Featured
Zelenski este un politician populist și manifestă defectele specifice acestui gen

(Preluare Inpolitics):
Publicațiile germane Politico, acoperind spațiul american, respectiv pe cel european, dedică un amplu material liderului de la Kiev, dînd cuvîntul – lucr rar! – reprezentanților opoziției din Ucraina. Concluzia e tăioasă: Zelenski are meritul de a fi însuflețit, grație talentului actoricesc, moralul ucrainenilor la vreme de război, dar dincolo de asta e un politician slab, care nu a realizat mai nimic din ce a promis în alegeri și care profită de invazie pentru a centraliza tot mai mult puterea, inclusiv prin arestarea adversarilor.
În săptămânile dinaintea invaziei Rusiei, politicienii marcanți de opoziție din Ucraina și foștii miniștri erau plini de frustrare, relatează Politico. Ei îl implorau pe președintele Volodimir Zelenski să se întâlnească cu ei – ceva ce nu a făcut de la alegerile de acum aproape doi ani. Ei îi cereau de luni de zile să crească finanțarea forțelor armate ale țării, solicitând mobilizarea rezerviștilor Ucrainei în timp ce avertismentele Americii cu privire la o invazie se intensificau – o invazie pe care Zelenski încă o considera improbabilă. Ei doreau planificare minuțioasă a războiului, inclusiv redactarea și publicarea ordinelor de apărare civilă, astfel încât oamenii să știe ce să facă atunci când se aud focurile de armă.
„Ucraina este prinsă (de invazie n.n.) cu un lider național care nu gândește strategic”, declara pentru Politico Lesia Vasylenko, parlamentar și membru al partidului liberal și pro-european Holos, cu cinci zile înainte de invazie.
„Cred că ăsta va fi lucrul pentru care va fi blamat mai târziu. Nu este vorba despre a ști totul. Este vorba despre refuzul de a avea în anturaj experți care știu ce întrebări să pună și de a avea consilieri care să te contrazică și să te provoace, iar noi am putea plăti un preț pentru asta”, s-a indignat ea.
Desigur, greșelile lui Zelenski – așa cum le văd Vasylenko și mulți alți parlamentari de opoziție – au fost iertate ulterior, dar nu au fost uitate. Aceste greșeli formează baza îngrijorărilor lor pentru Ucraina de după război. Ei văd un model care va deveni chiar mai îngrijorător atunci când armele vor amuți, argumentând că punctele forte ale președintelui, ca lider de război înflăcărat, nu se potrivesc deloc cu perioada de pace.
Războiul nu a făcut nimic pentru a tempera nerăbdarea lui Zelenski față de complexitatea guvernării sau față de instituțiile care nu se mișcă atât de repede cum i-ar plăcea sau nu se execută suficient de repede. El preferă imaginea de ansamblu, ignoră detaliile și îi place să se bazeze pe un cerc interior de prieteni de încredere.
Dar în timp ce actorul devenit președinte este acum lăudat – chiar venerat – de un Occident fascinat de retorica sa inspirațională de război, oratoria fascinantă și de abilitatea sa de a captura inimile celor de la Washington, Londra, Bruxelles sau Varșovia, Zelenski a eșuat ca președinte înainte ca Rusia să invadeze. Puțini i-au acordat o șansă de a fi reales în 2024, deoarece cotele sale în sondaje erau în scădere – rata sa de favorabilitate era de doar 31% la sfârșitul anului 2021.
El a promis multe – probabil prea multe – dar a realizat puține.
„Ucraina are două probleme principale: războiul din Donbas și teama oamenilor de a investi în țară”, declara Zelenski la scurt timp după victoria sa la alegeri. Dar eforturile sale anti-corupție s-au blocat și au fost lente, în timp ce promisiunea sa de a rezolva problema din Donbas a rămas fără nicio soluție. Și în entuziasmul său timpuriu de a încheia un acord de pace cu președintele rus Vladimir Putin, care a refuzat o întâlnire, unii l-au criticat pe Zelenski pentru că se bazează prea mult pe puterea sa de convingere și pe carismă. „El a crezut că pacea ar fi ușor de stabilit pentru că tot ce trebuia să facă era să se uite sincer în ochii lui Putin și să vorbească cu el”, afirmă deputatul Mykola Kniazhytskyi.
„A devenit președinte fără nicio experiență politică sau în gestionarea structurilor statale. A crezut că administrarea unei țări este, de fapt, destul de simplă. Iei decizii și trebuie să le pui în aplicare”, a spus Kniazhytskyi. Și când lucrurile au mers prost, reacția sa a fost întotdeauna: „e vina predecesorilor, care trebuie închiși”, a spus Kniazhytskyi.
Cu toate acestea, transformarea lui Zelenski de la un lider dezamăgitor în timp de pace, la – în cuvintele exaltate ale intelectualului public francez Bernard-Henri Lévy, „un nou, tânăr și magnific tată fondator” al lumii libere -, a fost uluitoare.
