Actualitate
Importanţa acordată de Regiunea Centru pentru realizarea unei Strategii europene pentru Macroregiunea Carpatica
La ultima reuniune a Grupului de Lucru pentru MacroRegiunea „Carpatica” – desfăşurată în mediul online, în această săptămână – Agenţia pentru Dezvoltare Regională Centru a prezentat beneficiile cooperării prin parteneriate în zona Munţilor Carpaţi, la nivelul statelor central şi est-europene. Mesajul ADR Centru – transmis celor peste 90 de participanţi la eveniment de către directorul general Simion Creţu – a subliniat importanţa demersurilor pentru îmbunătăţirea cadrului actual de cooperare europeană în vederea dezvoltării durabile a Macroregiunii Munţilor Carpaţi, prin realizarea unei Strategii europene de dezvoltare pentru Carpaţi, având ca model Strategia pentru Regiunea Alpină (EUSALP).
Această reuniune a Grupului de lucru – organizată de reprezentanţii Regiunii poloneze Podkarpackie (Subcarpatia) – a urmărit să facă o nouă trecere în revistă a acţiunilor întreprinse de regiunile europene din Munţii Carpaţi, care îşi propun să coopereze pentru crearea cadrului instituţional în vederea dezvoltării durabile, prin valorificarea tradiţiilor locale şi atragerea de fonduri europene. La eveniment au participat reprezentanţi ai unor regiuni din Polonia, Cehia, Slovacia şi Ungaria, precum şi din România, dar şi oficiali europeni de rang înalt, întâlnirea fiind coordonată de Preşedintele acestui grup din cadrul Comitetului European al Regiunilor (CoR) – domnul WĹadysĹaw Ortyl, Mareşalul Regiunii Podkarpackie.
În cadrul videoconferinţei au avut intervenţii atât domnul Maciej Lang, ambasador extraordinar şi plenipotenţiar al Republicii Polonia în România, cât şi europarlamentarul român Siegfried Mureşan, în timp ce domnul Apostolos Tzitzikostas, preşedintele Comitetului European al Regiunilor, a sumarizat activităţile derulate la nivel continental pentru dezvoltarea regiunilor europene, în special în anul dificil care s-a încheiat, subliniind importanţa realizării strategiilor macroregionale pentru dezvoltarea durabilă a Europei. Din România, mesaje de susţinere pentru dezvoltarea acestei Strategii pentru dezvoltarea arealului montan din Carpaţi au venit din partea domnilor Gheorghe Flutur, Preşedintele Consiliului Judeţean Suceava şi Doru Alexandru Lazăr, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Maramureş.
De la nivelul Regiunii Centru s-a reliefat poziţia exprimată de domnul Adrian Teban – primarul oraşului Cugir, vicepreşedintele Asociaţiei Oraşelor din România şi membru în cadrul CoR, implicit şi al Grupului de lucru pentru Carpaţi. Acesta a vorbit despre importanţa atragerii de fonduri pentru dezvoltare, atât prin fonduri disponibile în cadrul Planului Naţional de Recuperare şi Rezilienţă, cât şi prin viitoarele programe operaţionale finanţate în cadrul Fondului European de Dezvoltare Regională. Domnul Teban a subliniat importanţa dezvoltării turismului, a reiterat interesul comun pentru reducerea emisiilor poluante şi prezervarea biodiversităţii, la nivelul întregului areal carpatin, şi a insistat pe condiţiile esenţiale privind dezvoltarea unitară a zonei, ţinând cont de punctele comune ale tuturor regiunilor şi statelor din zonă.
„În urmă cu un an, la Braşov, noi şi partenerii noştri polonezi din Regiunea Podkarpackie am discutat despre problemele comunităţilor din zona Munţilor Carpaţi, necesarul de investiţii, oportunităţile şi provocările dezvoltării durabile a zonei montane. Concluzia noastră a fost că este important să demarăm realizarea unei Strategii pentru Regiunea Munţilor Carpaţi. Este foarte bună această iniţiativă a CoR, organism european în care Regiunea Centru are cinci, din cei 16 membri ai delegaţiei româneşti: Preşedinţii judeţelor Harghita şi Sibiu, precum şi primarii reprezentând municipiul Sfântu Gheorghe, oraşul Cugir şi comuna Ciugud, din Alba.
