Connect with us

Actualitate

Remember 25 august 1990 – Presa acum 30 de ani

Publicat

pe

AZI

„Doina Cornea — personalitate simbol a demnităţii „româneşti” — scrie în R.L din 17 august. Bănuim că în acest anunţ s-a strecurat o greşeală de tipar. Aflaţi dumneavoastră unde!

O.K.

Liga Studenţilor şi-a exprimat punctul de vedere în legătură cu evenimentele de la Sâpînţa. Credem că opinia publică internaţională este nerăbdătoare să-i afle şi pe cel referitor la evenimentele din Golf.

K.O.

După atîtea comitete şi comiţii „fără frontiere”, mai toate emanaţii ale unei naţiuni care-şi supraveghează cu mare stricteţe teritoriul şi graniţele, n-ar mai lipsi decît.. „Asociaţia grănicerilor fără frontiere”  Filială unică — România.

IERI

PIAŢA PARBRIZELOR SPARTE. Începînd de aseară, lupta împotriva neocomunismului a că-
pătat forme de gherilă urbană. Cîteva zeci de ex-golani au luat cu asalt automobilele care treceau prin zonă, atacîndu-le cu piatra cubică învelită în… ziar (nu ştim precis care erau titlurile) şi spărgîndu-le parbrizele. Aceiaşi „luptători” au atacat apoi şi forţele de poliţie venite să restabilească ordinea şi circulaţia în zonă. Vorba tătucului Stalin. „lupta de clasă” se-ascute mereu…

Ziarul Libertatea din 25 august 1990 pag. 1-a ►

Ziarul Libertatea din 25 august 1990 pag. a 2-a ►

Ziarul Libertatea din 25 august 1990 pag. a 3-a ►

Ziarul Libertatea din 25 august 1990 pag. a 4-a ►

 Ambidextru 

AMFITRION

Ne vizitează, la început de săptămînă, profesorul Traian Tomescu, 70 de ani, ziarist de o ţinută morală şi o probitate profesională incontestabile. Membru al Partidului Liberal din tată în fiu, susţine aripa tînără a PNL – cu fervoare şi convingere. Scoate din mapă plicul cu fotografiile celor şapte samurai care, la apropiata Conferinţă naţională, vor încerca să susţină punctul de vedere pentru lansarea unei alternative liberale credibile. „Samurai sau Kamikadze? „Samurai sau Kamikadze! — hotărăşte profesorul Tomescu. Înfăţişăm, alăturat, cronica întîlnirii, reprezentînd un compromis între varianta eroică, propusă de oaspete, şi varianta iconoclastă, susţinută de gazdă. În condiţiile acestui egal tactic, loviturile de pedeapsă vor fi executate de către clasicul nostru arbitru — cititorul.

IMPRESIE ÎN HOL. 

Liberalii tineri nu pun preţ pe formalism, nu sînt crispaţi, nu disperă. Constată cu umor că la Giurgiu bătrînii i-au pus pe goană cu bîtele. Sînt pragmatici şi găsesc soluţii. Au şi ei Valea Jiului, dar nu se gîndesc să o folosească. Sînt veseli şi nu sânt foarte ordonaţi. Invită pe cineva la 11.30 şi pleacă la 11.25 cu treburi urgente. Deocamdată nonconformismul îi prinde. Pe parcurs vor trebui să deprindă însă şi rigoarea. Dar atunci vor face politică în birouri şi nu în hol. Şi poate nu vor mai fi atît de tineri. 

ANDREI CHILIMAN.

43 de ani, inginer, cercetător ştiinţific la IPA. Provine dintr-o veche familie de intelectuali, tatăl său fiind ilustrul medic neurolog Marcel Chiliman, iar socrul său — celebrul chirurg Ion Juvara. Pasionat de sport, campion naţional de yahting, component al echipei olimpice care a participat la ediţia J.O. de la Tallin — URSS, în 1980. În Comitetul de iniţiativă reprezintă calmul, logica, intuiţia de a merge şi împotrivă curentului. Gentleman pur sînge, nu ştie să înjure, de trebuie să înveţe, de vreme ce a intrat în politică. Prinde repede.

GELU NETEA. 

