Connect with us

Administratie

„Inainte de schimbarea educației trebuie întrebat „cine educă pe cine?”, iar înaintea oricărei reforme este de chestionat dacă „este vorba de interesul public sau de canalizarea resurselor spre noi coterii?”

Publicat

pe

Reforme la propriuReforme la propriu. Editorul revistei „Răsunetul cultural”, a asociației scriitorilor din Bistrița, domnul Maximilian Menuț, mi-a pus, deunăzi, într-un interviu, întrebări de larg interes. Răspunsurile mele apără reforme la propriu, făcute în orizontul democratizării și cu pricepere.
Din capul locului, nu este vorba, însă, de schimbări precum cele ce se anunță. În România actuală s-a ajuns, din păcate, ca diletanți nimeriți în funcții să caute justificări prin „proiecte” de care nu sunt capabili. În definitiv, înainte de schimbarea educației trebuie întrebat „cine educă pe cine?”, iar înaintea oricărei reforme este de chestionat dacă „este vorba de interesul public sau de canalizarea resurselor spre noi coterii?”.O parte a interviului:

1. Ca ministru al Educaţiei, aţi pus bazele unei noi reforme în învăţământ. Cei care au venit după dumneavoastră la conducerea ministerului, fiecare, a încercat să mai adauge sau să mai reducă din legislaţie. Până unde putem merge cu reformarea sistemului educaţional şi unde trebuie să spunem stop? Trăim vremuri în care legislaţia se schimbă de la un an la altul afectând structura anului şcolar, examenele, copiii şi profesorii nemaiştiind de multe ori ce se întâmplă cu atâtea manuale alternative. Evoluează, stagnează sau involuează reforma educaţiei?
A. M.: Atunci când, în 4 decembrie 1997, am preluat Ministerul Educației Naționale, am anunțat „reformă acum!”. Toate documentele și deciziile acelei reforme sunt publice (vezi A. Marga, Anii reformei 1997-2000, EFES, Cluj-Napoca, 2006), încât oricine le poate examina. Am conceput și condus reforma de despărțire de sistemul de educație al socialismului răsăritean și de compatilizare a educației cu organizările unei societăți deschise. Reforma educației era premisă a admiterii României în Uniunea Europeană și în NATO. Educația a și fost primul capitol de negocieri cu Uniunea Europeană care s-a închis, deja în mai 2000. Reforma aceasta a fost susținută de covârșitoarea parte a corpului didactic, a studenților, elevilor și părinților din țară. Din piesele ei se trăiește de fapt și astăzi.
Între timp, datorită decidenților nepregătiți, starea educației din România s-a deteriorat de la an la an. România a ajuns la fenomene șocante, de pildă, „fuga elevilor și studenților de sistemul național de educație” sau „masiva trecere a elevilor din învățământul public în cel privat”. Ele nu țin de pandemia din 2020-21! Nu mai insist asupra indicatorilor dramatici: România are azi cel mai mare abandon școlar din Europa, cel mai mic consum de carte pe locuitor, calificări de orice nivel în scădere rapidă, comercializare record a diplomelor și titlurilor și alți indicatori nefericiți.
Am propus reforma educației (vezi A. Marga, Educația responsabilă, Niculescu, București, 2019, și, mai nou, pe larg, în A. Marga, Viitorul universității, Ecou Transilvan, Cluj-Napoca, 2020). Situația a ajuns într-un punct în care reparațiile și ameliorările nu rezolvă mare lucru. Jubilația ce se creează propagandistic la ocazii nu poate ascunde pierderile. Ceea ce s-a petrecut mai ales de la adoptarea Legii educației (2011) încoace a fost cârpirea continuă a educației, sub termeni luați din jargonul europenizării, dar fără organizare și viziune durabile.
