Connect with us

Actualitate

Invincibila Securitate

Publicat

pe

Unul dintre miturile cele mai puternice, care domină în societatea noastră, este omnipotența Securității. Vechi și noi. Care provine dintr-un alt mit. Și anume că, în absența Securității, România ar fi expusă unor uriașe riscuri de securitate, putându-se ajunge la invadarea statului de către un număr uriaș de dușmani disimulați, având drept consecință dezmembrarea. Iar acest mit transcende regimurilor politice. În realitate, cum stăm?

Istoricii serviciilor de securitate românești – și aici mă refer nu la foști reprezentanți ai instituției, ci la oameni de știință care operează cu instrumente adecvate – au încercat să evalueze în ce măsură Securitatea din perioada comunistă a răspuns nevoilor de securitate ale statului. Iar concluziile sunt dezarmante. În ceea ce privește apărarea regimului și a formei de stat față de propriul popor, Securitatea s-a dovedit extrem de eficientă. A identificat și a anihilat aproape toate persoanele care s-ar fi putut opune instaurării și menținerii regmului totalitar. Mai departe și-au făcut treaba procurorii și judecătorii, aruncând după gratii sute de mii de concetățeni și suprimând chiar o parte dintre aceștia în cumplitele locuri de detenție administrate de statul comunist. La acest capitol, Securitatea și-a făcut datoria cu vârf și îndesat. Dar atunci când vorbim de riscurile de securitate ale unui stat, în mod normal nu ne referim la cetățenii acestuia, care ar putea face opoziție politică.

Adevăratele riscuri de securitate vin de afară. Din direcția dușmanului extern. În anii comunismului, mult timp dușmanul extern al României a fost identificat în rândul statelor occidentale, în special al statelor membre NATO. Pentru întreg lagărul socialist, acolo se găsea inamicul. În a doilea rând – și asta abia în a doua parte a regimului totalitar, sfârșitul perioadei Dej și întreaga perioadă Ceaușescu – a mai apărut un inamic, care rareori a fost identificat explicit în documentele oficiale. Uniunea Sovietică și celelalte state ale Tratatului de la Varșovia. Care și ele au fost însemnate drept generatoare de insecuritate pentru România. Prin urmare, în prima perioadă până prin 1964-1965, Securitatea a luptat și pe frontul intern, dar și pe frontul extern, concentrându-se asupra pericolului restaurației democrației, iar în a doua perioadă, începând din ’64-’65, a mai fost conturat drept țintă și un alt potențial dușman extern, Uniunea Sovietică și toate celelate state ale Tratatului de la Varșovia. Din această nouă și amplă perspectivă, e interesant de văzut cum a răspuns Securitatea ca instituție acestor provocări legate de insecuritatea statului român.

Iar istoricii au început să fac bilanțuri. În lucrările de specialitate apar consemnate din ce în ce mai frecvent performanțele și contraperformanțele Securității pe toate fronturile enumerate mai sus. Și care sunt în esență concluziile?

1). Sub regimul Dej, în plan extern, Securitatea română a înregistrat câteva performanțe, reșind să acceseze informații din sistemul de apărare NATO, dar acestea au fost livrate imediat Moscovei, care  le-a utilizat mai ales în folos propriu. De altfel, rețelele de spioni care au realizat asemenea performanțe, în frunte cu rețeaua Caraman, care a spart cele mai importante secrete NATO, au lucrat nu numai în folosul Uniunii Sovietice, dar, din câte s-a confirmat ulterior, erau chiar recrutate de KGB. În aceste condiții, e greu să mai vorbim despre spioni români performanți pe frontul invizibil al spionajului militar. Erau de fapt spioni sovietici acționând sub steag românesc.

2). Ulterior, sub regimul Ceaușescu, Securitatea externă nu a mai obținut informații relevante în plan militar, dar s-a concentrat în schimb în alte două direcții. A monitorizat cu rezultate notabile organizațiile teroriste și întreaga vață politică din Orientul Mijlociu și a inițiat un mecanism de furt sistematic al unor descoperiri științifice și tehnologice, pe care le-a utilizat uneori cu succes în beneficiul industriei românești. Operațiunile legate de organizațiile teroriste și de Orientul Mijlociu nu au contribuit în mod direct și decisiv la apărarea siguranței naționale a României, dar au oferit regimului Ceaușescu și lui Ceaușescu personal pârghii importante în domeniul informațiilor sensibile, pe care acesta le-a utilizat cu succes în folosul României în acțiunile sale de politică externă. Este un domeniu în care Securitatea a performat, dar acest domeniu a contribuit doar indirect la apărarea și garantarea singuranței naționale a României. În ceea ce privește furtul de tehnologie, acesta rămâne un furt și atâta tot. Prin furt, niciun stat nu dobândește mai multă securitate națională.

