Actualitate
Ponta nu mai e penal! #Anticorupția Altfel de care avem nevoie

Alina Mungiu Pippidi reacționează după achitarea fostului premier Victor Ponta, spunând într-un editorial publicat în România Curată că decizia era una previzibilă.
Așa cum era de prevăzut, Înalta Curte de Casație și Justiție a decis achitarea fostului premier Victor Ponta, acuzat de infracțiunile de fals în înscrisuri sub semnatură privată, complicitate la evaziune fiscală și spălarea banilor în dosarul Turceni-Rovinari în care era plătit de asociatul său, Dan Șova, care avea contract de asistență juridică cu combinate energetice de stat. Fostul director al Complexului Energetic Turceni, Dumitru Cristea, a fost condamnat la 4 ani de închisoare pentru abuz în serviciu.
Cazul a fost principalul motiv juridic de demisie a lui Victor Ponta, și după cum am scris din 2015, nu avea nici un merit, această însăilare de acuzații e hilară și achitarea arată că înseamnă avem o justiție independentă, deși cu procurori activiști, cu scrupule puține și prost pregătiți. Că era ridicol să pretinzi că a făcut Ponta evaziune fiscală și spălare de bani că a primit o remunerație pe care a plătit impozit, și era clar că nu va ține în instanță. Numai eu însă am avut de răspuns la Guardian și New York Times pe chestia asta atunci și scopul a fost atins, Ponta a fost distrus politic intern și extern, probabil iremediabil.
Paguba nu știu cît e de mare la capitolul lideri pierduți, indiferent că Ponta avea calități indiscutabile, era tînăr, flexibil, prindea din zbor, era bun comunicator și cu miză să avanseze în Europa, toate, ingrediente bune pentru un reformator, a cărui guvernare a fost de altfel bine apreciată în sondaje. Dar cineva care îl face pe Dan Șova ministrul marilor proiecte și care atunci cînd se ajunge la bătălia decisivă cu aranjorii politici din servicii trece, din rivalitate față de Dragnea, curat de partea cealalată, cineva, pe scurt, care are caracterul pe care l-a arătat el și sub Geoană, și sub Dragnea, nu va fi regretat de nimeni.
Important e că Ponta nu mai e „penal”, cum ar fi putut fi dacă nu îl oprea Coldea să facă autostrada Comarnic-Brașov (în același timp, dar evident separat, eu prevenisem Banca Mondială că fac eu plîngere dacă vor susține proiectul, care era o rentă grosieră camuflată în parteneriat public-privat, sau dacă ar fi fost urmărit pentru ștergerea datoriei Rompetrol. Dar, așa a decis DNA, să nu îl caute pe fond, ci pe o prostie unde, cum am arătat aici, nu aveau nici jurisdicția, dar unde și-au atins scopul, un scop politic, și ne-au arătat și nouă că am avut iluzii și că la final a devenit adevărat ceea la început a fost doar propaganda lui Adrian Năstase. Anticorupția e folosită politic, chiar de procurori.
Din protocoalele cu SRI vedem că și ei puteau fi și au fost, în unele situații, manipulați de SRI, prin simplul fapt că sereiștii hotărau pe cine le dau și pe cine nu – protocoalele nu arată nimic anormal decât existența unei situații de informație asimetrică, dar asta e destul în cazul de față. Nu e anormal că existau protocoale, ci e anormal că SRI decidea pe cine bagă și pe cine scoate iar DNA nici nu știa. Acceptase să nu știe, prin protocolul semnat de șefii săi. Sigur că e normal ca SRI să ajute la investigații, dar nu e normal să manipuleze rezultatul, ocrotind-o pe Udrea, de exemplu.
Ponta nu mai e penal! Cum nu vor mai fi nici Sevil, nici Rovana, după ce – și dacă- va ajunge în judecată cazul lor de mutare a bălții Belina din proprietatea guvernului central în cea județeană. Poate șeful CJ să se aleagă cu vreo condamnare pentru concesiunea către o firmă privată, dacă nu a făcut-o cu acte în regulă. Altfel, întreaga poveste ar trebui să fie pur administrativă și supusă sancțiunilor administrative, nici într-un caz penală (există cretini care susțin că e penală pentru că e anticonstituțională). Există măcar prejudiciul ăla supraestimat (valoarea bălții) de trei milioane de lei, sau se va evapora ca și evaziunea fiscală a lui Ponta, deoarece, contrar a ceea ce susțin procurorii, „Ca urmare a faptelor descrise s-a cauzat un prejudiciu statului român de 3.237.800 lei, reprezentând valoarea totală a celor două bunuri imobile ieşite din patrimoniul statului”, statul are încă proprietatea, ca la orice concesiune, și nici nu exploata balta direct, ca să zici că a pierdut venituri sub formă de pești poluați.
