Actualitate
Calendar ortodox, 30 aprilie 2021. Tradiții și obiceiuri în Vinerea Mare
În acest an, Vinerea Mare (sau Vinerea Patimilor) a picat pe 30 aprilie și este ultima zi de vineri înaintea Paștelui, și – deci – ultima vineri din Postul Mare. Este una dintre cele trei zile de sărbătoare religioasă creștină, numite „Triduum Sacrum”, din care face parte Joia Mare, Vinerea Mare și Sâmbăta Mare.
Conform credinței creștine, în această zi a avut loc moartea lui Iisus Hristors, care a fost răstignit și a murit pe cruce pentru răscumpărarea neamului omenesc de sub jugul păcatului strămoșesc.
Acestă tristă zi pentru creștinism mai este numită și Vinerea Paștelui, Vinerea Patimilor, Vinerea Neagră sau Vinerea Seacă şi, potrivit tradiţiei, este zi de post negru, adică nu se bea decât apă toată ziua.
Slujbele din această perioadă cuprind:
- Denia de Joi seara, în timpul căreia se citesc „cele douăsprezece Evanghelii“ care vorbesc despre Pătimirile Domnului;
- Ceasurile împărătești au loc vineri dimineața, Vecernia, în timpul căreia se face și „Punerea în mormânt“ sau scoaterea Epitafului în mijlocul bisericii, spre închinare și Pavecernița.
În această zi se face pomenire de sfintele, mântuitoarele şi înfricoşătoarele Patimi ale Mântuitorului.
Vinerea Mare este zi aliturgică, adică nu se săvârşeşte niciuna dintre cele trei Sfinte Liturghii. Ceremonia principală din această zi este scoaterea Sfântului Epitaf din altar şi aşezarea lui pe o masă în mijlocul bisericii. Din străbuni se ştie că prin scoaterea Sfântului Epitaf retrăim coborârea de pe Cruce a lui Hristos şi pregătirea Trupului Său pentru înmormântare.
În acestă zi de vineri, seara, se cântă Prohodul şi se înconjoară biserica cu Sfântul Epitaf, care simbolizează trupul Mântuitorului.
După procesiunea din jurul bisericii, Sfântul Epitaf este aşezat pe Sfânta Masă din altar, unde rămâne pănă la Înălţare. Punerea pe Sfânta Masă reprezintă punerea Domnului în mormânt.
Vinerea Mare – tradiții și obiceiuri
Conform tradiţiei, în Vinerea Mare nu este bine să mănânci urzici şi nu e bine să fie folosit oţetul, pentru că pe cruce Iisus a fost bătut cu urzici, iar buzele Mântuitorului au fost udate cu oţet, notează crestinortodox.ro.
Din strămoşi se spune că pe cei ce trec de trei ori pe sub Sfântul Aer (un văl folosit pentru a acoperi Sfântul Disc și Sfântul Potir în timpul Liturghiei, în vremea sfințirii Darurilor și după aceea) nu-i doare capul, mijlocul şi șalele în cursul anului, iar dacă îşi şterg ochii cu marginea epitafului nu vor suferi de dureri de ochi.
La terminarea slujbei de seară din Vinerea Mare, femeile obişnuiesc să meargă la morminte, unde aprind lumânări şi-şi jelesc morţii.
La sfârşitul slujbei, preotul împarte uneori florile aduse, care erau considerate a fi bune de leac. În trecut, lumea pleca acasa cu lumânările aprinse pe drum, ca să afle şi morţii de venirea zilelor mari.
Ocoleau casa de trei ori şi, atunci când intrau, se închinau, făceau câte o cruce cu lumânarea aprinsă în cei patru pereţi sau doar la grinda de la intrare şi păstrau lumânarea pentru vremuri negre.
Din moşi strămoşi se crede că dacă plouă în Vinerea Mare anul va fi mânos, iar daca nu, nu va fi roditor. Unii consideră că, daca se scufundă în apă rece de trei ori în această zi, vor fi sănătoşi tot anul.
