Connect with us

Politica externa

Când o bancă este prea mare ca să fie lăsată să cadă. Din istoria Bancorex

Publicat

pe

Când o bancă este prea mare ca să fie lăsată să cadă. Din istoria BancorexO bancă mare şi importantă cum a fost Bancorex – care în numai zece ani, din 1990 şi până în 1999, a ajuns de trei ori în pragul falimentului, fiind salvată de fiecare dată de banca centrală – are fără îndoială o istorie ce trezeşte şi azi întrebări. Dar dacă îşi imaginează cineva că, după atâta timp, poate reînnoda firul istoriei făcând apel numai la propria memorie şi la amintirile celor ce s-au aflat în centrul evenimentelor din acei ani… ar fi într-o gravă eroare.
Vorbind cu oameni pe care întâmplările din acei zece ani i-au marcat puternic, pentru că vieţile lor, carierele lor s-au interferat cu furtunile prin care a trecut Bancorex, am observat că până şi ei mai încurcă datele. Timpul are efect coroziv. De bază rămân documentele din arhive: documentele contabile, rapoartele, referatele, aprobările. Şi, mai cu seamă, actele normative: legi, hotărâri ale Parlamentului, OUG-uri sau hotărâri de guvern sau ale BNR. Dar, chiar şi unele dintre aceste acte pot întreţine şi astăzi confuzii – întocmite fiind atunci de oameni care nu înţeleseseră rosturile economiei de piaţă.Există un raport al Curţii de Conturi, de la începutul anilor 1990, invocat azi cu scopul de a descâlci unele momente nodale din istoria Bancorex, care în loc să facă lumină, îngreunează descâlcirea lucrurilor. Raportul încearcă să analizeze „Golul de Balanţă”. Un fenomen greu de înţeles atunci. Şi era pe bună dreptate greu de înţeles după ce, timp de 22 de ani, din 1968 şi până în 1989, pentru cheltuirea şi a unui singur dolar era nevoie de… decret prezidenţial.

În 1968 – când a fost înfiinţată Banca Română de Comerţ Exterior (BRCE), ce avea să fie rebotezată Bancorex în anii 1990 -, Ceauşescu hotărâse că aici va funcţiona Fondul Valutar al Statului. Fapt ce a impus un nonsens: împărţirea în două a rezervei internaţionale de la Banca Naţională a României. Asadar, BNR avea să rămână cu rezerva de aur, în timp ce rezerva de valute a fost mutată, cu tot cu fonduri şi cu personal, la BRCE. Pierzându-şi atât rolul, cât şi conţinutul de rezervă internaţională, pentru că Fondul Valutar al Statului nu avea niciunul dintre atributele unei bănci centrale. Şi, deci, nu avea nici dreptul de dispoziţie privind circulaţia valutară. Intrările şi ieşirile de valută se făceau numai şi numai cu semnătura lui Ceauşescu. Prin decret prezidenţial!

Timp de zece ani, lucrurile au mers… conform planului. Ceauşescu, fiind în graţiile occidentului, a obţinut aderarea României la FMI şi la Banca Mondială, de unde a primit împrumuturi. Totodată, au fost obţinute credite de la mari bănci din Occident. Valuta intrată în ţară era gestionată de BRCE… care, repet, nu avea niciun drept de decizie. Adevăratul şef al rezervei valutare era Ceauşescu.

România, în anii 1970, cu valuta împrumutată cumpăra patente şi ridica fabrici. Ceea ce, din punct de vedere economic, a însemnat dezvoltare extensivă. Din extensia industriei, prin înmulţirea activelor, rezulta creştere economică. Mare! Între 7 şi 9 la sută an de an! Până în 1978, când a intervenit un concurs de împrejurări nefavorabile. Relaţiile dintre Ceauşescu şi Occident s-au răcit brusc, iar România nu era pregătită să treacă, prin propriile puteri, de la creşterea extensivă la creşterea intensivă. Nu existau condiţii pentru dezvoltarea competitivă a noii industrii. Cu alte cuvinte, nu aveam valută pentru retehnologizări; şi nici nu exista un program, un proces privind creşterea productivităţii muncii şi a productivităţii capitalului.

Duşul rece a venit în 1980, când o creştere economică de numai 4 la sută era însoţită de avertismentul că… anii de boom nu aveau să se mai întoarcă. Şi, într-adevăr, au început dificultăţile. Anul 1981 a marcat punctul culminant: zero la sută creştere economică şi intrarea României în încetare de plăţi. În plus, România s-a ales şi cu o „carantină financiară” de 15 ani, până în 1995, fiindu-i oprită creditarea internaţională. Pentru că, supărându-se pe Occident, Ceauşescu a declarat public că va plăti anticipat întreaga datorie externă a ţării, de 11 miliarde de dolari. Şi a plătit-o integral până în primăvara lui 1989.