Pandemia a acutizat nevoia reformei. Ea obligă la lansarea unei întinse școlarizări și reprofesionalizări. Este nevoie de o reformă luată la propriu, ca schimbare a sistemului, așa cum a fost cea din 1997-2000.
Dar, ce presupune reforma educației? Cunoscătorii de la distanță spun aproape reflex: „pentru reformă trebuie bani!”. Fapt este însă că nu banii au lipsit. Seceta de idei este uneori mai păguboasă decât orice. Nu este în educație nici chestiune de generații, cum clamează unii. Legea educației din 2011 a aplicat soluția lui Mussolini – înlocuirea în forță a vechilor generații. Ce a ieșit? O țară cu nivel profesional în scădere, cu tot mai puțini specialiști, cu infrastructură, justiție, sănătate, nivel de trai și cultură precare.
Reforma educației are acum nevoie de întrunirea câtorva premise. Bunăoară, cultură instituțională la cei care o angajează, elaborarea unei analize de stare și a unei diagnoze bine sprijinite factual, o fundamentare economică, sociologică și antropologică și, în sfârșit, lămurirea conceptuală a reformei ce se vrea angajată. Sunt de părere că acum este nevoie de o reformă de valorificare a resurselor în vederea lichidării inegalităților grave din țară și a participării la schimburi pe piețele lumii.
Stimularea dezbaterii publice este esențială pentru reformarea educației.Totul începe cu oameni. Eu nu văd, însă, printre decidenții actuali, un cap în stare să o conceapă.
2. Cu toate sincopele învăţământului, nu putem să nu fim mândri de faptul că Universitatea „Babeş-Bolyai”, pe care aţi europenizat-o, este în topul celor mai bune universităţi internaţionale. Cred că şi pentru dumneavoastră este o mândrie includerea ei, în fiecare an, în acest top.
A. M.: Sunt, firește, mândru de ceea ce am realizat la Universitatea „Babeş-Bolyai”, împreună cu valoroșii mei colegi, în perioada 1993-2012, când am condus instituția. A fost cel mai lung rectorat din istoria Transilvaniei, care a asigurat cea mai mare dezvoltare de până azi a universității clujene.
Aș profita însă de remarcile Dvs. spre a aminti că, la sfârșitul anului 2011, de la Shanghai s-a anunțat că Universitatea „Babes-Bolyai” este luată în considerare pentru a intra în primele 500 (cincisute) de universități din lume. Pentru prima oară în istorie, o universitate din România era în această poziție. Am exprimat imediat, ca rector, temeri că măsurile din țară – reglementarea greșită a studiilor master și doctorat (2005), blocarea ocupării posturilor (2009), demontarea autonomiei universitare (2010), epurarea de specialiști de prim plan (ca efect al legii din 2011) etc.- vor irosi șansa (vezi și Anca Kiss et al., Anii inovației instituționale. 1993-2011, Presa Universitară Clujeană, 2011). Am semnalat că această reușită presupune restabilirea autonomiei universitare, un raport studenți-cadre didactice de cel mult 14/1 și alte premise. Datele erau publice, încă de atunci. Eforturile ar fi trebuit continuate.
După 2012, însă, cum se știe, a urmat încetinirea motoarelor. La Universitatea „Babes-Bolyai” s-au adăugat obiceiuri nefaste, precum numiri de profesori după considerente extraprofesionale, clientelismul în ocuparea de funcții, falsificarea de lucrări, reducerea inovației la rebotezarea de inițative vechi, legitimarea de șefi prin serviciile secrete. Nu mai amintesc desființarea sau șubrezirea de unități (Institutul de Tehnologie, Centrul de Biologie Moleculară, Institutul de Studii Iudaice, Studiile Americane, catedre de economie aplicată, de studii internaționale, pregătirea în limbi străine, slăbirea unităților din teritoriu, etc.). Lista distrugerilor este lungă.
