Connect with us

Administratie

Au fost declasificate informațiile secrete de serviciu cuprinse în Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.S.148/2017, prin care s-a aprobat Regulamentul privind sistemul de management al situațiilor de urgență în MApN

Publicat

pe

Prin Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.183, publicat în Monitorul Oficial nr. 1135 din 25 noiembrie, au fost declasificate informațiile secrete de serviciu cuprinse în Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.S.148/2017, prin care s-a aprobat Regulamentul privind sistemul de management al situațiilor de urgență în MApN.

Sistemul de management al situațiilor de urgență (SMSU) din MApN are în compunere:

– structurile cu activitate permanentă;

– structurile cu activitate temporară;

– comandanții de garnizoană din municipiile reședință de județ;

– comandanții zonali.

Structuri cu activitate permanentă:

– Centrul operativ pentru situații de urgență (COSU);

– Comandamentul garnizoanei București;

– unitățile militare cu capabilități de intervenție în situații de urgență.

Structuri cu activitate temporară:

– Comitetul ministerial pentru situații de urgență (CMSU);

– Celula de răspuns în situații de urgență (CRSU);

– Grupa de răspuns în situații de urgență (GRSU).

Comitetul ministerial pentru situații de urgență (CMSU) este compus din:

– președinte: ministrul apărării naționale;

– vicepreședinte: șeful Statului Major al Apărării;

– membri: secretarul de stat pentru politica de apărare, planificare și relații internaționale, secretarul de stat pentru relația cu Parlamentul și calitatea vieții personalului, secretarul de stat pentru armamente, secretarul general al MApN,directorul general al Direcției generale de informații a apărării, locțiitorul șefului Statului Major al Apărării, șeful Direcției domenii și infrastructuri, șeful Direcției medicale, șeful Direcției generale financiar-contabile și șeful Corpului de control și inspecție;

– consultanți: experți și specialiști din cadrul structurilor MApN.

Cazuri în care se întrunește CMSU, la propunerea șefului SMAp și/sau la ordinul ministrului apărării naționale:

– la instituirea stării de urgență sau declararea stării de alertă, ca urmare a iminenței producerii ori la producerea unor situații de urgență;

– pentru stabilirea măsurilor necesare implementării strategiilor și programelor naționale referitoare la managementul situațiilor de urgență;

– în alte situații care impun măsuri sau decizii la nivel instituțional.

În cadrul serviciului operativ organizat la Centrul național militar de comandă – CNMC (N) –, Centrul operativ pentru situații de urgență (COSU) asigură un ofițer operativ pentru situații de urgență în subordinea șefului Turei operative/CNMC (N).

La nivelul statelor majore ale categoriilor de forțe ale armatei, comandamentelor de sprijin și marilor unități subordonate nemijlocit SMAp, precum și structurilorsubordonate acestora, care au planificate capabilități de intervenție în situații de urgență, atribuțiile ofițerului operativ pentru situații de urgență sunt îndeplinite de o persoană nominalizată în serviciul operativ sau de
ofițerul de serviciu, după caz.

Ofițerul operativ pentru situații de urgență monitorizează permanent apariția și evoluția unor situații de urgență, înștiințează factorii de decizie, evaluează situația, face propuneri pentru adoptarea primelor măsuri de răspuns, întocmește și transmite ordine de avertizare/acțiune/fragmentare structurilor militare care au responsabilități în domeniul situațiilor de urgență și execută coordonarea tehnică a forțelor și mijloacelor MApN destinate executării intervențiilor în situații de urgență.

Pe timpul desfășurării inter-vențiilor în situații de urgență la care participă capabilitățile de intervenție în situații de urgență ale MApN, în cadrul COSU, statelor majore ale categoriilor de forțe, comandamentelor de sprijin, Comandamentului forțelor întrunite, comandamentelor marilor unități subordonate nemijlocit SMAp, Comandamentului garnizoanei București,
precum și în marile unități și unități din subordinea/coordonarea acestora, se pot constitui și potfuncționa temporar CRSU sau GRSU.

Organizarea, responsa-bilitățile și modul de funcționare al acestora se stabilesc în mod concret prin proceduri operaționale și se aprobă, după caz, de comandanții/șefii unităților militare unde sunt prevăzute organizarea și funcționarea acestora sau de șefii lor ierarhici.

GRSU se constituie din spe-cialiști proveniți din cadrul SMAp și din structuri militare subordonate nemijlocit acestuia.

