Actualitate
Când pleacă PSD de la guvernare?

Alegerile europarlamentare și, mai ales, rezultatul referendumului obligă opoziția și îl obligă și pe Klaus Iohannis să facă toate eforturile posibile pentru răsturnarea imediată a Guvernului majorității PSD plus ALDE. Și să instaureze un Guvern centrat în jurul PNL. Fie că va fi politic, fie că va fi tehnocrat, fie că va fi monocolor, bicolor sau multicolor. Sub acest aspect, al oportunității unei mutații decisive în materie de Executiv, există divergențe pe toate planurile și în toate taberele. Și totuși când se va produce schimbarea solicitată de majoritatea populației?
Referendumul nu a trecut doar de dragul întrebărilor puse de Klaus Iohannis și nici ca o consecință a îndemnurilor acestuia. Iar europarlamentarele nu au fost pierdute de PSD numai pentru că o mare parte dintre români ar fi considerat că la Bruxelles este preferabil să fie trimiși reprezentanți ai Opoziției. Nici vorbă. Aplauzele din țară și din străinătate, cu adrese de acest fel, sunt total false. Prin scrutinul din 26 mai, românii nu au decis că este preferabilă mai puțină suveranitate națională, în beneficiul coeziunii europene, așa cum au clamat partidele din opoziție. Și nici că ar trebui schimbată Constituția și făcută praf protecția cetățeanului în fața a ceea ce specialiștii în drept numesc dreptul forței. Europarlamentarele și referendumul au fost despre altceva.
Acest altceva trebuie descifrat cu multă prudență, atenție și acuratețe, pentru că altfel după flux va urma un reflux. După acest tsunami electoral, ar putea urma un alt tsunami, tot electoral, dar în sens invers. Așadar în ce a constat emoția colectivă de o asemeena anvergură, pe care nu a fost nimeni capabil să o prevadă?
Începând cu sfârșitul de etapă, putem afirma fără riscul de a greși că alegerile nu au fost câștigate de niciun partid. În schimb au fost pierdute în mod categoric de PSD. Nu se poate afirma că vreun partid politic a câștigat, atâta vreme cât primele trei formațiuni politice au terminat la un rezultat cu cifra doi în față, în timp ce alte trei sunt sub 10%. Dar, în mod cert, a pierdut PSD, care nu a mai fost susținut de circa un milion și jumătate de cetățeni, dintre cei care l-au votat anterior. Și mai există trei câștigători, de astă dată persoane fizice. Pe primul loc pe podium se află Klaus Iohannis. A riscat totul pe cartea referendumului și i-a ieșit. Pe locul doi este Dacian Cioloș, care s-a conturat politic chiar înaintea scrutinului drept un critic și un adversar atât al lui Liviu Dragnea cât și al lui Klaus Iohannis. Pe locul trei pe acest podium al persoanelor este Viorica Dăncilă. Prin eliminarea lui Liviu Dragnea, care presupun că s-ar fi produs oricum, chiar și fără încarcerarea acestuia, Dăncilă a devenit cel puțin pentru moment cel mai puternic om din PSD și se vede și cu mâinile dezlegate în fruntea Guvernului, în calitate de premier. Abia după ce am prezentat aceste detalii, putem încerca un răspuns abrupt la întrebarea când va cădea Guvernul. Dacă europarlamentarele și referendumul nu au fost numai despre reprezentanții noștri la Bruxelles și nici doar despre întrebările împiedicate ale președintelui, atunci rezultă clar că acest tsunami electoral vizează solicitarea unei bune părți a populației României de schimbare a Guvernului, considerat de ei neperformant și totodată de resetare a întregii clase politice, începând cu PSD, care a fost drastic penalizat și continuând cu celelalte partide cărora li s-a arătat indirect pisica, dovadă că scorul realizat nu le aduce în situația de a defila liniștite către putere. Prima consecință este că toate partidele trebuie să se autoanalizeze, să vadă în ce măsură au greșit, să identifice ce trebuie fructificat în viitor din ADN-ul lor și ce trebuie aruncat peste bord. Aceasta este o operație care va lua ceva timp. Oricum, până la alegerile prezidențiale. Dar ceea ce este urgent, pentru că a fost solicitat cu un caracter de urgență, este schimbarea Guvernului. Nu pun aici în discuție ce au făcut sau ce nu au făcut din ce trebuia să facă guvernele majorității. Esențială este percepția. Fie că au dreptate, fie că nu au dreptate, dar dreptatea este întotdeauna de partea lor, cei mai mulți dintre alegători au semnalizat faptul că vor un Guvern al opoziției. Fapt perceput imediat după aflarea rezultatelor și exprimat ca atare atât de Klaus Iohannis, cât și de liderii partidelor politice din opoziție. Fără excepție.
