Connect with us

Actualitate

Ține totul doar de jurnaliști, de responsabilitatea lor de a informa corect, țintit, sau există responsabilitate și în altă parte? Stat? Școală? Societate civilă? Cetățeni?

Publicat

pe

Petru Macovei este un jurnalist din Republica Moldova, director executiv al Asociației Presei Independente din RM, organizație care promovează și oferă asistență pentru dezvoltarea durabilă a organizațiilor media și a jurnaliștilor independenți la nivel național și local, și expert al platformei de combatere a știrilor false stopfals.md.


Vreau să vă întreb despre experiența jurnaliștilor din RM în combaterea dezinformării și a știrilor false. Cum a fost primul contact cu acest fenomen și cum s-au adaptat jurnaliștii?

Trebuie să înțelegem că fenomenul nu este nou, nici pentru Moldova, nici pentru vreo altă țară din lume. Există de când lumea și pământul. Noi avem și experiența propagandei de pe timpul Uniunii Sovietice, care opera cu anumite falsuri și speculații. Fenomenul ca atare a devenit mai actual din 2014, de când Rusia a început de facto războiul împotriva Ucrainei, prin anexarea ilegală a Crimeii, și de când s-au acutizat cumva procesele politice din Republica Moldova. Suntem o țară aflată sub influența mare a Federației Ruse.

Influența are loc pe diferite căi: prin intermediul partidelor, al Bisericii, al grupărilor de interese protejate de Kremlin – grupări care mereu au deținut și dețin în continuare o parte din instituțiile media din RM, pe care le utilizează în scop de dezinformare, în timpul campaniilor electorale, dar și în perioadele de mari crize.

Cum crizele s-au ținut în lanț din 2014, mai toate fiind provocate de Rusia și de politicile agresive ale Rusiei în regiune și în lume, în general, au fost însoțite mereu de campanii de dezinformare. Intensitatea acestora a fost diferită. Ele au ținut cont de interesele pe care le-a avut Rusia. Dacă a fost o perioadă electorală complicată și rușii au avut mize serioase în RM, dorind să mențină controlul asupra guvernării, atunci au folosit campanii de dezinformare.

Când spun 2014, am în vedere și apropierea clară a Republicii Moldova de UE. În 2014 s-au semnat Acordul de asociere și Acordul de liber schimb. Nu doar cu Moldova, ci și cu Ucraina și Georgia. În raport cu aceste trei țări, Rusia a demarat campanii agresive de dezinformare, care au avut, în principiu, aceleași narative: că UE este o comunitate LGBT, că vor fi interzise tradițiile cu tăierea porcului, că UE are nevoie de forță de muncă ieftină și că de fapt orice apropiere de UE va însemna pierderea pieței din Rusia.

În timp, aceste „baloane de săpun” s-au spart de la sine, pentru că oamenii au văzut care este realitatea. Mai ales că regimul liberalizat de vize, oferit Moldovei în 2014, a facilitat foarte mult călătoriile. Oamenii au văzut pe viu realitățile din UE. Asta nu înseamnă că dezinformarea Kremlinului a încetat. Ea a luat o altă formă și s-a pliat pe situațiile concrete și crizele concrete din fiecare țară.

Sigur că războiul pornit de Rusia în februarie 2022 împotriva Ucrainei a însemnat și o amplificare a campaniilor de dezinformare, pentru că rușii au trebuit și trebuie în continuare să susțină acest război pe partea informațională și mediatică, prin tot felul de invenții despre scopurile războiului: denazificarea, demilitarizarea, laboratoarele biologice care ar exista în Ucraina și care ar elabora arme sau tot felul de insecte setate să atace exclusiv cetățenii ruși, continuând cu sperietorile că NATO, prin RM, vrea să intre în Transnistria, că armata română este dislocată în RM și o sumedenie de alte narațiuni false care se pliază în special pe mentalitatea și percepțiile persoanelor „zombificate” de propaganda rusă din RM.

O parte din aceste persoane este obișnuită să consume doar produse de origine rusească, nu doar știri. Este o reminiscență a perioadei de deznaționalizare la care a fost supus acest spațiu de către ruși de sute de ani. Foarte mulți oameni de aici au o mentalitate de ruskii mir. Oamenii sunt pliați pe produse de divertisment rusesc, citesc numai cărți în limba rusă, sunt conectați doar la cultura rusă, gândesc rusește unii din ei. Aici este și vina lor că nu s-au gândit să-și caute alternative, dar în același timp, este un efect advers al propagandei de zeci de ani, sovietică, înlocuită de propaganda rusă.

FOTO: Dorin Luca

Stopfals.md a apărut în acest context. Este o platformă de fact-checking. De ce este importantă verificarea știrilor false și diseminarea acestor verificări în spațiul public?

Sunt foarte mulți oameni care pun aceeași întrebare. De ce trebuie fact-checking în situația în care jurnalistul asta trebuie să facă, să verifice înainte? Nu asta e obligația numărul unu a jurnaliștilor? Jurnaliștii nu sunt secretari să ducă o hârtie dintr-un loc în altul sau să transmită un zvon pe care l-au auzit la piață. Jurnaliștii trebuie să lucreze cu informația. De ce este important? Pentru că însăși noțiunea și esența profesiei de jurnalist au fost distorsionate, ca urmare a politizării excesive a media la noi în țară.