Subliniez că forul nostru deliberativ regional – respectiv Consiliul pentru Dezvoltare Regională Centru – a susţinut înfiinţarea, la Braşov, a Biroului Platformei de Coordonare a Turismului Durabil din cadrul Convenţiei Carpatice. În plus, CDR Centru a aprobat, în unanimitate, Apelului comun pentru îmbunătăţirea cadrului actual de cooperare europeană în vederea dezvoltării durabile a Macroregiunii Munţilor Carpaţi. În cadrul reuniunii Grupului de lucru pentru Carpaţi din cadrul CoR am precizat că beneficiile adoptării unei Strategii a Uniunii Europene pentru Regiunea Carpatică includ posibilitatea creării unui cadru politico-instituţional care ar putea răspunde mult mai bine nevoilor specifice acestei zone, pe baza unei viziuni strategice pe termen lung.
Mesajul nostru, de la nivelul Regiunii de Dezvoltare Centru, este foarte clar: ne dorim să ajungem la o poziţie comună la nivel european, din partea tuturor statelor carpatice, pentru dezvoltarea durabilă a zonei Munţilor Carpaţi şi sperăm ca, în cadrul viitoarelor reuniuni ale Consiliului European, liderii statelor membre să poată iniţia un demers prin care Comisia Europeană să demareze elaborarea Strategiei de dezvoltare pentru Munţii Carpaţi, benefică tuturor statelor central şi est-europene, care au posibilităţi relativ limitate de cooperare, în special în limita estică a Uniunii Europene”, a declarat domnul Simion Creţu, director general ADR Centru.
Alba Iulia – 12.02.2021
Informaţii de background
– În urmă cu un an – la Braşov – ADR Centru a organizat „Reuniunea internaţională de lucru privind pregătirea proiectelor pentru dezvoltarea zonei montane din Regiunea Centru”, în cadrul căreia reprezentanţii Regiunii Podkarpackie din Polonia şi reprezentanţii Regiunii Centru din România, alături de reprezentanţi ai guvernelor român şi polonez, au discutat despre posibilităţile de intensificare a acţiunilor de la nivel naţional şi regional, în vederea creării şi susţinerii unor instrumente adecvate dezvoltării durabile a Regiunii Carpatice.
– În cadrul acestui eveniment, peste 40 de experţi români şi străini au dezbătut problemele comunităţilor din zona Munţilor Carpaţi, necesarul de investiţii, oportunităţile şi provocările dezvoltării durabile a zonei montane, în concordanţă cu obiectivele ambiţioase ale Uniunii Europene şi în concordanţă cu necesitatea recuperării rapide a decalajelor de dezvoltare faţă de celelalte regiuni europene. De asemenea, între cele două regiuni s-a semnat o declaraţie comună de sprijin reciproc în vederea obţinerii de sprijin european pentru dezvoltarea regiunilor carpatice.
– În trimestrul II din anul 2020, acest Apel comun a fost însuşit prin hotărâri ale decidenţilor de la nivel local şi de către reprezentanţii comunităţilor din cele două regiuni europene, consfinţind astfel voinţa şi doleanţele acestor regiuni care totalizează o populaţie de peste 5 milioane de locuitori. În vara anului trecut, ADR Centru a continuat activitatea de susţinere a acestui parteneriat şi a transmis preşedintelui Comisiei Europene, preşedintelui CoR, Reprezentanţei Comisiei Europene în România şi Guvernului României, Declaraţia Comună semnată de către cele două regiuni din arealul Munţilor Carpaţi, prin care s-a stabilit că, pentru o dezvoltare durabilă a zonei montane Carpatine, este nevoie de o viziune strategică şi o coordonare mai bună a diferitelor politici şi programe sectoriale la nivel regional. Acestea pot fi corelate prin crearea cadrului favorabil care să aibă în vedere întărirea cooperării între statele, regiunile şi comunităţile din Munţii Carpaţi şi care să faciliteze implementarea de proiecte de dezvoltare cu o acoperire teritorială largă. La aceste deziderate ar trebui să răspundă adoptarea de către Uniunea Europeană a unei Strategii pentru Macro-Regiunea Carpatică, prevăzută cu o componentă financiară adecvată, care să răspundă nevoilor multiple de dezvoltare ale acestei macro-regiuni.
