Actualitate
Serviciul Român de Informații încălcase într-un mod vădit toate regulile/Patru ani pierduți dramatic

Suntem în 2018. An în care s-a dovedit implacabil ceea ce orice om de bun simț știa. Și anume că magistrații Bârsan erau nevinovați. Asta am aflat încă din 2014, când a devenit cunoscut faptul că de trei ani soții Bârsan erau supravegheați și hăituiți ilegal. În 2014, la propunerea mea, Parlamentul României a decis constituirea unei Comisii de anchetă numită „Comisia Bârsan”. Comisie care a fost sabotată încă din prima zi. Ce au însemnat acești patru ani?
În urmă cu patru ani, în 2014, senator liberal fiind, am aflat cu stupoare că soților Bârsan, doamna fiind șefa instanței de contencios, iar domnul exercitându-și o strălucită carieră de judecător la Curte Europeană a Drepturilor Omului, li s-a înscenat o mizerie. O mizerie penală. Scopul final urmărit fiind acela ca Traian Băsescu să-și instaleze persoana favorită la CEDO, în postură de judecător, pentru a-și putea exercita un control și asupra respectivei instanțe internaționale. A fost practic momentul în care „câmpul tactic” s-a extins dincolo de granițele României.
Dar, ca să se întâmple asta, judecătorul Corneliu Bârsan trebuia eliminat. Și pentru ca el să fie eliminat, trebuia agățată cumva doamna Gabriela Bârsan. Firește, serviciile au fost puse în mișcare. În primul, rând, SRI. Condus la acea dată de Maior și de Coldea. Cei doi au fost interceptați, filmați și supravegheați pe mandate de siguranță națională. Ca și când ar fi fost spioni sau teroriști. Se încălcaseră în mod evident norme imperative de drept.
Corneliu Bârsan, o somitate în materie de drept, dascăl stimat de sute de absolvenți ai Facultății de Drept din București și unul dintre cei mai apreciați judecători CEDO, nu putea fi expus vreunei supravegheri fără acordul instituției europene din care făcea parte. Acest acord nu a fost cerut și, prin urmare, nu a fost dat. Doamna Gabriela Bârsan nu putea fi pusă sub urmărire și supravegheată pe niciun fel de mandat, cu atât mai puțin pe un mandat de siguranță națională, fără acordul CSM. Serviciul Român de Informații încălcase într-un mod vădit toate regulile. Era în plină desfășurare un atac fățiș și violent împotriva independenței Justiției.
Acestea sunt motivele care m-au determinat să propun în plenul Parlamentului României constituirea unei Comisii de anchetă, pe care urma să o conduc și care să investigheze modul în care s-a ajuns într-o asemenea situație stranie și scandaloasă și să stabilească cine e vinovat. La acea dată încă exista USL. Cu chiu cu vai, fiindcă scandalul era cât casa, s-a decis constituirea acestei comisii, condusă însă de un social-democrat, eu urmând să fiu vicepreședinte. Și de-aici încolo a început sabotajul.
Tandemul Maior-Coldea era extrem de puternic. Și, evident, a făcut tot ce a putut și, iată, a putut, pentru a înăbuși scandalul. Mașinăria statului paralel se pusese în mișcare împotriva soților Bârsan și era de neoprit. Ea nu se împiedica nici de un senator care o propusese și obținuse o Comisie de anchetă, nici de USL și nici măcar de Parlamentul României în întregul său. Iar Traian Băsescu încă era la butoane. Și nu renunța la proiectul de a-și instala omul la CEDO.
Câteva zile mai târziu, am denunțat public manevrele care se făceau pentru ca ancheta în cazul Bârsan să fie îngropată și am precizat în declarațile făcute presei și cozile de topor utilizate de statul paralel. Erau Victor Ponta, la acea dată președinte PSD și prim-ministru și socrul său, Ilie Sârbu, la acea dată șef al grupului parlamentar PSD din Senatul României. Ambii, oameni ai serviciilor. Cu ștate destul de vechi. Și, astfel, ancheta parlamentară asupra cazului Bârsan a fost îngropată, înainte chiar de a se produce orice fel de investigație.
