Actualitate
Capcana europarlamentarelor

Privim toți rezultatele unor așa-zise sondaje politice. De fapt, sunt cifre scrise pe picior și livrate opiniei publice contra cost și în scop diversionist de către impostori ai cercetărilor de piață. Așa se explică de ce unele cresc artificial scorul PSD sau îl scad artificial, în timp ce alte așa-numite institute procedează pe dos. Până la urmă însă, ce va determina rezultatul primelor alegeri? Care sunt europarlamentare. Cum va arăta harta politică din această perspectivă?
Unele partide au memoria scurtă. Și uită sau se fac că uită faptul că precedentele alegeri pentru Parlamentul European s-au desfășurat în circumstanțe care, în linii mari, rămân aceleași.
Aparent, o prognoză poate fi făcută cu ușurință. Ea se bazează pe trei elemente. 1). Un partid politic nu va obține rezultate sensibil diferite la europarlamentare în comparație cu alegerile locale și parlamentare. Procentele sunt în linii mari aceleași. 2). Pot interveni două variabile, ce ar putea face diferența față de rezultatele de acum patru ani. Prima variabilă este modul în care un partid sau altul este capabil să se mobilizeze în sensul motivării cetățenilor, pentru a vota propria listă și nu lista adversarilor politici. A doua variabilă se referă tot la mobilizare. Cu cât la vot se prezintă mai mulți cetățeni, din propriul bazin și din celelalte bazine electorale, cu atât este mai îndreptățit optimismul frontului anti-PSD. Iar reciproca este la fel de valabilă.
Când utilizez expresia „capcana europarlamentarelor”, mă refer la optimismul afișat zi de zi către reprezentanții partidelor din frontul anti-PSD. PNL, USR, PMP, formațiunea lui Cioloș, cu o identitate nepercepută de opinia publică, și Pro România, în măsura în care Victor Ponta va persevera, încercând să rupă PSD. Ei bine, toate partidele mai sus enumerate consideră că mesajul lor de tip european este mult mai convingător decât mesajul PSD sau chiar mesajul ALDE. Că ele, prin reprezentanții care vor fi trimiși în Parlamentul Uniunii Europene, vor reprezenta mai bine România, în timp ce PSD și ALDE ar fi în realitate formațiuni anti-europene, de tip naționalist, extremist, xenofob și populist, care nu ar întenționa altceva decât să ne izoleze după modelul Poloniei sau Ungariei. Prin urmare, afirmă aceștia, poporul, care este înțelept și care, într-o proporție covârșitoare, este fan UE, va acționa în consecință la alegeri.
Am mai auzit exact aceleași raționamente și în urmă cu patru ani. Cine are curiozitatea să dea timpul înapoi, nu are decât de câștigat, rememorând modul în care lideri politici, dar și analiști s-au pronunțat, anticipând rezultatele alegerilor europarlamentare. Atunci, ca și acum, mi-am permis și eu, pornind de la premizele de mai sus, să construiesc, în baza logicii formale, un raționament. Și să prognozez rezultate, care s-au dovedit corecte.
Ce s-a schimbat în ultimii patru ani în ceea ce privește priza electorală a PNL, care este principalul partid de opoziție? Acum, ca și în urmă cu patru ani, acesta dispune de un bazin electoral mai mic cu câteva procente bune în comparație cu PSD. Structura celor două electorate este în linii mari aceeași, atât din perspectivă geografică, cât și dacă luăm în calcul ocupația, pregătirea, vârsta și sexul alegătorilor. Atunci, ca și acum, PNL a afirmat că marele secret al victoriei în alegeri, pe care a mizat fără succes, va consta în mobilizarea exemplară a activiștilor organizațiilor locale, care, la rândul lor, urmau să mobilizeze cât mai mulți alegători, determinându-i să voteze. Evident, această temă este nu numai actuală, ci și vitală. Dar ca să-ți mobilizezi proprii activiști, într-un număr cât mai mare și în mod consistent, trebuie să-i motivezi. Ce argumente noi are PNL sau ce s-a schimbat în PNL de natură să creeze premizele unei mobilizări mult mai mari, în comparație cu ceea ce s-a întâmplat în urmă cu patru ani? Nimic în sens bun. Acest partid este mai dezbinat decât oricând. Fuziunea nu a fost nici până în prezent consumată. Există o ruptură vizibilă atât la centru cât și în plan local între foștii liberali și foștii pedeliști. În plus, din varii motive, mulți dintre aceștia sunt din ce în ce mai nemulțumiți de modul neprofesionist, aventurist, hazardat, impulsiv în care se face politica la centru. Atâta timp cât PNL nu este altceva decât un vehicul de tracțiune în doi timpi pentru Klaus Iohannis, un candidat prezidențial care, alergând absolut singur pe teren, abia reușește să strângă 30% dintre opțiunile de vot și atâta timp cât în planul deciziei, același PNL se transformă într-o remorcă a președintelui, șansa de a-i scoate pe activiști din casă și de a-i trimite în precampanie și în campanie în mijlocul alegătorilor este minimă.
