Actualitate
Cine dă tunul de 350 de milioane la MAI!

(Preluare National – Catalin Tache):
Noul ministru Marcel Vela trebuie să fie atent, foarte atent, dacă liderii unora dintre atotinfluentele ”frății” care au făcut dintotdeauna legea în Ministerul Afacerilor Interne indiferent de cine s-a perindat la Putere au și ajuns să-l numească deja ”Marcelică”. Așa, cu un fel de milă amestecată cu un dram de simpatie, ca și cum ar vorbi între ei de un nou politician pe care trebuie să îl ”combine”, la fel cum au făcut cu toți ceilalți ”miniștri de paie” de până acum. Iar ”plantarea” chestorului Marian Tutilescu în ”beregata” sa este un prim ”hop” pe care Vela nu ar fi avut nicio șansă să îl treacă, dacă nu ar fi fost ”lovitura” din 7 noiembrie, în care dezvăluiam că acesta ”s-a întors în afaceri” la vârful MAI. Și debutul lui Tutilescu a fost unul furtunos, că nici nu apucaseră să fie semnate actele privind instalarea acestuia drept consilier și șef de cabinet, că deja fuseseră transmise semnale ”indezirabililor” de la șefia anumitor structuri că ar face mai bine să plece singuri, ”că oricum nu sunt doriți”…
Prioritatea absolută a lui Tutilescu fiind, așa după cum dezvăluiam, instalarea lui Bogdan Mihail Ivănescu drept noul secretar general al ministerului. Și astfel una dintre cele mai influente ”frății” din MAI nu doar că s-ar fi reactivat peste noapte, dar s-ar fi apropiat deja periculos de mult de ”închiderea cercului”, tocmai într-un moment în care din sertare se pot scoate în orice clipă marile dosare de licitații și achiziții. În frunte cu cel de aproximativ 350 milioane de lei pentru reablitarea energetică a sediului central al Ministerului Afacerilor Interne. La care se adauagă cele privind sistemele informatice, care se ridică la alte câteva sute de milioane bune… Ca și ”redistribuirea” contractului privind consolidarea sediului Poliției Capitalei… Astfel că în timp ce acum, după dezvăluirile noastre, de la ”consigliere” Marian Tutilescu până la secretarul de stat Daniel Dumitru Chirilă cam toată lumea stă cu bagajele făcute, totuși cineva trebuie să dea ”tunul” de 350 milioane lei!Mai ales că acesta este ținut la fezandat de ceva vreme, în lipsa unei singure semnături care mai lipsea pentru declanșarea procedurilor! Astfel că varianta de lucru privind faptul că acest contract- ca și altele de altfel- ar fi fost ținut ca să fie predat pe tava ”guvernului meu” părea cea mai la îndemână… Dar uite că lucruile s-au complicat serios după neașteptata apariție ”în peisaj” a lui Marian Tutilescu și după ce în aceste zile în subteranele MAI se duce un adevărat ”măcel” pentru a se pune mâna pe acest contract, ca și pe cele privind sistemele informatice…
Schimbarea climatică e de vină!!
Guvernul Dăncilă a adoptat de ceva vreme Hotărârea privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru reabilitarea și modernizarea sediului Ministerului Afacerilor Interne. Motivația oficială fiind că ”în cadrul eforturilor de la nivelul Uniunii Europene în materie de schimbări climatice și energetice, România s-a angajat prin Programul Național de Reformă să obțină o reducere de 19% a consumului primar de energie până în 2020 prin îmbunătățirea eficienței energetice . O contribuție semnificativă la atingerea acestui obiectiv o va avea renovarea imobilelor, având în vedere că sectorul clădirilor este responabil de 40% din consumul total de energie. ” De asemenea, s-a motivat și că ”în urma auditului energetic efectuat asupra imobilului, construit în anul 1940 a reieșit necesitatea renovării prin termoizolare și etanșare, ceea ce va reduce la reducerea consumului de energieși asigurarea unui confort sporit pentru personalul MAI. Vor fi adăugate echipamente pentru surse de energie regenerabilă și vor fi modernizate sistemele de instalații pentru a eficientiza consumul de energie. În plus vor fi realizate lucrări de consolidare ale structurii de rezistență a imobilului, de modernizare a spațiilor, recondiționare a unor finisaje interioare ale pereților și pardoselilor, înlocuire tâmplării interioare. Valoarea totală a investiției este estimată la suma de 322,147 mii lei, fondurile urmând să fie alocate prin programul operațional POR/2017 – Axa prioritară 3, precum și de la bugetul de stat, prin bugetul MAI, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație. Durata de realizare a investiției este de 48 de luni”. Și uite cum, deși toată ”distracția” reabilitării costă în total vreo 350 de milioane, după creșterea salariului minim brut și celelalte efecte ale OUG 114 în construcții, nimeni nu s-a aruncat încă să se ”înfrupte” din aceste fonduri.
Tutilescu s-a evaporat!