De la recunoașterea formală a acestei realități politice, care s-a transformat într-o realitate electorală, până la onorarea dorinței exprimate de cetățeni, este de făcut un singur pas care poate fi mai lung sau mai scurt. Ca durată. Schimbarea Guvernului nu poate rămâne o simplă lozincă rostită rând pe rând sau simultan de adversarii actualei majorități. Schimbarea trebuie săvârșită de îndată. Orice abatere de la această obligație înseamnă dispreț față de majoritatea electoratului și va fi sancționată ca atare prin întoarcerea armelor de către cetățeni. Singurii care au dreptul moral și politic de a încerca să se opună dărâmăriii Guvernului sunt reprezentanții PSD și ALDE, care pot invoca pe bună dreptate, ceea ce au și făcut formal, argumentul că nu-și pot dezamăgi proprii alegători părăsind pur și simplu Palatul Victoria și nemaicontinuându-și proiectele guvernamentale, în contexul în care dețin încă totuși o majoritate în Parlament, dată în urma parlamentarelor din 2016.
Numai că, în realitate, lucrurile nu sunt așa de simple cum par în teorie. În realitate, mulți dintre reprezentanții PSD și ALDE au înțeles că le este foarte greu, dacă nu cumva imposibil, să se reîncarce electoral în condițiile în care exercită o putere, care îi erodează din ce în ce mai abrupt. În timp ce alții – nu se știe dacă acest curent este predominant sau nu – susțin că pentru a recupera ceea ce au pierdut și pentru a câștiga celelate trei runde electorale, prezidențalele, localele și parlamentarele, e mai util să stea la pupitrul de comandă al puterii decât în opoziție. Ei au și un argument destul de puternic în acest sens, pentru că una dintre concluziile la care au ajuns, nu prea vehiculată prin comentarii, este că alegerile europarlamentare și referendumul au fost pierdute și fiindcă primarii locali ai PSD și ALDE și armatele de consilieri au considerat că nu are niciun rost să-și risipească energiile la alegerile din 26 mai și mai ales la referendum și că este preferabil să-și conserve aceste energii și întreaga autoritate în special pentru alegerile locale din primăvara anului viitor. Asta în timp ce primarii partidelor din opoziție și consilierii locali au fost motivați să se agațe de referendum și de o eventuală victorie la europarlamentare. Raționamentul de mai sus este logic și este utilizat în underground pentru pansarea rănilor majorității. Dar și în raport cu tema abandonării sau păstrării puterii executive.
La fel, dar din cu totul alte motive, există serioase divergențe de opinie și în rândul reprezentanților opoziției. Aceștia se simt pe cai mari și știu că împreună, printr-un efort bine conjugat și cu sprijinul președintelui Klaus Iohannis, ar putea, printr-o moțiune de cenzură, să dea jos Guvernul PSD plus ALDE. În felul acesta vor putea da satisfacție cetățenilor care i-au votat și s-au prezentat în număr masiv la referendum și, în același timp, ar putea prelua butoanele puterii, asigurându-și combustibilul necesar câștigării celorlalte trei runde electorale. Alții, nume grele din opoziție, susțin o teză contrară. Și anume că PSD împreună cu ALDE, vulnerabilizate începând din 26 mai și parțial decapitate, ar trebui lăsate să-și înghită până la capăt, la guvernare fiind, medicamentul amar administrat de electorat. Și să se erodeze accelerat în continuare. Acest tip de raționament este pragmatic dar cinic în același timp, întrucât el calcă în picioare și umilește semnalul transmis de electorat. În același timp, dacă este adevărat, cum susține Klaus Iohannis și cum susțin liderii opoziției în mod apăsat și repetat, că guvenarea e proastă, atunci ea trebuie înlocuită degrabă în interes național printr-o guvernare bună.
