Connect with us

Actualitate

Cum a fost posibila declasificarea unui document “STRICT SECRET” – a se vedea protocoalele clasificate fara emiterea unei Hotarari de Guvern?

Publicat

pe

Incisiv de Prahova solicita public un raspuns de la ICCJ, sens in care s-a inintat si o adresa (raspusul il vom publica).

In baza Legii nr.544/2001 privind accesul la informatiile de interes public precum si pentru o corecta informare publica, va solicit sa ne raspundeti punctual la urmatoarele intrebari:

  1. Cand (data exacta) si in baza carui document/act normativ (enuntati norma juridica cu putere de lege si textul articolului respectiv) a primit PRESEDINTELE ICCJ si JUDECATORII ANUME DESEMNATI din cadrul ICCJ capacitatea de a atribui documentelor proprii emise/elaborate in activitatea judiciara clasa de secretizare „SECRET DE STAT”, precum si nivelul de secretizare “SECRET”, „STRICT SECRET”  si/sau „STRICT SECRET DE IMPORTANTA DEOSEBITA”, respectiv  capacitatea de declasifcare a acestor categorii de documente/informatii clasifificate “secret de stat”, dat fiind ca, potrivit  legii speciale recte Legea nr.182/2002, orice declasificare pentru aceste nivele de secretizare anterior mentionate este necesara emiterea unei Hotarari de Guvern, conform si Deciziei CCR nr.74.2019.

Mentionez in acest sens ca potrivit Legii nr.182/2002, sunt mentionate clasele de secretizare si nivelurile de secretizare:

In sensul prezentei legi, următorii termeni se definesc astfel:

  1. a) informaţii – orice documente, date, obiecte sau activităţi, indiferent de suport, forma, mod de exprimare sau de punere in circulaţie;
  2. b) informaţii clasificate – informaţiile, datele, documentele de interes pentru securitatea naţionala, care, datorită nivelurilor de importanta si consecinţelor care s-ar produce ca urmare a dezvaluirii sau diseminarii neautorizate, trebuie sa fie protejate;
  3. c) clasele de secretizare sunt: secrete de stat si secrete de serviciu;
  4. d) informaţii secrete de stat – informaţiile care privesc securitatea naţionala, prin a căror divulgare se pot prejudicia siguranţa naţionala si apărarea tarii;
  5. e) informaţii secrete de serviciu – informaţiile a căror divulgare este de natura sa determine prejudicii unei persoane juridice de drept public sau privat;
  6. f) nivelurile de secretizare se atribuie informaţiilor clasificate din clasa secrete de stat si sunt:

– strict secret de importanta deosebita -informaţiile a căror divulgare neautorizata este de natura sa producă daune de o gravitate excepţionala securităţii naţionale;

– strict secrete – informaţiile a căror divulgare neautorizata este de natura sa producă daune grave securităţii naţionale;

– secrete – informaţiile a căror divulgare neautorizata este de natura sa producă daune securităţii naţionale;

De asemenea, mentonez faptul ca prin art. 17 din Legea 182/2002, se precizeaza:

„In categoria informaţiilor secrete de stat sunt cuprinse informaţiile care reprezintă sau care se referă la:

