Actualitate
Ludovic Orban nu dă nici doi bani pe Parlament

Conform hotărârii adoptate de Parlamentul României cu ocazia aprobării decretului prezidențial privind starea de urgență, Ludovic Orban are obligația ca, în termen de șapte zile, să dea socoteală. Să se prezinte în fața senatorilor și deputaților și să explice ce a făcut și ce nu a făcut în calitatea sa de premier pentru combatarea pandemiei. Și pentru protejarea economiei românești. Până în prezent, toate semnalele ne arată că premierul refuză să se conformeze deciziei Parlamentului. Care este efectul?
Parlamentul putea să refuze aprobarea decretului prezidențial, lipsindu-i pe români de o nouă etapă a stării de urgență. Dar a ales să-și dea aprobarea. Cu acel prilej însă, a adoptat și o hotărâre. În premieră. În care se stipulează în esență două lucruri. În primul rând, că restrângerea unor drepturi și libertăți, restrângere care poate fi sau nu utilă combaterii epidemiei de coronavirus, nu se mai poate face decât în baza unor legi trecute prin Parlament. În regim de urgență. În al doilea rând, premierul are obligația ca, la un interval de șapte zile, să se prezinte în fața Parlamentului pentru a da un raport. Ce se poate întâmpla, dacă Ludovic Orban nu se conformează?
Există două școli de gândire legate de prima condiție. Și voi intra în cele ce urmează în detalii. Există oameni politici, care consideră că respectiva hotărâre a Parlamentului trebuie înțeleasă în sensul că, odată cu aprobarea celui de-al doilea decret, toate restricțiile adoptate până atunci își încetează valabilitatea. Adică toate ordonanțele militare date în primele 30 de zile de stare de urgență sunt nule de drept. Guvernul urmând să prezinte o nouă ordonanță militară, care să prevadă cu precizie care sunt restricțiile pe care le consideră necesare în următoarele 30 de zile, iar acestea trebuie supuse în procedură de urgență unei dezbateri și, respectiv, unei adoptări în Parlamentul României. Abia în acest fel, conform hotărârii forului legislativ, sunt posibile restricționări de drepturi și libertăți. O altă școală de gândire susține însă că restricțiile stabilite în primele 30 de zile în baza primului decret de institure a stării de urgență rămân valabile și nu fac obiectul vreunei dezbateri și decizii parlamentare. În consecință, ceea ce a fost restricționat, continuă bine merci să rămână restricționat și în următoarele 30 de zile. Indiferent de consecințe. Iar dacă Guvernul nu vine cu noi ordonanțe militare, care să instituie alte restricții, atunci rolul Parlamentului la acest capitol este practic inexistent. Personal cred că atunci când au adoptat această hotărâre, senatorii și deputații s-au gândit la toate tipurile de restricții și implicit au decis ca, fără excepție, acestea să treacă prin filtrul Parlamentului, pentru ca cea mai importantă putere în stat să aprecieze dacă se mai impun sau nu pentru viitor, dacă sunt sau nu abuzive, dacă sunt sau nu inutile din perspectiva combaterii epidemiei. Altfel acest capitol al hotărârii nu ar avea niciun rost. Pe de altă parte putem observa, fără a face în acest sens niciun efort, că în toată perioada scursă de la adoptarea hotărârii până în prezent, Parlamentul nu a făcut nici cel mai mic gest în acest sens. Asta ar putea indica faptul că în forumul legislativ predomină teza conform căreia hotărârea nu este valabilă decât în ceea ce privește restricțiile care ar urma să fie adoptate în viitor.
Cât privește obligația pe care o are premierul Ludovic Orban de a da socoteală în Parlament o dată la șapte zile, acesta, așa cum arătam mai sus, semnalizează faptul că nu se va conforma. Luând de exemplu lui Florin Cîțu, premierul înțelege să nu se supună unei solicitări exprese formulate de Parlamentul României, în exercitarea atribuțiilor de control asupra actelor Executivului, pe care acesta le are în mod constituțional. Și este foarte grav. În fața acestei sfidări, cea mai important dintre cele trei puteri ale statului nu are decât două soluții. Fie capitulează și nu-și pune în operă propria hotărâre, renunțând pur și simplu la solicitarea pe care a făcut-o în mod expres, fie ripostează. Să analizăm cele două posibile scenarii.
