Actualitate
Dosarul care aruncă în aer România pe 25 august!
(Preluare National – Catalin Tache):
După ce pe 3 mai dezvăluiam schema de ”devalizare definitivă” a companiei de stat CFR Marfă, structurile informative au început să își pună întrebări. Ce-i drept, numele grele implicate în acest ”ghem” transpartinic de interese majore, plecând de la o sumă netă de pornire de 570 de milioane euro- de la fostul șef al ANAF, Bogdan Stan și până la ”beneficiarul final”, miliardarul Gruia Stoica- sunt ”legendate” la vârful sistemului ca fiind ”indestructibile” în fața oricărei anchete. Dar, uite că ”șurubul” începe totuși să se strângă…
Oare Gruia Stoica s-o bucura de ”războiul fratricid” dintre CFR Infrastructură și CFR Marfă?
Chiar dacă, într-adevăr, ”cheița” a fost întoarsă de la Bruxelles, de acolo de unde mai marii Comisiei Europene avertizează autoritățile de la București ca până la data scadentă de 25 august 2020 să recupereze 570 milioane de euro. Sumă considerată printr-o decizie definitivă a Comisiei Europene drept ajutor de stat în ”afacerea suveică” derulată cu sprijinul tacit al ”săgeților” de la ANAF și Curtea de Conturi între două companii de stat al căror acționar majoritar este Ministerul Transporturilor. Însă sperând că ”plata” se va face la grămadă, de la buget, după 25 august, atunci când guvernanții vor începe să plângă din nou cu lacrimi de crocodil, pe modelul plăților efectuate către frații Micula, cum că nu mai au ce face, artizanii acestei uriașe scheme financiare se feresc ca de tămâie să răspundă la întrebările gata pregătite pentru ei. Și care trebuie să li se pună și oficial, dar până pe data de 25 august, atunci când România pur și simplu va fi aruncată în aer de o devastatoare procedură de infringement în domeniul Transporturilor! Totul doar pentru ca niște băieți deștepți să încaseze un comision de aproape șase milioane de euro iar compania de stat CFR Marfă să poată fi depusă cu totul pe tava concurenței private!
Devalizarea SNTFM CFR MARFĂ SA
Iată că în ciuda eforturilor ”logistice” disperate de a se acoperi dedesubturile care au făcut ca două companii de stat, CFR Infrastructură SA și SNTFM CFR MARFĂ SA să se ”devoreze” între ele spre beneficiul de sute de milioane de euro a concurenței private se înmulțesc deja notele informative pe acest subiect.Și care scot la iveală nu doar cum a fost posibilă o asemenea manevră, dar și cum se acoperă urmele prin ”încăpățânarea” de a nu da drumul la raportul controlului Curții de Conturi de către ”supervisor”-ul Bogdan Stan. Același care, din fosta sa calitate de președinte al ANAF se pare că s-a aflat ”la serviciu” și la declanșarea crizei de la CFR Marfă. Iar ultima informare deja parvenită beneficiarilor legali completează o mare parte din acest ”puzzle” prin care statul român tocmai ce este pe cale să piardă 570 milioane de euro: ”Pe 04.02.2020, în dosarul nr. 969/3/2020, înregistrat pe rolul Tribunalului București se pronunță încheierea de deschidere a procedurii de concordat preventiv al SNTFM CFR MARFĂ SA, fiind desemnat administrator concordatar provizoriu CITR Filiala Ilfov SPRL. Pe 12.03.2020, în același dosar se omologhează proiectul de concordat preventiv propus de SNTFM CFR MARFĂ SA.