  1. a) sistemul de apărare a tarii si elementele de baza ale acestuia, operaţiile militare, tehnologiile de fabricaţie, caracteristicile armamentului si tehnicii de lupta utilizate exclusiv in cadrul elementelor sistemului naţional de apărare;
  2. b) planurile, precum si dispozitivele militare, efectivele si misiunile forţelor angajate;
  3. c) cifrul de stat si alte elemente criptologice stabilite de autorităţile publice competente, precum si activităţile in legătura cu realizarea si folosirea acestora;
  4. d) organizarea sistemelor de protecţie si apărare a obiectivelor, sectoarelor si la reţelele de calculatoare speciale si militare, inclusiv la mecanismele de securitate acestora;
  5. e) datele, schemele si programele referitoare la sistemele de comunicaţii si la reţelele de calculatoare speciale si militare, inclusiv la mecanismele de securitate a acestora;
  6. f) activitatea de informaţii desfasurata de autorităţile publice stabilite prin lege pentru apărarea tarii si siguranţa naţionala;
  7. g) mijloacele, metodele, tehnica si echipamentul de lucru, precum si sursele de informaţii specifice, folosite de autorităţile publice care desfăşoară activitate de informaţii;
  8. h) hărţile, planurile topografice, termogramele şi înregistrările aeriene efectuate la scări de zbor mai mari de 1:20.000, pe care sunt reprezentate elementele de conţinut sau obiective clasificate secrete de stat.
  9. i) studiile, prospectiunile geologice si determinarile gravimetrice cu densitate mai mare de un punct pe kilometru patrat, prin care se evalueaza rezervele naţionale de metale si minereuri rare, preţioase, disperse si radioactive, precum si datele si informaţiile referitoare la rezervele materiale, care sunt in competenta Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat;
  10. j) sistemele si planurile de alimentare cu energie electrica, energie termica, apa si alţi agenţi necesari funcţionarii obiectivelor clasificate secrete de stat;
  11. k) activităţile ştiinţifice, tehnologice sau economice si investiţiile care au legătura cu siguranţa naţionala ori cu apărarea naţionala sau prezintă importanta deosebita pentru interesele economice si tehnico-ştiinţifice ale României;
  12. l) cercetările ştiinţifice in domeniul tehnologiilor nucleare, in afară celor fundamentale, precum si programele pentru protecţia si securitatea materialelor si a instalaţiilor nucleare;
  13. m) emiterea, imprimarea bancnotelor si baterea monedelor metalice, machetele emisiunilor monetare ale Băncii Naţionale a României si elementele de siguranţa ale însemnelor monetare pentru depistarea falsurilor, nedestinate publicităţii, precum si

imprimarea si tipărirea hârtiilor de valoare de natura titlurilor de stat, a bonurilor de  tezaur si a obligaţiunilor de stat;

  1. n) relaţiile si activităţile externe ale statului roman, care, potrivit legii, nu sunt destinate publicităţii, precum si informaţiile altor state sau organizaţii internaţionale, fata de care, prin tratate ori înţelegeri internaţionale, statul roman si -a asumat obligaţia de protecţie.”

Dupa cum se observa documente/informatii din domeniul judiciar nu fac parte din enumerarea limitativa anterior mentionata, sens in care cum este posibil legal ca documente emanate de magistrati sa fie clasificate in clasa de secretizare “secret de stat”?

Totodata, art 19 din aceeasi lege 182/2002, mentioneaza:

Sunt împuterniciţi sa atribuie unul dintre nivelurile de secretizare a informaţiilor cu prilejul elaborării lor:

  1. a) pentru informaţiile strict secrete de importanta deosebita:
  2. Preşedintele României;
  3. preşedintele Senatului si preşedintele Camerei Deputaţilor;
  4. membrii Consiliului Suprem de Apărare a Tarii;
  5. primul -ministru;
  6. membrii Guvernului si secretarul general al Guvernului;
  7. guvernatorul Băncii Naţionale a României;
  8. directorii serviciilor naţionale de informaţii;
  9. directorul Serviciului de Protecţie si Paza;
  10. directorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale;
  11. secretarul general al Senatului si secretarul general al Camerei Deputaţilor;
  12. preşedintele Institutului Naţional de Statistica;
  13. directorul Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat;
  14. alte autorităţi împuternicite de Preşedintele României sau de primul -ministru;
  15. b) pentru informaţiile strict secrete-împuterniciţii prevăzuţi la lit. a), precum si funcţionarii cu rang de secretar de stat, potrivit competentelor materiale ale acestora;
  16. c) pentru informaţiile secrete-împuterniciţii prevăzuţi la lit. a) si b), precum si funcţionarii superiori cu rang de subsecretar de stat, secretar general ori director general, potrivit competentelor materiale ale acestora.