Deci și puterea și opoziția se confruntă într-o măsură dramatică cu efectele a două curente diametral opuse. În aceste condiții, ce se va întâmpla totuși? Eu unul cred că se va ajunge în scenariul pe care l-am dezvoltat în urmă cu câteva luni, într-un întreg serial de analize, conform căruia PSD se va lăsa degrabă ejectat de la guvernare. Deci va prevala voința celor care se gândesc că, până la alegerile parlamentare din toamna anului viitor, PSD și ALDE ar putea recupera pierderea de electorat marcată în 26 mai. Iar condițiile sunt coapte. În sensul că Executivul este deja știrb. Prin refuzul lui Klaus Iohannis de a numit noii miniștri. În continuare, gura s-ar putea să rămână fără dantură. Pentru că doamna Dăncilă a anunțat noi remanieri, după care ar urma încă o remaniere extinsă. Aceste operații nu pot fi făcute fără sprijnul lui Klaus Iohannis.
Dar ce va face în aceste condiții președintele? Klaus Iohannis e prins între ciocan și nicovală. Este primul câștigător al ultimului scrutin electoral. Dar s-a mai trezit pe podium, chiar în coasta lui, cu o belea. Cu Dacian Cioloș, susținut de un partid relativ la fel de puternic ca și PNL, mai puternic chiar în marile orașe, ca să nu mai discutăm de București, unde are 40% și care este decis să candideze la prezidențiale. În aceste circumstanțe, Iohannis ar trebui să nu se grăbească cu aducerea PNL la guvernare. Unde s-ar putea eroda rapid. Și nici cu aducerea unor tehnocrați, care tot lui i-ar fi puși în cârcă, dacă nu vor performa. Dar același Iohannis nici nu poate să facă altceva, decât ceea ce a promis înainte și imediat după scrutin.
Este motivul pentru care, cred eu, PNL anunță de zor o moțiune de cenzură împotriva Guvernului, dar întârziată cam cu o lună, cândva spre sfârșitul sesiunii parlamentare, în loc să o trântească în Palament chiar acum, când emoția colectivă de care a beneficiat din plin încă se manifestă. În timp ce USR este încă și mai rezervat.
Toate aceste tendințe se transformă în linii de forță și creează un ciudat balet politic. În care o vedem de pildă pe Dăncilă dând înapoi în privința reformării Justiției, a mutării Ambasadei Române de la Tel Aviv la Ierusalim, important măr al discordiei între Guvern și Președinție, și o vedem și pe Ana Birchall, care s-a făcut că nu aude apelurile telefonice ale lui Liviu Dragnea date înainte de încarcerarea acestuia, și care și-a postat de îndată o fotografie făcută cu ambasadorul Statelor Unite în România. Observăm în acest balet ușor grotesc și modul în care urmează să fie operate schimbările în conducerea partidului și în Executiv.
Există în mod indiscutabil din direcția doamnei Dăncilă o strategie de tatonare. Dacă vom și când pleacă PSD de la guvernare, vom avea răspuns și la celelalte întrebri care generează dispute puternice în interiorul celor trei partide politice din topul fruntaș.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
Trump semneaza acorduri militare cu Qatar în valoare de aproape 3 miliarde de dolari, intensificând parteneriatul strategic

Într-un moment cheie pentru securitatea regională, Qatar va cumpăra drone de ultimă generație și sisteme anti-drone din partea companiilor americane de apărare
Trump încheie acorduri majore cu Qatar pentru întărirea alianței
Președintele Donald Trump a semnat astăzi, în cadrul unei ceremonii oficiale, două importante acorduri de apărare cu Qatar, consolidând astfel parteneriatul strategic în domeniul securității regionale. Qatar va plăti aproape 2 miliarde de dolari pentru dronele fără pilot MQ-9B de la General Atomics și un miliard de dolari pentru sisteme de contramăsuri anti-drone de la Raytheon.
Acordurile, deja aprobate, primesc acum o confirmare oficială
Deși ambele achiziții fuseseră deja aprobate de Departamentul de Stat al SUA, evenimentul de semnare a reprezentat angajamentul oficial al Administrației Trump de a accelera investițiile Qatarului în securitatea comună. White House a subliniat că aceste decizii „accentuează intenția președintelui Trump de a intensifica colaborarea în domeniul apărării, sporind descurajarea regională și beneficiind industria de apărare americană”.
