Actualitate
Unde se împotmolește Klaus Iohannis/Moțiunea de cenzură este un simplu preludiu

Moțiunea de cenzură este un simplu preludiu. Al unui act de dragoste. Abia instalarea unui nou Guvern în locul celui căzut este actul de de dragoste. Iar dacă acest act este reușit sau nu, asta se va afla abia spre finalul guvernării. Cu alte cuvinte, degeaba a trecut moțiunea de cenzură, dacă președintele Klaus Iohannis îngroapă viitoarea guvernare înainte ca aceasta să fie pusă pe hârtie sub formă de schiță și prezentată Parlamentului. Și chiar asta se întâmplă!
Mă număr printre analiștii care au afirmat mereu – ceea ce fac și acum – că dacă o acțiune politică este dusă cu bine până la capăt, meritul este al inițiatorilor. Dacă ea se transformă însă într-un eșec, factura o vor plăti de asemenea inițiatorii. Ori Ludovic Orban, imediat după numărarea voturilor la moțiunea de cenzură, i-a mulțumit public președintelui Klaus Iohannis, pentru că acesta ar fi negociat cu partide și cu parlamentari din fostul front PSD, pentru a-i determina să voteze moțiunea de cenzură și să determine căderea Guvernului Dăncilă. Mai mult. Klaus Iohannis însuși a recunoscut tranșant că, de la începutul mandatului său și până în prezent, s-a luptat pentru ca PSD să nu mai poată guverna. Prin urmare, dacă moțiunea de cenzură, care a întrunit numărul necesar de voturi, se transformă într-un eșec, în sensul tergiversării instalării unui nou guvern sau chiar mai grav, dacă noul Guvern nu va întruni voturile Parlamentului, atunci în primul și în primul rând Klaus Iohannis este cel care va trebui să suporte costurile în plan politic. Ca să nu mai vorbesc de scenariul în care totuși, cu forcepsul, vom avea un guvern, dar acesta își va dovedi impotența până la alegerile parlamentare.
Primul semn de slăbiciune, de vulnerabilitate, aș spune eu majoră, este că deși a afirmat că liberalii trebuie să se pregătească să guverneze imediat, Klaus Iohannis nu a făcut anunțul așteptat de toată lumea, imediat după încheierea consultărilor. Consultări care s-au desfășurat în a doua parte a săptămânii trecute. În mod firesc, opinia publică și clasa politică s-au așteptat ca Iohannis să anunțe cine este premierul desemnat. Și întrucât le-a cerut liberalilor să se pregătească imediat pentru guvernare, iar aceștia, printr-un Congres, au decis cu mai multă vreme în urmă să-l susțină pe Ludovic Orban pentru poziția de prim-ministru într-un viitor Guvern, era aproape o certitudine că domnul Klaus Iohannis îl va desemna pe acesta la capătul consultărilor. Dar ce să vezi? Iohannis anunță noi consultări. Semn rău. Nu este hotărât să meargă înainte. Nu a reușit să găsească un numitor comun, astfel încât partidele care au votat pentru moțiune să susțină guvernul politic PNL de tranziție și un program de guvernare acceptat de către acestea. Și, într-adevăr, așa cum a reieșit în urma consultărilor, în unele situații divergențele sunt capitale. Să vedem de ce. Să vedem unde se împotmolește Klaus Iohannis.
În primul rând, președintele se lovește cu capul de zid, pentru că nu prea înțelege cum funcționează democrația. Cum trebuie pusă în aplicare Constituția României. În acest moment, partidul pe care domnia sa a anunțat că îl învrednicește cu privilegiul și răspunderea de a forma și instala un nou guvern este PNL. Numai că PNL, prin numărul de mandate pe care le deține, reprezintă abia un sfert din Parlamentul României. Aliatul său potențial – aliat politic, nu și aliat la guvernare – este USR. USR însă nu dispune decât de jumătate din numărul de parlamentari ai PNL. Împreună nu au cum să facă o masă critică. Dar nici măcar nu sunt împreună. Pentru că USR solicită nici mai mult nici mai puțin decât angajamentul ferm al liberalilor, luat înainte de a fi votat noul Guvern, că după alegerile prezidențiale vor fi organizate alegeri anticipate. Lăsând la o parte faptul că domnul Dan Barna face o confuzie gravă între alegerile înainte de termen și alegerile anticipate, trebuie să admitem că pretenția domniei sale nu se poate materializa conform Constituției României, decât dacă există acordul ferm între trei părți. Președintele României, partidele politice parlamentare și Parlamentul însuși. Dar până în prezent doar președintele a vorbit despre alegeri anticipate, o procedură care nu poate fi declanșată decât după încheierea mandatului său. Și cu condiția să obțină unul nou. Acordul partidelor nu este întrunit. Decât parțial. Iar acest parțial nu înseamnă nici 30 la sută din ponderea acestora. Ca atare, este greu de presupus că ar putea fi realizată și cea de-a treia condiție, respectiv acordul majorității Parlamentului. Ca să nu mai spunem că o asemenea procedură presupune ca debutul unui nou mandat, dacă va fi câștigat de Klaus Iohannis, să se transforme într-un rușinos număr de circ. Prin care acesta să desemneze la mișto doi candidați de premieri, care la mișto să negocieze și să formeze câte un cabinet și tot la mișto să prezinte programe de guvernare și care să fie trântite rând pe rând, cu premier cu tot, în Parlamentul României. Ar fi un mod de-a dreptul rușinos de debut al unui mandat prezidențial. Iar Parlamentul ar trebui să se supună unui act de sinucidere colectivă.