Bogdan Stan are de dat multe explicații
Însă compania intră în procedura de concordat preventiv înainte ca DGAMC să recupereze valoare datoriilor restante cu titlu de principal ale SNTFM CFR MARFĂ SA față de ANAF din 2010 și până la conversia creanțelor în acțiuni în 2013, cât și valoarea datoriilor restante cu titlu de principal ale SNTFM CFR MARFĂ SA față de CFR Infrastructură SA, valori apreciate drept ajutor de stat incompatibil prin Decizia Comisiei Europene pronunțată în dosarul cu număr de caz SA.43549. De altfel, Comisia a concluzionat că finanțarea publică acordată de România societății SNTFM CFR MARFĂ SA este incompatibilă cu normele UE privind ajutoarele de stat. Și, prin urmare trebuie să fie recuperată o sumă de 570 milioane de euro. Revenind la DGAMC, acesta este organul fiscal care administrează societatea și are atribuții în ceea ce privește aplicarea măsurilor de executare silită pentru recuperarea ajutorului de stat incompatibil. Termenul stabilit de Comisia Europeană fiind 25.08.2020. Nerespectarea termenului de recuperare a ajutorului de stat incompatibil conducând la declanșarea procedurii de infringement împotriva României. Cu toate acestea, pe de o parte, suma reprezentând ajutor de stat incompatibil de restituit statului român nu este consemnată în proiectul de concordat preventiv al SNTFM CFR MARFĂ SA! Nefiind astfel recunoscută drept o creanță datorată și, ca atare, nu se propune nicio modalitate de plată a acesteia! Iar pe de altă parte, proiectul de concordat preventiv nici nu a fost comunicat către DGAMC în vederea exprimării votului de susținere sau de respingere a proiectului de concordat preventiv! Acestea fiind de altfel și motivele pentru care DGAMC a promovat apel împotriva hotărârii prin care a fost omologat concordatul preventiv propus creditorilor de SNTFM CFR MARFĂ SA, apel nesoluționat însă până acum.
Cine plătește pentru procedura de infringement ce va fi declanșată de Comisia Europeană?
De asemenea, mari probleme ridică și tabelul de creanțe întocmit în procedura concordatului preventiv deschisă în dosarul nr.969/3/2020. Și unde, potrivit documentelor intrate în posesia noastră, creanța cu care DGAMC este înscris la masa credală este de aproximativ 127,5 milioane lei. Iar modalitatea în care a fost propusă restituirea acestei sume este prin eșalonare, atât în perioada celor 24 de luni de concordat preventiv, cât și ulterior finalizării celor 24 de luni! În perioada post concordat figurând o sumă de aproximativ 50 milioane lei de restituit. Mai mult decât atât, deși prin proiectul de concordat preventiv se afirmă că modalitatea de eșalonare a creanței ANAF a fost agreată în prealabil, DGAMC susține în apelul promovat că nici la data supunerii spre aprobare a proiectului și nici la data omologării sale nu exprimase acordul de eșalonare a creanței datorate de SNTFM CFR MARFĂ SA! Important de avut în vedere fiind și faptul că în perioada de desfășurare a concordatului preventiv nu se poate deschide procedura de insolvență împotriva debitorului SNTFM CFR MARFĂ SA, dar și că toate procedurile de executare silită sunt suspendate”!
Fără selecție de oferte!
De asemenea, un alt ”mister” care a pus serios pe jar structurile abilitate este cel referitor la practicianul în insolvență desemnat administrator concordatar, CITR FILIALA ILFOV SPRL, întrucât debitoarea SNTFM CFR MARFĂ SA nu a organizat obligatoria procedură a selecției de oferte! Dar se va stabili și cum a fost posibilă o asemenea decizie motivată doar printr-o halucinantă explicație gen” lucrăm doar cu firma noastră de casă”! Cert este însă doar că pentru atribuțiile exercitate de aceasta în calitate de administrator concordatar, SNTFM CFR MARFĂ SA va plăti lunar 21.000 euro + TVA, timp de 24 de luni, onorariu de succes 1% + TVA din sumele stinse în cadrul planului de concordat, precum și suma de 170.000 + TVA pentru proiectul de concordat depus și omologat în instanță.
Cine răspunde?
Până la urmă, în ciuda tuturor ”legendărilor” celor implicați în devalizarea CFR MARFĂ, cineva tot va trebui să răspundă la următoarele întrebări. Și cu cât mai repede, cu atât mai bine, nemaifiind chiar atât de mult până la scadența din 25 august. Deci :
Care au fost criteriile de alegere a practicianului în insolvență pentru desemnarea în calitate de administrator concordatar? Onorariul de succes de 1% se va aplica și la suma de 570 milioane euro pe care SNTFM CFR MARFĂ SA va trebui să o plătească către statul român până la 25.08.2020?
