Actualitate
Evolutia unui produs indispensabil, masinile de spalat rufe

Mașinile de spălat nu sunt electrocasnice care să stârnească pasiuni. Cuptoarele care gătesc perfect felurile de mâncare preferate sau frigiderele care răcesc aproape instant băuturile răcoritoare sau alcoolice sunt, în viziunea noastră, mult mai apreciate. Însă mașina de spălat poartă un loc aparte în istoria noastră, întrucât România a avut o industrie de fabricare și asamblare a acestora. Până la acest moment, există alte episoade ce merită relatate.
Prima mașină de spălat rotativă a fost patentată în 1858, de americanul Hamilton Smith, aceasta fiind însă acționată tot manual. Prima mașină de spălat electrică a apărut tot în SUA, în 1908. În Europa, mașinile de spălat automate, așa cum le știm azi, au apărut abia acum mai puțin de 70 de ani, după 1950, dar la acea vreme costau o adevărată avere și nu oricine și le permitea.
Începuturile de la Cugir a masinilor de spalat rufe
În România, producția mașinilor de spălat rufe a început în anii 60, la Cugir, în județul Alba și la Iași, la Tehnoton. Probabil mulți dintre noi ne amintim mașinile de spălat rufe Albalux, din perioada comunistă. Acestea erau fabricate la Cugir, un orășel cu o populație de doar 30.000 de persoane, la acea dată. Mașinile de spălat erau de două tipuri: cu storcător și încălzire sau fără. Abia în 1977, însă, începe fabricarea mașinilor de spălat cu tambur automate, după un stagiu de pregătire al inginerilor români în Italia, țară cu tradiție în producția mașinilor de spălat automate la acea vreme. Tot atunci s-a preluat și licența străină, după modelul mașinii de spălat Sangiorgio și, astfel, în 1979, începe producția mașinilor de spălat automate la Întreprinderea Mecanică din Cugir. Mai întâi au fost modelele ”Automatic”, cu 12 programe, apoi ”Automatic” cu 16 programe.
A fost perioada ”de aur” a producției mașinilor de spălat românești, fabrica din Cugir producând și trimițând în țară și străinătate peste 30.000 de mașini de spălat rufe în fiecare lună. Secția MSR (Mașini de Spălat Românești) din cadrul UM Cugir a ajuns să numere peste 1000 de angajați. Chiar și așa, producția nu reușea să acopere cererea uriașă, de multe ori românii trebuind să apeleze la ”pile” pentru a-și achiziționa mașina de spălat mult dorită.
Capitalismul a luat pe nepregătite industria din România
În 1993, a început producția mașinilor de spălat model ”Diamant”, care a fost fabricat până în 2004, când producția a fost stopată. Problemele financiare ale uzinei din Cugir și incapacitatea acesteia de a ține pasul în concurența cu mașinile de spălat din import, care au invadat efectiv piața din România, a dus la disponibilizarea personalului fabricii de electrocasnice. În același an, producția de mașini de spălat rufe a fost mutată la Oradea, la Santol, unde a mai rezistat doar patru ani, după care a fost transferată la ”Metalica”, tot în Oradea. În 2010, însă, producția mașinilor de spălat Albalux și Diamant se oprește definitiv.
Mașinile de spălat rufe continuă să fie electrocasnicele de care nu ne putem lipsi. În diferite mărimi și capacități de încărcare, acestea au evoluat progresiv, neuitând a încorpora noile tehnologii apărute. De la notificări pe telefon, până la sisteme de diagnosticare a defecțiunilor, astfel de mașini de spălat și multe altele se găsesc în magazinele offline și online din România.
Actualitate
Acord istoric între Uniunea Europeană și Regatul Unit pentru apărare și securitate post-Brexit