Mai sus am oferit un singur exemplu. Dar sunt multiple situații în care pozițiile partidelor semnatare ale moțiunii sunt ireconciliabile. Nimeni nu se așteaptă ca formarea unui nou guvern și instalarea acestuia la Palatul Victoria, în locul celui care a fost dat jos, să fie o treabă ușoară. Dar tocmai de aceea pare surprinzător că „artizanul României lucrului bine făcut” s-a grăbit să pună carul înainte boilor. Și să definească coordonatele viitoarei guvernări, eliminând toate celelalte scenarii posibile, punând clasa politică aproape în fața faptului împlinit, fără ca în prealabil să fi organizat consultări. Și de aceea este firesc să mă întreb dacă nu care cumva, după preludiu, actul de dragoste în sine va fi ratat.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
Startup-ul Shield AI dezvăluie X-BAT, un nou concept de dronă de luptă cu inteligență artificială
Actualitate
Armata SUA intensifică producția de piese 3D, depășind restricțiile de proprietate intelectuală

Lipsa drepturilor de proprietate intelectuală asupra multor componente ale echipamentelor militare împiedică armata să le reproducă rapid și eficient prin imprimare 3D. Astfel, armata intenționează să producă singură mai multe piese.
Armata SUA întâmpină dificultăți în reproducerea și imprimarea 3D a pieselor necesare pentru arme și platforme, deoarece nu deține proprietatea intelectuală a acestora. Din acest motiv, armata ar putea începe să fabrice mai multe piese prin imprimare 3D, fără a utiliza proprietatea intelectuală a furnizorilor, a declarat șeful interimar al Comandamentului de Materiale al Armatei, pentru Breaking Defense.
Lipsa proprietății intelectuale, o problemă costisitoare și timidă
Generalul-locotenent Christopher Mohan, comandantul adjunct și comandantul interimar al AMC, a declarat că industria nu ar trebui să fie surprinsă dacă armata va începe să producă mai multe piese prin imprimare 3D, fără a utiliza proprietatea intelectuală a furnizorilor. Scopul este de a repune în funcțiune tancurile, elicopterele și alte platforme mai rapid. El a recunoscut că acest lucru face industria „îngrijorată și obosită”, dar a adăugat că a fost transparent cu furnizorii cu privire la dificultățile armatei.
„Nu mai putem aștepta”
„Am fost foarte deschiși cu ei și i-am spus ieri unuia dintre partenerii noștri din industrie, nu fiți surprinși dacă veți vedea că facem lucruri pentru că nu putem aștepta. Nu putem aștepta”, a declarat Mohan într-un interviu acordat la conferința anuală AUSA de săptămâna trecută.
„Recunosc că proprietatea lor intelectuală este proprietatea lor intelectuală”, a spus Mohan despre furnizori. „Ne este rușine că nu am cumpărat-o de la început, ceea ce este o prostie, o misiune prostească.”
Exemplu concret: O valvă de anvelopă
Ca exemplu, Mohan a spus că, în urmă cu câteva luni, unul dintre vehiculele armatei nu funcționa din cauza unei probleme provenite de la o mică valvă din anvelopă, așa că a cerut furnizorului principal datele tehnice pentru a face inginerie inversă asupra valvei. Cu toate acestea, furnizorul nu deținea datele tehnice, deoarece aparțineau celui care a fabricat valva cu aproximativ două sau trei niveluri sub principal, așa că a durat și mai mult pentru a repara piesa.
„Nu putem trăi așa, nu-i așa? Așa că, din nou, am spus să nu fiți surprinși dacă începem să facem lucruri”, a spus Mohan, adăugând: „trebuie să existe un fel de model care să spună: ‘Hei, putem cumpăra drepturile doar pentru piesa pe care trebuie să o imprimăm. Nu trebuie să cumpărăm întregul sistem de vehicule sau orice altceva.”