Cel mai „bătrîn” dintre înaripaţi, 50 de ani, fiul marelui istoric Vasile Netea. Studii de jurist, formaţie de liberal. Director al ziarului „Viitorul Romanesc” , este autor moral aI Hegirei tinerilor, declanşate de reacţia violentă a „durilor” la articolul său „Bătrînii sau tinerii”, din 3 iulie a.c. Fire sensibilă, temperament labil, în ciuda centurii de campion naţional de box, cîştigată în tinereţe. În aripă contează ca om de condei, de idei şi de acţiune. Luptă cu garda deschisă, încasează mult. Amator talentat, viitorul îi aparţine. Are toate datele să devină iniţiatorul proximei disidenţe din PNL-aripa tînără.

RADU BOROIANU. 

Regizor cu diplomă, psiholog cu patalama, redactor şef cu siguranţă: Ia Viitorul Românesc. Descendent din familii de ardeleni de
viţă veche — Şaguna şi Burileanu. Diplomat inteligent, viclean. Vocaţie de eminenţă cenuşie. Ironic, mereu dispus să facă uz de cunoştinţele sale. enciclopedice. Scrie adînc, combate bine. Vrea ca România să fie bine, dar nu se ‘fereşte să afirme că nu e posibil ea absolut tot românul să prospere. Realist, chiar cinic, este legătura aripii cu pămîntul. Un fel de paratrăsnet pe cupola unui lăcaş în construcţie.

DINU PATRICIU. 

Deputat de Timiş, 40 de ani. Arhitect, cadru universitar. Premiul I la Concursul Internaţional pentru… —  rezidenţial Abuu-Dhabi, …
princiare,
vile , sedii de firme etc. Deţine brevetul de înregistrare cu numărul 1 al unei firme particulare — „Alfa birou de arhitectură şi decoraţiuni interioare. Este şi „numberone” în comitetul de iniţiativă. Seducător înnăscut. Inimă zburdalnică în viaţa, sentimentală e un dur, în politică e flexibil, în rest e normal. Aproape banal.

CALIN POPESCU TĂRICEANU. 

Liderul charismatic al grupului, lui i se datorează atracţia către ideologia liberală a electoratului feminin între 18 şi 35 de ani, cu cel puţin studiile medii definitivate. Dacă ar fi optat pentru o carieră artistică, la 38 de ani, cîţi are acum, ar fi putut fi o vedetă de cinema, cu şansa unor contracte fabuloase. A preferat, însă, o meserie sigură, aşa încît acum este inginer hidrotehnician, cu o experienţă de şantier de cîţiva ani şi cu un început strălucit de carieră universitară. Este şi master of scieace, ca urmare a absolvirii unui curs UNESCO de informatică şi matematică. În politică, primii paşi i-a făcut la începutul acestui an, candidînd cu succes în alegeri. Deputat de Arad. Alura de artist impresionează, firea pragmatică impune. Inspiră încredere. Bush I-ar fi ţinut la dreapta lui. Câmpeanu a încercat să-l ţină în spate. Bush poate să-l regrete. Câmpeanu regretă sigur.

RADU COJOCARU. 

Instruit, cultivat, ordonat. Elegant, politicos. Profund. Tehnocrat cu vocaţie de om politic. Şef al laboratorului de informatică industrială la ICPE. 43 de ani. Tăcut, dar mucalit, este capabil să tempereze excesele de entuziasm dar şi puseurile de pesimism din interiorul aripii. Pare destinat poziţiei de secund. De secund care îşi alege cu grijă şefii. 

MIRCEA HORIA RUSU.

33 de ani, inginer, şef de proiect Provine dintr-o familie de bănăţeni, liberali. Educaţie aleasă, comportare sobră, rezervată. Deputat de Timiş. Autor a mai multor brevete de invenţii şi inovaţii. Ia greu o hotărîre, dar o dată luată nu mai revine asupra ei. Pozează şi mai greu. Preferă, fotografii la minut, pentru că doreşte să fie cunoscut aşa cum e, fară retuşuri.

