Actualitate
Bomba: Se rupe alianta USR-PLUS?

(PRELUARE INPOLITICS.RO):
O decizie neașteptată survenită azi, la ședința Comitetului Politic al USR, aruncă în aer Alianța 2020, putînd determina chiar destrămarea acesteia înaintea alegerilor prezidențiale, e vorba de decizia încheierii doar a unei alianțe electorale și nu politice.
Cum se știe, negocierile dintre liderii USR și PLUS conduseseră spre decizia încheierii unei alianțe politice pentru alegerile prezidențiale, care urma să fie validată azi de Comitetul Politic al USR.
Numai că, surpriză, puțin înaintea ședinței de azi, lideri ai USR au dat-o la întors, anunțînd că vor vota doar pentru alianță electorală și nu politică.
Contactat imediat de G4Media, Dacian Cioloș a răbufnit categoric:
”Din informațiile pe care le am în urma unei discuții cu Dan Barna, am înțeles că alianța politică urmează să fie votată și că din punctul nostru de vedere nici nu poate fi altfel(s.n.). Mesajul pe care l-am primit de la electorat pe 26 mai a fost că alianța între PLUS și USR trebuie să-și asume împreună candidaturi pentru prezidențiale, locale și parlamentare și să câștige aceste alegeri împreună. În consecință nu poate fi vorba doar de o alianță electorală și de târguieli pe anumite nume și locuri pe listă. Noi trebuie să dăm acum un mesaj clar, pe conținutul unui program politic cu care să ținem aproape cetățenii români care au încredere în noi. În concluzie sunt convins că vom găsi înțelepciunea să dăm acest mesaj în urma deciziilor pe care le vor lua organele de conducere ale celor două partide din alianța politică. Mergem împreună până la capăt”.
Și totuși, USR a decis azi la vot altfel: la prezidențiale va fi doar alianță electorală.
Premiul de consolare pentru PLUS a fost oferta încheierii unei alianțe politice doar pentru alegerile locale și cele parlamentare.
Europa liberă afirmă, citînd surse din USR, că motivul pentru care șefii de organizații au refuzat formalizarea în justiție a alianței derivă tot din disensiunile referitoare la ponderea celor două partide, mai ales în structurile de conducere. Oricum, au declarat sursele menționate, încă nu s-a ajuns la o înțelegere în ceea ce privește locurile pe listele de la locale și parlamentare.
Să explicăm de ce această decizie poate arunca în aer alianța 2020.
Diferența dintre alianța electorală și cea politică e crucială.
Alianța electorală funcționează doar pînă la alegeri. Cînd ceasul bate ora 21 în ziua votului, alianța nu mai există, fiecare partid component e liber ca pasărea cerului și fără nicio obligație față de partener.
Alianța politică, dimpotrivă, funcționează juridic și după alegeri, pe termen nedefinit, și este percepută ca un singur partid politic.
Ca să înțelegeți importanța acestei diferențe e suficient să amintim că, în 2004, o decizie stranie, rămasă neexplicată pînă azi, a făcut ca alianța PSD-PUR să fie înscrisă ca alianță electorală și nu politică.
Deși alianța a cîștigat alegerile parlamentare, bătînd la vot alianța politică PNL-PD, președintele Traian Băsescu nu a fost obligat să considere PSD-PUR ca pe un singur grup politic, pentru că relația dintre ele dispăruse, legal.
Asta a deschis drum intrării PUR la guvernare alături de alianța DA și la preluarea puterii totale de către Băsescu.
În absența unei alianțe politice, între două partide nu se poate încheia un protocol, care să prevadă că unul dă candidatul prezidențial, iar celălalt de premier, plus alte funcții grele, precum cele de candidat de primar general șamd.
Ori, alianța 2020 a stabilit de principiu ca Dan Barna să fie candidat la Cotroceni, iar Cioloș viitor premier. Un premier care, atenție, teoretic cel puțin, poate veni la guvernare înaintea alegerilor de anul viitor, prin schimbarea majorității actuale.
Acest lucru trebuie bătut în cuie într-un protocol al alianței politice USR-PLUS; în caz contrar, el permite useriștilor să se răzgîndească oricînd în cazul cîștigării prezidențialelor, fără să riște vreun reproș public. Pentru că, acceptînd doar alianță electorală, se cheamă că PLUS ar accepta conștient și un asemenea risc. Mai ales că, pe lîngă șefia guvernului, PLUS a revendicat, la pachet, și primăria generală, pentru candidatul Vlad Voiculescu, validat acum două zile.
Dacă toate sunt atît de bune și frumoase în alianță, de ce USR nu ar vrea alianță politică la prezidențiale, rezervîndu-și posibilitatea de a adopta alte variante după eventuala victorie, ori de a negocia viitoarele alianțe pentru locale și parlamentare de pe poziții de forță?
Adică exact temerea lui Cioloș, exprimată prin cuvintele de mai sus, ”nu poate fi vorba doar de o alianță electorală și de târguieli pe anumite nume și locuri pe listă”.
Semn că situația nu e deloc liniștită în relația dintre cele două partide, iar următoarele zile ar putea aduce surprize.
Actualitate
Acord istoric între Uniunea Europeană și Regatul Unit pentru apărare și securitate post-Brexit