„El a devenit un lider carismatic”, a spus Adrian Karatnycky, cercetător principal la Atlantic Council și autorul cărții „Battleground Ukraine: From Independence to the Russian War”. Potrivit lui Karatnycky, abilitățile de comunicator ale lui Zelenski sunt adecvate perioadei. „El este bun la canalizarea opiniei publice, dar este eficient acum, deoarece țara este mult mai unită și mai sigură cu privire la identitatea, interesele și obiectivele sale. El este încă același om – un actor – dar acest lucru îl face un lider de război ideal, deoarece este capabil să susțină moralul public „, a adăugat el. Dar atunci când e timpul pentru o politică normală și publicul nu mai este unit, Zelenski devine un lider inconsistent, care rescrie scenariul și reface povestea pentru a se plia pe capriciile opiniei publice.
Criticile politice interne se adună, deși mass media internațională încă e fascinată de carisma lui Zelenski și captivată de povestea simplă a lui David versus Goliat. Între timp, în Verkhovna Rada – parlamentul țării – frustrarea se acumulează, cu parlamentari care se plâng că sunt ignorați de un guvern care era deja dezinteresat de colaborare înainte de război și acum o evită aproape în totalitate.
Zelenski s-a întâlnit doar o dată cu liderii de opoziție de la invazia Rusiei – și aceea a fost acum aproape un an. „Practica întrebărilor pentru ministri adresate de parlament a fost abandonată”, a declarat deputatul de opoziție Ivanna Klympush-Tsintsadze, membru al partidului European Solidarity și fost viceprim-ministru în guvernul anterior al fostului președinte Petro Poroșenko.
„Vremea de război cere luarea deciziilor rapid și necesită proceduri mai scurte. Dar vedem decizii centralizate tot mai mult și concentrate în mâini tot mai puține, și acest lucru are un impact asupra echilibrului puterii politice și este dăunător sistemului de guvernare pe care încercăm să-l dezvoltăm și consolidării instituțiilor noastre democratice în conformitate cu criteriile stabilite de UE.”
Klympush-Tsintsadze este îngrijorată că valul recent de arestări pentru corupție a fost mai mult o fumigenă înaintea summit-ului UE-Ucraina din februarie – una care ar putea fi folosită ca o oportunitate de a centraliza puterea și mai mult. „Dacă cineva crede că centralizarea puterii este răspunsul la provocările noastre, acel cineva se înșală”, a adăugat ea. „Cred că este important să observăm cu atenție cum evoluează cazurile de combatere a corupției, dacă vor fi investigații transparente și dacă se va urmări cu strictețe respectarea statului de drept.” Potrivit lui Kniazhytskyi, nu ar trebui să uităm faptul că Zelenski este un politician populist și manifestă defectele specifice acestui gen, mai scriu cei de la publicațiile Politico. (Traducere și adaptare B.T.I.)
Exclusiv
Emil Pascut: Critica managementului din MAI și reflexele regimului autoritar

Reflexe ale regimului comunist în MAI
Emil Pascut, reprezentant al Sindicatului Diamantul, a declarat că Ministerul Afacerilor Interne (MAI) păstrează reflexe ale regimului autoritar comunist, evidențiind modul în care opiniile critice sunt etichetate ca „opinii politice” sau acte anti-sistem. Aceasta este o strategie de control social care transformă disidența într-o faptă pedepsibilă, subminând astfel principiile statului de drept și creând un climat de frică.
Caracteristicile regimurilor autoritare
Pascut a enumerat principalele trăsături ale regimurilor autoritare:
- Centralizarea puterii
- Represiunea disidenței
- Controlul informației, inclusiv cenzura opiniilor critice și manipularea narativelor publice.
În aceste condiții, critica este percepută ca o amenințare la adresa stabilității regimului, indiferent de conținutul său.
Problemele din MAI
Pascut subliniază că la MAI există simptomele enumerate mai sus, facilitate de o legislație defectuoasă și de calitatea morală și profesională scăzută a unor funcționari de conducere. Legea 360/2002, de exemplu, este considerată un cadru normativ defectuos, utilizat pentru a suprima dizidența și opinile critice, fără o delimitare clară a „opiniilor politice” de cele care sunt pur critice.
Impactul Legii 360/2002
Lipsa unei definiții precise a „opiniei politice” permite o interpretare extinsă, astfel încât orice opinie contrară narativului oficial poate fi etichetată ca „opinie politică.” Pascut reamintește că înainte de cazurile recente, cercetările disciplinare pentru opinii politice erau rare, însă acestea au crescut în intensitate după evenimente recente, afectând grav activitatea sindicală și libertatea de exprimare a polițiștilor.
Distincția între critică și compromiterea imaginilor
Pascut evidențiază importanța de a face o distincție clară între critica legitimă, care abordează problemele structurale, și comportamentele care compromit imaginea instituției. Legislația existente, cum ar fi apreciația standardelor CEDO, ar trebui să ghideze sancționarea funcționarilor pentru exprimarea opinilor critice.
Jurisprudența CEDO ca fundament
Pascut face referire la cazuri relevante de la CEDO, precum „Vogt v. Germania” și „Baka v. Ungaria”, pentru a argumenta că sancțiunile aplicate funcționarilor publici trebuie să fie proporționale, legale și să demonstreze un impact real asupra reputației instituției, nu doar un discomfort.
