Administratie
Pentru cadrele militare aflate la posturi în cadrul misiunilor permanente în străinătate, dispozițiile legale nu sunt foarte clare

Actele normative în baza cărora se acordă stimulentul de inserție sunt OUG nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor și HG nr. 52/2011, prin care s-au aprobat Normele metodologice de aplicare a prevederilor OUG nr. 111/2010. Din păcate, pentru cadrele militare aflate la posturi în cadrul misiunilor permanente în străinătate, dispozițiile legale nu sunt foarte clare. În urma unor semnalări referitoare la această situație, am solicitat clarificări specialiștilor din Direcţia generală financiar-contabilă, structură în măsură să decidă acordarea dreptului la stimulentul de inserție.
OUG nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor, cu modificările şi completările ulterioare, prevede, la art. 7 alin. (1), că au dreptul la un stimulent de inserție persoanele care, în perioada în care sunt îndreptățite să beneficieze de concediul pentru creșterea copilului, obțin venituri supuse impozitului.
Art. 2 alin. (1) dispune că persoanele care, în ultimii 2 ani anteriori datei nașterii copilului, au realizat timp de cel puțin 12 luni venituri supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, beneficiază de concediu pentru creșterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap, precum și de o indemnizație lunară.
La același articol, alin. (5) prevede că cele 12 luni pot fi constituite integral și din perioadele în care persoanele au fost trimise în misiune permanentă în străinătate.
Totul pare clar la prima vedere, dar Codul fiscal prevede, la art. 62 lit. r), că veniturile în valută primite de personalul încadrat în instituțiile publice de apărare, ordine publică și siguranță națională, trimis în misiune permanentă în străinătate, în conformitate cu legislația în vigoare, sunt venituri neimpozabile.
Referitor la stimulentul de inserţie, ordonanța prevede că acesta se acordă în cuantum de:
♦ 1.500 de lei, dacă persoanele îndreptățite obțin venituri supuse impozitului înainte de împlinirea de către copil a vârstei de 6 luni, respectiv un an în cazul copilului cu dizabilități;
♦ 650 de lei, dacă persoanele îndreptățite obțin venituri supuse impozitului după împlinirea de către copil a vârstei de 6 luni, respectiv un an în cazul copilului cu dizabilități.
În Normele metodologice de aplicare a prevederilor OUG nr. 111/2010, aprobate prin HG nr. 52/2011, la art. 13, se precizează modul cum se stabileşte dreptul la stimulentul de inserție atât pentru persoana care beneficiază de concediul pentru creșterea copilului și de indemnizația lunară, cât şi pentru persoana care, deși are dreptul, nu solicită acordarea concediului pentru creșterea copilului și a indemnizației lunare.
De asemenea, se precizează că stimulentul de inserție, care se acordă după împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani/3 ani în cazul copilului cu dizabilități până la împlinirea de către copil a vârstei de 3 ani/4 ani în cazul copilului cu dizabilități, se acordă oricăruia dintre părinți sau oricăreia dintre persoanele prevăzute la art. 8 alin. (2) din ordonanță – care a adoptat copilul, căreia i s-a încredințat copilul în vederea adopției sau care are copilul în plasament ori în plasament în regim de urgență, cu excepția asistentului maternal profesionist, precum și persoana care a fost numită tutore –, care a efectuat cel puțin o lună de concediu pentru creșterea copiilor.
Concediul pentru creșterea copilului se acordă la cererea persoanei îndreptățite. În conformitate cu prevederile art. 15 alin. (2) din Legea nr. 80/1995, cu modificările și completările ulterioare, cadrele militare în activitate au dreptul la concediu și indemnizație pentru îngrijirea copilului bolnav, concediu de acomodare, concediu paternal, concediu și indemnizație pentru creșterea copilului, în condițiile prevăzute de dispozițiile legale în vigoare.
