Actualitate
EXPLOZIV/ Confruntare intre serviciile de spionaj

Cu ceva vreme in urma dezvaluiam prezenta unor grupuri de ”ultras” germani care bantuiau pe langa Piata Victoriei pozand totul, mai ceva ca turistii japonezi. Iar cum strania ”excursie” organizata avea loc in plina desfasurare a Campionatului Mondial insistam asupra ”ratacirii” fanilor germani care, in loc sa ajunga sa-si sustina echipa in Rusia, nimerisera tocmai la Bucuresti. Lasand insa gluma la o parte, iata ca avertismentul privind aceasta stranie prezenta a fost perceput diferit de catre structurile romanesti informative.
Iohannis simte rasuflarea lui Ciolos in spate
Astfel ca in timp ce unele au incercat sa-si ia masuri de prevedere fara precedent pentru ca ”turistii” sa nu poata deturna chiar cu totul manifestarile deja ”traditionale” din Piata Victoriei, adica exact locul pe unde bantuiau tinerii ”turisti” germani in urma cu doar cateva saptamani, altele au preferat sa faca doar ce stiu ele mai bine, sa fileze. Insa cum veridicitatea informatiilor privind posibilitatea ca BND-ul german sa-si bage coada din nou in evenimentele de la Bucuresti pare sa fi fost girata inclusiv de catre structurile specializate ale partenerilor strategici ai Romaniei, unii lideri de servicii de la noi, care poate probabil ar fi imbratisat idea unui non-combat nu au putut sa mai onoreze acest ”blat”, cel putin nu la vedere. Oricum, cert este ca din cate reiese din informatiile de ultima ora intrate in posesia noastra, la aceasta ora consilierii germani din umbra care s-au intors la butoanele lui Klaus Iohannis il preseaza pe acesta sa recurga la orice strategie, oricat de ”intrusiva”, numai sa incerce sa declanseze o data provocarea ”marii emotii nationale” prin care unii incearca inca sa mai schimbe regimul politic romanesc. Iar prezenta ”omuletilor verzi” ai BND-ului german la Bucuresti, puternic ”legendata” de cealalta parte a sistemului este pusa pe seama misiunii acestora de a sustine razboiul hibrid declansat de catre ”neamtul” de la Cotroceni contra actualei Puteri politice din Romania.
Singura grija a lui Dragnea, s-o tina pe Dancila in silenzio stampa
Ceea ce ar arata disperarea ultimilor adepti ai statului paralel, care stiu foarte bine ca se afla intr-o criza de timp tot mai descurajanta. Mai ales ca de la Bruxelles si nu doar, lui Klaus Iohannis i se arata tot mai fatis ”pisica” lui Dacian Ciolos. Cel care, la randul sau beneficiaza, dupa cum bine se stie la varful sistemului de ”expertiza” DGSE-ului francez, la consultanta pe aceasta filiera incercand sa contribuie tot mai disperati si unii sefi de structuri precum generalul Marian Hapau. Pentru ca, dupa ce usile americane i s-au cam inchis in nas dupa dezvaluirea noastra privind ”escapada” moscovita din tinerete, acesta incearca acum sa relanseze legaturile DGIA, pe persoana fizica, tot cu serviciile franceze. Astfel ca, impins de la spate chiar de catre proprii sai ”omuleti verzi”, Klaus Iohannis este obligat sa ”inventeze” o ”emotie nationala”, cel tarziu pana la sfarsitul lui octombrie, cand ”marele sef” isi va prelua postul cu scopul declarat de a declansa ”deratizarea” serviciilor. Si nu este in niciun caz vorba de viitorul ambasador american, asta pentru a pastra misterul cu privire la identitatea omului de la care se asteapta spulberarea ultimelor ramasite ale statului paralel din Romania… Drept urmare, prins intre ”ciocanul” Dragnea si ”nicovala” Ciolos, Iohannis este pe deplin constient ca in luna septembrie isi poate juca ultima carte pentru a se putea impune pe plan extern ca si potential garant al stabilitatii Romaniei, tocmai in preajma preluarii Presedintiei Uniunii Europene.