Concluzie: Nevoia de schimbare
Misiunea MAI de a proteja drepturile cetățenilor și de a asigura transparența în activitatea sa este esențială. Pascut atrage atenția că o interpretare extinsă a legilor și penalizarea criticilor pot submina aceste valori fundamentale, fiind necesară o evaluare responsabilă și echilibrată a comportamentului funcționarilor publici.
Experiența acumulată pe parcursul a 18 ani de activitate juridică și observație critică a MAI îi oferă lui Emil Pascut autoritatea de a formula aceste concluzii esențiale pentru viitorul instituției și al societății românești. (Cristina T.).
Anchete
Recalcularea drepturilor salariale pentru personalul din structurile de apărare

Plafonarea ilegală a majorărilor
Prin Decizia nr. 75 din 18.11.2024, Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) a stabilit că plafonarea „majorării pentru lucrări de excepție și misiuni speciale” la valoarea salariului de funcție din anul 2018, conform OUG 114/2018, este ilegală. Aceasta trebuie să se raporteze la salariul de funcție aflat în plată.
Contextul deciziei
Decizia a venit ca urmare a sutelor de procese în instanță, după ce structurile de apărare au început, la 01.01.2024, să raporteze brusc drepturile salariale la salariul/solda de funcție aflat în plată, fără nicio intervenție legislativă.
Acțiunile Ministerului Apărării Naționale
Pentru a se conforma cu Decizia ÎCCJ, Ministerul Apărării Naționale (MApN) a publicat pe site-un proiect de ordonanță de urgență care vizează plata unor diferențe de drepturi salariale pentru personalul din structurile de apărare, ordine publică și siguranță națională.
I. Recalcularea drepturilor pentru personalul aflaat în activitate:
- Se va realiza pentru toți beneficiarii acestui drept din perioada 01.01.2019 – 31.12.2023.
- Recalcularea se va face la salariul de funcție aflat în plată în perioada respectivă.
- Termenul pentru recalculare este de 120 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței.
- Sumele rezultate se vor plăti eșalonat pe o perioadă de 5 ani:
- 5% în primul an, până la 04.12.2025
- 10% în al doilea an, până la 04.12.2026
- 25% în al treilea an, până la 04.12.2027
- 25% în al patrulea an, până la 04.12.2028
- 35% în al cincilea an, până la 04.12.2029
- Diferențele vor fi actualizate cu rata inflației.
II. Recalcularea drepturilor pentru personalul care a incetat raporturile de serviciu (Pensionarii militari):
- Vor beneficia de o dublă recalculare, atât de fostul angajator, cât și de Casa de Pensii.
- Recalcularea de către fostul angajator se va realiza pentru toți beneficiarii acestui drept din perioada 01.01.2019 – 31.12.2023.
- Sumele rezultate se vor plăti eșalonat de fostul angajator pe o perioadă de 5 ani, similar cu cei activi:
- 5% în primul an, până la 04.12.2025
- 10% în al doilea an, până la 04.12.2026
- 25% în al treilea an, până la 04.12.2027
- 25% în al patrulea an, până la 04.12.2028
- 35% în al cincilea an, până la 04.12.2029
- Diferențele plătite de fostul angajator se vor actualiza cu rata inflației.
- Revizuirea pensiilor se va face din oficiu în termen de 240 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, iar restanțele vor fi achitate eșalonat de Casa de Pensii pe o perioadă de 5 ani, similar cu calitatea celor activi.
Concluzie
Această reformă vizează asigurarea unor drepturi salariale corecte pentru personalul din structurile de apărare și este un pas important în remedierea situațiilor generate de aplicarea defectuoasă a legii. Deciziile luate de MApN vor avea un impact semnificativ asupra veniturilor și stabilității financiare a acestui sector esențial. (Irinel I.).
Featured
Haos la Urziceni: Doi frați uciși într-un conflict violent
-
Exclusivacum 3 zile
Poliția sau mafia? Războiul politic care distruge afaceri in Cerasu/Rețeaua corupției de la Vălenii de Munte: între putere și abuz
-
Exclusivacum 21 de ore
Aroganta și ipocrizia în conducerea ANP: Întâlnire cu realitatea
-
Exclusivacum 3 zile
Corupție și intimidare: Adevărul din umbră al gestionării deșeurilor în Prahova
-
Exclusivacum 2 zile
Scandalul White Tower: Abuzuri imobiliare și corupție în România
-
Exclusivacum 2 zile
Critici dure la adresa lui Dan Halchin în urma bilanțului de la Penitenciarul Iași
-
Exclusivacum o zi
A apărut proiectul de OUG pentru recalcularea salariilor și pensiilor militare
-
Exclusivacum 4 zile
FSANP propune amendament pentru acordarea drepturilor salariale polițiștilor de penitenciare
-
Exclusivacum 4 zile
Proteste ale polițiștilor din Mehedinți impotriva tăierilor salariale