Dacă în Paramentul României nu ar fi existat cozi de topor, dacă în schimb s-ar fi manifestat autentica voință politică de a afla adevărul, era posibil ca acest caz, odată demantelat, să fi pus capăt, cu patru ani mai devreme, dramei pe care au suportat-o din motive pur politice doi magistrați de mare prestigiu, pe care această țară i-a avut și astăzi nu-i mai are. Și poate întregul proces de denunțare a statului paralel, realizat prin forța republicii procurorilor, ar fi fost declanșat mai demult, limitându-se astfel și numărul victimelor acestui sistem, dar și pagubele extrem de greu de evaluat pe care le-a suferit Justiția. O Justiție care numai independentă nu a fost și nici nu putea fi atâta timp cât sistemul o terfelea metodic, lovind exemplar chiar în figurile emblematice ale sistemului judecătoresc.
Doamna Gabriela Bârsan, acum, după ce a câștigat procesul definitiv la Înalta Curte, după atâția ani în care întreaga ei carieră și onorabilitate au fost terfelite, a declarat că după ce sentința definitivă își va produce efectele, se va întoarce pentru o singură zi la muncă la Instanța Supremă, după care se va retrage definitiv. Este o soluție încărcată de simbolism și de dramatism în același timp. Domnul Corneliu Bârsan nu mai are unde să se întoarcă. De atunci și până azi, la CEDO locul său a rămas ocupat de omul sistemului.
E totuși bine că s-a făcut dreptate, chiar dacă atât de târziu. Dar s-a făcut? Eu cred că nu. Pentru că nu va fi dreptate până când toți cei vinovați nu vor fi îndepărtați din sistem și sancționați. Nu doar administrativ, ci și penal. Pentru că aici s-au săvârșit grave ilegalități. Cum răspunde, din poziția de cel mai important ambasador al statului nostru, domnul George Maior? Cum răspunde, din poziția de profesor de etică și general cu o mie de stele, domnul Florian Coldea? Cum răspund subordonații lor, care știau cu certitudine că încalcă legile statului? Cum răspund cei care au condus Consiliul Superior al Magistraturii și au consimțit tacit la această mizerie? Cum răspund cei care au semnat mandatele de siguranță națională? Cum răspund procurorii și judecătorii supuși protocoalelor, care i-au târât pe acești iluștri magistrați atât de mulți ani prin tribunale, până când s-a ajuns la Înalta Curte? Și, în fine, cum răspund oamenii politici, care au pus la cale mizeria și care au procedat așa cum au procedat pentru a bloca orice anchetă parlamentară?
Sorin Rosca Stănescu
Actualitate
Forțele Spațiale independente și inovatoare: inițiative pentru combatul orbital și operațiuni dinamicie

Un pachet de programe pentru a răspunde amenințărilor spațiale
Oficiul pentru Capacități Rapide în Spațiu (Space RCO) desfășoară în prezent aproximativ o duzină de programe menite să contracareze amenințările orbitale. Potențial, aceste inițiative vor conduce la dezvoltarea unei „game de produse” de subsisteme, ce vor permite Forței Spațiale să lanseze rapid noi nave spațiale cu mobilitate superioară, a declarat directorul Space RCO, Kelly Hammett.
Colaborare pentru o abordare standardizată în construcția sateliților
Hammett a indicat posibilitatea unei convergențe și parteneriate între Oficiul pentru Conștientizarea Domeniului Spațial și Operațiuni de Luptă (purtați de Col. Byron McClain, de la Space Systems Command) și Space RCO, pentru a adopta o strategie de tip „product line”, adică module și componente standardizate, pentru operațiuni dinamicie în spațiu. Aceasta presupune dezvoltarea de platforme, sarcini utile și interfețe definite, pentru a evita crearea unor sateliți „la comandă” și pentru a avansa spre o abordare repetabilă, agilă și scalabilă în stilul Space Development Agency.
De la personalizări istorice la soluții agile și comerciale
Ideea centrală, explicată de Hammett, este mutarea de la programele unicat, costisitoare și lent de dezvoltare, către platforme predefinite, reutilizabile, pentru operațiuni spațiale dinamice, precum cele utilizate de agențiile și companiile spațiale comerciale. Acest concept va permite diversificarea misiunilor, de la supraveghere la apărare și evitare a coliziunilor, prin utilizarea de „buse” (platforme operative) standardizate.
