Administratie
Art Safari, demers devenit sinonim cu expozițiile de artă inedite, a ajuns la cea de-a X-a ediție

Succesul expozițiilor anterioare a determinat organizatorii să transforme Art Safari într-un eveniment de durată, astfel încât vizitatorii să aibă prilejul de a descoperi artiști noi și picturi ascunse de mult timp de ochii pasionaților și specialiștilor.
După ediția din această vară, unde au fost expuși Theodor Aman, Dalí, Picasso, Marcel Iancu, Palatul Dacia-România din București s-a închis pentru o perioadă.
„Marrakech”, Ștefan Popescu, 1929
A fost doar un răgaz, în care curatorii au umplut pereții cu alte tablouri, organizatorii au printat și lipit alte afișe, iar voluntarii și ghizii au învățat noile parcursuri expoziționale. Totul ca, la sfârșitul lui septembrie, locația să-și deschidă din nou ușile pentru pasionații de artă.
De data aceasta, Art Safari găzduiește două pavilioane – internațional și românesc – care însumează cinci expoziții, una mai diferită decât cealaltă.
„Stonehedge”, John Constable, 1836
Poate cea mai importantă expoziție – cu siguranță cea mai promovată – este cea dedicată pictorului britanic John Constable. Expoziția Seeking Truth: The Art of John Constable este adusă de la Victoria and Albert Museum (V&A) din Londra, muzeul care găzduiește cea mai mare parte din opera și din colecțiile artistului.
„Zi de sărbătoare în Bretanie”, Ștefan Popescu, 1901-1904
Constable este unul dintre cei mai mari și mai celebri pictori de peisaje din istoria Marii Britanii, iar V&A îi deține colecția. Aceasta este una din colecțiile fondatoare ale muzeului, completată ulterior prin donația fiicei lui de peste 300 de picturi, acuarele, schițe, caiete, care demonstrează întreaga gamă artistică a tatălui ei.
A fost o sarcină interesantă și provocatoare să alegem obiectele noastre preferate din această colecție și să aducem publicului o poveste despre cine a fost John Constable și ce îl face un artist atât de incitant, spune Katharine Martin, unul dintre curatori.
Colega ei, Emily Knight, spune că lucrările prezente la Art Safari sunt emblematice pentru Constable și, de asemenea, pentru pictura britanică și pictura peisajului la nivel internațional.
Constable era atent la împrejurimile sale naturale, în acel colț minuscul numit East Bergholt, era atent la vreme, la schimbările climatice, la ora din zi, așa că este un moment cu adevărat special pentru noi, pentru V&A, să aducem astfel de lucrări la București și să vă vedem reacțiile. Sperăm să vă placă expoziția!
Korean Beauty in Poster Art, organizată în parteneriat cu Ambasada Republicii Coreea în România, este o altă expoziție din pavilionul internațional, care atrage atenția asupra culturii coreene și a alfabetului coreean, Hangul.
Este o expoziție de afiș extrem de interesantă și poate surprinzătoare pentru publicul obișnuit cu uleiuri și lucrări de patrimoniu. A fost o experiență foarte interesantă pentru noi, mărturisește Ioana Ciocan, directoarea Art Safari.
Sper ca expoziția să devină, pentru cei care întâlnesc pentru prima dată alfabetul Hangul, o oportunitate de a înțelege limba și de a rezona cu arta. Mai mult decât atât, va fi o deosebită onoare pentru mine dacă vă va stârni curiozitatea și vă va îndemna să învățați mai multe despre cultura coreeană.
Lucrările pe care le-am creat sunt, desigur, doar o parte din vasta cultură coreeană, care datează de mai bine de 5.000 de ani, transmite Byoung-il Sun, creatorul lucrărilor din această expoziție, profesor și artist grafic multipremiat din Republica Coreea.
De cealaltă parte, în pavilionul românesc, cap de afiș este Ștefan Popescu (1872-1948) cu Povestea călătoriilor. Popescu este un artist aproape necunoscut în România, deși a fost un pictor de succes. Și-a început cariera ca autodidact, ca mai apoi, în 1893, să plece la Munchen pentru a studia timp de șapte ani.
Ulterior, s-a mutat la Paris, unde și-a desăvârșit tehnica și unde a debutat cu prima expoziție personală, în 1904. Pentru contribuția sa artistică în Franța, Popescu a primit Legiunea de onoare, în grad de Cavaler, acordată de statul francez, iar pentru întreaga sa activitate culturală, statul român l-a decorat cu Coroana României, în grad de Comandor.