Numai că în anii ce au urmat, cum valută din împrumuturi internaţionale nu mai intra în ţară, iar valuta încasată din exporturi se ducea în cea mai mare parte către plata anticipată a datoriei externe, întreaga economie a fost dată peste cap. Şi nu numai că nu s-au mai întors anii de creştere economică spectaculoasă, dar în 1985 România a intrat în recesiune. După o încercare timidă de recuperare, în 1986, a urmat anul 1987 cu creştere zero, iar de aici a început căderea. Cu minus 2,1 la sută în 1988 şi minus 7,9 la sută în 1989. Bineînţeles, cifrele au fost „secretizate”.

În decembrie 1989, când s-a tras linie, în Fondul Valutar al Statului, de la BRCE, mai erau 1,4 miliarde de dolari. Plus un reflex condiţionat cultivat timp de 22 de ani: acela că dolarii statului puteau fi cheltuiţi numai cu dispoziţie „de sus” ! Iar acum „sus” era guvernul. Şi o nevoie arzătoare de valută, în împrejurarea în care zece ani de cozi la mâncare, de frig în case iarna şi de raţionalizare a curentului electric, ce aduseseră populaţia la capătul răbdării, impuneau o regândire a cheltuielilor publice. De unde însă resurse financiare când exporturile de bunuri alimentare (care ar fi putut aduce valută în ţară) au fost oprite, importurile au primit undă verde, iar „carantina financiară” îşi urma cursul? Şi, ca să fie „masa plină”, recesiunea s-a lăfăit încă trei ani: minus 5,6 în 1990, minus 12,9 în 1991 şi minus

8,8 în 1992. Cele 1,4 miliarde de dolari s-au epuizat repede. Fiind justificate în contabilitatea BRCE cu acte semnate de premier şi relaxând puţin viaţa de zi cu zi a populaţiei, cu căldură în case, cu curent electric care nu se mai întrerupea şi cu o aprovizionare cu bunuri alimentare peste nivelurile din anii 1980.

Curând banii s-au terminat; nu însă şi nevoile. Aşa că la BRCE au continuat să vină dispoziţii de plată „de sus”. Iar BRCE a plătit! Fondul Valutar al Statului era pe zero, dar banca avea disponibil. De unde? Acolo îşi aveau conturile întreprinderile care făceau export şi meseriaşii trimişi de Ceauşescu să lucreze în Orientul Mijlociu, în baza unor contracte încheiate de stat. Iar băncii îi era interzis să dispună de valuta statului, dar nu şi de valuta din depozite. Nicio bancă nu ţine banii „în beci”; îi reciclează ca să facă bani din bani. BRCE a continuat să disponibilizeze valută în contrapartidă la dispoziţiile „de sus”, desigur scrise, cu gândul normal că vremurile de maximă constrângere vor trece, lucrurile se vor normaliza şi România, care aspira la capitalism şi la economie de piaţă, va intra în circuitul mişcărilor de capital.

Pentru că nu doar vechi mentalităţi mai dăinuiau, ci şi vechi constrângeri. Cu deosebire, constrângerile impuse de „carantina financiară”. Termenul de ridicare a sancţiunilor, de către băncile internaţionale, fusese stabilit pentru sfârşitul anului 1995. Şi nu a fost redus nici măcar cu o zi.

Pe cerul prezentului, luminat de renaşterea speranţei, se adunau şi nori negri. După mineriada din 1990, o delegaţie a Băncii Mondiale, venită aici pentru negocieri, şi-a făcut bagajele şi a plecat. Iar mineriada din 1991 a avut, între urmări, amânarea debutului primei etape de trecere la convertibilitatea de cont curent a monedei naţionale. Guvernul Stolojan, în anul următor, a fost nevoit să adopte o măsură radicală: obligarea titularilor de conturi în valută să le preschimbe în lei. Premierul a fost învinuit că a naţionalizat valuta. N-a fost însă niciun fel de naţionalizare. A fost însă, din motive de forţă majoră, o imixtiune a statului în decizia privind proprietatea asupra valutei.

