Anchete
Gardul și oiștea/ Atunci când bolovanii zboară dintr-o parte în alta, cine stă la mijloc se alege de regulă cu capul spart
Președintele României a comis-o din nou. Din nou lansează din străinătate rachete împotriva Guvernului. De astă dată, din apropiere. Din Bulgaria. De la Sofia. Acolo unde se desfășoară un summit UE „Balcanii de Vest”, urmărit cu mare atenție de întreaga lume. De acolo, Iohannis și-a organizat o mică conferință de presă. Intenționat. Pentru ca atacurile lui contra premierului Dăncilă să aibă ecou extern.
La scurt timp după ce a invitat-o la consultări pe doamna Dăncilă, fără ca față în față fiind să aibă bărbăția de a o mustra, iată că, acum, după ce și-a luat distanța cuvenită, de dincolo de frontierele României, Iohannis îi cere pentru a treia oară demisia. Deși știe foarte bine că nu poate face acest lucru în calitate de președinte. Și utilizează un limbaj nedemn de funcția pe care o deține. Afirmă că nu poate sta impasibil atunci când Guvernul „o dă cu oiștea în gard”. Cu trimitere directă la ultimele inițiative de politică externă al Executivului de la București, susținute de majoritatea parlamentară. Să facem un efort de a traduce spusele lui Iohannis. Ce înseamnă oiștea? Și ce înseamnă gardul? Oiștea, în mod vădit, o reprezintă inițiativele de politică externă ale Executivului vizând 1). Mutarea Ambasadei noastre la Ierusalim; 2). Poziția nucleului dur al UE față de Iran versus poziția Statelor Unite; 3). Visegrad 8, respectiv cele opt state fost comuniste, la care s-a asociat și România și care transpiră pentru a-și proteja interesele în fața hegemoniei Germaniei.
Și cine este gardul? Nu poate fi altceva decât interesele pe care le protejează în mod explicit Klaus Iohannis. Interese care coincid milimetric cu cele ale Germaniei. În ce domenii? 1). În domeniul obstrucționării pe toate căile a procesului prin care statul Israel își dobândește suveranitatea asupra Ierusalimului. 2). Germania nu acceptă renegocierea tratatului cu Iranul, nu de dragul blocării proliferării nucleare în acest stat, ci exclusiv în baza intereselor sale comerciale. 3). Guvernul Germaniei, spre deosebire de Guvernul României, nu acceptă să suporte o parte din costurile apărării acestui continent, destinând 2% din PIB înarmării colective. 4). Doamna Merkel a încheiat o înțelegere cu Moscova vizând o magistrală de gaze, care o leagă de Federația Rusă, sabotând astfel financiar, cum a făcut-o și până acum, statele din Europa de Est și sabotând de asemenea eforturile Statelor Unite de a asigura independența energetică a Europei. 5). Germania doamnei Merkel dorește ca, în continuare, să beneficieze de întreaga piață de desfacere a Europei de Est, fără a da nimic în schimb, dar și de piața americană, creându-i un impresionant deficit comercial partenerului nostru geostrategic.
Fie și această enumerare succintă și, desigur, incompletă, și am putea înțelege, cu un minimum de bunăvoință, un adevăr elementar. Și anume că, pentru moment cel puțin, s-a produs un fapt fără precedent în geopolitica de după cel de-al Doilea Război Mondial. Pentru prima dată, între Statele Unite și Germania nu mai există o solidaritate în ceea ce privește răspunsul la principalele provocări de tip geostrategic. Dimpotrivă. Există o ostilitate, care se acutizează. Prin urmare, România trebuie să aleagă. România nu este suficient de puternică pentru a rămâne neutră. Și pentru a rezista negociindu-și în forță angajamentele atât față de Washington, cât și față de Berlin. Și primind și dintr-o parte și din alta avantaje consistente la schimb.
Prin urmare, președintele Klaus Iohannis fie greșește profund, fie încearcă să ne amăgească atunci când afirmă rituos de la Sofia că Guvernul o dă cu oiștea în gard, în timp ce Administrația Prezidențială, în profunda ei înțelepciune, rămâne în toiul disputelor dure în plan geostrategic alături și de Germania, în calitatea ei de hegemon al Uniunii Europene, și de Statele Unite, care încearcă să-și mențină și să-și consolideze poziția de primă putere a lumii.
Domnule președinte Klaus Iohannis, atunci când bolovanii zboară dintr-o parte în alta, cine stă la mijloc se alege de regulă cu capul spart. Eu nu cred că asta își doresc cetățenii României. Dar dvs. ce vă doriți în definitiv?
Sorin Rosca Stanescu
Anchete
Întrevederea dintre Cătălin Predoiu și Atanas Ilkov despre cooperarea bilaterală în domeniul securității
În data de 9 septembrie 2024 a avut loc, în sistem videoconferință, întrevederea domnului Cătălin Predoiu, viceprim-ministru și ministru al Afacerilor Interne, cu domnul Atanas Ilkov, noul ministru al Afacerilor Interne din Republica Bulgaria.