În funcție de amploarea și gravitatea situației de urgență, precum și pentru gestionarea solicitărilor de sprijin transmise de autoritățile administrației publice centrale sau locale, GRSU intră în funcțiune gradual, prin completarea cu personal a CRSU sau direct, la ordinul șefului SMAp. În funcție de evoluția situației de urgență și pentru susținerea efortului interinstituțional, cu aprobarea ministrului apărării naționale, GRSU poate fi completată cu specialiști din alte structuri centrale ale MApN sau subordonate acestora, precum și din alte instituții ale statului care au responsabilități în domeniul situațiilor de urgență.

Celulele de răspuns în situații de urgență (CRSU), constituite la nivelul structurilor subordonate SMAp, intră în funcțiune la ordinul comandanților/șefilor structurilor militare sau al comandanților/șefilor eșaloanelor superioare, de regulă, pentru monitorizarea și evoluția situației de urgență, precum și pentru coordonarea tehnică a capabilităților de intervenție în situații
de urgență care acționează, la solicitare, în sprijinul autorităților administrației publice centrale și locale.

CRSU se organizează în serviciu operativ pe ture, din cel puțin trei persoane, 24/7. Grupele de răspuns în situații de urgență (GRSU), constituite la nivelul structurilor subordonate SMAp, intră în funcțiune la ordinul comandanților/șefilor structurilor militare sau al comandanților/șefilor eșaloanelor superioare, de regulă, când amploarea și intensitatea situației de urgență impun măsuri și acțiuni urgentepentru restabilirea stării de normalitate, alocarea de resurse suplimentare și managementul unitar al forțelor și mijloacelor implicate în intervenții în situații de urgență și, în principiu, pot fi structurate pe module de monitorizare, coordonare, sprijin și al ofițerilor de legătură.

GRSU se organizează în serviciu operativ pe ture, din cel puțin cinci persoane, 24/7.

În cazul structurilor militare a căror încadrare cu personal nu permite constituirea CRSU și GRSU în condițiile prevăzute de prezentul regulament, sprijinul decizional în conducerea intervențiilor în situații de urgență este îndeplinit de statele majore ale acestor structuri.

Structura militară prin care MApN realizează cooperarea, în domeniul situațiilor de urgență, cu autoritățile administrației publice ale municipiului București și județului Ilfov este Comandamentul garnizoanei București.

Forțe și mijloace care execută intervenții în situații de urgență:

– forțe și mijloace de intervenție în situații de urgență cu capacitate de reacție imediată pentru căutare-salvare în teren greu accesibil, pe mare, pe fluviu, pe lacuri, în deltă și aeriană, pentru evacuare și transport medical aerian și pentru intervenția la accidente tehnologice/risc radiologic, incluse în planurile proprii de acțiune în situații de urgență pe tipuri de risc și, după caz, în planurile de acțiune/cooperare în situații de urgență pe tipuri de risc;

– forțe și mijloace de bază, incluse în planurile proprii de acțiune în situații de urgență pe tipuri de risc și în planurile de acțiune/cooperare în situații de urgență pe tipuri de risc, încheiate cu autoritățile administrației publice centrale și locale, denumite în continuare forțe și mijloace de bază;

– forțe și mijloace suplimentare incluse în planurile proprii de acțiune în situații de urgență pe tipuri de risc și care pot acționa, la solicitare, în sprijinul autorităților administrației
publice centrale și locale, denumite în continuare forțe și mijloace suplimentare;

– forțe și mijloace de rezervă.

Situații în care forțele și mijloacele sunt exceptate de la executarea intervențiilor în situații de urgență pe teritoriul național:

– execută serviciul interior;

– execută activități pentru rotirea contingentelor participante la misiuni în afara teritoriului statului român;

– desfășoară exerciții/activități în poligoane de tragere sau tabere de instrucție, pe teritoriul statului român sau în afara acestuia;

– execută misiuni în afara teritoriului statului român.

La instituirea stării de urgență sau declararea stării de alertă, la ordinul comandantului/șefului structurii militare ierarhic superioare, forțele și mijloacele aflate în poligoane de tragere sau tabere de instrucție, pe teritoriul statului român sau în afara acestuia, își pot întrerupe activitățile în curs de desfășurare și pot participa la intervenții în situații de urgență.

Forțele și mijloacele de bază nu trebuie să afecteze capacitatea operativă a unei structuri militare cu mai mult de 20% din existentul în personal și tehnică militară. Totalul forțelor și mijloacelor de bază și suplimentare ale unei structuri militare nu poate depăși 50% din capacitatea operativă a acesteia.