Compania Națională a Căilor Ferate CFR SA-creditorul principal- este autoritate contractantă în sensul art.4 alin. (1) lit. b) din Legea 98/2016?
Dacă s-a comunicat de către ANAF prin DGAMC somația de plată a sumei de 570 milioane de euro stabilite prin decizia Comisiei Europene? Și dacă da, la ce dată? În caz contrar, care a fost impedimentul transmiterii somației?
Cine va plăti costurile declanșării procedurii de infringement împotriva României dacă ajutorul de stat nu este recuperat în acord cu Decizia Comisiei Europene?
Actualitate
NGA alocă 708 milioane de dolari Startup-ului Enabled Intelligence: Viziunea artificială, cheia noii generații de informații geospațiale!
Agenția Națională de Informații Geospațiale (NGA) a acordat startup-ului Enabled Intelligence un contract masiv, evaluat la până la 708 milioane de dolari pe o perioadă de maxim șapte ani. Parteneriatul strategic vizează antrenarea sistemelor de viziune computerizată bazate pe inteligență artificială, un pilon esențial pentru viitorul informațiilor geospațiale americane.
Programul Sequoia: Etichetarea datelor pentru ochiul AI din spațiu
Sub umbrela programului Sequoia, Enabled Intelligence va furniza servicii de etichetare a datelor. Această sarcină fundamentală permite sistemelor de inteligență artificială (AI) și învățare automată (ML) să discrimineze cu precizie între diverse obiecte în imagini. Concret, efortul implică învățarea sistemelor să proceseze imagini satelitare complexe și să identifice ținte de interes specifice, o capacitate crucială pentru monitorizarea globală.
O investiție record: Cel mai mare proiect de etichetare AI al Guvernului SUA
Efortul de etichetare a datelor reprezintă o capacitate fundamentală, în special pentru vastul program Maven al NGA. Oficialii NGA confirmă că acest contract reprezintă cel mai mare proiect de etichetare a datelor AI al guvernului american până în prezent. NGA a preluat gestionarea programului Maven de la Departamentul Apărării în 2022, integrând astfel această componentă vitală în strategia sa.
Contribuția NGA și parteneriatele strategice
„Contractul SEQUOIA va sprijini activitățile de etichetare a datelor pentru capabilitățile de AI și învățare automată (AI/ML) în domeniul informațiilor geospațiale (GEOINT) în cadrul mai multor programe și direcții din cadrul NGA și al membrilor comunității mai largi a Departamentului de Război (DoW) și a Comunității de Informații,” se arată într-un comunicat de presă emis luni de Enabled Intelligence. NGA, responsabilă cu colectarea și analiza imaginilor satelitare și aeriene, diseminează produse GEOINT, precum hărți 3D, către utilizatori din întregul guvern american, inclusiv lideri ai DoD și comandanți militari.
Un Startup specializat, in miezul securității naționale
Fondată în 2020 și finanțată prin capital de risc, Enabled Intelligence, cu sediul în Virginia, este specializată în etichetarea datelor AI pentru sistemele clasificate. Pentru programul Sequoia, firma a încheiat parteneriate strategice cu giganți precum BAE Systems, Vantor (fostul Maxar Intelligence), Whiteboard Federal și alți jucători importanți din industrie, consolidându-și astfel rolul esențial în modernizarea infrastructurii de informații a Statelor Unite.
Actualitate
Alertă de la supraveghetori: Programul naval de miliarde al Gărzii de Coastă, riscă blocaje și costuri exorbitante
Un organism de supraveghere guvernamental trage un semnal de alarmă serios cu privire la programul de construcție navală al Gărzii de Coastă, destinat să livreze o nouă clasă de nave esențiale pentru misiuni de aplicare a legii și de căutare-salvare. Biroul de Responsabilitate Guvernamentală (GAO) avertizează că decizia Gărzii de Coastă de a începe construcția înainte de a avea un design stabil al navelor Offshore Patrol Cutter (OPC) amenință cu „reparări costisitoare” și „întârzieri de program”.