– Munţii Carpaţi acoperă 190.000 kmp, ceea ce îi face al doilea cel mai mare lanţ muntos din Europa, după Alpi, şi reprezintă căminul pentru o populaţie de aproximativ 68 milioane locuitori. Aceşti munţi se întind pe 7 ţări, cel mai mare procent fiind în România 53%. Carpaţii Româneşti cuprind 3 diviziuni: Carpaţii Orientali, cei Meridionali şi Carpaţii Occidentali. Aflaţi pe teritoriul a 27 judeţe, aceştia ocupă o suprafaţă de 66.300 kmp, ceea ce înseamnă 27,8% din teritoriul ţării, lungimea totală a arcului carpatic românesc depăşind 910 km.
Numărul aşezărilor urbane din arealul Carpaţilor Româneşti – fiind inclusă şi Depresiunea Transilvaniei – este de 64 (cu o populaţie de aproximativ 1,5 milioane de locuitori), iar cel al aşezărilor rurale în jur de 2500. Problematica protejării patrimoniului natural şi a celui cultural, pe de o parte şi exigenţa dezvoltării durabile a Carpaţilor şi ameliorarea condiţiilor de viaţă ale locuitorilor din comunităţile carpatice, pe de altă parte au scos în evidenţă necesitatea colaborării internaţionale pentru atingerea acestor obiective.
– În ultimii ani, reprezentanţii autorităţilor publice judeţene şi locale din Regiunea Centru au iniţiat şi au fost implicaţi în diverse proiecte care facilitează implementarea obiectivelor Convenţiei Carpatice. Statele semnatare ale acestei Convenţii sunt: Republica Cehă, Polonia, România, Serbia, Republica Slovacă, Ucraina şi Ungaria. Convenţia Carpatică a creat cadrul general de cooperare între statele semnatare pentru diverse domenii de reglementare, precum: conservarea biodiversităţii, amenajarea teritoriului, managementul resurselor de apa, agricultură şi silvicultură, transport, turism, industrie şi energie. Convenţia Carpatică nu are ca obiectiv realizarea unei Strategii de dezvoltare a regiunilor europene din Munţii Carpaţi. Un astfel de document programatic ar putea permite realizarea de proiecte cu o acoperire teritorială mai largă – pentru dezvoltarea transportului durabil, amenajarea de trasee turistice trecând prin mai multe state carpatice, proiecte ce vizează protejarea biodiversităţii – întărind cooperarea între statele, regiunile şi comunităţile din acest areal montan.
– În acest moment, poziţia oficială a Comisiei Europene subliniază că o nouă strategie macro-regională este un pas major care ar trebui să ţină seama de concluziile Raportului Comisiei privind valoarea adăugată a strategiilor macroregionale.
Decizia privind iniţierea unei noi strategii macroregionale a UE trebuie să provină de la Consiliul European, reprezentat de liderii statelor Uniunii. Această decizie trebuie să fie fundamentată pe o cerere înaintată în comun de statele membre în cauză iar, până în acest moment, Republica Cehă, Moldova, România şi Serbia nu s-au alăturat „Declaraţiei de intenţie de a crea Strategia macroregională a Uniunii Europene pentru Regiunea Carpatică”, semnată în septembrie 2018 de Ungaria, Polonia, Slovacia şi Ucraina.