Proiecte precum Prime Fusion și înlocuirea GSSAP
Hammett a menționat că programul Prime Fusion Pilot Accelerator, implementat în colaborare cu FedTech, are ca scop accelerarea startup-urilor finanțate de capital de risc și integrarea lor cu contractorii consacrați pentru a dezvolta tehnologii de protecție pentru sateliți, precum și sisteme de evaluare și diagnoză bazate pe inteligență artificială și software de procesare video.
Un alt proiect, de natură similară, vizează contractarea de platforme „agile” pentru operațiuni dinamicie în spațiu, inclusiv pentru înlocuirea constelației GSSAP, destinat monitorizării spațiului geostaționar. Oficiul a emis o solicitare de informații pentru producția de platforme autonome, capabile să opereze minimum 48 de ore „near” geostaționar, cu funcții de întreținere orbitala, dezafectare și operațiuni de proximitate, cu termene de răspuns până pe 2 mai.
Software-ul R2C2 – viitorul operațiunilor spațiale
Pentru gestionarea flotelor de sateliți dinamicie, Space RCO dezvoltă software-ul de comandă și control bazat pe cloud, denumit Rapid Resilient Command and Control (R2C2). Acest sistem va deveni standard pentru toate sateliții operaționali, urmând să fie implementat în Delta 9 după 2026 – un nou centru al Forței Spațiale, destinat generării de forțe de război orbital și serviciului de proiecție a forțelor în spațiu.
Învățarea și integrarea în era războiului orbital
Hammett a avertizat că nu fiecare sistem personalizat tradițional va fi compatibil cu Delta 9 și procesul de integrare în R2C2. Astfel, industria trebuie să se adapteze pentru a-și demonstra capabilitatea de a se integra în platforma unică și agilă a Forței Spațiale, pentru a răspunde noilor provocări și operațiuni strategice din spațiu.
Actualitate
DIU și US Northern Command lansează două noi oportunități pentru dezvoltarea capabilităților împotriva dronelor mici de tip UAS

Inițiative pentru combaterea sistemelor neautorizate de aer
Unitatea pentru Inovație în Apărare (DIU), în colaborare cu Comandamentul Northern al SUA (NORTHCOM) și Biroul pentru contracararea UAS-urilor mici (JCO), a anunțat astăzi două noi oportunități pentru industrie pentru dezvoltarea de soluții în domeniul contracarării sistemelor neautorizate de aer (cUAS).
Solicitare pentru capacități de protecție cu impact redus
Prima inițiativă are în vedere o solicitare pentru „capabilități de protecție cu impact redus” (LCD), care să se extindă în întreaga coaliție militară și să integreze actualele programe de contrat UAV de mici dimensiuni. Potrivit DIU, aceste soluții vor contribui la cea de-a doua fază a efortului Replicator al Pentagonului, care urmărește să răspundă la creșterea amenințărilor militare ale Chinei.
Contextul și obiectivele programului Replicator
Primul program, anunțat în august 2023, prevedea distribuirea a mii de sisteme autonome, coste redus, pentru a contracara agresiunea chineză în următorii doi ani. A doua etapă, denumită Replicator 2, se concentrează în special pe soluții cUAS, iar DIU intenționează ca noile capabilități să minimizeze riscurile pentru trupele, civilii și infrastructurile sensibile, atât în interiorul, cât și în afara teritoriului național.
Leverage pentru inovație rapidă și adaptabilă
Solicitarea va folosi procesul DIU de deschidere către soluții comerciale (CSO), care permite colaborarea mai flexibilă și mai rapidă cu companii non-tradiționale din domeniul apărării. DIU speră ca această abordare să reducă timpul necesar pentru inovare și să elimine blocajele sistemice în achiziția de capabilități LCD. Aceasta se aliniază cu ordinul executiv recent, „Modernizarea Achizițiilor de Apărare și Stimularea Inovației în Industria de Apărare“, din luna trecută, ce urmărește accelerarea procesului de achiziție și simplificarea procedurilor pentru cumpărări rapide de tehnologii militare.
