Actualitate
Povestea doctorului neurochirurg Valeriu Zaharia, unul dintre cei mai renumiţi specialişti ai Prahovei. A trecut peste toate piedicile vieţii în încercarea de a descoperi marele mister al omului: creierul

Despre doctorul Valeriu Zaharia, cel pentru care Spitalul Judeţean de Urgenţă din Ploieşti i-a fost şi serviciu, şi casă, şi masă, şi familie, am tot auzit. Însă i-au cunoscut harul, ştiinţa şi devotamentul, peste 40.000 de persoane pe care le-a tratat în secţia de Neurochirurgie. Cu unii dintre ei sau cu rudele foştilor pacienţi se mai întâlneşte şi astăzi, iar faptul că este oprit şi-i sunt aduse mulţumiri este, poate, cel mai bun răspuns că şi-a îndeplinit misiunea pe care a avut-o aici, printre noi. Anul acesta va împlini 80 de ani, dar vârsta nu i-a schimbat „armura“ de persoană dură, tranşantă, sinceră pentru care şi-a adunat dese critici şi a avut de pătimit, de-a lungul vremurilor vechi şi noi. În spatele ei, însă, se află un suflet care a iubit şi iubeşte oamenii, cultura, sportul, care a luptat pentru viaţă şi care-şi rezumă parcursul celor opt decenii cam aşa: „viaţa mea este o carte cu un singur capitol: munca“.
Bucureştean la origini, Valeriu Zaharia s-a ales încă de mic cu porecla „doctoru’“. Îşi aminteşte că juca fotbal pe stradă şi, inevitabil, apăreau accidentări, iar el era cel care se ocupa de îngrijirea rănilor. Manualitatea a moştenit-o de la mama sa care era pictoriţă. De când se ştie, şi-a dorit să ajute oamenii, iar când a fost momentul să aleagă spre ce facultate se îndreaptă, singura opţiune i-a fost Medicina. Doar că vorbim despre nişte timpuri în care „dosarul“ familiei cântărea mai puternic decât cunoştinţele şi notele examenelor. Având rădăcini „nesănătoase“, dat fiind că mama sa era profesoară la Liceul „Gheorghe Lazăr“ din Bucureşti, iar tatăl său era avocat, admiterea la facultate s-a lovit de obstacole, în ciuda mediilor peste 9 pe care le-a obţinut la primele două încercări. Ca o ironie a sorţii, a intrat în cel de-al treilea an, când nu se aştepta sub nicio formă, din cauză că încurcase un subiect la Zoologie, iar media generală i-a fost de 7,79. Doar că a fost anul în care s-a renunţat la celebrul „dosar“ şi, astfel, Valeriu Zaharia îşi începea viaţa de student, una frumoasă, în care a îmbinat studiul cu distracţia şi sportul.
Aventurile începuturilor
După cei şase ani de facultate, medicul a fost repartizat la ţară în comuna Slătioara, din judeţul Vâlcea. Ulterior a fost trimis la azilul din Lungeşti, loc despre care susţine că, în momentul în care l-a găsit, arăta mai deplorabil decât descrierile lagărelor de concentrare. Având funcţia de director, a fost „dotat“ şi cu mijloc de locomoţie: un cal şi-o căruţă. A rămas îngrozit când a văzut că suferinzilor le era furată mâncarea, că primeau zeamă goală, iar cel care-i priva de porţia de carne era chiar un secretar de partid din zonă. A chemat poliţia, l-a reclamat, însă partidul a reacţionat! Astfel, pentru Valeriu Zaharia avea să se încheie o nouă etapă şi s-o ia de la capăt în alt loc. În anul 1970 a ajuns în Prahova, la Sângeru, unde a preluat, pe lângă cabinet, şi frâiele unui nou cal, cu tot cu căruţă.
Drumul către neurochirurgie
Conştient fiind de capacităţile sale, atras de marele mister al fiinţei – creierul, Valeriu Zaharia a făcut compromisul de a deveni membru de partid, pentru a putea să se îndrepte către neurochirurgie. Între 1972-1977 a urmat secundariatul (rezidenţiatul, în termenii actuali) la Spitalul 9 din Bucureşti, unde l-a avut ca mentor pe renumitul profesor universitar, dr. Constantin Arseni, renumit medic neurochirurg şi membru al Academiei Române. Dincolo de meritele în lumea medicală, cel numit şi „Balaurul“ rămâne cunoscut şi pentru episodul în care a fost ales de fostul dictator pentru a o trata şi supraveghea pe Elena Ceauşescu, în urma unui accident rutier, din care s-a ales cu o serie de traumatisme. Preocupat de starea soţiei, Nicolae Ceauşescu a fost linistit de dr Arseni care i-a spus direct să-şi vadă de treburi pentru că „nevasta dumitale nu are nimic în cap“. Iar poveştile medicului Zaharia despre mentorul său sunt multe. Timp să fie, răbdare şi urechi pentru ascultat…
Cutremurul din 4 martie 1977 îl prindea în Bucureşti. A fost, practic, unul dintre examenele care aveau să-i confirme că este pregătit să meargă pe cont propriu, pe drumul neurochirurgiei. A fost calamitatea cu cele mai mari colectivităţi de victime, din secolul trecut, amintindu-şi că doar în grija sa au ajuns peste 170 de pacienţi.