Programul în cauză vizează înlocuirea vaselor învechite cu o nouă clasă de nave OPC, vitale pentru operațiunile de patrulare și siguranță maritimă. Pentru realizarea acestora, Garda de Coastă a contractat două companii: Eastern Shipbuilding Group din Florida pentru faza 1 și Austal USA din Alabama pentru faza 2.
Faza 2: Început sub amenințarea instabilității designului
Conform raportului GAO publicat marți, constructorul din faza 2, Austal USA, și Garda de Coastă au adoptat unele „bune practici” în timpul dezvoltării designului pentru faza a doua, inclusiv revizuiri colaborative care au facilitat decizii rapide. Însă, avertismentul principal al GAO este că „construcția OPC 5 a început în august 2024 fără un design stabil”. Continuarea construcției altor nave OPC din faza a doua înainte de stabilizarea designului, așa cum intenționează Garda de Coastă, „mărește riscul ca și faza a doua să se confrunte cu reparații costisitoare și întârzieri de program”.
Miliarde de dolari și intârzieri cronice
Programul de construcție navală, care prevede achiziționarea a 25 de nave OPC, va costa Departamentul de Securitate Internă (DHS) peste 17 miliarde de dolari. Raportul GAO a fost elaborat la solicitarea Comitetului pentru Transport și Infrastructură al Camerei Reprezentanților.
Anterior, în acest an, Garda de Coastă a oprit construcția a două dintre cele patru nave OPC pe care Eastern Shipbuilding le avea contractate ca parte a primei faze. Mai mult, programul pentru prima navă este întârziat cu cinci ani, conform GAO, semne îngrijorătoare ale problemelor structurale din program.
Faza 3: Decizii premature și lipsa de testare
Serviciul maritim plănuiește un contract pentru o a treia fază „după testarea dacă designurile existente îndeplinesc obiectivele de performanță ale OPC, ceea ce este în concordanță cu politica Departamentului de Securitate Internă”, se arată în raport.
Cu toate acestea, „este puțin probabil ca programul să aibă rezultatele testelor înainte de a începe activitățile de achiziție pentru faza 3, cum ar fi dezvoltarea cererii de propuneri”, se subliniază în noul raport. GAO sugerează că „încorporarea cunoștințelor dobândite din testare – precum și alte practici de vârf în construcția navală – în procesul de achiziție pentru faza 3 ar putea ajuta Garda de Coastă să ia decizii de investiții mai bune și ar putea îmbunătăți punctualitatea livrărilor viitoare de OPC.”
Reacția DHS: Respingere și flexibilitate asumată
Jeffrey Bobich, directorul de management financiar al DHS, a apărat decizia agenției de a autoriza construcția în faza a doua înainte de atingerea parametrilor de stabilitate a designului sugerați de GAO. El a susținut că Garda de Coastă a stabilit „cerințe minime suficiente pentru maturitatea designului înainte de construcție”.
De asemenea, Bobich nu a fost de acord cu o recomandare GAO de a stabili un acord formal privind modul în care atât Marina, cât și Garda de Coastă vor supraveghea activitățile de construcție ale Austal pe viitor. „Garda de Coastă menține că coordonarea existentă cu supraveghetorul de construcție, conversie și reparații este suficientă și prezintă un front unit contractorului”, conform unui răspuns scris inclus în raportul GAO.
Totuși, Bobich a fost de acord cu două recomandări separate: revizuirea obiectivelor de cost de bază ale programului și evaluarea planurilor pentru un contract de faza a treia, ținând cont de problemele apărute până în prezent. „Ca parte a acestei evaluări, orice planuri dezvoltate pentru Faza 3 trebuie să rămână flexibile pentru a ține cont de condițiile în evoluție ale programului”, a scris el.
Actualitate
Planul de pace Trump pentru Ucraina: Garanțiile de securitate, piatra de incercare a unui acord secret
Zvonurile privind un acord preliminar între Ucraina și Statele Unite pentru a pune capăt războiului cu Rusia au agitat scena internațională marți, însă marea întrebare rămâne forma viitoarelor garanții de securitate, potrivit analiștilor de la Atlantic Council. Săptămâna trecută, administrația Trump a șocat lumea, prezentând Kievului un „plan de pace” în 28 de puncte. Acesta includea cereri controversate, considerate de unii parlamentari americani drept o „listă de dorințe” a Rusiei, cum ar fi cedarea de către Ucraina a unor teritorii pe care Moscova nu le controlează în prezent și interdicția de a adera la NATO.