Precizati care este lista documentelor clasificate elaborate la nivelul ICCJ si a tuturor instantelor de judecata inferiore acesteia, liste aprobate prin Hotarare a Guvernului, conform prevederilor Legii nr.182/2002. Precizati numarul si data acestei HG, respectiv cine sunt semnatarii avand in vedere ca numarul si subiectul unei astfel de HG, nu pot fi secrete pentru public intrucat ar trebui sa fie cel putin opozabile in situatia existentei unui litigiu, chiar daca textul acesteia este clasificat si nu poate fi accesibil publicului. De altfel, referiri la documente clasificate (numar, data si subiectul de referinta al actului respectiv) se regasesc public in toate domeniile de activitate ale statului, inclusiv HCSAT clasificate ce sunt publicate pe site-ul de profil.

A FOST IMPUTERNICIT PRESEDINTELE ICCJ, JUDECATORII ICCJ DE CATRE PRESEDINTELE ROMANIEI SAU DE CATRE ALTA PERSOANA SA POATA ATRIBUI ACEST NIVEL DE SECRETIZARE? PRIN CE DOCUMENT SI DIN CE DATA?

Cum a fost posibila declasificarea unui document “STRICT SECRET” a se vedea protocoalele clasificate fara emiterea unei Hotarari de Guvern?

Directorul ziarului Incisiv de Prahova

Ec Adrian Radu

Actualitate

Marea Britanie, prima misiune pentru apărarea Europei împotriva Rusiei: „Operațiunea Chessman”

Publicat

pe

De

Avioanele de luptă ale Royal Air Force (RAF) au fost implicate de două ori în mai puțin de 48 de ore pentru a proteja spațiul aerian NATO de aeronavele rusești. Aceasta este prima misiune a RAF în cadrul Operațiunii Chessman, o nouă inițiativă NATO destinată să consolideze apărarea aeriană a Europei. Săptămâna aceasta, avioanele de luptă britanice Typhoon au fost ridicate după ce aeronave rusești s-au apropiat de granițele NATO, declanșând o alertă.

Interceptările vor serve ca dovadă suplimentară a amenințării crescute reprezentate de Rusia, în încercarea Guvernului Regatului Unit de a convinge Statele Unite să nu reducă prezența militară în Europa, conform The Telegraph. Pe 15 aprilie, două avioane Typhoon staționate la baza aeriană Malbork din Polonia au interceptat un avion de recunoaștere rusesc deasupra Mării Baltice. La mai puțin de 48 de ore, o altă pereche de avioane a fost desfășurată pentru a intercepta o aeronavă neidentificată care decolase din regiunea Kaliningrad din Rusia.

Ministrul Forțelor Armate din Regatul Unit, Luke Pollard, a reafirmat angajamentul Regatului Unit față de NATO, subliniind că, în contextul agresiunii ruse, acțiunile sunt amplificate pentru a asigura aliații, a descuraja adversarii și a proteja securitatea națională. O flotă de șase avioane a fost trimisă în Polonia în urmă cu trei săptămâni, ca parte a unei operațiuni de apărare comună cu Forțele Aeriene Suedeze.

Avioanele britanice, de obicei staționate la baza RAF Lossiemouth din Scoția, sunt sprijinite de 200 de militari britanici. Comandantul Wing Christopher Jacob a evidențiat că misiunea avioanelor este de a „apăra și descuraja împotriva oricărei amenințări”.

Rusia hărțuiește frontierele NATO
La sfârșitul lunii februarie, avioanele de luptă francezi Rafale au interceptat două avioane rusești în largul coastei Letoniei. Între 10 și 16 martie, avioanele de luptă NATO au efectuat trei ieșiri pentru a intercepta și escorta aeronavele rusești care încălcau regulile de zbor deasupra statelor baltice. La 28 martie, aeronavele Forțelor Aeriene Germane au interceptat o aeronavă de recunoaștere rusă în spațiul aerian NATO.

Echipa lui Trump merge la Londra să discute pacea în Ucraina
Săptămâna viitoare, o delegație a echipei președintelui american Donald Trump va călători la Londra pentru a continua negocierile privind încetarea focului în Ucraina. Keith Kellogg, trimisul special al lui Trump pentru Ucraina, a dezvăluit detalii despre vizită, discutând despre importanța rezolvării problemei minerale care afectează Statele Unite.