Merită subliniată o învățătură. Universitatea „Babes-Bolyai” a urcat continuu fiindcă în 1993-2012 era înaintea evoluției din societate. Din ea au plecat schimbări benefice. De aceea, numeroși lideri au venit atunci la Cluj-Napoca, culminând cu cancelarul federal Angela Merkel. Iar Benedict al XVI – lea a spus, la primirea delegației universității la Roma, „eu sunt unul de ai voștri!”. Sub multe aspecte, pregătirea României pentru integrare euroatlatică și unele soluții chiar europene au luat startul din Universitatea Babeș-Bolyai. De aceea, European University Association a și organizat prima conferință continentală a universităților în Răsăritul Europei la Universitatea „Babes-Bolyai” (2003). Evaluări americane au arătat, în 2011, că infrastructura Universității „Babes-Bolyai” este competitivă internațional.
Din păcate, după 2012, universitatea s-a topit în confuzia valorilor din jur. Ea a ajuns la o corupție și un comercialism fără precedent în istoria ei. Responsabilii ei nu au mai formulat vreo propunere de interes public – afară de rituala „dați-ne locuri bugetate la admitere!”. Autonomia universitară a devenit paravan pentru afaceri. Acum, de pildă, se cumpără clădiri de la bănci și hoteluri, în vreme ce efectivul de studenți a scăzut din 2012 încoace cu douăzeci de mii.
3. Andrei Marga a absolvit cu notă maximă examenul de Bacalaureat, apoi aţi fost şef de promoţie la Facultatea de Filozofie din Cluj. Din CV-ul dumneavoastră impresionant amintesc şi specializarea, prin doctorat, în filozofie, în Germania şi SUA. Puterea exemplului este foarte importantă pentru generaţiile actuale. S-au schimbat vremurile, mai ales în ultimul an, când vorbim despre şcoala online şi am constatat şi rezultatele dezastruoase ale copiilor la simulările examenelor. Se află pe tărâmuri mişcătoare şcoala românească? Nu mai avem capacitatea de a învăţa ca în trecut?
A. M.: Problemele nu sunt deloc ușoare în societatea noastră actuală. Menționez succint doar câteva.
Selecția de valori se face acum nu prin competiție, ci prin recrutare. Ca să-l reiau pe cel mai cultivat clujean al perioadei interbelice, Virgil Bărbat, s-a ajuns iarăși ca valorile să fie stabilite după funcții, în loc să premeargă acestora. Ajung decani, rectori, directori, miniștri, academicieni de fapt inși de mâna a treia – dacă nu cumva și mai rău.
S-a ajuns să se creadă pe scară mare că descurcarea și profitul sunt totul, iar stăruința pe carte nu are importanță. A fi informat, calificat, cultivat nu mai este socotită o performanță.
Altădată, tinerii cei mai buni își proiectau o carieră în țară. Acum, cei mai mulți se gândesc la emigrare – mai mult decât la viață aici. Procentual, mai mulți decât în alte țări!
Peste toate, în România actuală se trăiește o confuzie a valorilor mai gravă decât oriunde în Europa zilelor noastre. Într-adevăr, cum să convingi un elev sau un student că efortul învățării merită când vede cum se fac cariere – pe examene facile, dacă nu fraudate, pe nepotisme, pe aranjamente oculte, politice și nepolitice, cu noua Securitate – și cum se pune mâna pe resurse. Unde meritocrația este contrazisă nu este posibilă educație la propriu.
4. Aţi fost ministru al Afacerilor Externe şi preşedinte al Institutului Cultural Român. Cât de importantă este promovarea culturii în străinătate şi care ar fi metodele pentru a ne face mai cunoscuţi?