Termen și viitoare provocare de inovare
Termenul pentru depunerea ofertelor din partea industriei este 16 mai. În același timp, DIU a anunțat că intenționează să lanseze, în colaborare cu NORTHCOM, o competiție cu premii pentru soluții inovatoare în detectarea, identificarea și urmărirea UAS-urilor, deși detalii suplimentare nu au fost furnizate în acest moment.
Actualitate
Reconfigurare strategică: Armata SUA oprește două programe majore

Încetarea investițiilor: Motorul T901 și FTUAS
Pe măsură ce ies la iveală detalii suplimentare despre reducerile programelor Armatei SUA, un purtător de cuvânt al serviciului a confirmat planurile de a încheia lucrările pentru un nou motor de elicopter și pentru Sistemul Viitor Tactic Aerian fără Pilot (FTUAS). „Oprim investițiile și achizițiile în aceste două programe ca parte a inițiativei de transformare a armatei pentru a elibera resurse și a le reinvesti,” a declarat purtătorul de cuvânt.
Provocările motorului T901 și impactul deciziilor recente
De asemenea cunoscut sub numele de motor T901, Programul de Motor Turbina Îmbunătățită (ITEP) era destinat alimentării elicopterelor UH-60 Black Hawk și AH-64 Apache, oferind cu 50% mai multă putere și o eficiență a consumului de combustibil cu 25% mai bună. Însă, dezvoltarea a întâmpinat obstacole în ultimii ani. În ciuda planurilor Armatei de a închide proiectul, GE continuă dezvoltarea, concentrându-se pe atingerea obiectivelor contractului activ, inclusiv pregătirile pentru primul zbor din acest an.
Sfârșitul FTUAS și schimbarea de strategie
Programul FTUAS, destinat să înlocuiască RQ-7 Shadow, a întâmpinat de asemenea întârzieri, deși companiile Griffon și Textron erau încă în cursa pentru contract. În cadrul unei audieri a Comitetului pentru Servicii Armate al Senatului, senatorul Jack Reed a dezvăluit că Armata a oprit planurile pentru FTUAS. O parte din fondurile economisite va fi direcționată către dezvoltarea accelerată a Bell’s Future Long-Range Assault Aircraft (FLRAA).
Prioritizarea FLRAA: o nouă direcție
Armata a solicitat Bell o strategie pentru a accelera programul FLRAA, cu scopul de a aduce aparatul în dotarea soldaților cât mai curând posibil. „Încercăm să canalizăm resursele spre FLRAA pentru a devansa cronologia de implementare cu ani de zile. Avem nevoie de o aeronavă care să zboare de două ori distanța, cu dublă viteză și capacități superioare”, a menționat purtătorul de cuvânt.
-
Exclusivacum o zi
De trei ani, Incisiv de Prahova avertiza: Iată adevărul despre corupția din Penitenciarul Ploiești
-
Exclusivacum 3 zile
Dezastru în tabăra lui Nicușor Dan: campanie de dezinformare și atacuri neacoperite
-
Exclusivacum 9 ore
Teatru de proastă calitate și impostori de doi bani în Ploiești: Escrocheria anului – doi farisei care-și fură „icoanele” și-și joacă rolurile de-adevărate prosteală
-
Exclusivacum 3 zile
Ordinul MAI [S/7/2018] contrazice deciziile judecătorești privind plata sporurilor în concediu
-
Exclusivacum 2 zile
Scandal la Interne: Sindicatul Diamantul acuză abuzuri grave în acordarea majorărilor salariale „Bayraktar”
-
Featuredacum o zi
Unsprezece comercianți suspectați de fraudare a Sistemului de Garanție-Returnare: verificări în curs și semne de întrebare despre „musterii” din Prahova
-
Featuredacum 3 zile
Prioritizare analiză mutări polițiști promoția iunie 2025 pentru reîntregirea familiei
-
Ancheteacum 3 zile
Startul concesiunilor pentru proiecte hidroenergetice: o nouă etapă periculoasă pentru resursele României