Kellogg a menționat că, recent, Ucraina și SUA au semnat un Memorandum de intenție pentru a finaliza un acord oficial de parteneriat economic și un Fond de investiții pentru reconstrucție. Acesta a afirmat că negocierile includ o potențială încetare a focului pe termen scurt, oferind o oportunitate extraordinară pentru progrese.

Kellogg a lăudat strategia președintelui Trump, afirmând că soluția pe care o propun include o încetare a focului cuprinzătoare, aplicabilă pe mare, aer, uscat și infrastructură industrială, pentru o perioadă de cel puțin 30 de zile, urmată de construirea unui acord de pace pe termen lung.

Citeste in continuare

Actualitate

Space Force dezvăluie programul „Orbital Watch” pentru protejarea spațiului comercial

Publicat

pe

De

Cooperare între forțele spațiale și comunitatea de informații

Astăzi, Space Force a lansat un nou program denumit Orbital Watch, destinat să împărtășească informații neclasificate despre amenințările din orbită cu peste 900 de operatori comerciali înregistrați la Front Door al Comandamentului Sistemelor Spațiale (SSC). Acesta este realizat prin cooperarea cu Comunitatea de Informații, Comandamentul Spațial al SUA (SPACECOM) și Biroul de Politică Spațială al Pentagonului.

„Pe măsură ce amenințările spațiale continuă să evolueze — de la intruziuni cibernetice și război electronic la activități ostile pe orbită — Orbital Watch intenționează să comunice informații neclasificate critice pentru a asigura capacitatea furnizorilor comerciali de a construi sisteme reziliente și de a atenua amenințările”, conform unei fișe informative oferite de serviciu către Breaking Defense.

Colaborare și schimb de informații critice

Col. Richard Kniseley, șeful Biroului Comercial Spațial al SSC, care administrează Front Door, a explicat într-un interviu că programul reprezintă o modalitate prin care operatorii comerciali pot înțelege natura amenințărilor și pot apela la guvern în caz de observare a unor activități suspecte. Inițiativa Orbital Watch a fost inspirată de interesul Oficiului Directorului Național de Informații (ODNI).

Implementare în etape și implicarea comunității comerciale

Inițial, ODNI a solicitat Biroului de Politică Spațială al Secretarului de Apărare să exploreze uneltele disponibile pentru a distribui informații despre amenințări către industrie. După discuții între IC, Politica Spațială și COMSO, o versiune timpurie a Orbital Watch a fost pusă în funcțiune pe 21 martie.

Potrivit anunțului Space Force, Orbital Watch va fi implementat în etape. Prima fază, sau faza beta, se concentrează pe transmiterea de informații trimestriale către industrie cu evaluări ale riscurilor din domeniul spațial. Pe măsură ce Front Door consolidează sursele neclasificate de informații, frecvența de distribuție va crește pentru a asigura furnizarea de informații la timp și acționabile pentru operatorii comerciali.

Portal comercial și schimb de informații în siguranță

Faza completă de operare a Orbital Watch va introduce un „Portal Comercial” securizat, care va permite schimbul bidirecțional de informații despre amenințări între guvern și furnizorii comerciali considerați critici pentru operațiunile Space Force. Kniseley a menționat că COMSO va colabora cu Celula de Integrare Comercială a SPACECOM pentru a intensifica efortul.

Citeste in continuare

Actualitate

Schimbări drastice în achizițiile armatei: Îngrijorări și speculații în industria de apărare

Publicat

pe

De

Mesajul clar al Generalului: Tehnologiile se transformă

În inima Deșertului Mojave din California, Șeful Statului Major al Armatei, generalul Randy George, a transmis un mesaj clar industriei de apărare: un cutremur tehnologic se preconizează, iar acesta ar putea afecta profund programele de achiziție la scară largă, inclusiv vehiculele de luptă terestre.

„Sunt legat de capacitatea generală”, a declarat generalul cu patru stele pentru publicația Breaking Defense, într-un interviu recent. „Modul în care facem asta probabil se va schimba… [și] cu ce echipament.”