A. M.: În reprezentarea unei țări contează enorm calificarea și cultura persoanelor. Este o iluzie că „merge oricum” – mai ales când este vorba de o țară ca România, căreia nu îi este îngăduit să greșească. Contează și ce cultură ai în spate.
Ca reprezentant al României, este important să poți apela, de exemplu, la Constantin Brâncuși, dar și la memoria folclorului, la istoria inovațiilor științifico-tehnice, a literaturii și artei. Într-un cuvânt, la înțelegerea cuprinzătoare a culturii.
Cu demnitarii cu care am avut strânse legături, cultura a contat în plus, pe lângă relațiile dintre țări. Mai nou, reprezentanții României contează puțin, căci nu spun mare lucru, fiind fără idei și cam săraci cultural.
Metode de a promova o cultură națională în străinătate sunt multe. Din păcate, cele care se practică la noi nu sunt eficace. Pot chiar spune că, din nefericire, prestigiul culturii române nu a sporit cu Institutul Cultural Român, de care îmi amintiți, deși s-a investit considerabil. Vă dau doar trei exemple sugestive, pentru a nu intra în prea multe detalii. Ele sunt, de altfel, într-un volum (A. Marga, Sincronizarea culturii române, Tribuna, Cluj-Napoca, 2013) care conține, de asemenea, toate deciziile mandatului).
România plătește bani mulți, distribuiți, desigur,arbitrar și esențial inechitabil, conform „algoritmilor” nechibzuiți ai politizării și cumpărării de bunăvoință. Se plătesc inși, prea puțin valori, în țară și în afara țării.
Se plătesc, de exemplu, bani în străinătate pentru participări la târguri de carte – bani care, se știe că se cam împart. La un moment dat, a venit la mine ambasadorul unei țări europene nemulțumit că nu aprob o jumătate de milion de euro pentru a plăti participarea la un târg de carte din țara sa. L-am întrebat pe domnul ambasador: „Țara Dvs. ar plăti un asemenea preț?”. Mi-a răspuns: „Nici vorbă, la noi sistemul este altul, fără plăți din partea statului, dar la voi s-a creat alt sistem și va trebui să-mi dați banii!”. Bineînțeles că ambasadorul nu era naiv, încât, a doua zi, ziare din țară m-au atenționat că dacă nu dau banii, împiedic o cooperare. Era fals, dar falsul devenise regulă!
Un alt exemplu: am vrut să sistez o metodă primitivă de promovare a culturii naționale – ce consta în selecția de autori pentru traducere, care era subiectivă, contractarea de tipărire cu mici edituri și preluarea, de fapt, a cantității de volume, căci rămâneau în stoc. Am vrut să sistez metoda creând două mici instituții: o librărie cu cartea românească la Paris, cum Polonia și Ungaria deja aveau, și o unitate de expunere și vânzare de opere plastice la Frankfurt am Main. Nu costau mai mult decât amintita metodă și le puteam face imediat. Nu vă spun ce scandal au creat favorizații de până atunci, cărora parcă le luai biberonul: „cum să nu ne dați bani pe cărți?”. Dar să se expună ca autori la piața liberă a cărților nu acceptau!
Se observă ușor că nu se ajunge în România nicidecum la a promova din țară personalitățile de anvergura lui Constantin Brâncuși, Liviu Rebreanu, George Enescu, Bolyai, Moreno, Mitrany și alții. Ce se face este practic banal. Am propus crearea unor mici oficii ale ICR la Târgu Jiu, Iași, Bistrița, Brăila etc. pentru a pune în mișcare interesul față de operele acestora și a motiva promovarea lor externă. Atacul a fost instantaneu – cică s-ar provicializa ICR și alte stupidități de acest fel.
Scurt spus: la Institutul Cultural Român, unii, cu excepțiile de rigoare, puțin competitivi, voiau banii, patronii le cereau doar servilism și nu ieșea nimic. Este metoda cea mai rea!

