Actualitate
Pe site-ul Direcţiei generale management resurse umane este afișat planul de școlarizare al MApN, pentru anul de învățământ 2022-2023

Pentru început, prezentăm numărul de locuri propuse a fi școlarizate în învăţământul pentru formarea ofițerilor, urmând să revenim asupra celorlalte categorii, în edițiile următoare. Facem precizarea că, în locurile pentru MApN, cu finanțare de la bugetul de stat, sunt incluse și locurile alocate Serviciului de Protecție și Pază.
UNIVERSITATEA NAŢIONALĂ DE APĂRARE CAROL I
Facultatea de Comandă şi Stat Major
Domeniu de licenţă:♦ Ştiinţe militare, informaţii şi ordine publică, specializare Logistică: 21 de locuri pentru MApN, (un loc este alocat pentru școlarizare în beneficiul Republicii Moldova, ocupantul va fi nominalizat de partea moldoveană, cu respectarea tuturor criteriilor de eligibilitate), din care 5 vor fi ocupate prin repartiția absolvenţilor colegiilor militare promoția 2022, iar 15 vor fi ocupate prin concurs; 24 de locuri, ce vor fi ocupate prin concurs, pentru alte instituții de apărare, ordine publică şi securitate naţională.
ACADEMIA FORȚELOR AERIENE HENRI COANDĂ
Facultatea de Management Aeronautic
Domeniu de licenţă: ♦ Științe militare, informații și ordine publică; specializări: Management aeronautic: Aviaţie piloţi (program validat și autorizat ARACIS cu durata studiilor de 4 ani) – 16 locuri pentru MApN (10 locuri sunt alocate pentru piloți aeronave cu motoare reactive, 5 locuri, pentru piloți elicoptere și un loc pentru piloți elicoptere pentru Republica Moldova, loc ce va fi ocupat de personalul nominalizat de partea moldoveană, cu respectarea tuturor criteriilor de eligibilitate), din care 11 vor fi ocupate prin repartiţia absolvenţilor colegiilor militare, promoția 2022, iar 4 vor fi ocupate prin concurs; 9 locuri, ce vor fi ocupate prin concurs, sunt alocate pentru alte instituții de apărare, ordine publică şi securitate naţională; Managementul traficului aerian: Aviaţie nenaviganţi (include și pregătirea pentru specialitatea Controlor trafic aerian): din cele 18 locuri alocate MApN, 9 se ocupă prin repartiția absolvenților colegiilor naționale militare, promoția 2022, și două prin concurs, iar 7 sunt pentru specializarea Controlor trafic aerian (6 pentru repartiția absolvenților colegiilor naționale militare și unul pentru concurs); două locuri alocate altor beneficiari, pentru specializarea Controlor trafic aerian; Meteorologie: 6 locuri pentru MApN, din care 3 vor fi ocupate prin repartiţia absolvenţilor colegiilor militare, promoția 2022, iar 3 prin concurs; 6 locuri, ce vor fi ocupate prin concurs, sunt alocate pentru alte instituții de apărare, ordine publică şi securitate naţională.
Facultatea de Sisteme de Securitate Aeriană
Domeniu de licenţă: ♦ Științe militare, informații și ordine publică; specializare Managementul sistemelor de rachete şi artilerie: Rachete şi artilerie antiaeriană (la începutul primului an de studii, candidații admiși și înmatriculați vor opta pentru pregărire specifică forțelor aeriene – 12 locuri – și pentru pregătire specifică forțelor terestre – 35 de locuri): 47 de locuri pentru MApN, din care 43 vor fi ocupate prin repartiţia absolvenţilor colegiilor militare, promoție 2022, iar 4 prin concurs; Managementul sistemelor de supraveghere aeriană: Radiolocaţie – 15 locuri pentru MApN, din care 10 vor fi ocupate prin repartiţia absolvenţilor colegiilor militare, promoție 2022, iar 5 prin concurs; Război electronic (specializarea include Război electronic în comunicații și Război electronic în aviație și apărare antiaeriană) – 25 de locuri alocate MApN, din care 18 vor fi ocupate prin repartiţia absolvenţilor colegiilor militare, promoție 2022, iar 7 prin concurs.
