Actualitate
Partidele care incheie acord pentru anticipate risca dizolvarea
(Preluare Inpolitics):
Una dintre tezele momentului, venită mai ales dinspre PSD, este încheierea unui acord politic prin care partidele politice și președintele să convină asupra declanșării alegerilor anticipate. Numai că există o mică problemă: procedura dizolvării controlate a parlamentului și, implicit, a declanșării anticipatelor pentru formarea unei alte majorități politice este împotriva Constituției și tranșată clar de către CCR nu mai departe de anul trecut. Iar un acord politic nu ar face, în acest caz, decît să constituie motivul incontestabil pentru dizolvarea partidelor semnatare, conform prevederilor legii 14/2003.
”Noi am venit cu o propunere foarte clară, şi am văzut că a fost îmbrăţişată şi de AUR, dar e insuficient pentru a crea o majoritate. Să învestim pe o perioadă limitată un guvern de specialişti, să avem un acord – când vom avea o majoritate – inclusiv cu preşedintele României, să-şi asume acest lucru, ca după ce trece acest val patru, să organizăm alegeri anticipate. (…) E posibil ca până la consultări să se creioneze o astfel de majoritate care doreşte alegeri anticipate”, a declarat Marcel Ciolacu miercuri seară, la B1 TV.
Anul trecut, însă, Curtea Constituțională a spus răspicat, în decizia nr.85, că dizolvarea Parlamentului nu poate fi un mod controlat de declanșare a anticipatelor, acestea putînd fi organizate doar urmare a unei situații naturale, iar nu artificiale, de respingere a unor guverne în parlament.
La vremea respectivă, decizia CCR a înfierat sever declarațiile publice ale președintelui Klaus Iohannis conform cărora e necesară provocarea de alegeri anticipate.
„Eu am fost și rămân, și v-o spun ca să fie foarte clar, adeptul alegerilor anticipate. Eu îmi doresc să intrăm într-o logică care duce spre alegeri anticipate(…) în acest moment, soluția cea mai corectă pentru România este întoarcerea la electorat. Trebuie să avem alegeri parlamentare. Până atunci, primul pas a fost făcut spre alegeri anticipate. Următorul pas va fi făcut mâine, după consultări, după care voi reveni și vom discuta împreună despre pașii care trebuie făcuți în continuare pentru a ajunge la rezultatul dorit de români.” era citat președintele în decizia CCR.
Și alte declarații similare mai apar în document.
Ce spuneau judecătorii pe marginea lor:
”Aceste declarații, deși au fost invocate în cauză pentru a demonstra bunele intenții, au fost urmate însă de acte ale Președintelui României, precum și ale candidatului desemnat pentru funcția de prim-ministru, care demonstrează faptul că procedura prevăzută de art.103 alin.(1) din Constituție a fost utilizată contrar scopului pentru care a fost instituită, și anume de a forma un nou Guvern. Acestea demonstrează intenția de a declanșa procedura de dizolvare a Parlamentului, în vederea organizării alegerilor anticipate”.
”Interpretarea textelor constituționale de referință exclude, de plano, desemnarea de către Președinte a unui candidat la funcția de prim-ministru care să nu își asume responsabilitatea formării unui nou Guvern, și care să nu acționeze în sensul obținerii votului de încredere al Parlamentului”.
”Președintele României a susținut, prin declarațiile publice și actul desemnării, un candidat la funcția de prim-ministru care, la rândul său, a declarat public că urmărește respingerea de către Parlament a două cereri de învestitură a Guvernului și declanșarea dizolvării Parlamentului în condițiile art.89 din Constituție(…) Urmând logica textelor constituționale de referință analizate și acționând cu loialitate constituțională, Președintele României ar fi trebuit să excludă, de plano, un candidat care se pronunță, atât înainte, cât și în timpul și după consultări, în sensul că va contribui la respingerea celor două propuneri de Guvern care vor fi formulate, pentru a se întruni condițiile constituționale care să permită Președintelui României ”să dizolve acest Parlament”. Desemnarea realizată în aceste condiții, precum și faptul că declarațiile publice ale Președintelui Românei și candidatului la funcția de prim-ministru converg către concluzia enunțată în sesizările ce formează obiectul prezentei cauze, respectiv a existenței intenției comune de a intra ”în logica alegerilor anticipate”, demonstrează, de asemenea, utilizarea procedurii prevăzute de art.103 alin.(1) din Constituție contrar scopului pentru care a fost instituită. În plus, desemnarea unui candidat la funcția de prim-ministru cu scopul de a provoca o criză politică de natură să conducă la alegeri anticipate, implicând, ca etapă intermediară, dizolvarea Parlamentului, determină ca ceea ce constituie, în mod obișnuit, efectul unor încercări nereușite de a forma un nou Guvern să se transforme într-un scop declarat, urmărit și asumat de autorități publice de rang constituțional. Or, o asemenea conduită contravine în mod flagrant spiritului Constituției și loialității constituționale” punctau judecătorii Curții.