Unii obişnuiesc să afume casa cu tămâie în Vinerea Mare, înconjurând-o de trei ori, în zorii acestei zile, pentru ca gângăniile şi dihaniile să nu se apropie de casă şi de pomi.
Lucruri interzise în Vinerea Mare
- Trebuie să se evite lucrările agricole, în special mersul pe câmp, semănatul sau alte activităţi asemănătoare. Această zi mai poartă şi numele de Vinerea Seacă şi asta pentru că tot ceea ce se seamănă nu rodeşte.
- În acestă zi nu se sacrifică păsări sau animale și este interzis spălatul. De asemenea, în această zi nu se coase şi nu se face curăţenie.
- Nu se merge la frizer. Cei mai superstiţioşi evită să se tundă în Vinerea Mare. Cu toate acestea, există anumite zone, cum e cazul Moldovei, unde oamenii cred că vor fi feriţi de anumite afecţiuni şi boli dacă merg la frizer.
Ce restricții de circulație vor fi în noaptea de Înviere în București
Autoritățile bucureștene informează că în noaptea de 1 spre 2 mai, când este sărbătorită Învierea, vor fi impuse restricții de circulație în zona Arhiepiscopiei Bucureștilor.
Organizarea și desfășurarea adunării publice cu prilejul Sărbătorii de Înviere a Domnului la Arhiepiscopia Bucureștilor a fost avizată din punct de vedere tehnic al circulației rutiere și pietonale în curzul zilei de 20 aprilie, în ședința extraordinară a Comisiei Tehnice de Circulație.
Restricțiile de circulație vizează participarea la slujba din Sfânta și Marea Sâmbătă, în intervalul 01 mai 2021, începând cu orele 23.00 – 02 mai 2021, orele 03.30.
Prognoza meteo, 30 aprilie 2021. Vremea se încălzește semnificativ, în Vinerea Mare, dar sunt așteptate și averse
Potrivit prognozei meteo de vineri, 30 aprilie (Vinerea Mare), vremea se va încălzi semnificativ, mai ales în regiunile sudice și estice, dar sunt așteptate și câteva averse în mai multe zone din țară.
Instabilitatea atmosferică se va accentua în a doua parte a zilei, când în nord, nord-vest, centru și la munte vor fi averse, tunete, fulgere și vânt. Cantitățile de apă vor depăși 20 l/mp și vor fi condiții de grindină.
Actualitate
Vulturul Cenușiu: Aripile digitale care anticipează viitorul imprevizibil al războiului
Pe marginea abisului: O eră imprevizibilă cere soluții robuste
Armata Statelor Unite și partenerii săi globali se confruntă cu o eră mai imprevizibilă decât oricând în acest secol. Pe fondul unei instabilități geopolitice crescânde și al progreselor tehnologice galopante, întrebarea crucială este cum pot fi siguri că mișcările actuale sunt cele corecte pentru a pregăti viitorul? Un lucru rămâne constant, indiferent de tulburările vremurilor: nevoia de recunoaștere, supraveghere și achiziție de ținte (RST) și alte roluri vitale pe câmpul de luptă.
În acest context, General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI) continuă să stabilească standardul cu platformele sale modernizate, Modernized Gray Eagle® Extended Range (ER) și Gray Eagle® Short Takeoff and Landing (STOL). Aceste două aeronave de top, cu anduranță mare și capabilități de zbor la altitudine medie, sunt proiectate să răspundă nevoilor operaționale atât ale Armatei SUA, cât și ale clienților internaționali. Ceea ce le face să se distingă este arhitectura lor modulară deschisă, un palmares impresionant de ore de zbor, adaptabilitatea la diverse sarcini utile și armament, precum și rolul indispensabil în recunoaștere și în logistica contestată – aspecte cruciale, în special în teatrele de operații din Pacificul de Vest.
Arhitectura deschisă modulară: Flexibilitate ca un smartphone
Modernized Gray Eagle ER și Gray Eagle STOL se bazează pe arhitectura modulară deschisă a sistemelor (MOSA), o filozofie de design modernă care prioritizează flexibilitatea și inovația. Această abordare asigură integrarea perfectă cu multiple sarcini utile, senzori și sisteme de date, permițând operatorilor să personalizeze configurațiile misiunilor rapid și eficient.