ACADEMIA FORŢELOR TERESTRE NICOLAE BĂLCESCU
Facultatea de Ştiinţe Militare
Domeniu de licenţă: ♦ Ştiinţe militare, informaţii şi ordine publică, specializare Leadership militar: Infanterie – 67 de locuri pentru MApN, din care 64 vor fi ocupate prin repartiția absolvenţilor colegiilor militare promoția 2022, iar 3 vor fi ocupate prin concurs; 3 locuri, ce se ocupă doar prin concurs, pentru alte instituții de apărare, ordine publică şi securitate naţională; Cercetare – 16 locuri pentru MApN, care vor fi ocupate prin repartiția absolvenţilor colegiilor militare, promoția 2022; 6 locuri, ce vor fi ocupate prin concurs, pentru alte instituții de apărare, ordine publică şi securitate naţională.
Facultatea de Management Militar
Domenii de licenţă: ♦ Ştiinţe militare, informaţii şi ordine publică; specializări: Managementul organizaţiei – Geniu: 23 de locuri pentru MApN, din care 20 vor fi ocupate prin repartiția absolvenţilor colegiilor militare, promoția 2022, iar 3 vor fi ocupate prin concurs; Apărare CBRN: 21 de locuri pentru MApN, din care 18 vor fi ocupate prin repartiția absolvenţilor colegiilor militare, promoția 2022, iar 3 vor fi ocupate prin concurs; Tancuri: 8 locuri pentru MApN, care vor fi ocupate prin repartiţia absolvenţilor colegiilor militare, promoția 2022; Auto: 19 locuri pentru MApN, din care 16 vor fi ocupate prin repartiţia absolvenţilor colegiilor militare, promoția 2022, iar 3 vor fi ocupate prin concurs; 2 locuri, ce se vor ocupa prin concurs, pentru alte instituții de apărare, ordine publică şi securitate naţională; Managementul sistemelor tehnice de artilerie (programul, cu durata de 4 ani, este în proces de acreditare; în situaţia în care nu va fi acreditat până la începutul anului de învăţământ 2022-2023, specializarea Artilerie și rachete va fi organizată în cadrul programului Managementul organizaţiei, cu durata de 3 ani): Artilerie şi rachete: 28 de locuri pentru MApN, din care 25 vor fi ocupate prin repartiţia absolvenţilor colegiilor militare, promoția 2022, iar 3 vor fi ocupate prin concurs; două locuri, ce se vor ocupa prin concurs, pentru alte instituții de apărare, ordine publică şi securitate naţională;
♦ Inginerie și management, specializare Inginerie și management în domeniul comunicaţiilor militare (program acreditat cu durata studiilor de 4 ani) – Comunicaţii şi informatică: 50 de locuri pentru MApN, din care 45 vor fi ocupate prin repartiţia absolvenţilor colegiilor militare, promoția 2022, iar 5 vor fi ocupate prin concurs; 10 locuri, ce se vor ocupa prin concurs, pentru alte instituții de apărare, ordine publică şi securitate naţională.
Facultatea de Ştiinţe Economice şi Administrative
Domenii de licenţă: ♦ Contabilitate, specializare Contabilitate şi informatică de gestiune: Finanţe-contabilitate – 21 de locuri pentru MApN, din care 16 vor fi ocupate prin repartiţia absolvenţilor colegiilor militare, promoția 2022, iar 5 vor fi ocupate prin concurs; 4 locuri, ce se vor ocupa prin concurs, pentru alte instituții de apărare, ordine publică şi securitate naţională;
♦Ştiinţe militare, informaţii şi ordine publică, specializare Management economico-financiar: Intendenţă – 30 de locuri pentru MApN, din care 25 vor fi ocupate prin repartiţia absolvenţilor colegiilor militare, promoția 2022, iar 5 vor fi ocupate prin concurs;
♦ Ştiinţe administrative, specializare Administraţie publică: Poliție militară – 23 de locuri pentru MApN, din care 20 vor fi ocupate prin repartiţia absolvenţilor colegiilor militare, promoția 2022, iar 3 vor fi ocupate prin concurs.
