Actualitate
Cronometrul prezidențial s-a stricat puțin

Cum-necum, marea echipă de șoc Iohannis-Orban, după ce a făcut nenumărate calcule, s-a împotmolit în timp. Și a dat peste cap cronometrul. În acest moment, orice numărătoare inversă iese prost. Cei doi nu mai au nicio posibilitate de a înnădi starea de urgență cu starea de alertă. Între cele două stări, ne place sau nu ne place, va mai exista o stare. Starea de rapaus. În cele ce urmează, vă prezint calculele. Pas cu pas.
Raționamentul de mai sus nu este doar o tentativă de a șicana mediatic ciudatul tandem aflat la conducerea României. El rezultă dintr-o logică elementară de natură constituțională. Astăzi suntem în data de 12 mai. În procedură de urgență, conform solicitării Guvernului, ar urma să fie dezbătută în Parlament starea de alertă. Cea avansată sub formă de propunere pe repede-înainte ieri de către Guvern. Azi, marți, trei ceasuri rele, comisiile dezbat și, să spunem, aprobă, cu sau fără amendamente, proiectul de lege propus de Executiv. Conform acestui proiect de lege, în perioada următoare, statul român urmează să fie administrat de către Comitetul de Urgență sau cum Dumnezeu se numește, Guvernul rezervându-și dreptul de a impune restricții de la exercițiul drepturilor și libertăților fundamentale în baza unor ordonanțe de urgență. Ceea ce este strict interzis de articolul 115 din Constituție. Starea de alertă însăși, așa cum este ea definită printr-o ordonanță de urgență din 1994, va fi cu siguranță, odată atacat a CCR de către Avocatul Poporului, declarată neconstituțională. Pentru că, din nou, actul normativ contravine articolului 115 din Constituție. Curtea Constituțională se pronunță pe 15 mai. Dar tot pe 15 mai starea de urgență ar urma să fie înlocuită prin starea de alertă. Cele două stări ar trebui să fie înnodate instantaneu. Altfel se creează un hiatus.
Dacă ordonanța de urgență, care în prezent stă la baza juridică a stării de alertă, va fi declarată neconstituțională, este necesară înlocuirea ei printr-o lege dată în Parlament. Tocmai în acest scop, Guvernul a elaborat pe picior și a propus adoptarea în regim de urgență a legii care se dezbate și eventual se adoptă azi. Prin noul act normativ, Guvernul capătă puteri discreționare. Între altele, Ludovic Orban poate numi, în mod direct sau prin interpuși, orice funcționar public fără niciun fel de concurs și practic fără ca persoana respectivă să aibă obligația de a-și depune din timp o declarație de avere și de interese, care să poate fi verificată până la data numirii de către instituțiile abilitate. Peste noapte, întreg aparatul administrației publice, teoretic cel puțin, poate fi adus la un numitor comun. Acest numitor comun ar însemna „numai oamenii de casă ai PNL”. Dar să trecem peste asta. Să admitem că actul normativ este adoptat chiar și în ciuda modului în care restricționează libera circulație a cetățenilor și posibilitatea economiei de a-și reveni treptat din paralizie.
Să ne imaginăm deci că astăzi, marți, 12 mai, trei ceasuri rele, Parlamentul dezbate în comisii actul normativ în cursul dimineții, iar în cursul după-amiezii îl votează. Să presupunem că Marcel Ciolacu își primește obișnuita injecție și reușește să-i manevreze pe parlamentarii PSD, astfel încât și ei să adopte legea legați la ochi. Desigur că, în aceste condiții ALDE, Pro România și UDMR nu mai au ce face. Voturile lor rămânând minoritare. Urmează un interval de cel puțin două zile în care acest act normativ nu poate intra în vigoare. Constituția prevede că există minimum două zile în care o lege nou adoptată ar putea fi atacată de cei interesați la Curtea Constituțională. Motiv pentru care ea nu poate fi promulgată și nu poate intra în vigoare. Apoi legea, pentru a fi valabilă, în mod obligatoriu trebuie promulgată de președinte și apoi publicată în Monitorul Oficial al României. Cum-necum, Ludovic Orban și Klaus Iohannis au calculat greșit.
Din punct de vedere constituțional, orice s-ar întâmpla, este exclus ca acest act normativ, adoptat așa cum a fost livrat sau cu modificări, admițând că nu va fi totuși respins, să intre în vigoare instantaneu cu momentul încetării valabilității stării de urgență. Cu alte cuvinte, starea de urgență încetează să zicem acum, în chiar momentul în care lecturați această postare, dar starea de alertă nu intră în vigoare tot acum. Ci ceva mai târziu. Va exista deci un interval de timp oarecare în care nu vom avea nici stare de urgență nici stare de alertă. Este ca și când un muribund este deconectat de la aparatatele de supraviețuire, dar nu este reconectat instantaneu la alte aparate de supraviețuire.