Mulți ofițeri generali și lideri de programe fac o pauză în discuția despre munca lor pentru a-și ridica smartphone-ul: „Așa ceva îmi doresc”, spun ei – un hardware care își poate modifica funcționalitățile cu simplitatea descărcării unei noi aplicații. Ei bine, aeronava Gray Eagle este exact acel tip de sistem.
Ceea ce face aceste platforme unice este capacitatea lor de a rămâne interoperabile cu cadrele existente de comandă, control și partajare a datelor. Arhitectura modulară permite, de asemenea, Armatei SUA și forțelor aliate să integreze noi tehnologii – cum ar fi sisteme radar avansate, capabilități de război electronic sau instrumente de luare a deciziilor bazate pe inteligență artificială – fără a necesita modificări costisitoare sau consumatoare de timp. Pe măsură ce amenințările evoluează, aceste sisteme aeriene fără pilot (UAS) pot evolua alături de ele.
Fiabilitate câștigată în peste 9 milioane de ore de zbor: Un palmares fără egal
GA-ASI a fost recunoscută de mult timp pentru contribuțiile sale la aviația de luptă, cu un palmares definitoriu pentru industrie, care se întinde pe mai mult de trei decenii. Aeronavele companiei, inclusiv Predator®, Reaper® și Gray Eagle, au depășit, în mod colectiv, peste 9 milioane de ore de zbor – o dovadă incontestabilă a fiabilității, anduranței și valorii lor operaționale.
Pentru Armata SUA, aceasta înseamnă că Modernized Gray Eagle ER și Gray Eagle STOL sunt platforme testate în luptă, cu o eficacitate operațională dovedită într-o multitudine de misiuni. Aceste aeronave și-au demonstrat capacitatea de a se adapta și de a prospera sub presiune. Clienții internaționali obțin acces la platforme susținute nu doar de tehnologie de vârf, ci și de decenii de experiență în operațiuni reale, insuflând încredere în capacitatea Gray Eagle de a oferi rezultate.
Versatilitatea misiunii: O multitudine de sarcini utile pentru fiecare scenariu
Unul dintre atributele remarcabile ale Modernized Gray Eagle ER și Gray Eagle STOL este adaptabilitatea sarcinilor utile. Aceste platforme pot fi echipate cu o gamă diversă de senzori, de la camere electro-optice/infraroșii la radar cu deschidere sintetică, module de război electronic și suite de informații de semnalizare. Această versatilitate permite seturi de misiuni care acoperă informații, supraveghere și recunoaștere (ISR); achiziție de ținte; lovituri precise; și multe altele.
Nicăieri nu este versatilitatea misiunii mai utilă decât în teatrul de operații din Indo-Pacific. Forțele americane și aliate trebuie să opereze pe distanțe vaste, adesea în zone cu acces limitat la suport logistic. Acest lucru recompensează o aeronavă eficientă, fiabilă, durabilă și persistentă în toate domeniile. Modernized Gray Eagle ER și Gray Eagle STOL se ridică la înălțimea situației.
Gray Eagle STOL: Pionierul logisticii contestate și al suportului aerian flexibil
Gray Eagle STOL, în special, adaugă un element crucial la această ecuație – capacitatea organică de decolare scurtă (STOL). Aceasta permite aeronavei să opereze de pe aerodromuri austere sau chiar de pe nave militare, eliminând dependența de bazele fixe mari, care ar putea fi țintite de adversari. Poate oferi suport indispensabil cu ISR susținut, reaprovizionare și lovituri, toate în cadrul aceluiași zbor.
Gray Eagle STOL ar putea decola dintr-o bază din zona din spate, încărcat cu provizii pentru forțele SUA sau aliate aflate într-o poziție avansată. Aeronava poate zbura la destinație fără risc pentru un echipaj uman la bord, poate folosi o pistă neamenajată sau improvizată pentru a ateriza și a livra hrană, medicamente și muniție, apoi redecola pentru a survola zona și a asigura supravegherea în timp ce forțele locale recuperează proviziile. Dacă rămân amenințări, Gray Eagle STOL poate fi desfășurat pentru a le angaja sau pentru a coordona cu alte forțe.