 

XXXXX Firmă cu mari pretenţii, local de lux, servicii impecabile. Mergeţi cu toată încrederea. Merită să vă oferiţi din cînd în cînd cîte o plăcere scumpă. XXXX    Firmă serioasă, local select, cu un anumit specific, servicii de excelentă calitate. Dacă sînteţi înzestraţi cu rafinament şi bani merită să deveniţi clientul casei. 
XXX    Local bun. De obicei serviciul este corespunzător. Merită să-l frecventaţi dacă vă este în drum sau dacă sînteţi cunoscut de personal. 
XX    Este ceea ce se cheamă un local de mina a doua chiar dacă preţurile sint deocamdată de lux. Veţi găsi ceea ce nu vă aşteptaţi şi rareori veţi găsi ceea ce vă doriţi. Încercaţi să vă menajaţi nervii şi manifestaţi prudenţă în toate privinţele. Dacă veţi reveni, o veţi face din motive sentimentale sau de nevoie. 
X    Nu merită să riscaţi  

LA CONCRET

XXXXX    În Bucureşti nu exista încă un astfel de local

XXXX    CAPŞA — ambianţa: plăcută, intimă, clientela casei; serviciul: de bună calitate; bucătăria: specific franţuzesc. 

XXX    AMBASADOR — ambianţa: plăcută, clientela diversă; bucătăria: specific franţuzesc serviciul: fară pretenţii,
          De acelaşi rang : ATHENEE PALACE, HAVANA, CONTINENTAL, NAN-JING, BOLTA-RECE, BERLIN, LEBĂDĂ, DOI COCOŞI.

XX    BUCUREŞTI, PESCĂRUŞ, OLIMP ’90, BULEVARD, DUNĂREA, PARC, FLORA, PODUL MOGOŞOAIEI, VARŞOVIA, CAPITOL,  BUCUR, LIDO, LE PRESIDENT.

NU NE VINDEM ŞNIŢELUL

Jaful începe de la poartă. O pancartă avertizează că intrarea în parc este cu desăvîrşire interzisă autoturismelor, dar portarul, un ins slinos, parcă desprins din paginile romanelor lui Hugo, îmi face cu ochiul că se poate, minca-ţi-aş, pentru mata se poate că te văd boier, aşa că plătesc taxa de boierie de 50 de lei şi parcurg în maşină cei vreo 300 de metri pînă la fostul buncăr al sinistrului, actualmente Snagov-Palace. Lume destul de puţină pe terasă, la cinci după-amiază, dar aleile, din preajmă sînt ticsite de autoturisme româneşti şi străine, semn că nu sînt singurul care am plătit taxa de învestitură a slinosului. Fac un mic calcul şi constat că dacă şi odioşii mei colegii de rang au cotizat numai cu cîte 50 de lei, slinosul e om de 2500 de lei pe zi, adică 60.000 de lei pe lună cu tot cu SRL. Personalul este, după aspect, ţinută şi maniere, recrutat din satele de prin apropiere, un şef de sală mai dus pe Ia cursurile de ospătari face oficiile de gazdă, meniul e sărac, responsabilii sînt probabil convinşi că fac un act de reparaţie morală dacă demonstrează oaspeţilor că aici este sărăcie, nu ca pe vremea odioşilor. Alături, doi stimaţi domni încearcă o deschidere cu peşte, dar nici aspectul, nici miresmele nu-mi inspiră apetitul. Voi rămîne la o gustare caldă şi voi regreta imediat căci micii sînt, mai mult ca sigur traşi în aceeaşi tigaie în care au fost perpeliţi crapii cei scofîlciţi ai vecinilor de masă, cîrnăciorii olteneşti sînt mai mult în sînge, iar buletele de caşcaval au o vechime de cel puţin o zi şi au prins în crustă mirosuri dintre cele mai năzdrăvane. Nu voi mai fi, deci, surprins că preparatele care urmează, ar descuraja pe, oricine şi-ar fi închipuit vreo clipă că oamenii de aici ar voi să-şi vîndă şniţelele. Obsesivul vin roşu de Coteşti care a inundat în această vară piaţa bucureşteană, este suficient de respingător numai la simpla vedere, aşa încît voi beneficia de înţelegerea unui picoIo, care mi-aduce de undeva din spate, o citronada cu 25 de Iei paharul; e făcută cu apă naturală, căci Biborţeniul te ţine la distanţă cu danful său medicamentos, vine şi desertul — un tort glacee acceptabil şi o cafea asemenea şi toată distracţia costă 518 Iei. Pentru două persoane. Timpul de servire a fost relativ scurt, mai ales că ambianţa m-a ţinut tot timpul cu atenţia trează — ici o pisică jigărită mieunînd printre picioare, colo un cîine de rasă dedîndu-se la două potăi pripăşita prin curte, la o masă ceva mai încolo doi pui de romi, atît de murdari şi de gălăgioşi că ai jura că sînt ţigani, se zbenguie sub privirile oblăduitoare ale mult iubiţilor lor părinţi. Un grup de actori coboară din maşini şi se îndreaptă plini de speranţă spre una din mesele libere, dar se orientează rapid şi coboară treptele spre lac pentru a admira apusul. Deşi sănătoasă, fuga nu le prieşte, mirosul de alge putrezite îi alungă din nou pe terasă şi, de aici spre poarta pe unde am intrat cu toţii simpli cetăţeni şi ne-am trezit boieri pe banii noştri. Două stele pentru Snagov-Palace şi un premiu special pentru cea mai rapida degradare a unui spaţiu afectat comerţului de lux.