Ciudat, istoricii de artă îl cunosc ca un mare grafician, deși el este un extraordinar pictor. Ștefan Popescu a fost și un susținător al pictorilor tineri. Considera că trebuie să cumperi artă pentru a promova artiști și pentru ca artiștii să poată trăi. A fost și un teoretician.
Cred că de 80 de ani nu s-a mai organizat nicio mare expoziție de pictură a lui Popescu, deci Art Safari, împreună cu Muzeul Municipiului București, face această surpriză, atât pentru istoricii de artă, cât și pentru marele public, spune Elena Olariu, curatorul expoziției. Este cu totul altceva când vezi opera de artă pe viu. Să nu vă limitați niciodată a privi doar un catalog, mai transmite aceasta.
În același pavilion este prezentă și Lilian Theil, cu expoziția O bătrână care zâmbește. Născută în 1932, artista și-a dezvoltat arta abia după 1989.
Raluca Demetrescu, curatorul care ne ajută s-o descoperim pe Lilian Theil, declară: Acum, după ce am aranjat expoziția, titlul ei ar cuprinde cuvântul „anarhistă”. Doamna Teil este o anarhistă blândă, iar instrumentul ei de luptă este acul de cusut.
Acul de cusut, războiul de țesut și toate aceste îndeletniciri mărunte, arte minore, au fost destinate amar de vreme femeilor, cadrului casnic. De ceva vreme, asistăm la punere cusutului conceptual, dacă putem să-i spunem așa, alături de marea pictură și marea sculptură.
Femeile își iau revanșa și din slăbiciune creează putere. Doamna Teil nu și-a propus să creeze putere, nu e nici feministă, ea face această creație continuă cu conștiinciozitatea unui mare talent, cu un destin cu totul aparte.
Spațiul dedicat artei contemporane a fost ocupat, de data această, de Mihai Mureșan, pictor neo-realist format în cadrul școlii de pictură de la Cluj.
Artist profund, cu o minuțiozitate prețioasă în detalii, Mihai Mureșan pornește în procesul său creativ de la o idee foarte clară pe care, cu rigurozitate, o dezvăluie în pictură: peisaje, fragmente citadine, transmite Ioan Zbârciu, curatorul acestei expoziții.
Art Safari se asigură, așa cum o face de câteva ediții încoace, că indiferent de preferințele celui care va păși pragul Palatului Dacia-România, va găsi ceva care să-i placă.
Expozițiile ediției a X-a a Art Safari pot fi văzute până la 11 decembrie, de joi până duminică, între orele 12.00 și 21.00, la Palatul Dacia-Românești din Centrul Vechi al Bucureștiului (Dorin Luca).
Administratie
Ploieștiul viitorului prinde contur: Expoziție inovatoare la primărie, sub viziunea tinerilor arhitecți
Administratie
Ploiești prinde viteză: Comunitatea pune umărul la noul skatepark din Parcul Municipal Vest
Administratie
Prahova accelerează tranziția justă: De la birocrație la investiții concrete
-
Exclusivacum 3 zile
Burcu acuză: „SNPP transformă angajații în carne de tun pentru răzbunări personale! – Nu apără, ci exploatează!”
-
Ancheteacum 3 zile
ANP liniștește spiritele: Salariile polițiștilor de penitenciare nu sunt în pericol, restructurările nu implică disponibilizări
-
Administratieacum o zi
Băicoi: Primăria asigură verificări gratuite ale instalațiilor de gaz, prioritizând siguranța locuitorilor
-
Administratieacum 3 zile
Penitenciarul de Femei Ploiești – Târgșorul Nou: O abordare proactivă pentru reintegrarea socială, cu beneficii concrete pentru angajatorii din Prahova
-
Exclusivacum 3 zile
Protest divizat în penitenciare: Acuzații de deturnare și manipulare în SNPP – Reacția polițiștilor de penitenciare
-
Exclusivacum 4 ore
Circul Teoroc își joacă ultima reprezentație: Lacrimi sindicale pentru „Finu” și un grad de chestor confiscat de la obraz!
-
Exclusivacum 2 zile
Jilavawood: Minciuni, padocuri și proteste de carton – Clanul Teoroc joacă teatru ieftin pe scena Justiției!
-
Exclusivacum 17 ore
Penitenciarul Ploiești si eternul Valentin Matei: Comisar-Șef, influencer de ocazie și păzitorul mistic al mormanului de gunoi