Administratie
„Am participat la multe activităţi de instruire în ţară. De departe, îmi plac cele cu forţele pentru operaţii speciale”
Aviatorii Escadrilei 903 Elicoptere din Baza 90 Transport Aerian Comandor aviator Gheorghe Bănciulescu se antrenează intens pentru misiunile ce urmează a fi executate anul acesta.
Baza 90 Transport Aerian are în compunere o escadrilă de elicoptere IAR-330 Puma. Aceasta are ca obiectiv principal transportul aerian al trupelor şi materialelor în folosul forţelor aeriene sau celorlalte categorii de forţe, precum şi sprijinul autorităţilor publice în situaţii de urgenţă.
Aviaţia de transport a început să joace un rol din ce în ce mai important, începând cu derularea misiunii din Afganistan executată de militarii români. Astfel, s-a dezvoltat conceputul de sprijin de luptă atât cu aripă fixă, cât şi rotativă şi a apărut nevoia stringentă de transport aerian.
Marea unitate de aviaţie a executat misiuni de transport strategic, iar elicopterele IAR-330 Puma au ajutat în pregătirea militarilor români pentru misiune prin asigurarea sprijinului tactic pentru forţele terestre şi cele pentru operaţii speciale pe timpul derulării exerciţiilor din ţară.
I-am vizitat pe elicopteriştii de la Otopeni la început de an, la puţin timp de la începerea anului de instrucţie şi a zborului. Am văzut trei generaţii de piloţi care formează o echipă ce îşi doreşte mult să se afirme. Se învaţă mult, se studiază regulamente, se zboară.

Toate acestea sub semnul respectării regulilor unui zbor în siguranţă. Între două zboruri, am reuşit să-i smulg câteva minute comandantului Escadrilei 903 Elicoptere, comandor Ciprian Marin. Este un pilot şi ofiţer de stat major cu multă experienţă, cu peste 1400 ore de zbor la activ şi a executat patru misiuni internaţionale.
În 2005 a fost în Bosnia și Herţegovina, ca pilot în misiunea Althea, în 2011 şi 2013 în Afganistan pe aeroportul din Kabul şi ultima misiune în 2020 în calitate de comandant al detaşamentului Carpathian Pumas în Mali, rotaţia a II-a. S-a adunat multă experienţă plus masterul de comandă la Universitatea Naţională de Apărare în 2016 şi Air War College, în 2019, în SUA.
La această escadrilă m-am reîntors în ianuarie 2021, după o perioadă de aproape zece ani în care am activat în Statul Major al Forţelor Aeriene (SMFA) sau am fost în misiuni sau la cursuri. Sunt un produs al mai multor escadrile. Mă uit în spate şi pot să spun că m-am format în garnizoana România.
Sunt născut în Moreni, Dâmboviţa, am urmat liceul militar la Alba Iulia, am absolvit academia la Braşov, şcoala de aplicaţie la Boboc. Am fost repartizat în prima unitate la Caransebeş, ulterior, după desfiinţare, am ajuns la Boteni, iar din 2004 am venit la Otopeni. Aici mi-am petrecut o mare parte a carierei, rememorează comandorul Marin.

După ce am revenit la Escadrila 903 Elicoptere mi-a fost puţin greu să mă reobişnuiesc cu nivelul tactic. Am plecat de la SMFA vorbind despre noua dotare a Forţelor Aeriene române şi am revenit la elicopterele IAR-330 Puma care au ceva ani vechime. M-am lovit de realitatea problemelor sociale cu care se confruntă militarii, de tehnică, de misiunile ce le avem de îndeplinit. Ne dorim să fim angrenaţi în mai multe activităţi, atât pentru aviaţia militară, cât şi pentru celelalte categorii de forţe.
Comandor Ciprian Marin
A trecut prin multe în misiunile executate, atât în ţară, cât şi în străinătate. Consideră că este plăcut să știi că poți să ajuţi pe cineva şi că pacientul pe care l-ai transportat s-a făcut bine sau că militarii pe care i-ai ajutat să se deplaseze rapid dintr-un loc în altul şi-au executat cu succes misiunea și datorită sprijinului venit din partea aviației. A trăit şi momente critice, atât în perioada de pregătire şi, ulterior, în partea de executare a misiunii.
Prima regulă a salvării unei vieți este ca salvatorul să nu devină la rândul său victimă. Pentru mine, colegii mei sunt foarte buni, chiar dacă misiunile alocate sunt mai puține faţă de cele pe care le execută colegii de la SOCAT sau LR-M. Avem piloți și mecanici foarte bine pregătiţi, dornici de a-şi demonstra capabilităţile.
Cei care vin din urmă vor fi la fel de bine instruiţi, pentru că au de la cine să înveţe. Suntem o escadrilă de transport eficientă şi gata oricând de îndeplinirea unei misiuni, spune comandorul Ciprian Marin.