George a evidențiat rapiditatea cu care tehnologia a evoluat în ultimii ani, sugerând că Armata ar putea reconsidera achizițiile pe care le-a realizat de-a lungul timpului.

Speculații cu privire la reduceri substanțiale

Comentariile sale vin într-un context în care circulă zvonuri larg răspândite că Armata ar putea face reduceri semnificative în portofoliul vehiculelor de luptă terestre. Cu toate că serviciul nu a confirmat încă astfel de măsuri, contractanții din domeniul apărării se pregătesc deja pentru vești proaste, conform surselor din industrie.

„Reduceri sunt doar zvonuri până când nu devin realitate”, a afirmat un oficial din industrie.

Îngrijorări fundamentele pe baza raportului Marathon Initiative

Pentru a înțelege îngrijorările existente, trebuie să ne întoarcem la 2023, când Marathon Initiative, o organizație non-profit axată pe subiecte de securitate națională, a publicat un raport care propunea schimbări drastice în achiziții pentru toate serviciile armate. Raportul recomanda reducerea formatiunilor și a achizițiilor de armament, inclusiv sisteme precum Armored Multi-Purpose Vehicle (AMPV) și progresele în programul de obuzier autopropulsat Paladin Integrated Management (PIM).

Chiar dacă documentul are aproape doi ani iar nu este o publicație guvernamentală, a câștigat tracțiune recentă în cercurile industriei de apărare, în special datorită ascensiunii autorilor săi în structurile de decizie ale Pentagonului.

Încercări de adaptare și inovație

Generalul James Rainey, șeful Comandamentului Viitor al Armatei, ajută la clarificarea acestor întrebări de cerințe și a utilizat experimente precum Proiectul Convergence Capstone 5 pentru a aduce perspective utile conducerii superioare.

„Șeful urăște un anumit tip de echipament. Mi-a spus: ‘Vreau să-l distrug.’ Și eu am răspuns: ‘Nu-ți face griji, a murit deja la PCC5. … [A trecut] de la verde la roșu ca o broască într-un blender’”, a relatat Rainey recent pe scenă.

Așteptări statice în fața incertitudinii bugetare

Industria se pregătește acum să observe ce va fi păstrat și ce va fi eliminat din categorii ce par a se îndrepta spre un viitor incert. „Industria trebuie să stea liniștită și să aștepte următoarele 90 de zile pentru a vedea cum se desfășoară lucrurile… [pentru că] se schimbă constant”, a subliniat generalul în rezervă John Ferrari.

Cu toate acestea, unele surse din industrie afirmă că este provocator să se ia decizii de afaceri până la publicarea cererii de buget pentru FY26. „Speculațiile se schimbă zi de zi”, a menționat o sursă.

Riscurile reducerilor și impactul asupra lanțului de furnizare

Sursele din industrie subliniază că, dacă Armata decide să oprească o linie de producție activă, efectele negative se vor extinde asupra întregului lanț de furnizare.

Ferrari a avertizat împotriva ideii că Armata ar putea relua producția de vehicule noi după reducerile actuale: „Dacă oprești o linie și în doi ani vrei să construiești un nou vehicul, acesta nu funcționează. Vei afecta iremediabil nu doar baza industrială de primă mână, ci și lanțul de furnizare.”

Această dinamică complexă sugerează că orice decizie privind reducerea programelor existente trebuie să fie bine fundamentată, având în vedere impactul pe termen lung asupra capacităților Armatei și a industriei de apărare în ansamblu. O abordare echilibrată, care să ia în considerare atât modernizarea, cât și menținerea capacităților existente, este esențială pentru a asigura succesul operațiunilor militare viitoare. Într-un climat de incertitudine bugetară și schimbări rapide în tehnologie, liderii din domeniul apărării se văd nevoiți să facă alegeri dificile, menținând în același timp angajamentele față de securitatea națională și parteneriatele internaționale.

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv7 ore ago

Sfârșit de epocă: Moartea Papei Francisc la 88 de ani marcheză o transformare globală

Un lider spiritual simbolic se stinge, lăsând în urma sa o moștenire de deschidere și reformă în Biserica Catolică Un...