Va fi o pauză mai scurtă sau mai lungă, în care România revine la ceea ce optimiștii numeau normalitatea de dinaintea pandemiei. Probabil că la atâta se va și reduce acea Românie normală promisă de Klaus Iohannis în cea de-a doua campanie prezidențială.
În acest interval de timp se poate întâmpla orice. Pentru că toată lumea își redobândește din punct de vedere juridic libertate de care beneficia înainte de declararea primei stări de urgență. România va fi la cheremul propriilor cetățeni. Pentru că autoritatea statului se suspendă aproape în totalitate. Dar ceea ce din păcate s-a suspendat este orice urmă de credibilitate în seriozitatea guvernanților. În bunele lor intenții. În priceperea acestora de a administra republica. Să ne gândim doar la faptul că 80% dintre reprezentanții societăților comerciale nu mai dau nici doi bani pe promisiunile acestui Guvern. Ca să nu mai vorbim de cetățeni. Dintre care 300.000 au fost amendați, unii dintre ei abuziv. Iar cei neamendați s-au supus de voie de nevoie, fie de frica uriașelor penalități, fie pentru că au înțeles că în absența testărilor în masă trebuie să se protejeze ascunși acasă. Acum toate acestea încetează.
Statul rămâne la discreția cetățenilor săi. Va fi ca la revoluție. Indiferent cât timp va dura. Va fi un teribil examen al conștiinței publice. Ce vor face cetățenii? Pentru a încerca să anticipăm, trebuie să facem un exercițiu nu prea difiicil. Să recapitulăm ce s-a întâmplat în aceste câteva zile în care, ca efect al deciziei CCR, poliția s-a abținut să mai dea obișnuitele amenzi. Și chiar și să facă obișnuitele controale. Cel puțin la intensitatea la care le-a făcut. S-a întâmplat că șoselele au început din nou să se aglomereze. În piețele agroalimentare s-au creat aglomerații de nedescris. Pe străzi, mai ales în cartierele mărginașe ale orașelor și în sate, oamenii au ieșit de-a valma. Cu mic, cu mare. Riscul de contaminare a crescut. Să extrapolăm această stare de lucruri și să facem fotografia uneia dintre zilele viitoare, în care starea de urgență va rămâne dezlegată de starea de alertă. Nu mi-e greu să-mi imaginez că totul, dar absolut totul va depinde de ce se întâmplă în capul fiecărui cetățean luat în parte. Unii se vor îmbrățișa cu concetățenii lor, dând năvală în centrele carantinate după modelul lui Viorel Cataramă. Și își vor asuma în mod fățiș, ostentativ riscul de a se contamina. Dar și riscul de a-i contamina ulterior pe alții. Vor fi mulți, mă tem că prea mulți, care pur și simplu vor profita de starea temporară de libertate. Și vor fi mult mai puțin precauți, nemai respectând atât de blamatele reguli de distanțare socială. Iar alții se vor autoproteja în continuare. Totul ține de proporții. Iar proporțiile sunt date de încrederea sau lipsa de încredere în Guvern, dar și de nivelul de educație al românilor. Și îmi permit să închei cu un avertisment. Pentru a defini mai bine în ce tabără încerc eu să mă plasez. În absența posibilității de a mă testa pe mine însumi și de a afla rezultatele testelor făcute de toți oamenii cu care îmi doresc să mă aflu în contact, singura soluție rațională de autoprotecție este să rămân în continuare relativ izolat. Să-mi mențin conduita de distanțare socială. Cu totul altfel ar sta lucrurile dacă în România, așa cum s-a întâmplat de exemplu în Germania, s-ar fi făcut testări în masă, iar populația contaminată ar fi putut fi separată cumva, chiar prin autoseparare, de populația necontaminată.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
Achiziția Ucrainei de drone pentru securitate în contextul războiului
Actualitate
Ghid rapid pentru alegerea unui cadou-experiență de 1 și 8 Martie

Atunci când vine vorba de alegerea unui cadou pentru 1 și 8 Martie, experiențele sunt una dintre cele mai apreciate opțiuni. În locul unui obiect clasic, care poate fi uitat în timp, un cadou-experiență oferă emoții autentice și amintiri de neuitat. Fie că alegi o experiență de relaxare, o activitate creativă sau o aventură plină de adrenalină, există numeroase opțiuni potrivite pentru fiecare femeie specială din viața ta.
De ce să alegi un cadou-experiență?
Un cadou-experiență este mai mult decât un simplu obiect – este o oportunitate de a crea momente speciale și de a oferi destinatarei ocazia de a se bucura de ceva nou. Spre deosebire de cadourile tradiționale, experiențele sunt personalizate și adaptate pasiunilor și preferințelor fiecărei persoane.
