Actualitate
Scandal pe recursul compensatoriu

Nu se face o lege pentru un om sau pentru un caz. Și nici nu se desface o lege pentru o persoană. Este mai mult decât un principiu de drept. Este o regulă de bun simț. Și, pornind de aici, fără patimă, fără nici cea mai mică urmă de emoție, voi analiza recentul scandal generat de un infractor violent, care a beneficiat de recursul compensatoriu, după care a săvârșit o crimă. Trebuie anulată această lege? Dacă nu, de ce nu? Dacă da, de ce da?
Recursul compensatoriu este o formulă prin care statul, recunoscând că nu poate asigura condiții minime de existență civilizată pentru persoanele aflate în custodia sa, respectiv în penitenciare, a identificat o formă prin care să compenseze prin ceva mizeria la care sunt supuși deținuții. Astfel, ei primesc, în funcție de perioada luată în calcul, un anumit număr de zile, care se scad din pedeapsă. Sunt puși în libertate ceva mai repede. Fără a se face deosebire privind natura infracțiunilor săvârșite de aceștia și a cuantumului pedepsei. Întotdeauna, recursul compensatoriu este decis de o comisie de eliberare condiționată, condusă de un judecător.
Până la apariția recursului compensatoriu, o idee a ministrului de tristă amintire al Justiției, sub Guvernul Cioloș, numit Raluca Prună, deținuții beneficiau de reduceri de pedepse în funcție de vârstă, de numărul de ore lucrate în penitenciar, de comportamentul general și, în anumite situații, în funcție de cărțile scrise, considerate lucrări științifice. A fost generat un întreg scandal al acestor lucrări științifice, pentru care, pentru fiecare lucrare în parte, pedeapsa era redusă cu 30 de zile. În realitate, în ciuda acestei reglementări, deținuții nu au beneficiat niciodată decât în foarte mică măsură de asemenea reduceri, întrucât procurorii au atacat de regulă prin recurs deciziile de eliberare condiționată luate de comisiile din penitenciare și omologate de judecătorii.
Starea de spirit creată împotriva „corupților eliberați prematur din închisori” a determinat-o pe Raluca Prună să avanseze acest proiect al recursului compensatoriu. Dar Guvernul Cioloș a căzut. A venit rândul Guvernului Grindeanu să preia mingea din zbor. Proiectul de lege, supus aprobării Parlamentului, a trecut cu brio, fiind asumat, în ropot de aplauze de toate partidele politice și nu mai puțin de USR. Tocmai USR, care, astăzi, a preluat inițativa abrogării acestui act normativ, considerat o mare prostie și care pune într-un pericol grav ordinea și siguranța națională. Și totul a pornit de la recenta crimă săvârșită de o persoană, care a beneficiat de recursul compensatoriu.
Să ne așezăm puțin cu picioarele în apă și să încercăm să judecăm cu dreptate. Klaus Iohannis are de această dată perfectă dreptate, atunci când afirmă că gâlceava pe marginea acestui act normativ și a partidelor care și-l asumă nu are niciun rost și că politicienii ar face mai bine să găsească o soluție. Jumătatea goală paharului este că de acest recurs compensatoriu beneficiază, fără discriminare, atât cei condamnați pentru acte grave de violență săvârșite asupra persoanei, inclusiv crime cu premeditare, cât și infractorii cei mai mărunți, condamnați pentru fapte minore. De regulă, în politica statelor, actele de clemență, indiferent de natura lor, exclud anumite categorii de condamnați și, în primul rând, cei care au săvârșit acte de violență îndreptate împotriva persoanelor. De astă dată, așa cum a fost conceput acest act normativ, excepția ar fi fost de natură discriminatorie, pentru că ea pornește de la realitatea faptului că toți deținuții, fără deosebire, suferă în absența unor condiții minime de viață civilizată, asigurată de penitenciare. Prin urmare, se consideră astăzi un lucru rău faptul că de recursul compensatoriu beneficiază și asemenea persoane. Jumătatea plină a paharului este că, totuși, statul român a reușit să aducă o minimă reparație miilor de deținuți care trăiesc în condiții improprii. Și în felul acesta au fost evitate o serie întreagă de sancțiuni financiare date de Curtea Europeană a Drepturilor Omului.