Exclusiv14 ore ago

Incident rutier: Șofer cu permis suspendat și alcoolemie mare, prins în urma unei urmăriri

Un bărbat care avea permisul de conducere suspendat de 6 luni și o alcoolemie de 0,88 mg/l alcool pur în...

Exclusiv2 zile ago

Mesaj de Paște de la Echipa Incisiv de Prahova

Dragi cititori, Cu ocazia Sfintelor Sărbători de Paște, vă transmitem cele mai calde urări de sănătate, liniște sufletească și bucurii...

Exclusiv3 zile ago

Sâmbăta Mare: Tradiții, obiceiuri și ce nu trebuie să faci in această zi

Pregătiri pentru Învierea Domnului Sâmbăta Mare este ziua de dinaintea Învierii Domnului, un moment de tihnă și pregătire spirituală pentru...

Exclusiv3 zile ago

Reflectii asupra indiferenței sociale

Provocare la meditație Vitalie Josanu, reprezentant al Sindicatului Diamantul, invită la o profundă meditație asupra valorilor morale și a responsabilității...

Exclusiv3 zile ago

Procurorul „aruncat”: Mâna nevăzută a senatorului „Melcilor” asupra justiției

Teatrul absurdității în afacerile cu deșeuri Un circ în jurul gunoaielor (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), etc Într-o...

Exclusiv3 zile ago

Analiză juridică asupra inaplicabilității interdicțiilor din proiectul de lege privind mercenariatul pentru polițiștii suspendați

Considerații preliminare Analiza se concentrează asupra aplicabilității interdicțiilor incluse în proiectul de lege ce modifică diverse acte normative din domeniul...

Exclusiv3 zile ago

Mușamalizarea organizată: Răspunsuri insălătoare și coordonate de la vârful IGPR

Context și scopul analizei În ultimele luni, Sindicatul Polițiștilor “Diamantul” a identificat un model sistematic de dezinformare și disimulare a...

Exclusiv3 zile ago

Alerta roșie: FSANP cere acțiuni imediate pentru siguranța penitenciarelor din România

Context internațional și precedent alarmant Recenta serie de atacuri asupra închisorilor din Franța a generat un semnal de alarmă în...

Exclusiv3 zile ago

Destructurarea unei rețele internaționale de inșelăciune în domeniul suplimentelor alimentare

Sprijin internațional în combaterea infracționalității Poliția Română, în colaborare cu specialiști din cadrul EUROPOL, a oferit asistență ofițerilor de investigație...

Exclusiv3 zile ago

Percheziții în Pogoanele: Trei persoane reținute pentru inșelăciune în domeniul relațiilor online

Acțiune coordonată împotriva infracțiunilor economice Polițiștii Serviciului de Investigații Criminale Buzău, sub coordonarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Pogoanele, au...

Exclusiv4 zile ago

CSM acordă certificat de bună purtare foștilor procurori de la DNA Ploiești/„Dezvăluiri de noaptea minții”

Secția pentru procurori în materie disciplinară din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) a emis un nou certificat de bună...

Exclusiv6 zile ago

Corupția în sistem: Legătura dintre inculpatul pseudo-jurnalist spagar si santajist Cătălin Stavri și forțele de ordine

Corupția în sistem: Legătura dintre INFRACTORUL – INCULPAT spagar si santajist Cătălin Stavri și forțele de ordine Cum site-ul de...

Exclusiv6 zile ago

Corupția în justiție: Cazul inculpatului pseudo – jurnalist spagar si santajist  Cătălin Stavri și murdăriile din White Tower

Scandalul White Tower: Între escrocherii și complicități neimaginabile Miza imobiliară care scoate la iveală colapsul moral al justiției Într-un nou...

Exclusiv6 zile ago

Suspiciuni în IGPR: Director cercetat pentru o afacere discretă cu Bolt?

Emil Pascut de la Sindicatul Diamantul a dezvăluit informații intrigante privind un director din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Top Articole Incisiv