Care a fost forţa majoră? Sacul valutar al statului era gol! Speranţa celor de la BRCE că lucrurile se vor normaliza şi statul îşi va lua înapoi dispoziţiile de plată, care să fie înlocuite cu valuta, nu avea cum să se împlinească. Situaţia era dramatică. Pentru că din Fondul Valutar, după ce soldul a ajuns la zero, au continuat să fie făcute plăţi. Până s-a ajuns la celebra sumă cu patru de opt, în jurul căreia s-a făcut multă vâlvă – 888,8 milioane de dolari -, pe care statul, neavând disponibilităţi, n-o putea acoperi. Aşa s-a născut „Golul de Balanţă”. Pentru BRCE această realitate suna dramatic: falimentul băncii!

Astăzi, după ce lumea a trecut prin criza de la cumpăna primelor două decenii ale secolului XXI, când au fost adoptate soluţii inedite în situaţii inedite, răspunsul nu-i tocmai greu de dat. Pentru că în 2008 exploziile ce ameninţau să arunce în aer coloşii financiari ai Americii, Fannie Mae, Freddie Mac, Merrill Lynch, AIG, Bear Stearns, au fost absorbite. Dar Lehman Brothers, de asemenea o foarte mare bancă de investiţii, când s-a văzut în pericol să se scufunde şi a strigat după ajutor, nu a mai fost ascultată. Banca a căzut în gol. Şi, scufundându-se, a tras după ea, în criză, lumea toată… Demonstrând că pentru o bancă centrală – când o bancă din sistem, dintre acelea ce sunt „prea mari ca să fie lăsate să se scufunde”, e în pericol să cadă – soluţia nu poate fi decât una: salvarea acelei bănci.

La începutul anilor 1990 însă, când predomina ceaţa confuziilor, BNR nu avea un răspuns gata formulat de experienţa lumii mari, ca acum. A trebuit să-l gândească şi să-l pună în aplicare, asumându-şi riscuri mari. Şi nu ajunseserăm nici în anii 1998-1999, când Bancorex viza a treia oară falimentul. După ce statul, la mijlocul anilor 1990, golise din nou conturile băncii, obligând-o, cu legea în mână, să finanţeze importurile de petrol şi să acopere tarifele sociale la energia electrică.

În anii 1998-1999, după ce BNR asigurase consolidarea sistemului bancar, pregătindu-l pentru anii 2000, şansele de a opri scufundarea Bancorex, ca să nu tragă după ea toată economia ţării, erau mari. Ziarul Financiar, care a înţeles bine realitatea acelui timp, avea să scrie că „BNR aleargă cu un rănit în spate”. Rănitul fiind Bancorex, care avea nevoie de lei şi strica piaţa acceptând să plătească dobânzi şi de 400 la sută. Şi care, totodată, avea nevoie de valută, acceptând schimburi care forţau deprecierea leului. Ziarul conchidea că „BNR face faţă acestei realităţi pentru că şi-a consolidat rezerva valutară, care joacă acum rolul Aviaţiei britanice în al Doilea Război Mondial. Pentru că a reusit să-şi apere pieţele. Şi să apere economia ţării într-un moment în care nu doar agenţiile internaţionale de ştiri, ci înclusiv FMI susţineau că „România nu va putea evita încetarea de plăţi”. BNR a replicat că nu vor fi defectate plăţile. Şi nu au fost! Dar asta era în anii 1998-1999.

Situaţia era însă paradoxală. Creată de un nonsens mai mare şi mai grav decât cel din 1968. Pentru că atunci exista un act normativ. Un Decret Prezidenţial. Pe când… la începutul anilor 1990 la BRCE, faptic, era un imens bolovan, care ameninţa să răstoarne banca: Fondul Valutar al Statului, în rol de rezervă internaţională. Şi care nu numai că ajunsese la zero, dar a adunat şi sub zero plăţi în valoare de 888,8 milioane de dolari, pe care statul nu le putea deconta. Or, această realitate era menţinută în virtutea inerţiei, fără să fie susţinută de nicio lege sau de vreun alt act normativ.

Între timp, încă din martie 1991, intrase în vigoare Legea 134, care consfinţea transformarea BNR în bancă centrală. Proiectul legii fusese făcut cu asistenţă acordată de FMI, ai cărui experţi au adus la Bucureşti consultanţi de specialitate din marile bănci centrale europene. Iar legea prevedea că rezerva internaţională, cu două componente, aur şi valute, este în gestiunea Băncii Naţionale. Şi că BNR are un drept special de administrare a acestei rezerve…Numai că una dintre componente, rezerva valutară, era la BRCE. Deja… în afara legii! CA al BNR a decis în numele legii să preia rezerva. Cu problemele ei cu tot!