Și completau:
”În vederea asigurării stabilității instituționale, legiuitorul constituant a exclus, practic, posibilitatea ”provocării” unei dizolvări a Parlamentului de către Președinte. Dimpotrivă, acesta a consacrat o obligație de diligență pentru Președintele României, în sensul de a depune toate eforturile pentru păstrarea stabilității parlamentare, a ducerii până la termen a mandatului obținut prin alegeri, iar nu a scurtării lui, prin forțarea de alegeri anticipate”.
În fine, CCR mai stipula: ”Desemnarea apare astfel ca un act de voință unilateral, expresie a voinței exclusive a Președintelui României, care se poziționează astfel în afara logicii raporturilor constituționale de separație și echilibru al puterilor în stat și a efectelor pe care această logică le atașează actului desemnării candidatului la funcția de prim-ministru”.
Curtea a decis să admită sesizarea depusă de președinții celor două Camere și să respingă nominalizarea lui Ludovic Orban ca premier imediat după ce fusese demis prin moțiune de cenzură, ca prim pas spre anticipate.
Dacă CCR a stabilit cît se poate de clar că este interzisă premeditarea dizolvării Parlamentului pornind doar de la declarații publice ale lui Klaus Iohannis și ale lui Ludovic Orban, e de la sine înțeles că un Acord politic parafat între marii actori politici înseamnă mult mai mult.
Între altele, înseamnă deschiderea drumului spre dizolvarea de către CCR a partidelor angajate în acel acord.
Legea partidelor nr.14/2003 prevede astfel:
Articolul 3
(2) Sunt interzise partidele politice care, prin statutul, programele, propaganda de idei ori prin alte activități pe care le organizează, încalcă prevederile art. 30 alin. (7), art. 40 alin. (2) sau (4) din Constituția României, republicată.Articolul 43
Un partid politic își încetează activitatea prin:
a) dizolvare, prin hotărâre pronunțată de Curtea Constituțională, pentru încălcarea art. 30 alin. (7) și art. 40 alin. (2) și (4) din Constituția României, republicată;
Aceeași dizolvare, pentru exact aceleași motive, poate fi decisă și pe cale judecătorească, de către Tribunalul București în urma sesizării de către Ministerul Public, conform art.45 din legea partidelor.
Iar Constituția prevede astfel:
ARTICOLUL 40
(2) Partidele sau organizaţiile care, prin scopurile ori prin activitatea lor, militează împotriva pluralismului politic, a principiilor statului de drept ori a suveranităţii, a integrităţii sau a independenţei României sunt neconstituţionale.
În concluzie, Curtea Constituțională a decis anul trecut că provocarea intenționată de alegeri anticipate ”contravine în mod flagrant spiritului Constituției și loialității constituționale”, deci încalcă principiile statului de drept.
Doar că politicienilor de vîrf ai statului român le-a intrat pe o ureche și le-a ieșit pe alta. Cu riscul să-și dea singuri foc la valiză, în perioada care urmează.
Actualitate
Vulturul Cenușiu: Aripile digitale care anticipează viitorul imprevizibil al războiului
Pe marginea abisului: O eră imprevizibilă cere soluții robuste
Armata Statelor Unite și partenerii săi globali se confruntă cu o eră mai imprevizibilă decât oricând în acest secol. Pe fondul unei instabilități geopolitice crescânde și al progreselor tehnologice galopante, întrebarea crucială este cum pot fi siguri că mișcările actuale sunt cele corecte pentru a pregăti viitorul? Un lucru rămâne constant, indiferent de tulburările vremurilor: nevoia de recunoaștere, supraveghere și achiziție de ținte (RST) și alte roluri vitale pe câmpul de luptă.
