Actualitate
Minciuna prezidentiala: Nu a fost in vacante! A fost in city break-uri
“Am fost plecat in cinci ani in trei vacante. Presedintele nu are dreptul la concediu pentru ca munca pe care o fac eu nu o poate face nimeni. Din pacate, in ultimii doi ani nu am mai avut vacante deloc pentru ca am stat sa pazesc Romania de pesedisti” – a zis Iohannis infoiat de la pupitrul montat de PNL la sediul de campanie (ca sa poata sa aiba si presedintele conferinta lui de presa in campanie, ce mama naibii) atunci cand a fost intrebat in cate vacante a fost. Singura conferinta din ultimii ani! Atat de speciala ca a ajuns sa fie prezentata ca „extraordinara”! Dar… hai, zau! Chiar asa? Nu a fost in vacante? Cine il crede oare pe acest presedinte care mai vrea un mandat ca nu a mancat o captanana de usturoi si ca nu ii miroase gura? Ca noi nu! Cum sa il credem pe Iohannis cand se lamenteaza ca nu a fost in vacante, cand noi toti stim ca s-a tot plimbat in tot mandatul, mai mult ca orice alt presedinte. Uitati doar ca nu s-a prezentat la Consiliul European si nici la reuniunea PPE (in care se stabileau candidatii pentru sefia Comisiei Europene) pentru ca era ocupat sa se plimbe cu doamna Carmen prin Napoli si Pompeii (foto) ca sa vada si cuplul prezidential un sit arheologic? Zau? Asta clar nu e vacanta! E un fel de city break, e drept…
Dar ce sa zicem de „vizita privata” din februarie 2018 din Germania si Spania? „Vizita privata” de 8 zile din Germania si Spania nu a fost vacanta? Sau a fost tot city break? Chiar Administratia Prezidentiala preciza pentru Mediafax pe cand Iohannis se plimba cu doamna Carmen prin orase europene ca senior prezident se afla in vizite private: „Presedintele Romaniei, domnul Klaus Iohannis, se afla in perioada 3-10 februarie a.c. intr-o vizita privata in Republica Federala Germania si Regatul Spaniei”.
In fine, la cum vedem ca defineste vacantele, ne este clar ca pentru Iohannis o vacanta in adevaratul sens al cuvantului trebuie sa depaseasca doua saptamani. Altfel, sunt doar iesiri la iarna verde. Si alte minciuni prezidentiale…, devaluie cei de la Lumea Justitiei. (Irinel I.).
Actualitate
Alarmă în spațiu: Viitorul inovației americane, sub amenințarea incertitudinii Congresului
Oficialii de achiziții ai Forțelor Spațiale Americane își exprimă îngrijorarea profundă cu privire la riscul de a pierde capacitatea de a acorda granturi de cercetare inovatoare pentru IMM-uri (Small Business Innovation Research – SBIR). Soarta acestor programe vitale atârnă de reautorizarea lor de către Congres, o decizie ce ar putea avea implicații majore pentru ritmul inovației spațiale.
Motorul inovației, sub asediu
„Sunt extrem de îngrijorat,” a declarat generalul-maior Stephen Purdy, șeful interimar al achizițiilor spațiale pentru Departamentul Forțelor Aeriene. Granturile SBIR sunt un instrument larg utilizat de Forțele Spațiale pentru a oferi finanțare inițială firmelor comerciale și startup-urilor, al căror număr este în continuă creștere pe piața spațială.
Purdy recunoaște că anumite aspecte ale programului necesită ajustări, însă subliniază că SBIR-urile, alături de programele Strategic Funding Increase (STRATFI) și Tactical Funding Increase (TACFI), „au fost extrem de benefice pentru Forțele Spațiale,” datorită unei „baze industriale uriașe” de companii inovatoare. „Singurul meu mesaj este să nu aruncăm copilul odată cu apa din cadă,” a pledat Purdy.
STRATFI și TACFI au fost concepute de Forțele Aeriene pentru a „puntea prăpastia” pentru firmele mici, facilitând tranziția de la faza a II-a a granturilor SBIR către faza a III-a – un contract care transformă un program dintr-un stadiu incipient în producție efectivă.
Parteneriatul public-privat, în balanță
Purdy a subliniat că SBIR-urile nu doar că aduc „sânge proaspăt și gândire nouă” în dezvoltarea tehnologică, dar sunt de un beneficiu imens și pentru companii, în special pentru startup-urile finanțate de capital de risc, ajutându-le să obțină și să mențină o bază stabilă de finanțare. „Ceea ce se pierde uneori în întreaga discuție despre beneficiile acestui proces este că există o susținere din partea capitalului de risc sau a capitalului privat,” a explicat el. „Dar capitalul de risc și capitalul privat merg doar până la un anumit punct. Ei vor să vadă interes guvernamental… Și se pare că SBIR-urile din Faza a II-a/a III-a, precum și STRATFI și TACFI, sunt percepute de capitalul privat și de risc ca fiind un interes guvernamental.”