Pe plan profesional îşi doreşte să se realizeze o modernizare a flotei de elicoptere din dotarea Forțelor Aeriene române, astfel încât acestea să contribuie și pe viitor, în siguranță, la îndeplinirea misiunilor desemnate.
Sublocotenentul Luiza Docuz tocmai venise de la zbor. De loc din Azuga, Prahova, este absolventă a Colegiului Naţional Militar Dimitrie Cantemir de la Breaza. A terminat şefă de promoţie în 2021 Academia Forţelor Aeriene (AFA), la elicoptere forţe aeriene. Nu a urmărit să fie printre primii.

Am participat la multe activităţi de instruire în ţară. De departe, îmi plac cele cu forţele pentru operaţii speciale. Sperăm să avem cât mai multe cu ei. Suntem un colectiv bun, cu oameni primitori, unde te integrezi repede. Ne ajutăm între noi. Nu mi s-a spus niciodată nu! Elicopterele au o vârstă, dar ne facem treaba cu ele. Tehnicii se ocupă foarte bine de ele, ne simţim în siguranţă când zburăm.
Sublocotenent Luiza Docuz
A învăţat şi totul a venit de la sine. A adunat până acum 75 de ore de zbor. Are un frate mai mare cu un an, Sabin, care este încadrat tot ca pilot aici, la Escadrila 903 Elicoptere.
Mi-a plăcut armata de mică, iar când am realizat că voi deveni pilot am sperat ca, măcar o dată în carieră, să trec peste casa părintească. Când a fost să-mi aleg academia, Sabin mi-a spus ce înseamnă AFA. M-am regăsit în ceea ce a spus el şi… am ales aviaţia!, spune sublocotenentul Luiza Docuz.
A reuşit să zboare şi pe deasupra casei părinteşti, peste Azuga, deoarece a avut traiecte de zbor pe Valea Prahovei. A văzut-o pe mama sa şi a fost foarte emoţionată.
A ales să vină la Escadrila 903 Elicoptere fiindcă aici era şi fratele său, dar a pus în balanţă mai multe lucruri. Au venit mai puţini din promoţie şi poate să zboare mai mult. Hotărâtă pe destinul ei, ştie ce are de făcut pe viitor.
Acum acumulăm multe informaţii. Aşa că ne dorim să zburăm cât mai mult. Învăţăm multe, ne formăm automatisme. La Boboc am primit aripile de pilot şi am conştientizat ce înseamnă o aeronavă militară. E mult de învăţat, am ore de zbor alocate aşa că … am treabă, afirmă sublocotenentul Luiza Docuz.
Căpitanul Bogdan Stanciu se pregătea intens pentru un nou zbor. Într-o pauză am aflat mai multe despre el. Are 30 de ani, este căsătorit şi este de loc din Buzău. A absolvit AFA în 2015 şi are la activ peste 700 ore de zbor.

Aici, la Otopeni, cresc! Conştientizez mai mult riscurile meseriei, tipurile de misiuni pe care le am de executat. Cu cât învăţ mai mult la sol, cu atât ştiu mai mult în aer. Sincer, când sunt în elicopter nu realizez cât de mare e elicopterul , dar mă simt bine şi ştiu că eu am întotdeauna controlul.
Căpitan Bogdan Stanciu
Am ales Escadrila 903 Elicoptere pentru a fi în Bucureşti şi pentru că mi-a plăcut foarte mult IAR-330 Puma. Am o profesie care te pune câte o dată în situaţii provocatoare.
Trebuie să fim atenţi la pregătire şi conectaţi la realitate. Să nu uităm că avem tot timpul de învăţat şi acumulăm de la cei cu experienţă. Îmi doresc să merg într-o misiune externă ca pilot. Parcă nu ai o carieră împlinită fără ea. Asta îmi lipseşte!, declară căpitanul Bogdan Stanciu.
A ales aviaţia deoarece crede că este o armă extrem de intersantă. Pentru el, a fi pilot e un vis împlinit.
Unul dintre cele mai frumoase momente a fost când am trecut în zbor peste casa bunicilor şi bunicul a ieşit din casă cu un drapel şi l-a fluturat. A fost ceva unic! Am realizat atunci ceea ce am devenit!
Acum cred că adolescentul buzoian care dorea să fie pilot şi-a îndeplinit câteva din obiectivele de atunci. Mai sunt multe de făcut. E normal să vrei tot timpul mai mult. Peste cinci ani, tot aici, la escadrilă, mă văd, spune căpitanul Stanciu. (Lucian Irimia).
Administratie
Păulești se transformă: Primarul Tudor Sandu prezintă un Bilanț robust de un an, intre provocări și realizări concrete
Administratie
Păulești, în siguranță pentru iarnă: Primarul Tudor Sandu, un apel la prevenție pentru protejarea fiecărei familii
Administratie
Aer curat pentru Prahova: Președintele Virgiliu-Daniel Nanu, lider în lupta pentru sănătate și transparență!