Pentru echipa Curţii de Conturi, care a intrat pe firul acestei istorii, aşa ceva era greu de înţeles. Cum adică să faci acest transfer simplu, printr-o decizie a BNR, fără să aprobe Guvernul, Parlamentul, Preşedintele României? Au urmat vreo doi ani de presiuni, de anchete, cazul ajungând la Instanţa de Judecată a Curţii de Conturi. Căci, atunci, Curtea de Conturi avea propriul Parchet şi propria Instanţă de Judecată. Abia aici au fost lămurite lucrurile. Toate cele trei aprobări invocate de echipa de control… existau. Guvernul adoptase proiectul de lege şi-l trimisese la Parlament. Iar Parlamentul publicase legea în Monitorul Oficial, cu semnăturile preşedinţilor celor două camere. Nu înainte de a fi semnat şi Preşedintele României, care a promulgat-o. Lege ce nu fusese „metabolizată” de controlorii Curţii de Conturi.

În 1999, când salvarea pentru Bancorex a fost fuziunea prin absorbţie cu BCR, totul a fost reglementat de un şir impresionant de acte normative: legi, hotărâri de parlament, ordonanţe şi ordonanţe de urgenţă, hotărâri de guvern, hotărâri ale BNR. Le voi analiza pe toate, detaliu cu detaliu, în comentariul de miercurea viitoare. Sunt demne de interes, instructive şi lămuritoare. Acum, voi sublinia doar că între obiectivele acestor reglementări de cea mai mare însemnătate s-a dovedit a fi datoria neonorată, de peste o jumătate de miliard de dolari, în contul a 12 firme importatoare de petrol, între care Arpechim, RAFO, Petromidia şi Vega. Datorie preluată de stat, pentru a decongestiona banca. Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului 196, din anul 2000, merge mai departe şi decide „urmărirea şi valorificarea acestor sume de către Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare”.

Adrian Vasilescu

Featured

Singapore lansează nave de război multi-rol, baze plutitoare pentru sisteme fără pilot

Publicat

pe

De

Singapore a lansat prima dintr-o nouă clasă de nave de război multi-rol, care vor funcționa și ca baze plutitoare pentru sisteme fără pilot și sunt menite să fie cele mai mari nave din flota marinei sale.

Victory-Class: Un pas inainte pentru marina din Singapore

Ministrul apărării din Singapore, Chan Chun Sing, a oficiat marți lansarea navei principale din clasa Victory de Nave de Luptă Multi-Rol (MRCV) la șantierul naval aparținând contractorului local de apărare ST Engineering, care construiește cele șase nave pentru Marina Republicii Singapore (RSN).

Înlocuirea corvetelor cu rachete cu nave mai performante

Navele vor înlocui un număr similar de corvete cu rachete operate în prezent de RSN și vor purta toate aceleași nume ca și predecesorii lor.

MRCV: O navă de comandă și o platformă pentru sisteme fără pilot

Ministerul Apărării din Singapore a declarat într-un comunicat de presă că MRCV este o navă de luptă de ultimă generație, concepută pentru a funcționa ca o navă-mamă pentru sisteme aeriene, de suprafață și subacvatice fără pilot pentru desfășurarea de operațiuni navale și pentru a funcționa ca o navă de comandă.

Accent pe tehnologia fără pilot și pregătirea pentru viitor

Lt. Col. Auyong Kok Phai, directorul adjunct al programului MRCV al RSN, a declarat presei într-o sesiune de întrebări și răspunsuri în marja evenimentului că Singapore nu dorea o înlocuire similară pentru corvetele cu rachete mai mici, ci a căutat un design care să se bazeze pe tehnologia fără pilot și să fie pregătit pentru viitoarele progrese tehnologice.

„Sistemele fără pilot vor fi desfășurate pe MRCV și vor lucra concertat pentru a extinde capacitățile de supraveghere în jurul navei, crescându-i operaționalitatea, astfel încât o singură MRCV să poată face munca în domeniile aerian, de suprafață și subacvatic, care ar necesita acum mai multe nave cu echipaj”, a adăugat el.

Asigurarea accesului la liniile maritime de comunicare

Vorbind la ceremonia de lansare, la care au participat și șeful marinei, precum și înalți oficiali militari singaporezi și reprezentanți ai industriei, Chan a spus că Singapore, a cărui economie depinde în mare măsură de comerțul maritim global care se desfășoară prin porturile sale aglomerate, trebuie să apere apele mult mai departe de țărmurile sale, deoarece liniile sale de comunicații se extind dincolo de misiunea unei marine de coastă.