Un semn clar al angajamentului în regiune
Prezent în timpul ceremoniei, Trump a fost filmat semnând documentele, însoțit de oficiali și de reprezentanți ai companiilor implicate, în timp ce alte acorduri comerciale valorând miliarde de dolari au fost anunțate ca fiind parte din pachetul de colaborare economică.
Detaliile acordurilor de apărare
Potrivit Departamentului de Stat, în martie a fost aprobată vânzarea a opt drone MQ-9B către Qatar, cu o valoare estimată la aproape 2 miliarde de dolari. În pachetul de livrare se includ, pe lângă drone, sute de bombe, rachete, radare, sisteme de comunicații prin satelit și echipamente conexe, precum și suport tehnic american.
De asemenea, deal-ul pentru sistemele anti-drone datează din noiembrie 2022, fiind aprobat încă de atunci. În documentație se menționa solicitarea pentru 10 sisteme FS-LIDS (Fixed Site – Low, Slow, Small Unmanned Aerial System Integrated Defeat System), împreună cu 100 de interceptori, kituri de război electronic și alte echipamente conexe.
Context geopolitic și alte acorduri semnificative
Acordurile cu Qatar vin pe fondul unui alt pact major, anunțat de Casa Albă, de aproape 142 de miliarde de dolari, cu Arabia Saudită, deși detaliile respective rămân confidențiale și există semne că negocierile sunt încă în curs. În verdictul general, aceste acorduri reflectă o strategie de consolidare a influenței americane în regiune și de reconfigurare a apărării din Orientul Mijlociu, într-un moment de instabilitate și tensiuni crescute.
Actualitate
Vânzarea militară în străinătate pentru Emiratele Arabe Unite: Șase avioane Chinook și alte echipamente în valoare de peste 1,3 miliarde de dolari

Aprobarea oficială în contextul vizitei Președintelui Trump în Orientul Mijlociu
Pe fondul vizitei oficiale a președintelui Donald Trump în regiune, care a început în Arabia Saudită, Departamentul de Stat al SUA a anunțat că a aprobat o posibilă vânzare militară externă (FMS) către Emiratele Arabe Unite a șase elicoptere Chinook CH-47F, în valoare estimată la 1,32 miliarde de dolari.
Detalii despre acord: Echipamente și capabilități avansate
Potrivit comunicatului, această tranzacție va dota flota de elicoptere, construite de Boeing, cu capabilități de refulare aer-aer, inclusiv 12 motoare T-55-GA-714A și patru piese de schimb, dar și cu sisteme GPS, de comunicație, avertizare contra rachetelor, armament, radar și detectare laser.
Obiectivele misiunilor și implicațiile pentru apărarea UAE
„Vânzarea propusă va îmbunătăți capacitatea Emiratelor Arabe Unite de a răspunde amenințărilor curente și viitoare, extinzând raza de zbuc,” se precizează în comunicat. Se așteaptă ca aceste echipamente să fie folosite în operațiuni de căutare și salvare, asistență umanitară, intervenții în caz de dezastru sau contraterorism. Oficialii asigură că Emiratele Arabe Unite vor putea integra cu ușurință aceste echipamente în forțele sale armate.
Forța de muncă și aspecte legate de transfer tehnologic
Pentru implementarea acestei vânzări, va fi nevoie de 10 reprezentanți americani (doi guvernamentali și opt contractor). Cu toate acestea, nicio mențiune nu a fost făcută despre transferul tehnologic, deși Emiratele și Arabia Saudită au solicitat producție locală în cazul oricărui angajament militar extern.
Statusul contractului și situația anterioară a pieței de Rotorcraft
Aceasta este o notificare formală transmiasă Congresului prin intermediul Agenției pentru Cooperare în Domeniul Securității și Apărării (DSCA). Totuși, acordul nu este încă definitiv, întrucât numărul de echipamente și valoarea pot fi ajustate în timpul negocierilor. În plus, această notificare deschide o perioadă de 30 de zile pentru eventuale blocări ale legislației.