„Și de aceea îmi spun: ‘O, Doamne, nu pot pierde această sursă vitală de alimentare’,” a adăugat Purdy, evidențiind rolul esențial al acestor programe în ecosistemul inovației.
Dezbaterea aprinsă din Congres: Calitate vs. cantitate
Kelly Hammett, directorul Biroului de Capacități Rapide Spațiale (Space RCO), a recunoscut că înțelege motivele dezbaterii SBIR din Congres, în contextul discuțiilor privind Actul de Autorizare a Apărării Naționale (NDAA) pentru anul fiscal 2026. Cu toate acestea, el este la fel de preocupat de potențialele efecte negative asupra planurilor programului său.
„Acesta a fost unul dintre aspectele controversate, și eu văd ambele fețe ale monedei. Există cei care spun că ai nevoie de programul SBIR pentru a injecta bani în companii non-tradiționale și a aduce noi actori în portofoliu. Iar criticii spun: ‘Dar ce obținem de la asta?’ Pentru că pragurile de finanțare sunt atât de mici, încât, de obicei, nu obții un produs, ci un studiu,” a explicat Hammett.
Space RCO a abordat această problemă încercând să mărească plafoanele de finanțare pentru premiile SBIR și concentrându-și granturile mici pe produse și capabilități care sunt foarte aproape de a fi gata de lansare.
Sateliți agili: O necesitate strategică, inghețată de impas
Cel puțin una dintre inițiativele biroului este în așteptare din cauza impasului legislativ: o cerere de propuneri (RFP) planificată pentru un nou program ce vizează dezvoltarea de „autobuze” satelitare „agile”, capabile de o manevrabilitate sporită pe orbită, esențială pentru supraveghere și operațiuni de război orbital.
„Am încercat să stimulăm atât interesul industriei în investițiile proprii în cercetare și dezvoltare independentă (IRAD), cât și interesul AFRL (Air Force Research Laboratory) și SpaceWERX pentru maturizarea tehnologică, pentru a construi, dezvolta și a obține un istoric de zbor pentru sisteme care se pot deplasa pe orbită,” a declarat Hammett.
El a explicat că astfel de sateliți extrem de manevrabili „pot efectua recunoaștere în spațiu” și pot furniza informații mult mai rapid decât actuala constelație GSSAP (Geosynchronous Space Situational Awareness Program), care este „nu foarte agilă” și necesită „mult timp pentru a se deplasa în jurul centurii și a observa lucrurile.”
Mai mult, Hammett a subliniat că manevrabilitatea va fi cheia luptei în spațiu. „Trebuie să putem fugi dacă vin răufăcători și trebuie să-i urmărim dacă încercăm să efectuăm operațiuni ofensive în spațiu,” a adăugat el.
Hammett a menționat că Space RCO a organizat în august o zi a industriei, care a servit drept „o curățare a furnizorilor care lucrau la tehnologia de autobuze de acest gen. Și sunt, în mare parte, o mulțime de noi actori; nu sunt principalii contractori tradiționali din apărare. Câțiva dintre ei sunt aici astăzi: K2; Turion.”
K2 Space, cu sediul în California, fondată în 2022, vizează construirea de sateliți foarte mari care pot fi utilizați pe orice orbită, intenționând să lanseze primul său satelit de „mega-clasă” în martie. Turion Space, fondată în 2020, se concentrează pe construirea unei serii de nave spațiale de diferite dimensiuni, numite DROIDs, concepute pentru manevre rapide și/sau de lungă durată, precum și pentru operațiuni de întâlnire și proximitate.
Hammett a explicat că biroul său nu a lansat încă RFP-ul din cauza incertitudinii privind statutul finanțării SBIR și TACFI pentru FY26 și anii următori. Cu toate acestea, el a notat că există un „angajament” din partea AFRL și SpaceWERX de a publica cereri de informații și de a finanța „câteva eforturi STRATFI” dacă și când autorizația SBIR va fi reautorizată. Soarta inovației spațiale americane rămâne, așadar, în mâinile legislatorilor de pe Capitol Hill.