Pe proprietarii de media conectați la politic și pe politicienii și partidele care au deținut media nu i-a interesat și nu-i interesează deontologia profesională. Îi interesează ca jurnaliștii să fie mercenari, să manipuleze opinia publică. Astfel, obligația primară a jurnalistului de a verifica informația s-a pierdut în timp. Acesta este un alt efect advers al propagandei de zeci de ani. De asta este important să readucem obligația firească a fiecărui jurnalist de a verifica informații.

În RM, acest program este primul – dar nu unicul – de combatere a dezinformării și noi suntem membri ai platformei de fact-checking din Europa. Există o asemenea platformă atât la nivel european, cât și la nivel mondial. Portalul stopfals.md este semnatar al ghidului de bune practici al International Fact-Checking Network, patronat de Institutul Poynter din SUA – cea mai cunoscută, respectată și reprezentativă rețea de fact-checking din lume. Noi, în fiecare an, trebuie să dăm examen. Suntem verificați de către Poynter să corespundem criteriilor.

Suntem parteneri ai Meta, compania care deține Facebook, în verificarea celor mai virale falsuri. În momentul în care pe rețelele sociale apar falsuri, noi semnalăm Meta, iar Meta, prin algoritmii pe care îi are, semnalează consumatorilor că informația poate fi falsă.

Este nevoie, în primul rând, să readucem obligația firească a jurnaliștilor, de a verifica și, în al doilea rând, să aducem înapoi încrederea în profesia de jurnalist. Implicarea în politică a jurnaliștilor a dus la discreditarea meseriei noastre și, dacă nu vom lua măsuri, sunt absolut convins că profesia de jurnalist poate să dispară. Asta e important nu doar pentru jurnaliști, ci și pentru consumatorul de media obișnuit.

Omul de rând oferă un mandat ipotetic jurnalistului ca să verifice și să publice informații. Dacă jurnaliștii nu fac lucrul ăsta – și experiența arată că nu prea fac –, atunci oamenii trebuie să-și ia soarta în propriile mâini și să încerce de sine stătător să-și dezvolte anumite abilități de a verifica informația din mai multe surse.

Observăm că știrile false și manipulative se răspândesc mult mai ușor decât verificările. Știrile false provoacă anumite sentimente și reacții, pe când procesul de fact-checking este anevoios și, de multe ori, apare prea târziu pentru a mai opri răspândirea unui fals. Ce alte instrumente au la dispoziție jurnaliștii?

Există și studii care spun că o știre care dezminte un fals este mai puțin virală decât un fals. Raportul este de trei la unu în favoare falsurilor. Un fals este viral pentru că apelează la emoții, pentru că încearcă să dea răspunsuri simple la întrebări complicate. Totul poate fi explicat printr-un Gates care trage sforile și hotărăște totul pentru noi. Oamenii obișnuiți preferă cărările drepte în locul drumurilor ocolitoare.

Jurnaliștii ar trebui să iasă din redacții. Nu este suficient să ne facem treaba bine, cu articole bune, bine documentate, fără să manipulăm, să speculăm, sau să încurcăm opinia cu faptele. Asta e esența muncii noastre. Dar trebuie să ieșim, să ne întâlnim cu oamenii.

Experiența arată că oamenii au nevoie de asemenea întâlniri pentru că au întrebări și pentru că vor să-i cunoască la față pe cei în care s-au obișnuit să aibă încredere. Jurnaliștii trebuie să iasă din redacție și să meargă în popor. Comunicarea tête-à-tête ar aduce un plus de încredere în produsul jurnalistic.

Sigur că jurnaliștii ar trebui să lucreze țintit, cu diferite grupuri. Oamenii au o înțelegere diferită despre ceea ce este media și cum funcționează. Diferite grupuri de consumatori au înțelegere diferită a felului în care funcționează media, ce este media, și cum are loc întregul proces. Este important să le prezentăm informația diferit. În plus, cred că redacțiile, pentru a combate fenomenul știrilor false, ar trebuie să manifeste o atitudine mai creativă. Să nu se limiteze la un anumit tip de produs.

Dacă clipurile video scurte sunt în trend, înseamnă că trebuie să le facem, pe înțelesul oamenilor, astfel încât să ajungă informația la ei. Să nu așteptăm să vină oamenii la redacție, la media noastră. Nu! Noi ar trebui să căutăm modalități de a ajunge la oameni. Dacă oamenii trăiesc astăzi în tiktok, trebuie să mergem și noi acolo și să învățăm să utilizăm această rețea în scopuri nobile, în scopul dezmințirii falsurilor.

Ține totul doar de jurnaliști, de responsabilitatea lor de a informa corect, țintit, sau există responsabilitate și în altă parte? Stat? Școală? Societate civilă? Cetățeni?

Mereu spun că este o responsabilitate comună, de fapt. E cam utopic, dar ar fi frumos dacă ar exista un efort conjugat. Pe de o parte a statului, care ar trebui să investească și mai mult în consolidarea rezilienței, a capacității de a face față unor crize, în primul rând. În cazul dat, reziliența informațională a cetățenilor de rând. Marea noastră problemă, în cazul RM, dar sunt sigur că și în România, este că nu există o reziliență a instituțiilor statului. În Republica Moldova este o mare problemă cu viteza de reacție a instituțiilor la campaniile de fake news. Noi, la stopfals, am ajuns să sunăm instituțiile să le spunem să ridice fundul de pe scaun și să ofere niște informații.