Realist vorbind – poate unii vor aprecia că sunt cinic – faptul că respectivul criminal a fost eliberat ca o consecință a recursului compensatoriu cu câteva zile mai devreme, după ce a executat un număr apreciabil de ani de închisoare, nu reprezintă și nici nu poate reprezenta cauza asasinatului săvârșit de el zilele trecute. Dacă ar fi fost eliberat câtea zile mai târziu, este de presupus că s-ar fi întâmplat exact același lucru, cu observația că poate victima ar fi fost alta. Deci nu recursul compensatoriu în sine se află la originea crimei săvârșite.
Această temă extrem de grea și de complicată pe care o abordăm, cea a recuperării unor foști infractori și a reintegrării lor în societate, nu poate fi, evident, rezolvată pe calea recursului compensatoriu, oricum ar fi schimbată această lege. Dar ce ar trebui să se întâmple?
Ar trebui să se întâmple ceea ce spun toți specialiștii de ani de zile. Peniteciarele României trebuie să asigure locuri de muncă pentru toți deținuții care doresc să muncească, posibilități de calificare a acestora în toate meseriile utile societății, precum și o remunerație financiară corespunzătoare muncii prestate, din care o parte să rămână în beneficul penitenciarului, fiind destinată îmbunătățirii condițiilor de viață ale deținuților, iar cealaltă parte să fie vărsată în conturi ale acestora, care ar putea fi accesate după punerea în libertate. În al doilea rând, dacă societatea chiar dorește diminuarea semnificativă a infracționalității și recuperarea masivă a acestor oameni – număr deținuților variază între 20 și 30 de mii de persoane – este obligatorie crearea unui sistem, prin care toți cei puși în libertate să poată fi reintegrați în viața socială prin angajare în meseriile pe care le-au deprins în penitenciare. Autoritățile trebuie să-i monitorizeze cu atenție o anumită perioadă de timp, pentru a se convinge că persoanele respective se reintegrează în societate.
Prin urmare, dacă cineva vrea și poate să ia taurul de coarne, așa trebuie procedat. Și nicidecum prin cârpeli legislative. Și nici prin generarea unor nesfârșite polemici și scandaluri.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
Îngrijorări cu privire la posibile reduceri de finanțare pentru Imageria Comercială a NRO
Actualitate
Nava americană pregătește un viitor USV: Industria este invitată la zilele de discuții pentru Programul “Future Unmanned Surface Vessel”

Inițierea unui nou capitol pentru navele autonome ale Marinei SUA
Marina Statelor Unite pregătește un eveniment important pentru industria navală, urmând să organizeze o zi dedicată discuțiilor despre specificațiile pentru noul program „Future Unmanned Surface Vessel” (USV), conform unui anunț publicat astăzi.
Data și locația întâlnirii
Ziua industriei va avea loc pe 17 iunie, în Washington, DC, și va fi organizată de Biroul Executiv pentru Programe de Vehicule Navale Autonome și Combatante Mici.
Detalii despre caracteristicile USV-ului viitor
Conform solicitării, „programul Future USV va fi o navă autonomă de mare rezistență, capabilă să navigheze în open ocean cu viteze de peste 25 de noduri, fără a fi extrem de sofisticată sau costisitoare”. Vasul va fi construit conform standardelor comerciale și va avea capacitatea de a suporta interfețe, suprafață pentru încărcături și două containere de tip FEU (40 de picioare), fiecare cu o greutate de 80.000 de livre.
Importanța zilelor industriei în procesul de achiziție
Aceste evenimente sunt cruciale, deoarece reprezintă primele semne ale începerii unui proces de competiție pentru contracte valoroase, legate de programelor de bază pentru nave autonome. Participarea industriei la aceste discuții indică intenția Marinei de a avansa cu planurile pentru viitoarele USV-uri.