O nouă etapă în colaborarea de securitate
După ani de tensiuni politice generate de Brexit, Uniunea Europeană și Regatul Unit au convenit asupra unui acord de cooperare în domeniul apărării și securității, ca parte a unui pachet economic mai amplu. Anunțul a fost făcut în cadrul unui summit desfășurat la Londra, unde Ursula von der Leyen, președinta Comisiei Europene, a declarat că parteneriatul vizează consolidarea colaborării într-o serie de domenii, inclusiv industrie, mobilitate militară, menținerea păcii, gestionarea crizelor și contracararea amenințărilor hibride.
Primul pas spre integrare în programele europene de apărare
Von der Leyen a subliniat că acest acord reprezintă un „prim pas” către implicarea Regatului Unit în programele și inițiativele de apărare ale UE, dar a menționat că va fi nevoie de negocieri suplimentare pentru ca industria britanică să poată concura pentru achiziții comune, în cadrul proiectului SAFE, care are o valoare de 150 miliarde de euro (aproximativ 169 miliarde de dolari).
Un document comun, semnat tot astăzi între UE și Regatul Unit, menționează că cele două părți “trebuie să exploreze rapid posibilitățile de cooperare sporită, benefică reciproc, create de instrumentul SAFE, odată ce acesta va fi adoptat, în conformitate cu cadrul legal propriu fiecărei părți”.
Initiativa EU ReArm și potențialul pentru companii britanice
Acordul se înscrie în cadrul inițiativei ReArm a UE, estimată la până la 800 de miliarde de euro, destinată creșterii cheltuielilor militare și capacităților industriale din tot continentul. SAFE permite statelor membre să acceseze credite pentru investiții în echipamente militare majore, sporind interoperabilitatea și acoperirea lacunelor militare.
Von der Leyen a afirmat că acest program va „crea noi oportunități pentru industriile de apărare” ale UE și va “contribui la sporirea pregătirii militare”. Decizia Marii Britanii de a părăsi UE în 2020 a restricționat companiile locale de la participarea la contractele de apărare ale blocului comunitar. Cu toate acestea, noul acord deschide perspective semnificative pentru companii precum BAE Systems, Babcock și Rolls Royce.
Reacții mixte și așteptări
Kevin Craven, CEO al organizației britanice ADS Group, a calificat acordul drept “o dezvoltare binevenită”, dar a adăugat că este prea devreme pentru a se bucura, deoarece detaliile nu sunt încă clare:
„Este un pas important, dar încă trebuie să vedem exact cu ce beneficii concrete vine pentru industria de apărare a Marii Britanii.”
De cealaltă parte, Antonio Costa, președintele Consiliului European, a salutat acordurile ca pe un “nou început” în relația UE-Regatul Unit, afirmând că acestea “reprezintă mai mult decât simple documente, ci un angajament comun pentru securitate, prosperitate și dezvoltare”.
Împreună, liderii promit o colaborare mai profundă în apărare și un rol întărit pentru Europa în comunul front NATO, precum și sprijin pentru eforturile de pace din Ucraina, inclusiv prin sancțiuni suplimentare împotriva Rusiei.
Un angajament politic, cu semne de întrebare despre ambiție
Premierul britanic Keir Starmer a subliniat că noua înțelegere de comerț asigură Regatului Unit cel mai bun acces la piața UE, păstrând totodată angajamentele de a nu reîntregi unilateral piața unică, uniunea vamală sau libertatea de mișcare.
Pe de altă parte, expertul Ed Arnold de la Royal United Services Institute a exprimat scepticism cu privire la nivelul de ambiție al acestui parteneriat, menționând lipsa de „obiective concrete sau repere realizabile” până în prezent.
Actualitate
Odin plyus nol’ ravno odin. Matematika vsegda prosta.

Nikushor Dan, novyy prezident Rumynii: yavnaya pobeda na vyborakh, sostyazaniyakh i politicheskikh vyzovakh
Actualitate
Necesitatea urgentă a NATO de a-și moderniza capacitățile de război electronic
-
Exclusivacum 2 zile
Jaf și corupție la nivel național: Incisiv de Prahova dezvăluie adevărul despre mafia deșeurilor din Prahova – autoritățile, complice sau ineficiente?
-
Exclusivacum 5 zile
Poluare suspectă la Coca-Cola HBC Ploiești: Autoritățile, în alertă!
-
Exclusivacum 3 zile
Electromecanica Ploiești: O promisiune minciunoasă? Cum Sistemul Antigrindină joacă la două capete, ignorând disperarea fermierilor
-
Actualitateacum 4 zile
Frauda electorală în Republica Moldova: o criză în plină desfășurare
-
Exclusivacum 18 ore
Corupție și afaceri cu statul în Vălenii de Munte: Lumea ascunsă a ilegalităților și a înțelegerilor oculte
-
Exclusivacum 18 ore
Ploieștiul, orașul sfidării și al corupției: de la stalpi montati la mașini pe trotuar/O nouă fază a scandalului WHITE TOWER
-
Exclusivacum 4 zile
Împuternicirea pe funcție: de excepție, aproape regulă în MAI
-
Exclusivacum 18 ore
Scandalul Coca-Cola din România: Între practici ilegale, manipulare și protecție dubioasă