Actualitate
Cum a fost posibila declasificarea unui document “STRICT SECRET” – a se vedea protocoalele clasificate fara emiterea unei Hotarari de Guvern?

Incisiv de Prahova solicita public un raspuns de la ICCJ, sens in care s-a inintat si o adresa (raspusul il vom publica).
In baza Legii nr.544/2001 privind accesul la informatiile de interes public precum si pentru o corecta informare publica, va solicit sa ne raspundeti punctual la urmatoarele intrebari:
- Cand (data exacta) si in baza carui document/act normativ (enuntati norma juridica cu putere de lege si textul articolului respectiv) a primit PRESEDINTELE ICCJ si JUDECATORII ANUME DESEMNATI din cadrul ICCJ capacitatea de a atribui documentelor proprii emise/elaborate in activitatea judiciara clasa de secretizare „SECRET DE STAT”, precum si nivelul de secretizare “SECRET”, „STRICT SECRET” si/sau „STRICT SECRET DE IMPORTANTA DEOSEBITA”, respectiv capacitatea de declasifcare a acestor categorii de documente/informatii clasifificate “secret de stat”, dat fiind ca, potrivit legii speciale recte Legea nr.182/2002, orice declasificare pentru aceste nivele de secretizare anterior mentionate este necesara emiterea unei Hotarari de Guvern, conform si Deciziei CCR nr.74.2019.
Mentionez in acest sens ca potrivit Legii nr.182/2002, sunt mentionate clasele de secretizare si nivelurile de secretizare:
In sensul prezentei legi, următorii termeni se definesc astfel:
- a) informaţii – orice documente, date, obiecte sau activităţi, indiferent de suport, forma, mod de exprimare sau de punere in circulaţie;
- b) informaţii clasificate – informaţiile, datele, documentele de interes pentru securitatea naţionala, care, datorită nivelurilor de importanta si consecinţelor care s-ar produce ca urmare a dezvaluirii sau diseminarii neautorizate, trebuie sa fie protejate;
- c) clasele de secretizare sunt: secrete de stat si secrete de serviciu;
- d) informaţii secrete de stat – informaţiile care privesc securitatea naţionala, prin a căror divulgare se pot prejudicia siguranţa naţionala si apărarea tarii;
- e) informaţii secrete de serviciu – informaţiile a căror divulgare este de natura sa determine prejudicii unei persoane juridice de drept public sau privat;
- f) nivelurile de secretizare se atribuie informaţiilor clasificate din clasa secrete de stat si sunt:
– strict secret de importanta deosebita -informaţiile a căror divulgare neautorizata este de natura sa producă daune de o gravitate excepţionala securităţii naţionale;
– strict secrete – informaţiile a căror divulgare neautorizata este de natura sa producă daune grave securităţii naţionale;
– secrete – informaţiile a căror divulgare neautorizata este de natura sa producă daune securităţii naţionale;
De asemenea, mentonez faptul ca prin art. 17 din Legea 182/2002, se precizeaza:
„In categoria informaţiilor secrete de stat sunt cuprinse informaţiile care reprezintă sau care se referă la:
- a) sistemul de apărare a tarii si elementele de baza ale acestuia, operaţiile militare, tehnologiile de fabricaţie, caracteristicile armamentului si tehnicii de lupta utilizate exclusiv in cadrul elementelor sistemului naţional de apărare;
- b) planurile, precum si dispozitivele militare, efectivele si misiunile forţelor angajate;
- c) cifrul de stat si alte elemente criptologice stabilite de autorităţile publice competente, precum si activităţile in legătura cu realizarea si folosirea acestora;
- d) organizarea sistemelor de protecţie si apărare a obiectivelor, sectoarelor si la reţelele de calculatoare speciale si militare, inclusiv la mecanismele de securitate acestora;
- e) datele, schemele si programele referitoare la sistemele de comunicaţii si la reţelele de calculatoare speciale si militare, inclusiv la mecanismele de securitate a acestora;
- f) activitatea de informaţii desfasurata de autorităţile publice stabilite prin lege pentru apărarea tarii si siguranţa naţionala;
- g) mijloacele, metodele, tehnica si echipamentul de lucru, precum si sursele de informaţii specifice, folosite de autorităţile publice care desfăşoară activitate de informaţii;
- h) hărţile, planurile topografice, termogramele şi înregistrările aeriene efectuate la scări de zbor mai mari de 1:20.000, pe care sunt reprezentate elementele de conţinut sau obiective clasificate secrete de stat.