„Le President” gîfîie dînd la interviuri, comunicate şi organizînd concursuri de cultură generală cu maşini de epocă, îngrijorat pe de altă parte că cele patru stele pe care şi le-a încrustat pe firmă nu prea răsar la o cercetare, fie ea şi cu intenţii bune. Am fi nedrepţi, însă, dacă n-am constata, totuşi, o anume schimbare în bine. Mai întîi a fost desfiinţată terasa din grădină unde se încinsese un fel de chermeză a chelnerilor ameţiţi de vîrtejul privatizării. Clientela s-a mai selectat, cei trei patru oberi au fost costumaţi într-o ţinută elegantă, o muzică de cafe-concert gîdilă în mod plăcut urechile clienţilor, în timpul conversaţiei şi estompează pauzele, picolii foiesc atenţi şi se străduie să pară că nu au servit niciodată altfel -decît cu cleşte şi prin stînga, meniul e mai divers şi apa minerală e Borsec. Dar incertitudinile în ce priveşte viitorul acestui local se regăsesc în fluctuaţiile lipsei de meniuri ca şi în inconsecventa ofertei. Se poate servi, astfel, în timpul săptăminii un copios dejun, între care o excelentă pulpă la tavă, specialitatea bucătarului, probabil, dar exact sîmbătă seara gustările se reduc la o combinaţie de mezeluri şi măsline, grill-urile sînt numai trei, iar cafeaua e transparentă şi periculoasă ca o acţiune de destabilizare. Ridicăm deocamdată nivelul aprecierilor la trei stele şi vom reveni pentru a vedea în ce apă se mai scaldă „prezidentul” nostru de pe Kiseleff.

Inspector L

Ziarul Libertatea din 25 august 1990 pag. a 6-a ►

Ziarul Libertatea din 25 august 1990 pag. a 7-a ►

Ziarul Libertatea din 25 august 1990 pag. a 8-a ►

Actualitate

Sardinia: Acolo unde piloții de vânătoare învață să gândească, nu doar să zboare

Publicat

pe

De

O schimbare radicală în pregătire pregătește aviatorii pentru cerințele cognitive ale războiului modern.

Timp de zeci de ani, pregătirea piloților de vânătoare s-a concentrat pe abilitățile fizice și pe măiestria mecanică. Dar, odată cu apariția aeronavelor de generația a cincea, precum F-35, este nevoie de un nou tip de războinic – unul care poate procesa cantități vaste de date, poate lua decizii în fracțiuni de secundă și poate opera ca un nod într-un sistem de luptă complex, în rețea. Așa cum subliniază Robbin Laird, un expert veteran în domeniul apărării, „Succesul în cabina de pilotaj nu mai depinde în primul rând de priceperea fizică… În schimb, factorul definitoriu a devenit capacitatea cognitivă.”

Decalajul cognitiv: un nou tip de provocare

Metodele tradiționale de pregătire a zborului au creat un „decalaj periculos”, lăsând piloții nepregătiți pentru cerințele cognitive ale războiului modern, afirmă Laird. Vechiul model, conceput pentru o eră în care noile capacități însemnau atașarea de noi componente hardware, pur și simplu nu mai este suficient într-o lume în care actualizările de software pot modifica fundamental capacitățile unei aeronave între misiuni.

Intră în scenă Școala Internațională de Pregătire pentru Zbor

La Școala Internațională de Pregătire pentru Zbor (IFTS) din Sardinia, Italia, această transformare nu este doar recunoscută; ea este abordată sistematic. Susținută de Leonardo în colaborare cu CAE, IFTS remodelează modul în care forțele aeriene occidentale pregătesc aviatorii pentru luptă.