 

Un principiu jurnalistic sănătos este să nu consideri o informație oficială drept dezmințirea unui fals. Când cineva spune x și un oficial spune y, înseamnă că am dat două opinii, nimic mai mult. Pentru a dezminți o informație trebuie să mergi mult mai departe. Reziliența comunicatorilor, procesele de comunicare strategică ar trebui puse la punct pentru a înțelege schemele de transmitere a informației și care sunt agenții care transmit informații false. Ar trebui să mergem cu un pas înaintea lor pentru a avea succes.

Sistemul de educație este foarte important. Educația este soluția pentru toate problemele din lume. Dacă ar exista în RM un sistem de educație orientat spre dezvoltarea gândirii critice, cu siguranță am putea spera că următoarele generații vor fi mai pregătite. Nu pot spune că asta se întâmplă acum în RM. În general, sistemul educațional moldovenesc, moștenit de la sovietici, nu este orientat spre dezvoltarea gândirii critice, mai degrabă spre celebrul proverb idiot: capul tăiat, sabia nu-l taie.

De aia este important să fie regândită esența sistemului educațional. Eu sunt împotrivă să avem o materie separată de educație mediatică. Cred că ar trebui să mergem pe exemplul Finlandei, unde elemente de gândire critică există la toate materiile. Indiferent ce se studiază – fizică, chimie, istorie –, trebuie să se treacă prin filiera proprie de analiză critică a evenimentelor și faptelor. Asta ar trebui să se facă.

Al treilea element din acest lanț ar trebui să fie ONG-urile. Acestea sunt destul de active, inclusiv pe segmentul de combatere a știrilor false. Există mai multe inițiative foarte bune, dar ar trebui să se intensifice proiectele.

Foarte important este să fie implicată și comunitatea IT și cei care pot dezvolta soluții inteligente pentru combaterea falsurilor, pornind de la realitatea că falsurile se transmit online, media tradițională nefiind principalul transmițător.

Cred că la modul ideal, soluția sustenabilă pentru lupta împotriva falsurilor ar fi un efort conjugat între jurnaliști, stat, ONG-uri, sistemul de educație și comunitatea IT.

Soluțiile despre care vorbiți, inclusiv dezvoltarea gândirii critice în sistemul educațional, par a fi mai degrabă pe termen lung. Ce facem cu persoanele care nu mai merg la școală, care consumă tot felul de informații de la TV, de pe rețelele sociale sau din ziare anonime găsite în căsuța poștală?

Noi încercăm să ne întâlnim cu diferite grupuri de oameni, inclusiv cu oameni activi trecuți de prima tinerețe, cei care merg la alegeri și hotărăsc viața, inclusiv a tinerilor care nu merg la alegeri. Oameni care sunt victime sau ostatici ale unor mentalități învechite, perimate, care adoptă tot felul de narațiuni propagandistice rusești. La noi există un stereotip că vorbitorii de rusă ar fi cei care susțin războiul [al Rusiei împotriva Ucrainei] și că moldovenii ar fi sfinți. Lucrurile stau altfel. Nu înseamnă că nu trebuie să vorbim cu ei.

Experiența noastră arată că în 90% din cazuri omul poate fi schimbat, chiar dacă este montat într-un anumit fel. Trebuie să știi cum să vorbești cu el, să încerci să nu te cerți cu el, să nu-i spui neapărat că e ignorant, dar să încerci să-l determini să-și pună întrebări, să justifice de ce crede că în Donbas are loc genocidul rușilor, de exemplu. Oamenii nu știu ce este un genocid. Hai să vedem dacă e genocid sau nu. Dacă este, de ce rușii timp de opt ani au tăcut și acum, după ce au intrat în Ucraina, și-au amintit că au nevoie de o narațiune propagandistă? Hai să vedem câți oameni au murit în aceasta perioadă, în cifre, din surse credibile.

La final, vedem că nu este nici pe de parte vorba de vreun genocid. Omului trebuie să-i explici fără a intra în confruntare cu el și atunci acesta, chiar dacă nu va fi de acord cu tine, mergând acasă, își va pune mai multe întrebări. Va avea deja un mai mare grad de protecție. Nu va fi neapărat salvat, dar pacientul va fi pe cale de a-și reveni.

 

FOTO: US Embassy Moldova

De la începutul invaziei Rusiei în Ucraina, în februarie anul trecut, dezinformarea a atins cote noi. Care sunt principalele direcții ale propagandei ruse în RM? Unde încearcă să lovească și ce încearcă să obțină?

Este vorba de regiunea transnistreană și tot ce ține de aceasta. Rușii încearcă să sperie pe toată lumea, inclusiv pe locuitorii din RM, că NATO își dorește acum, folosindu-se de această situație din Ucraina, să „rezolve” definitiv problema Transnistriei, adică pe cale militară. Aceste sperietori s-au amplificat odată cu succesele armatei ucrainene împotriva rușilor. La început se spunea că rușii vor ocupa foarte repede Ucraina și vor intra neapărat în regiunea transnistreană. O parte din cetățenii moldoveni, în special din Autonomia Găgăuză, a sperat cumva la acest lucru. Reunirea găgăuzilor, pentru că în Basarabia de Sud [din Ucraina, teritoriu cunoscut și ca Bugeac, n. red.] există o comunitate a găgăuzilor, este o narațiune frecventă.