Actualitate
Ploiești, în fierbere electorală: AUR cere viceprimarul, Mișcarea Noi, Ploieștenii contraatacă, amintind de „tinicheaua” trecutului
Scena politică ploieșteană este din nou animată de o dispută acerbă privind funcția de viceprimar, unde Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) își revendică „dreptul” la poziție. Replici tăioase vin din partea Mișcării Noi, Ploieștenii, care denunță pretențiile AUR ca fiind „incorecte și profund lipsite de respect față de votul ploieștenilor”, amintind, totodată, de un mandat anterior controversat al unui viceprimar susținut de AUR.
Controversa „dreptului” la viceprimar: AUR contestă votul ploieștenilor
Într-o recentă conferință de presă, reprezentanții AUR au afirmat public că Mișcarea Noi, Ploieștenii „nu ar avea dreptul să pretindă funcția de viceprimar”, mergând chiar mai departe prin a sugera că „nici scorul primarului Mihai Polițeanu nu ar permite acest lucru”. Aceste declarații au stârnit reacții imediate, fiind percepute drept o tentativă de a submina legitimitatea democratică a contracandidaților.
Realitatea urnelor: Mișcarea Noi, Ploieștenii revendică superioritatea electorală
Mișcarea Noi, Ploieștenii nu a întârziat să contraatace, subliniind că afirmațiile AUR ignoră rezultatele concrete ale scrutinului din 2024. Conform reprezentanților Mișcării, „realitatea votului din 2024 este următoarea: Mișcarea Noi, Ploieștenii a obținut mai multe voturi decât AUR.” Aceștia pun în contrast performanța lor, ca un proiect local apărut cu doar patru luni înainte de alegeri, lipsit de finanțare guvernamentală și de resursele partidelor mari, cu scorul AUR, „în ciuda tuturor acestor diferențe de forță”. Referința la „domnul Axinia” care „știe acest lucru, dar alege să îl ignore” sugerează o cunoaștere internă a cifrelor reale.
Eșecul trecut: Viceprimarul AUR care „a compromis total instituția”
Un argument forte adus de Mișcarea Noi, Ploieștenii vizează istoricul recent al AUR în administrația locală. Aceștia acuză partidul că, „în urmă cu câteva luni, a împins în funcție un viceprimar care a compromis total instituția.” Mandatul respectiv este descris printr-o serie de acuzații grave: „comportament ilegal și abuziv, scandaluri publice, zero soluții, un lung șir de acțiuni împotriva intereselor ploieștenilor și blocaje pentru proiectele benefice pentru oraș.” În lumina acestui „episod rușinos,” pretenția actuală a AUR de a „mai băga o încă o fisă” este calificată drept o sfidare a bunului-simț.
O soluție responsabilă: Mihai Tonsciuc, propunerea Mișcării
În contrast cu acuzațiile aduse, Mișcarea Noi, Ploieștenii vine cu o propunere concretă și considerată „responsabilă” pentru funcția de viceprimar: consilierul local Mihai Tonsciuc. Acesta este prezentat ca „unul dintre cei mai activi, competenți și pregătiți membri ai Consiliului Local,” fiind totodată „cel mai tânăr și pasionat.” Potrivit Mișcării, Tonsciuc deține „experiență, rezultate și capacitatea de a aduce stabilitate și profesionalism într-o funcție esențială pentru administrarea orașului.”
Apelul final al Mișcării Noi, Ploieștenii subliniază nevoia de „oameni serioși, nu de jocuri politice,” și de „reprezentare reală, nu de ‘înțelegeri’ pentru funcții.” Aceștia reiterează angajamentul de a „continua să lupte pentru profesionalism în administrație” și pentru un „nou Ploiești, unul modern și funcțional.”
