dacă aceste acuzații, lansate public de influencerul Vlad Mercori pe platforma TikTok, vor genera reacții din partea USR sau a persoanelor vizate, sau dacă vor alimenta, pur și simplu, suspiciunile electoratului față de jocul politic subteran.
-
Exclusivacum 3 zile„Ne ducem în cap!” Alerta ANP: Sistemul Penitenciar, la un pas de colaps din lipsă de personal
-
Exclusivacum 4 zileMAE: Academia de diplomație sau bârlogul faraonilor fiscali? Oana Țoiu „reformează” cu concursuri viciate și platforme piratate – Detalii exclusiv Incisiv de Prahova!
-
Exclusivacum o ziCirc la Penitenciare! Reorganizarea „minune” a lui Burcu, un dezastru de râsul lumii!
-
Exclusivacum 3 zileSAS, de la „echipă de intervenție rapidă” la „brigada psihologilor cu bâtă”: Când statul de drept e suspendat, iar abuzul e Lege!
-
Exclusivacum 2 zileCirc la SAS! Când „Acțiunile Speciale” devin „acțiuni penale” orchestrate de psihologi-călăi și șefi cu „inel magic” – Totul la vedere, în fața Justiției!
-
Exclusivacum 3 zileRăzboiul secrete-transparență: Ordinul MAI S/108/2011, sub asalt juridic
-
Exclusivacum 4 zileTransparența pe „sârmă”: Balerini la MAI și biliardul stricat – Sindicatul „Diamantul” intreabă, Ministerul răspunde evaziv
-
Exclusivacum 3 zileScandalul interceptărilor ilegale de la IPJ Botoșani: Tentativă de ‘mușamalizare sistematică’ la nivelul instituțiilor cheie