O altă sperietoare a rușilor ține de armata română și de NATO. Mișcări de trupe sunt imediat utilizate pentru a panica populația. Au fost câteva cazuri când au fost scoase de la naftalină niște imagini mai vechi de la exerciții militare din România, suprapuse peste niște imagini actuale din RM. S-au făcut filmulețe de dezinformare care spuneau că România deja a intrat în RM. [Unele din ele au fost demontate și de MApN, pe pagina oficială de Facebook sau pe platforma dedicată Inforadar, n. red.]

Acum, în contextul războiului, s-au tot făcut speculații că Maia Sandu și guvernarea vor să mobilizeze populația și că vor anunța mobilizare generală în RM. Recent, când s-a majorat bugetul apărării, au apărut alte sperietori despre cum Republica Moldova se înarmează la indicația occidentalilor, a SUA și a NATO. În contextul crizelor energetice, care se pliază pe toată povestea cu războiul, continuă să fie distribuite diverse speculații și falsuri despre faptul că Moldova nu are contract avantajos cu Gazprom.

Percepția, absolut idioată, a multor moldoveni, este că președinta Sandu trebuia neapărat să meargă la Moscova și să negocieze cu Putin un preț mai bun la gaze, chiar dacă este clar că Rusia impune condiții de ordin politic și vrea susținere în războiul împotriva Ucrainei. Alte motive de speculații sunt deciziile RM de a depozita gazele în Ucraina și România, precum și conflictul cu centrala termoelectrică de la Cuciurgan [din Transnistria, controlată de autoritățile separatiste de acolo, n. red.] care timp de o lună nu a furnizat energie electrică și a cauzat probleme cu aprovizionarea cu electricitate în Republica Moldova.

Toate acestea sunt motive de falsuri și campanii de dezinformare. Amintesc și de vechile narațiuni, legate de Unirea Republicii Moldova cu România. S-a tot spus, în acest context geopolitic complicat, că România visează să acapareze RM și o va face neapărat dacă nu vor veni rușii să ne „salveze” și alte bazaconii de acest fel.

Recent, a fost suspendată licența câtorva posturi de televiziune care au tot încercat să justifice, războiul Rusiei împotriva Ucrainei. Erau practic canale de răspândire a propagandei rusești. Este de ajuns o asemenea decizie? Cât de mulți cetățeni ai RM se mai uită la TV?

Se mai uită, din păcate, și pentru mulți un singur post de televiziune este singura sursă de informare. Asta e o mare problemă. Sondajele spun că televiziunile sunt în continuare prima sursă de informare. Ce-i drept, surprinzător pentru opinia publică, ultimele sondajele au început să arate lucrurile mai adevărat decât precedentele. De ce? Casele de sondaje de opinie publică s-au tot compromis în ultimele campanii electorale pentru că au prestat servicii politicienilor și au măsluit rezultatele.

Ultimele sondaje arată că posturile TV a căror licență a fost suspendată temporar, pe perioada stării de urgență, nu au cea mai mare audiență, deși precedentele sondajele, de acum un an, arătau că tocmai aceste posturi ar fi cele mai urmărite. Asta se făcea deliberat pentru că de aceste rezultate depind contractele de publicitate. Astfel, casele de vânzări operau cu date nu tocmai adevărate.

Decizia de suspendare a licenței este a Comisiei pentru situații excepționale și este valabilă doar pentru perioada stării de urgență. Mă gândesc ce se va întâmpla după… Legea spune că după ridicarea stării de urgență, deciziile Comisiei devin nule. Eu sper să existe anumite modificări legislative astfel încât Consiliul Audiovizualului, care este autoritatea de reglementare în acest domeniu, să poată lua măsuri mai drastice în raport cu aceste posturi TV.

Eu consider că măsura este tardivă. O văd ca fiind perfect legală și justificată. Într-adevăr, unele din aceste posturi erau portavocea propagandei Kremlinului în raport cu războiului. Unul dintre posturi chiar a transmis discursul integral al lui Putin în ziua când a lansat războiul, cu toate narațiunile false despre Ucraina.

Ulterior, când Consiliul Audiovizualului a început să le sancționeze, unele canale au făcut-o pe mortul în păpușoi. Ele nu mai spun nimic despre război, ceea ce este tot o manipulare. Un eveniment atât de important, care se întâmplă la hotarul RM și ne afectează direct, pentru ei nu există. Sau încearcă să prezinte războiul din perspectiva rusească, că Rusia își dorește negocieri, acum când Rusia pierde războiul, dar ucrainenii, vezi Doamne!, nu-și doresc negocieri. Bineînțeles că ucrainenii nu-și doresc negocieri de pe aceste poziții, ei își doresc să înceapă negocierile când rușii se vor duce acasă.

Alte televiziuni au fost utilizate de oligarhul fugar Șor cu scopul de a destabiliza situația din RM. Asta s-a întâmplat tot pe banii rușilor și cu girul Federației Ruse, or Șor a devenit acum principalul cal de bătaie al rușilor în RM. Rușii mizează pe el chiar dacă e un hoț, chiar dacă și în Federația Rusă era la un moment dat în urmărire generală. Dar cum rușilor le este specific să lucreze cu politicieni compromiși și să aibă mereu dosare cu kompromat prin care să-i șantajeze, atunci l-au găsit pe șantajabilul Șor.