Haosul inițial și rafinarea diplomatică
O serie de activități diplomatice intense au urmat, culminând cu întâlniri la nivel înalt la Geneva și Abu Dhabi. Oficiali americani și ucraineni au semnalat că au depășit unele dintre cele mai spinoase puncte de divergență. Cu toate acestea, alte aspecte rămân de rezolvat, iar acest lucru se întâmplă înainte ca Moscova să-și exprime oficial punctul de vedere. Karoline Leavitt, secretarul de presă al Casei Albe, a declarat pe platforma X că „există câteva detalii delicate, dar nu insurmontabile, care trebuie soluționate și vor necesita discuții suplimentare între Ucraina, Rusia și Statele Unite.”
În timp ce negocierile continuă, experți de la Atlantic Council au oferit o actualizare a situației. Deși nimeni nu a văzut planul actual, redus la 19 puncte, în totalitate, există sentimentul că acesta ar putea reprezenta un moment de cotitură în război. Daniel Fried, fost ambasador american în Polonia și Asistent al Secretarului de Stat pentru Europa, a rezumat reacția inițială la plan: „Proiectul inițial a fost un haos total.” Totuși, el și-a exprimat speranța că „conturul unui acord sustenabil există. Haosul, graba, titlurile sunt distracții… nu este prima dată când o administrație americană se angajează într-o diplomație grăbită.”
Scepticismul Kievului și lipsa angajamentului Rusiei
Desigur, în ciuda modului în care s-au desfășurat negocierile, acesta nu este un plan de pace între SUA și Ucraina, ci unul între Ucraina și Rusia. În acest sens, a existat un scepticism generalizat că Moscova va accepta altceva decât capitularea totală la cererile sale. „Din perspectiva ucraineană, ei nu văd acest plan în 19 puncte ca pe ceva pe care Rusia îl va accepta,” a declarat Myroslava Gongadze, cercetător asociat în Ucraina, menționând că a petrecut noaptea într-un adăpost antiaerian din cauza atacurilor rusești. „Cu toate acestea, scopul acestui exercițiu nu a fost exact de a ajunge la un acord, ci de a respinge acel plan în 28 de puncte și de a include unele interese ucrainene într-o posibilă negociere și de a arăta că Ucraina este cu adevărat dispusă să discute pacea.”
Garanțiile de securitate: Nodul gordian al păcii
Cea mai mare întrebare, au convenit experții, a fost cum ar arăta o garanție de securitate dacă Ucraina nu poate adera la NATO. Este esențial ca aceasta să asigure o siguranță reală pentru Kiev, atât din partea SUA, cât și a Europei. Planul inițial de 28 de puncte discuta garanțiile de securitate pentru Ucraina, dar într-un mod vag. „Din perspectiva mea, întrebarea esențială pe care trebuie să o punem aici este cea a garanțiilor de securitate. Cine va oferi aceste garanții? Cine va fi responsabil?” a spus Gongadze. „Deci, dacă răspunsurile sunt slabe și nu clare, atunci Ucraina este pregătită pentru o nouă criză.”
Fried a subliniat că orice garanție de securitate trebuie să includă atât SUA, cât și Europa. „Indiferent dacă SUA lucrează cu Coaliția Celor Dispuși sau cu NATO, sau cu ambele, garanțiile de securitate vor trebui să fie definite într-un mod credibil,” a declarat Fried. „Putin le va urî. Va încerca să ia acest acord ostatic pentru a le elimina. Așadar, în cele din urmă, Trump va trebui să-l înfrunte pe Putin pentru a obține acordul său într-o formă decentă.”