Dimensiuni și tipologia navei
Deși solicitarea nu specifică în mod clar dimensiunile exacte ale viitorului USV, indicii precum capacitatea de a transporta două containere FEU sugerează o dimensiune similară cu navele existente, precum USV Mariner și navele sale înrudite. Acestea sunt derivate din nave de aprovizionare offshore, cu lungimi între 150 și 200 de picioare, fiind considerate nave USV de dimensiuni medii.
Perspective și controverse privind mărimea și scopul USV-urilor
În ianuarie, contraamiralul William Daly, șeful departamentului de cerințe pentru navele de suprafață, și-a exprimat scepticismul privind ideea inițială de a avea USV-uri de dimensiuni „Medium” și „Large”. În opinia sa, este necesară o singură navă, accesibilă, cost-eficientă și ușor de produs în serie, capabilă să găzduiască cele două tipuri de încărcături previzionate: fie un magazin de muniții de mare capacitate, fie încărcături pentru recunoaștere și monitorizare (ISR).
Controlul asupra programului și opoziția din legislativ
Ca responsabil internal, cunoscut ca N96, Daly are o influență majoră asupra direcției programelor de nave autonome, iar în perioada anterioară, doi legislatori de rang înalt care supraveghează bugetul Pentagonului au cerut Marinei să își reconsidere poziția inițială privind programul de USV-uri mari, temându-se de complexitatea și de dimensiunea acestor nave.
Această întâlnire și dezbatere vor fi decisive pentru direcția de dezvoltare a USV-urilor marinei americane, urmând să contureze specificațiile definitive și strategia de producție pentru viitoarele sisteme autonome de navigație.
Actualitate
Revelații șocante din Moldova: zone întunecate și voturi care dispar misterios

Blocat și în întuneric: voturile din anumite zone au fost resimțite ca fiind falsificate sau manipulatoriu
În ultimele ore, Republica Moldova se confruntă cu suspiciuni grave legate de integritatea alegerilor. Zone precum Ialoveni și Doroști au fost martore la fenomene extrem de suspecte: în aceste localități, voturile exprimate au fost atacate de un “blackout” inexplicabil, lăsând alegătorii și observatorii în întuneric total, atât simbolic cât și practic.
Timp în care sistemul a dezvăluit intenții de manipulare
Potrivit unor surse locale și martori, acțiunea a fost percepută ca o încercare de a disimula rezultatele reale sau de a manipula procesul electoral. În aceste zone, a fost raportat “întuneric”, o expresie folosită pentru a descrie blocajele de curent și oprirea bruscă a sistemelor de vot, semn al unui posibil truc sistematic pentru a controla rezultatele finale.
Se întunecă și voturile, și transparența
Aceste incidente au stârnit îngrijorare în rândul cetățenilor și al observatorilor independenți, care susțin că astfel de acțiuni pot fi un semn clar al încercărilor de manipulare masivă, menite să orânduiească rezultatele în favoarea unor interese obscure. În condițiile în care unele zone par să fi fost “scoase din joc”, procesul electoral riscă să fie compromis irevocabil.
-
Exclusivacum 3 zile
Scandalul imobiliar al secolului la Ploiești și București: mafie, escrocherie și impostură pe ruinele Legii!
-
Exclusivacum 2 zile
Poluare suspectă la Coca-Cola HBC Ploiești: Autoritățile, în alertă!
-
Actualitateacum 2 zile
Frauda electorală în Republica Moldova: o criză în plină desfășurare
-
Exclusivacum 4 zile
Un elev de poliție din Câmpina demonstrează curaj și responsabilitate în Târgu-Jiu
-
Exclusivacum 3 zile
Organizarea ilegală a serviciului de permanență la Poliția de Frontieră: un abuz care încalcă drepturile angajaților
-
Exclusivacum 4 zile
Trafic de droguri de mare risc documentat de polițiștii din Cluj: Un bărbat de 33 de ani, arestat preventiv
-
Exclusivacum 2 zile
Sprijinul financiar pentru șefii din Poliție: sporuri de neuro-zi fără activitate operațională?
-
Exclusivacum o zi
Împuternicirea pe funcție: de excepție, aproape regulă în MAI