Laird, care a vizitat Baza Aeriană Decimomannu, unde se află IFTS, notează că școala folosește avionul de antrenament avansat M-346, o platformă centrată pe software care oglindește arhitectura aeronavelor de luptă moderne. Acest lucru permite IFTS să „preia concepte operaționale și tehnici tactice direct de la escadrilele F-35 sau Eurofighter de primă linie și să le integreze în mediul de antrenament aproape imediat.”

„Mobilier mental”: redefinirea mentalității aviatorului

IFTS nu doar învață piloții să zboare; ei remodelează „mobilierul mental” al pilotului de luptă – cadrele cognitive și tiparele de luare a deciziilor care determină eficacitatea în lupta aeriană modernă. În aeronavele mai vechi, piloții dedicau resurse cognitive enorme controlului de bază al aeronavei. Sistemele moderne fly-by-wire gestionează automat aceste sarcini, eliberând lățime de bandă mentală pentru gestionarea informațiilor și luarea deciziilor.

Descărcarea antrenamentului: ecosistemul LVC

IFTS utilizează un ecosistem de antrenament Live Virtual Constructive (LVC) cu patru grupuri. Grupul unu oferă antrenament nelimitat, gratuit, folosind simulatoare care rulează software-ul real al aeronavei. Grupul doi introduce tehnologii de realitate augmentată și virtuală. Grupul trei avansează studenții la antrenamentul la nivel de misiune cu aeronave reale, piloți pe simulatoare și forțe generate de calculator.

Grupul patru funcționează ca o sală de integrare, injectând amenințări sintetice, rachete sol-aer și aeronave inamice în operațiunile aeronavelor reale, reducând consumul de combustibil și costurile.

Revoluția conductelor: armonizarea antrenamentului

Poate că cea mai importantă inovație a IFTS este armonizarea completă a întregului sistem de pregătire a piloților de vânătoare din Italia. Începând cu 2016, Forțele Aeriene Italiene au revizuit fiecare fază de pregătire, asigurându-se că fiecare se bazează pe cea precedentă.

Instructori din programul M-346, unități de conversie operațională și piloți de escadrilă operațională se întâlnesc la fiecare șase luni pentru a revizui procedurile și a ajusta programele de studiu pe baza experienței operaționale reale. Acest lucru creează o buclă continuă în care lecțiile operaționale se întorc în sistem.

Rezultate măsurabile

Studenții care absolvă faza 4 necesită acum cu treizeci la sută mai puțin timp de antrenament la unitatea de conversie operațională Eurofighter. Ei sosesc cunoscând deja tacticile, apelurile radio și procedurile, cu arhitectura lor mentală deja pusă la punct. Studenții italieni obțin în mod constant cele mai bune rezultate la programul de pregătire F-35 de la Baza Aeriană Luke.

Un motor de construire a coalițiilor

Cu douăsprezece forțe aeriene aliate care trimit studenți, IFTS a devenit un motor de construire a coalițiilor. Menținând transparența cu privire la curriculum și standarde, Forțele Aeriene Italiene construiesc încredere și interoperabilitate la nivelul pilotului individual.

Lecții pentru viitor

Modelul IFTS demonstrează principii cruciale: proprietatea militară asupra standardelor contează; armonizarea conductelor de pregătire elimină risipa; feedback-ul continuu menține pregătirea relevantă; iar sistemele de pregătire definite prin software se potrivesc cu platformele de luptă definite prin software.

Școala Internațională de Pregătire pentru Zbor creează aviatori al căror „mobilier mental” a fost creat pentru un viitor incert, în care software-ul determină capacitatea, dominația informațiilor determină rezultatele, iar integrarea coalițiilor definește succesul. „Aceasta este adevărata revoluție care se întâmplă în Sardinia”, conchide Laird, „nu învățarea piloților să zboare mai bine, ci învățarea lor să gândească diferit.”

Citeste in continuare

Actualitate

Startup-ul Shield AI dezvăluie X-BAT, un nou concept de dronă de luptă cu inteligență artificială

Publicat

pe

De

Startup-ul de inteligență artificială Shield AI a anunțat astăzi planuri de extindere în domeniul hardware-ului militar, dezvăluind un nou concept de dronă de luptă, denumită X-BAT, pe care compania intenționează să o piloteze cu software-ul său de autonomie intern.

Aripioară fără pilot de dimensiuni importante

Aripioara fără pilot este o dronă de Grupa 5, terminologia Pentagonului pentru cele mai mari sisteme fără pilot, care poate decola și ateriza vertical. Imaginile publicate de Shield AI arată teste cu un motor cu reacție mare, alături de o dronă cu suprafețe elegante concepute pentru a reduce semnătura radar a sistemului.