Povestea se repetă deci, încadrări incompetente și politice au în continuare loc pe față, chiar în timp ce se dau achitări în cele vechi. Ca să citez din același articol al meu din 2015, în care îl citam pe Daniel Morar, care avertiza la vreme: intervievat de Adevărul „… În acest moment, ca şi în anii anteriori, DNA-ul a început şi s-a bucurat de atâta credibilitate încât orice acţiune a DNA-ului pare dorită, pare corectă, pare justificată ş.a.m.d. Trebuie foarte mare atenţie pentru ca la adăpostul acestei credibilităţi să nu se comită greşeli şi mai ales abuzuri.” Ce să mai vorbim, acum că luptătorii pentru integritate de ieri, gen Sebi Ghiță, Horia Georgescu, sau Emilian Eva, să fie urmăriți pentru corupție azi. Chiar nu cade nimeni pe gînduri?
Cum s-a ajuns la folosirea politică a DNA contra rivalilor lui Klaus Iohannis, întîi Ponta, pe urmă Dragnea, una așa de boantă și de evidentă (că ar putea fi anchetați și pe chestii serioase, iar dacă acolo nu se găsește nimic, să nu mai fie trimiși în judecată aiurea!). Păi, cum avertizam din 2015, pentru că asemenea atacuri politice la vîrf în afara alegerilor sunt profitabile, scutesc pe rivalii celor atacați să mai convingă pe cineva că au vreun merit (destul că ăia pe care vor să îi dea jos sunt „penali”) și deci țin loc de merit și de idei alternative.
Dacă e așa profitabilă, sigur că anticorupția e abuzată și va mai fi. Pentru noi însă, restul societății, se pune întrebarea: chiar vrem să avem prim miniștri și președinți înlocuiți nu prin alegeri, ci prin hărțuiri judiciare; crede cineva că asta e calea pentru statul de drept și democrație? Iată, avem o mare intensitate a anticorupției judiciare, din ianuarie 2010 până în decembrie 2017 au fost adoptate 4.720 de decizii penale definitive (atât împotriva persoanelor private, cât și juridice) în urma dosarelor instrumentate de Direcția Națională Anticorupție (DNA), adică o medie de aproape 600 de condamnări pe an. Cu toate astea, corupția nu scade semnificativ, ba chiar vedem că bulgarii, care nu arestează pe nimeni, construiesc kilometrul de șosea mai repede și mai ieftin decît noi.
Vă întrebați de ce? Pentru că o anticorupție politizată devine ineficientă. Întîi, pentru că se orientează spre cazuri de maxim impact politic, mai degrabă decît material sau strategic, doi, că distruge și competiția, și cooperarea între partide, și, trei, că duce la neglijarea măsurilor de prevenire a corupției, adică cele care elimină resursele pentru corupție.
Poate fi Anticorupția Altfel? La asta încercăm să răspundem în raportul anual SAR pe anul 2018, 12 ani în UE. Evoluție sau involuție?, în care arătăm efortul de reformare a guvernanței pe 12 ani și pentru prima oară și niște cifre concrete – cît ne-au adus ele. Urmăriți-ne online în dimineața zilei de 15 mai de la Reprezentanța UE (sau alăturați-vă nouă), începînd cu ora 10, citiți rapoartele și stirile de la eveniment și trimiteți-ne și voi alte dovezi despre evoluție sau involuție, și alte sugestii. Trebuie să ne deplasăm spre o anticorupție mai imparțială și mai ales mai eficientă, să vedem dacă avem și cu cine! (Irinel I.).
Actualitate
Cum să alegi cel mai bun interfon pentru blocul tău: ghid complet pentru sistemele digitale semiduplex

Într-o lume în care securitatea și confortul locatarilor sunt din ce în ce mai importante, alegerea unui interfon potrivit pentru bloc nu mai este o opțiune, ci o necesitate. Sistemele moderne de interfonie digitală semiduplex oferă multiple avantaje, dar și provocări în alegere. Acest ghid complet te va ajuta să înțelegi ce înseamnă un sistem digital semiduplex, cum funcționează și ce criterii să iei în calcul pentru a face cea mai bună alegere.
Ce este un interfon digital semiduplex?