Codul muncii prevede, la art. 15, că la inițiativa salariatului, contractul de muncă se suspendă în situația concediului pentru creșterea copilului, concediului pentru îngrijirea copilului bolnav, concediului paternal și de acomodare.
Reglementările specifice, aplicabile personalului trimis în misiune permanentă în străinătate, respectiv art. 74 din anexa nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice (Familia ocupaţională de funcţii bugetare Apărare, ordine publică şi securitate naţională), cu modificările și completările ulterioare, prevăd: Personalul din instituţiile de apărare, ordine publică şi securitate naţională, trimis în misiuni permanente sau temporare în străinătate, potrivit legii, beneficiază de toate drepturile prevăzute pentru personalul trimis în misiune permanentă sau temporară de către Ministerul Afacerilor Externe, precum şi de către celelalte ministere, organe şi instituţii de specialitate ale administraţiei publice centrale.
La art. 11 din anexa nr. IV la Legea-cadru nr. 153/2017 (Familia ocupaţională de funcţii bugetare Diplomaţie Ministerul Afacerilor Externe) se prevede că misiunea permanentă în străinătate încetează de drept în cazul suspendării contractului individual de muncă la cererea salariatului, pentru creşterea copilului în vârstă de până la doi ani sau, în cazul copilului cu handicap, până la împlinirea vârstei de trei ani.
Referitor la speța pentru care am discutat cu factorii responsabili din MApN, am aflat că, pe această temă, a existat un schimb de corespondență atât între structurile ministerului, cât și între MApN și Ministerul Muncii.
Acesta din urmă a precizat că, doar în cazul în care veniturile în valută obținute de personalul trimis în misiune permanentă sau temporară în străinătate sunt supuse impozitului, pe perioada în care persoanele îndreptățite realizează astfel de venituri beneficiază de stimulentul de inserție.
Având în vedere cele precizate mai sus, referitor la prevederile OUG nr. 111/2010, HG nr. 52/2011, Legii nr. 80/1995, Codului fiscal și Legii-cadru nr. 153/2017, un cadru militar trimis în misiune permanentă în străinătate nu poate beneficia de stimulentul de inserție, întrucât veniturile în valută primite pe timpul misiunii permanente în străinătate nu sunt venituri supuse impozitului pe venit.
Acesta are dreptul la concediul pentru creșterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap, precum și de indemnizația lunară aferentă, cu încetarea de drept a misiunii permanente.
Altfel spus, cel puţin deocamdată, până se realizează o armonizare legislativă, nu există bază legală care să permită acordarea stimulentului de inserţie cadrelor militare trimise în misiune permanentă în străinătate. (Irina Nedelcu).
Administratie
Captură spectaculoasă la Cernavodă: Poliția de Frontieră confiscă peste 1.000 de litri de combustibil de contrabandă!
Administratie
Restricții majore de circulație în București pe 26 octombrie 2025, de Zilele Catedralei Naționale
Administratie
UE accelerează pregătirile pentru apărare: Planuri ambițioase pentru 2030

Comisia Europeană lansează o foaie de parcurs strategică pentru a consolida capacitățile de apărare ale Uniunii, având în vedere amenințările tot mai mari.
În contextul geopolitic actual, marcat de conflicte și instabilitate, Uniunea Europeană își intensifică eforturile de consolidare a capacităților de apărare. Săptămâna trecută, Comisia Europeană și Înaltul Reprezentant au propus statelor membre un plan cuprinzător, Foaia de parcurs pentru 2030 privind menținerea păcii – pregătirea pentru apărare, menit să asigure un nivel de pregătire optim al Europei până la sfârșitul deceniului.
Consolidarea apărării europene: O prioritate absolută
La data de 15 octombrie, la Bruxelles, miniștrii apărării din statele membre s-au reunit pentru a discuta măsurile necesare pentru a atinge obiectivele stabilite pentru anul 2030 (Defence Readiness 2030), conform informațiilor furnizate de Comisia Europeană. Reuniunea a reprezentat o oportunitate pentru prezentarea elementelor principale ale viitoarei foi de parcurs, un document ce va fi prezentat Consiliului European din 23-24 octombrie.