În acest context, General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI) continuă să stabilească standardul cu platformele sale modernizate, Modernized Gray Eagle® Extended Range (ER) și Gray Eagle® Short Takeoff and Landing (STOL). Aceste două aeronave de top, cu anduranță mare și capabilități de zbor la altitudine medie, sunt proiectate să răspundă nevoilor operaționale atât ale Armatei SUA, cât și ale clienților internaționali. Ceea ce le face să se distingă este arhitectura lor modulară deschisă, un palmares impresionant de ore de zbor, adaptabilitatea la diverse sarcini utile și armament, precum și rolul indispensabil în recunoaștere și în logistica contestată – aspecte cruciale, în special în teatrele de operații din Pacificul de Vest.
Arhitectura deschisă modulară: Flexibilitate ca un smartphone
Modernized Gray Eagle ER și Gray Eagle STOL se bazează pe arhitectura modulară deschisă a sistemelor (MOSA), o filozofie de design modernă care prioritizează flexibilitatea și inovația. Această abordare asigură integrarea perfectă cu multiple sarcini utile, senzori și sisteme de date, permițând operatorilor să personalizeze configurațiile misiunilor rapid și eficient.
Mulți ofițeri generali și lideri de programe fac o pauză în discuția despre munca lor pentru a-și ridica smartphone-ul: „Așa ceva îmi doresc”, spun ei – un hardware care își poate modifica funcționalitățile cu simplitatea descărcării unei noi aplicații. Ei bine, aeronava Gray Eagle este exact acel tip de sistem.
Ceea ce face aceste platforme unice este capacitatea lor de a rămâne interoperabile cu cadrele existente de comandă, control și partajare a datelor. Arhitectura modulară permite, de asemenea, Armatei SUA și forțelor aliate să integreze noi tehnologii – cum ar fi sisteme radar avansate, capabilități de război electronic sau instrumente de luare a deciziilor bazate pe inteligență artificială – fără a necesita modificări costisitoare sau consumatoare de timp. Pe măsură ce amenințările evoluează, aceste sisteme aeriene fără pilot (UAS) pot evolua alături de ele.
Fiabilitate câștigată în peste 9 milioane de ore de zbor: Un palmares fără egal
GA-ASI a fost recunoscută de mult timp pentru contribuțiile sale la aviația de luptă, cu un palmares definitoriu pentru industrie, care se întinde pe mai mult de trei decenii. Aeronavele companiei, inclusiv Predator®, Reaper® și Gray Eagle, au depășit, în mod colectiv, peste 9 milioane de ore de zbor – o dovadă incontestabilă a fiabilității, anduranței și valorii lor operaționale.
Pentru Armata SUA, aceasta înseamnă că Modernized Gray Eagle ER și Gray Eagle STOL sunt platforme testate în luptă, cu o eficacitate operațională dovedită într-o multitudine de misiuni. Aceste aeronave și-au demonstrat capacitatea de a se adapta și de a prospera sub presiune. Clienții internaționali obțin acces la platforme susținute nu doar de tehnologie de vârf, ci și de decenii de experiență în operațiuni reale, insuflând încredere în capacitatea Gray Eagle de a oferi rezultate.
Versatilitatea misiunii: O multitudine de sarcini utile pentru fiecare scenariu
Unul dintre atributele remarcabile ale Modernized Gray Eagle ER și Gray Eagle STOL este adaptabilitatea sarcinilor utile. Aceste platforme pot fi echipate cu o gamă diversă de senzori, de la camere electro-optice/infraroșii la radar cu deschidere sintetică, module de război electronic și suite de informații de semnalizare. Această versatilitate permite seturi de misiuni care acoperă informații, supraveghere și recunoaștere (ISR); achiziție de ținte; lovituri precise; și multe altele.
Nicăieri nu este versatilitatea misiunii mai utilă decât în teatrul de operații din Indo-Pacific. Forțele americane și aliate trebuie să opereze pe distanțe vaste, adesea în zone cu acces limitat la suport logistic. Acest lucru recompensează o aeronavă eficientă, fiabilă, durabilă și persistentă în toate domeniile. Modernized Gray Eagle ER și Gray Eagle STOL se ridică la înălțimea situației.
Gray Eagle STOL: Pionierul logisticii contestate și al suportului aerian flexibil
Gray Eagle STOL, în special, adaugă un element crucial la această ecuație – capacitatea organică de decolare scurtă (STOL). Aceasta permite aeronavei să opereze de pe aerodromuri austere sau chiar de pe nave militare, eliminând dependența de bazele fixe mari, care ar putea fi țintite de adversari. Poate oferi suport indispensabil cu ISR susținut, reaprovizionare și lovituri, toate în cadrul aceluiași zbor.