Printre cele mai populare opțiuni se numără zilele de relaxare la spa, atelierele creative, experiențele culinare și activitățile de aventură. Acestea sunt alegeri ideale pentru a transforma o ocazie specială într-un moment de neuitat.
Experiențe de relaxare pentru 1 și 8 Martie
Pentru femeile care au nevoie de o pauză de la agitația zilnică, o zi de relaxare este cadoul perfect. O sesiune de masaj, o baie termală sau un tratament facial de lux pot oferi o stare de bine și de revitalizare.
Dacă vrei să oferi ceva cu adevărat special, un cadou experienta la un centru spa poate fi alegerea ideală. Aceste experiențe includ adesea pachete personalizate cu terapii de relaxare, acces la saună și alte tratamente de înfrumusețare. Este o modalitate perfectă de a-i arăta persoanei dragi că merită momente de răsfăț și liniște.
Cadouri-experiență pentru mame
Mamele sunt cele mai importante persoane din viața noastră, iar alegerea unui cadou pentru ele trebuie să reflecte dragostea și aprecierea pe care le avem. În locul unui dar obișnuit, o experiență personalizată poate aduce mai multă bucurie și satisfacție.
Dacă ești în căutarea unor cadouri mama originale, poți opta pentru o degustare de vinuri, un curs de gătit cu un chef renumit sau chiar o excursie-surpriză într-un loc deosebit. Astfel de experiențe nu doar că oferă o oportunitate de relaxare, dar și creează amintiri care vor rămâne pentru totdeauna.
Experiențe pentru femeile care iubesc aventura
Pentru cele care adoră senzațiile tari și vor să trăiască experiențe unice, cadourile bazate pe adrenalină sunt o alegere excelentă. Un zbor cu balonul cu aer cald, o plimbare cu elicopterul sau o sesiune de echitație sunt variante care oferă trăiri intense și memorabile.
Aventurile pot fi adaptate în funcție de preferințele destinatarei, astfel încât să ofere atât distracție, cât și o experiență complet nouă. Indiferent de activitatea aleasă, important este să oferi un cadou care să reflecte personalitatea și dorințele celei care îl primește.
Actualitate
Rolul Turciei în sectorului de apărare din Siria

Contextul politic actual
Pe măsură ce noua administrație din Siria își preia controlul, experții analizează rolul pe care Ankara ar putea să-l joace pentru a sprijini sectorul de apărare sirian, începând cu reconstrucția forțelor armate dezmembrate după căderea regimului Bashar al-Assad în decembrie. În cazul în care Turcia și Siria își întăresc cu adevărat legăturile, analiștii afirmă că Siria ar putea deveni o piață pentru armele și sistemele de securitate fabricate în Turcia.
Întâlnirea dintre lideri
Președintele de tranziție sirian, Ahmad Al-Sharaa, și președintele turc, Recep Tayyip Erdogan, s-au întâlnit pe 4 februarie, anunțând că relația dintre cele două națiuni va fi ridicată la un „nivel strategic”. Potrivit Reuters, cei doi lideri au discutat, de asemenea, despre crearea unui pact de apărare care ar putea include stabilirea de baze militare turcești în Siria.
Perspectivele unui pact de apărare
Deși nu a fost semnat încă nimic, patru analiști consultați de Breaking Defense consideră că acest pact de apărare reprezintă un semn major al îmbunătățirii relațiilor dintre cele două țări după căderea lui Assad. Murat Yesiltas, director al Studiilor de Securitate la fundația turcă SETA, a declarat că „Turcia este un actor cheie în Siria, cu capacități militare semnificative, esențiale în reconstruirea Armatei Siriene”.
Importanța reconstruirii armatelor
El a adăugat că un astfel de acord ar putea formaliza prezența militară a Turciei în Siria și ar îmbunătăți cooperarea în reconstrucția armatei siriene și în eforturile de combatere a terorismului. Ali Bakir, profesor la Universitatea din Qatar, a afirmat că un astfel de pact ar beneficia de pe urma creării, instruirii și dotării unei armate siriene profesionale conform standardelor NATO, având ca obiectiv principal accelerarea eforturilor de stabilizare în Siria.
Rolul armatei siriene în securitatea regională
O armată siriană puternică ar avea un rol esențial în combaterea infracțiunilor organizate transfrontaliere și în protecția securității granițelor siriene, menținând totodată unitatea și suveranitatea națională. Forțele armate siriene au fost devastate după aproape 14 ani de conflict, iar regimul lui Assad a supraviețuit cu ajutorul forțelor armate ruse și iraniene.
