Actualitate
EXPLOZIV/”Germanizarea” Departamentului de Armamente/ Bataie pe bateriile de coasta!/Fifor, calcat de DNA!

Informatiile de ultima ora intrate in posesia noastra arata ca procurorii militari anticoruptie au descins la Ministerul Apararii Nationale, ridicand nenumarate documente de la Departamentul de Armamente, in speta inscrisuri oficiale care se refereau la proiectul de inzestrare a Armatei Romane cu celebrele transportoare blindate ”Piranha 3”! Iar dupa cum sustin surse apropiate anchetei aflate in curs de derulare, principalele ”tinte” vizate de aceste perchezitii ar fi tocmai hartiile din birourile generalul-maior ing. Catalin Adrian Moraru, fostul loctiitor al sefului Departamentului pentru Armamente din cadrul MApN si generalul Ionel Lotan. Cel care, la doar cateva zeci de ore de la aceasta descindere a procurorilor militari care il viza direct era numit de catre ministrul Mihai Fifor nici mai mult nici mai putin decat la conducerea Departamentului pentru Armamente!
Numire pe cat de surprinzatoare, pe atat de greu de explicat de catre ministrul Mihai Fifor, chiar daca, sa nu uitam, acesta zambeste inca sagalnic Cotrocenilor atunci cand i se trimit bezele ce premier si presedinte de PSD ”cool” si nepenal ar fi el… Mai ales ca , la cat de sensibila este oricum aceasta lume atat de mica a companiilor de armament, decizia socanta a lui Fifor nu a facut decat sa inflameze si mai mult spiritele gata incinse de semnalele tot mai fatise ca se incearca pur si simplu o ”matrasire” mascata de pe piata a companiilor israeliene si americane, in favoarea celor franco-germane!
Mihai Fifor una promite in Israel si SUA si alta face la Bucuresti
Ceea ce ar reprezenta o lovitura naucitoare, atat financiara cat si geo-strategica nu neaparat din prisma actualelor contracte de inarmare aflate in derulare, cat mai ales pentru ”marele contract” de achizitie a viitoarelor baterii de coasta! Si uite cum fostul sef al Departamentului, generalul Moraru a trecut deja cu arme si munitii in tabara germana pe care o reprezinta acum, dupa ce anterior negociase din partea statului roman asocierea cu aceeasi companie pentru fabricatia unui transportor 8X8! Iar cum despre actualul sef anumite structuri contrainformative ar cam baga mana in foc ca generalul Lotan ar fi putut ajunge la randul sau pe functie tot datorita afinitatilor germanofile, aproape ca este si normal ca reprezentantii din domeniu ai principalilor nostri parteneri strategici sunt gata sa rabufneasca si sa acuze acest posibil joc dublu! Unul cu atat mai complicat cu cat tot Mihai Fifor poate ar cam trebui sa raspunda, daca tot face atata tapaj cu ”cursa inarmarii” de zici ca se bazeaza pe practicarea acestui shopping intensiv de miliarde de euro pe cardul personal, ci nu pe bugetul national cam care o fi fost oare tema de discutie, in cadrul recentei si atat de discretei vizite de lucru efectuata tot zilele trecute de un inalt dimplomat francez la Ministerul Apararii Nationale, via Departamentul de Armamante? Mai ales ca pana acum parca se stabilise ca partea franceza, spre deosebire de IVECO, nu statea chiar atat de bine cu ”platforma” pentru contractul de transportoare blindate pentru trupe… Oare sa se fi primit pe aceasta cale vreo noua ”oferta de nerefuzat” care sa fie ”reevaluata” de urgenta de noua conducere a Departamentului de Armamente si, minune mare, sa fie astfel in cele din urma impacate interesele comune franco-germane, barem cand se va trece la achizitia de baterii antiracheta? Ceea ce implicit ar insemna insa spulberarea concurentei israeliano-americane?