Actualitate
Acord istoric la Boeing: Greva din St. Louis se incheie, producția reîncepe pe 17 noiembrie
Actualitate
Franța declara război stelelor: Macron anunță o investiție de miliarde pentru militarizarea spațiului
Președintele francez Emmanuel Macron a dezvăluit o creștere masivă a investițiilor militare în spațiu, cu un plus de 4,2 miliarde de euro (aproximativ 4,9 miliarde de dolari) alocat pentru perioada 2026-2030. Anunțul, făcut în timpul unei ceremonii la Toulouse ce a marcat atingerea capacității operaționale a Comandamentului Spațial francez, subliniază o schimbare dramatică de paradigmă: spațiul nu mai este un sanctuar, ci un nou câmp de luptă esențial pentru securitatea națională și europeană.
Spațiul, noul front: De ce Franța investește masiv
„Trebuie să luptăm pentru a păstra acest bun prețios; într-adevăr, spațiul nu mai este un sanctuar, a devenit un câmp de luptă”, a declarat Macron (sursa: Președinția Franceză). Afirmația sa tranșantă continuă: „Războiul de astăzi se desfășoară deja în spațiu, iar războiul de mâine va începe în spațiu. Să fim pregătiți. Aceasta va fi o condiție pentru succesul operațiunilor militare pe uscat, în aer și pe mare.”
Această viziune strategică poziționează spațiul ca o dimensiune critică a securității, justificând investițiile substanțiale necesare pentru a proteja interesele Franței și ale Europei în fața amenințărilor emergente.
„Războiul stelelor” francez: Tehnologii de vârf pentru securitate spațială
Noile fonduri vor susține, printre altele, lansarea în 2027 a sateliților anti-spațiu, un proiect planificat de mult timp de Ministerul Apărării. Macron a detaliat planurile: „Pe lângă ceea ce era deja planificat pentru apărarea activă, vom desfășura primii noștri sateliți de patrulare… începând cu 2027, pentru a monitoriza, inspecta și, dacă este necesar, a contracara amenințările pe orbită. Aceștia vor fi completați de primele noastre capacități de acțiune bazate pe lasere și bruiaj.”
Începând cu 2024, armata franceză dezvoltă deja doi microsateliți manevrabili, în cadrul programului TOUTATIS (Testarea în Orbită a Tehnicilor de Acțiune împotriva Tentativelor de Interferență Spațială), capabili să identifice și să intervină împotriva sateliților ostili pe orbita joasă a Pământului. Aceste eforturi sunt complementare proiectului YODA (Ochi pe Orbită pentru un Demonstrator Agil), un nanosatelit experimental de „patrulare” în orbita geosinchronă, inițiat în 2019, și proiectului FLAMHE, axat pe dezvoltarea de lasere la bord pentru a orbi sateliții amenințători. Toate aceste inițiative se încadrează sub umbrela programului ARES (Acțiune și Reziliență Spațială) al Ministerului Apărării.
Alianțe strategice: Cu Germania pe axa apărării spațiale
Investițiile vor sprijini și „accelerarea dezvoltării capacităților noastre de avertizare timpurie, în cooperare cu Germania”, a precizat președintele francez. În octombrie, cele două țări au anunțat inițiativa JEWEL (Joint Early Warning for European Lookout), dedicată dezvoltării, detectării și urmăririi rachetelor, concepută pentru a contribui la efortul NATO de Apărare Aeriană și Antirachetă Integrată. La rândul său, Germania a promis în septembrie să investească 41 de miliarde de dolari în sisteme spațiale militare în următorii cinci ani.
Pe lângă capabilitățile orbitale, Macron a menționat și susținerea radarului de supraveghere spațială terestru AURORE al armatei franceze. Firma franceză de apărare Thales (care urmează să creeze o entitate comună axată pe spațiu cu Airbus și Leonardo) a anunțat pe 25 octombrie un contract cu Agenția Franceză de Achiziții pentru Apărare pentru a dezvolta un nou radar UHF destinat monitorizării orbitei joase a Pământului. AURORE este preconizat a fi „cel mai mare radar de supraveghere desfășurat în Europa” (sursa: Thales).