Eu cred că statul Republica Moldova ar trebui să facă ce nu a făcut de la independență încoace: să dezvolte strategii de protecție reală a spațiului informațional moldovenesc față de imixtiunile rusești, în special. Timpul a arătat că ele sunt cele mai nocive.

Propagandiștii s-au folosit de această decizie pentru a afirma că au dreptul la liberă exprimare și fiecare are dreptul la puncte de vedere alternative. Am auzit acest lucru inclusiv de la Zaharova,
purtătoare de cuvânt a Ministerului Afacerilor Externe al Federației Ruse. Ce înseamnă, de fapt, libertatea de exprimare și de ce asta este o narațiune, din nou, manipulativă?

În primul rând, nu trebuie să confundăm libertatea de a exprima anumite opinii pe cont propriu, pe care le poate exprima oricare ministru sau președintele Rusiei atunci când au ocazia, cu pretinsa libertate de a face propagandă pe un bun public. Aceste televiziuni parazitează pe o frecvență, un bun public al tuturor cetățenilor. De ce cineva trebuie să transmită propagandă pe o frecvență care este un bun public?

Sper aceste televiziuni să nu mai poată face acest lucru pe frecvențele naționale ale RM. Pot să transmită aceleași opinii – și o fac – pe internet. Oricine poate să le vadă și prin satelit, dacă își dorește neapărat și nu poate trăi fără opinia lui Zaharova. Dar acest lucru să nu se facă pe bunul public, pe frecvențe. (D. Luca).

Actualitate

Europa ripostează în cursa spațială: Gigantii europeni se unesc pentru a contracara dominația SpaceX și a proteja suveranitatea

Publicat

pe

De

Trei dintre cele mai mari firme de apărare din Europa au ajuns la un acord pentru a-și uni afacerile spațiale, un demers motivat nu doar de imperativele pieței în fața rivalului american SpaceX, ci și de anxietatea crescândă a statelor europene cu privire la protejarea suveranității colective, potrivit oficialilor guvernamentali și experților.

Un răspuns strategic la amenințările globale

Această mișcare a Airbus, Leonardo și Thales vine într-un moment în care instituțiile cheie ale Europei cu rol în spațiu, precum și marile puteri spațiale precum Franța, Germania și Italia, își îndreaptă tot mai mult atenția spre consolidarea capacităților spațiale militare.

Proiectul Bromo: O nouă forță europeană în spațiu

Cele trei firme au declarat într-o declarație comună că noua lor companie mixtă, supranumită Proiectul Bromo până la alegerea unui nume oficial, are ca scop consolidarea „capacității de inovare, a autonomiei strategice și a competitivității” Europei în sectorul spațial (cu excepția lansărilor). Partenerii previzionează o cifră de afaceri anuală de 6,5 miliarde de euro (7,5 miliarde de dolari).

O replică europeană la Starlink?

Fuziunea, aflată în discuție de un an, a fost prezentată pe scară largă ca un efort european de a construi o putere satelitară cu capacitatea de a rivaliza cu Starlink-ul SpaceX. Atât Airbus, cât și Thales participă deja la un program comun finanțat de Comisia Europeană și Agenția Spațială Europeană (ESA), care lucrează la construirea unei rețele de comunicații prin satelit și internet similară Starlink pe orbita joasă a Pământului, numită Infrastructure for Resilience, Interconnectivity and Security by Satellite, sau IRIS2. Un contract inițial de 12 ani, în valoare de aproximativ 10,6 miliarde de euro (12,3 miliarde de dolari), a fost semnat în decembrie 2024 de Comisie și de consorțiul SpaceRISE condus de Eutelsat, SES și Hispasat, și susținut de Thales Alenia Space, OHB, Airbus Defence and Space, Telespazio, Deutsche Telekom, Orange, Hisdesat și Thales Six.

O strategie complexă, nu un simplu „Starlink killer”

Cu toate acestea, analiștii subliniază că nici constelația IRIS2 de aproximativ 282 de sateliți, nici Proiectul Bromo, nu sunt suficient de mari pentru a depăși Starlink-ul de unul singur, ci mai degrabă sunt piese dintr-un mozaic de activități europene menite atât să consolideze influența regională pe piața internațională, cât și să mențină un punct de sprijin în războiul geopolitic intens pentru ceruri purtat de China, Rusia și Statele Unite.

Potrivit lui Caleb Henry, director de cercetare la Quilty Space, citat de Breaking Defense, „Proiectul Bromo nu este un ucigaș Starlink. Punerea în comun a producției poate da putere producției de sateliți, dar utilizarea deplină a acestei capacități înseamnă construirea unei mega-constelații, iar … IRIS2 este prea mic pentru a satisface această nevoie.”

Suveranitatea europeană în joc

Henry a adăugat: „Proiectul Bromo este o acțiune de suveranitate. Fuziunea celor mai mari doi producători de sateliți din Europa, plus afacerea spațială a Leonardo, ar fi fost considerată sever anticoncurențială în urmă cu un deceniu. Astăzi, cel mai mare risc competitiv perceput nu este un monopol european, ci faptul de a fi lăsat în urmă de SUA și China. În loc să aibă giganți spațiali europeni care concurează puternic între ei, ei se pot concentra pe câștigarea de afaceri împotriva concurenței din afara continentului și, făcând acest lucru, pot păstra rolul Europei în politica de mare putere a spațiului.”