Admițând că, printr-o minune, în următoarele câteva luni, conducerea centrală PNL ar reuși să identifice soluții și să pună în mișcare mecanisme de natură să-i mobilizeze pe activiști, ce se va întâmpla cu propriul electorat, în prezent rupt în trei? Unii cetățeni din bazinul PNL sunt anti-Iohannis și aceștia vor ezita să voteze la europarlamentare lista de candidați elaborată la Cotroceni și propusă formal de Ludovic Orban. Să ne gândim doar la un singur exemplu. Crin Antonescu. Ludovic Orban își exprimă în mod public îndoielile legate de statutul de liberal al fostului președinte PNL. Cerându-i acestuia nici mai mult nici mai puțin decât să producă dovezi în acest sens. Dacă Crin Antonescu nu se va regăsi în capul listei PNL la europarlamentare, cum vor reacționa cetățenii din bazinul electoral PNL, deloc puțini la număr, care încă îl admiră pe acest liberal pur sânge? Alți cetățeni, nici ei puțini, nu înțeleg nici în ruptul capului cum este posibil ca PNL să-și fi pierdut substanța națională, să nu mai facă nimic în beneficiul întreprinderilor mici și mijlocii, în sensul promovării unei legislații mai permisive și să sacrifice totul pe altarul multinaționalelor, care au monopolizat sectoare întregi ale economiei. Lucrurile s-au înrăutățit și din perspectiva mesajului liberal al acestui partid, mesaj care întotdeauna, cu excepția ultimilor câțiva ani, s-a concentrat asupra promovării și garantării drepturilor și libertăților fundamentale ale omului. Astăzi, de la nivel central PNL se duc în teritoriu mai multe mesaje despre pușcărie decât despre drepturi și libertăți, iar asemenea mesaje îi afectează și pe reprezentanții PNL în administrația locală, dar și pe simplii cetățeni. Și, în fine, poporul liberal nu are cum să ignore faptul că, în opoziție fiind, PNL este incapabil să combată în mod convingător tezele promovate de adversarii săi politici și să propună o alternativă. Întreg arsenalul politic al unui partid s-a redus la a vota invers orice inițiativă a majorității, la a transforma ședințele de plen sau de comisii parlamentare în mitinguri politice și la redactarea și promovarea unor moțiuni de cenzură la fel de neconvingătoare pentru electorat ca și celalalte demersuri.
Prin urmare, în ceea ce privește PNL, nimic nu s-a scimbat decât eventual în rău de la precedentele alegeri europarlamentare și până în prezent. Nici măcar fireasca erodare la guvernare, prezentă în toate democrațiile, nu-și mai poate produce efectul, de vreme ce principalul partid de opoziție se comportă ca și când are bateriile descărcate.