”Germanizarea” Departamentului de Armamente
Miza financiara din jurul inzestrarii Armatei Romane este una uriasa, cele cateva miliarde de euro deja puse la bataie fiind doar ”avansul” la ceea ce urmeaza. Si daca pana acum mediatic s-a facut tam-tam doar pe achizitia de avioane second-hand, reparatiile la submarinul ”Delfinul”, cumpararea de rachete ”Patriot” sau producerea unor platformne militare pentru transportoarele blindate, jocul se incinge cu adevarat de-abia atunci cand se trece la ”next level”. Iar expertii in domeniu stiu foarte bine ca adevarata ”perla a coroanei” Armatei Romane – si implicit cea mai costisitoare, bineinteles!- este ambitiosul proiect de implementare a bateriilor de coasta ! Astfel ca acum toti ochii marilor companii de armament ale lumii sunt atintiti spre noi, dupa ce, dupa cum dezvaluiam recent, Mihai Fifor tocmai ce iesise cu totul din ”gratiile” americane dupa ce expertii Administratiei Trump se prinsesera si ei ca acesta ”gargariseste” mai mult in nume propriu decat sa aiba si girul adevaratilor factori decidenti pentru acoperirea promisiunilor facute. Si tocmai acum lucrurile se succed atat de nebuneste la Departamentul de Armamente, colonelul Dumitru Ruicu fiind ”executat” de urgenta de la conducerea structurii specializate a MApN, pentru ca astfel sa i se faca loc generalului Lotan! Iar cum initiatii sistemului stiu foarte bine si actualele legaturi dintre celalat fost sef al Departamentului, generalul Moraru cu compania care incearca sa-si securizeze ofensiva lansata pe piata inarmarii odata cu venirea la putere a guvernului tehnocrat Ciolos, toate aceste evenimente au fost traduse peste Ocean si nu numai ca o operatiune tip ”blitzkrieg” pentru ”germanizarea” Departamentului de Armamente! Acum, in pragul luarii celor mai importante decizii, unele de miliarde si miliarde de euro…
”Buretele” lui Hapau
Ce-i drept, poate ca Mihai Fifor habar nu are ce se intampla in propria-i ograda, dar atunci la ce bun nu face un pas singurel si nu participa la nicio intalnire externa fara a fi flancat de ofiterul DGIA implantat langa ministrul pesedist de ”nemuritorul” sef al informatiilor militare, generalul Marian Hapau? Inclusiv in deplasarile externe, acolo unde gazdele nu privesc cu ochi buni astfel de tertipuri informative, mai ales cand este vorba despre aliati strategici? Si uite ca, desi la varful DGIA continua sa-si desfasoare activitatea acelasi ofiter care asigura si protectia informativa a locatiilor folosite pentru intalniri de taina de Gabriel Oprea, chiar pe vremea cand acesta nu mai era in fruntea MApN si trecuse in fruntea Internelor, tot nu ai cum sa nu te miri cum de nu a fost mediatizata, asa cum se merita, inalta onoare a unui inalt diplomat francez de a vizita ministerul condus de Fifor? Chiar si daca scopul vizitei ale caror urme se incearca acum sa fie sterse cu ”Burete”-le, o fi fost doar, sa zicem, inaintarea unei invitatii la Ambasada Frantei, cu ocazia zilei de 14 iulie. Si ca in fapt s-a ajuns cu ea tocmai la Departamentul de Armamente, asta poate fi sau nu o alta poveste…
Bataie pe bateriile de coasta!
Astfel ca, pe scurt, isteria de la Aparare este una totala in ultimele zile, cand procurorii au dat navala in birouri, dintre cei doi generali vizati unul find acum ”retras in afaceri” nemtesti iar celalat numit de Fifor chiar in fruntea Departamentului unde trebuie sa se ia decizii capitale. In frunte cu pregatirea terenului pentru ceea ce se anunta cel mai important program de inarmare cu tehnica militara de ultima ora a Romaniei. Iar batalia care se da pe frontul ”SHORAD/V SHORAD” chiar ca poate fi una decisiva inclusiv pentru ca Romania sa demonstreze cu adevarat daca isi asuma angajamentele parteneriatelor strategice cu Statele Unite ale Americii si Israelul sau ramane conectata la intelegerea franco-germana. Oricum ar fi, Mihai Fifor are astfel un prilej excelent de a -si limpezi propria strategie politica si a se decide pana la urma pe ce mana merge… Caci una este sa anunti la Washington si Tel Aviv dorinta ferma de a cumpara armament de la ei si alta este ca ministerul pe care il conduci sa treaca intr-adevar la ”shopping”, dar de transportoare de la germani si baterii antiracheta de la francezi…(Catalin Tache).
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 12 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum o zi
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!