Fortificarea capacităților militare spațiale

Aceasta include consolidarea poziției Europei în spațiul militar, a declarat un oficial guvernamental european pentru Breaking Defense. Țările europene „s-au trezit” atât la importanța centrală a capacităților spațiale pentru puterea militară, cât și la amenințările tot mai mari la adresa sistemelor spațiale reprezentate de Rusia și China, a explicat oficialul. Tim Farrar, un analist veteran al pieței spațiale europene, a fost de acord. „Toată lumea manevrează în jurul interesului UE pentru spațiu și interesului pentru apărare”, a spus el.

Un moment strategic pentru influență

Mai mult, calendarul acordului de fuziune pare să fi avut ca scop anticiparea reuniunilor majore de sfârșit de an ale diferitelor instituții europene pentru a stabili prioritățile și finanțarea viitoare, a declarat oficialul guvernamental european.

Planuri ambițioase pentru apărare și securitate spațială

Consiliul European, organul de conducere al Uniunii Europene cu 27 de membri, a aprobat un nou plan cincinal pentru dezvoltarea capacităților de apărare, numit „Preserving Peace — Defence Readiness Roadmap 2030”, care include dezvoltarea unui „Scut Spațial European” printre cei patru piloni ai săi.

„Consiliul European solicită dezvoltarea comună accelerată a activelor și serviciilor spațiale care servesc scopurilor de securitate și apărare, precum și protecția activelor existente, inclusiv a activelor cu dublă utilizare, având în vedere importanța lor pentru autonomia strategică a Europei”, se arată în comunicatul de presă al consiliului.

Comisia Europeană, ramura executivă a UE responsabilă de gestionarea bugetului colectiv, a propus noul plan la 15 octombrie, dar a inclus puține detalii despre conceptul de scut spațial, cu excepția faptului că ideea este de a construi pe baza programelor actuale ale UE, cum ar fi Galileo — versiunea europeană a rețelei de sateliți GPS a SUA — și IRIS2.

În plus, ESA va organiza reuniunea sa ministerială în perioada 26-27 noiembrie, unde cele 23 de state membre vor decide asupra unei propuneri a directorului Josef Aschbacher de a cheltui aproximativ 23 de miliarde de euro (26,25 miliarde de dolari), o creștere de 36% față de ultimul buget stabilit în 2022, potrivit unui articol din iunie din SpaceIntel Report.

Citeste in continuare

Actualitate

Sardinia: Acolo unde piloții de vânătoare învață să gândească, nu doar să zboare

Publicat

pe

De

O schimbare radicală în pregătire pregătește aviatorii pentru cerințele cognitive ale războiului modern.

Timp de zeci de ani, pregătirea piloților de vânătoare s-a concentrat pe abilitățile fizice și pe măiestria mecanică. Dar, odată cu apariția aeronavelor de generația a cincea, precum F-35, este nevoie de un nou tip de războinic – unul care poate procesa cantități vaste de date, poate lua decizii în fracțiuni de secundă și poate opera ca un nod într-un sistem de luptă complex, în rețea. Așa cum subliniază Robbin Laird, un expert veteran în domeniul apărării, „Succesul în cabina de pilotaj nu mai depinde în primul rând de priceperea fizică… În schimb, factorul definitoriu a devenit capacitatea cognitivă.”

Decalajul cognitiv: un nou tip de provocare

Metodele tradiționale de pregătire a zborului au creat un „decalaj periculos”, lăsând piloții nepregătiți pentru cerințele cognitive ale războiului modern, afirmă Laird. Vechiul model, conceput pentru o eră în care noile capacități însemnau atașarea de noi componente hardware, pur și simplu nu mai este suficient într-o lume în care actualizările de software pot modifica fundamental capacitățile unei aeronave între misiuni.

Intră în scenă Școala Internațională de Pregătire pentru Zbor

La Școala Internațională de Pregătire pentru Zbor (IFTS) din Sardinia, Italia, această transformare nu este doar recunoscută; ea este abordată sistematic. Susținută de Leonardo în colaborare cu CAE, IFTS remodelează modul în care forțele aeriene occidentale pregătesc aviatorii pentru luptă.

Laird, care a vizitat Baza Aeriană Decimomannu, unde se află IFTS, notează că școala folosește avionul de antrenament avansat M-346, o platformă centrată pe software care oglindește arhitectura aeronavelor de luptă moderne. Acest lucru permite IFTS să „preia concepte operaționale și tehnici tactice direct de la escadrilele F-35 sau Eurofighter de primă linie și să le integreze în mediul de antrenament aproape imediat.”

„Mobilier mental”: redefinirea mentalității aviatorului

IFTS nu doar învață piloții să zboare; ei remodelează „mobilierul mental” al pilotului de luptă – cadrele cognitive și tiparele de luare a deciziilor care determină eficacitatea în lupta aeriană modernă. În aeronavele mai vechi, piloții dedicau resurse cognitive enorme controlului de bază al aeronavei. Sistemele moderne fly-by-wire gestionează automat aceste sarcini, eliberând lățime de bandă mentală pentru gestionarea informațiilor și luarea deciziilor.