ACADEMIA NAVALĂ MIRCEA CEL BĂTRÂN
Facultatea de Inginerie Marină
Domeniu de licenţă: ♦ Inginerie marină şi navigaţie; specializări: Navigaţie, hidrografie şi echipamente navale: 35 locuri pentru MApN, din care 22 se ocupă prin repartiția absolvenților colegiilor naționale militare, promoție 2022, iar 13 prin concurs; 7 locuri, ce se vor ocupa prin concurs, pentru alte instituții de apărare, ordine publică şi securitate naţională; Navigation, Hydrography and Naval Equipment (program în limba engleză, autorizat ARACIS, începând cu anul de învățământ 2022-2023, și parcurge etapele necesare pentru acreditare) – 15 locuri pentru MApN, ce se ocupă prin repartiția absolvenților colegiilor naționale militare, promoție 2022; Electromecanică navală: 13 locuri pentru MApN, din care 8 se ocupă prin repartiția absolvenților colegiilor naționale militare, promoție 2022, iar 5 prin concurs; două locuri, ce vor fi ocupate prin concurs, sunt alocate pentru alte instituții de apărare, ordine publică şi securitate naţională;
♦ Inginerie electrică, specializarea Electromecanică: 8 locuri pentru MApN, din care 4 se ocupă prin repartiția absolvenților colegiilor naționale militare, promoție 2022, iar 4 prin concurs; 4 locuri, ce vor fi ocupate prin concurs, sunt alocate pentru alte instituții de apărare, ordine publică şi securitate naţională.
Facultatea de Navigaţie şi Management Naval
Domeniu de licenţă: ♦ Inginerie şi management, specializare Inginerie şi management naval şi portuar: 8 locuri pentru MApN, din care două se ocupă prin repartiția absolvenților colegiilor naționale militare, promoție 2022, iar 6 prin concurs.
ACADEMIA TEHNICĂ MILITARĂ FERDINAND I
Facultatea de Comunicații și Sisteme Electronice pentru Apărare și Securitate
Domeniu de licență: ♦ Inginerie electronică, telecomunicații și tehnologii informaționale; specializări: Echipamente și sisteme electronice militare: 20 de locuri pentru MApN, din care 15 se ocupă prin repartiția absolvenților colegiilor naționale militare, promoție 2022, iar 5 prin concurs; 10 locuri, ce vor fi ocupate prin concurs, sunt alocate pentru alte instituții de apărare, ordine publică şi securitate naţională; Comunicații pentru apărare și securitate: 30 de locuri pentru MApN, din care 25 se ocupă prin repartiția absolvenților colegiilor naționale militare, promoție 2022, iar 5 prin concurs; 14 locuri, ce vor fi ocupate prin concurs, sunt alocate pentru alte instituții de apărare, ordine publică şi securitate naţională; Echipamente și sisteme electronice militare, electronică-radioelectronică de aviație: 4 locuri pentru MApN, din care două se ocupă prin repartiția absolvenților colegiilor naționale militare, promoție 2022, iar două prin concurs; 8 locuri, ce vor fi ocupate prin concurs, sunt alocate pentru alte instituții de apărare, ordine publică şi securitate naţională.
Facultatea de Sisteme Informatice și Securitate Cibernetică
Domeniu de licență: ♦ Calculatoare și tehnologia informației, specializare Calculatoare și sisteme informatice pentru apărare și securitate națională: 53 de locuri pentru MApN, din care 48 se ocupă prin repartiția absolvenților colegiilor naționale militare, promoție 2022, iar 5 prin concurs; 27 de locuri, ce vor fi ocupate prin concurs, sunt alocate pentru alte instituții de apărare, ordine publică şi securitate naţională.