Andrei Marga

Administratie

Falsa autospecială și lecția costisitoare: un tânăr vrea vizibilitate de polițist, se trezește cu amendă și permisul suspendat

Publicat

pe

De

Bucureștiul este scena unei noi avertizări din partea Poliției Române, care transformă un incident recent într-o „lecție” publică. Un proaspăt major, dornic probabil de o vizibilitate sporită în trafic, a ales metoda greșită: montarea ilegală de semnale luminoase și sonore specifice autospecialelor de intervenție pe propriul autoturism. Rezultatul? Amenzi usturătoare și pierderea dreptului de a conduce.

Aventura costisitoare a unui proaspăt major

Dacă dorința de a ieși în evidență sau de a impresiona este adesea o caracteristică a tinereții, în acest caz, consecințele au fost de natură legală și financiară. Un tânăr, abia intrat în rândul majorilor, a decis să își echipeze autoturismul personal cu semnale luminoase și sonore similare celor folosite de poliție. Această inițiativă, departe de a-i aduce statutul dorit, i-a adus, în schimb, o serie de bătăi de cap și un dosar consistent de sancțiuni.

Consecințe drastice: Permis suspendat, bani pierduți

Intervenția rapidă a autorităților a pus capăt „carierei” sale de șofer cu lumini intermitente. Pentru fapta sa, tânărul s-a ales cu:

  • Suspendarea dreptului de a conduce pentru o perioadă de 90 de zile, o măsură ce îi va restrânge semnificativ libertatea de mișcare.
  • Reținerea certificatului de înmatriculare al autovehiculului, implicând costuri suplimentare și proceduri birocratice pentru recuperare.
  • amendă considerabilă de peste 4.000 de lei, o sumă care ar putea fi simțită din plin în bugetul oricărui tânăr.

Avertisment clar de la Poliția Română

Cazul a fost făcut public de Poliția Română (sursa: Poliția Română) cu un mesaj direct și ușor ironic, sugerând că, dacă cineva își dorește vizibilitate similară, „te poți înscrie la școlile de agenți de poliție în următoarele sesiuni.” Mesajul subliniază, de asemenea, că „sperăm că tânărul, proaspăt major, a învățat o lecție.”

Autoritățile reamintesc, cu această ocazie, că „montarea ilegală a sistemelor specifice autospecialelor de intervenție este strict interzisă și sancționată de lege.” Astfel de gesturi nu sunt doar o chestiune de infatuare, ci o încălcare gravă a legislației rutiere, care compromite siguranța participanților la trafic și poate crea confuzie, mai ales în situații de urgență reală. (Sava N.).

Citeste in continuare

Administratie

Lovitură pentru contrabandiști: Peste un sfert de milion de tigarete, confiscate la granița Giurgiu

Publicat

pe

De

Polițiștii de frontieră din cadrul Inspectoratului Teritorial al Poliției de Frontieră Giurgiu (ITPF) au zădărnicit o tentativă majoră de contrabandă cu țigarete, interceptând nu mai puțin de 288.640 de țigarete. Marfa ilegală, estimată la peste 445.000 de lei, era transportată de cinci șoferi – patru cetățeni bulgari și un român – care încercau să o introducă pe teritoriul național fără documente legale.

Pe urmele traficanților: Un filtru eficient pe DN 5

Acțiunea, desfășurată pe parcursul mai multor ore, a avut loc pe Drumul Național 5 (DN 5), o arteră intens circulată, unde echipe ale Serviciului Teritorial al Poliției de Frontieră Giurgiu au oprit pentru control patru vehicule suspecte. Este vorba despre un autocar înmatriculat în România, trei autoturisme cu numere de înmatriculare din Germania și un microbuz bulgăresc, toate acestea fiind sub supravegherea autorităților (conform informațiilor furnizate de ITPF Giurgiu).

La volanul acestora se aflau șoferi cu vârste cuprinse între 30 și 47 de ani, care circulau pe rutele Turcia-România și Bulgaria-Germania – itinerarii frecvent utilizate pentru traficul ilegal de mărfuri. Detectarea unor nereguli a dus la o verificare amănunțită a vehiculelor.

Captură record: Peste 14.000 de pachete fără timbru

În timpul verificării detaliate a mijloacelor de transport, echipa comună de control a descoperit, ascunse în diverse genți și compartimente, un număr impresionant de pachete cu țigări, de diferite mărci. Inventarierea meticuloasă a relevat o cantitate totală de 288.640 de țigarete, echivalentul a 14.387 de pachete. S-a constatat că doar o mică parte dintre acestea prezentau timbre de acciză, majoritatea fiind destinate, cel mai probabil, pieței negre. Valoarea estimată a întregii capturi depășește suma de 445.000 de lei, o lovitură financiară semnificativă dată rețelelor de contrabandă. Întreaga cantitate de țigarete a fost confiscată și introdusă în camera de corpuri delicte a STPF Giurgiu.

Consecințe penale și lupta continuă contra ilegalităților

În urma descoperirii, pe numele celor cinci șoferi au fost întocmite dosare penale sub acuzația de deținere în afara antrepozitului fiscal a produselor accizabile supuse marcării, în cantități care depășesc limita legală. Această faptă este prevăzută de articolul 452, alineatul (1), litera „H” din Legea 227/2015. Aceste acțiuni subliniază angajamentul Inspectoratului Teritorial al Poliției de Frontieră Giurgiu de a desfășura permanent activități, în colaborare cu instituțiile partenere, pentru prevenirea și combaterea faptelor ilegale, asigurând securitatea frontierelor și protejarea dreptului de proprietate intelectuală în zonă. (Paul D.).