Provocările acordului
Serhat Süha Çubukçuoğlu, expert la Trends Research & Advisory din Abu Dhabi, susține că un acord nu se va semna în termen scurt, având în vedere prudența lui Al-Sharaa. Totuși, el recunoaște că, dacă Turcia obține drepturi de bazare în Siria, o bază lângă Homs ar oferi Turciei un avantaj strategic împotriva influenței crescânde a Israelului în regiune.
Parteneriat de „Nivel Strategic”
Chiar dacă pactul de apărare este partea mai importantă a întâlnirii din 4 februarie, experții subliniază importanța declarației referitoare la relația „strategică” dintre cele două națiuni. Bakir afirmă că ridicarea relațiilor la un „nivel strategic” semnifică o bună interoperabilitate și cooperare în domeniul securității naționale.
Sprijin turcesc pentru Siria
Turcia se află într-o poziție favorabilă pentru a juca un rol important în acest parteneriat, având experiență în construirea instituțiilor. Bakir sugerează că, având în vedere necesitatea reconstruirii structurilor instituționale și armatei siriene, Turcia poate oferi expertiză și resurse esențiale.
Siria ca client al apărării turcești
Scopul oricăror acorduri dintre Turcia și Siria este în principal geopolitic, dar ar oferi beneficii semnificative și pentru industria de apărare turcă. Se așteaptă ca Siria să devină un client pentru platformele de apărare turcești, fie pe termen scurt, fie pe termen lung, în procesul de reconstrucție a forțelor armate afectate de conflictul intern.
Murat Yesiltas a subliniat că infrastructura militară a Siriei a suferit daune severe din cauza atacurilor israeliene, astfel că noua armată siriană va trebui să fie construită de la zero. „Aceasta va necesita dezvoltarea capacităților terestre, navale și aeriene”, a menționat el.
Ali Bakir a adăugat că este foarte probabil ca noua administrație siriană să caute să importe echipamente și tehnologie de apărare turcească, aspirând chiar să adopte modelul turcesc pentru construirea unei industrii de apărare autohtone. Siria dispune de capital uman și resurse semnificative, iar cu o stabilizare adecvată, ar putea utiliza aceste active pentru a dezvolta sectorul său de apărare pe termen lung.
Prioritățile imediate ale Siriei
Pe termen scurt, se anticipează că Siria va fi concentrată pe achiziționarea sistemelor esențiale de apărare pentru a reconstrui infrastructura militară și de securitate internă. Domeniile cheie de cerere pot include vehicule blindate, sisteme de artilerie, tehnologie de drone (UAV-uri) și sisteme de apărare aeriană.
Bakir a subliniat că, deși adoptarea modelului turcesc reprezintă o cale promițătoare pentru dezvoltarea apărării siriene, construirea unei industrii complet independente și capabile va necesita investiții substanțiale, timp și angajament constant. Colaborarea cu Turcia poate oferi baza necesară pentru modernizarea apărării Siriei și pentru dezvoltarea unui parteneriat strategic pe termen lung între cele două națiuni.
Infrastructura de apărare și colaborarea
Çubukçuoğlu a convenit că prioritatea Siriei va fi să achiziționeze arme ușoare și să instruiască forțele sale armate. El a sugerat că Turcia poate oferi soluții de apărare aeriană, tehnologie de război electronic, precum și instruire pentru operarea acestor sisteme.
Concluzie
Totuși, Barin Kayaoglu nu se așteaptă ca Siria să procure produse turcești de înaltă calitate în viitorul apropiat. Pe măsură ce relațiile dintre Turcia și Siria continuă să se dezvolte, perspectivele pentru colaborare în domeniul apărării par promițătoare, având potențialul de a influența semnificativ stabilitatea și securitatea în regiune.
-
Exclusivacum 3 zile
Controversa carierei a lui Dan Halchin: O analiză critică
-
Exclusivacum 3 zile
Zona Văleni de Munte- raiul evaziunii fiscale si a disprețului față de lege
-
Exclusivacum 5 zile
Era infractorilor a revenit: PSEUDO-JURNALISTUL SPAGAR SI SANTAJIST Cătălin Stavri: Controversele unui pseudo-jurnalist în fața justiției! (I)
-
Exclusivacum 3 zile
Posibile incălcări ale legii și nerespectarea Hotărârilor Consiliului Local Ploiești: Incisiv de Prahova solicita clarificări
-
Exclusivacum 3 zile
UWS/Rosal, actual Bin Go Solutions: Măști și promisiuni neîmplinite în salubritatea din Ploiești
-
Exclusivacum 3 zile
Managementul AMEPIP: Între provocări administrative și tensiuni sociale
-
Ancheteacum o zi
Controversele comentariilor Procurorului General Alex Florenta
-
Exclusivacum o zi
Problemele de implementare a PNRR și impactul asupra bugetului național