Un concept inspirat, potrivit președintelui Shield AI

„Este o aeronavă cu adevărat inspirațională”, a declarat președintele și co-fondatorul Shield AI, Brandon Tseng, în timpul unui eveniment de prezentare în Washington, marți, pentru noua dronă, unde a fost expus un model static unui public format din reprezentanți ai industriei și ai guvernului. „Și când o veți vedea, cred că vă veți gândi probabil: ‘La naiba, chestia asta e super cool.'”

Parteneriate viitoare pentru producția X-BAT

Evenimentul de marți a prezentat un model la scară al dronei, mai degrabă decât un model complet de producție. În timp ce Shield este proiectantul sistemului, oficialii companiei au declarat că un partener va fi implicat pentru a ajuta la producerea efectivă a X-BAT, Armor Harris, șeful unității de afaceri aeriene a firmei, spunând reporterilor că „vom anunța parteneriatele noastre în următoarele săptămâni”.

Motor de Clasa F-16, dar opțiuni multiple

În mod similar, Harris a declarat că furnizorul de propulsie cu care compania colaborează va fi anunțat „în următoarele săptămâni”. Cu toate acestea, el a descris X-BAT ca funcționând cu un „motor de clasa F-16” care dispune de un postcombustor și o duză de vectorizare a tracțiunii, care a fost „dezvoltat inițial pentru un program de vectorizare a tracțiunii F-15 de la sfârșitul anilor 1990”. El a declarat ulterior reporterilor că „sunt disponibile multiple opțiuni de motor”.

Un sistem complet, ghidat de inteligența artificială Hivemind

X-BAT este prezentat ca un sistem „complet”, a spus Harris, cu pilotul computerizat „Hivemind” al firmei în centrul aeronavei pentru a se asigura că drona cu reacție poate opera în medii cu comunicații întrerupte. (În timp ce Shield AI oferă X-BAT cu Hivemind ca pilot, drona poate suporta și software autonom de la furnizori externi.)

Citeste in continuare

Actualitate

Armata SUA intensifică producția de piese 3D, depășind restricțiile de proprietate intelectuală

Publicat

pe

De

Lipsa drepturilor de proprietate intelectuală asupra multor componente ale echipamentelor militare împiedică armata să le reproducă rapid și eficient prin imprimare 3D. Astfel, armata intenționează să producă singură mai multe piese.

Armata SUA întâmpină dificultăți în reproducerea și imprimarea 3D a pieselor necesare pentru arme și platforme, deoarece nu deține proprietatea intelectuală a acestora. Din acest motiv, armata ar putea începe să fabrice mai multe piese prin imprimare 3D, fără a utiliza proprietatea intelectuală a furnizorilor, a declarat șeful interimar al Comandamentului de Materiale al Armatei, pentru Breaking Defense.

Lipsa proprietății intelectuale, o problemă costisitoare și timidă

Generalul-locotenent Christopher Mohan, comandantul adjunct și comandantul interimar al AMC, a declarat că industria nu ar trebui să fie surprinsă dacă armata va începe să producă mai multe piese prin imprimare 3D, fără a utiliza proprietatea intelectuală a furnizorilor. Scopul este de a repune în funcțiune tancurile, elicopterele și alte platforme mai rapid. El a recunoscut că acest lucru face industria „îngrijorată și obosită”, dar a adăugat că a fost transparent cu furnizorii cu privire la dificultățile armatei.

„Nu mai putem aștepta”

„Am fost foarte deschiși cu ei și i-am spus ieri unuia dintre partenerii noștri din industrie, nu fiți surprinși dacă veți vedea că facem lucruri pentru că nu putem aștepta. Nu putem aștepta”, a declarat Mohan într-un interviu acordat la conferința anuală AUSA de săptămâna trecută.

„Recunosc că proprietatea lor intelectuală este proprietatea lor intelectuală”, a spus Mohan despre furnizori. „Ne este rușine că nu am cumpărat-o de la început, ceea ce este o prostie, o misiune prostească.”

