Anchete
O tragedie necomentata. Sau de ce Bucurestiul nu e Woodstock

(Preluare Inpolitics):
Legendarul concert de la Woodstock nu a avut loc la Woodstock, cum nu va mai avea loc la București nici mitingul aviatic de pe 20 iulie, de Ziua Aviației, după prăbușirea, azi, a elicopterului american Black Hawk. Între cele două evenimente nu e nicio legătură. Dar poate nu ar fi fost rău să fie.
În august 1969 avea loc un eveniment considerat printre cele mai importante din istoria muzicii: festivalul de la Woodstock, oraș american din statul New York.
Doar că mai puțini știu că festivalul de la Woodstock nu a avut loc la Woodstock, ci la Bethel. Și nici nu a mai avut vreo altă ediție, în pofida succesului imens.
Motivul a fost unul și același: pentru edilii orașului Woodstock, la fel ca și pentru cei ai orașului Bethel, festivalul a fost considerat mai degrabă o calamitate decît o binecuvîntare. Ei știau ce înseamnă pentru o comunitate pașnică o invazie peste noapte a cîteva sute de mii de oameni plini de alcool, droguri, chef de sex în aer liber și excitați de muzică pop-rock.
În urma unei asemenea invazii se muncește și se cheltuie din greu pentru repararea pagubelor.
Așa se face că edilii Woodstockului au refuzat din start ideea organizatorilor festivalului, care s-au reorientat spre alte variante, și ele întîmpinate cu refuzuri, spre a ajunge, finalmente, la orașul Bethel, la vreo 65 de km de Woodstock.
În ciuda imensului succes, dezastrul lăsat în urmă de jumătatea de milion de spectatori a lichidat pofta autorităților de a repeta figura și în anii următori, iar Woodstockul din 1969 a rămas unic.
Este, dacă vreți, o mostră de ceea ce înseamnă responsabilitatea unor edili față de orașul pe care îl administrează și față de cetățenii care i-au ales.
O responsabilitate pe care nu am văzut-o în ultimele zile la noi, cînd zeci și zeci de avioane și elicoptere au brăzdat cerul Capitalei în lung și în lat pentru un miting aviatic de ziua Sf.Ilie.
O repetiție care putea îmbrăca azi forme tragice, după căderea unui elicopter în plin centrul Bucureștiului, ceea ce ar fi putut produce un carnagiu.
Problema nu e că cineva ar fi putut anticipa accidentul, desigur.
Ci că într-un oraș grav calamitat de poluare și praf, precum Bucureștiul, aprobarea unor manevre aviatice ale unor aparate care produc imense cantități de carbon atmosferic, și nu numai, nu ar fi trebuit să vină niciodată.
Nu e ironic să ai un primar general preocupat de calitatea aerului, motiv pentru a comanda în luna mai un amplu studiu despre poluarea bucureșteană, cu sprijinul Comisiei Europene, dar care nu a făcut vreun demers împotriva poluării cu superaeronave militare?
Să reamintim că, încă din 2009, România a fost avertizată că în multe orașe, cu București în frunte, poluarea aerului e catastrofală și i s-a fluturat perspectiva procedurii de infrigement.
În 2018, după 9 ani de reforme lipsă, Comisia Europeană a chemat România în judecată la Curtea de Justiție a Uniunii Europene pentru eșecul sistematic de a reduce poluarea. În luna mai a anului trecut a venit și condamnarea la CJUE, strict pentru poluarea din București (praf, oxizi de azot, CO2 etc), dar măsurile necesare tot nu au venit.
În toamnă, bucureștenii au ales un nou primar general care se revendica din partea verde a spectrului politic, iar combaterea poluării a fost un punct major pe agenda sa electorală.
În decembrie, acesta notifica cetățenii, pe Facebook: „Am răspuns Comisiei Europene pe două proceduri de infringement împotriva României cu privire la calitatea aerului din Bucureşti – una legată de problema prafului (PM10), alta legată de poluarea cu oxizi de azot (NO2). În esenţă, am solicitat un răgaz pentru a fi judecaţi pe baza rezultatelor acestui mandat, am arătat voinţa noii administraţii municipale de a aborda tranşant problema poluării aerului şi am informat despre măsuri concrete, deja luate sau pe care le vom lua, pentru a reduce poluarea”.