Forțele și mijloacele de rezervă se constituie din personalul și tehnica militară operativă ce pot fi utilizate la acțiuni de intervenție în situații de urgență, iar procentul acestora se încadrează în intervalul 50% – 90% din capacitatea operativă a unei structuri militare.

În domeniul situațiilor de urgență, comandanții de garnizoană din municipiile reședință de județ reprezintă MApN în relația cu autoritățile administrației publice locale din județele respective.

Obiectivul general al MApN în domeniul situațiilor de urgență este de a sprijini autoritățile administrației publice centrale și locale care au responsabilități în domeniul situațiilor de urgență în scopul salvării vieților omenești, asigurării protecției populației și asistenței medicale de urgență și spitalicești și executării transportului terestru, maritim, fluvial sau aerian al populației afectate și al bunurilor de primă necesitate.

În situații de urgență, evacuarea se execută astfel încât continuitatea desfășurării activităților specifice structurilor militare să nu fie afectată.

În funcție de natura, amploarea și evoluția situației de urgență, structurile militare evacuate asigură forțe și mijloace destinate executării intervențiilor în situații de urgență, în scopul limitării și înlăturării efectelor dezastrelor, precum și pentru paza și apărarea obiectivelor din responsabilitate.

Evacuarea în situații de urgență se execută la ordinul:

– ministrului apărării naționale, pentru structurile centrale ale MApN;

– șefului SMAp, pentru structurile militare subordonate SMAp;

– comandanților/șefilor structurilor militare, în cazul în care nu există timpul necesar obținerii aprobărilor eșaloanelor superioare.

Evacuarea are caracter temporar și încetează la ordinul persoanei care a dispus această măsură. (I. Nedelcu).

Administratie

Minor dispărut găsit de polițiști în comuna Popești, Județul Vrancea

Publicat

pe

De

Un incident alarmant s-a petrecut ieri, 23 aprilie, în comuna Popești, județul Vrancea, unde un copil de 6 ani a fost raportat dispărut. La ora 18:18, polițiștii din cadrul Secției 5 Poliție Rurală Cotești au fost sesizați prin apelul de urgență 112 cu privire la dispariția minorului, care a fost văzut ultima dată jucându-se în apropierea locuinței sale, înainte de a pleca într-o direcție necunoscută.

Mobilizare rapidă a echipelor de intervenție

În urma sesizării, autoritățile au mobilizat de urgență efective din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, inclusiv polițiști, jandarmi, pompieri, precum și Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență din localitate, pentru a desfășura căutări extinse.

Găsirea copilului

După o operațiune rapidă și bine coordonată, minorul a fost identificat la o distanță de aproximativ 1 kilometru de locuință, în albia secată a unui pârâu. Potrivit informațiilor, copilul era conștient, cooperant, și nu prezenta leziuni vizibile.

Evaluarea stării de sănătate

La fața locului a fost solicitat un echipaj al Serviciului de Ambulanță pentru a evalua starea de sănătate a minorului. Din fericire, după examinarea medicilor, s-a constatat că acesta nu a necesitat îngrijiri medicale suplimentare.

O acțiune reușită

Acest incident subliniază importanța intervenției rapide și eficienței colaborării dintre diversele instituții implicate. Felicitări tuturor celor care au participat la căutările minorului și pentru salvarea sa în siguranță! (Sava N.).

Citeste in continuare

Administratie

Cartea electronică de identitate disponibilă incepând de azi în București

Publicat

pe

De

Începând cu data de 24 aprilie 2025, cetățenii români cu vârsta de peste 14 ani care au domiciliul în municipiul București vor putea solicita eliberarea Cărții Electronice de Identitate (CEI). Programul de eliberare va varia în funcție de fiecare sector, astfel:

  • Sector 1 – începând cu ora 11.00
  • Sector 2 – începând cu ora 09.00
  • Sector 3 – începând cu ora 11.00
  • Sector 4 – începând cu ora 10.00
  • Sector 5 – începând cu ora 09.00
  • Sector 6 – începând cu ora 10.00

Programările se vor efectua exclusiv online prin intermediul portalului HUB Servicii MAI, accesibil la adresa https://hub.mai.gov.ro/cei/programari/. Estimăm că primele cărți electronice de identitate vor ajunge la cetățeni începând cu 12 mai 2025.

Opțiuni disponibile pentru cetățeni

Cetățenii pot exprima opțiunea de a solicita o Carte Electronică de Identitate în orice moment, indiferent de termenul de valabilitate al actualului act de identitate. Până la finalizarea extinderii emiterii la nivel național, termenul mediu de soluționare a cererii și eliberarea CEI va fi de aproximativ 10 zile. Odată ce CEI va deveni operațional la nivel național, perioada de așteptare pentru eliberarea documentului va fi redusă.