Citeste in continuare

Administratie

Sprijin real pentru viețile fragile: Ministerul Sănătății accelerează strategia națională de ingrijiri paliative și la domiciliu

Publicat

pe

De

Bucureștiul asistă la un pas esențial în dezvoltarea unui sistem de sănătate mai uman și mai adaptat nevoilor cetățenilor. Ministrul Sănătății, Alexandru Rogobete, a reunit grupul de lucru dedicat elaborării Strategiei Naționale de Îngrijiri Paliative și Îngrijire la Domiciliu, un demers fundamental pentru persoanele a căror viață a devenit fragilă și care necesită un sprijin real și empatic.

Dincolo de cuvinte: Un plan cu obiective concrete

Viziunea ministrului Rogobete este clară: această strategie nu se va rezuma la discuții și documente teoretice. Ea va fi însoțită de un plan de implementare riguros, care va stabili „obiective, termene și rezultate concrete pentru pacienți,” așa cum a subliniat oficialul. Angajamentul este ferm, țintind „nu doar discuții, ci schimbări vizibile” în modul în care sunt abordate îngrijirile pentru pacienții aflați în situații vulnerabile.

Poduri intre instituții și societatea civilă: Un efort comun pentru pacient

Un aspect definitoriu al acestui demers este colaborarea extinsă și constructivă. Inițiativa Ministerului Sănătății reunește la aceeași masă „specialiști din unități sanitare, organizații neguvernamentale, instituții cu responsabilitate directă și comisiile de specialitate,” demonstrând un semnal puternic că instituțiile statului și societatea civilă sunt capabile să construiască împreună pentru un obiectiv comun. Această sinergie este crucială pentru a asigura o abordare holistică și eficientă a îngrijirilor paliative și la domiciliu.

Expertiză europeană pentru un sistem mai uman

Pentru a oferi o direcție strategică solidă și a beneficia de cele mai bune practici la nivel continental, ministrul Rogobete a anunțat prezența la grupul de lucru a lui Julie Ling, director executiv al Asociației Europene de Îngrijiri Paliative. „Mă bucur să o am alături pe Julie Ling, o voce respectată în Europa, care aduce experiență și direcție strategică,” a precizat ministrul (sursa: declarațiile Ministrului Sănătății). Această colaborare internațională subliniază ambiția de a construi un sistem la standarde europene, centrat pe nevoile reale ale pacienților.

Ministrul Rogobete a concluzionat, subliniind filosofia din spatele acestui proiect: „Modul în care îngrijim oamenii când sunt vulnerabili spune totul despre maturitatea unui sistem de sănătate.” Prin acest efort comun, guvernat de seriozitate, empatie și responsabilitate, se pun bazele unor servicii medicale „mai accesibile, mai umane și mai apropiate de realitatea pacienților,” având ca scop construirea unui sistem de sănătate care să conteze cu adevărat pentru oameni.

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv41 de minute ago

Tunul de miliarde pe Electrica: Cum „se fură” curentul în Prahova, pe banii oamenilor cinstiți! O „horă” intre hoți și gardieni (I)

Prahova, județul contrastelor și al curentului (furat). În timp ce cetățenii și operatorii economici onești își plătesc facturile cu sudoarea...

Exclusiv41 de minute ago

SINAIA, O STATICĂ DE COMEDIE NEAGRĂ: Cum PNL Prahova resuscitează primari „suspendați” și „ingroapă” legea cu zâmbetul pe buze!

Un spectacol grotesc al impunității politice se joacă la Sinaia, având în rolurile principale un primar readus la butoane printr-o...

Exclusiv41 de minute ago

Poliția Română: De la ordine publică, la orgii de incompetență și vulgaritate sub bagheta lui Despescu!