Implicare consolidată și abordări comune
Miniștrii apărării au subliniat importanța unei implicări mai consistente a UE în implementarea obiectivelor din Carta Albă privind pregătirea europeană pentru apărare 2030, cu accent pe reducerea deficitelor critice de capabilități. Aceștia au susținut adoptarea unor abordări comune, coordonarea eforturilor în cadrul coalițiilor de capabilități și consolidarea mandatului Agenției Europene de Apărare.
Sprijin pentru Ucraina și inițiative europene de apărare
Înaltul Reprezentant al Uniunii Europene pentru afaceri externe și politica de securitate, Kaja Kallas, a prezentat o evaluare a sprijinului oferit Ucrainei, invitând statele membre să identifice oportunități suplimentare de conectare și integrare a acestui partener în inițiativele europene de apărare.
Patru inițiative emblematice pentru apărarea europeană
Pe 16 octombrie, Comisia a prezentat oficial Foaia de parcurs pentru 2030 privind menținerea păcii – pregătirea pentru apărare (Preserving Peace – Defence Readiness Roadmap 2030). Conform președintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, foaia de parcurs prezintă un plan clar, cu obiective comune și etape concrete către 2030, propunând patru inițiative emblematice europene:
- „Inițiativa europeană de apărare împotriva dronelor”
- „Eastern Flank Watch”
- „Scutul aerian european”
- „Scutul spațial european”
Obiective și etape clare pentru consolidarea apărării
Foaia de parcurs privind apărarea prezintă obiective și etape clare pentru eliminarea lacunelor în materie de capabilități, accelerarea investițiilor în domeniul apărării în toate statele membre și orientarea progreselor UE către pregătirea deplină pentru apărare până în 2030.
Finalizarea coalițiilor de capacități și zone de mobilitate militară
Foaia de parcurs invită statele membre să finalizeze formarea Coalițiilor de Capacități în nouă domenii cheie, precum apărarea aeriană și antirachetă, factorii facilitatori strategici, mobilitatea militară, sistemele de artilerie, sistemul cibernetic, inteligența artificială, războiul electronic, rachetele și munițiile, dronele și contradronele, forțele terestre și maritime. De asemenea, se dorește crearea unei zone de mobilitate militară la nivelul UE până în 2027, cu norme armonizate și o rețea de rute terestre, aeriene și maritime pentru a deplasa rapid trupe și echipamente în întreaga Europă. (Paul D.).
-
Exclusivacum 3 zile
Burcu acuză: „SNPP transformă angajații în carne de tun pentru răzbunări personale! – Nu apără, ci exploatează!”
-
Ancheteacum 3 zile
ANP liniștește spiritele: Salariile polițiștilor de penitenciare nu sunt în pericol, restructurările nu implică disponibilizări
-
Administratieacum 19 ore
Băicoi: Primăria asigură verificări gratuite ale instalațiilor de gaz, prioritizând siguranța locuitorilor
-
Administratieacum 3 zile
Penitenciarul de Femei Ploiești – Târgșorul Nou: O abordare proactivă pentru reintegrarea socială, cu beneficii concrete pentru angajatorii din Prahova
-
Exclusivacum 2 zile
Protest divizat în penitenciare: Acuzații de deturnare și manipulare în SNPP – Reacția polițiștilor de penitenciare
-
Exclusivacum 2 zile
Jilavawood: Minciuni, padocuri și proteste de carton – Clanul Teoroc joacă teatru ieftin pe scena Justiției!
-
Exclusivacum 3 zile
Spitalul fantomă de la Târgu Ocna: Salarii grase pentru nimeni, pacienți trimiși la plimbare!
-
Exclusivacum 4 zile
ÎCCJ clarifică drepturile funcționarilor publici în cazul sancțiunilor disciplinare: Cercetare prealabilă și audiere obligatorii chiar și pentru „mustrarea scrisă”