În mai 2023, UAE a anulat un contract de 888 milioane de dolari pentru elicoptere Caracal cu Airbus, din cauza costurilor de întreținere ridicate și a dificultăților de adaptare la noile cerințe modulare. Acest lucru a lăsat cererea pentru noi elicoptere fără răspuns până la acest anunț.
Suport pentru Forțele Aeriene ale UAE
Pe lângă diagrama principală, Statul Departamentul a aprobat și o altă vânzare militară în valoare de 130 milioane de dolari pentru susținerea și echiparea F-16E/F Block 60, cunoscute ca „Desert Falcon”, operaționate de Emirate.
Vizita lui Trump și posibile acorduri militare viitoare
Președintele Trump a sosit astăzi în Arabia Saudită în prima sa vizită internațională oficială, urmată de întâlniri cu liderii din Emiratele Arabe Unite și Qatar. Se așteaptă anunțarea altor acorduri militare, unele semnate încă din primul său mandat. La acea vreme, administrația Trump a autorizat prima înțelegere pentru vânzarea de F-35 către un stat arab, însă această autorizare a fost ulterior suspendată de administrația Biden din cauza îngrijorărilor legate de utilizarea avioanelor stealth într-o țară cu rețeaua 5G Huawei din China.
Actualitate
Planul lui Donald Trump de a transforma temporar un Boeing 747 din Qatar în Air Force One, criticat de democrați

O potentială încălcare a conflictului de interese și riscuri pentru securitatea națională
Planul fostului președinte Donald Trump de a accepta „temporar”, ca un cadou, un avion Boeing 747 deținut anterior de familia regală din Qatar pentru a-l transforma în noul Air Force One a fost criticat vehement, astăzi, de congresmeni democrați, care au avertizat asupra unor riscuri serioase pentru interesul național și securitatea statului.
Conflicte de interese și riscuri de securitate
Potrivit mai multor publicații, în weekend, administrația Trump plănuia să accepte ca dar de la guvernul Qatarului acest avion și să-l folosească ca transport oficial pentru președinte în timpul mandatului actual. Surse citate de The New York Times susțineau că această înțelegere ar permite transferul ulterioar al proprietății către biblioteca prezidențială a lui Trump, după ce acesta părăsește funcția, ceea ce ar putea deschide calea pentru utilizarea personală a avionului.
Deși oficialii Qatarului afirmă că încă nu s-a luat o decizie finală, Trump a confirmat indirect planul, într-o postare pe Truth Social, spunând că „Departamentul de Apărare primește un CADOU, GRATUIT, un avion 747 pentru înlocuirea Air Force One învechit de 40 de ani.” Anunțul oficial urma să fie făcut în cadrul vizitei în Qatar, relatează ABC News.
Critici din partea congresmenilor
Senatorul Jack Reed (D), membru de rang al Comitetului pentru Servicii Armate din Senat, a avertizat că acceptarea avionului fără aprobarea Congresului reprezintă o „încălcare clară” a Clauzei de Emolument, care interzice oficialilor federali să accepte cadouri sau beneficii financiare din partea unor state străine fără ok-ul legislativ.
„Mai alarmant este ideea că acest avion ar putea fi folosit ca Air Force One, ceea ce ar crea riscuri imense de contrainformații, oferind o țară străină acces la sisteme sensibile și comunicații”, a declarat Reed.
Deputatul Joe Courtney (D), președintele subcomitetului de operațiuni navale și forțe de proiecție a Camerei, care supraveghează programul Air Force One, a spus că planul este „total inutil” având în vedere faptul că programul de înlocuire VC-25B este programat pentru livrare în 2027.
„Air Force One nu este doar un avion de lux, ci necesită sisteme avansate de securitate și comunicații”, a spus Courtney. „Dacă Trump alege să urmeze această cale, va genera costuri și întârzieri inutile în modernizarea flotei actuale.”
Riscuri de contrainformații și vulnerabilități
Senatorul Mark Kelly (D), fost pilot de Navy și membru în subcomitetul pentru aviație și teren, a avertizat că tot aeroplanul trebuie să fie securizat și actualizat pentru a proteja conversațiile președintelui și interesele naționale, fiind nevoie de tehnologii sofisticate, sensori, comunicații criptate și sisteme de apărare antirachetă.
Mai mulți senatori democrati au declarat că ar putea merge până la introducerea măsurilor legislative pentru a bloca această înțelegere.