După cum reiese din informațiile intrate în posesia noastră, o simplă semnătură a lipsit pentru ca să se poată da drumul contractului de 350 de milioane! Rămânând însă de văzut, dacă ”Marcelică” va avea curiozitatea- dar mai ales puterea de a afla!- dacă în acest mod a fost stopat un ”tun” de proporții sau, din contră, contractul a fost doar păstrat pentru cine ”trebuie”, soarta guvernării pesediste fiind oricum ca și pecetluită încă de atunci. Însă și mai grave stau lucrurile în ceea ce privește soarta contractelor cu privire la sistemele informatice ale MAI, sursele noastre susținând că există deja declarații despre presiunile exercitate pentru a se da drumul la acestea. Iar miza este aici de asemenea una uriașă, marii jucători de pe piața IT având oricum un formidabil ”cap de pod” chiar la vârful MAI. La fel cum și situația ”consolidării” sediului DGPMB de pe Calea Victoriei a agitat din nou spiritele, după ce constructorul a stopat din nou lucrările care au început încă din anul 2008, locația fiind însă și acum o ruină, în ciuda zecilor de milioane de euro aruncate în această ”gaură neagră”. Cert este doar că Tutilescu și-a strâns ”jucăriile” și s-a evaporat la doar câteva ore după dezvăluirile din ”Național”. Chirilă tot amenință și el cu aceeași strategie.Soarta lui Vasilescu de la IGPR este ca și pecteluită, comisarul șef Radu Gavriș fiind acum marele favorit la preluarea șefiei IGPR. Iar în tot acest timp ”Marcelică” Vela, chiar și după ce i l-am luat pe Tutilescu de pe cap, pare preocupat doar de soarta procesului electoral și de administrația publică. Cam puțin totuși pentru un ministru care tocmai ce a declarat război pe viață și pe moarte clanurilor interlope… Până atunci însă, la vârful sistemului se pariază încă intens pe identitatea ”beneficiarului final” care va da ”tunul” de 350 de milioane cu reabilitarea fostului sediu al CC. Pentru că în ceea ce privește sistemele informatice zarurile par a fi fost aruncate cam de multișor, pentru a mai îndrăzni să strice cineva acum combinațiile de alte sute bune de milioane…
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
Actualitate
Generalul Kenneth Wilsbach, ales de Donald Trump pentru a conduce Forțele Aeriene ale SUA, pe fondul controverselor și al tensiunilor cu China

Într-o decizie surprinzătoare, președintele Donald Trump l-a selectat oficial pe generalul Kenneth Wilsbach pentru a ocupa funcția de șef de Stat Major al Forțelor Aeriene, conform unei notificări transmise Congresului. Anunțul vine după o perioadă de incertitudine marcată de dezbateri intense și campanii neobișnuite în cadrul comunității aviatice.
O nominalizare atipică, presărată cu obstacole
Breaking Defense a raportat în premieră, pe 26 septembrie, că Wilsbach era alegerea lui Trump pentru a-l înlocui pe generalul David Allvin, care a anunțat neașteptat luna trecută că se va retrage din funcția de ofițer uniformat de rang înalt al serviciului în noiembrie, la jumătatea mandatului său de patru ani.
Drumul lui Wilsbach spre funcția de șef de stat major a fost unul neobișnuit, comparativ cu procesul tipic de nominalizare birocratică. Totul a început când a demisionat din funcția de șef al Comandamentului de Luptă Aeriană în august. Generalul cu patru stele a anunțat la momentul respectiv că intenționează să se pensioneze, însă, când Allvin și-a anunțat plecarea câteva zile mai târziu, Wilsbach a apărut ulterior ca favorit pentru acest post.
Controverse legate de politicile DEI și o campanie inedită
Candidatura generalului a părut apoi blocată după ce conturi de social media au denunțat declarațiile anterioare ale lui Wilsbach privind diversitatea, echitatea și incluziunea (DEI), susținând în schimb pe șeful Comandamentului de Grevă Globală al Forțelor Aeriene, generalul Thomas Bussiere, pentru funcția de conducere a serviciului. Bussiere fusese anterior ales să ocupe funcția de viceșef al Forțelor Aeriene, dar Aviation Week a raportat că nominalizarea sa a fost retrasă.
Această campanie fără precedent pentru rolul militar de conducere al Forțelor Aeriene a devenit subiectul principal de discuție în cadrul comunității aviatice și a fost un subiect fierbinte printre participanții la conferința Asociației Forțelor Aeriene și Spațiale de săptămâna trecută. Secretarul Forțelor Aeriene, Troy Meink, într-o conferință de presă cu reporterii pe 22 septembrie, a minimalizat îngrijorările conform cărora serviciul ar rămâne fără lider în funcția sa uniformată de conducere, spunând că „esențialul este că nu vom rămâne fără un șef”.
Depășirea blocajului și tensiuni geopolitice
Apoi, pe 26 septembrie, surse au declarat pentru Breaking Defense că candidatura lui Wilsbach pentru funcția de șef de stat major a depășit blocajul și că nominalizarea generalului pentru acest post era așteptată în zilele următoare. Senatul a primit oficial nominalizarea sa luni seara, conform notificării transmise Congresului.
Wilsbach este pilot de vânătoare, pilotând aeronave precum F-22 Raptor, F-15 și F-16. Dacă va fi confirmat, el va ghida Forțele Aeriene printr-o serie de transformări în curs sub administrația Trump și va servi într-o perioadă critică, pe măsură ce cresc temerile că China ar putea invada Taiwanul și ar invoca un răspuns din partea SUA.
Atenționări privind interceptările aeriene chineze
În nume propriu, Wilsbach a comandat forțe în timpul a ceea ce el a numit interceptări „complet neprofesionale și total nesigure” de către piloții chinezi.
„Ceea ce este deranjant este că… răspunsul lor tipic este: ‘Este vina ta, pentru că acest lucru nu s-ar fi întâmplat dacă nu erai aici'”, a declarat Wilsbach reporterilor în septembrie 2023, referindu-se la cazurile în care oficialii americani au reușit să-i confrunte pe omologii lor chinezi cu privire la interceptări.
„Faceți-o în siguranță, faceți-o profesional și totul va fi bine”, a spus Wilsbach. „Nu vom avea o eroare de calcul. Nu vom avea un dezastru.”
-
Exclusivacum 3 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 5 zile
ANP: Paradisul pensionarilor sau infernul angajaților? Un sondaj socant dezvăluie realitatea din spatele gratiilor
-
Exclusivacum 4 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 2 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 2 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 22 de ore
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 3 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!