Și ce mai există în acest front anti-PSD, dacă încercăm să anticipăm rezultatele alegerilor pentru Parlamentul European? USR. USR, în opoziție fiind, a fost incapabil să crească. Rămâne un partid politic valid, a cărei activitate parlamentară se caracterizează prin montarea unor spectacole de sunet și lumină în Camera Deputaților și Senat. Iar, în stradă, prin incitarea la violență a formațiunilor #Rezist. USR nu dă semne că a crescut din punct de vedere electoral de la alegeri și până în prezent. În aceste condiții, de ce ar putea obține USR mai multe voturi pentru Parlamentul European? Întrebarea are rostul ei. Pentru că românii au putut observa în acești patru ani atât prestația antiromânească a reprezentanților PNL din Parlamentul Uniunii Europene, cât și mai ales prestația antiromânească a reprezentanților USR.
Toate afirmațiile de mai sus se potrivesc și pentru PMP, o formațiune în care Traian Băsescu, cel care a fondat-o, a rămas doar cu vârful piciorului prins în ușă. De altfel, PMP este pe cale să se destrame și nu este deloc exclus ca peste câteva luni să nu mai dispună de niciun grup parlamentar. Se va topi bucată cu bucată în PNL, așa cum dorește Vasile Blaga? Sau piciorul rămas înfipt în prag al lui Traian Băsescu se va mișca în sens contrar? Cine și-ar putea imagina că acest partid ar putea avea rezutate cât de cât notabile, măcar pe măsura celor anterioare în alegerile europarlamentare?
Cât îi privește pe Dacian Cioloș și pe Victor Ponta, aceștia reprezintă variabile, până la urmă lipsite de mare semnificație în ceea ce privește rezultatele la europarlamentare ale principalilor protagoniști.
PSD se va bate și probabil va obține, împreună cu ALDE, un rezultat comparabil, dacă nu cumva chiar mai bun cu cel de la precedentele europarlamentare. PNL își poate propune cel mult aceleași rezultate dezastroase, dar nu este deloc exclus să iasă mai prost. Aici trebuie însă să fac o precizare. În urmă cu patru ani, refuzând în mod tâmp promovarea pe listă a lui Mireca Diaconu, PNL și-a aplicat un autogol electoral, întrucât susținut de admiratorii săi personali, Mircea Diaconu a obținut câteva procente bune, cele mai multe smulse de la electoratul PNL, intrând astfel ca independent în Parlamentul UE. Este posibil ca un asemenea accident să nu mai aibă loc în acest an, întrucât nu-l văd pe Crin Antonescu zburdând în teritoriu pentru a-și asuma de unul singur un segment din electoratul liberal. Când vom fi foarte aproape de momentul alegerilor, voi oferi și cifre, asumându-mi răspunderea pentru prognoză, așa cum am făcut-o și până acum.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
Forțele Spațiale independente și inovatoare: inițiative pentru combatul orbital și operațiuni dinamicie

Un pachet de programe pentru a răspunde amenințărilor spațiale
Oficiul pentru Capacități Rapide în Spațiu (Space RCO) desfășoară în prezent aproximativ o duzină de programe menite să contracareze amenințările orbitale. Potențial, aceste inițiative vor conduce la dezvoltarea unei „game de produse” de subsisteme, ce vor permite Forței Spațiale să lanseze rapid noi nave spațiale cu mobilitate superioară, a declarat directorul Space RCO, Kelly Hammett.
Colaborare pentru o abordare standardizată în construcția sateliților
Hammett a indicat posibilitatea unei convergențe și parteneriate între Oficiul pentru Conștientizarea Domeniului Spațial și Operațiuni de Luptă (purtați de Col. Byron McClain, de la Space Systems Command) și Space RCO, pentru a adopta o strategie de tip „product line”, adică module și componente standardizate, pentru operațiuni dinamicie în spațiu. Aceasta presupune dezvoltarea de platforme, sarcini utile și interfețe definite, pentru a evita crearea unor sateliți „la comandă” și pentru a avansa spre o abordare repetabilă, agilă și scalabilă în stilul Space Development Agency.
De la personalizări istorice la soluții agile și comerciale
Ideea centrală, explicată de Hammett, este mutarea de la programele unicat, costisitoare și lent de dezvoltare, către platforme predefinite, reutilizabile, pentru operațiuni spațiale dinamice, precum cele utilizate de agențiile și companiile spațiale comerciale. Acest concept va permite diversificarea misiunilor, de la supraveghere la apărare și evitare a coliziunilor, prin utilizarea de „buse” (platforme operative) standardizate.