O nouă etapă în colaborarea de securitate
După ani de tensiuni politice generate de Brexit, Uniunea Europeană și Regatul Unit au convenit asupra unui acord de cooperare în domeniul apărării și securității, ca parte a unui pachet economic mai amplu. Anunțul a fost făcut în cadrul unui summit desfășurat la Londra, unde Ursula von der Leyen, președinta Comisiei Europene, a declarat că parteneriatul vizează consolidarea colaborării într-o serie de domenii, inclusiv industrie, mobilitate militară, menținerea păcii, gestionarea crizelor și contracararea amenințărilor hibride.
Primul pas spre integrare în programele europene de apărare
Von der Leyen a subliniat că acest acord reprezintă un „prim pas” către implicarea Regatului Unit în programele și inițiativele de apărare ale UE, dar a menționat că va fi nevoie de negocieri suplimentare pentru ca industria britanică să poată concura pentru achiziții comune, în cadrul proiectului SAFE, care are o valoare de 150 miliarde de euro (aproximativ 169 miliarde de dolari).
Un document comun, semnat tot astăzi între UE și Regatul Unit, menționează că cele două părți “trebuie să exploreze rapid posibilitățile de cooperare sporită, benefică reciproc, create de instrumentul SAFE, odată ce acesta va fi adoptat, în conformitate cu cadrul legal propriu fiecărei părți”.
Initiativa EU ReArm și potențialul pentru companii britanice
Acordul se înscrie în cadrul inițiativei ReArm a UE, estimată la până la 800 de miliarde de euro, destinată creșterii cheltuielilor militare și capacităților industriale din tot continentul. SAFE permite statelor membre să acceseze credite pentru investiții în echipamente militare majore, sporind interoperabilitatea și acoperirea lacunelor militare.
Von der Leyen a afirmat că acest program va „crea noi oportunități pentru industriile de apărare” ale UE și va “contribui la sporirea pregătirii militare”. Decizia Marii Britanii de a părăsi UE în 2020 a restricționat companiile locale de la participarea la contractele de apărare ale blocului comunitar. Cu toate acestea, noul acord deschide perspective semnificative pentru companii precum BAE Systems, Babcock și Rolls Royce.
Reacții mixte și așteptări
Kevin Craven, CEO al organizației britanice ADS Group, a calificat acordul drept “o dezvoltare binevenită”, dar a adăugat că este prea devreme pentru a se bucura, deoarece detaliile nu sunt încă clare:
„Este un pas important, dar încă trebuie să vedem exact cu ce beneficii concrete vine pentru industria de apărare a Marii Britanii.”
De cealaltă parte, Antonio Costa, președintele Consiliului European, a salutat acordurile ca pe un “nou început” în relația UE-Regatul Unit, afirmând că acestea “reprezintă mai mult decât simple documente, ci un angajament comun pentru securitate, prosperitate și dezvoltare”.
Împreună, liderii promit o colaborare mai profundă în apărare și un rol întărit pentru Europa în comunul front NATO, precum și sprijin pentru eforturile de pace din Ucraina, inclusiv prin sancțiuni suplimentare împotriva Rusiei.
Un angajament politic, cu semne de întrebare despre ambiție
Premierul britanic Keir Starmer a subliniat că noua înțelegere de comerț asigură Regatului Unit cel mai bun acces la piața UE, păstrând totodată angajamentele de a nu reîntregi unilateral piața unică, uniunea vamală sau libertatea de mișcare.
Pe de altă parte, expertul Ed Arnold de la Royal United Services Institute a exprimat scepticism cu privire la nivelul de ambiție al acestui parteneriat, menționând lipsa de „obiective concrete sau repere realizabile” până în prezent.
Actualitate
Odin plyus nol’ ravno odin. Matematika vsegda prosta.

Nikushor Dan, novyy prezident Rumynii: yavnaya pobeda na vyborakh, sostyazaniyakh i politicheskikh vyzovakh
Actualitate
Necesitatea urgentă a NATO de a-și moderniza capacitățile de război electronic
-
Exclusivacum 2 zile
Jaf și corupție la nivel național: Incisiv de Prahova dezvăluie adevărul despre mafia deșeurilor din Prahova – autoritățile, complice sau ineficiente?
-
Exclusivacum 5 zile
Poluare suspectă la Coca-Cola HBC Ploiești: Autoritățile, în alertă!
-
Exclusivacum 3 zile
Electromecanica Ploiești: O promisiune minciunoasă? Cum Sistemul Antigrindină joacă la două capete, ignorând disperarea fermierilor
-
Actualitateacum 4 zile
Frauda electorală în Republica Moldova: o criză în plină desfășurare
-
Exclusivacum 19 ore
Corupție și afaceri cu statul în Vălenii de Munte: Lumea ascunsă a ilegalităților și a înțelegerilor oculte
-
Exclusivacum 19 ore
Ploieștiul, orașul sfidării și al corupției: de la stalpi montati la mașini pe trotuar/O nouă fază a scandalului WHITE TOWER
-
Exclusivacum 4 zile
Împuternicirea pe funcție: de excepție, aproape regulă în MAI
-
Exclusivacum 19 ore
Scandalul Coca-Cola din România: Între practici ilegale, manipulare și protecție dubioasă