- i) studiile, prospectiunile geologice si determinarile gravimetrice cu densitate mai mare de un punct pe kilometru patrat, prin care se evalueaza rezervele naţionale de metale si minereuri rare, preţioase, disperse si radioactive, precum si datele si informaţiile referitoare la rezervele materiale, care sunt in competenta Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat;
- j) sistemele si planurile de alimentare cu energie electrica, energie termica, apa si alţi agenţi necesari funcţionarii obiectivelor clasificate secrete de stat;
- k) activităţile ştiinţifice, tehnologice sau economice si investiţiile care au legătura cu siguranţa naţionala ori cu apărarea naţionala sau prezintă importanta deosebita pentru interesele economice si tehnico-ştiinţifice ale României;
- l) cercetările ştiinţifice in domeniul tehnologiilor nucleare, in afară celor fundamentale, precum si programele pentru protecţia si securitatea materialelor si a instalaţiilor nucleare;
- m) emiterea, imprimarea bancnotelor si baterea monedelor metalice, machetele emisiunilor monetare ale Băncii Naţionale a României si elementele de siguranţa ale însemnelor monetare pentru depistarea falsurilor, nedestinate publicităţii, precum si
imprimarea si tipărirea hârtiilor de valoare de natura titlurilor de stat, a bonurilor de tezaur si a obligaţiunilor de stat;
- n) relaţiile si activităţile externe ale statului roman, care, potrivit legii, nu sunt destinate publicităţii, precum si informaţiile altor state sau organizaţii internaţionale, fata de care, prin tratate ori înţelegeri internaţionale, statul roman si -a asumat obligaţia de protecţie.”
Dupa cum se observa documente/informatii din domeniul judiciar nu fac parte din enumerarea limitativa anterior mentionata, sens in care cum este posibil legal ca documente emanate de magistrati sa fie clasificate in clasa de secretizare “secret de stat”?
Totodata, art 19 din aceeasi lege 182/2002, mentioneaza:
Sunt împuterniciţi sa atribuie unul dintre nivelurile de secretizare a informaţiilor cu prilejul elaborării lor:
- a) pentru informaţiile strict secrete de importanta deosebita:
- Preşedintele României;
- preşedintele Senatului si preşedintele Camerei Deputaţilor;
- membrii Consiliului Suprem de Apărare a Tarii;
- primul -ministru;
- membrii Guvernului si secretarul general al Guvernului;
- guvernatorul Băncii Naţionale a României;
- directorii serviciilor naţionale de informaţii;
- directorul Serviciului de Protecţie si Paza;
- directorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale;
- secretarul general al Senatului si secretarul general al Camerei Deputaţilor;
- preşedintele Institutului Naţional de Statistica;
- directorul Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat;
- alte autorităţi împuternicite de Preşedintele României sau de primul -ministru;
- b) pentru informaţiile strict secrete-împuterniciţii prevăzuţi la lit. a), precum si funcţionarii cu rang de secretar de stat, potrivit competentelor materiale ale acestora;
- c) pentru informaţiile secrete-împuterniciţii prevăzuţi la lit. a) si b), precum si funcţionarii superiori cu rang de subsecretar de stat, secretar general ori director general, potrivit competentelor materiale ale acestora.
Precizati care este lista documentelor clasificate elaborate la nivelul ICCJ si a tuturor instantelor de judecata inferiore acesteia, liste aprobate prin Hotarare a Guvernului, conform prevederilor Legii nr.182/2002. Precizati numarul si data acestei HG, respectiv cine sunt semnatarii avand in vedere ca numarul si subiectul unei astfel de HG, nu pot fi secrete pentru public intrucat ar trebui sa fie cel putin opozabile in situatia existentei unui litigiu, chiar daca textul acesteia este clasificat si nu poate fi accesibil publicului. De altfel, referiri la documente clasificate (numar, data si subiectul de referinta al actului respectiv) se regasesc public in toate domeniile de activitate ale statului, inclusiv HCSAT clasificate ce sunt publicate pe site-ul de profil.
A FOST IMPUTERNICIT PRESEDINTELE ICCJ, JUDECATORII ICCJ DE CATRE PRESEDINTELE ROMANIEI SAU DE CATRE ALTA PERSOANA SA POATA ATRIBUI ACEST NIVEL DE SECRETIZARE? PRIN CE DOCUMENT SI DIN CE DATA?
Cum a fost posibila declasificarea unui document “STRICT SECRET” a se vedea protocoalele clasificate fara emiterea unei Hotarari de Guvern?