Din ianuarie încoace, veștile despre poluarea aerului Capitalei sunt tot mai îngrijorătoare; deși pandemia ar fi trebuit să mai repare lucrurile, cifrele cresc, iar activiștii de mediu dau vina pe traficul infernal, arderile de deșeuri ori pe condițiile climatice care nu permit dispersia poluanților care se acumulează. La jumătatea lunii martie se atinge un nivel record al poluării aerului, depășirile parametrilor fiind de peste 1000% față de cele obișnuite. S-a ajuns, atunci, ca unele ONG-uri de mediu să ceară bucureștenilor limitarea plimărilor în aer liber.
Autoritățile române s-au obișnuit să nu facă mai mult decît să identifice sursele poluării: activitățile industriale, traficul rutier, încălzirea rezidențială, șantierele de construcții, salubrizarea ineficientă, arderile necontrolate de deșeuri, fondul de poluare regional, precum și de condițiile meteorologice.
Și cam atît!
Desigur, pe respectiva listă nu va apărea imensa poluare produsă de flotila aeriană militară româno-americană care se antrenează de zile bune, la 40 de grade, deasupra Bucureștiului, în vederea participării la festivitățile organizate pe 20 iulie, la Monumentul Eroilor Aerului, cu ocazia Zilei Forțelor Aeriene, respectiv pe 21 iulie, la Arcul de Triumf, cu ocazia încheierii misiunii Armatei României în Afganistan.
Nici primarului general, nici ministrului Apărării, nici premierului și cu atît mai puțin președintelui nu le-ar fi putut trece prin cap că o săptămînă de zboruri militare peste capitală echivalează cu poluarea produsă de mii de autoturisme.
Cum să spui ”nu” avioanelor și elicopterelor marelui prieten de peste ocean? Probabil dacă NATO ne-ar cere-o, am face exerciții cu submarine în lacul Herăstrău.
Finalmente, rămînem și poluați și fără miting, anulat, sec, după aproape tragedia de azi.
Și cu o lecție, pe mai departe, neînvățată.
Anchete
Polițista Dana Cristina, erou în timpul liber: A salvat o femeie de 82 de ani pe centura Timișoarei
Anchete
M.A.I. în reconfigurare: Discuții intense cu sindicatele pentru „reforma” anunțată de Guvern

Conducerea M.A.I. s-a întâlnit cu reprezentanții sindicatelor pentru a discuta despre „reconfigurarea” ministerului, în contextul reformei anunțate de prim-ministrul Ilie Bolojan și ministrul afacerilor interne Cătălin Predoiu.
La sediul M.A.I. a avut loc o întâlnire importantă între conducerea ministerului și sindicate, având ca subiect principal „reconfigurarea” M.A.I., în contextul „Reformei M.A.I.” anunțată anterior de premierul Ilie Bolojan și ministrul Cătălin Predoiu.
Din partea Federației Sindicatelor Democratice din România au participat președintele Gabriel GÎRNIȚĂ și prim-vicepreședintele SIDEPOL Cristian GLODEAN.
Principalele puncte de discuție:
Întâlnirea a abordat patru teme majore:
- Reconfigurarea M.A.I. și a structurilor subordonate: Restructurarea ministerului și eficientizarea activității.
- Siguranța rutieră: Măsuri pentru reducerea accidentelor rutiere.
- Intervenția la evenimentele semnalate prin SNUAU 112: Îmbunătățirea răspunsului la urgențe.
- Securizarea frontierei în contextul Schengen: Consolidarea securității granițelor.
Reconfigurarea M.A.I.: Etapă cu etapă
Cu privire la reconfigurarea structurală și funcțională a M.A.I., s-au stabilit următoarele:
- Formarea grupului de lucru: 10.10.2025;
- Prima ședință a grupului de lucru: 15.10.2025;
- Ședință pentru stabilirea unor repere destinate inspectoratelor generale: 21.10.2025;
- Data finală pentru prezentarea planului de „recalibrare”: 15.12.2025.