Confruntare intre serviciile de spionaj
Desi ”motorul” economic franco-german al Uniunii Europene pare unul de monolit, cel putin la nivelul declarativ al liderilor celor doua state, din punct de vedere al intereselor pragmatice cu o miza financiara pur si simplu uriasa lucrurile stau cu totul altfel. Astfel ca serviciile de spionaj ale celor doua tari se afla de ceva vreme intr-o confruntare surda, pentru a-si impune suprematia asupra ”pietelor emergente”. Dintre care Romania este, cu siguranta, printre cele mai profitabile, din moment ce vanzarile colosilor occidentali din tara noastra au ajuns sa sustina de ani buni activitatea ”companiilor mama” din Franta sau Germania. Iar ”confruntarea titanilor” devine una cu atat mai acerba cu cat la mijloc este de acum si ”potul cel mare” al miliardelor de euro puse la dispozitie de bugetul Romaniei pentru inzestrarea Armatei. Si pentru a cunoaste mai bine forta celor doua structuri este suficient sa amintim ca Serviciul Federal de Intelligence al Germaniei, numit pe scurt BND este agentia de informatii externe a tarii, fondata inca dinainte de al doilea razboi mondial pentru a spiona strategiile si planurile combatantilor.
Se fac ample verificari pentru identificarea eventualilor mercenari straini din Piata Victoriei
Considerat in prezent unul dintre cele mai bogate si bine dotate servicii secrete din lume, cu tehnologii de ultima ora, BND are drept principale obiective asumate oficial contracararea atacurilor la adresa securitatii nationale si supravegherea spionajului extern, fiind insa recunoscut pentru implicarea sa majora in sprijinirea intereselor economice ale Germaniei peste hotare. La randul sau, Directia Generala pentru Securitate Externa –DGSE este principala agentie de informatii a Frantei, avand mii de agenti infiltrati in toata lumea. Ca un specific aparte al agentiei, DGSE colaboreaza foarte strans si cu serviciul de securitate interna al Frantei, avand atributii oficiale si in acest sens. Iar la fel ca si in cazul BND-ului german, si DGSE-ul francez este recunoscut pe plan intern pentru ”lobby”-ul insistent efectuat pentru promovarea companiilor franceze si a intereselor economice ale Parisului in toata lumea.
Identificarea ”mercenarilor”!
De remarcat si ca Presedintia Romaniei nu priveste deloc cu ochi buni incercarea de revenire cu orice pret a lui Dacian Ciolos in prim-planul vietii politice de la noi, fostul premier tehnocrat fiind suspectat ca ”joaca murdar” si pune o presiune apasatoare pe un Klaus Iohannis oricum depasit vadit de isteria dezbinarii tarii tocmai in plin an centenar.
”Fratia” franco-germana, doar de fatada
Astfel ca, de parca nu ar fi fost de ajuns ca se dovedeste incapabil de a gasi inca ”ac de cojocul” guvernarii pesediste, Iohannis mai are de suportat si respiratia lui Ciolos, pe care o simte tot mai pregnant in ceafa. Mai ales ca putinii consilieri romani pe probleme de Securitate ramasi loiali lui Iohannis nu se codesc sa arate cu degetul tot spre tabara pro-franceza a lui Dacian Ciolos ca fiind cea din spatele deconspirarii activitatii ”omuletilor verzi” germani. Iar o astfel de ruptura majora care macina Opozitia si care opune un Klaus Iohannis sprijinit de BND-ul german unui Dacian Ciolos agreat de catre DGSE-ul francez desigur ca nu-i poate veni decat manusa liderului pesedist Liviu Dragnea. Numai ca, atata timp cat Viorica Dancila va fi obligata sa iasa din silenzio stampa impus premierului, chiar ca oricand se poate produce un efect de bumerang care sa loveasca in plin imaginea actualei coalitii de guvernare. Oricum, ca un amanunt de ultima ora, partea de sistem care sprijina actuala Putere politica a trecut la identificarea eventualilor ”mercenari” prezenti la evenimentele violente din Piata Victoriei, inclusiv structurile de specialitate ale Ministerului de Interne fiind chestionate neoficial, dar ostentativ, daca nu cumva au fost remarcati manifestanti cu accent strain. Si cu toate ca este greu de crezut ca servicii precum BND sau DGSE ar fi facut astfel de gafe care prin care sa-si puna in dificultate oamenii, acest contraatac reprezinta un nou mijloc de presiune informativa asupra lui Klaus Iohannis. Cel care, cu un Liviu Dragnea transformat in unica ”tinta in miscare” a mandatului sau prezidential ar risca enorm acum daca ar mai deschide un nou front si impotriva lui Dacian Ciolos, mai ales ca este inca atat de departe sa castige razboiul cu actuala coalitie de guvernare.( Catalin Tache).
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 15 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 2 zile
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!