„Singapore va continua să lucreze cu parteneri cu vederi similare pentru a se asigura că liniile maritime de comunicare din această parte critică a lumii rămân deschise și accesibile tuturor partenerilor și părților interesate din această parte a lumii”, a adăugat el.

O navă mai mare pentru o mai bună navigație

Ca atare, îmbunătățirea capacității de navigație a MRCV este o parte a motivului pentru care Singapore a selectat o navă semnificativ mai mare, a spus Auyong. MRCV-urile se bazează pe coca fregatelor Iver Huitfeldt și Absalon din Odense Maritime Technology (OMT) din Danemarca și măsoară 150 pe 32 de metri (aproape 500 pe aproximativ 100 de picioare) și deplasează 8.000 de tone, semnificativ mai mari decât corvetele cu rachete de 65 de metri, 600 de tone pe care le vor înlocui.

Armament modern și senzori avansați

O fișă informativă separată emisă de minister a spus că navele vor transporta un amestec de rachete sol-aer Aster și Mica VL de la MBDA din Europa, tun naval Leonardo Strales de 76 mm și două stații de arme controlate de la distanță Rafael Mk 30-c care montează câte un tun automat de 30 mm.

Rachetele Aster și Mica-VL vor fi stocate și lansate din celule de lansare verticală, un model al navei la ceremonie arătând 32 de astfel de celule. Un puntea de elicopter va permite navei să opereze un elicopter de dimensiuni medii, cum ar fi Lockheed Martin Seahawk sau două aeronave fără pilot.

Fișa informativă a spus că senzorii de la bord includ un radar multifuncțional Thales, sonar montat pe coca și sistem electro-optic Safran. Auyong a refuzat să identifice modelul specific al radarului Thales, dar s-a raportat anterior că va fi Sea Fire 3D Active-Electronically Scanned Array cu patru panouri, pe care compania franceză spune că poate efectua căutări maritime și aeriene, precum și controlul focului.

Posibilitatea integrării rachetelor suprafață-suprafață Blue Spear

MRCV-urile vor fi echipate și cu rachete suprafață-suprafață, iar deși Auyong a refuzat să numească sistemul de rachete sau să dezvăluie câte astfel de rachete pot fi transportate, acestea ar putea fi Blue Spear dezvoltate de IAI și ST Engineering, deoarece au fost selectate pentru a înarma fregatele din clasa Formidable din Singapore, care sunt în prezent modernizate. Au existat puncte de montare pentru cel puțin patru lansatoare în zona de golf a rachetelor navei în timpul unui tur la bord la ceremonia de astăzi.

Un pod modular și o secțiune de misiune flexibilă

Navele vor fi echipate și cu un pod compozit proiectat și construit de Saab din Suedia, cu construcția și integrarea sistemelor efectuate de ST Engineering conform cerințelor stabilite de Agenția de Știință și Tehnologie pentru Apărare din Singapore, a spus Saab anul trecut. Navele vor fi, de asemenea, extrem de modulare și vor avea o zonă de misiune care poate conține până la opt containere standard de 20 de picioare pentru module de misiune pentru o varietate de misiuni, cum ar fi facilități medicale sau săli de control ale sistemelor fără pilot.

Singapore se așteaptă să comisioneze Victory în RSN în 2028 sau la începutul anului 2029.

Citeste in continuare

Featured

Rafael intensifică lupta aeriană cu laser și inteligență artificială: Interceptări precis direcționate

Publicat

pe

De

Compania israeliană Rafael se așteaptă să aibă sistemele sale de apărare aeriană cu laser răspândite pe întreg câmpul de luptă înainte de sfârșitul anului. Dar, potrivit directorului executiv al companiei, acesta este doar primul pas.

Următorul pas: Integrarea laserelor cu inteligența artificială

Următorul pas? Integrarea armelor laser cu inteligența artificială, până la punctul în care sistemul poate calcula cum să doboare o amenințare care se apropie fără a genera exces de resturi.

Iron Beam: O alternativă mai ieftină la interceptorii cinetici

Rafael a făcut un pariu mare pe sistemele laser ca supliment pentru sistemul său de apărare aeriană Iron Dome, înlocuind interceptorii cinetici cu energie direcționată, care este semnificativ mai ieftină. Sistemul Iron Beam poate arde sau prăji obiecte la o distanță de aproximativ 10 kilometri în câteva secunde, potrivit oficialilor israelieni din domeniul apărării.