3). În ceea ce privește lagărul socialist, Securitatea a înființat două servicii speciale, care au încercat să monitorizeze acțiunile Moscovei îndreptate împotriva României, dar și operațiunile de acest fel puse la cale de alte state socialiste, în special Ungaria și Republica Democrată Germania. În ultimii 30 de ani, am avut cu toții acces – și cu atât mai mult istoricii de specialitate – la un bogat material documentar vizând aceste domenii. Iar concluzia mea cel puțin, care nu este contrazisă ci, dimpotrivă, confirmată de istorici, este că, în general, atunci când nu a fost trădătoare, activitatea securiștilor care au lucrat în aceste domenii s-a rezumat la sintetizarea sistematică a zvonurilor care circulau sau a informațiilor din surse deschise. În realitate, după cum s-a aflat, serviciul destinat contracarării acțiunilor de spionaj ale Moscovei pe teritoriul României era contaminat la vârf. În sensul că mai mulți dintre conducătorii acestui serviciu lucrau de fapt în slujba Moscovei. De altfel „eficiența” acestor servicii s-a văzut în decembrie 1989 și apoi pe tot parcursul anului 1990, când România a fost transformată într-un șvaițăr de către serviciile de informații ale „stateor prietene”. Și când România a fost literalmente la un pas de a fi dezmembrată ca stat.

4). Și nu a mai rămas decât să ne întoarcem din nou la dușmanul intern, pe care Securitatea ceaușistă a știut să-l anihileze astfel încât valul revoluționar care a cuprins întreaga Europă în 1989 să se oprească în stăvilarul de la București, transformându-se într-o baie de sânge. Practic, singurii agenți ai schimbării au fost agenți nu anticomuniști, ci anticeaușiști, aproape toți agenți ai Moscovei destinați să preia puterea după răsturnarea și asasinarea lui Ceaușescu.

A mai existat și mai există un domeniu în care Securitatea obține rezultate performante. În domeniul creării și alimentării zvonurilor false. Al scenariilor de tot felul generatoare de confuzie în rândul populației și al forțelor politice, care încerarcă să instaureze democrația. Din acest punct de vedere, pentru a-și prezerva puterea și pentru a-și conserva acest mit al performanțelor din perspectiva anihilării riscurilor de securitate, serviciile noastre de informații au ales în general să servească sau să mimeze că servesc cele mai retrograde forțe politice, care au reușit pentru perioade lungi de timp să acapareze puterea politică.

Astăzi auzim frecvent afirmația conform căreia serviciile de securitate din România sunt indispensabile pentru menținerea siguranței acestui stat. Dar, la fel ca și în trecut, nimeni nu a reușit să facă vreo demonstrație asupra incidentelor reale de securitate la care a fost expusă România și unde serviciile secrete au intervenit cu succes. Nu există nici teroriști și nici spioni documentați, prinși și condamnați ca rezultat al activității unor servicii secrete extrem de generos bugetate de stat. În schimb, toată lumea a văzut cum România a pierdut imens din avuția ei națională, fără ca serviciile de informații să fi intervenit în vreun fel, furnizând la timp informații concludente factorilor de decizie politică.

Ceea ce nu înseamnă că România nu are nevoie de servicii de informații. Ba da! Are. Are nevoie de mai puține servicii de informații, mai mici sub aspect numeric, bugetate corespunzător, dar proporțional cu resursele acestui stat și cu adevărat eficiente. O eficiență pe care să o poată identifica cetățenii României. Pentru că încrederea acestora nu se poate susține doar prin vorbe sau doar prin lozinci.

Sorin Rosca Stanescu

 

 

Actualitate

Schimbare radicală în contractele IT ale Pentagonului: Întrebări și provocări

Publicat

pe

De

Scrisoarea lui Pete Hegseth: Încercarea de a restructura consultanța IT

Recenta notă semnată de secretarul pentru Apărare, Pete Hegseth, a stârnit controverse în rândul experților, care se întreabă cum va fi implementată această schimbare majoră în modul în care Pentagonul gestionează contractele de consultanță IT și dacă instituția poate aduce cu adevărat aceste servicii „în interior”.