Inima recunoașterii și achiziției tintelor: O privire constantă asupra câmpului de luptă
Pentru Armata SUA și forțele armate globale, recunoașterea, căutarea și achiziția țintelor rămân fundamentale pentru războiul modern. Modernized Gray Eagle ER și Gray Eagle STOL s-au dovedit instrumentale în furnizarea de informații acționabile comandanților din multiple domenii – fie că este vorba de urmărirea mișcărilor inamice, monitorizarea țintelor de mare valoare sau securizarea punctelor critice maritime.
Aceste platforme excelează în furnizarea de capabilități ISR persistente, oferind o acoperire continuă a infrastructurii critice, a liniilor frontului și a zonelor contestate. Abilitatea lor de a furniza date aproape în timp real comandanților de la toate nivelurile asigură că luarea deciziilor este informată, rapidă și eficientă. În spațiile de luptă complexe, unde amenințările asimetrice, roiurile de drone și rachetele de croazieră care zboară la joasă înălțime se împletesc cu provocările tradiționale ale adversarilor statali, platformele Gray Eagle oferă o conștientizare situațională fără egal.
Deși noile sisteme mici alimentate cu baterii au un rol pe viitoarele câmpuri de luptă, doar platformele mari, cu aripi lungi, în stilul aeronavelor tradiționale, pot gestiona aceste cerințe esențiale în modul în care Armata SUA și partenerii săi au nevoie.
Avantajul GA-ASI: Liderii mondiali în sistemele aeriene fără pilot
În centrul succesului Modernized Gray Eagle ER și Gray Eagle STOL se află avantajul fundamental al GA-ASI. Cu o istorie de livrare a peste 1.100 de aeronave pe parcursul a trei decenii și avansuri pionierat în aviația de luptă, GA-ASI și-a consolidat reputația de lider mondial în dezvoltarea UAS. Fie că sprijină asistența umanitară, cercetarea științifică sau operațiunile de luptă, sistemele companiei au redefinit rolul platformelor fără pilot în războiul modern.
Pentru Armata SUA și aliații săi globali, Modernized Gray Eagle ER și Gray Eagle STOL de la GA-ASI rămân standardul de aur. Într-o eră definită de evoluția tehnologică rapidă și complexitatea operațională, aceste aeronave reprezintă o investiție vitală în securitatea și eficacitatea viitoare.
Actualitate
Schimbare de putere navală: China comisionează Portavionul Fujian, primul cu catapulte
Actualitate
Criza din Penitenciare: Soluția „salvarea rezerviștilor”, blocată în sertarele ANP?
-
Exclusivacum 4 zileMAFIA DIPLOMATICĂ: CUM MINISTERUL DE EXTERNE A DEVENIT FEUDA „SIRENEI” ȘI A „CONSULILOR” DE PLASTIC, CU PARLAMENTUL PE POST DE TEATRU DE PĂPUȘI!
-
Exclusivacum 3 zileJilava, pușcăria statului: Între clanuri, cadavre și caricatura justiției!
-
Exclusivacum 22 de oreVălenii de Munte: Imperiul crăiesc al corupției și micul dejun ilegal al elitelor!
-
Exclusivacum 22 de oreI.P.J. PRAHOVA, DE LA DOREL LA CARACAL: MAEȘTRII CIRCULUI, SUB BAGHETA GONFLABILĂ A INCOMPETENȚEI! (VIDEO)!
-
Exclusivacum 5 zileDezastru la Academia de Poliție: Reabilitare de 8,3 milioane de euro, mistuită de vânt și birocrație
-
Exclusivacum 5 zileInvestiție de peste 16 milioane lei ingropată într-un proiect IT nefuncțional la MAI: REN-FEC, un eșec costisitor?
-
Exclusivacum 2 zileȘefi din Poliția Română, sub lupa procurorilor
-
Exclusivacum 22 de oreVălenii de Munte: Pălinca de prună și jecmăneala de om! Festivalul foamei „Împăratului”, Ediția XXVI!