Prahova merită să respire curat, iar acest deziderat devine o realitate palpabilă sub viziunea și determinarea Președintelui Consiliului Județean, Virgiliu-Daniel Nanu. Într-un efort continuu de a îmbunătăți calitatea vieții prahovenilor, leadershipul județului se angajează ferm în implementarea unui sistem de monitorizare a calității aerului modern, eficient și, mai ales, transparent.
Un angajament neclintit pentru sănătate: Președintele Nanu la dezbaterea cheie
Sănătatea publică și confortul cetățenilor sunt priorități absolute, iar Președintele Virgiliu-Daniel Nanu demonstrează acest lucru prin implicare directă. Ziua de ieri a marcat un moment important, prin participarea sa activă la dezbaterea publică organizată la Hotel Central din Ploiești, dedicată problematicii poluării olfactive. Acest subiect, de interes major pentru locuitorii municipiului și ai întregului județ, a găsit în Președintele Nanu o voce fermă și un susținător al soluțiilor concrete.
Viziunea viitorului: Un sistem de monitorizare inteligent și accesibil
În cadrul întâlnirii, Președintele Consiliului Județean Prahova a prezentat o viziune clară și strategică: necesitatea implementării unui sistem modern, precis și integrat de monitorizare a calității aerului. Un sistem capabil să identifice, în timp real, sursele care generează disconfortul olfactiv și să ofere o imagine fidelă a situației. „Deciziile administrative trebuie să fie fundamentate pe date corecte, verificabile și actualizate permanent,” a subliniat Nanu, evidențiind importanța unei abordări bazate pe știință și fapte concrete.
Transparență totală: Informațiile, la indemâna fiecărui cetățean
Un alt pilon central al strategiei sale este transparența totală. Virgiliu-Daniel Nanu a cerut, cu insistență, ca informațiile privind calitatea aerului să fie publicate într-un mod accesibil și ușor de urmărit de către cetățeni. Această măsură nu doar că sporește încrederea publicului, dar permite comunității să evalueze în mod direct eficiența măsurilor aplicate. O comunitate informată este o comunitate puternică, capabilă să participe activ la procesul de îmbunătățire a mediului.
Sinergie instituțională: Fără transfer de responsabilitate, doar soluții!
Conștient de complexitatea provocărilor de mediu, Președintele Nanu a reiterat importanța unei coordonări instituționale reale. „Este crucial să eliminăm orice transfer de responsabilitate între autorități,” a declarat el, pledând pentru proceduri clare, reacții rapide și intervenții bine documentate în gestionarea problemelor de mediu. Această abordare fermă asigură o colaborare eficientă între toate instituțiile implicate, transformând obstacolele în oportunități de acțiune coordonată.
Consiliul Județean Prahova, sub conducerea dinamică a Președintelui Virgiliu-Daniel Nanu, își reafirmă angajamentul de a sprijini implementarea unui sistem eficient și modern pentru monitorizarea calității aerului. Obiectivul final este clar: protejarea sănătății și asigurarea confortului prahovenilor, construind împreună un viitor în care aerul curat nu este doar un deziderat, ci o realitate palpabilă. Prahova merge înainte, spre un mediu mai sănătos și mai curat, ghidată de o viziune strategică și un leadership dedicat.
-
Exclusivacum 5 zileSINAIA, MONARHIA ABSOLUTĂ MARCA OPREA: Sora „impăratului” cade în cap, Prefectul se „trezește” la Parchet, iar PNL Prahova fierbe în suc propriu!
-
Exclusivacum 2 zileCircul macabru al absurdității la Poliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, iar adevărul e declarat „delict”! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 5 zileLegea pumnului în gură la SAS: Cum a devenit „vagabond” un delict de 20% din salariu, sub privirea ironică a manualului de Mobbing al MAI! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 14 oreIPJ Prahova: Circul ielelor, trompeților și „ofițerilor” reciclați! Balul mascat al incompetenței atinge noi culmi de patos!
-
Exclusivacum 4 zilePrahova, tărâmul reîncarnării: „Metoda Portocală” revine, dar acum e sub licență politică!
-
Featuredacum 5 zileScandal de proporții la vârful Poliției Române: Sindicatul Diamantul cere DNA să ancheteze o mușamalizare de patru ani
-
Exclusivacum 5 zileCIRCUL JUSTIȚIEI ROMÂNE: Dosarul POP IONUȚ-COSTIN, RECLASAT LA CATEGORIA „PROBLEME REZOLVATE… DE NOI” – CHIAR ȘI CU INSTANȚA LA UȘĂ!
-
Exclusivacum 5 zileJustiția Română: Spectacolul absurd continuă! Procuratura clasează, justificând incălcări flagrante! moștenitorii, nu morții, plătesc biletul!



