Administratie
Condițiile şi criteriile de recrutare a candidaţilor la profesia militară

În Monitorul Oficial nr. 361, din 12 aprilie 2022, a fost publicat Ordinul nr. M.52 pentru modificarea şi completarea Condiţiilor şi criteriilor de recrutare a candidaţilor la profesia militară, precum şi pentru modificarea Instrucţiunilor privind organizarea şi funcţionarea sistemului de recrutare şi selecţie a candidaţilor în vederea admiterii la studii/cursuri de formare a cadrelor militare în activitate, respectiv pentru dobândirea calităţii de soldat/gradat profesionist în structurile Ministerului Apărării Naţionale, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.217/2019.
Condițiile şi criteriile de recrutare a candidaţilor la profesia militară
La art. 3 alin. (2), în care sunt prevăzute criteriile specifice de recrutare a candidaților la programele de studii postliceale militare pentru formarea maiștrilor militari și a subofițerilor în activitate, s-a modificat una din dispoziții. Le redăm în totalitate, cu altă culoare fiind evidențiat noul conținut:
♦ să aibă vârsta de cel mult 28 de ani împliniți în anul organizării concursului de admitere; ♦ să fie absolvenți ai învățământului liceal, militar sau civil, cu diplomă de bacalaureat sau să facă dovada promovării examenului de bacalaureat până la data concursului de admitere;
♦ să posede permis de conducere auto valabil, categoriile B şi C – candidaţii pentru subofiţeri în armele auto, geniu sau tancuri. În vechile reglementări, era prevăzută condiția ca permisul să fie eliberat de către autoritățile române.
Mai multe modificări a suferit art. 4. La alin. (2), în partea introductivă nu mai este specificat corespunzător surselor de proveniență prevăzute de statutul cadrelor militare, astfel că, sunt prevăzute criteriile specifice de recrutare a candidaților la cursurile de formare a maiștrilor militari în activitate, iar lit. e) cuprinde condiția să aibă cel puţin 3 ani vechime în serviciu ca soldaţi/gradaţi profesionişti în activitate, calculată de la data finalizării programului de instruire şi până la data începerii cursului de formare, şi să fi fost apreciaţi prin ultimele trei documente de evaluare profesională anuală cu calificativul cel puţin Foarte bun.
A fost abrogată lit. f), care prevedea că trebuie să aibă cel puțin 3 ani de experiență în domeniul studiilor postliceale, corespunzătoare armelor sau serviciilor și specialităților militare pentru care se organizează cursul de formare, candidații care provin din rândul personalului celorlalte instituții din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională, al personalului militar în rezervă sau al persoanelor civile.
La alin. (3), au fost modificate două dispoziții și s-a adăugat alta nouă. Redăm în întregime conținutul alineatului respectiv: Criteriile specifice de recrutare a candidaților la cursurile de formare a subofițerilor în activitate, corespunzător surselor de proveniență prevăzute de statutul cadrelor militare, sunt următoarele:
♦ să aibă vârsta de cel mult 45 de ani împliniți, la data acordării gradului și numirii în funcție la finalizarea cursului de formare; n să fie absolvenți ai învățământului liceal cu diplomă de bacalaureat;
♦ să fie absolvenți ai studiilor postliceale sau superioare corespunzătoare armelor sau serviciilor și specialităților militare pentru care se organizează cursul de formare;
♦ să dețină atestat/diplomă de absolvire/certificat de calificare profesională valabil(ă), necesar(ă) exercitării profesiei, prevăzut(ă) de legislația aplicabilă, în funcție de specificul locurilor prevăzute în Planul de școlarizare;
♦ să aibă cel puţin un an vechime în serviciu ca soldaţi/gradaţi profesionişti în activitate, calculată de la data finalizării programului de instruire şi până la data începerii cursului de formare, şi să fi fost apreciaţi prin ultimul document de evaluare profesională anuală cu calificativul cel puţin Foarte bun – candidaţii care provin din rândul soldaţilor/gradaţilor profesionişti în activitate;
♦ să aibă cel puţin un an de experienţă în domeniul studiilor postliceale sau superioare corespunzătoare armelor sau serviciilor și specialităților militare pentru care se organizează cursul de formare – candidaţii care provin din rândul persoanelor care nu au grad de cadru militar în rezervă;
♦ să posede permis de conducere auto valabil, categoriile B şi C – candidaţii care optează pentru armele auto, geniu sau tancuri.