Terminarea Contractelor IT de 5,1 miliarde de dolari

În data de 10 aprilie, Hegseth a ordonat încetarea a patru contracte de IT, a solicitat Chief Information Officer al Pentagonului și Departamentului condus de Elon Musk să finalizeze o revizuire a modalității de înregistrare a serviciilor de consultanță IT, și a impus un audit pentru toate licențele software deținute de departament.

Totuși, analiștii susțin că anunțarea anulării contractelor în valoare de 5,1 miliarde de dolari este probabil cea mai ușoară parte a acestui proces.

Detalii insuficiente în memoriu

Matt Pearl, directorul programului Strategic Technologies la Center for Strategic and International Studies (CSIS), a declarat că nota lui Hegseth „nu oferă multe detalii” despre modul de realizare a obiectivelor propuse.

Greg Williams, directorul Centrului pentru Informații de Apărare, a fost mai incisiv, afirmând: „Acest memoriu pare a fi o directivă, dar nu include suficiente detalii pentru ca cineva să poată acționa. Este o direcție, o celebrare sau doar o nebunie?”

Mesaje contradictorii și provocări de implementare

Ambii experți au subliniat că memoriul din 10 aprilie transmite mesaje mixte, având în vedere că a apărut la trei zile după un alt memoriu semnat de adjunctul secretarului pentru Apărare, Stephen Feinberg, care sublinia că fiecare rol civil ar trebui „reclasificat, externalizat sau eliminat” dacă nu contribuie direct la letalitate, pregătire sau descurajare strategică.

„Este puțin confuz”, a remarcat Williams. „Ai pe adjunctul secretarului care vrea să externalizeze tot, iar peste trei zile, secretarul pentru Apărare spune că vrea să înregistreze serviciile.”

Necesitatea revizuirii rolului contractanților

În ciuda confuziilor create de nota lui Hegseth, Williams susține că organizarea unei evaluări critice cu privire la cheltuielile pe servicii externalizate de IT este o idee bună. „Se pare că încearcă să elimine intermediarii, dar întrebarea rămâne: ”Avem cu adevărat nevoie de acest intermediar?””, a declarat el.

Pearl a adăugat că există oportunități de a înregistra servicii IT care ar putea fi benefice pentru Pentagon.

Opinii divergente asupra costurilor și eficienței

David Berteau, președinte și CEO al Professional Services Council, a contestat ideea, argumentând că istoria arată că este puțin probabil ca Pentagonul să poată prelua aceste sarcini la un cost mai mic decât contractele existente. „Istoria sugerează că, atunci când sunt contabilizate toate costurile, este aproape întotdeauna mai scump pentru guvern să facă acest lucru.”

În plus, Williams a subliniat că, în cazul în care Pentagonul ar încerca să preia aceste servicii, este puțin probabil să aibă personalul necesar pentru a realiza lucrările în valoare de 4 până la 5 miliarde de dolari.

Provocări semnificative în implementarea memorandumului

Pearl a menționat că, pe lângă resursele limitate, Pentagonul nu are capacitatea să efectueze o revizuire a modului de înregistrare a serviciilor IT în termen de 30 de zile, așa cum este stipulat în memoriu. De asemenea, este nerealist să se finalizeze auditul licențelor software în termen de opt zile de la semnarea memorandumului.

„Cu Pentagonul, ai nevoie de probabil câteva săptămâni sau, realist vorbind, luni, doar pentru a înțelege toate licențele pe care le folosesc”, a concluzionat

Citeste in continuare

Actualitate

Grecia iși consolidază capacitățile de apărare cu sistemul ambițios Achilles Shield

Publicat

pe

De

Inovație în apărarea națională

În timp ce Statele Unite, Turcia și alte țări își croiesc calea către un sistem de apărare aeriană cuprinzător de tip israelian, oficialul de vârf al apărării din Grecia, ministrul Apărării Naționale Nikos Dendias, a declarat că sistemul său ambițios Achilles Shield este considerat „inima” armatei moderne a țării. Într-un articol postat pe site-ul Ministerului Apărării, Dendias a descris Achilles Shield ca având capacități „anti-rachetă, anti-aer, anti-dronă, anti-nava și anti-submarin”, permițând navelor și avioanelor de vânătoare să opereze mai departe de teritoriul grecesc.