Interes global enorm pentru sistemele laser

Rafael a dezvoltat cel puțin trei tipuri diferite de astfel de sisteme laser de apărare aeriană, pe care le-a prezentat în străinătate, inclusiv la AUSA din acest an. Iar CEO-ul și președintele Rafael, Yoav Tourgeman, a declarat săptămâna trecută pentru Breaking Defense, că compania crede că este un pariu câștigător.

„Există un interes uriaș pe piața globală, uriaș”, a spus Tourgeman. „Așa că, deși am livrat Forțelor Aeriene o [versiune] operațională a Iron Beam, lucrăm deja la următoarea și apoi la cea din spatele acesteia, îmbunătățiri care vor crește distanțele și viteza sistemului.”

Inteligența artificială: Controlul interceptării

Aici intervine inteligența artificială. Tipurile de drone, rachete și rachete pe care Iranul sau proxy-urile sale Houthi le folosesc sunt în mare parte cunoscute de Israel și există o cantitate mare de date din interceptările lor de-a lungul anului. Cu un interceptor cinetic, nu există multe opțiuni, dar cu un interceptor laser, devine brusc posibil – cel puțin teoretic – să controlezi o doborâre.

„De exemplu, dacă este un avion și tăiați aripa dreaptă, [se va] răsturna și va veni la dreapta. Dacă tăiați aripa stângă, veți cădea la stânga. Aveți un fel de control asupra modului în care să interceptați, unde veți ateriza”, a spus Tourgeman. „Înțelegeți că există loc pentru ca sistemul să învețe și să se îmbunătățească singur. Iar acum avem capacitatea pentru fiecare țintă, de a lucra la mai multe metode de interceptare care vor da rezultate diferite.”

Iron Beam pe nave: O soluție optimă

Tourgeman, a cărui experiență este în Marina israeliană, și-a exprimat, de asemenea, încrederea că Iron Beam și continuările sale vor putea opera de pe nave. „Suntem siguri că se potrivește foarte, foarte bine arenei navale, apropo. Este optim pentru o navă”, a spus el.

Preocupări europene?

În timpul interviului, Tourgeman a menționat că atacurile din 7 octombrie 2023 au avut loc de fapt în prima zi a AUSA din acel an, angajații companiei care vizitau Washington pentru spectacol trebuind să se grăbească să găsească zboruri pentru a se întoarce acasă.

În urma represaliilor Israelului în Gaza, firmele interne de apărare s-au trezit ținta presiunilor politice în străinătate, în special în Europa. Cu toate acestea, directorul Rafael a spus că retorica nu a avut încă un impact real asupra vânzărilor lor în străinătate.

„Nu au cumpărat echipamentul nostru pentru că suntem mai drăguți sau le plăcem mai mult. L-au cumpărat pentru că cred că este cel mai bun echipament pe care îl pot [obține]. Iar dacă nu fac asta, vor fi mai puțin performanți”, a spus Tourgeman.

El a menționat Spania, care a anunțat la sfârșitul lunii septembrie planuri de a anula o achiziție israeliană, inclusiv rachete antitanc Spike de la Rafael în valoare de 339 de milioane de dolari. Potrivit lui Tourgeman, însă, „nu am văzut încă nicio anulare formală.

„Există o modalitate formală de anulare, semnezi formal și anulezi formal. Deci nu am văzut încă nicio anulare formală și sperăm că nu vor face asta, deoarece ne vor face rău nu numai nouă, ci și lor înșiși.”

Boicotul de la Salonul Aerian de la Paris: Un eșec pentru oponenți

Poate că cel mai vizibil exemplu de poziție anti-israeliană s-a întâmplat la Salonul Aerian de la Paris din acest an, unde firmele israeliene de apărare au ajuns luni dimineață și au constatat că standurile lor fuseseră învelite în pânză neagră gigantică, făcându-le inaccesibile.

„Francezii nu vor să vedeți produsele noastre? Puteți vedea demonstrația acum în Iran, la Teheran”, a spus Tourgeman animat. „Și în cele din urmă, expunerea pe care am obținut-o a fost chiar mai mare decât în ​​anul obișnuit, absolut. Nu vreau să-i mulțumesc [președintelui francez Emmanual Macron], pentru că nu-i voi mulțumi niciodată. Cred că ceea ce a făcut nu este corect, președintele francez, dar totuși, chiar dacă a intenționat să ne facă rău, în cele din urmă, nu a făcut-o.”

Întrebat dacă Rafael solicită despăgubiri de la organizatorii spectacolului, Tourgeman a spus că guvernul israelian a depus un caz și a indicat că compania va lăsa acest lucru să se desfășoare. Dar, a spus el clar, plănuiește să se întoarcă la Paris în 2027.