Actualitate
Flota Osprey, sub avertisment sever: Rata accidentelor grave atinge cote alarmante, arată un raport oficial
Actualitate
Ochiul vigilent din orbită: Space Force și NRO avertizează o nouă eră a supravegherii aeriene
Într-o mișcare strategică menită să redefinească capacitățile de supraveghere, Forțele Spațiale (Space Force) și Oficiul Național de Recunoaștere (NRO) din Statele Unite colaborează intens pentru a dezvolta și implementa o constelație de sateliți capabili să urmărească aeronavele și dronele la nivel global. Această inițiativă, descrisă ca o prioritate de top, promite o transformare radicală a modului în care America își monitorizează spațiul aerian și obiectivele de interes, însă se confruntă cu provocări semnificative atât pe plan tehnic, cât și bugetar.
AMTI: O cursă contra cronometru pentru controlul spațiului aerian
Secretarul Forțelor Aeriene, Troy Meink, a subliniat recent, la conferința Spacepower 2025 din Orlando, urgența de a livra rapid capabilități de indicare a țintelor mobile aeriene (AMTI – Airborne Moving Target Indication). „Prioritatea este de a oferi rapid capabilități AMTI, dar trebuie să avem și o strategie pe termen lung”, a declarat Meink, adăugând că se lucrează la definirea acesteia.
Strategia de achiziție va fi una competitivă, bazată pe multiple contracte acordate unor furnizori diferiți. Această abordare elimină riscul dependenței de un singur contractor și încurajează inovația, permițând construirea rapidă a acestei capabilități esențiale. Cu toate acestea, finanțarea programului comun Space Force-NRO implică aprobări din partea mai multor comitete Congresului, complicând procesul bugetar.
Generalul Chance Saltzman, șeful Operațiunilor Spațiale, a evidențiat diferențele tehnice substanțiale dintre detectarea țintelor terestre (GMTI – Ground Moving Target Indication) și cele aeriene (AMTI). „Deși par similare, sunt destul de diferite”, a explicat Saltzman. „Obiectele de la sol se deplasează mai lent decât cele aeriene, necesitând niveluri diferite de fidelitate în urmărire.” Această distincție tehnică subliniază complexitatea dezvoltării sistemelor AMTI.
Bătălia bugetară: Sateliții versus avioanele de alertă timpurie E-7 Wedgetail
În paralel cu eforturile de dezvoltare AMTI, Departamentul Forțelor Aeriene se confruntă cu rezistența Congresului privind planul administrației Trump de a anula programul aeronavelor E-7 Wedgetail. Aceste avioane, menite să înlocuiască flota învechită de E-3 Sentry AWACS, reprezentau o investiție semnificativă, cu Boeing câștigând un contract de 2,6 miliarde de dolari pentru două prototipuri.
Actul de Autorizare a Apărării Naționale (NDAA) pentru anul fiscal 2026, recent adoptat de Camera Reprezentanților și aflat acum în Senat, include dispoziții care interzic terminarea programului E-7 și alocă 846,7 milioane de dolari pentru continuarea dezvoltării și achiziției acestora. Secretarul Meink a confirmat că Forțele Aeriene vor finaliza „testul rapid al prototipului” E-7, așa cum cere NDAA. El a subliniat, de asemenea, că aeronava Wedgetail este deja utilizată de aliați, iar Forțele Aeriene colaborează cu aceștia pentru a integra noile capabilități ce vor rezulta din prototipurile rapide.
Această dualitate reflectă o dilemă strategică: oare investiția masivă în capabilități spațiale de supraveghere AMTI va depăși necesitatea unor platforme aeriene dedicate, cum ar fi E-7 Wedgetail? Răspunsul la această întrebare va modela viitorul apărării aeriene și spațiale.
-
Exclusivacum 4 zileImperiul obedienței: Angajări pe sprânceană și spectacolul managerial toxic de la vârful unei companii – Coca-Cola HBC – Sucursala Ploiesti
-
Exclusivacum 3 zileAPOCALIPSA AGRARĂ: Cum ne-au furat ploaia și miliardele, sub scutul de carton al incompetenței și hoției! DNA doarme în secetă profundă, în timp ce Vrancea și Prahova ii cântă prohodul mafiei!
-
Exclusivacum 4 zileFarsa contributivității: Cum ne „plătim” pensiile cu iluzii și bani invizibili (de la același buget)!
-
Exclusivacum 4 zileȘușotelile de aur ale legii: De ce polițiștii „detașați” la DNA devin mutulici cu buzunare pline?
-
Exclusivacum 4 zilePrescripția, pătura moale a corupților: Un primar avocat vrea să strice jocul (și să facă corupția imortală)!
-
Exclusivacum 4 zileOpt ore de maraton birocratic: Cum „protejăm” victimele violentei domestice… la Dosar!
-
Administratieacum 4 zileSalarii pe butuci, birocrație în floare: ANP și sindicatele!
-
Featuredacum 4 zileOperațiunea „curățarea dosarelor”: Generalul Coldea, păpușarul (re)activat al justiției române?!