Descărcarea antrenamentului: ecosistemul LVC

IFTS utilizează un ecosistem de antrenament Live Virtual Constructive (LVC) cu patru grupuri. Grupul unu oferă antrenament nelimitat, gratuit, folosind simulatoare care rulează software-ul real al aeronavei. Grupul doi introduce tehnologii de realitate augmentată și virtuală. Grupul trei avansează studenții la antrenamentul la nivel de misiune cu aeronave reale, piloți pe simulatoare și forțe generate de calculator.

Grupul patru funcționează ca o sală de integrare, injectând amenințări sintetice, rachete sol-aer și aeronave inamice în operațiunile aeronavelor reale, reducând consumul de combustibil și costurile.

Revoluția conductelor: armonizarea antrenamentului

Poate că cea mai importantă inovație a IFTS este armonizarea completă a întregului sistem de pregătire a piloților de vânătoare din Italia. Începând cu 2016, Forțele Aeriene Italiene au revizuit fiecare fază de pregătire, asigurându-se că fiecare se bazează pe cea precedentă.

Instructori din programul M-346, unități de conversie operațională și piloți de escadrilă operațională se întâlnesc la fiecare șase luni pentru a revizui procedurile și a ajusta programele de studiu pe baza experienței operaționale reale. Acest lucru creează o buclă continuă în care lecțiile operaționale se întorc în sistem.

Rezultate măsurabile

Studenții care absolvă faza 4 necesită acum cu treizeci la sută mai puțin timp de antrenament la unitatea de conversie operațională Eurofighter. Ei sosesc cunoscând deja tacticile, apelurile radio și procedurile, cu arhitectura lor mentală deja pusă la punct. Studenții italieni obțin în mod constant cele mai bune rezultate la programul de pregătire F-35 de la Baza Aeriană Luke.

Un motor de construire a coalițiilor

Cu douăsprezece forțe aeriene aliate care trimit studenți, IFTS a devenit un motor de construire a coalițiilor. Menținând transparența cu privire la curriculum și standarde, Forțele Aeriene Italiene construiesc încredere și interoperabilitate la nivelul pilotului individual.

Lecții pentru viitor

Modelul IFTS demonstrează principii cruciale: proprietatea militară asupra standardelor contează; armonizarea conductelor de pregătire elimină risipa; feedback-ul continuu menține pregătirea relevantă; iar sistemele de pregătire definite prin software se potrivesc cu platformele de luptă definite prin software.

Școala Internațională de Pregătire pentru Zbor creează aviatori al căror „mobilier mental” a fost creat pentru un viitor incert, în care software-ul determină capacitatea, dominația informațiilor determină rezultatele, iar integrarea coalițiilor definește succesul. „Aceasta este adevărata revoluție care se întâmplă în Sardinia”, conchide Laird, „nu învățarea piloților să zboare mai bine, ci învățarea lor să gândească diferit.”

Citeste in continuare

Actualitate

Startup-ul Shield AI dezvăluie X-BAT, un nou concept de dronă de luptă cu inteligență artificială

Publicat

pe

De

Startup-ul de inteligență artificială Shield AI a anunțat astăzi planuri de extindere în domeniul hardware-ului militar, dezvăluind un nou concept de dronă de luptă, denumită X-BAT, pe care compania intenționează să o piloteze cu software-ul său de autonomie intern.

Aripioară fără pilot de dimensiuni importante

Aripioara fără pilot este o dronă de Grupa 5, terminologia Pentagonului pentru cele mai mari sisteme fără pilot, care poate decola și ateriza vertical. Imaginile publicate de Shield AI arată teste cu un motor cu reacție mare, alături de o dronă cu suprafețe elegante concepute pentru a reduce semnătura radar a sistemului.

Un concept inspirat, potrivit președintelui Shield AI

„Este o aeronavă cu adevărat inspirațională”, a declarat președintele și co-fondatorul Shield AI, Brandon Tseng, în timpul unui eveniment de prezentare în Washington, marți, pentru noua dronă, unde a fost expus un model static unui public format din reprezentanți ai industriei și ai guvernului. „Și când o veți vedea, cred că vă veți gândi probabil: ‘La naiba, chestia asta e super cool.'”

Parteneriate viitoare pentru producția X-BAT

Evenimentul de marți a prezentat un model la scară al dronei, mai degrabă decât un model complet de producție. În timp ce Shield este proiectantul sistemului, oficialii companiei au declarat că un partener va fi implicat pentru a ajuta la producerea efectivă a X-BAT, Armor Harris, șeful unității de afaceri aeriene a firmei, spunând reporterilor că „vom anunța parteneriatele noastre în următoarele săptămâni”.

Motor de Clasa F-16, dar opțiuni multiple

În mod similar, Harris a declarat că furnizorul de propulsie cu care compania colaborează va fi anunțat „în următoarele săptămâni”. Cu toate acestea, el a descris X-BAT ca funcționând cu un „motor de clasa F-16” care dispune de un postcombustor și o duză de vectorizare a tracțiunii, care a fost „dezvoltat inițial pentru un program de vectorizare a tracțiunii F-15 de la sfârșitul anilor 1990”. El a declarat ulterior reporterilor că „sunt disponibile multiple opțiuni de motor”.