Cetățenii vor avea posibilitatea de a alege între eliberarea Cărții Electronice de Identitate sau a unei Cărți de Identitate Simple, care nu va avea suport electronic (cip) și care va fi disponibilă în ultima decadă a lunii mai 2025.

Costuri și beneficii

Prima Carte Electronică de Identitate se va elibera gratuit pentru cetățenii români cu vârsta de peste 14 ani, în limita fondurilor disponibile prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Ulterior, pentru eliberarea unei noi Cărți Electronice de Identitate, cetățenii vor plăti o taxă de 67 de lei. De asemenea, pentru eliberarea Cărții de Identitate Simple (CIS), va fi percepută o taxă de 38 de lei.

Beneficiile cărții electronice de identitate includ:

  • Dimensiune standardizată, similară cardurilor bancare, conform normelor europene
  • Elemente avansate de securitate, ce protejează împotriva falsificării și furtului de identitate
  • Posibilitatea utilizării ca document de călătorie
  • Acces facil la servicii electronice și opțiunea de a utiliza CEI pentru semnătura electronică.

Etape viitoare pentru extinderea emiterii

În următoarele două luni, se preconizează că CEI va fi disponibil la nivel național, prin serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor. Din luna iunie 2025, copiii sub 14 ani vor putea obține Cartea Electronică de Identitate, care va fi utilizată atât ca document de călătorie, cât și pentru stabilirea identității în cadrul procedurilor administrative, oferind o soluție mai eficientă decât utilizarea certificatului de naștere.

Începând cu 20 mai 2025, se vor elibera și Cărți de Identitate Simple (CIS), care nu vor conține suport electronic de stocare. Aceste inițiative subliniază eforturile autorităților de a moderniza și eficientiza procesele administrative, facilitând accesul cetățenilor la servicii esențiale. (Paul D.).

Citeste in continuare

Administratie

România, in fața provocărilor: Creșterea economică estimată la 1,2% de către Banca Mondială

Publicat

pe

De

Banca Mondială a publicat recent raportul său ECA Economic Update, previzionând o creștere economică de doar 1,2% pentru România în anul 2025. Acest scenariu îngrijorător vine în contextul unei încetiniri generale a economiilor în curs de dezvoltare din regiunea Europa și Asia Centrală (ECA), estimată la 2,5% pentru perioada 2025-2026.

Contextul Provocărilor Economice

Raportul menționează o serie de factori care contribuie la această stagnare, inclusiv cererea externă mai slabă și o încetinire a activităților economice în Rusia. În 2024, creșterea în regiunea ECA s-a stabilizat la 3,6%, susținută de consumul privat și de creșteri ale salariilor reale, dar incertitudinile globale continuă să afecteze perspectivele de dezvoltare.

De asemenea, creșterea prețurilor la alimente și servicii a generat o inflație ridicată, care a ajuns la 5% în luna februarie 2025, comparativ cu 3,6% la jumătatea anului anterior. Această inflație crescută a determinat mai multe bănci centrale să majoreze ratele de politică monetară sau să amâne relaxarea.

Nevoia de Reformă și Investiții

În ciuda realizărilor din trecut, Banca Mondială subliniază că pentru a obține o expansiune economică mai puternică pe termen lung, țările din regiune trebuie să accelereze reformele structurale. Aceste reforme ar trebui să vizeze crearea unui sector privat dinamic, sprijinirea antreprenoriatului și îmbunătățirea adoptării tehnologiei.

„Investițiile în inovație, aprofundarea piețelor financiare și creșterea investițiilor în cercetare și dezvoltare sunt esențiale pentru a stimula creșterea economică și a menține competiția”, a declarat Ivailo Izvorski, economist șef al Băncii Mondiale pentru Europa și Asia Centrală.

Provocări pentru România

Pentru România, provocările sunt semnificative. Autoritățile nu au reușit să ofere soluții pentru reducerea prețurilor energiei, iar deficitul de energie rămâne o problemă gravă. Deși s-au anunțat contracte pentru energie regenerabilă, capacitățile noi de producție sunt insuficiente, iar problemele financiare persistente afectează stabilitatea economică.

Banca Mondială sugerează că regiunea are nevoie de un sector privat mai dinamic pentru a atrage capital și a crea locuri de muncă. „Stimularea concurenței este esențială pentru a permite dezvoltarea firmelor inovatoare și a crește productivitatea,” se arată în raport.