Directorul ziarului Incisiv de Prahova
Ec Adrian Radu
Actualitate
Marea Britanie, prima misiune pentru apărarea Europei împotriva Rusiei: „Operațiunea Chessman”
Actualitate
Space Force dezvăluie programul „Orbital Watch” pentru protejarea spațiului comercial
Actualitate
Schimbări drastice în achizițiile armatei: Îngrijorări și speculații în industria de apărare

Mesajul clar al Generalului: Tehnologiile se transformă
În inima Deșertului Mojave din California, Șeful Statului Major al Armatei, generalul Randy George, a transmis un mesaj clar industriei de apărare: un cutremur tehnologic se preconizează, iar acesta ar putea afecta profund programele de achiziție la scară largă, inclusiv vehiculele de luptă terestre.
„Sunt legat de capacitatea generală”, a declarat generalul cu patru stele pentru publicația Breaking Defense, într-un interviu recent. „Modul în care facem asta probabil se va schimba… [și] cu ce echipament.”
George a evidențiat rapiditatea cu care tehnologia a evoluat în ultimii ani, sugerând că Armata ar putea reconsidera achizițiile pe care le-a realizat de-a lungul timpului.
Speculații cu privire la reduceri substanțiale
Comentariile sale vin într-un context în care circulă zvonuri larg răspândite că Armata ar putea face reduceri semnificative în portofoliul vehiculelor de luptă terestre. Cu toate că serviciul nu a confirmat încă astfel de măsuri, contractanții din domeniul apărării se pregătesc deja pentru vești proaste, conform surselor din industrie.
„Reduceri sunt doar zvonuri până când nu devin realitate”, a afirmat un oficial din industrie.
Îngrijorări fundamentele pe baza raportului Marathon Initiative
Pentru a înțelege îngrijorările existente, trebuie să ne întoarcem la 2023, când Marathon Initiative, o organizație non-profit axată pe subiecte de securitate națională, a publicat un raport care propunea schimbări drastice în achiziții pentru toate serviciile armate. Raportul recomanda reducerea formatiunilor și a achizițiilor de armament, inclusiv sisteme precum Armored Multi-Purpose Vehicle (AMPV) și progresele în programul de obuzier autopropulsat Paladin Integrated Management (PIM).
Chiar dacă documentul are aproape doi ani iar nu este o publicație guvernamentală, a câștigat tracțiune recentă în cercurile industriei de apărare, în special datorită ascensiunii autorilor săi în structurile de decizie ale Pentagonului.
Încercări de adaptare și inovație
Generalul James Rainey, șeful Comandamentului Viitor al Armatei, ajută la clarificarea acestor întrebări de cerințe și a utilizat experimente precum Proiectul Convergence Capstone 5 pentru a aduce perspective utile conducerii superioare.
„Șeful urăște un anumit tip de echipament. Mi-a spus: ‘Vreau să-l distrug.’ Și eu am răspuns: ‘Nu-ți face griji, a murit deja la PCC5. … [A trecut] de la verde la roșu ca o broască într-un blender’”, a relatat Rainey recent pe scenă.
Așteptări statice în fața incertitudinii bugetare
Industria se pregătește acum să observe ce va fi păstrat și ce va fi eliminat din categorii ce par a se îndrepta spre un viitor incert. „Industria trebuie să stea liniștită și să aștepte următoarele 90 de zile pentru a vedea cum se desfășoară lucrurile… [pentru că] se schimbă constant”, a subliniat generalul în rezervă John Ferrari.
Cu toate acestea, unele surse din industrie afirmă că este provocator să se ia decizii de afaceri până la publicarea cererii de buget pentru FY26. „Speculațiile se schimbă zi de zi”, a menționat o sursă.
Riscurile reducerilor și impactul asupra lanțului de furnizare
Sursele din industrie subliniază că, dacă Armata decide să oprească o linie de producție activă, efectele negative se vor extinde asupra întregului lanț de furnizare.
-
Exclusivacum 3 zile
Alerta roșie: FSANP cere acțiuni imediate pentru siguranța penitenciarelor din România
-
Ancheteacum 3 zile
Decontarea serviciilor turistice pentru personalul din apărare și ordine publică în 2025
-
Exclusivacum 4 zile
CSM acordă certificat de bună purtare foștilor procurori de la DNA Ploiești/„Dezvăluiri de noaptea minții”
-
Exclusivacum 3 zile
Procurorul „aruncat”: Mâna nevăzută a senatorului „Melcilor” asupra justiției
-
Exclusivacum 3 zile
Mușamalizarea organizată: Răspunsuri insălătoare și coordonate de la vârful IGPR
-
Exclusivacum 3 zile
Sâmbăta Mare: Tradiții, obiceiuri și ce nu trebuie să faci in această zi
-
Featuredacum 4 zile
Probleme în sistemul judiciar: Rata scăzută a dosarelor trimise în judecată și creșterea prescripțiilor
-
Exclusivacum 3 zile
Analiză juridică asupra inaplicabilității interdicțiilor din proiectul de lege privind mercenariatul pentru polițiștii suspendați