La art. 6 alin. (1) – Criteriile specifice de recrutare a candidaților pentru formarea soldaților și gradaților profesioniști –, lit. c) s-a modificat, fiind eliminată din conținutul acesteia condiția ca permisul să fie eliberat de către autoritățile române, astfel încât candidaţii care optează pentru arma auto şi/sau pentru specialităţile militare care necesită conducerea tehnicii specifice auto din arma geniu trebuie să posede permis de conducere auto valabil, categoriile B şi C.
Instrucţiunile privind organizarea şi funcţionarea sistemului de recrutare şi selecţie a candidaţilor în vederea admiterii la studii/cursuri de formare a cadrelor militare în activitate, respectiv pentru dobândirea calităţii de soldat/gradat profesionist în structurile MApN
La art. 5 alin. (2), au fost abrogate literele a), b), e) şi f), astfel că, pentru îndeplinirea atribuțiilor, potrivit domeniilor de responsabilitate, Direcția generală management resurse umane avizează:
♦ graficele activităților de recrutare și selecție; ♦ Planul de recrutare a candidaților pentru posturile de soldat și gradat profesionist; ♦ metodologiile de organizare și desfășurare a concursurilor de admitere la studii/cursuri de formare a cadrelor militare în activitate.
La articolul 12 alin. (1), care prevede documentele pe baza cărora se desfășoară recrutarea, a fost modificată lit. c), astfel : Planul de recrutare a candidaţilor pentru posturile de soldat şi gradat profesionist în activitate, întocmit pe serii de instruire de către Direcţia personal şi mobilizare a Statului Major al Apărării şi aprobat de către şeful acestei direcţii, pe baza propunerilor categoriilor de forţe, comandamentelor şi structurilor centrale sau subordonate nemijlocit ministrului apărării naţionale, corelat cu posibilităţile financiare puse la dispoziţie prin buget.
De la art. 23, a fost abrogat alin. (4), care prevedea că interviul de evaluare finală, ca etapă în selecția candidaților la profesia militară, se execută în vederea orientării vocaționale a candidaților, în baza criteriilor stabilite de către Direcția personal și mobilizare.
Normele de aplicare în MApN a Legii nr. 168/2020 pentru recunoașterea meritelor personalului participant la acțiuni militare, misiuni și operații pe teritoriul sau în afara teritoriului statului român și acordarea unor drepturi acestuia, familiei acestuia și urmașilor celui decedat, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.7/2021, cu modificările și completările ulterioare, a fost modificat din nou prin Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.58/2022, publicat în Monitorul Oficial nr. 356 din 11 aprilie.
De la art. 541 alin. (1), a fost abrogată dispoziția conform căreia, pentru ca urmașii personalului decedat în urma participării la acțiuni militare, misiuni și operații, indiferent de numărul acestora, să primească o indemnizație lunară egală cu câștigul salarial mediu brut, iar părinții personalului armatei decedat ca urmare a participării în acțiuni militare, să beneficieze de un sfert din indemnizația lunară egală cu câștigul salarial mediu brut, este nevoie de documente din care să rezulte faptul că realizează venituri mai mici de 50% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.
Trei modificări s-au adus și art. 56. Astfel, la alin. (4) au fost modificate partea introductivă – Centrul militar pe raza căruia domiciliază personalul participant sau pe raza căruia a avut ultimul domiciliu personalul participant care domiciliază în străinătate asigură din bugetul propriu următoarele drepturi – și dispozițiile de la lit. a) și e):
a) suma forfetară lunară, neimpozabilă, în procent de 50% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, reprezentând contravaloarea taxei lunare pentru serviciul public de radiodifuziune și televiziune, a abonamentului lunar de telefonie și a transportului lunar, ce se acordă beneficiarului, reprezentantului legal ori mandatarului acestuia împuternicit prin procură, cuvenită beneficiarilor al căror drept în cauză nu se asigură de Casa de pensii sectorială a MApN sau de unități militare ai căror comandanți/șefi/directori au calitatea de ordonator de credite și au în asigurare financiară unități militare în care este încadrat personal participant;
e) indemnizația lunară, neimpozabilă, în valoare de 1.000 lei, după trecerea în rezervă sau retragere, precum și la încetarea raporturilor de muncă sau serviciu, cuvenită beneficiarilor al căror drept în cauză nu se asigură de Casa de pensii sectorială a MApN sau de unități militare ai căror comandanți/șefi/directori au calitatea de ordonator de credite și au în asigurare financiară unități militare în care este încadrat personal participant.