Progrese în imprimarea 3D la scară largă
Deși lipsa deținere a proprietății intelectuale a furnizorilor rămâne o problemă pentru armată, Mohan a spus că armata a făcut progrese în utilizarea fabricației aditive la scară largă. Ca parte a unuia dintre „sprinturile” de imprimare 3D ale armatei, serviciul este pe cale să creeze 60 de piese în 60 de zile, deși Mohan nu a precizat pentru ce vor fi piesele. De obicei, ar dura săptămâni pentru a face o singură piesă.
În plus, serviciul a creat un depozit digital care are piese „simpliste” care sunt ușor de imprimat pentru soldații de pe câmpul de luptă, cum ar fi grile de ventilator, mânere de uși și multe altele.
„Este un magazin containerizat. [Soldații] au putut să treacă prin rețelele tactice până la capăt, să se conecteze la depozitul digital, să descarce piesa și să o imprime pe teren, așa că știm că funcționează”, a spus Mohan. „Nu este atât de ușor pe cât ne-am dorit, dar știm că avem capacitatea de a face asta.”
Economii substanțiale și piese mai rezistente
Secretarul armatei, Dan Driscoll, a făcut ecou sentimentelor lui Mohan, arătând unei mulțimi de la AUSA o aripioară pentru rezervorul de combustibil extern al unui Black Hawk pe care serviciul a creat-o fără proprietatea intelectuală a companiei.
„Acest lucru poate suna banal, dar simpla posibilitate de a ne face sau repara propriile piese poate economisi milioane de dolari și poate salva vieți”, a spus Driscoll în timpul discursului său de deschidere la AUSA săptămâna trecută.
„Sunt construite ieftin, așa că se strică des. Furnizorul percepe peste 14.000 de dolari pentru o înlocuire. Echipa noastră o poate face mai bine. Au scanat-o 3D, au făcut inginerie inversă, au imprimat prototipuri și au efectuat validarea structurală în doar 43 de zile”, a adăugat el, ținând piesa în mână.
El a spus că armata a reușit să fabrice piesa cu puțin peste 3.000 de dolari, adăugând că piesa fabricată de armată era „cu 300% mai puternică și cu 78% mai ieftină”.
Autorizarea soldaților de a repara pe câmpul de luptă
În plus, în septembrie, Driscoll a dat soldaților autoritatea de a repara ceea ce trebuie reparat pe câmpul de luptă, în cadrul anumitor linii directoare create de armată.
De exemplu, dacă există un risc mic de a repara ceva, soldații nu trebuie să treacă printr-un proces birocratic mai înalt pentru a obține aprobarea, dar dacă există un risc „mediu” sau „mare”, soldații vor trebui să treacă printr-un proces de aprobare lung. Acest nou sistem este benefic, a spus Mohan, deoarece anterior exista o abordare „unică pentru toți” pentru a obține aprobarea de a repara ceva pe teren, astfel încât soldații nu puteau repara nimic, chiar dacă era „risc scăzut”.
„Sunt în armată de mult timp. Nu am văzut niciodată pe nimeni să aibă probleme pentru că a reparat ceva, nu-i așa? a spus Mohan. „Trebuie să schimbăm modul în care gândim.”
Actualitate
Baza Aeriană din SUA devine poligon de antrenament pentru Qatar: Un semnal geopolitic puternic
-
Exclusivacum 2 zile
Burcu acuză: „SNPP transformă angajații în carne de tun pentru răzbunări personale! – Nu apără, ci exploatează!”
-
Ancheteacum 2 zile
ANP liniștește spiritele: Salariile polițiștilor de penitenciare nu sunt în pericol, restructurările nu implică disponibilizări
-
Administratieacum 3 zile
Penitenciarul de Femei Ploiești – Târgșorul Nou: O abordare proactivă pentru reintegrarea socială, cu beneficii concrete pentru angajatorii din Prahova
-
Administratieacum 12 ore
Băicoi: Primăria asigură verificări gratuite ale instalațiilor de gaz, prioritizând siguranța locuitorilor
-
Exclusivacum 2 zile
Protest divizat în penitenciare: Acuzații de deturnare și manipulare în SNPP – Reacția polițiștilor de penitenciare
-
Exclusivacum o zi
Jilavawood: Minciuni, padocuri și proteste de carton – Clanul Teoroc joacă teatru ieftin pe scena Justiției!
-
Exclusivacum 3 zile
Spitalul fantomă de la Târgu Ocna: Salarii grase pentru nimeni, pacienți trimiși la plimbare!
-
Exclusivacum 4 zile
ÎCCJ clarifică drepturile funcționarilor publici în cazul sancțiunilor disciplinare: Cercetare prealabilă și audiere obligatorii chiar și pentru „mustrarea scrisă”