Leslie Shedd, cercetător asociat al Consiliului, a menționat că, în funcție de modul în care este formulată o garanție de securitate, aceasta ar putea necesita ratificarea Senatului SUA. Chiar dacă nu este o cerință legală, ar trimite un semnal important dacă Congresul și-ar arăta sprijinul. „Implicarea atât a Camerei Reprezentanților, cât și a Senatului ar putea fi un mesaj chiar mai puternic decât simpla ratificare a unui tratat prin Senat. Cred că acesta este un pas crucial. Cred, de asemenea, că ar trece cu un sprijin bipartizan semnificativ în ambele camere,” a spus ea. „Rămâne o mare parte a oamenilor de ambele părți ale spectrului politic care sunt foarte frustrați de Rusia, care nu cred că Rusia este prietenul nostru, și, prin urmare, cred că ar exista sprijin pentru asta.” Potrivit Financial Times, acordul va plafona forțele militare ale Ucrainei la 800.000 de soldați. Deși un plafon al forțelor ar părea o victorie pentru Rusia, există întrebări serioase dacă Ucraina ar putea menține oricum o forță atât de mare pentru o perioadă lungă de timp în afara războiului activ.
Ascensiunea lui Dan Driscoll: Secretarul Armatei, jucător cheie neașteptat
De-a lungul acestui proces, Secretarul Armatei, Dan Driscoll, a apărut ca un interlocutor cheie, o apariție rară pentru un secretar de ramură. Driscoll a livrat planul Ucrainei, s-a deplasat la Geneva pentru negocieri cu națiunile europene, iar apoi a călătorit la Abu Dhabi pentru consultări directe cu rușii și ucrainenii. Rolul lui Driscoll în această negociere este puțin probabil să liniștească zvonurile din Washington care îl indică drept viitor secretar al apărării, dacă Pete Hegseth ar părăsi Pentagonul.
Shedd l-a numit pe Driscoll „o stea în ascensiune a administrației,” care a „câștigat încrederea președintelui” până la punctul în care este lăsat să participe la negocieri. „Sunt de acord că este cu siguranță neconvențional, dar Președintele Trump tinde să conducă un cabinet neconvențional, o administrație neconvențională. Și, știți, cred că adesea există părți foarte bune în asta,” a spus Shedd. „Nu vrei să trimiți aceiași oameni în mod repetat dacă simți că a existat un blocaj în negociere.” Fried a fost de acord că Driscoll pare să aibă influență în cadrul administrației și a declarat că, în cele din urmă, este un lucru bun că se află acolo. Cu toate acestea, „aș adăuga că ai nevoie de cineva ca Driscoll, care înțelege detaliile, deoarece rușii se pot aștepta să arunce diverse șiretlicuri deghizate în oferte tentante. Ai nevoie de cineva care să detecteze bombele mirositoare în ambalajul frumos.”
-
Exclusivacum 5 zilePenitenciarul Târgșor: UN NOU ÎNCEPUT DEZVĂLUIT! Interviu EXCLUSIV și reportaj incendiar cu Adrian Grigoroiu, liderul EQUITAS – Marca Incisiv de Prahova
-
Exclusivacum 4 zileSINAIA, MONARHIA ABSOLUTĂ MARCA OPREA: Sora „impăratului” cade în cap, Prefectul se „trezește” la Parchet, iar PNL Prahova fierbe în suc propriu!
-
Exclusivacum 4 zileLegea pumnului în gură la SAS: Cum a devenit „vagabond” un delict de 20% din salariu, sub privirea ironică a manualului de Mobbing al MAI! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum o ziCircul macabru al absurdității la Poliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, iar adevărul e declarat „delict”! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 3 zilePrahova, tărâmul reîncarnării: „Metoda Portocală” revine, dar acum e sub licență politică!
-
Featuredacum 4 zileScandal de proporții la vârful Poliției Române: Sindicatul Diamantul cere DNA să ancheteze o mușamalizare de patru ani
-
Exclusivacum 4 zileCIRCUL JUSTIȚIEI ROMÂNE: Dosarul POP IONUȚ-COSTIN, RECLASAT LA CATEGORIA „PROBLEME REZOLVATE… DE NOI” – CHIAR ȘI CU INSTANȚA LA UȘĂ!
-
Exclusivacum 4 zileJustiția Română: Spectacolul absurd continuă! Procuratura clasează, justificând incălcări flagrante! moștenitorii, nu morții, plătesc biletul!