Interfonul este un sistem de comunicație utilizat pentru a permite accesul controlat într-o clădire. În varianta digitală semiduplex, interfonul permite comunicarea în ambele direcții: include un panou de apel exterior echipat cu senzor de proximitate, precum și un post audio montat în interiorul apartamentului.
Persoanele care sosesc pot consulta o listă cu numele locatarilor și numărul apartamentelor, având posibilitatea să apeleze direct locuința dorită. Din interior, locatarii folosesc unitatea de control pentru a discuta cu vizitatorul, iar prin simpla apăsare a unui buton, pot permite accesul acestuia în scara blocului.
Spre deosebire de sistemele analogice mai vechi, interfoanele digitale oferă calitate audio superioară, protecție sporită împotriva interferențelor, integrare mai ușoară în rețelele de bloc și, nu în ultimul rând, funcționalități suplimentare precum control de la distanță, jurnal de acces și integrare cu camere de supraveghere.
Avantajele unui sistem digital semiduplex pentru blocuri
1. Siguranță și control
Un sistem digital semiduplex permite blocarea eficientă a accesului neautorizat. Multe modele includ funcții de recunoaștere vocală, identificare prin cod sau RFID și loguri de acces. Astfel, știi mereu cine a intrat în clădire și când.
2. Comunicare clară și fiabilă
Fiind un sistem digital, calitatea sunetului este net superioară față de modelele vechi. În plus, se minimizează suprapunerea vocii, evitând confuziile sau necesitatea de a repeta comenzile.
3. Adaptabilitate și funcționalități inteligente
Multe interfoane digitale pot fi integrate cu alte sisteme smart home sau cu aplicații mobile, ceea ce înseamnă că poți permite accesul chiar și când nu ești acasă. Unele modele vin chiar cu ecrane video sau posibilitatea de a conecta camere IP.
4. Durabilitate și întreținere redusă
Sistemele digitale au mai puține piese în mișcare și sunt mai rezistente la uzură. Software-ul poate fi actualizat periodic, iar întreținerea este mai simplă, reducându-se, astfel, costurile pe termen lung.
Cum alegi interfonul potrivit pentru blocul tău?
1. Numărul de apartamente
Primul criteriu important este capacitatea sistemului. Dacă blocul are 10 apartamente, nu ai nevoie de același sistem ca un imobil cu 60 de locuințe. Alege un model modular, scalabil, care să permită extinderea ulterioară fără înlocuirea întregii infrastructuri.
2. Tipul de acces dorit
Interfoanele digitale semiduplex pot oferi acces prin:
-
cod;
-
cartelă;
-
aplicație mobilă
-
integrare cu recunoaștere facială sau vocală.
Alege sistemul care se potrivește cel mai bine profilului locatarilor și gradului de securitate dorit.
3. Compatibilitatea cu infrastructura existentă
Dacă blocul are deja o infrastructură electrică pentru interfon, este important să alegi un sistem compatibil, pentru a reduce costurile de instalare. Verifică ce tip de cablare este deja disponibilă și dacă poate fi reutilizată.
4. Ușurința în utilizare
Un panou de control intuitiv, taste mari și vizibilitate bună pe timp de noapte sunt necesare, mai ales pentru locatarii vârstnici. Dacă sistemul permite, este ideal să aibă o interfață grafică clară și posibilitatea de personalizare a meniurilor.
5. Suport tehnic și garanție
Asigură-te că furnizorul oferă suport tehnic post-instalare și că interfonul are o garanție extinsă. În plus, verifică dacă softul sistemului poate primi actualizări de securitate.
Alegerea unui interfon digital semiduplex pentru blocul tău nu este doar o chestiune de modernizare, ci un pas esențial către crearea unui mediu sigur și bine gestionat pentru toți locatarii. Analizează nevoile reale, consultă un specialist în interfoane și optează pentru un sistem care oferă siguranță, durabilitate și posibilități de extindere. Cu o alegere corectă, interfonul va deveni un aliat de nădejde în gestionarea accesului și în crearea unei comunități mai unite.
Actualitate
Germania și Marea Britanie isi unesc forțele pentru o armă de precizie cu rază lungă de acțiune

Un nou acord strategic pentru securitate și apărare
Germania și Regatul Unit au anunțat planuri comune pentru a dezvolta o armă de precizie cu rază lungă de acțiune, capabilă să lovească ținte la o distanță de 2.000 km, în următorul deceniu. Acordul, semnat astăzi la Londra, marchează o nouă etapă în cooperarea dintre cele două puteri europene.