Detalii și viitorul sistemului

Dendias nu a oferit detalii suplimentare despre Achilles Shield, dar raportările anterioare menționează că programul este evaluat la 2,8 miliarde de euro (3 miliarde de dolari), iar sistemul ar putea deveni operațional în 2027. Aceste comentarii vin după un raport Reuters din noiembrie, care afirma că Grecia a intrat în discuții cu Israelul pentru a dezvolta, potențial, o versiune a sistemului Iron Dome, bazată pe sistemul de apărare aeriană pe distanțe scurte produs de Rafael.

Contextul geopolitic și tensiunile regionale

Sistemul de apărare aeriană al Israelului constă în trei straturi de apărare, Iron Dome fiind cel mai de bază. În cursul conflictului din Gaza, Iron Dome a interceptat „mii de rachete” alături de drones și rachete de croazieră, conform Ministerului israelian al Apărării. Aceasta a atras un interes crescut din partea țărilor dornice să replicate succesul sistemului.

Raționamentul din spatele Achilles Shield se leagă de tensiunile regionale, în special cu Turcia și disputele de lungă durată asupra Ciprului și Mării Egee. Dendias a subliniat importanța consolidării „prezenței de apărare” a Greciei și rolului său ca pilon de stabilitate și furnizor de securitate în regiunea mediteraneană estică și Europa de sud-est.

Modernizare strategică și inovație

Grecia plănuiește o modernizare ambițioasă a forțelor sale armate, cu un cost estimat de 25 de miliarde de euro pe parcursul următorilor 12 ani, conform Agenda 2030. Armata greacă va beneficia de cea mai mare reformă de acest tip, cu scopul de a proiecta puterea națională printr-o politică de apărare totală.

Centrele pentru Apărare și Inovație, înființate anul trecut, au început deja să contribuie la această schimbare și vor consolida „prezența Greciei” ca producător de soluții inovatoare, reducând dependența de sistemele fabricate în străinătate. Ministrul a menționat, de asemenea, că Grecia este pregătită să „profite” de deciziile recente din cadrul programului ReArm Europe al Uniunii Europene.

Achiziții navale și colaborare cu SUA

Pe de altă parte, Dendias a evidențiat că este examinată „posibilitatea participării țării la proiectarea și construcția fregatelor de tip Constellation împreună cu Statele Unite.” SUA a însărcinat constructorul de nave italian Fincantieri să construiască aceste fregate înlocuind navele de luptă Littoral, deși construcția se află cu ani în întârziere.

În concluzie, Grecia își redefinește strategia de apărare prin investiții în tehnologii avansate și colaborări internaționale, asigurându-și astfel un rol proeminent în stabilitatea regională.

Citeste in continuare

Actualitate

Atenție la schemele de recrutare: Air Force alertează asupra riscurilor implicate în ofertele de la entități străine

Publicat

pe

De

Prudență la ofertele de locuri de muncă

Biroul de Investigații Speciale al Forțelor Aeriene (AFOSI) a emis un avertisment către membrii săi, actuali și foști, cu privire la o „schemă de recrutare” menită să îi determine să lucreze pentru entități de informații străine. Aceste oferte, deghizate sub forma unor joburi bine plătite, sunt de fapt operațiuni de informații, a menționat agentul special Lee Russ, director executiv al Biroului de Proiecte Speciale din cadrul AFOSI.

Ținte vizate și mesaje

Un analist de contrainformații anonim a subliniat că aceste mesaje nu sunt întâmplătoare, ci încercări deliberate de a exploata încrederea. Mesajele vin adesea sub forma unor oferte de consultanță de pe rețelele sociale, tactică ce a devenit tot mai agresivă și rafinată.

Lipsa de supraveghere instituțională

Atunci când entitățile străine contactează membrii forțelor în mod privat, aceasta aduce o lipsă de supraveghere instituțională. Acțiunile personale nu beneficiază de aceleași măsuri de siguranță ca cele oficiale, permițând adversarilor să profite de lipsa de protecție.

Alerte și reacții guvernamentale

Avertismentul AFOSI vine în contextul altor avertismente similare de la guvernul SUA și partenerii săi internaționali. Centrul Național de Contrainformații și Securitate (NCSC) a semnalat eforturi de recrutare de spioni străini, inclusiv chinezi, care se prezintă drept firme de consultanță sau headhunteri pe platformele de networking social și profesional.

Eforturile Chinei și reacția internațională

În iunie 2024, parteneriatul de informații Five Eyes a acuzat în mod colectiv China de recrutarea personalului militar occidental pentru instruirea armatei sale. Armata Populară de Eliberare a Chinei a utilizat firme private pentru a-și ascunde legăturile, oferind salarii exorbitante.