Gray Eagle STOL ar putea decola dintr-o bază din zona din spate, încărcat cu provizii pentru forțele SUA sau aliate aflate într-o poziție avansată. Aeronava poate zbura la destinație fără risc pentru un echipaj uman la bord, poate folosi o pistă neamenajată sau improvizată pentru a ateriza și a livra hrană, medicamente și muniție, apoi redecola pentru a survola zona și a asigura supravegherea în timp ce forțele locale recuperează proviziile. Dacă rămân amenințări, Gray Eagle STOL poate fi desfășurat pentru a le angaja sau pentru a coordona cu alte forțe.
Inima recunoașterii și achiziției tintelor: O privire constantă asupra câmpului de luptă
Pentru Armata SUA și forțele armate globale, recunoașterea, căutarea și achiziția țintelor rămân fundamentale pentru războiul modern. Modernized Gray Eagle ER și Gray Eagle STOL s-au dovedit instrumentale în furnizarea de informații acționabile comandanților din multiple domenii – fie că este vorba de urmărirea mișcărilor inamice, monitorizarea țintelor de mare valoare sau securizarea punctelor critice maritime.
Aceste platforme excelează în furnizarea de capabilități ISR persistente, oferind o acoperire continuă a infrastructurii critice, a liniilor frontului și a zonelor contestate. Abilitatea lor de a furniza date aproape în timp real comandanților de la toate nivelurile asigură că luarea deciziilor este informată, rapidă și eficientă. În spațiile de luptă complexe, unde amenințările asimetrice, roiurile de drone și rachetele de croazieră care zboară la joasă înălțime se împletesc cu provocările tradiționale ale adversarilor statali, platformele Gray Eagle oferă o conștientizare situațională fără egal.
Deși noile sisteme mici alimentate cu baterii au un rol pe viitoarele câmpuri de luptă, doar platformele mari, cu aripi lungi, în stilul aeronavelor tradiționale, pot gestiona aceste cerințe esențiale în modul în care Armata SUA și partenerii săi au nevoie.
Avantajul GA-ASI: Liderii mondiali în sistemele aeriene fără pilot
În centrul succesului Modernized Gray Eagle ER și Gray Eagle STOL se află avantajul fundamental al GA-ASI. Cu o istorie de livrare a peste 1.100 de aeronave pe parcursul a trei decenii și avansuri pionierat în aviația de luptă, GA-ASI și-a consolidat reputația de lider mondial în dezvoltarea UAS. Fie că sprijină asistența umanitară, cercetarea științifică sau operațiunile de luptă, sistemele companiei au redefinit rolul platformelor fără pilot în războiul modern.
Pentru Armata SUA și aliații săi globali, Modernized Gray Eagle ER și Gray Eagle STOL de la GA-ASI rămân standardul de aur. Într-o eră definită de evoluția tehnologică rapidă și complexitatea operațională, aceste aeronave reprezintă o investiție vitală în securitatea și eficacitatea viitoare.
Actualitate
Schimbare de putere navală: China comisionează Portavionul Fujian, primul cu catapulte
Actualitate
Criza din Penitenciare: Soluția „salvarea rezerviștilor”, blocată în sertarele ANP?
-
Exclusivacum 4 zileMAFIA DIPLOMATICĂ: CUM MINISTERUL DE EXTERNE A DEVENIT FEUDA „SIRENEI” ȘI A „CONSULILOR” DE PLASTIC, CU PARLAMENTUL PE POST DE TEATRU DE PĂPUȘI!
-
Exclusivacum 3 zileJilava, pușcăria statului: Între clanuri, cadavre și caricatura justiției!
-
Exclusivacum 20 de oreVălenii de Munte: Imperiul crăiesc al corupției și micul dejun ilegal al elitelor!
-
Exclusivacum 20 de oreI.P.J. PRAHOVA, DE LA DOREL LA CARACAL: MAEȘTRII CIRCULUI, SUB BAGHETA GONFLABILĂ A INCOMPETENȚEI! (VIDEO)!
-
Exclusivacum 5 zileDezastru la Academia de Poliție: Reabilitare de 8,3 milioane de euro, mistuită de vânt și birocrație
-
Exclusivacum 5 zileInvestiție de peste 16 milioane lei ingropată într-un proiect IT nefuncțional la MAI: REN-FEC, un eșec costisitor?
-
Exclusivacum 2 zileȘefi din Poliția Română, sub lupa procurorilor
-
Exclusivacum 20 de oreVălenii de Munte: Pălinca de prună și jecmăneala de om! Festivalul foamei „Împăratului”, Ediția XXVI!