Concluzie

În concluzie, perspectiva de creștere economică de 1,2% pentru România în 2025 subliniază necesitatea urgentă de reforme și de investiții strategice. Autoritățile române trebuie să acționeze rapid pentru a aborda problemele structurale și a asigura o economie robustă și rezilientă în fața provocărilor globale.

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv16 ore ago

Justiția sub atac: Inculpatul pseudo-jurnalist spagar si santajist  Stavri Cătălin, în centrul unei controverse legate de abuzurile procurorilor

Într-un climat în care integritatea și credibilitatea justiției sunt esențiale pentru buna funcționare a societății, cazul lui Stavri Cătălin, un...

Exclusiv2 zile ago

23 Aprilie 2025 – Sărbătoarea Sfântului Gheorghe

Importanța sărbătorii Pe 23 aprilie, Biserica Ortodoxă sărbătorește Sfântul Mare Mucenic Gheorghe, un sfânt venerat de creștini, cunoscut și sub...

Exclusiv2 zile ago

Avertisment de la DNSC privind o fraudă în creștere prin apeluri telefonice false

Tipuri de fraudă folosind identități false Directoratul Național pentru Securitate Cibernetică (DNSC) a emis un avertisment cu privire la un...

Exclusiv3 zile ago

Minunea de Paște la Baia Mare: Un bărbat in cărucior cu rotile își recapătă mobilitatea

O poveste uimitoare Într-o întâmplare surprinzătoare, un bărbat din Baia Mare, care a decis să cerșească folosind un cărucior cu...

Exclusiv3 zile ago

Sfârșit de epocă: Moartea Papei Francisc la 88 de ani marcheză o transformare globală

Un lider spiritual simbolic se stinge, lăsând în urma sa o moștenire de deschidere și reformă în Biserica Catolică Un...

Exclusiv4 zile ago

Incident rutier: Șofer cu permis suspendat și alcoolemie mare, prins în urma unei urmăriri

Un bărbat care avea permisul de conducere suspendat de 6 luni și o alcoolemie de 0,88 mg/l alcool pur în...

Exclusiv5 zile ago

Mesaj de Paște de la Echipa Incisiv de Prahova

Dragi cititori, Cu ocazia Sfintelor Sărbători de Paște, vă transmitem cele mai calde urări de sănătate, liniște sufletească și bucurii...

Exclusiv6 zile ago

Sâmbăta Mare: Tradiții, obiceiuri și ce nu trebuie să faci in această zi

Pregătiri pentru Învierea Domnului Sâmbăta Mare este ziua de dinaintea Învierii Domnului, un moment de tihnă și pregătire spirituală pentru...

Exclusiv6 zile ago

Reflectii asupra indiferenței sociale

Provocare la meditație Vitalie Josanu, reprezentant al Sindicatului Diamantul, invită la o profundă meditație asupra valorilor morale și a responsabilității...

Exclusiv6 zile ago

Procurorul „aruncat”: Mâna nevăzută a senatorului „Melcilor” asupra justiției

Teatrul absurdității în afacerile cu deșeuri Un circ în jurul gunoaielor (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), etc Într-o...

Exclusiv7 zile ago

Analiză juridică asupra inaplicabilității interdicțiilor din proiectul de lege privind mercenariatul pentru polițiștii suspendați

Considerații preliminare Analiza se concentrează asupra aplicabilității interdicțiilor incluse în proiectul de lege ce modifică diverse acte normative din domeniul...

Exclusiv7 zile ago

Mușamalizarea organizată: Răspunsuri insălătoare și coordonate de la vârful IGPR

Context și scopul analizei În ultimele luni, Sindicatul Polițiștilor “Diamantul” a identificat un model sistematic de dezinformare și disimulare a...

Exclusiv7 zile ago

Alerta roșie: FSANP cere acțiuni imediate pentru siguranța penitenciarelor din România

Context internațional și precedent alarmant Recenta serie de atacuri asupra închisorilor din Franța a generat un semnal de alarmă în...

Exclusiv7 zile ago

Destructurarea unei rețele internaționale de inșelăciune în domeniul suplimentelor alimentare

Sprijin internațional în combaterea infracționalității Poliția Română, în colaborare cu specialiști din cadrul EUROPOL, a oferit asistență ofițerilor de investigație...

Exclusiv7 zile ago

Percheziții în Pogoanele: Trei persoane reținute pentru inșelăciune în domeniul relațiilor online

Acțiune coordonată împotriva infracțiunilor economice Polițiștii Serviciului de Investigații Criminale Buzău, sub coordonarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Pogoanele, au...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Top Articole Incisiv