Facultatea de Sisteme Integrate de Armament, Geniu și Mecatronică
Domenii de licență: ♦ Inginerie civilă, specializări: Construcții și fortificații – 11 locuri pentru MApN, din care 6 se ocupă prin repartiția absolvenților colegiilor naționale militare, promoție 2022, iar 5 prin concurs; 9 locuri, ce vor fi ocupate prin concurs, sunt alocate pentru alte instituții de apărare, ordine publică şi securitate naţională; Drumuri, poduri și infrastructuri militare – 15 locuri pentru MApN, din care 8 se ocupă prin repartiția absolvenților colegiilor naționale militare, promoție 2022, iar 7 prin concurs;
♦ Inginerie de armament, rachete și muniții; specializări: Armament, aparatură artileristică și sisteme de conducere a focului – 8 locuri pentru MApN, din care 6 se ocupă prin repartiția absolvenților colegiilor naționale militare, promoție 2022, iar două prin concurs; 7 locuri, ce vor fi ocupate prin concurs, sunt alocate pentru alte instituții de apărare, ordine publică şi securitate naţională; Muniții, rachete, explozivi și pulberi – 6 locuri pentru MApN, din care 3 se ocupă prin repartiția absolvenților colegiilor naționale militare, promoție 2022, iar 3 prin concurs; două locuri, ce vor fi ocupate prin concurs, sunt alocate pentru alte instituții de apărare, ordine publică şi securitate naţională.
Facultatea de Aeronave și Auto-vehicule Militare
Domenii de licență: ♦ Inginerie aerospațială, specializare Echipamente și instalații de aviație: 14 locuri pentru MApN, din care 11 se ocupă prin repartiția absolvenților colegiilor naționale militare, promoție 2022, iar 3 prin concurs; două locuri, ce vor fi ocupate prin concurs, sunt alocate pentru alte instituții de apărare, ordine publică şi securitate naţională;
♦ Ingineria autovehiculelor, specializarea Blindate, autovehicule și tractoare: 21 de locuri pentru MApN, din care 16 se ocupă prin repartiția absolvenților colegiilor naționale militare, promoție 2022, iar 5 prin concurs; 4 locuri, ce vor fi ocupate prin concurs, sunt alocate pentru alte instituții de apărare, ordine publică şi securitate naţională.
ACADEMIA DE POLIŢIE ALEXANDRU IOAN CUZA
Facultatea de Ştiinţe Juridice şi Administrative
Domeniu de licenţă şi specializare Drept – 10 locuri pentru MApN, ce vor fi ocupate prin concurs.
UNIVERSITATEA DE MEDICINĂ, FARMACIE, ȘTIINȚE ȘI TEHNOLOGIE GEORGE EMIL PALADE
Tg. Mureș
Domeniu Sănătate, specializare Medicină generală (studenții vor fi luați în evidență și vor efectua pregătirea militară în cadrul Institutului Medico-Militar, secția Tg Mureș): 30 de locuri pentru MApN, care vor fi ocupate prin concurs.
UNIVERSITATEA DE MEDICINĂ ȘI FARMACIE CAROL DAVILA
București
Studenții vor fi luați în evidență și vor efectua pregătirea militară în cadrul Institutului Medico-Militar, secția București.
Domeniu Sănătate, specializări: Medicină generală: 46 de locuri pentru MApN, din care 45 vor fi ocupate prin concurs, iar un loc este alocat Republicii Moldova (ocupantul va fi nominalizat de partea moldoveană, cu respectarea tuturor criteriilor de eligibilitate); 7 locuri, ce vor fi ocupate prin concurs, sunt alocate pentru alte instituții de apărare, ordine publică şi securitate naţională; Medicină dentară: 7 locuri pentru MApN, care vor fi ocupate prin concurs; Farmacie: 7 locuri pentru MApN, care vor fi ocupate prin concurs.
Curs de formare a ofiţerilor în activitate
Centrul de pregătire a cadrelor militare în domeniul educației fizice și sportului în armată: specializare Educație fizică – 10 locuri pentru MApN.