„Nu voi renunța la niciun politician care încearcă să facă vreun rău”, a spus el. „Nu ne-am retras din [Paris] și mă voi lupta cu el în instanță, așa cum am făcut-o ultima dată.”

Citeste in continuare

Featured

Trump propune un nou inlocuitor pentru Viceșeful Statului Major al Armatei

Publicat

pe

De

Președintele Donald Trump l-a nominalizat pe generalul-locotenent Christopher LaNeve pentru a-l înlocui pe generalul James Mingus în funcția de Viceșef al Statului Major al Armatei.

Donald Trump l-a nominalizat pe generalul-locotenent Christopher LaNeve pentru a ocupa funcția de Viceșef al Statului Major al Armatei, înlocuindu-l pe generalul James Mingus, care deține această funcție din ianuarie 2024.

Schimbare la vârf, după mai puțin de doi ani

Conform anunțului de nominalizare, Trump l-a propus pe LaNeve pentru această funcție luni. În prezent, LaNeve servește ca consilier al secretarului apărării, Pete Hegseth, în capacitatea sa oficială de Asistent Militar Superior al Secretarului Apărării.

Deși Mingus a fost Viceșef de mai puțin de doi ani, o sursă din cadrul armatei a declarat pentru Breaking Defense că Mingus „a intenționat întotdeauna” ca aceasta să fie „ultima sa funcție”, adăugând că „este puțin devreme, dar nu semnificativ”.

Mingus va continua să iși indeplinească atribuțiile

Un purtător de cuvânt din biroul lui Mingus nu a răspuns unei solicitări de comentarii, nici afacerile publice ale armatei sau Pentagonul.

Într-o scurtă declarație pentru Breaking Defense, maiorul Peter Sulzona, un purtător de cuvânt al lui Mingus, a declarat că serviciul nu comentează nominalizările în curs.

„Gen. Mingus va continua să își îndeplinească îndatoririle și responsabilitățile funcției sale, concentrându-se pe război și pe bunăstarea soldaților”, a adăugat Sulzona.

Experiența vastă a Generalului Mingus

Înainte de a prelua postul la începutul anului trecut, Mingus a servit ca J3, director pentru operațiuni și director al Statului Major Comun din Pentagon, începând din 2020, sub conducerea de atunci a șefului Statului Major Comun, generalul Mark Milley. Înainte de aceasta, Mingus a avut stagii în care a servit ca comandant adjunct al Diviziei 4 Infanterie la Fort Carson și comandant al Diviziei 82 Aeropurtate la Fort Bragg din Carolina de Nord.

Rol cheie în inițiativa de transformare a armatei

În timpul mandatului său de vice, servind sub conducerea șefului Statului Major, generalul Randy George, Mingus a ajutat la supravegherea Inițiativei de Transformare a Armatei, care a redus programele și a rearanjat finanțarea în conformitate cu noile priorități ale serviciului. Și anume, ATI și-a propus să pună programe aviatice costisitoare pe lista de tăieri, cum ar fi drona Gray Eagle, AH-64D Apaches, competiția Future Tactical Uncrewed Aircraft System și multe altele. Mingus a declarat comunității aviatice a armatei la începutul acestui an că reducerile „dor”, dar așteptarea modernizării nu este o opțiune, așa cum a relatat anterior Breaking Defense.

Supravegherea sistemului de comandă și control de următoarea generație

Mingus a supravegheat, de asemenea, extinsul Sistem de Comandă și Control de Următoarea Generație al serviciului – prioritatea numărul unu de modernizare a serviciului, care are scopul de a oferi comandanților și unităților o nouă abordare pentru gestionarea informațiilor, datelor și comanda și control cu arhitecturi agile și bazate pe software.

LaNeve, un consilier apropiat al Secretarului Apărării

Între timp, LaNeve, înainte de a-l consilia pe Hegseth, a servit ca comandant general al Armatei a Opta în Republica Coreea. Înainte de aceasta, a servit ca Asistent Special al Comandantului General al Comandamentului Forțelor Armatei și Comandant General al Diviziei 82 Aeropurtate.

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv4 ore ago

Penitenciarul Ploiești si eternul Valentin Matei: Comisar-Șef, influencer de ocazie și păzitorul mistic al mormanului de gunoi 

Apt limitat la muncă, nelimitat la inimioare pe Instagram și maestru într-ale concediilor strategice. Valentin Matei, un nume sonor în...