Primul scenariu echivalează cu o autodizolvare de facto a Parlamentului României. Dacă renunță să-i impună premierului să vină la raport în plenul Parlamentului, atunci senatorii și deputații pot reintra liniștiți în prelungita lor vacanță. Puterea pe care le-au dat-o cetățenii senatorilor și deputaților nu mai are niciun rost. Devine inutilă. Parlamentul însuși se transformă într-un fel de apendice al unui stat deviat. Un organ care poate fi extirpat. După opinia mea, acest scenariu este atât de catastrofal, încât nici nu ar putea fi luat în calcul de vreun parlamentar.
Al doilea scenariu presupune o ripostă. O lovitură de pedeapsă. Decisivă. Parlamentul urmează să se angajeze într-o luptă în care nu are voie să piardă. Această luptă trebuie să conducă la demiterea lui Ludovic Orban printr-o moțiune de cenzură. Încă o demitere. Încă o perioadă de criză, care s-ar putea să fie prelungită deliberat de președintele Klaus Iohannis. Sau poate că nu. Poate că președintele a înțeles că liberalii au pierdut prea mult teren, pentru a mai putea să rămână în ring fără a fi făcuți groggy. Poate că, sub presiunea pandemiei și a crizei economice, Klaus Iohannis va face ceva ce nu îi stă în caracter. Se va grăbi să se conformeze solicitării majorității din Parlament, se va consulta cu partidele și, în urma consultărilor și ținând cont de poziția partidelor, va desemna un nou candidat de premier. Sunt extrem de curios ce se va întâmpla în această săptămână, din perspectiva pe care am dezvoltat-o mai sus, în Parlamentul României.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
Strategia lui Donald Trump pentru un scut antirachetă: Prioritățile Departamentului Apărării

Focalizarea pe conștientizarea domeniului
Pentru a transforma viziunea președintelui Donald Trump despre un scut antirachetă de tip Iron Dome pentru Statele Unite în realitate, Departamentul Apărării ar trebui să se concentreze mai întâi pe crearea unei arhitecturi multi-layer de senzori, capabilă să detecteze amenințările de la distanțe mari, a declarat astăzi comandantul US Northern Command, gen. Gregory Guillot, care conduce de asemenea Comandamentul Aerian de Apărare Nord-American (NORAD).
Importanța detectării
„Prioritatea de bază în eforturile noastre de a răspunde ordonanței executive [pentru Iron Dome pentru America] este, înainte de toate, stabilirea unei conștientizări sporite a domeniului,” a precizat Guillot în timpul unei audieri la Comitetul Senatorial pentru Servicii Armate. „Nu poți înfrunta ceea ce nu poți vedea, iar adversarii noștri au o capacitate în creștere de a ne ataca din zone dincolo de ceea ce unele dintre sistemele noastre actuale pot detecta și urmări.”
Componentele arhitecturii de senzori
Această arhitectură va include senzori bazate în spațiu și pe teren, active aeriene precum E-7 Wedgetail și alte noduri de detectare pe fundul mării, toate având rolul de a oferi capacități sporite de detectare, urmărire și avertizare a rachetelor, a subliniat el.
„Unele dintre aceste capabilități sunt aproape de faza de implementare,” a spus Guillot. „Altele probabil că vor fi disponibile în termen de trei până la cinci ani, dar cred că, în termen de un an, am putea avea o capacitate semnificativă care să integreze aceste elemente într-o rețea de detectare unificată.”
Obiectivele acțiunilor
Trump a făcut din „Iron Dome pentru America” o prioritate majoră în campania sa, promițând să construiască „un dom ca niciodată, un scut avansat de apărare antirachetă care va fi construit integral în America.” La o săptămână după preluarea mandatului, președintele a emis o ordonanță executivă pe 27 ianuarie, care acordă Pentagonului 60 de zile pentru a dezvolta un plan pentru a înfrunta „rachetele balistice, hipersonice, rachetele de croazieră avansate și alte atacuri aeriene de nouă generație din partea adversarilor de rang egal, aproape de rang și rogue.”
Inițiativele și cererile de informații
De atunci, Departamentul Apărării a accelerat eforturile de a dezvolta și desfășura scutul antirachetă, care va combina capacitățile actuale și tehnologiile emergente, precum și modalitățile de finanțare a unui proiect considerat costisitor și tehnologic provocator.
Săptămâna trecută, Agenția pentru Apărarea Rachetelor a lansat o cerere de informații (RFI) privind tehnologiile ce ar putea fi integrate în Iron Dome. RFI-ul caută capabilități ce pot fi desfășurate în tranșe de doi ani până în 2030, precum și idei pe termen lung care ar putea deveni operaționale ulterior.