Senatorii Brian Schatz, Chris Coons, Cory Booker și Chris Murphy au spus că vor cere Senatului să reafirme principiul conform căruia oficialii publici nu trebuie să folosească poziția pentru câștig personal. Un consilier al senatorului Schatz a confirmat că acesta intenționează să depună o rezoluție de condamnare a planului lui Trump.
Obiecții și investigații
Senatorul Murphy a declarat pe rețeaua X că va obstrucționa vânzările de arme către țări care ar putea să-i favorizeze personal pe Trump, menționând în mod special darul Qatarului și investițiile din Emiratele Arabe Mudele.
Deputatul Ritchie Torres a trimis o scrisoare către inspectorul general al Departamentului Apărării și alte organisme de control, solicitând anchete asupra transferului avionului.
Trump consideră că avionul este un cadou pentru Departamentul de Apărare
Întrebat despre îngrijorările legate de faptul că avionul ar reprezenta un cadou personal, Trump a insistat că este un dar pentru Departamentul de Apărare și a spus: „Ne dau un avion gratuit. Aș putea să spun că nu dorim, să plătim noi, sau chiar să spun: ‚Mulțumesc foarte mult,’ știți?”
Contextul mai larg al planurilor de înlocuire a Air Force One
Planul lui Trump de a primi această aeronavă vine într-un context mai amplu, în care administrația sa pregătește achiziționarea primului dintre cele două noi aeronave presidintiale de la Boeing, cu termen limită înainte de 2029. Acest efort implică și colaborarea cu miliardarul Elon Musk pentru reducerea costurilor și accelerarea proiectului.
Experta Darlene Costello, responsabilă de achiziții în cadrul Forțelor Aeriene, a declarat săptămâna trecută că Boeing anticipează că primul VC-25B ar putea fi livrat în 2027, dacă cerințele tehnice actuale sunt relaxate. În opinia companiei, costurile programului s-au triplat față de contractul de 3,9 miliarde dolari, iar finalizarea proiectului mai întârzie din cauza obstacolelor tehnice legate de modernizarea avionului.
Viziunea asupra modificărilor planificate
CNBC a raportat că o companie precum L3Harris colaborează deja cu guvernul pentru a modifica avionul Qatarian, însă natura completă a modificărilor rămâne neclară. Un oficial american a spus pentru The New York Times că speranța este ca avionul Qatarian să fie livrat până la sfârșitul anului, dar acest termen, cel mai probabil, nu va permite realizarea modificărilor majore.
Riscuri de securitate și vulnerabilități
Senatorul Elissa Slotkin (fost analist CIA) a avertizat pe rețelele sociale că avionul Qatarian ar putea fi extrem de vulnerabil la bug-uri, dispozitive de urmărire și alte echipamente de spionaj, mai ales pentru că Qatarul a avut acces asupra avionului în timpul fazelor de producție. Ea a făcut referire la operațiunei secrete israeliene de sabotaj din Liban, adăugând că accesul în timpul fabricației poate avea consecințe grave pentru securitatea națională.
-
Exclusivacum 4 zile
Teatru de proastă calitate și impostori de doi bani în Ploiești: Escrocheria anului – doi farisei care-și fură „icoanele” și-și joacă rolurile de-adevărate prosteală
-
Exclusivacum 3 zile
Secția-fantomă de la Penitenciarul Târgșor: milioane risipite și o stare de criză repetată
-
Exclusivacum 4 zile
Vlad Nichita, la marginea eșecului? Avocatul plătește prețul dezvăluirilor noastre și amână verdictul final
-
Exclusivacum 23 de ore
Scandalul imobiliar al secolului la Ploiești și București: mafie, escrocherie și impostură pe ruinele Legii!
-
Exclusivacum 4 zile
Tot mai multe confirmări oficiale despre ilegalitățile din Vama Ploiești: O criză generalizată de corupție și ilegalități
-
Exclusivacum 2 zile
Un elev de poliție din Câmpina demonstrează curaj și responsabilitate în Târgu-Jiu
-
Ancheteacum 3 zile
Primul judecător de la Înalta Curte de Casă și Justiție care se pensionează după anunțul creșterii vârstei de pensionare
-
Exclusivacum 3 zile
Inspecția Muncii din IGPR, un exemplu de ineficiență și birocrație