Conform modificării alin. (5), beneficiarilor unei pensii militare de stat, pe care îi are în evidență, Casa de pensii sectorială a MApN asigură, din bugetul propriu, plata drepturilor bănești, acordate în condițiile Legii nr. 168/2020.
La anexa nr. 4, punctele 3 și 4 s-au abrogat. Redăm conținutul acestora: 3. La trecerea în rezervă sau retragere, personalul în activitate care beneficiază de suma forfetară lunară, neimpozabilă, în procent de 25% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, este plătit până la data schimbării poziției de activitate. 4.
După trecerea în rezervă sau retragere, precum și la încetarea raporturilor de muncă sau serviciu, personalul care beneficiază de o indemnizație lunară, neimpozabilă, în valoare de 1.000 lei, este plătit începând cu data schimbării poziției de activitate.
Tot de la anexa nr. 4, au fost modificate punctele 6, 7 și 9.
La punctul 6, se prevede: Suma ce reprezintă indemnizația lunară, neimpozabilă, în valoare de 1.000 lei, după trecerea în rezervă sau retragere, precum și la încetarea raporturilor de muncă sau serviciu, cuvenită beneficiarilor care au calitatea de pensionar militar aflat în evidențele Casei de pensii sectoriale a MApN, se plătește odată cu drepturile de pensie.
De la punctul 7 au fost modificate partea introductivă și litera a), astfel: Alocarea la indemnizația lunară, neimpozabilă, în valoare de 1.000 lei, după trecerea în rezervă sau retragere, precum și la încetarea raporturilor de muncă sau serviciu, cuvenit beneficiarilor care nu au calitatea de pensionar militar aflat în evidențele Casei de pensii sectoriale a MApN, se realizează pe baza următoarelor documente:
a) cerere adresată comandantului centrului militar pe raza căruia își are domiciliul personalul participant sau pe raza căruia a avut ultimul domiciliu personalul participant care domiciliază în străinătate, în care să se precizeze datele de identificare, domiciliul, modul în care vrea să fie făcută plata, alte detalii relevante.
Partea introductivă a fost modificată și de la punctul 9: În situația schimbării domiciliului beneficiarului sau a unității militare care achită acestuia drepturile bănești cuvenite potrivit legii, precum și în situația transferului/(re)încadrării/rechemării în activitate a personalului participant la altă instituție din sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională, plata indemnizației lunare și a sumei forfetare se realizează pe baza următoarelor documente: (…). (Irina Nedelcu).
Administratie
Ploieștiul viitorului prinde contur: Expoziție inovatoare la primărie, sub viziunea tinerilor arhitecți
Administratie
Ploiești prinde viteză: Comunitatea pune umărul la noul skatepark din Parcul Municipal Vest
Administratie
Prahova accelerează tranziția justă: De la birocrație la investiții concrete
-
Exclusivacum 3 zile
Burcu acuză: „SNPP transformă angajații în carne de tun pentru răzbunări personale! – Nu apără, ci exploatează!”
-
Ancheteacum 3 zile
ANP liniștește spiritele: Salariile polițiștilor de penitenciare nu sunt în pericol, restructurările nu implică disponibilizări
-
Administratieacum o zi
Băicoi: Primăria asigură verificări gratuite ale instalațiilor de gaz, prioritizând siguranța locuitorilor
-
Administratieacum 3 zile
Penitenciarul de Femei Ploiești – Târgșorul Nou: O abordare proactivă pentru reintegrarea socială, cu beneficii concrete pentru angajatorii din Prahova
-
Exclusivacum 3 zile
Protest divizat în penitenciare: Acuzații de deturnare și manipulare în SNPP – Reacția polițiștilor de penitenciare
-
Exclusivacum 2 zile
Jilavawood: Minciuni, padocuri și proteste de carton – Clanul Teoroc joacă teatru ieftin pe scena Justiției!
-
Exclusivacum 15 ore
Penitenciarul Ploiești si eternul Valentin Matei: Comisar-Șef, influencer de ocazie și păzitorul mistic al mormanului de gunoi
-
Exclusivacum 4 zile
Spitalul fantomă de la Târgu Ocna: Salarii grase pentru nimeni, pacienți trimiși la plimbare!