Exemplu concret: O valvă de anvelopă

Ca exemplu, Mohan a spus că, în urmă cu câteva luni, unul dintre vehiculele armatei nu funcționa din cauza unei probleme provenite de la o mică valvă din anvelopă, așa că a cerut furnizorului principal datele tehnice pentru a face inginerie inversă asupra valvei. Cu toate acestea, furnizorul nu deținea datele tehnice, deoarece aparțineau celui care a fabricat valva cu aproximativ două sau trei niveluri sub principal, așa că a durat și mai mult pentru a repara piesa.

„Nu putem trăi așa, nu-i așa? Așa că, din nou, am spus să nu fiți surprinși dacă începem să facem lucruri”, a spus Mohan, adăugând: „trebuie să existe un fel de model care să spună: ‘Hei, putem cumpăra drepturile doar pentru piesa pe care trebuie să o imprimăm. Nu trebuie să cumpărăm întregul sistem de vehicule sau orice altceva.”

Progrese în imprimarea 3D la scară largă

Deși lipsa deținere a proprietății intelectuale a furnizorilor rămâne o problemă pentru armată, Mohan a spus că armata a făcut progrese în utilizarea fabricației aditive la scară largă. Ca parte a unuia dintre „sprinturile” de imprimare 3D ale armatei, serviciul este pe cale să creeze 60 de piese în 60 de zile, deși Mohan nu a precizat pentru ce vor fi piesele. De obicei, ar dura săptămâni pentru a face o singură piesă.

În plus, serviciul a creat un depozit digital care are piese „simpliste” care sunt ușor de imprimat pentru soldații de pe câmpul de luptă, cum ar fi grile de ventilator, mânere de uși și multe altele.

„Este un magazin containerizat. [Soldații] au putut să treacă prin rețelele tactice până la capăt, să se conecteze la depozitul digital, să descarce piesa și să o imprime pe teren, așa că știm că funcționează”, a spus Mohan. „Nu este atât de ușor pe cât ne-am dorit, dar știm că avem capacitatea de a face asta.”

Economii substanțiale și piese mai rezistente

Secretarul armatei, Dan Driscoll, a făcut ecou sentimentelor lui Mohan, arătând unei mulțimi de la AUSA o aripioară pentru rezervorul de combustibil extern al unui Black Hawk pe care serviciul a creat-o fără proprietatea intelectuală a companiei.

„Acest lucru poate suna banal, dar simpla posibilitate de a ne face sau repara propriile piese poate economisi milioane de dolari și poate salva vieți”, a spus Driscoll în timpul discursului său de deschidere la AUSA săptămâna trecută.

„Sunt construite ieftin, așa că se strică des. Furnizorul percepe peste 14.000 de dolari pentru o înlocuire. Echipa noastră o poate face mai bine. Au scanat-o 3D, au făcut inginerie inversă, au imprimat prototipuri și au efectuat validarea structurală în doar 43 de zile”, a adăugat el, ținând piesa în mână.

El a spus că armata a reușit să fabrice piesa cu puțin peste 3.000 de dolari, adăugând că piesa fabricată de armată era „cu 300% mai puternică și cu 78% mai ieftină”.

Autorizarea soldaților de a repara pe câmpul de luptă

În plus, în septembrie, Driscoll a dat soldaților autoritatea de a repara ceea ce trebuie reparat pe câmpul de luptă, în cadrul anumitor linii directoare create de armată.

De exemplu, dacă există un risc mic de a repara ceva, soldații nu trebuie să treacă printr-un proces birocratic mai înalt pentru a obține aprobarea, dar dacă există un risc „mediu” sau „mare”, soldații vor trebui să treacă printr-un proces de aprobare lung. Acest nou sistem este benefic, a spus Mohan, deoarece anterior exista o abordare „unică pentru toți” pentru a obține aprobarea de a repara ceva pe teren, astfel încât soldații nu puteau repara nimic, chiar dacă era „risc scăzut”.

„Sunt în armată de mult timp. Nu am văzut niciodată pe nimeni să aibă probleme pentru că a reparat ceva, nu-i așa? a spus Mohan. „Trebuie să schimbăm modul în care gândim.”

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv9 minute ago

Chef de pomană anti-fraudă la București: OLAF și RoAid dau lecții la fraieri cum să nu mai fure!

Balcanii se laudă că luptă cu corupția, dar OLAF vine cu bățul să-i mai „picească”! București, orașul unde miticii se...

Exclusiv2 ore ago

Teoroc și tăcerea „Mielului Penitenciar”: Când SNPP era mut ca peștele și Halchin arunca cu salarii pe WC-uri ilegale!