Proiecte precum Prime Fusion și înlocuirea GSSAP
Hammett a menționat că programul Prime Fusion Pilot Accelerator, implementat în colaborare cu FedTech, are ca scop accelerarea startup-urilor finanțate de capital de risc și integrarea lor cu contractorii consacrați pentru a dezvolta tehnologii de protecție pentru sateliți, precum și sisteme de evaluare și diagnoză bazate pe inteligență artificială și software de procesare video.
Un alt proiect, de natură similară, vizează contractarea de platforme „agile” pentru operațiuni dinamicie în spațiu, inclusiv pentru înlocuirea constelației GSSAP, destinat monitorizării spațiului geostaționar. Oficiul a emis o solicitare de informații pentru producția de platforme autonome, capabile să opereze minimum 48 de ore „near” geostaționar, cu funcții de întreținere orbitala, dezafectare și operațiuni de proximitate, cu termene de răspuns până pe 2 mai.
Software-ul R2C2 – viitorul operațiunilor spațiale
Pentru gestionarea flotelor de sateliți dinamicie, Space RCO dezvoltă software-ul de comandă și control bazat pe cloud, denumit Rapid Resilient Command and Control (R2C2). Acest sistem va deveni standard pentru toate sateliții operaționali, urmând să fie implementat în Delta 9 după 2026 – un nou centru al Forței Spațiale, destinat generării de forțe de război orbital și serviciului de proiecție a forțelor în spațiu.
Învățarea și integrarea în era războiului orbital
Hammett a avertizat că nu fiecare sistem personalizat tradițional va fi compatibil cu Delta 9 și procesul de integrare în R2C2. Astfel, industria trebuie să se adapteze pentru a-și demonstra capabilitatea de a se integra în platforma unică și agilă a Forței Spațiale, pentru a răspunde noilor provocări și operațiuni strategice din spațiu.
Actualitate
DIU și US Northern Command lansează două noi oportunități pentru dezvoltarea capabilităților împotriva dronelor mici de tip UAS

Inițiative pentru combaterea sistemelor neautorizate de aer
Unitatea pentru Inovație în Apărare (DIU), în colaborare cu Comandamentul Northern al SUA (NORTHCOM) și Biroul pentru contracararea UAS-urilor mici (JCO), a anunțat astăzi două noi oportunități pentru industrie pentru dezvoltarea de soluții în domeniul contracarării sistemelor neautorizate de aer (cUAS).
Solicitare pentru capacități de protecție cu impact redus
Prima inițiativă are în vedere o solicitare pentru „capabilități de protecție cu impact redus” (LCD), care să se extindă în întreaga coaliție militară și să integreze actualele programe de contrat UAV de mici dimensiuni. Potrivit DIU, aceste soluții vor contribui la cea de-a doua fază a efortului Replicator al Pentagonului, care urmărește să răspundă la creșterea amenințărilor militare ale Chinei.
Contextul și obiectivele programului Replicator
Primul program, anunțat în august 2023, prevedea distribuirea a mii de sisteme autonome, coste redus, pentru a contracara agresiunea chineză în următorii doi ani. A doua etapă, denumită Replicator 2, se concentrează în special pe soluții cUAS, iar DIU intenționează ca noile capabilități să minimizeze riscurile pentru trupele, civilii și infrastructurile sensibile, atât în interiorul, cât și în afara teritoriului național.
Leverage pentru inovație rapidă și adaptabilă
Solicitarea va folosi procesul DIU de deschidere către soluții comerciale (CSO), care permite colaborarea mai flexibilă și mai rapidă cu companii non-tradiționale din domeniul apărării. DIU speră ca această abordare să reducă timpul necesar pentru inovare și să elimine blocajele sistemice în achiziția de capabilități LCD. Aceasta se aliniază cu ordinul executiv recent, „Modernizarea Achizițiilor de Apărare și Stimularea Inovației în Industria de Apărare“, din luna trecută, ce urmărește accelerarea procesului de achiziție și simplificarea procedurilor pentru cumpărări rapide de tehnologii militare.