Provocările de la „Judeţean“
Următoarea oprire profesională, una de durată, a fost cea de la Spitalul Judeţean de Urgenţă Ploieşti. A făcut naveta cu trenul ani buni, alteori, când avea cazuri pe care simţea că nu le poate lăsa nesupravegheate, prefera să doarmă pe un fotoliu, în spital. A organizat secţia de Neurochirurgie, şi-a creat o „familie“ cu care să lucreze în toate condiţiile, a continuat să studieze şi n-a ezitat să inoveze.
Şi-a dorit o rânduială în toate şi le-a cerut inclusiv aparţinătorilor ca atunci când vin în vizite să fie scurţi, curaţi, să ezite să se aşeze cu hainele de afară pe paturile de spital, să le respecte regimul alimentar pacienţilor fără a le aduce „sarsanale“ de mâncare. Iar pacienţilor le-a cerut dintotdeauna să fie sinceri, direcţi atunci când îşi descriu suferinţa. Multitudinea de întrebări pe care le-a adresat unora dintre pacienţi, metodele sale de consult, rigurozitatea comportamentului i-au adus multe critici. Dar foarte puţine au fost îndreptate către profesionalismul său.
Anii ’80 au fost unii marcaţi de trei accidente colective: explozia de piroliză de la Teleajen (1983), ultimul spectacol al Cenaclului Flacăra, unde un scurt-circuit a produs panică în rândul miilor de oameni care s-au călcat în picioare (1985) şi explozia de la secţia „Dezasfalare“, tot de la Combinatul de la Teleajen (1985). De la ultimul eveniment, doctorul Zaharia îşi aminteşte că a avut în grijă 75 de pacienţi, iar timp de aproape două săptămâni, orele de somn au fost aproape inexistente. A băut şase cutii de ness ca să reziste, se odihnea în spital, iar de schimburi curate se ocupau nişte prieteni de-ai săi. După acest eveniment, a primit şi o locuinţă în Ploieşti.
În 2002, doctorul Zaharia a fost pe picior de a pleca în Italia. A dat examen, l-a luat, dar…a rămas. „Ştiu că următoarea întrebare este de ce n-am plecat. Fetele «mele» din spital sunt motivul. Am făcut o echipă foarte bună. Existau dispute între ele, dar le rezolvam“, ne-a mărturisit interlocutorul nostru. Şi tot după „fetele“ sale a suferit cel mai mult şi când a venit momentul pensionării, în 2007. Dar era vremea să-şi dea un răgaz. După mai bine de patru decenii de activitate, dintre care trei la Spitalul Judeţean de Urgenţă din Ploieşti, unde a văzut peste 43000 de pacienţi, doctorul Zaharia are mulţumirea că a putut pune capul liniştit pe pernă, fiind conştient că a făcut tot ce se putea pentru a salva vieţi.
A fost conştient că are ceva aparte, dar la fel de bine a ştiut că este Cineva care lucrează prin mâinile sale.
Nu a agonisit averi materiale, dar din banii câştigaţi şi-a „hrănit“ mintea şi sufletul. A investit în cărţi, muzică, tenis, schi. De altfel, latura financiară îi lasă un gust amar. Îşi aminteşte că pensia iniţială i-a fost de numai 1323 lei. I-a mai fost majorată după zeci de drumuri, recalculări şi deciziile de creştere ale acestor venituri dispuse prin lege. Dar, din 2011, a reîmbrăcat halatul medical, acordând consultaţii în mediul privat.
Îşi antrenează mintea şi fizicul, în mod constant, urmând lecţii de italiană, engleză, citind, dându-se cu schiurile sau urcând pe munţi. Are şi câţiva prieteni faţă de care regretă că nu le-a acordat mai multă atenţie şi înainte, preferând să fie la spital „ca un câine de pază pentru Prahova“.
Foto: CJ Prahova
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 13 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum o zi
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!