Viziunea Macron: Cei cinci stâlpi ai strategiei spațiale franceze
Noile fonduri reprezintă un pilon fundamental al noii strategii spațiale naționale a Franței, care definește „Capabilități Strategice și de Apărare” ca al treilea dintre cele cinci axe cheie, a explicat Macron. Celelalte patru sunt:
- Accesul la spațiu: „A avea acces autonom la spațiu este o responsabilitate colectivă pentru Franța și pentru Europa. A depinde de o mare putere terță sau de orice fel de magnat spațial este exclus,” a declarat Macron, într-o aluzie voalată la preocupările privind fiabilitatea Statelor Unite ca partener de securitate. „Acest lucru înseamnă că trebuie să garantăm menținerea și dezvoltarea bazei noastre de lansare, Centrul Spațial Guyanez, și controlul lansatoarelor noastre, cu Ariane astăzi și lansatoarele noastre viitoare mâine, care sunt principalele pârghii pentru accesul nostru independent.”
- Industrie și competențe: „Sectorul spațial francez poate fi credibil și chiar suveran doar cu o industrie competitivă. Modelul industrial și comercial trebuie regândit din temelii,” a susținut Macron. „Lupta pentru competențe este, de asemenea, o bătălie decisivă.”
- Știință și explorare: „Schimbările climatice reprezintă un cadru pentru multe programe întreprinse de CNES [agenția spațială franceză] în colaborare cu alții, mai ales într-o perioadă în care unii se retrag pentru a înțelege originea universului și multe alte elemente cheie,” a punctat președintele. „Prin urmare, continuarea apărării științei și explorării în spațiu este, de asemenea, un element de suveranitate și independență.”
- Cooperare: Deși a citat o gamă largă de țări partenere pentru programele spațiale franceze, Macron a accentuat necesitatea ca Europa să creeze o prezență regională puternică și unificată în spațiu. „Programul nostru spațial european este fragil. Este atacat de cei care ar dori să-l fragmenteze pentru a ne împiedica să fim mai puternici împreună,” a afirmat el. Aceasta include sprijinirea dezvoltării de „campioni europeni pentru a fi competitivi pe piața globală” și aplicarea unei politici de „preferință europeană” în atribuirea contractelor guvernamentale legate de spațiu, argumentând că ar fi „naiv” să credem că China și America nu fac același lucru. „Această preferință europeană nu este un cuvânt murdar și nu este protecționism,” a concluzionat Macron.
Aceste măsuri strategice și investițiile masive subliniază determinarea Franței de a-și asigura autonomia și de a-și consolida poziția ca putere spațială majoră, într-un mediu geostrategic din ce în ce mai competitiv și militarizat.
-
Exclusivacum 3 zile„Ne ducem în cap!” Alerta ANP: Sistemul Penitenciar, la un pas de colaps din lipsă de personal
-
Exclusivacum 4 zileMAE: Academia de diplomație sau bârlogul faraonilor fiscali? Oana Țoiu „reformează” cu concursuri viciate și platforme piratate – Detalii exclusiv Incisiv de Prahova!
-
Exclusivacum 2 zileCirc la Penitenciare! Reorganizarea „minune” a lui Burcu, un dezastru de râsul lumii!
-
Exclusivacum 4 zileSAS, de la „echipă de intervenție rapidă” la „brigada psihologilor cu bâtă”: Când statul de drept e suspendat, iar abuzul e Lege!
-
Exclusivacum 2 zileCirc la SAS! Când „Acțiunile Speciale” devin „acțiuni penale” orchestrate de psihologi-călăi și șefi cu „inel magic” – Totul la vedere, în fața Justiției!
-
Exclusivacum 4 zileRăzboiul secrete-transparență: Ordinul MAI S/108/2011, sub asalt juridic
-
Exclusivacum 4 zileTransparența pe „sârmă”: Balerini la MAI și biliardul stricat – Sindicatul „Diamantul” intreabă, Ministerul răspunde evaziv
-
Exclusivacum 2 zileScandal fără precedent în Poliția Română: Birouri sigilate și injurații de la vârf