Termen și viitoare provocare de inovare
Termenul pentru depunerea ofertelor din partea industriei este 16 mai. În același timp, DIU a anunțat că intenționează să lanseze, în colaborare cu NORTHCOM, o competiție cu premii pentru soluții inovatoare în detectarea, identificarea și urmărirea UAS-urilor, deși detalii suplimentare nu au fost furnizate în acest moment.
Actualitate
Reconfigurare strategică: Armata SUA oprește două programe majore

Încetarea investițiilor: Motorul T901 și FTUAS
Pe măsură ce ies la iveală detalii suplimentare despre reducerile programelor Armatei SUA, un purtător de cuvânt al serviciului a confirmat planurile de a încheia lucrările pentru un nou motor de elicopter și pentru Sistemul Viitor Tactic Aerian fără Pilot (FTUAS). „Oprim investițiile și achizițiile în aceste două programe ca parte a inițiativei de transformare a armatei pentru a elibera resurse și a le reinvesti,” a declarat purtătorul de cuvânt.
Provocările motorului T901 și impactul deciziilor recente
De asemenea cunoscut sub numele de motor T901, Programul de Motor Turbina Îmbunătățită (ITEP) era destinat alimentării elicopterelor UH-60 Black Hawk și AH-64 Apache, oferind cu 50% mai multă putere și o eficiență a consumului de combustibil cu 25% mai bună. Însă, dezvoltarea a întâmpinat obstacole în ultimii ani. În ciuda planurilor Armatei de a închide proiectul, GE continuă dezvoltarea, concentrându-se pe atingerea obiectivelor contractului activ, inclusiv pregătirile pentru primul zbor din acest an.
Sfârșitul FTUAS și schimbarea de strategie
Programul FTUAS, destinat să înlocuiască RQ-7 Shadow, a întâmpinat de asemenea întârzieri, deși companiile Griffon și Textron erau încă în cursa pentru contract. În cadrul unei audieri a Comitetului pentru Servicii Armate al Senatului, senatorul Jack Reed a dezvăluit că Armata a oprit planurile pentru FTUAS. O parte din fondurile economisite va fi direcționată către dezvoltarea accelerată a Bell’s Future Long-Range Assault Aircraft (FLRAA).
Prioritizarea FLRAA: o nouă direcție
Armata a solicitat Bell o strategie pentru a accelera programul FLRAA, cu scopul de a aduce aparatul în dotarea soldaților cât mai curând posibil. „Încercăm să canalizăm resursele spre FLRAA pentru a devansa cronologia de implementare cu ani de zile. Avem nevoie de o aeronavă care să zboare de două ori distanța, cu dublă viteză și capacități superioare”, a menționat purtătorul de cuvânt.
-
Exclusivacum 2 zile
De trei ani, Incisiv de Prahova avertiza: Iată adevărul despre corupția din Penitenciarul Ploiești
-
Exclusivacum 16 ore
Teatru de proastă calitate și impostori de doi bani în Ploiești: Escrocheria anului – doi farisei care-și fură „icoanele” și-și joacă rolurile de-adevărate prosteală
-
Exclusivacum 4 zile
Dezastru în tabăra lui Nicușor Dan: campanie de dezinformare și atacuri neacoperite
-
Exclusivacum 16 ore
Vlad Nichita, la marginea eșecului? Avocatul plătește prețul dezvăluirilor noastre și amână verdictul final
-
Exclusivacum 4 zile
Ordinul MAI [S/7/2018] contrazice deciziile judecătorești privind plata sporurilor în concediu
-
Exclusivacum 2 zile
Scandal la Interne: Sindicatul Diamantul acuză abuzuri grave în acordarea majorărilor salariale „Bayraktar”
-
Featuredacum 2 zile
Unsprezece comercianți suspectați de fraudare a Sistemului de Garanție-Returnare: verificări în curs și semne de întrebare despre „musterii” din Prahova
-
Featuredacum 4 zile
Prioritizare analiză mutări polițiști promoția iunie 2025 pentru reîntregirea familiei