Capitala, și odată cu ea întreaga Românie, tremură sub asaltul unei noi ere: era „managerilor” cu „organul genital” la gură,...

Exclusiv41 de minute ago

Panopticonul românesc: Gardienii, noile victime ale ochiului atotvăzător!

Capitala fricii și a controlului absolut își mută sediul, pare-se, direct în penitenciarele României! Un scandal de proporții mocnește sub...

Exclusivo zi ago

ANTIGRINDINA: Un măcel climatic sub acoperire, cu salarii de Nababi și recolte de râs! (adevărul care ne usucă)

Stimate contribuabil român, pregătește-te să-ți smulgi părul din cap (dacă nu ți l-a smuls deja seceta!)! Ani la rând, ți-am...

Exclusivo zi ago

EXCLUSIV: „Saga” agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș. Comedia neagră de la SAS! Poliția unde „Inelul Magic” împarte disciplinare, „Polițistul Incisiv” refuză hârțoagele, iar Controlul Intern se autodenunță (cu BONUS: 50% OSKAR pentru complicitate!)

Când spui Serviciul pentru Acțiuni Speciale (SAS), mintea îți zboară la eroi, la intervenții fulger și la un profesionalism de...

Exclusivo zi ago

Justiția „la volanul” birocrației oarbe: Cazul POP IONUT-COSTIN (fost Comandant Descarcerare Petrobrazi) și odiseea incompetenței teritoriale la Parchetul Sectorului 1! (I)

Într-o Românie unde justiția ar trebui să fie lumina farului în furtună, uneori pare mai degrabă un far stins, manevrat...

Exclusivo zi ago

„Camuflajul” eșuat: Un tânăr a crezut că poate inșela legea, dar a fost prins de polițiștii călărășeni

Un plan „ingenios” de a obține bani „ușor”, bazat pe un presupus „camuflaj” și pe subestimarea vigilenței polițiștilor, a eșuat...

Exclusivo zi ago

Reset urgent pentru ANP! De la „epoca de aur” a gardienilor la haosul oportuniștilor, prin ochii lui Cosmin Dorobanțu!

Dragii noștri cititori, pregătiți-vă pentru o călătorie fascinantă în adâncurile unui imperiu aflat pe butuci, o odisee a decăderii, direct...

Exclusiv2 zile ago

Scandal la DGPMB: Fularul Tricolor și Strigătul „Hoții”, declarații politice prin decizie de ofițer de Control Intern?

O controversă aprinsă zguduie structurile interne ale Poliției Române, aducând în discuție limitele libertății de exprimare și criteriile după care...

Exclusiv3 zile ago

IGPR, mașinăria de spălat rufe murdare: Cine mai apără legea când poliția se apără pe ea insăși?

La IGPR și MAI, o „cloacă” funcțională: Manualul iluziei! Emil Pascut de la Sindicatul Diamantul trage semnalul de alarmă, iar...

Exclusiv3 zile ago

Scandal fără precedent în Poliția Română: Birouri sigilate și injurații de la vârf

 Sindicatul Europol denunță abuzurile Poliția Română se confruntă cu acuzații grave de abuz de putere și comportament inadecvat la nivel...

Exclusiv3 zile ago

Circ la Penitenciare! Reorganizarea „minune” a lui Burcu, un dezastru de râsul lumii!

Puşcăria, fabrică de absurdități: Cum „reorganizează” geniile de la ANP! Se pare că „reorganizarea” Administrației Naționale a Penitenciarelor (ANP) a...

Exclusiv4 zile ago

Pârâul Dâmbu, salvat de la sufocare: Intervenția fermă a Poliției Locale Ploiești, Serviciul Protecția Mediului

O proprietară din Ploiești a fost sancționată drastic de către forțele de ordine, după ce a ales să transforme albia...

Exclusiv4 zile ago

Sistemul Antigrindină: Miliarde evaporate, zero rezultate și recole record fără rachete – Raportul Exclusiv care demască jaful secolului!

De ani de zile, așa cum am documentat în repetate rânduri , Sistemul Național Antigrindină (SNAG) a fost subiectul unor...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Criptomonede Taxi Heathrow London

Top Articole Incisiv