Necesitatea imbunătătirii detectării amenințărilor
Guillot a informat legislatorii că efortul Iron Dome ar trebui să se bazeze pe interceptoare existente și pe interceptoare de nouă generație concepute pentru a combate rachetele balistice intercontinentale. El a adăugat că este „imperativ” ca Pentagonul să extindă capacitățile bazate în spațiu pentru a urmări rachetele hipersonice, cum ar fi Senzorul de Spațiu pentru Urmărirea Hipersonică și Balistică (HBTSS).
Îmbunătățirea detectării amenințărilor devine din ce în ce mai importantă având în vedere activitățile intensificate ale Chinei și Rusiei în apropierea teritoriului american.
Actualitate
Achiziția Ucrainei de drone pentru securitate în contextul războiului
Actualitate
Ghid rapid pentru alegerea unui cadou-experiență de 1 și 8 Martie

Atunci când vine vorba de alegerea unui cadou pentru 1 și 8 Martie, experiențele sunt una dintre cele mai apreciate opțiuni. În locul unui obiect clasic, care poate fi uitat în timp, un cadou-experiență oferă emoții autentice și amintiri de neuitat. Fie că alegi o experiență de relaxare, o activitate creativă sau o aventură plină de adrenalină, există numeroase opțiuni potrivite pentru fiecare femeie specială din viața ta.
De ce să alegi un cadou-experiență?
Un cadou-experiență este mai mult decât un simplu obiect – este o oportunitate de a crea momente speciale și de a oferi destinatarei ocazia de a se bucura de ceva nou. Spre deosebire de cadourile tradiționale, experiențele sunt personalizate și adaptate pasiunilor și preferințelor fiecărei persoane.
Printre cele mai populare opțiuni se numără zilele de relaxare la spa, atelierele creative, experiențele culinare și activitățile de aventură. Acestea sunt alegeri ideale pentru a transforma o ocazie specială într-un moment de neuitat.
Experiențe de relaxare pentru 1 și 8 Martie
Pentru femeile care au nevoie de o pauză de la agitația zilnică, o zi de relaxare este cadoul perfect. O sesiune de masaj, o baie termală sau un tratament facial de lux pot oferi o stare de bine și de revitalizare.
Dacă vrei să oferi ceva cu adevărat special, un cadou experienta la un centru spa poate fi alegerea ideală. Aceste experiențe includ adesea pachete personalizate cu terapii de relaxare, acces la saună și alte tratamente de înfrumusețare. Este o modalitate perfectă de a-i arăta persoanei dragi că merită momente de răsfăț și liniște.
Cadouri-experiență pentru mame
Mamele sunt cele mai importante persoane din viața noastră, iar alegerea unui cadou pentru ele trebuie să reflecte dragostea și aprecierea pe care le avem. În locul unui dar obișnuit, o experiență personalizată poate aduce mai multă bucurie și satisfacție.
Dacă ești în căutarea unor cadouri mama originale, poți opta pentru o degustare de vinuri, un curs de gătit cu un chef renumit sau chiar o excursie-surpriză într-un loc deosebit. Astfel de experiențe nu doar că oferă o oportunitate de relaxare, dar și creează amintiri care vor rămâne pentru totdeauna.
Experiențe pentru femeile care iubesc aventura
Pentru cele care adoră senzațiile tari și vor să trăiască experiențe unice, cadourile bazate pe adrenalină sunt o alegere excelentă. Un zbor cu balonul cu aer cald, o plimbare cu elicopterul sau o sesiune de echitație sunt variante care oferă trăiri intense și memorabile.
Aventurile pot fi adaptate în funcție de preferințele destinatarei, astfel încât să ofere atât distracție, cât și o experiență complet nouă. Indiferent de activitatea aleasă, important este să oferi un cadou care să reflecte personalitatea și dorințele celei care îl primește.
-
Exclusivacum 4 zile
Controversa carierei a lui Dan Halchin: O analiză critică
-
Exclusivacum 5 zile
Zona Văleni de Munte- raiul evaziunii fiscale si a disprețului față de lege
-
Exclusivacum 4 zile
Posibile incălcări ale legii și nerespectarea Hotărârilor Consiliului Local Ploiești: Incisiv de Prahova solicita clarificări
-
Exclusivacum 4 zile
UWS/Rosal, actual Bin Go Solutions: Măști și promisiuni neîmplinite în salubritatea din Ploiești
-
Exclusivacum 5 zile
Managementul AMEPIP: Între provocări administrative și tensiuni sociale
-
Exclusivacum 9 ore
Mafia deșeurilor din Ploiești: Revelații și inregistrări audio cutremurătoare
-
Ancheteacum 3 zile
Controversele comentariilor Procurorului General Alex Florenta
-
Exclusivacum 3 zile
Problemele de implementare a PNRR și impactul asupra bugetului național