Directorul NCSC de atunci, Michael Casey, a afirmat că guvernele occidentale au luat măsuri recente care au afectat aceste operațiuni, dar eforturile de recrutare ale PLA continuă să evolueze ca răspuns.

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv22 de ore ago

23 Aprilie 2025 – Sărbătoarea Sfântului Gheorghe

Importanța sărbătorii Pe 23 aprilie, Biserica Ortodoxă sărbătorește Sfântul Mare Mucenic Gheorghe, un sfânt venerat de creștini, cunoscut și sub...

Exclusiv22 de ore ago

Avertisment de la DNSC privind o fraudă în creștere prin apeluri telefonice false

Tipuri de fraudă folosind identități false Directoratul Național pentru Securitate Cibernetică (DNSC) a emis un avertisment cu privire la un...

Exclusiv2 zile ago

Minunea de Paște la Baia Mare: Un bărbat in cărucior cu rotile își recapătă mobilitatea

O poveste uimitoare Într-o întâmplare surprinzătoare, un bărbat din Baia Mare, care a decis să cerșească folosind un cărucior cu...

Exclusiv3 zile ago

Sfârșit de epocă: Moartea Papei Francisc la 88 de ani marcheză o transformare globală

Un lider spiritual simbolic se stinge, lăsând în urma sa o moștenire de deschidere și reformă în Biserica Catolică Un...

Exclusiv3 zile ago

Incident rutier: Șofer cu permis suspendat și alcoolemie mare, prins în urma unei urmăriri

Un bărbat care avea permisul de conducere suspendat de 6 luni și o alcoolemie de 0,88 mg/l alcool pur în...

Exclusiv4 zile ago

Mesaj de Paște de la Echipa Incisiv de Prahova

Dragi cititori, Cu ocazia Sfintelor Sărbători de Paște, vă transmitem cele mai calde urări de sănătate, liniște sufletească și bucurii...

Exclusiv5 zile ago

Sâmbăta Mare: Tradiții, obiceiuri și ce nu trebuie să faci in această zi

Pregătiri pentru Învierea Domnului Sâmbăta Mare este ziua de dinaintea Învierii Domnului, un moment de tihnă și pregătire spirituală pentru...

Exclusiv5 zile ago

Reflectii asupra indiferenței sociale

Provocare la meditație Vitalie Josanu, reprezentant al Sindicatului Diamantul, invită la o profundă meditație asupra valorilor morale și a responsabilității...

Exclusiv5 zile ago

Procurorul „aruncat”: Mâna nevăzută a senatorului „Melcilor” asupra justiției

Teatrul absurdității în afacerile cu deșeuri Un circ în jurul gunoaielor (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), etc Într-o...

Exclusiv6 zile ago

Analiză juridică asupra inaplicabilității interdicțiilor din proiectul de lege privind mercenariatul pentru polițiștii suspendați

Considerații preliminare Analiza se concentrează asupra aplicabilității interdicțiilor incluse în proiectul de lege ce modifică diverse acte normative din domeniul...

Exclusiv6 zile ago

Mușamalizarea organizată: Răspunsuri insălătoare și coordonate de la vârful IGPR

Context și scopul analizei În ultimele luni, Sindicatul Polițiștilor “Diamantul” a identificat un model sistematic de dezinformare și disimulare a...

Exclusiv6 zile ago

Alerta roșie: FSANP cere acțiuni imediate pentru siguranța penitenciarelor din România

Context internațional și precedent alarmant Recenta serie de atacuri asupra închisorilor din Franța a generat un semnal de alarmă în...

Exclusiv6 zile ago

Destructurarea unei rețele internaționale de inșelăciune în domeniul suplimentelor alimentare

Sprijin internațional în combaterea infracționalității Poliția Română, în colaborare cu specialiști din cadrul EUROPOL, a oferit asistență ofițerilor de investigație...

Exclusiv6 zile ago

Percheziții în Pogoanele: Trei persoane reținute pentru inșelăciune în domeniul relațiilor online

Acțiune coordonată împotriva infracțiunilor economice Polițiștii Serviciului de Investigații Criminale Buzău, sub coordonarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Pogoanele, au...

Exclusiv7 zile ago

CSM acordă certificat de bună purtare foștilor procurori de la DNA Ploiești/„Dezvăluiri de noaptea minții”

Secția pentru procurori în materie disciplinară din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) a emis un nou certificat de bună...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Top Articole Incisiv