Scopul principal al discuțiilor a fost analizarea modului în care decurge cooperarea bilaterală, în special în ceea ce privește lupta împotriva migrației ilegale și criminalității organizate. De asemenea, au fost trecute în revistă principalele aspecte legate de îndeplinirea obiectivului comun al celor două țări – ridicarea controalelor la frontierele interne terestre cât mai curând posibil.
Cooperarea bilaterală, în special cu privire la combaterea criminalității organizate și a migrației ilegale, decurge foarte bine. Aceasta a fost intensificată în ultima perioadă și s-a agreat că va continua în aceiași parametri. Pentru implementarea celei de-a doua etape de aderare la spațiul Schengen, au fost luate măsuri la nivelul celor două ministere de interne, rezultatul fiind că cifrele privind migrația ilegală au ajuns la valori minime, iar rezultatele comune în combaterea diferitelor forme de criminalitate organizată sunt excelente.
A fost evidențiată abordarea proactivă a ambelor părți, care, în perspectiva ridicării controalelor la frontierele interne terestre, a consolidat și mai mult cooperarea și schimbul de informații.
În acest sens, sunt organizate patrule mixte, schimb de informații, evaluări de risc comune, puncte de contact, schimb de experiență și contacte la vârf între șeful Poliției de Frontieră și omologii acestuia, la fel și în cazul Poliției Române.
Cei doi interlocutori au stabilit că este important să fie menținută aceeași frecvență a dialogului bilateral, atât la nivel politic, cât și tehnic, și să fie continuate discuțiile cu partenerii europeni pentru aderarea completă la Schengen. Ambele părți sunt conștiente că decizia va fi una de prim nivel politic, astfel că este esențial ca ministerele de interne să își îndeplinească misiunea necesară, respectiv să mențină migrația ilegală la cotele scăzute la care a fost adusă prin acțiunea polițiilor de frontieră și să aplice, fără incidente, decizia Consiliului JAI luată în decembrie 2023. (Paul D.).
Anchete
Justiția în criză: proteste și abuzuri în Ploiești
Anchete
Regimul clientelar: controlul informațiilor în Poliția Municipiului Ploiești (I)
Colaborarea dintre anumiți ofițeri de poliție și PG (persoană de referință) nu este întâmplătoare și are ca scop consolidarea controlului asupra informațiilor de la nivelul subunităților de poliție. Această asociere permite promovarea unor lucrători care să fie obedienți, selectați pe criterii subiective, în detrimentul celor competenți și dedicați, care ar merita cu adevărat aceste funcții.
Un exemplu elocvent în acest context este comisarul șef de poliție Sora George. Acesta, cunoscut ca fiind perpetuu șef al unui Birou din Poliția Municipiului Ploiești, deține în prezent și calitatea de împuternicit adjunct al Șefului Poliției Municipiului Ploiești. Anterior, George a ocupat funcția de împuternicit șef al Serviciului AEST din Inspectoratul Județean de Poliție Prahova, unde, contrar așteptărilor, n-a reușit să aducă îmbunătățiri semnificative, lăsând în urmă un context de profesionalism discutabil. De fapt, această împuternicire temporară părea menită să servească drept „trambulină” pentru avansarea sa ulterioară în cadrul Poliției Municipiului Ploiești, inhibând, astfel, potențialii candidați pe funcții de conducere.
Care este, însă, recomandarea lui Sora George pentru ocuparea acestor funcții succesive și care este legătura cu PG? Evident, nu se poate vorbi despre vreo „voce” sau “talent” admirat în mod special, iar performanțele remarcabile ale biroului său sunt puțin sau deloc recunoscute, având în vedere nivelul crescut al infracționalității din Ploiești.
Legătura comună între PG și Sora George provine din originile lor comune, amândoi având rădăcini într-o comună de pe Valea Cricovului, ceea ce subliniază natura clientelară a acestor relații și modul în care acestea influențează structurile de putere din cadrul Poliției. Vom reveni cu amanunte, date si documente incendiare. (Cristina T.).
-
Exclusivacum o zi
Mafia deșeurilor și Statul Paralel: corupție prin abonarea la banii publici din Prahova (II)
-
Exclusivacum o zi
Scandalul WHITE TOWER (XXXIX): adevărul ingropat al corupției imobiliare în Ploiești
-
Ancheteacum o zi
Justiția în criză: proteste și abuzuri în Ploiești
-
Featuredacum o zi
Justiția intunecată: incompatibilități și abateri în cazul judecătorului C5 de la Judecătoria Vălenii de Munte (III)
-
Ancheteacum o zi
Regimul clientelar: controlul informațiilor în Poliția Municipiului Ploiești (I)
-
Exclusivacum o zi
Scandalul deșeurilor: profesionalismul IPJ Arad vs. protecția coruptă a IPJ Prahova în fața Statului Paralel
-
Exclusivacum 3 zile
Sindicatul „Diamantul” denunță obstrucționarea acordurilor colective în MAI
-
Exclusivacum 2 zile
DIICOT Iași: sapte inculpați reținuți în dosarul de contrabandă cu tigarete