Exclusiv4 ore ago

Protestul sindical din 29 Octombrie: Circ cu ursul Bolo sau apărarea ultimă a barosanilor? 

Oare chiar le pasă liderilor sindicali de nenorocirile polițiștilor sau vor doar să-l vadă pe Bolo zburând de la Palatul...

Exclusiv4 ore ago

Coca-Cola: secretul murdar din Ploiești – Cum ne otrăvește „băutura fericirii” cu apa de canal, sub ochiul complice al autorităților!

De la zâmbet american la coșmar românesc, Coca-Cola a ajuns să fie sinonimă cu corupția și nepăsarea crasă. La Ploiești,...

Exclusivo zi ago

APIA, tremură sub ploaia de întrebări! Fermierii prahoveni, pe urmele hoților de la antigrindină: Cer date incendiare și miros a DNA mai rău ca iodura de argint!

De la tunurile antigrindină la tunurile cu subvenții: Prahova, epicentrul unui cutremur agricol cu replici penale! După ce au trimis...

Exclusivo zi ago

Sindicatul Diamantul pune sub semnul intrebării angajările de balerini la MAI

„De ce ne trebuie balerini la MAI?” – întrebarea care stârnește controverse Sindicatul Diamantul își exprimă nedumerirea cu privire la...

Exclusiv2 zile ago

Jilavawood: Minciuni, padocuri și proteste de carton – Clanul Teoroc joacă teatru ieftin pe scena Justiției!

Administrația Națională a Penitenciarelor (ANP) demască mascarada SNPP: Minciuni gogonate și manipulări grosolane în spatele unui protest de doi bani!...

Exclusiv2 zile ago

Protest divizat în penitenciare: Acuzații de deturnare și manipulare în SNPP – Reacția polițiștilor de penitenciare

Un val de nemulțumire și dezaprobare se manifestă în rândul polițiștilor de penitenciare, în contextul protestului recent al Sindicatului Național...

Exclusiv3 zile ago

Burcu acuză: „SNPP transformă angajații în carne de tun pentru răzbunări personale! – Nu apără, ci exploatează!”

Jilava: Alcatrazul famigliei Teoroc se zguduie! Contra-atacul lui Burcu demască ipocrizia sindicatului și abuzurile „baroanei” – Unde câinii trăiesc ca...

Exclusiv3 zile ago

APIA, deschideți arhivele, că vă dăm pe toți la oile tunse! După ce au pus ANM la colț, fermierii 007 somează APIA să scoată cifrele jafurilor la lumină!

Alo, alo, APIA Prahova! Vă sună cunoscut? Nu? Poate vă treziți când vă vor suna fermierii la ușă, cu furcile...

Exclusiv3 zile ago

Spitalul fantomă de la Târgu Ocna: Salarii grase pentru nimeni, pacienți trimiși la plimbare!

Un spital penitenciar fără medici, dar cu directori bine plătiți? Un paradox revoltător în sistemul penitenciar românesc! Director medical fără...

Exclusiv3 zile ago

Psihologii „polițiști” din MAI, o excepție europeană coruptă

Sindicatul „Diamantul” trage un semnal de alarmă cu privire la statutul psihologilor din Ministerul Afacerilor Interne (MAI), afirmând că modelul...

Exclusiv4 zile ago

ÎCCJ clarifică drepturile funcționarilor publici în cazul sancțiunilor disciplinare: Cercetare prealabilă și audiere obligatorii chiar și pentru „mustrarea scrisă”

Decizia ÎCCJ, un semnal de alarmă împotriva abuzurilor: respectarea procedurilor, esențială Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) a stabilit,...

Administratie4 zile ago

Cultura și moda se îmbrățișează la Mercedes-Benz Bucharest Fashion Week: Ministerul Culturii susține designul românesc

Un parteneriat strategic pentru promovarea identității și inovației Mercedes-Benz Bucharest Fashion Week a fost scena unui parteneriat important între Ministerul...

Exclusiv5 zile ago

Penitenciarul Ploiești: Comisarul Matei – De la „apt-limitat” la „infrat-nelimitat”?

O radiografie necruțătoare a unui sistem putred, unde „cina cea de taină” a devenit o farsă publică. „Cina cea de...

Exclusiv6 zile ago

Pușcăria românească: Între reforme ‘pe hârtie’ și orgoliile umflate ale sefilor ANP – Va exploda sistemul?

În sistemul penitenciar românesc, realitatea pare desprinsă dintr-un film prost: promisiuni de reforme, tăieri de bugete și șefi cu orgolii...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Criptomonede Taxi Heathrow London

Top Articole Incisiv