O armă avansată pentru descurajare și securitate
Guvernul britanic a declarat că viitoarea armă va fi „printre cele mai avansate sisteme” pe care le-a fabricat vreodată. Înainte de semnarea pactului de către premierul britanic Keir Starmer și cancelarul german Friedrich Merz, oficialii au subliniat că dezvoltarea rapidă a acestei capacități va proteja publicul britanic și va consolida descurajarea NATO, stimulând în același timp sectoarele de apărare din Regatul Unit și Europa prin investiții industriale semnificative.
Detaliile rămân necunoscute, dar angajamentul este ferm
Deși Londra și Berlin au dezvăluit intenția de a dezvolta o nouă capacitate de lovire cu rază lungă de acțiune în luna mai, acordul de astăzi reprezintă prima dată când cele două capitale se angajează la un calendar concret. Cu toate acestea, detalii importante, cum ar fi tipul de rachetă (balistică sau de croazieră), costurile sau producătorul, nu au fost încă divulgate.
Cooperare extinsă: Dincolo de lovirea cu rază lungă
Acordul consolidează Acordul Trinity House anglo-german privind cooperarea bilaterală în domeniul apărării, semnat anul trecut. Pe lângă dezvoltarea armei cu rază lungă, acordul include un plan de „stimulare” a vânzărilor la export ale vehiculelor blindate Boxer și ale avioanelor de luptă Eurofighter Typhoon de generația a patra.
Eurofighter: Oportunități de export pentru creșterea producției
După cum a relatat Breaking Defense luna trecută, consorțiul Eurofighter, format din Germania, Italia, Spania și Marea Britanie, vizează în principal patru campanii de export (Austria, Polonia, Turcia și Arabia Saudită) pentru a crește semnificativ producția pe termen lung.
Alte inițiative: Înlocuirea Storm Shadow și programul ELSA
Marea Britanie, împreună cu Franța, au semnalat deja intenția de a înlocui în comun racheta de croazieră aer-sol Storm Shadow (sau SCALP, în serviciul francez) prin intermediul programului Future Cruise/Anti-Ship Weapons (FC/ASW), condus de producătorul european de rachete MBDA. În cadrul acestui efort, sunt în curs de desfășurare planuri pentru a dezvolta o rachetă de croazieră stealth și o muniție supersonică extrem de manevrabilă.
Atât Germania, cât și Marea Britanie fac parte, de asemenea, din programul multinațional European Long Range Strike Approach (ELSA), care urmărește să dezvolte o rachetă de croazieră lansată de la sol, cu o rază de acțiune cuprinsă între 1.000 și 2.000 de kilometri.
Contextul geopolitic: Lecțiile din Ucraina
Acest val de inițiative emergente privind armele cu rază lungă de acțiune, care implică Regatul Unit, vine în urma războiului din Ucraina, care a demonstrat necesitatea investițiilor în sisteme de apărare aeriană îmbunătățite pentru a descuraja agresiunea rusă.
Actualitate
Comisia pentru Servicii Armate a Camerei Reprezentanților din SUA aprobă proiectul de lege privind politica de apărare pentru 2026, cu amendamente majore
-
Exclusivacum 2 zile
Război pe Facebook! Sindicatele contraatacă „reforma” lui Burcu: Sistemul penitenciar nu e un Excel, opriți experimentul!
-
Exclusivacum 4 zile
Poliția Prahova, un teatru al absurdului: Marcel Bălan, promovat adjunct după cazul „crimă cu păpușa gonflabilă”!
-
Exclusivacum 4 zile
Culmea nesimțirii: De la dans cu hoții, direct adjunct la IPJ Prahova!
-
Exclusivacum 2 zile
Exclusiv: IPJ Prahova: De la păpuși gonflabile la alcool la volan – Circul incompetenței continuă!
-
Exclusivacum 3 zile
Exclusiv: Prahova, tărâmul absurdului polițist: Petiții pentru eternul interimar de la I.P.J. Prahova, promovări pentru campionii gonflabilelor!
-
Administratieacum 3 zile
Băicoi: Normalitate și civilizație urbană – Teren de sport modernizat la Liceul „Constantin Cantacuzino”
-
Exclusivacum 3 zile
Exclusiv: Antigrindină: Jaful național cu rachete
-
Exclusivacum 20 de ore
Exclusiv: IPJ Prahova: Poliția criminalilor sau circ cu gonflabile? Declic cere capete, dar gașca incompetentă se ține scai!