Circul grotesc al ipocriziei sindicatelor penitenciare – Ediția „când tăcerea e de aur, dar corupția e platină!” În lumea pestriță...

Exclusiv2 ore ago

Polițista din Botoșani, acuzată că a beneficiat ilegal de servicii turistice, a câștigat procesul cu IPJ!

O angajată a Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Botoșani, reprezentată de Sindicatul Diamantul, a câștigat definitiv un proces intentat de...

Exclusiv16 ore ago

Familia Teoroc: De la padoc de lux la circ de strada – Râsul plânsului în sistemul penitenciar! (Ediția cu polițiști santajați și vuvuzele sub frică)

Motto: În România, corupția e ca o telenovelă: nu se termină niciodată, dar măcar ne mai amuză (amar). Atenție, însă,...

Exclusiv16 ore ago

„Conduită infectă și abuzivă”: Sindicatul Diamantul denunță secretizarea cercetării disciplinare a lui Vitalie, invocând o comparație flagrantă cu o altă procedură

Emil Pascut de la Sindicatul Diamantul a dezvăluit un fragment dintr-o analiză comparativă menită să demonstreze caracterul abuziv al secretizării...

Exclusivo zi ago

Circul Teoroc își joacă ultima reprezentație: Lacrimi sindicale pentru „Finu” și un grad de chestor confiscat de la obraz!

În lumea pestriță a sistemului penitenciar românesc, familia Teoroc, abonații de lux la robinetul puterii, ne oferă un nou spectacol...

Exclusivo zi ago

Update/Apocalipsa de plastic de la Aricestii Rahtivani: Fumul ne mântuiește!

Coseco Waste ne arată cum se face „reciclare” cu artificii și mult tupeu Un iPhone disperat ne anunță sfârșitul lumii...

Exclusivo zi ago

Ploieștiul în fierbere: Primarul Politeanu dezlănțuie infernul asupra viceprimarului Alexandru Săraru!

De la popriri ignorate la acuzații penale: Un scandal de corupție zguduie Primăria Ploiești! Prahova, tărâmul unde scandalurile politice și...

Exclusivo zi ago

Politeanu, Primarul-Paratrăsnet: Cum gunoiul imobiliar incearcă să murdărească imaginea unui oraș infrumusețat

De la nunta pe Bulevard la acuzații halucinante: Mafia imobiliară scoate artileria grea, dar Politeanu rămâne neclintit Prahova, județul unde...

Exclusivo zi ago

De la „fofilica” la Prefectură: Ascensiunea halucinantă a unui combinagiu politic – Zoia, „mama” lui Matei, chiar ești bine?!

Atenție, cetățeni! În lumea pestriță a politicii românești, mai apare câte un personaj de te face să te întrebi dacă...

Exclusiv2 zile ago

Penitenciarul Ploiești si eternul Valentin Matei: Comisar-Șef, influencer de ocazie și păzitorul mistic al mormanului de gunoi 

Apt limitat la muncă, nelimitat la inimioare pe Instagram și maestru într-ale concediilor strategice. Valentin Matei, un nume sonor în...

Exclusiv2 zile ago

Protestul sindical din 29 Octombrie: Circ cu ursul Bolo sau apărarea ultimă a barosanilor? 

Oare chiar le pasă liderilor sindicali de nenorocirile polițiștilor sau vor doar să-l vadă pe Bolo zburând de la Palatul...

Exclusiv2 zile ago

Coca-Cola: secretul murdar din Ploiești – Cum ne otrăvește „băutura fericirii” cu apa de canal, sub ochiul complice al autorităților!

De la zâmbet american la coșmar românesc, Coca-Cola a ajuns să fie sinonimă cu corupția și nepăsarea crasă. La Ploiești,...

Exclusiv3 zile ago

APIA, tremură sub ploaia de întrebări! Fermierii prahoveni, pe urmele hoților de la antigrindină: Cer date incendiare și miros a DNA mai rău ca iodura de argint!

De la tunurile antigrindină la tunurile cu subvenții: Prahova, epicentrul unui cutremur agricol cu replici penale! După ce au trimis...

Exclusiv3 zile ago

Sindicatul Diamantul pune sub semnul intrebării angajările de balerini la MAI

„De ce ne trebuie balerini la MAI?” – întrebarea care stârnește controverse Sindicatul Diamantul își exprimă nedumerirea cu privire la...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Criptomonede Taxi Heathrow London

Top Articole Incisiv