Direcții principale ale reconfigurării:
- Inventarierea și evaluarea activităților pentru evitarea paralelismelor;
- Stabilirea a 3 niveluri ierarhice de management;
- Preluarea unui domeniu prin comasarea structurilor cu atribuții similare;
- Dimensionarea adecvată a activităților prin debirocratizare și digitalizare;
- Recalibrarea structurilor suport pe verticală de la centru în teritoriu prin digitalizare.
Siguranța rutieră: Digitalizare și răspundere
Pentru siguranța rutieră, se vor implementa proiecte și programe care să conducă la reducerea accidentelor:
- Proiect pentru digitalizarea soluționării accidentelor ușoare soldate doar cu pagube materiale;
- Procedura simplificată pentru folosirea unui mecanism de răspundere a proprietarului auto;
- Digitalizarea comunicării între polițiști și cetățeni.
Intervenția la 112: Tehnologie de ultimă oră
În ceea ce privește intervenția la 112, s-au discutat următoarele:
- Raportarea digitalizată care va simplifica colectarea datelor;
- Dezvoltarea componentei eDAC;
- Accesarea de fonduri europene pentru dezvoltarea digitală a componentei 112;
- Implementare unui nou flux audio-video între polițiști și dispecerat, pentru a cunoaște în timp real istoricul stării conflictuale, profilul sau istoricul victimei sau agresorului;
- Comasarea dispeceratelor de la subunitățile cu un număr mic de apeluri și transferul polițiștilor către operativ.
Securizarea frontierelor: Comasări și tehnologie avansată
În contextul Schengen, se dorește:
- Comasarea dispeceratelor prin digitalizare și transferul polițiștilor de frontieră de la dispecerate către frontieră;
- Montarea de sisteme LPR (License Plate Recognition) pe partea de frontieră externă și auto pe partea de frontieră internă;
- Se discută comasarea IGPF (Inspectoratul General al Poliției de Frontieră) cu IGI (Inspectoratul General pentru Imigrări).
SIDEPOL își promovează propunerile
Sindicatul SIDEPOL își va promova pachetul de propuneri, urmând a dezvolta un set complet de măsuri pentru reformarea ministerului, bazat pe experiența din teritoriu și pe modelele europene. Sindicatul invită membrii să transmită propuneri până pe data de 27.10.2025 pentru a le include în pachetul de propuneri. (Irinel I.).
Anchete
Polițistul Gabriel Lupu mobilizează comunitatea: Donează sânge, salvează vieți!
-
Exclusivacum 3 zile
Burcu acuză: „SNPP transformă angajații în carne de tun pentru răzbunări personale! – Nu apără, ci exploatează!”
-
Ancheteacum 3 zile
ANP liniștește spiritele: Salariile polițiștilor de penitenciare nu sunt în pericol, restructurările nu implică disponibilizări
-
Administratieacum 18 ore
Băicoi: Primăria asigură verificări gratuite ale instalațiilor de gaz, prioritizând siguranța locuitorilor
-
Administratieacum 3 zile
Penitenciarul de Femei Ploiești – Târgșorul Nou: O abordare proactivă pentru reintegrarea socială, cu beneficii concrete pentru angajatorii din Prahova
-
Exclusivacum 2 zile
Protest divizat în penitenciare: Acuzații de deturnare și manipulare în SNPP – Reacția polițiștilor de penitenciare
-
Exclusivacum 2 zile
Jilavawood: Minciuni, padocuri și proteste de carton – Clanul Teoroc joacă teatru ieftin pe scena Justiției!
-
Exclusivacum 3 zile
Spitalul fantomă de la Târgu Ocna: Salarii grase pentru nimeni, pacienți trimiși la plimbare!
-
Exclusivacum 4 zile
ÎCCJ clarifică drepturile funcționarilor publici în cazul sancțiunilor disciplinare: Cercetare prealabilă și audiere obligatorii chiar și pentru „mustrarea scrisă”