Candidații pot proveni din rândul maiștrilor militari și subofițerilor în activitate sau în rezervă, al gradaților și soldaților profesioniști în activitate sau în rezervă, precum și din rândul civililor din cadrul și din afara MApN, cu respectarea cumulativă a tuturor criteriilor de eligibilitate (vârstă, vechime, studii,aptituni) prevăzute de legislația națională și specifică.
Audienţe
Secretarul de stat pentru relația cu Parlamentul și calitatea vieții personalului, Marius Bălu, a reprezentat conducerea MApN la audiențele din luna ianuarie, ce au avut loc săptămâna trecută, la sediul ministerului.
Unul din petenții înscriși în audiență a refuzat să-și prezinte doleanțele, motivând că dorește să fie primit de ministrul apărării naționale.
Desemnarea unei alte persoane din conducerea ministerului, în vederea desfășurării activității de primire în audiență, este prevăzută în Ordinul nr. M.101/2012, pentru situația în care survin modificări în agenda de lucru a ministrului.
Este adevărat însă și că, de mai bine de 10 ani, agenda de lucru a ministrului suferă lunar modificări. Ca urmare, sunt desemnați să susțină activitatea respectivă secretarii de stat și secretarul general al MApN.
Cu excepția unei doamne, văduvă de cadru militar, care vrea să doneze MApN locuința proprietate personală, pentru a fi folosită așa cum ministerul crede de cuviință, celelalte solicitări au avut la bază probleme ce țin de managementul resurselor umane.
Nu este surprinzător, pentru că legislația din domeniul respectiv a fost frecvent modificată, iar unele aspecte nu sunt suficient de clar reglementate. De exemplu, în unele specialități este lipsă de personal, dar aceia care au pregătirea necesară nu pot ocupa funcțiile libere, pentru că nu îndeplinesc anumite criterii.
Două din solicitările adresate conducerii MApN au avut ca obiect menținerea în activitate după împlinirea vârstei standard de pensionare.
Articolul 86 din Legea 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările și completările ulterioare, prevede această posibilitate, astfel: În raport cu nevoile de încadrare, cadrele militare pot fi menținute în activitate după împlinirea vârstei standard de pensionare până la vârsta de 60 de ani, cu aprobarea anuală a conducătorului instituției.
Printr-o procedură de sistem, aprobată anul trecut de șeful SMAp, au fost stabilite criteriile de promovare, analizare și avizare a propunerilor de menținere în activitate.
Astfel, având în vedere tipul funcției, de comandă sau de conducere, se acordă între patru și cinci puncte pentru capacitatea de conducere și organizatorică, inițiativă, cunoștințe profesionale, responsabilitate, abilitatea de a lucra în echipă și disciplina militară.
Se acordă puncte și pentru proiectele în care cadrul militar în cauză este implicat, direct sau în echipă, dar și pentru rezultatele obținute în aprecierile de serviciu din ultimii trei ani și pentru formele de pregătire absolvite în ultimii cinci ani.
Un alt criteriu este vechimea în funcție. Fie că vorbim de funcții de conducere sau de execuție, pentru fiecare an suplimentar peste patru ani vechime în funcție, se scade câte cinci puncte.
Pentru ca propunerea șefului SMAp de menținere în activitate peste vârsta standard de pensionare să fie înaintată spre aprobare ministrului apărării naționale, pentru funcțiile de conducere punctajul necesar este între 115 și 120, iar pentru cele de execuție, între 95 și 100. Petenții care au solicitat audiență nu se încadrau în punctajul respectiv.
Neaprobarea menținerii în activitate creează, evident, nemulțumiri în rândul celor care doresc să mai rămână în sistem, dar nu îndeplinesc cerințele. Criteriile sunt considerate injuste, mai ales dacă unor colegi, despre care spun că se află în situații similare, li se aprobă menținerea în activitate.
Percep totul ca o judecată cu dublă măsură și poate că au dreptate, în cazul în care persoana care le-a întocmit aprecierea de serviciu a consemnat, la propuneri, recomandarea de a fi menținuți în activitate, apoi, pe raport, au dat aviz negativ. (Irina Nedelcu).
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 12 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum o zi
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!