Un sistem complet, ghidat de inteligența artificială Hivemind

X-BAT este prezentat ca un sistem „complet”, a spus Harris, cu pilotul computerizat „Hivemind” al firmei în centrul aeronavei pentru a se asigura că drona cu reacție poate opera în medii cu comunicații întrerupte. (În timp ce Shield AI oferă X-BAT cu Hivemind ca pilot, drona poate suporta și software autonom de la furnizori externi.)

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv15 ore ago

Sindicaliștii „Diamantul” anunță ofensivă în instanță pentru recuperarea CIB: „Cea mai importantă acțiune pe drepturi din istoria MAI!”

Polițiștii și militarii, gata de luptă pentru drepturile lor financiare Sindicatul „Diamantul”, prin vocea lui Emil Pașcut, a anunțat o...

Exclusiv23 de ore ago

Mioveniul suedez: Pușcăria românească, paradis fiscal scandinav?

Inovație la „mititica”: De la gratii la Startup-uri? Penitenciarul Mioveni, un nume care până acum evoca mai degrabă evadări spectaculoase...

Exclusivo zi ago

Teoroc și tăcerea „Mielului Penitenciar”: Când SNPP era mut ca peștele și Halchin arunca cu salarii pe WC-uri ilegale!

Circul grotesc al ipocriziei sindicatelor penitenciare – Ediția „când tăcerea e de aur, dar corupția e platină!” În lumea pestriță...

Exclusivo zi ago

Polițista din Botoșani, acuzată că a beneficiat ilegal de servicii turistice, a câștigat procesul cu IPJ!

O angajată a Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Botoșani, reprezentată de Sindicatul Diamantul, a câștigat definitiv un proces intentat de...

Exclusiv2 zile ago

Familia Teoroc: De la padoc de lux la circ de strada – Râsul plânsului în sistemul penitenciar! (Ediția cu polițiști santajați și vuvuzele sub frică)

Motto: În România, corupția e ca o telenovelă: nu se termină niciodată, dar măcar ne mai amuză (amar). Atenție, însă,...

Exclusiv2 zile ago

„Conduită infectă și abuzivă”: Sindicatul Diamantul denunță secretizarea cercetării disciplinare a lui Vitalie, invocând o comparație flagrantă cu o altă procedură

Emil Pascut de la Sindicatul Diamantul a dezvăluit un fragment dintr-o analiză comparativă menită să demonstreze caracterul abuziv al secretizării...

Exclusiv2 zile ago

Circul Teoroc își joacă ultima reprezentație: Lacrimi sindicale pentru „Finu” și un grad de chestor confiscat de la obraz!

În lumea pestriță a sistemului penitenciar românesc, familia Teoroc, abonații de lux la robinetul puterii, ne oferă un nou spectacol...

Exclusiv2 zile ago

Update/Apocalipsa de plastic de la Aricestii Rahtivani: Fumul ne mântuiește!

Coseco Waste ne arată cum se face „reciclare” cu artificii și mult tupeu Un iPhone disperat ne anunță sfârșitul lumii...

Exclusiv2 zile ago

Ploieștiul în fierbere: Primarul Politeanu dezlănțuie infernul asupra viceprimarului Alexandru Săraru!

De la popriri ignorate la acuzații penale: Un scandal de corupție zguduie Primăria Ploiești! Prahova, tărâmul unde scandalurile politice și...

Exclusiv2 zile ago

Politeanu, Primarul-Paratrăsnet: Cum gunoiul imobiliar incearcă să murdărească imaginea unui oraș infrumusețat

De la nunta pe Bulevard la acuzații halucinante: Mafia imobiliară scoate artileria grea, dar Politeanu rămâne neclintit Prahova, județul unde...

Exclusiv2 zile ago

De la „fofilica” la Prefectură: Ascensiunea halucinantă a unui combinagiu politic – Zoia, „mama” lui Matei, chiar ești bine?!

Atenție, cetățeni! În lumea pestriță a politicii românești, mai apare câte un personaj de te face să te întrebi dacă...

Exclusiv3 zile ago

Penitenciarul Ploiești si eternul Valentin Matei: Comisar-Șef, influencer de ocazie și păzitorul mistic al mormanului de gunoi 

Apt limitat la muncă, nelimitat la inimioare pe Instagram și maestru într-ale concediilor strategice. Valentin Matei, un nume sonor în...

Exclusiv3 zile ago

Protestul sindical din 29 Octombrie: Circ cu ursul Bolo sau apărarea ultimă a barosanilor? 

Oare chiar le pasă liderilor sindicali de nenorocirile polițiștilor sau vor doar să-l vadă pe Bolo zburând de la Palatul...

Exclusiv3 zile ago

Coca-Cola: secretul murdar din Ploiești – Cum ne otrăvește „băutura fericirii” cu apa de canal, sub ochiul complice al autorităților!

De la zâmbet american la coșmar românesc, Coca-Cola a ajuns să fie sinonimă cu corupția și nepăsarea crasă. La Ploiești,...

Exclusiv4 zile ago

APIA, tremură sub ploaia de întrebări! Fermierii prahoveni, pe urmele hoților de la antigrindină: Cer date incendiare și miros a DNA mai rău ca iodura de argint!

De la tunurile antigrindină la tunurile cu subvenții: Prahova, epicentrul unui cutremur agricol cu replici penale! După ce au trimis...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Criptomonede Taxi Heathrow London

Top Articole Incisiv